Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-11 10:17
Goedendag allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor het uitbreiden van mij PV instantie.
Met de huidige prijzen is het leuk terug te verdienen en na de verbouwing hebben we ook meer ruimte er voor gekregen alleen zit ik met een aantal vragen.

Kan ik mijn nieuwe zonnepanelen toevoegen aan mijn huidige omvormer, of moet ik een nieuwe erbij kopen en welke dan?

Wat is het meest handige om te doen met het kabel management.

Ik heb 2 plekken waar ik wil uitbreiden, de schuur direct naast mijn woning en met overkapping in de tuin.
Beide op de foto's nog in aanbouw.
De aanbouw is evt. ook nog een oplossing die laat ik nog even open.

Mijn huidige setup van zonnepanelen en omvormer:
24x 24 Longi Solar 360 Wp All black.
Goodwe 8K-DT 3 fase
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT2bhUBtqEq9MqlRy--9qZtDZkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JgBhc3ZqrkKje4BzkDFUSP3H.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIDDVyo1F76Sf6t6nqHA2rT_5Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YozUhIvAajaUnqNutFD7r5Id.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhkLjTL_tNI7VuSXgPogVmrxAlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6PibDDzRCudyb2VsshBoxZx.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuur onder de huidige zonnepanelen is b 5.0 x l 2,0m
Overkapping in de tuin wordt b 4,80 x l 3,0
Schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72FtIH_RLMS0JuU1iYLjs3WhXjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45nKWHedWSnu06I1m1crQcQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZPUlnAw9rF9VhMSy32h1lcDsOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDDrBVtVdmTn0HnXy2x4MOlT.jpg?f=fotoalbum_large
1 boom geeft schaduw over het dak van mijn schuur.
Jaarverbruik
Moeilijk in te schatten, vorig jaar 1 april de sleutel gekregen en in oktober zijn we er gaan wonen. de verrekening van april tot april was 6821 kwh opgewekt en 4691 kwh verbruikt. Wel in bezit van warmtepomp voor verwarmen van mijn woning en elektrische auto die ik door de hoge energie prijzen vaak elders oplaad.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Geld verdienen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
Zolang ik het kan uitlezen vind ik het best, liefst wel 1 merk voor het gemak.
Reeds verkregen offertes
geen
Regio
Purmerend

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien dat ik er overheen lees, maar hoeveel wil je per plek bijplaatsen ?

Bij hangen aan je huidige omvormer is denk ik geen optie, ze zit al over de theoretische Wp heen en de nieuwe panelen lijken niet onder dezelfde condities gelegd te kunnen worden.

Je schuur van 5x2 zou ik zeggen 4 panelen naast elkaar in portrait (1,7x1,13) ? Aangezien het een andere hellingshoek is dan je dak en op de foto zie ik wat schaduw van bomen zou ik hiervoor micro converters gebruiken. Heb je geen schaduw dan is een GoodWe 1500-XS op zich een goede optie (gekozen omdat je ook al een GoodWe hebt).

Je overkapping van 4,80x3 is wat lastiger, misschien kan je daar net 2 rijen van 4 OW op kwijt in landscape met een iets grotere instraal hoek. Het makkelijkste is daar ook weer om micro's in zetten maar een andere (budget) optie is om O en W parallel te schakelen aan een enkele inverter die geschikt is voor 4 panelen zoals de eerder genoemde GoodWe (zover ik weet zijn er geen string converters met 2 trackers (O en W) maar 4 panelen per string).

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 18-06-2022 16:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

offtopic:
je weet dat ze die aircogoot ook in bruin hebben toch?
https://www.bostools.nl/a.../aab80n-leidinggoot-bruin

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Prom0
Klopt, maar heb nog wit rabat rondom het huis dus dan komt het er weer in terug.
DukeBox schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:29:
Misschien dat ik er overheen lees, maar hoeveel wil je per plek bijplaatsen ?

Bij hangen aan je huidige omvormer is denk ik geen optie, ze zit al over de theoretische Wp heen en de nieuwe panelen lijken niet onder dezelfde condities gelegd te kunnen worden.

Je schuur van 5x2 zou ik zeggen 4 panelen naast elkaar in portrait (1,7x1,13) ? Aangezien het een andere hellingshoek is dan je dak en op de foto zie ik wat schaduw van bomen zou ik hiervoor micro converters gebruiken. Heb je geen schaduw dan is een GoodWe 1500-XS op zich een goede optie (gekozen omdat je ook al een GoodWe hebt).

Je overkapping van 4,80x3 is wat lastiger, misschien kan je daar net 2 rijen van 4 OW op kwijt in landscape met een iets grotere instraal hoek. Het makkelijkste is daar ook weer om micro's in zetten maar een andere (budget) optie is om O en W parallel te schakelen aan een enkele inverter die geschikt is voor 4 panelen zoals de eerder genoemde GoodWe (zover ik weet zijn er geen string converters met 2 trackers (O en W) maar 4 panelen per string).
Hoe vast zijn de afmetingen van de zonnepanelen? Ik heb nog wat speling met de grote van het dak van de overkapping.

En als de panelen op hun eigen omvormer komen, moeten deze dan beide op een aparte groep in de meterkast? Ik wil dan alvast je juiste kabel naar de overkapping en de schuur trekken voordat er beton gestort gaat worden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hou er ook even rekening mee dat je voor je nieuwe set niet de BTW kan terugvragen (mits je dat vorig jaar voor je eerste set wel gedaan hebt). Of lagen de bestaande panelen er al?

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2022 19:13 ]

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 09:47
De nieuwe panelen mee in de string zetten gaat je opbrengst kosten. Normaal moeten dat identieke panelen zijn van gelijke ouderdom.

Ook ligt de helling/orientatie wellicht iets anders, en dan mogen ze ook niet in dezelfde string.

Uitzondering op dit alles is natuurlijk als je optimizers hebt.

De eenvoudigste oplossing voor jou is een extra omvormer en elk dakdeel in een aparte string. Gezien je schaduw kies je best voor SMA of Fronius, die scannen regelmatig op schaduw en passen het werkgebied daarop aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim80 op 18-06-2022 19:17 ]

• Prom0
FreakNL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:12:
Hou er ook even rekening mee dat je voor je nieuwe set niet de BTW kan terugvragen (mits je dat vorig jaar voor je eerste set wel gedaan hebt). Of lagen de bestaande panelen er al?
Is dat op basis van adres of persoon?
Mijn vriendin heeft ze vorig jaar geregeld, haar naam op energie contract en mede bewoner. inmiddels staat het contract op mijn naam.
Jim80 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:15:
De nieuwe panelen mee in de string zetten gaat je opbrengst kosten. Normaal moeten dat identieke panelen zijn van gelijke ouderdom.

Ook ligt de helling/orientatie wellicht iets anders, en dan mogen ze ook niet in dezelfde string.

Uitzondering op dit alles is natuurlijk als je optimizers hebt.

De eenvoudigste oplossing voor jou is een extra omvormer en elk dakdeel in een aparte string. Gezien je schaduw kies je best voor SMA of Fronius, die scannen regelmatig op schaduw en passen het werkgebied daarop aan.
Bedoel je dan 1 omvormer en de daken dan als 2 strings neer leggen?

• Jim80
Prom0 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:21:
Bedoel je dan 1 omvormer en de daken dan als 2 strings neer leggen?
Inderaad, 1 omvormer met 2 MPPT's en elk dak op een aparte ingang.
De daken liggen niet direct bij elkaar, dus je zal een wat langere DC kabel moeten leggen. Doe dat altijd in een buis.

2 kleinere omvormers met 1 MPPT zal wellicht duurder uitkomen, en dan moet je alsnog een AC kabel leggen.
Met microomvormers ben je nog flexibeler maar is helaas nog duurder vanaf pakweg 10 panelen. (en ze rekenen ze ook goed door op de accesoires zoals kabels).

De omvormers plaats je best zo dicht mogelijk bij de groepenkast. Liever langere DC kabels dan een langere AC kabel. De reden hiervoor is dat de omvormer vroeger zal afslaan bij overproductie in de straat.

• Prom0
Jim80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:26:
[...]

De daken liggen niet direct bij elkaar, dus je zal een wat langere DC kabel moeten leggen. Doe dat altijd in een buis.

2 kleinere omvormers met 1 MPPT zal wellicht duurder uitkomen, en dan moet je alsnog een AC kabel leggen.
Met microomvormers ben je nog flexibeler maar is helaas nog duurder vanaf pakweg 10 panelen. (en ze rekenen ze ook goed door op de accesoires zoals kabels).

De omvormers plaats je best zo dicht mogelijk bij de groepenkast. Liever langere DC kabels dan een langere AC kabel. De reden hiervoor is dat de omvormer vroeger zal afslaan bij overproductie in de straat.
Thnx!,

Ik zal eens gaan speuren welke panelen er mooi uitkomen met de maten voor mijn daken. Dan kan ik daar weer de andere apparaten op selecteren.

Moeten de panelen ook weer identiek zijn van kan het per dak verschillen?

• Jim80
@Prom0 Per dak (per ingang op de omvormer) mogen dat gerust andere panelen zijn. Ik ben zelf ook vertrokken van de beste afmetingen van het paneel om het dak zo vol mogelijk te leggen (mits respecteren minimumafstand tot dakrand).

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Prom0 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:56:
Hoe vast zijn de afmetingen van de zonnepanelen? Ik heb nog wat speling met de grote van het dak van de overkapping.
Er zijn wat verschillende groottes verkrijgbaar, standaard maten variërend van 165 x 99 tot 195 x 99 maar hoe meer 'standaard' de afmeting, des te goedkoper (per m²) en beter verkrijgbaar ze zijn.
En als de panelen op hun eigen omvormer komen, moeten deze dan beide op een aparte groep in de meterkast?
Bij standaard omvormers vanaf 2kWp is dat verplicht (je mag 2x 1k5Wp op 1 groep aansluiten). Bij micro's mag je ze bij elkaar optellen tot 3700 Wp op 1 16A groep.
Jim80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:26:
Welke omvormer dan die geschikt is voor een string van 4 en een string van (max) 6 panelen ? Waarbij die eerste ook nog eens last van schaduw heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2022 13:49 ]

• Jim80
DukeBox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:18:
Welke omvormer dan die geschikt is voor een string van 4 en een string van (max) 6 panelen ? Waarbij die eerste ook nog eens last van schaduw heeft.
Laten we dus zeggen dat het vanaf 3 panelen (120 half cells) moet werken, dan heb je een stringspanning van ongeveer 100v

Genoeg omvormers die tot 100v of lager kunnen gaan:
  • Huawei SUN2000 L1: 90v
  • Fronius Primo: 80v
  • SMA Sunny boy < 3.0: 50v (wel maar 1 ingang)
  • SMA Sunny boy >= 3.0: 100v
Daarbij kan je bij twijfel ook nog voor 132 of 144 half cell panelen gaan.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Jim80 Ik denk dat bij het zij dak gedeelte je regelmatig dropout's gaat krijgen als een van de panelen dan schaduw krijgt. Ook met optimizers en 144 half cel ga je dat niet redden.

Daarnaast is de prijs niet veel anders dan wanneer je micro's gebruikt (hoymiles goedkoper, aps iets duurder)

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2022 13:37 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:04
Omdat je relatief weinig panelen neerlegt zou ik voor micromvomers gaan.
Dan hoef je ook geen dc kabel door je tuin te leggen en kun je gewoon 1 kabel naar je veranda brengen voor je paar paneeltjes die erop passen en eventuele verlichting via een goedkope pv-verdeler.

Kun je ook makkelijker verschillende panelen gebruiken.

Je zou zelfs nog op je uitbouw verder kunnen gaan?

Kost wat meer, maar de lage appels heb je al geplukt met je pannendak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Er kunnen op de schuur 4 stuks van 170x115cm.
Op de overkapping 4 van 200+x115cm

Bij Winkelman in Helmond liggen voor de overkapping heel geschikte 540W panelen... Maar die versturen ze niet.

2 stuks Goodwe XS is denk ik het makkelijkste. Die zijn ook niet duurder dan micro omvormer oplossingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Ronald Hoe gaat die goodwe dan om met schaduw ?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2022 15:03 ]

• Ronald
Micro omvormers maken van schaduw geen zon. De vraag is of de verschillen in opbrengst tussen de panelen langdurig groot is. Misschien wel niet.

Afweging kosten vs opbrengst. De APS oplossing kost 300-400 meer dan GoodWe en Enphase in dit verhaal wordt helemaal duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:09:
Micro omvormers maken van schaduw geen zon.
Dat zeg ik niet alleen zie ik dat die GoodWe daar volgens mij niet mee overweg kan. Shadefix zit alleen op de zwaardere modellen én met een minimum aantal panelen van 6.
De vraag is of de verschillen in opbrengst tussen de panelen langdurig groot is. Misschien wel niet.
Aan de foto te zien wel.
Afweging kosten vs opbrengst. De APS oplossing kost 300-400 meer dan GoodWe en Enphase in dit verhaal wordt helemaal duur.
1x GoodWe 1500 XS of 2 APS DS3-L scheelt ongeveer €250,- een Hoymiles HM-1500 is zelfs net zo duur maar dan heb je gegarandeerd géén last van schaduw.

• Ronald
DukeBox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Dat zeg ik niet alleen zie ik dat die GoodWe daar volgens mij niet mee overweg kan. Shadefix zit alleen op de zwaardere modellen én met een minimum aantal panelen van 6.
De mppt van een GoodWe XS kan terug naar 40V. Dus kan al een beetje schaduw management met 2 of 3 panelen, afhankelijk van de karakteristiek. 4 gaat dus best okay.
Aan de foto te zien wel.

[...]

1x GoodWe 1500 XS of 2 APS DS3-L scheelt ongeveer €250,- een Hoymiles HM-1500 is zelfs net zo duur maar dan heb je gegarandeerd géén last van schaduw.
Vergeet een APS ECU niet. Hoe gaat monitoring bij hoymiles?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:27:
De mppt van een GoodWe XS kan terug naar 40V.
Ik dacht dat dat alleen bij de 1000xs was, 1500xs zo te zien ook maar dan nog vraag ik mij af of ie dat red gezien die flinke boom.
Vergeet een APS ECU niet. Hoe gaat monitoring bij hoymiles?
Voor beiden kan je gewoon een smart plug gebruiken van 2 tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2022 15:30 ]

• Ronald
DukeBox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Ik dacht dat dat alleen bij de 1000xs was, 1500xs zo te zien ook maar dan nog vraag ik mij af of ie dat red gezien die flinke boom.

[...]

Voor beiden kan je gewoon een smart plug gebruiken van 2 tientjes.
Tot en met de 3000XS zelfs.

Smart plug okay, wel zonder de gedetailleerde monitoring. Afweging voor TS.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:32:
Smart plug okay, wel zonder de gedetailleerde monitoring.
Dat heb je met die goodwe ook niet.

• Prom0
Samenvattend?

Voor mijn schuur 4 panelen van 170x115cm bijv. Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black.
Deze moeten allemaal op een microvormer of een optimizer en dan een omvormer i.v.m. Schaduw van de boom.
Voor mijn overkapping 4 panelen van 200+x115cm bijv. Hyundai 490WP HiE-S490VI408C Percium.
Deze kunnen op een 3 1 fase omvormer.

Als de schuur een optimizer krijgt ben ik af met 1 omvormer met 2 strings voor beide daken 1. Dan moet ik alleen een DC kabel trekken van mijn overkapping naar mijn schuur omdat daar de omvormer komt te hangen.

als de schuur een micro omvormer krijgt dan heb ik alleen nog een 3 fase omvormer nodig voor de overkapping.

Zou deze droog onder een afdak kunnen hangen in de buitenlucht of zal ik deze naar binnen moeten halen?

Het valt en staat natuurlijk met de totale kosten van de apparatuur.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Prom0 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:56:
Voor mijn overkapping 4 panelen van 200+x115cm bijv. Hyundai 490WP HiE-S490VI408C Percium.
Deze kunnen op een 3 fase omvormer.
Ik denk dat er geen 3 fase omvormer is voor maar 4 (hoog vermogen) panelen.

Pagina: 1