Maak me wakker bij bewegingsdetectie!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lateralus287
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-01 16:42
Beste Tweakers,

Onlangs hebben we 4 minuten lang bezoek gekregen van een ongewenste gast in de tuin om 3 uur s'nachts. Geen fijn gevoel! Dankzij de Google Nest doorbell (2021 battery) heb ik - weliswaar de volgende ochtend - de beelden kunnen opslaan en doorspelen aan de politie.

Dit is nu net de frustratie: er lijkt - met de devices waarover ik beschik - geen enkele manier om mij s'nachts wakker te krijgen aan de hand van een alarm, geluid, call of wat dan ook indien er aanwezigheid wordt gedetecteerd.

Ideaal zou zijn (en technisch zijn volgens mij alle parameters reeds aanwezig):
  1. Google Nest doorbell detecteert
  2. een 'persoon'
  3. tussen 0 - 6 uur s'nachts
  4. en stuurt de nodige toeters en bellen
  5. naar m'n iPhone/iPad om mij te waarschuwen.
Ik beschik momenteel reeds over
  • Google Nest doorbell
  • Philips Hue outdoor sensor (via bridge)
Op zich heb ik alle zaken uitgeprobeerd met Google Home, Apple Homekit en Alexa.
  • Google Home: laat geen routines toe met motion detection - enkel een notificatie via de doorbell is haalbaar, maar daarvan ga je niet wakker worden
  • Apple Homekit laat toe om via de Philips sensor muziek af te spelen, maar daarvoor dien je dan blijkbaar een subscription bij Apple Music af te sluiten (echt?)
  • Amazon Alexa: dit leek het allemaal te kunnen na de installatie van de Skills (zowel Hue als Google) - probleem is hier dat de routines helemaal niet worden uitgevoerd (maar wel in de activity worden getoond). Lijkt me ook dat de Alexa app in foreground moet draaien, en het dus helemaal niet betrouwbaar is.
Kom er gek van: alle mogelijkheden zijn er, maar worden helemaal niet benut. Was al aan 't kijken naar zo'n Raspberry, maar die dingen zijn ook al nergens beschikbaar.

Kortom, ik zoek een device (op zich liefst de bestaande apparatuur), die mij tussen een bepaald tijdstip kan wakker maken indien er een ongewenste gast is .. hoe moeilijk kan het zijn?

Jullie advies wordt geapprecieerd.

Greetz!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:48
Kun je met IFTTT niet iets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:54
Lateralus287 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:45:
Beste Tweakers,

Onlangs hebben we 4 minuten lang bezoek gekregen van een ongewenste gast in de tuin om 3 uur s'nachts. Geen fijn gevoel! Dankzij de Google Nest doorbell (2021 battery) heb ik - weliswaar de volgende ochtend - de beelden kunnen opslaan en doorspelen aan de politie.

Dit is nu net de frustratie: er lijkt - met de devices waarover ik beschik - geen enkele manier om mij s'nachts wakker te krijgen aan de hand van een alarm, geluid, call of wat dan ook indien er aanwezigheid wordt gedetecteerd.

Ideaal zou zijn (en technisch zijn volgens mij alle parameters reeds aanwezig):
  1. Google Nest doorbell detecteert
  2. een 'persoon'
  3. tussen 0 - 6 uur s'nachts
  4. en stuurt de nodige toeters en bellen
  5. naar m'n iPhone/iPad om mij te waarschuwen.
Ik beschik momenteel reeds over
  • Google Nest doorbell
  • Philips Hue outdoor sensor (via bridge)
Op zich heb ik alle zaken uitgeprobeerd met Google Home, Apple Homekit en Alexa.
  • Google Home: laat geen routines toe met motion detection - enkel een notificatie via de doorbell is haalbaar, maar daarvan ga je niet wakker worden
  • Apple Homekit laat toe om via de Philips sensor muziek af te spelen, maar daarvoor dien je dan blijkbaar een subscription bij Apple Music af te sluiten (echt?)
  • Amazon Alexa: dit leek het allemaal te kunnen na de installatie van de Skills (zowel Hue als Google) - probleem is hier dat de routines helemaal niet worden uitgevoerd (maar wel in de activity worden getoond). Lijkt me ook dat de Alexa app in foreground moet draaien, en het dus helemaal niet betrouwbaar is.
Kom er gek van: alle mogelijkheden zijn er, maar worden helemaal niet benut. Was al aan 't kijken naar zo'n Raspberry, maar die dingen zijn ook al nergens beschikbaar.

Kortom, ik zoek een device (op zich liefst de bestaande apparatuur), die mij tussen een bepaald tijdstip kan wakker maken indien er een ongewenste gast is .. hoe moeilijk kan het zijn?

Jullie advies wordt geapprecieerd.

Greetz!
Je kunt die deurbel notificatie toch gebruiken als trigger in een opdracht/automation? Dan zou je er ook allerhande voorwaarden aan moeten kunnen hangen.

Heb je de opdrachten app op je iOS device al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GugPanub
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik weet niet hoe ver je wil gaan maar ik heb door eenzelfde situatie het voor elkaar gekregen met een netatmo presence en mn apple watch. Als er binnen de nachtelijke uren een persoon in mijn tuin staat dan krijg ik een melding met tril en/of custom geluid via mijn apple watch en mn iphone. De beelden worden en op een sd kaart opgeslagen, en in een dropbox en op mn nas. Als er zoals nu bezoek is kan ik de notificatie uitzetten, of tijdelijk een ander tijdstip instellen. Met name dat mn watch het doorgeeft met een trilfunctie is handig in mn slaap en ik zie meteen een kleine screenshot van wat het is. De netatmo is redelijk te trainen in het onderscheiden van mens, dier, voertuig of iets anders en past de waarschuwing er op aan. Je zou kunnen kijken of je setup ook die functionaliteit heeft, een apple watch zou dan al voldoende kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door GugPanub op 17-06-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gebruik 2 Google nest camera's als babyfoon. Die zenden op tijdstippen naar keuze push meldingen.

Kost wel een camera als het met bestaande apparatuur niet lukt.
Wel bijzonder dat dat zo lastig moet zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29
Ik heb een Chinese knock-of die dat al kan.

Maar iets meer/minder serieus: hond?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

KingCrash

Angry Rabbit

Ik heb mijn Nest Hello doorbell en Hue lampen in Samsung Smartthings gekoppeld . (In de app, niet via de losse hub)

Hier heb ik de optie om de bewegingsmelder als trigger te gebruiken om mijn Hue lampen te activeren.

Nu wordt je van de lampen niet wakker, dus moet je nog een device vinden welke je kan aansturen dat geluid maakt.

--edit--
Ik zie dat ik in Smartthings ook mijn OSRAM schakelaars kan kiezen.deze: https://nl.bauhaus/slimme...pEtH_-PX9WDYaAjoMEALw_wcB

Dan zouden deze stroom kunnen zetten op
https://dugoshop.nl/stopcontact-sirene

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EHqlBpHWlugiwh0NH5sXWIsGsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OgpIQ5waSlBDp4sK1YUS6un1.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt je vast wakker van :P

[ Voor 67% gewijzigd door KingCrash op 18-06-2022 00:13 ]

Angry Rabbit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kunt denk ik beter die gast buiten in de schijnwerper zetten met eventueel wat geluid erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lateralus287 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:45:
Ik weet niet wat je met een RPi wilt doen maar mogelijk heb je een Synology NAS waar je VM's op kunt draaien. Dan is Proxmox een prima vervanger voor een RPi. (En een NAS staat toch al aan...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

eLScha schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:52:
Je kunt denk ik beter die gast buiten in de schijnwerper zetten met eventueel wat geluid erbij.
Blaffende honden vanuit binnen ofzo!

Maar let er wel op dat ook spinnetjes of andere dingen voor een de camera een trigger kan zijn. Mijn moeder heeft de laatste tijd handen vol aan een spin voor hun Ring-deurbelcamera die weer het 'ring'-geluid in de huiskamer af laten gaan... :+

Mijn oom heeft op zijn tuincamera's ook al bevers en andere beschermde beesten in zijn tuin gespot. maar goed, dat heb je als je vlak vlakbij een natuurgebied woont, en natuurliefhebber bent. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2022 00:19 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Eufy.camera met homebase geeft signaal naar je telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02

Yor

Yor1313#2571

Xiaomi camera's van 3 tientjes en die Mi home app, werkt perfect. Geeft een pushmelding naar iPhone indien gewenst van een gedetecteerd persoon, dus zo duur hoeft het niet te zijn.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

KingCrash schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:40:
Ik heb mijn Nest Hello doorbell en Hue lampen in Samsung Smartthings gekoppeld . (In de app, niet via de losse hub)
Alleen werken de zones als je die heb ingesteld niet. Tenminste dat is bij mij het geval.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Dat moet gewoon kunnen hoor, bijvoorbeeld een sirene laten afgaan bij beweging. Desnoods laat je je Hue sensor een stekker aansturen met een radio eraan. Of je er blij van wordt is nummer 2. Want die motion sensor gaat ook af als de kat van de buren door de tuin slentert. Je gaat meerdere keren per nacht wakker worden. Ik zou denk ik eerder een flinke lamp laten aangaan.

Wellicht heb je een tuinhek? Dan zou je daar een sensor op kunnen zetten. De kans dat een kat die opendoet is een stuk kleiner. Als je tuinhek open gaat is het meestal een mens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

DiedX schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:20:

Maar iets meer/minder serieus: hond?
Ganzen, geen inbreker meer die op je terrein komt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 14:33
Als je serieus aan de gang wil kun je Google sdm API gebruiken icm bijvoorbeeld nodered, kun je alles helemaal zelf regelen en bouwen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je deurbel camera een notificatie kan sturen dan moet het toch relatief eenvoudig zijn om die notificatie weer ergens af te vangen en meer acties op te laten gebeuren lijkt mij.

Maar nog een serieuze vraag: stel, je wordt om 3u 's nachts wakker gemaakt door je deurbel. Wat dan? Jij bent half slapend, tegen dat je goed en wel doorhebt wat er aan de hand is ben je al snel een minuut verder. Dan moet je nog een beslissing nemen. Wat ga jij doen? De politie bellen in het midden van de nacht? Dat heeft niet veel zin. Gewoon licht aansteken in de hoop dat het afschrikt? Daar moet jij niet eens voor wakker gemaakt worden. Zelf de confrontatie aangaan? Je weet niet hoe gevaarlijk die persoon is. Zelf een wapen bovenhalen? Voor je het weet ben jij dader en is de man in je tuin slachtoffer.

Neen, merken dat iemand in je tuin is geweest is niet leuk. Maar denk ook even na wat jij er persoonlijk aan zou doen als je wel was wakker geweest, en probeer even van de emotie uit de redenering te houden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04 17:39
Ik heb dit in Home Assistant gedaan. Indien op de nest deurbel een persoon gedetecteerd wordt, laat lampen knipperen in mijn werkkamer. Dit aangezien het een stukje lopen is en de bezorger anders al weer weg is. Daarmee kun je uiteraard ook andere triggers aanmaken, van audio berichten tot notificaties

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Blokker_1999 Euhm, op het raam kloppen en zeggen "wegwezen" :?

* Thijsmans is with @SharpY

Home Assistant, notificatie via Telegram.

[ Voor 5% gewijzigd door Thijsmans op 18-06-2022 11:05 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Thijsmans schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:05:
@Blokker_1999 Euhm, op het raam kloppen en zeggen "wegwezen" :?

* Thijsmans is with @SharpY

Home Assistant, notificatie via Telegram.
Tuurlijk, en dan? Wat als hij dat niet doet? Wat als hij dat wel doet maar even later terugkeert? Maar bovenal: wat win jij er op dat moment mee. Jij bent dan ook wakker, hebt iemand uit jouw tuin verjaargd die er inderdaad niet had moeten zijn maar de totale winst die jij daar uit haalt is negatief. Want jij bent wakker, krijgt door het hele voorval nog even een boost van adrenaline dus even snel terug in slaap vallen is er niet bij. Als je met vrouw en/of kinderen samenwoont mogelijks iedereen wakker in het midden van de nacht. Je gaat op dat moment ook niet veel anders kunnen doen.

Ik heb liever een goed inbraakalarm dat aangeeft wanneer ongenode gasten binnen in huis zitten, dan pas wordt het gevaarlijk voor iedereen en wordt het tijd om externe hulp in te roepen. Maar tot het zo ver is, zou ik er persoonlijk mijn slaap niet voor willen laten.

En als het vals alarm zou zijn ben je al helemaal de pineut. Dan wordt je letterlijk wakker gemaakt voor niets.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lateralus287
Veel dank voor jullie reacties, ik neem ze grondig door. Fijn om zoveel (technische) alternatieven voorgeschoteld te krijgen, kan ik beslist mee aan de slag. Honden & ganzen zullen inderdaad efficiënt zijn, maar helaas niet haalbaar .. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lateralus287
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:25:
Maar nog een serieuze vraag: stel, je wordt om 3u 's nachts wakker gemaakt door je deurbel. Wat dan? Jij bent half slapend, tegen dat je goed en wel doorhebt wat er aan de hand is ben je al snel een minuut verder. Dan moet je nog een beslissing nemen. Wat ga jij doen? De politie bellen in het midden van de nacht? Dat heeft niet veel zin. Gewoon licht aansteken in de hoop dat het afschrikt? Daar moet jij niet eens voor wakker gemaakt worden. Zelf de confrontatie aangaan? Je weet niet hoe gevaarlijk die persoon is. Zelf een wapen bovenhalen? Voor je het weet ben jij dader en is de man in je tuin slachtoffer.

Neen, merken dat iemand in je tuin is geweest is niet leuk. Maar denk ook even na wat jij er persoonlijk aan zou doen als je wel was wakker geweest, en probeer even van de emotie uit de redenering te houden.
Good point!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
Ik heb genoeg home automation ervaring om te weten dat ik niet voldoende home automation ervaring heb om een home automation het recht te geven mij wakker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-05 16:52
Is het een optie om wat schrikdraad in je tuin te plaatsen die je alleen 's nachts aanzet met een tijdklok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Tuurlijk, en dan? Wat als hij dat niet doet? Wat als hij dat wel doet maar even later terugkeert? Maar bovenal: wat win jij er op dat moment mee. Jij bent dan ook wakker, hebt iemand uit jouw tuin verjaargd die er inderdaad niet had moeten zijn maar de totale winst die jij daar uit haalt is negatief. Want jij bent wakker, krijgt door het hele voorval nog even een boost van adrenaline dus even snel terug in slaap vallen is er niet bij. Als je met vrouw en/of kinderen samenwoont mogelijks iedereen wakker in het midden van de nacht. Je gaat op dat moment ook niet veel anders kunnen doen.

Ik heb liever een goed inbraakalarm dat aangeeft wanneer ongenode gasten binnen in huis zitten, dan pas wordt het gevaarlijk voor iedereen en wordt het tijd om externe hulp in te roepen. Maar tot het zo ver is, zou ik er persoonlijk mijn slaap niet voor willen laten.

En als het vals alarm zou zijn ben je al helemaal de pineut. Dan wordt je letterlijk wakker gemaakt voor niets.
99% zal gewoon vluchten zodra ze weten dat ze gezien zijn.

Ja, dan moet je even wakker worden, wat is volgens jou dan precies het alternatief? Gewoon lekker in bed blijven liggen en ze hun gang laten gaan? 8)7

@Lateralus287 Kan je die notificatie niet gewoon instellen met een geluid waar je wel wakker van wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 18-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
WEBGAMING schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:32:
[...]

99% zal gewoon vluchten zodra ze weten dat ze gezien zijn.

Ja, dan moet je even wakker worden, wat is volgens jou dan precies het alternatief? Gewoon lekker in bed blijven liggen en ze hun gang laten gaan? 8)7

@Lateralus287 Kan je die notificatie niet gewoon instellen met een geluid waar je wel wakker van wordt?
Het alternatief is denk ik in plaats van wakker gemaakt te worden automatisch een aantal lampen aan te laten gaan in de gang of woonkamer ofzo. Dan schrikt de inbreker en wordt je zelf niet wakker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Tuurlijk, en dan? Wat als hij dat niet doet? Wat als hij dat wel doet maar even later terugkeert?
In beide gevallen: politie bellen met een melding van een heterdaadje.
Rare redenering. Dan is iemand dus op zo'n tien seconden rennen, terwijl jij gedesoriënteerd wakker aan het worden bent van het alarm. Wat ga je dan nog doen? Ik zorg liever dat mijn naasten überhaupt niet in direct gevaar komen. Natuurlijk: het begint met goede verlichting. Maar tussen verlichting en een inbraakalarm voor als iemand in je slaapkamer staat, ligt nog best een gebied. Een notificatie lijkt mij een prima voorbeeld daarvan.
Dat is een kwestie van ontwerp en afstelling.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35
Heb je al een simpele buitenlamp met bewegingssensor? En heb je raamdecoratie waardoor van buiten niet te zien is wat er binnen is? Als je a) te kijk staat en b) niet weet waar je in terecht komt zou dat toch afschrikwekkend moeten werken. Niet dat ik inbreker ben +

En deel het voorval ook met je buren. Dan kunnen zij ook opletten en misschien ook preventieve maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:04
Thijsmans schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:22:
[...]
Rare redenering. Dan is iemand dus op zo'n tien seconden rennen, terwijl jij gedesoriënteerd wakker aan het worden bent van het alarm. Wat ga je dan nog doen? Ik zorg liever dat mijn naasten überhaupt niet in direct gevaar komen. Natuurlijk: het begint met goede verlichting. Maar tussen verlichting en een inbraakalarm voor als iemand in je slaapkamer staat, ligt nog best een gebied. Een notificatie lijkt mij een prima voorbeeld daarvan.
Tuinverlichting werkt alleen als er een bewegingssensor aan zit en dan maar een paar minuten de verlichting laat branden, hele nacht aan maakt geen hol uit, geeft dieven alleen voordeel dat ze zelf geen zaklamp mee hoeven nemen.

Lamp op bewegingssensor geeft een afschrik effect en bewoners om je heen kunnen het zien want waarom brand daar ineens licht midden in de nacht terwijl dat anders nooit het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2022 19:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45
Laat ik beginnen met dat het vervelend is dat iemand je huis aandachtig heeft bekeken!

Dan even je vraag : ik denk niet dat je met je huidige opzet kan bereiken wat je wilt. Je zal moeten uitbreiden. Ik weet 2 opties voor je, er zijn er meer maar daar heb ik geen ervaring mee.

Het eerste is een domotica systeem. Denk Domoticz, HomeAssistant en meer van die systemen. Daar kan je dan bewegingssensoren aan koppelen, lampen, en sirenes. Het geheel moet je dan weer programmeren in wat te doen als. Zo heb ik bijvoorbeeld een sensor bij de voordeur hangen en als het donker is triggert die de lamp in de gang. Heel handig als je in het donker niet wil struikelen over de katten die naar buiten rennen. Voor een dief zal een lamp binnen wel even schrikken zijn.

Nu kan ik me indenken dat al dat geknutsel, geprogrammeer en gedoe niet je ding is. Ook zal je misschien meer buitenruimte hebben die de deurbel niet ziet. In dat geval is een Eufy camera systeem misschien wat voor je. Ik heb een systeem met 3 camera's. In het kort:

- 10.000 mAh per camera, goed voor maanden gebruik zonder te hoeven laden
- persoon/huisdier/etc filter **
- geen kabels aanleggen
- geen abonnementskosten
- data opslag lokaal op de basis unit
- beelden blijven 3 maanden bewaard
- programmeerbaar *
- alarmfunctie, zowel de camera's als de basis unit gaan af bij detectie

* programmeerbaar

Hier zit het enige addertje onder het gras. Je kan OF tijdgebonden programmeren, OF geofencing gebruiken. Je kan dus niet instellen : als ik niet thuis ben EN het is tussen 0800 en 1700 uur, dan....

Geofencing vind ik niet geweldig werken overigens. Ik heb een OnePlus 6T, met een andere telefoon kan het anders zijn.

** mensen detecteren werkt voor mijn systeem alleen overdag. Dus een kat kan je alarm af laten gaan als de sensitiviteit te hoog staat.

Ik zie overigens dat ze het portfolio hebben uitgebreid met een alarmsysteem wat werkt op dezelfde home base. Dus je kan een hoop met het systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 19-06-2022 11:05 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Lateralus287 De goedkoopste oplossing zodat ze niet eens je tuin inkomen bij mij is een (bij mij nog 100 watt halogeen) spot met bewegingsmelder. Zodra iemand bij mij mijn achtertuin in komt staan ze in een volle bak licht. Dan lopen ze echt niet meer verder. Ik hang er zelf ook geen camera op. Camera's zijn helaas altijd schijn veiligheid. Of hij moet zo hangen dat ze hem zien dan schrikt het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook zou mij ook niet meer op mijn gemak voelen als het gebeurt, ook mede van een verhaal dat ik hoorde over iemand die redelijk afgelegen woonde en hoorde gerommel aan de slaapkamer balkondeur terwijl sliep, bij openen van gordijnen, was iemand bezig om net in te breken, nou je krijgt echt de doodschrik. Toen is het al het hekwerk verhoogt, camera’s en detectielampen. Het is heel erg dat dit gewoon maar gebeurd, geen respect en gewoon proberen.
Ook met iemand anders waarbij Ring 3 personen op beeld had in de nacht (stonden al naar binnen te kijken en met capuchon op), uiteindelijk niets gebeurd vanwege de Ring maar wel bij politie aangegeven. En de reactie van de politie? Kan niets met de beelden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Met de nieuwe (maandjes terug) iOS update kan je uitzondering maken op je 'do not disturb' functie voor bepaalde apps. Daar heb ik dus een uitzondering voor de Eufy motion detection (humans only) op de achtertuin camera voor de nacht.

Helaas heb ik die uitzondering wel weer teruggedraaid nadat we (vriendin en ik) hals over kop het bed uit veerde bij zo'n alarm en er niks in de tuin was te bekennen - na uitvoerig de beelden bekeken te hebben zag je een siluet van vermoedelijk een kat door de struiken trekken...

Tsja, heb nu gewoon de flood-light aan gezet bij motion detection, dat moet toch wel genoeg afschrikken, en anders zijn ze toch wel een tijdje bezig met het hang en sluitwerk en staan ze uitgebreid op de camera..

Maar de opties om alarm in te stellen vind ik ook wat karig, ideaal zou zijn bijv:
dat er een 'human' detected was, is eerst floodlight, dan een cooldown (1 minuut?) dan nogsteeds human detection? dan pas wake-up alarm. Zoiets is wel mogelijk, maar dan zit je al snel met homeassistant e.d. diep in de hobby sfeer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
CT schreef op maandag 20 juni 2022 @ 07:27:
Met de nieuwe (maandjes terug) iOS update kan je uitzondering maken op je 'do not disturb' functie voor bepaalde apps. Daar heb ik dus een uitzondering voor de Eufy motion detection (humans only) op de achtertuin camera voor de nacht.

Helaas heb ik die uitzondering wel weer teruggedraaid nadat we (vriendin en ik) hals over kop het bed uit veerde bij zo'n alarm en er niks in de tuin was te bekennen - na uitvoerig de beelden bekeken te hebben zag je een siluet van vermoedelijk een kat door de struiken trekken...

Tsja, heb nu gewoon de flood-light aan gezet bij motion detection, dat moet toch wel genoeg afschrikken, en anders zijn ze toch wel een tijdje bezig met het hang en sluitwerk en staan ze uitgebreid op de camera..

Maar de opties om alarm in te stellen vind ik ook wat karig, ideaal zou zijn bijv:
dat er een 'human' detected was, is eerst floodlight, dan een cooldown (1 minuut?) dan nogsteeds human detection? dan pas wake-up alarm. Zoiets is wel mogelijk, maar dan zit je al snel met homeassistant e.d. diep in de hobby sfeer :9
De Eufy app kent een alarm vertraging die je misschien kan inzetten. Daarnaast, afhankelijk van het model, kan deze alleen bij daglicht mensen herkennen. Je kan ook de detectiegevoeligheid instellen en er zit een test optie op zodat je met een persoon kan testen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Lateralus287 Dit kan toch gewoon met de Nest app zelf op je telefoon? Ik heb hem zo ingesteld dat hij een bericht stuurt als hij een persoon herkend. 's nachts staat mijn telefoon op stil maar met een uitzondering voor meldingen van de Nest app.

Leidt mogelijk wel tot wat bijvangst. Het gebeurt erg weinig maar ik werd recent even om 2 uur wakker van een trillende telefoon omdat de AI een gezicht had ontdekt in het web dat een spin voor de voordeurcamera aan het bouwen was _O- Om een of andere reden ziet het ding ook af en toe een gezicht in wieldoppen van geparkeerde autos achter de achtertuin, maar sinds de heg voller gegroeid is komt dat gelukkig niet meer voor :P

En voor de critici, nee, hier wordt je niet heel erg zenuwachtig en of neurotisch van want je leert heel erg snel dat er eigenlijk nooit echt iets aan de hand is. Dus als jij op een terrasje zit en je telefoon ziet iemand dan is dat meestal overdag en een glazenwasser ofzo. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar maar een keer iets raars gezien. Dat bleek ook onschuldig want de mensen die bij onze fietsen aan het rommelen waren bleken 10 seconden later op zoek naar hun kat :)
[...]
Dan bel je 112? "Hallo, er staat iemand in mijn tuin!" Dit is ook waarom we politie hebben he? Als jij op je camera ziet dat er iemand in je tuin staat dan is die daar niet zijn hond uit aan het laten, dan bel je gewoon 112. Die zullen adviseren niet zelf actie te ondernemen omdat dat agressie op kan leveren en die sturen gewoon politie langs.

Veel licht maken is wellicht een tussenstap. Als er iemand in je tuin staat die jouw special edition van een of andere console komt halen gaat die wel terugkomen ja, maar >99% is een gelegenheidsdief en die zijn wel pleite op het moment dat ze zelf in het licht staan en zien dat er ook binnenshuis licht aan gaat. Die weten ook wel dat dan de politie gebeld wordt.

En natuurlijk sta je dan even stijf van de adrenaline, maar je hebt erger voorkomen door iemand uit je tuin te jagen. Da's toch helemaal prima en stukken beter dan er 's ochtends achter komen dat er ingebroken is en je laptop weg is? :?

[ Voor 64% gewijzigd door Jheroun op 20-06-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:04
asing schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:54:
Het eerste is een domotica systeem. Denk Domoticz, HomeAssistant en meer van die systemen. Daar kan je dan bewegingssensoren aan koppelen, lampen, en sirenes. Het geheel moet je dan weer programmeren in wat te doen als. Zo heb ik bijvoorbeeld een sensor bij de voordeur hangen en als het donker is triggert die de lamp in de gang. Heel handig als je in het donker niet wil struikelen over de katten die naar buiten rennen. Voor een dief zal een lamp binnen wel even schrikken zijn.
Was een lamp met ingebouwde PIR sensor niet handiger?
Heb je niet om de haverklap die lamp binnen branden vanwege sensor op buiten hangt?

Mensen bedenken prachtige oplossingen waar al een oplossing voor is, wel leuk hoor daar niet van.

Een schakelaar aan de deur kan ook, bij openen van de deur lamp aan gaat, zijn ook een heleboel reeds bestaande oplossingen voor, zowel bedraad als draadloos.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 20-06-2022 11:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mr_evil08 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Was een lamp met ingebouwde PIR sensor niet handiger?
Heb je niet om de haverklap die lamp binnen branden vanwege sensor op buiten hangt?

Mensen bedenken prachtige oplossingen waar al een oplossing voor is, wel leuk hoor daar niet van.

Een schakelaar aan de deur kan ook, bij openen van de deur lamp aan gaat, zijn ook een heleboel reeds bestaande oplossingen voor, zowel bedraad als draadloos.
Ik had al een bewegingssensor buiten hangen, en de lamp in de gang was ook al op de domotica aangesloten. De gang was voorheen donker, en het is vervelend als je de (ook donkere) katten niet ziet die jou allang gehoord hebben en misschien al klaar zitten om naar buiten te rennen. Licht in de gang voorkomt dat je je katten een schop geeft.

En nee, de lamp binnen gaat niet om de haverklap aan. De sensor is goed afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik me net zit te bedenken: als je wifi op die plek hebt kun je ook een babycam installeren. Wij hebben zelf deze staan. Die kan je een melding op je telefoon doen bij bewegingsdetectie. Daarnaast is opnemen mogelijk (volgens mij betaald) en je kunt terugpraten. Maar net wat je wilt. Het is een oplossen van enkele tientjes, misschien nog wel goedkoper via Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMCN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-04 07:19
Onlangs heb ik zelf de Eufy floodlight cam 2 pro geinstalleerd. Het is niet super prettig om die lichten in je gezicht te krijgen kan ik je zeggen >:)

+ het geeft direct push functie naar je telefoon en de mogelijkheid om zowel via de camera als binnen (de home base) een alarm af te laten gaan. Als extra tov de Nest zitten er ook geen abo kosten bij om beelden op te slaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Deur sensor op de poort / bewegingsmelder in de tuin. Vervolgens lampen aan op de gang/slaapkamer. 95% van de kruimeldieven zullen maken dat ze wegkomen als er activiteit binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

tomboo91 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:29:
95% van de kruimeldieven zullen maken dat ze wegkomen als er activiteit binnen is.
Misschien 2 jaar geleden, maar nu niet meer hoor.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lateralus287
We zijn ondertussen enige tijd verder, en ik kan nu zeggen dat ik over een installatie beschik welke voldoet aan de oorspronkelijke behoefte ..

Uiteindelijk - uit interesse - een Odroid N2+ aangeschaft, en er een Home Assistant installatie op laten draaien.
Begonnen met de koppeling van Hue motion sensors, maar was niet ideaal. Vrouw was enkele keren wakker geworden, dus ik kon maar snel iets anders zoeken. Het was uiteindelijk mogelijk om ook de Nest Cam/Doorbell toe te voegen mits enige setup en een $5 fee.

https://www.home-assistant.io/integrations/nest/

Kortom ik beschik nu over een routine welke volgende doet:

Trigger: (enkel) indien de camera beweging detecteert van het type 'persoon'
wordt tussen 23 uur en 6 uur
een custom 'critical alert' op de iPhone en iPad afgespeeld (deze keer op basis van WAV file en volumeregeling) en een text-to-speech bericht op Google Nest Mini

Moet zeggen, Home Assistant is een knap stuk software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-04 07:30
Lateralus287 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:21:
We zijn ondertussen enige tijd verder, en ik kan nu zeggen dat ik over een installatie beschik welke voldoet aan de oorspronkelijke behoefte ..

Uiteindelijk - uit interesse - een Odroid N2+ aangeschaft, en er een Home Assistant installatie op laten draaien.
Begonnen met de koppeling van Hue motion sensors, maar was niet ideaal. Vrouw was enkele keren wakker geworden, dus ik kon maar snel iets anders zoeken. Het was uiteindelijk mogelijk om ook de Nest Cam/Doorbell toe te voegen mits enige setup en een $5 fee.

https://www.home-assistant.io/integrations/nest/

Kortom ik beschik nu over een routine welke volgende doet:

Trigger: (enkel) indien de camera beweging detecteert van het type 'persoon'
wordt tussen 23 uur en 6 uur
een custom 'critical alert' op de iPhone en iPad afgespeeld (deze keer op basis van WAV file en volumeregeling) en een text-to-speech bericht op Google Nest Mini

Moet zeggen, Home Assistant is een knap stuk software.
En wat gebeurt er als je zelf binnen dat tijdsbestek voor de camera beweegt?
Ik zelf heb nog wat dummy schakelaars (in mijn geval in Domoticz) waarmee ik kijk of ik zelf:
a. thuis ben (a.d.h.v. locatie + gsm verbonden met wifi)
b. slaap (a.d.h.v. verlichting woonkamer aan/uit

Wellicht heb je hier nog iets aan.
Overigens, de camera die ik zelf heb, kan zelf ook een alarm geven, heeft wellicht ook een afschrikkende werking. (Eufycam Indoor 2K Pan & Tilt)
Pagina: 1