Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
We overwegen wat panelen te leggen op ons platte dak: vier rijen achter elkaar op (bijna) zuid. Nu lees ik dat er voor onze breedten (Nederland) vaak wordt gekozen voor een uniforme hellingshoek van ongeveer 20 graden, zodat de tweede, derde en volgende rijen bij laagstaande zon niet worden afgedekt door de rij ervoor.

Heeft het zin de eerste rij relatief vlak te leggen, zeg 13 graden, de tweede op 20 graden en de derde op 35 en de laatste nog steiler, zodat de zon daar 's winters rechter op schijnt dan wanneer alle panelen een vlakke hellingshoek zouden hebben. De gedachte achter deze vraag is dat we zelfs met een kleine set van 12 panelen in de zomer stroom over hebben en in de winter te weinig om volledig in onze eigen behoefte te kunnen voorzien. Kunnen we met steil geplaatste panelen die balans _significant_ verschuiven ten gunste van het rendement in de winter of is het verschil marginaal?

Waar verkopen ze stellages/schansen die bijvoorbeeld tot 45 graden steil kunnen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet dan alles op 45°, met een iets kleinere omvormer.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Indien mogelijk zou ik ook OW overwegen, dat is iets meer toekomst gericht qua eigen gebruik. Meestal kan je dan zelf meer kwijt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
En in dat geval ook 45 graden?
DukeBox schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:35:
Indien mogelijk zou ik ook OW overwegen, dat is iets meer toekomst gericht qua eigen gebruik. Meestal kan je dan zelf meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat we met Enphase gaan werken vanwege een paar flinke loofbomen in het Z-O. 20 meter hoog op gemiddeld 20 meter afstand van de eerste panelen aan die kant. Zelfs in dit seizoen trekt daarvan de schaduw 's ochtends over het stuk dak waarop panelen kunnen komen.
Juup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:33:
Zet dan alles op 45°, met een iets kleinere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Paut schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:36:
En in dat geval ook 45 graden?
Ik denk dat dat niet kan, 35 is meestal de max en dan is het ook maar de vraag of je dak het aan kan. Alleen zuid op 45 moet je wel een heel stevig dak hebben.

edit: hier staat het vrij goed samengevat: https://www.zonnefabriek.nl/zonnepanelen-plat-dak/

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 18-06-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

13 graden dakjes in de oriëntatie waarin je de meeste panelen kwijt kan. Oost/west of noord/zuid en alles er tussenin, dat is om het even.

Met grote hoek zijn het windvangers en heb je bergen schaduw. In de winter is je opbrengst hoe dan ook ruk en heb je meer aan meer (platte) panelen die op de vele bewolkte dagen meer zullen doen dan minder steilere panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Oké, maar meer panelen (plus micro-omvormers) zijn een grotere uitgave dan minder panelen die rechter op staan. Wind is hier in het bos niet zo'n belangrijke factor. En als de rijen voldoende afstand tot elkaar hebben, is de schaduw die ze werpen geen bezwaar. Het leek me een goed plan, maar kennelijk is er niemand die het zo aanpakt en zijn er zelfs geen steile stellages (zeg 45 graden) in de handel.
Termy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:43:
13 graden dakjes in de oriëntatie waarin je de meeste panelen kwijt kan. Oost/west of noord/zuid en alles er tussenin, dat is om het even.

Met grote hoek zijn het windvangers en heb je bergen schaduw. In de winter is je opbrengst hoe dan ook ruk en heb je meer aan meer (platte) panelen die op de vele bewolkte dagen meer zullen doen dan minder steilere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Paut wat is je doel? Financieel rendement, hoogste opbrengst, meeste eigenverbruik, hoogste opbrengst in de winter?

Blijkbaar is dakoppervlak geen beperkende factor :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kan spelen met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en het tabelletje onderaan om de consequenties van de hellingshoek te onderzoeken: de verdeling over het jaar en de totale kWh opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Het doel is zo veel mogelijk eigen verbruik genereren tegen een zo klein mogelijke uitgave. Daarom zoek ik naar manieren om een beperkt aantal panelen zo op te stellen dat ze zelfs of misschien juist in de winter ook nog redelijk wat stroom produceren.

Het dakoppervlak is inderdaad geen beperking, al is het wel zo dat de schaduw van de bomen in het Z-O maken dat vooral een vlak van 6,5 x 7 meter aan de westkant het meest geschikt is.

Ik ga die link meteen bekijken (dank!)
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:06:
@Paut wat is je doel? Financieel rendement, hoogste opbrengst, meeste eigenverbruik, hoogste opbrengst in de winter?

Blijkbaar is dakoppervlak geen beperkende factor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is interessant :) dat doel zie je eigenlijk alleen bij kleine offgrid systemen, want anders is het nogal zinloos.
Dan zie je ook nog wel eens dat de opstelling tweemaal jaarlijks versteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Met schaduw door laagstaande zon is een vlakkere opstelling vaak nog steeds het meest interessant.

Het lastige is dat het credo, 'zoveel mogelijk leggen' (door de huidige paneelprijzen) bij een plat dak niet helemaal opgaan omdat montage materiaal een substantieel deel uitmaakt van de kosten per paneel. Het is wel zo dat op dit moment de terugverdien tijd van een paar extra panelen (uitgaande dat de Wp/€ lager wordt) wel erg kort is, zelfs als je daar voor moet lenen.

Je schreef dat je weinig wind verwacht door de bos omgeving, dat kan inderdaad flink schelen maar een paar graden schuiner kan al 50% meer ballast vereisen.

Voor eigen gebruik zonder accu e.d. is een verdeling over de dag in vrijwel alle gevallen het meest gunstig. Je continu (sluipverbruik) is daar ook voor een groot deel van invloed. Het is ook makkelijker om met nominale opbrengst rekening te houden dan piekmomenten bij het gebruik van je eigen opwek, met zoveel panelen kan je vaak niet eens je eigen opwek kwijt in je huis op de pieken. Daarnaast als je opwek 'window' kort is en op dat moment komt er net een bui over heb je die dag niets.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 18-06-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ja, er bestaan zelfs van die 'smartflowers', die bij zonsopkomst openklappen naar het oosten en dan in de loop van de dag draaien naar het westen. Erg mooi en erg kostbaar.

PVCalc wijst uit dat 74 graden op 21 december de ideale hoek is voor panelen die knal op het zuiden staan. Dat vraagt eerder om montage aan een muur :)
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:18:
Dat is interessant :) dat doel zie je eigenlijk alleen bij kleine offgrid systemen, want anders is het nogal zinloos.
Dan zie je ook nog wel eens dat de opstelling tweemaal jaarlijks versteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Paut schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:31:
PVCalc wijst uit dat 74 graden op 21 december de ideale hoek is voor panelen die knal op het zuiden staan.
Eind april begin mei is meestal de overgang van meer dan 45 graden naar minder (op zuid). Vaak zijn dat ook al de maanden waarin de energie vraag (verwarming) lager begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Montagemateriaal is inderdaad schreeuwend duur (betonnen voeten uitgezonderd). Ik neem dat idee van een goede verdeling over de dag mee in de overwegingen en ga nog een tijdje spelen met de onvolprezen PVCalc van Thomas Berger. Verschillende opstellingen, hoeken en diverse combinaties van enkel zuid / oost-west / zuidoost-zuidwest, en oplopende hellingshoeken.

Bedankt allemaal!
DukeBox schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:26:
Met schaduw door laagstaande zon is een vlakkere opstelling vaak nog steeds het meest interessant.

Het lastige is dat het credo, 'zoveel mogelijk leggen' (door de huidige paneelprijzen) bij een plat dak niet helemaal opgaan omdat montage materiaal een substantieel deel uitmaakt van de kosten per paneel. Het is wel zo dat op dit moment de terugverdien tijd van een paar extra panelen (uitgaande dat de Wp/€ lager wordt) wel erg kort is, zelfs als je daar voor moet lenen.

Je schreef dat je weinig wind verwacht door de bos omgeving, dat kan inderdaad flink schelen maar een paar graden schuiner kan al 50% meer ballast vereisen.

Voor eigen gebruik zonder accu e.d. is een verdeling over de dag in vrijwel alle gevallen het meest gunstig. Het is ook makkelijker om met nominale opbrengst rekening te houden dan piekmomenten bij het gebruik van je eigen opwek, met zoveel panelen kan je vaak niet eens je eigen opwek kwijt in je huis op de pieken. Daarnaast als je opwek 'window' kort is en op dat moment komt er net een bui over heb je die dag niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Paut schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:41:
Montagemateriaal is inderdaad schreeuwend duur (betonnen voeten uitgezonderd). Ik neem dat idee van een goede verdeling over de dag mee in de overwegingen en ga nog een tijdje spelen met de onvolprezen PVCalc van Thomas Berger. Verschillende opstellingen, hoeken en diverse combinaties van enkel zuid / oost-west / zuidoost-zuidwest, en oplopende hellingshoeken.

Bedankt allemaal!

[...]
Dan weet je de opbrengst, het verbruik wat de andere variabele is als het gaat over eigenverbruik is in de meeste gevallen het meest gebaat bij (zuid)west. Dit omdat een aantal groot verbruikers in de namiddag/avond worden gebruikt. ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest maar kwam er vrij rap achter dat gewoon het aantal panelen verdubbelen veel meer doet met eigenverbruik omdat dan je lows worden verdubbeld ipv marginaal worden verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Het kan heel goed zijn dat ik daar ook op uitkom, maar ik zie me die laatste rij nog wel wat steiler dan gebruikelijk neerzetten. Geen 74 graden, maar iets tussen 35 en 45. Gewoon voor het idee.
twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Dan weet je de opbrengst, het verbruik wat de andere variabele is als het gaat over eigenverbruik is in de meeste gevallen het meest gebaat bij (zuid)west. Dit omdat een aantal groot verbruikers in de namiddag/avond worden gebruikt. ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest maar kwam er vrij rap achter dat gewoon het aantal panelen verdubbelen veel meer doet met eigenverbruik omdat dan je lows worden verdubbeld ipv marginaal worden verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Je kan ook OW en een deel Z doen, dan heb je een balans in eigen gebruik afdekken en zoveel mogelijk opwekken voor inkorten terugverdien tijd. Het grote voordeel van een plat dak opstelling is dat he het vrij eenvoudig later kan aanpassen naar je gebruik en/of veranderingen in schaduw (bomen gekapt e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Houd er wel rekening mee dat zodra de instraling tussen rijen gaat verschillen, je ze parallel moet zetten of aparte MPPTs, micro's of optimizers moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
PS: als je niet gebonden bent aan werktijden (van anderen), kun je meer in je eigen stroomverbruik voorzien door midden op de dag warm te eten zoals dat in mediterrane landen gebeurt. Zie het als een soort levenstweak die ik hier kosteloos aanbied.
twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Dit omdat een aantal groot verbruikers in de namiddag/avond worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Paut schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:11:
PS: als je niet gebonden bent aan werktijden (van anderen), kun je meer in je eigen stroomverbruik voorzien door midden op de dag warm te eten zoals dat in mediterrane landen gebeurt. Zie het als een soort levenstweak die ik hier kosteloos aanbied.

[...]
Ik eet doorgaans maar 2 keer per dag en 2 keer per dag warm :+

Van brood ga je dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Van alle voedsel ga je dood :p.

Afhankelijk van je budget en ruimte kun je er ook voor kiezen om het in delen te doen. Zeker als je het zelf gaat doen en je alleen materiaalkosten hebt.

Solarstell connect, bv, is zowel voor zuid als voor oost/west in te zetten waardoor je bv nu een zuidopstelling kan maken en die later ombouwen naar O/W.

Nadeel hiervan is natuurlijk dat je dan héél goed moet kijken naar hoe compatibel je keuze voor panelen en omvormer nu is met de toekomstige setup. De omvormer is potentieel makkelijk want die kan je groot genoeg kiezen en met 2 mppt's zodat je de uitbreiding aan kan, maar aangezien voor platdaksystemen de paneelgrootte maatgevend is moet je er dus wel erg zeker van zijn dat de grootte die je uiteindelijk voor O/W nodig hebt in de toekomst ook kan krijgen. Dat risico is wel weer te beperken door nu voor een even aantal te gaan zodat je er altijd O/W dakjes van kan maken en dan maakt de grootte van de nieuwe panelen niet uit. Dat is dan weer een op zich staande puzzel voor wat dan past. Echter wordt het dan weer een puzzel of de oude en nieuwe panelen samen effectief in een string kunnen, mocht je voor een stringomvormer gaan. Dit kan je oplossen door nu voor bv APS multi-micro's te gaan

Kortom, in 1 keer volleggen is ruim het makkelijkst (en rendeert het best, want volledig salderen, hoge terugleververgoeding, etc) maar met wat planning is het ook op te splitsen.

Tenzij een stuk van je beschikbare dak eindigt op noord met een muur zou ik niks steil op zuid leggen iig. Een foto zou handig zijn wat dat betreft :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Vanwege een paar hoge bomen in het zuidoosten zitten we toch al aan Enphase-omvormers te denken, dus dan speelt dat hier niet.
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:07:
Houd er wel rekening mee dat zodra de instraling tussen rijen gaat verschillen, je ze parallel moet zetten of aparte MPPTs, micro's of optimizers moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je aan enphase denkt, denk dan ook aan APS.

Daarnaast, hoe erg is die schaduw echt? Tot na 10:00 tussen pakweg maart en september of alleen hartje winter bij zonsopgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:53
APS is inderdaad goedkoper dan Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Zolang er blad aan de bomen zit, trekken er 's ochtends tot iets na 10 uur (zelfs rond de zomerzonnewende) flinke schaduwvlekken over het hele dak. In de winter is er alleen wat lichte schaduw van de kale takken. De bomen zijn een kleine 20 meter hoog en staan ook ongeveer 20 meter af van de eerste panelen aan die kant (zie de foto).

Ik zal eens kijken wat APS is, bedankt voor de tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74cYekjhDLC-2IUl3NvHkD6fxF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ch7v8jnQp1v0dPYXnfEcUGLi.jpg?f=fotoalbum_large
Termy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:07:
Als je aan enphase denkt, denk dan ook aan APS.

Daarnaast, hoe erg is die schaduw echt? Tot na 10:00 tussen pakweg maart en september of alleen hartje winter bij zonsopgang?
Pagina: 1