Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05 18:48
Goedemiddag,

Ik heb vorige jaar een groot gedeelte van mijn setup geupgrade ivm aanschaf 1440p beeldscherm. Het enige wat ik toen nog niet had geupgrade was mijn videokaart. Afgelopen vrijdag heb ik de ASRock 6750 XD Phantom gaming aangeschaft en in mijn pc geïntegreerd. Ik heb er in totaal 4 uren mee kunnen gamen tot opeens mijn pc uitviel (zwart scherm direct). Ik zag dat de kaart een temp van 86 graden had, en de rest van de desktop was ook goed warm.

De volgende dag ging ik hier even naar kijken maar nu gaat hij zelfs al na 5 minuten uit vallen. Zie filmpje. Dit is zonder aansluiting van de harde schijven en beeldscherm.

[Video: https://www.dropbox.com/s/k0y5jiy9etq8q3b/vid-turning-off.mp4?dl=0]

Ik zie nu trouwens in het filmpje dat mijn led lampje voor het geheugen wit blijft. Dit komt door dat ik geen display kabel heb aangesloten.

Voor nu heb ik mijn oude videokaart (msi r9 290) er weer even ingezet en nu blijft hij wel mooi aan. Kan iemand een reden bedenken waarom mijn nieuwe videokaart problemen geeft?

Kan het te weinig case ruimte zijn (ook valt het nog binnen de norm volgens de handleiding van de case), of kan de voeding het niet aan? Hij heeft minimaal 700w nodig, ik heb een voeding van 850w.

Of misschien zit er ergens een bottleneck in mijn overige specs? Of de nieuwe videokaart is gewoon kapot :/

Hierbij een specs overzicht;

Moederbord: Asus TUF Gaming B560M-Plus
Geheugen: 2x 8gb Crucial Ballistix
Processor: 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11500 @ 2.70GHz
Voeding: MSI MPG A850GF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68WObvbo1Anwk6myI9Q9-gvKEBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KI9B6lQx9813Ix426OEFDx0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31PcSQ2_PrL30zHQ0QZvfZfuG4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn6qDon5D2pLJvoTyFjVHqpR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sytsf88 op 19-06-2022 18:18 ]

Beste antwoord (via Sytsf88 op 25-06-2022 21:59)

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 17:23
Was even zoeken maar uiteindelijk een review van je video kaart gevonden https://www.funkykit.com/...c-graphics-card-review/4/. Daarin komt de reviewer zelfs tot een temp van 92c. Niet de beste bron maar 86graden na 4u gamen is hoog maar niet extreem. Voordat je direct op airflow of een nieuwe case inzet zou ik eerst wat andere variabelen uitsluiten.

Dus, je MoBo. Ik zie dat je nog een zeer oude (>1jr) versie van je BIOS draait, er zijn inmiddels al een paar nieuwere versies uitgekomen. Kun je die updaten en kijken of dit soelaas biedt?

Volgende stap die je zou kunnen overwegen is om een voor een alle peripherals (zie dat je 3 hdd/sdd en een dvd? lezer/brander hebt) afkoppelen en kijken om te kijken of daar wellicht een conflict ontstaat? Ik zie bijvoorbeeld dat je BIOS maar twee storage drivers herkend terwijl ik er drie op de foto zie? Sorry verkeerd gelezen, wellicht ook je DVD brander ontkoppelen?

Zie overigens ook dat je de XMP uit hebt staan ? Geen idee welke variant Crucial Ballistix je in je systeem hebt zitten maar het zou goed kunnen dat je daar wat free performance uit kan halen door de snelheid van je geheugen op te krikken.

Mocht dit allemaal niets oplossen dan kun je overwegen om middels een GPU overclock tool (bijv. MSI Afterburner) de fans van je GPU op 100% te zetten en dan een aantal 3dmark cycles te draaien om te kijken of je het probleem kunt repliceren. Mocht het dan weer voorkomen, tja, dan is de kans groot dat het aan je GPU ligt... Kapotte voeding zou wel apart zijn als je R9 290 met een vergelijkbaar stroomverbruik het prima doet....

[ Voor 48% gewijzigd door AlainSki op 20-06-2022 13:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:14
Enigste om er achter te komen of het een kapotte gpu is,is deze te testen in een ander systeem.

Heb je verder wel fans in je systeem zitten, ik bedoel dan voorin ook vooral, deze kaarten vreten gewoon veel stroom en daardoor ook erg veel hitte.

Ik denk zelf aan een brakke kaart of brakke voeding,om dat uit te sluiten zal je dat moeten uittesten

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 19-06-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdevries93
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 12:44
Gebruik je een of twee pci-e kabels in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
Dennisdevries93 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:25:
Gebruik je een of twee pci-e kabels in gebruik?
Twee, zoals het hoort geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
freaky35 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:20:
Enigste om er achter te komen of het een kapotte gpu is,is deze te testen in een ander systeem.

Heb je verder wel fans in je systeem zitten, ik bedoel dan voorin ook vooral, deze kaarten vreten gewoon veel stroom en daardoor ook erg veel hitte.

Ik denk zelf aan een brakke kaart of brakke voeding,om dat uit te sluiten zal je dat moeten uittesten
Ik heb 1 fan aan de voorkant. En achterin dus nog 1. Eventueel zou ik aan de bovenkant van de case nog twee kwijt kunnen. Maar ik twijfel of de case gewoon niet wat te krap is en dat ik niet beter kan investeren in een grotere met betere airflow case.

Het testen van de kaart en/of voeding zal dan weer in een andere systeem moeten lijkt mij, maar goed die heb ik hier dus niet liggen :P

Het feit dat mijn oude kaart wel goed loopt zou bijna zeggen dat de nieuwe kaart niet goed is. Of de voeding moet niet genoeg kunnen leveren. Is er ook een manier om de voeding te testen zonder dat je er een apart systeem voor nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:23
Heb je de Radeon drivers verwijderd met DDU voordat je de nieuwe installeerde?

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 19-06-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:43
Welk merk en type voeding gebruik je ?
Ik neem aan dat de fan voor een intake fan is, dus blazend op de videokaart je zou hier een aan kunnen toevoegen om de temperatuur wat te laten dalen.

Het is goed mogelijk dat de videokaart niet goed werkt.

[ Voor 79% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
Uszka schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:33:
Heb je de Radeon drivers verwijderd met DDU voordat je de nieuwe installeerde?
Ja heb ik gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
Roderiktweaker schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:46:
Welk merk en type voeding gebruik je ?
Ik neem aan dat de fan voor een intake fan is, dus blazend op de videokaart je zou hier een aan kunnen toevoegen om de temperatuur wat te laten dalen.

Het is goed mogelijk dat de videokaart niet goed werkt.
MSI MPG A850GF, de fan voor is een intake fan inderdaad. Volgens mij heb ik geen ruimte voor een tweede fan aan de voorkant. Zal er morgen nog even goed naar kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
Was even zoeken maar uiteindelijk een review van je video kaart gevonden https://www.funkykit.com/...c-graphics-card-review/4/. Daarin komt de reviewer zelfs tot een temp van 92c. Niet de beste bron maar 86graden na 4u gamen is hoog maar niet extreem. Voordat je direct op airflow of een nieuwe case inzet zou ik eerst wat andere variabelen uitsluiten.

Dus, je MoBo. Ik zie dat je nog een zeer oude (>1jr) versie van je BIOS draait, er zijn inmiddels al een paar nieuwere versies uitgekomen. Kun je die updaten en kijken of dit soelaas biedt?

Volgende stap die je zou kunnen overwegen is om een voor een alle peripherals (zie dat je 3 hdd/sdd en een dvd? lezer/brander hebt) afkoppelen en kijken om te kijken of daar wellicht een conflict ontstaat? Ik zie bijvoorbeeld dat je BIOS maar twee storage drivers herkend terwijl ik er drie op de foto zie? Sorry verkeerd gelezen, wellicht ook je DVD brander ontkoppelen?

Zie overigens ook dat je de XMP uit hebt staan ? Geen idee welke variant Crucial Ballistix je in je systeem hebt zitten maar het zou goed kunnen dat je daar wat free performance uit kan halen door de snelheid van je geheugen op te krikken.

Mocht dit allemaal niets oplossen dan kun je overwegen om middels een GPU overclock tool (bijv. MSI Afterburner) de fans van je GPU op 100% te zetten en dan een aantal 3dmark cycles te draaien om te kijken of je het probleem kunt repliceren. Mocht het dan weer voorkomen, tja, dan is de kans groot dat het aan je GPU ligt... Kapotte voeding zou wel apart zijn als je R9 290 met een vergelijkbaar stroomverbruik het prima doet....

[ Voor 48% gewijzigd door AlainSki op 20-06-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voordat je een nieuwe case voor betere airflow koopt, kan je het zijpaneel eraf laten en indien nodig een tafelventilator erop richten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DyvgSl0s7CRld_iGtXXpJTvsVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxRlgcQAwR87fVYS3GdV8Eg4.jpg?f=user_large

Als extra airflow niet helpt, dan ga je het ergens anders moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
AlainSki schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:17:

Het lijkt erop dat jou tip om de BIOS te updaten de oplossing was. Heb daarnaast ook even de XMP aangezet. Vandaag eindelijk de tijd gehad om even een uurtje te gamen(The Quarry). Ging tot zover goed. Ik vond de junction temp wel wat hoog maar ik lees dat 110 de max is bij AMD kaarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4gGio_kfmcJOtE2GEcbehTO7-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AX8LqR21BeARr96aiqX6tnDo.jpg?f=fotoalbum_large

Zal eens onderzoeken of ik dat ook wat lager kan houden. Maar mijn dank is groot @AlainSki _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-06 19:30
Deze Temps zijn echt prima. Niks meer aan doen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
Sytsf88 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Het lijkt erop dat jou tip om de BIOS te updaten de oplossing was. Heb daarnaast ook even de XMP aangezet. Vandaag eindelijk de tijd gehad om even een uurtje te gamen(The Quarry). Ging tot zover goed. Ik vond de junction temp wel wat hoog maar ik lees dat 110 de max is bij AMD kaarten.

[Afbeelding]

Zal eens onderzoeken of ik dat ook wat lager kan houden. Maar mijn dank is groot @AlainSki _/-\o_
Fijn! Top dat het relatief makkelijk op te lossen was!
Pagina: 1