Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EL4ND
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-10 09:00
Ik zou graag advies van jullie willen over een offerte voor zonnepanelen en dan met name of ik goed zit of de plank mogelijk mis sla.

Met het oog op de stijgende energiekosten en in de nabije toekomst een hybride warmtepomp heb ik offertes opgevraagd bij een aantal partijen, waarvan er 2 gereageerd hebben en 1 waarover ik tevreden ben. Kan natuurlijk zijn dat ik verder moet zoeken, maar ik heb de indruk dat ik al redelijk goed zit. Installateur heeft ook mijn CV ketel geïnstalleerd en over de geleverde service ben ik tevreden. Ik ben sowieso meer van zekerheid en service dan van zoeken in de marge.

Offerte:
18 panelen, Hyundai 405wp Black
18 Enphase micro IQ7+ omvormers (3 fase)
Enphase Envoy-S
Van der Valk montagesysteem
4 dakvlakken, helling varieert per vlak
Totaal excl. BTW: € 9.841,72

1 dakvlak heeft dagelijks schaduw om 12 uur van een boom (spar). Andere dakvlakken hebben in de winter deels schaduw.

Elec verbruik is momenteel 4700 kWh. Daar komt een hybride warmtepomp bij binnenkort + laden elec. Auto wat nu niet meegeteld is. Vandaar de overcapaciteit.
Verder passen meer panelen op het dak, maar deze 18 kunnen uit het zicht worden gelegd wat ik belangrijk vind.

Vraag: is dit een goede keuze of maak ik een grote fout ergens (ik zoek het niet in de marge en vertrouw de service van installateur)?

Dank alvast!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Het is handig als je het template gebruikt: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Dat helpt om te bepalen of bijv. Micro omvormers in jouw geval de beste keus is (of onnodig duur).

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
7290WP leggen en al op 4700kWh verbruik zitten, en daar nog een warmtepomp én elektrische auto bij laden, dan praat je niet over overcapaciteit.
Je offerte is 1,35 euro/WP, dat is in deze tijd (waarin ze de klussen voor 't oprapen hebben) geen slechte offerte.
Op de technische specs laat ik me niet uit, daar zijn een boel mensen hier beter in. Volg dan het advies van @Yaay en vul het standaard format even in (pas je openingspost aan).

als je meer dakoppervlak hebt: leg er panelen neer. om een wijs man te parafraseren: dakpannen leveren niks op.
persoonlijk: als je ze netjes (symmetrisch) laat leggen is een vol dak beter te hebben dan wat paneeltjes hier en wat paneeltjes daar.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
Goed spul hoor en voor een redelijke prijs.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Met 4 dakvlakken, wat schaduw... Prima oplossing voor een prima prijs.

Let wel op: De IQ7+ is maar 295VA. Dit betekend dat je wat aftop in je grafieken gaat zien. Dit kost niet meer dan 1-1,5% per jaar voor een optimaal liggend paneel. Het ziet er heel erg veel enger uit dan het is.
Maar wel even goed om dat al te weten.

En heel heel hard nadenken waarom je je dak niet vol legt met deze hele mooie panelen. Ga je spijt van krijgen....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EL4ND
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-10 09:00
Dank allemaal voor de reacties!
Fijn om te lezen dat het systeem goed is.

Bij vol leggen van het dak zou ik juist plukjes krijgen hier en daar. Ik heb namelijk een dakkapel en dakraam, waar ik omheen zou moeten passen. Daarnaast geeft de dakkapel schaduw wat minder bevorderlijk is. Verder kan ik altijd nog zelf bijkopen en leggen. Het systeem geeft daar ruimte voor.

[ Voor 80% gewijzigd door EL4ND op 18-06-2022 08:49 ]

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-11 18:03
Goedemorgen,

Ik twijfel tussen glas/ glas panelen en de standaard panelen.
Mijn vraag is ..is de meerprijs glas/glas het echt waard, of is het meer verkoop praat.
Pagina: 1