Airco aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 13:30
Tweakers,

Voor onze woning uit het jaar 2000 wil ik graag een multi split airco aanschaffen.
Er komt 1 binnen unit in de woonkamer in een kast (met voldoende ruimte rondom en aan de voorkant) en 1 binnen unit op de slaapkamer. De buiten unit komt in de voortuin achter de heg. Ik heb tot nu toe de volgende informatie verzameld en uitgezocht

Capaciteit:
Volgens diverse websites die een berekening tool aanbieden heb ik voor de woonkamer van 125m3 3,75Kw en een slaapkamer van 35m3 1,1Kw nodig.

Welk merk?
Ik heb gekeken naar Panasonic, LG, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy en Daikin.
Op basis van geluid, verbruik en koel en verwarm efficiëntie gaat mijn voorkeur naar de Mitsubishi Heavy

Buitenunit
Ik twijfel voor de buitenunit tussen de SCM60ZW-W en de SCM50W-ZW
Beide hebben ruim voldoende capaciteit maar de SCM50W-ZW iets minder stroom op. Scheelt 0.3Kw op koelen en 0,24Kw op verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIn7ZOK2mnhXD4X6MOAQo49sScQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnJfUnh4CbOb0dTRXEPYiaJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenunit woonkamer
Ik twijfel voor de binnenunit tussen de SRK50ZS-W en de SRK-35ZS-W.
De SEER is 1,4 hoger bij de SRK-35ZS-W. Volgens een tabel die ik heb gevonden is het bijna het verschil tussen A++ en A+++ energie label

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xyKYCeVfgHaRDQw9Thn7TXksDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OQZyKL1FVTiq3Re7NO1I1Oe.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het advies, opmerkingen, vragen en tips.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:08

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ChrisVrolijk schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:07:

Er komt 1 binnen unit in de woonkamer in een kast (met voldoende ruimte rondom en aan de voorkant)
Waarom wil je die in een kast hangen? Zo'n ding wil je in de regel ophangen met zo min mogelijk obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
TERW_DAN schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Waarom wil je die in een kast hangen? Zo'n ding wil je in de regel ophangen met zo min mogelijk obstakels.
Handleiding geeft aan hoeveel ruimte rondom het apparaat en de kast kan open aan de voorkant.
Zou volgens meerdere installateurs geen probleem mogen zijn en pinterest staat vol met dit soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Had ik hem daar moeten plaatsen of geef je de tip om daar te lezen?
Als hij verplaatst moet worden dan hoop ik dat een operator dit voor mij wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
ChrisVrolijk schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Handleiding geeft aan hoeveel ruimte rondom het apparaat en de kast kan open aan de voorkant.
Zou volgens meerdere installateurs geen probleem mogen zijn en pinterest staat vol met dit soort oplossingen.
Klinkt nog steeds als een slechte oplossing. Een airco zuigt warme lucht aan via de bovenkant van de binnenunit. Als je de unit in een kast stopt zal dit maar beperkt gebeuren, de warme lucht komt daar niet zomaar. En los daarvan moet je altijd je kastdeur handmatig openzetten, zeer onhandig als je de unit wil bedienen vanaf afstand.

Als je een binnenunit lelijk vindt dan zou je zoiets van LG kunnen overwegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgxFuU6yfPbaEYp-rVE3HHwxw8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXi5RdQbuumNvtN4PaiTYV5U.png?f=fotoalbum_large

https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-a09ft

Maar goed, ikzelf geef geen snars om het uiterlijk. Het gaat mij om de functionaliteit van een apparaat, dat het vervolgens betekent dat er unit ergens moet hangen dan kan ik daar prima mee leven.

Ik heb overigens een LG duo split hangen, muisstil en koelt er verwarmt prima. De Mitsubishi Heavy is mooi spul, maar is het echt het geld waard?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ChrisVrolijk schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Het zal vast ook wel kunnen, maar nog steeds denk ik dat het niet de beste oplossing is.

Ik heb de mijne midden in de woonkamer hangen, en dat werkt geweldig. Maar ik merk wel dat de keuken waarvan de deur direct naast de airco zit, wel wat warmer blijft dan de woonkamer.

Op zich niet heel bezwaarlijk hoor, de keuken koelt ook, maar wel minder hard dan de kamer. Ik kan me voorstellen als het ding in een kast zit je aardig wat koelcapaciteit laat liggen (al heb ik een beetje een moeilijk beeld van hoe het ding in een kast zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
TERW_DAN schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Het zal vast ook wel kunnen, maar nog steeds denk ik dat het niet de beste oplossing is.

Ik heb de mijne midden in de woonkamer hangen, en dat werkt geweldig. Maar ik merk wel dat de keuken waarvan de deur direct naast de airco zit, wel wat warmer blijft dan de woonkamer.

Op zich niet heel bezwaarlijk hoor, de keuken koelt ook, maar wel minder hard dan de kamer. Ik kan me voorstellen als het ding in een kast zit je aardig wat koelcapaciteit laat liggen (al heb ik een beetje een moeilijk beeld van hoe het ding in een kast zit).
Kast is 40cm diep en heeft een klep die schaniert aan de bovenkant.
Ruimte rondom de airco is minimaal 35cm. Dit zou moeten voldoen volgens de specificaties van de leverancier.

Airco hangt in de woonkamer en blaast richting woonkamer (de warme kant). De open keuken zit in principe achter de airco maar is de koude kant van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Dat gaat voor geen meter werken, de warme lucht kan niet retour komen. De koude lucht zal blijven hangen en ingezogen worden door de airco. Met als resultaat dat deze denkt dat de lucht koud genoeg is en zal terugschakelen.

Hang dat ding er gewoon naast, dan heb je alle voordelen van je airco.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Heb zelf mitsubishi heavy gehad en die was na 5 jaar wel op bij mij door verkeerde bereking heeft die heel vaak op vol vermogen moeten draaien. Nu heb ik Samsung hangen en een stuk krachtiger. Als ik jou was zou ik voor de 5kw versie gaan in de woonkamer zodat je zeker weten genoeg hebt. Niks zo klote als een dure airco aanschaffen en dat die het dan net allemaal niet koel genoeg krijgt als het echt warm is.

Voor de buitenunit moet je dan wel de 60zs pakken denk ik want die andere is maar 5kw en als je unit in de woonkamer al 5kw wordt dan heb je niks meer over voor de andere unit.

En zoals velen hier al zeggen, niet in een kast hangen, daar ga je spijt van krijgen. De airco moet de warme lucht uit de ruimte kunnen zuigen en dat kan die niet als die helemaal ingebouwd zit.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 08:59
ik heb de zelfde grote aan woonkamer en ik heb een open trap. ik koel het gemakkelijk af met een daikin split unit van 4kw en 2 binnen units ( 1 keer 3,5 beneden en 1 keer 2,5 op zolder) alleen de 2de verdieping krijg ik maar een paar graden omlaag en dat is te weinig het liefst wil ik daar ook nog minimaal 1 airco maar ja.....de kosten he

[ Voor 29% gewijzigd door guyver3636 op 20-06-2022 22:13 ]

Pagina: 1