Budget PC werk + 'light gaming'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbmspike
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-07 22:22
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC komt ter vervanging van een overjarige laptop die nu dienst doet als desktop PC. Hij komt in de woonkamer te staan dus er zijn een paar "niet elektrische" wensen: hij moet niet te groot worden, relatief stil en RGB is geen plus in mijn geval. Wat betreft het gebruik: overwegend office, surf en multimedia, maar ik zou ook wel weer eens wat eenvoudige spellen willen kunnen spelen. Op dit moment loopt de temp van mijn grafische kaart zo hard op dat 10 minuten Neverwinter op lage settings al onherroepelijk tot een schut-down leidt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu bij elkaar heb gezocht komt rond de 600 euro, vooral omdat ik geen aparte videokaart heb.
Dat is bewust en voor nu wil ik dat ook zo houden. Wel hou ik graag de optie open om in de toekomst alsnog een GPU erin te hangen.

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? [
ik heb twee prima SSD's die overgezet gaan worden. Vast niet de snelste, maar ik ben toch niet op zoek naar een snelheidsmonster. Verder muis, toetsenbord en scherm. .

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand lijstje is wat ik denk nodig te hebben.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 172,81€ 172,81
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 73,14€ 73,14
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 54,90€ 54,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Totaal€ 518,62

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte AMD voorkeur, maar als ik met intel beter uit de bus kom, zal ik dat zeker overwegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hmm dat had ik hierboven al gezet. Kleiner is beter, mits de prijzen niet te exorbitant worden en er ruimte is om later nog iets uit te breiden qua grafisch geweld.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb na veel zoeken en vergelijken en reviews lezen etc bovenstaande bij elkaar gezocht. Ik denk dat het voldoet aan: niet te groot, relatief stil, geschikt voor regulier office en surf gebruik (welke computer is dat niet tegenwoordig) en ik denk dat de iGPU van AMD voldoende is om niet te veeleisende games te kunnen spelen in lage settings.
Als ik er tzt wat meer tijd voor heb, moet het niet al te ingewikkeld zijn om er bvb een midrange grafische kaart bij te zetten zodat ik ook eventueel zwaardere games kan spelen.
Mijn grote angst is alleen dat ik nu dingen bij elkaar heb gezet die niet kunnen (geheugen/MB/CPU) of passen (ik kan niet goed achterhalen of deze kast groot genoeg is voor wat ik nu heb.) De voeding is 'licht' voor als er later nog een GPU bij moet, maar tegen die tijd kijk ik liever of ik de voeding ook niet vervang. Aangezien hij voorlopig vooral licht belast wordt verwacht ik dat een zware voeding nu zijn doel voorbij schiet?
Oh, en ik probeer ook rond de 500, max 600 euro, te blijven. Ik heb voor meer geld ook hele mooie dingen gezien, maar dit is toch wel zo'n beetje het budget.
Op de valreep nog twee concrete vragen:
- Moet er nog een andere koeling op de CPU, dan de meegeleverde van AMD zelf.
- Moeten er nog extra fans in de case, als daar überhaupt ruimte voor is?

Alvast dank voor het lezen,
gr. Mike

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:33
Als ik dit lees, zou ik een Asrock Deskmini X300 of Deskmeet X300 kiezen. Dan heb je geen mobo, behuizing en geen voeding nodig. Geheugen liever 3600, je iGPU deelt geheugen met ram, met meestal 3600 latjes haal je het beste qua prijs prestatie eruit == meer frames. De behuizing is dan extra klein, very portable. Met de Deskmeet kan je altijd nog later een SFF videokaart toevoegen. Bij de Deskmini kan dat niet (of je moet M.2 naar PCI express omslachtig gedoe doen, google deskmini external gpu).

Koeler van AMD is voldoende, geen extra fans nodig en de voeding is prima (maar niet als je later dus een GPU gaat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Je bord is groot, (ATX), terwijl je behuizing klein is (ITX), dat past natuurlijk niet.
Als je voor een small form factor blijft gaan zou ik zeker een m.2 SSD kopen, die zijn een stuk kleiner en hang je rechtstreeks op het bord.
Ik zou voor de stilte er ook een CPU koeler op zetten. Scheelt toch wel 80% van je geluid.
3200c16 is perfecte prijs kwaliteit (3600c16 is sneller maar stuk duurder)
Qua voeding, als je deze case wilt moet je een SFX voeding gebruiken als je er een GPU in wilt hangen. Je zult ook een of twee ventilatoren moeten toevoegen, want deze behuizing komt standaard zonder ventilatoren.
Doe jezelf überhaupt een plezier, in een kleine behuizing pak een modulaire voeding, anders kom je in de knoop met ruimte voor je kabels.

Vraag is nu, wil je liever iets goedkoper of iets kleiner. Kleiner levert als probleem op dat het allemaal erg krap wordt, en je dus duurdere onderdelen moet kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 20-06-2022 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Ik zou lekker voor een ASRock Deskmeet gaan. Daar kun je later eventueel nog een GPU in kwijt.

pricewatch: ASRock DeskMeet X300

Daar kunnen je huidige processor en RAM keuzes gewoon in. Stille low profile cpu koeler inbouwen en klaar is kees.
YouTube: Asrock Desk Meet X300 First Look, An Awesome Super Tiny DIY Gaming PC

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 20-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbmspike
Mensen bedankt,

ik was al bang dat ik ergens een misrekening had gemaakt met die case.
Deze Deskmeet ziet er best OK uit en als ik YouTube mag geloven doet hij precies wat ik nodig heb.
Ik ga er nog eens naar kijken hoe het kosten plaatje er dan uitziet.
Bedankt voor de tips.

Gr. Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
Ik lees met je mee. Ik heb zo op het eerste gezicht vergelijkbare wensen qua gebruik en prestaties. Bij mij maakt het echter niet uit hoe groot de kast is. De computer komt op een ruime zolderkamer te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbmspike
De volgende onderdelen voor een Deskmeet systeem gevonden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 172,81€ 172,81
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 22,41€ 22,41
1BarebonesASRock DeskMeet X300€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 449,12

Volgens mij hoef ik dan alleen nog iets creatiefs met de wifi antennes te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Aegis 3000 RAM werkt mogelijk niet stabiel. Pak pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS. Voor de rest ziet het er oké uit.
Pagina: 1