HDPLEX 250W GaN AIO of picoPSU 160-XT voor server?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FistFull95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 18:11
Hallo Tweakers,

Ik zoek een?
Zuinige (server) PSU. Een van de benoemde componenten of wellicht is er een beter alternatief.

Wat is je budget?
Soft-limiet = 200 Euro (moet nog een klein beetje te verantwoorden zijn)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MOBO: Huananzhi X99 F8D (Aliexpress)
CPU: 1x Xeon E5-2650L v3 (2 sockets totaal)
RAM: 2x 32GB Samsung DDR4 ECC-REG
STORAGE: 1TB NVME SSD (VM storage) / 240GB SATA SSD (ISO/Misc storage)
RAID: 6x 3TB Seagate 7200RPM 3.5" + LSI controller (JBOD)
PSU: Cooler Master MasterWatt Lite 700W

Toelichting
Ik heb recent een server(tje) gebouwd, hierboven een lijstje met hardware. Deze is ingezet als Proxmox server voor mijn homelab. De server verbruikt gemiddeld 100W en 155W onder volle CPU load (gemeten met een Shelly 1PM). Ik was bij het bouwen van de server niet op de hoogte van het feit dat een heftigere PSU lastig efficient met 100W belast kan worden. Nu is mijn vraag dus welke voeding ik het beste kan inzetten. Ik vermoed dat het eigenlijke verbruik lager is, maar de voeding simpelweg niet efficiënt genoeg is.

In theorie kan ik weg komen met een picoPSU 160-XT voor zo ver ik kan zien, echter weet ik niet hoe praktisch het is om alle hardware op dit bordje te prikken, dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk (LSI controller, extra disks etc). Ook viel mijn oog op de HDPLEX 250W GaN AIO, echter kan ik daar minder informatie over vinden en ik kan ook nog geen Nederlandse/Europese leverancier vinden.

Het gaat mij er om dat ik het idle verbruik van mijn servertje kan minimaliseren. Helemaal stoppen met de hobby vind ik te ver gaan, maar nu 700-1000 euro uitgeven voor een recente NUC-ish machine met een lager gebruik klinkt financieel niet efficiënt omdat dat nog veel langer duurt voordat ik de huidige server aan stroomkosten terug zou verdienen.

Een kanttekening is dat ik in de toekomst de huidige RAID weg doe en wat downsize naar 2x12TB RAID1 of iets vergelijkbaars, in ieder geval vind ik 6 disks een beetje zonde en het is mij ook nog niet gelukt om echt leuke performance te behalen met deze constructie. Ook overweeg ik een setup waarbij een (of twee) snelle SSDs worden gebruikt als directe storage en een grotere HDD array als soort archief.

Heel graag hoor ik jullie input, alvast enorm bedankt!

Beste antwoord (via FistFull95 op 18-06-2022 11:48)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Je huidige voeding is een hele slechte, zelfs voor een voeding met groepsregulatie doet die het enorm slecht.

pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2 is >85% efficiënt bij 50w en >90% vanaf 90w. Goede kwaliteit en erg efficiënt bij lage belasting en daarbij stukken goedkoper dan een HDPLEX en Pico

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Wellicht vind je in dit topic ook nog relevante informatie:

Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FistFull95
tafkaw schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:09:
Wellicht vind je in dit topic ook nog relevante informatie:

Het grote zuinige server topic - deel 3
Thanks! Ik heb daar inderdaad geleerd dat een gewone ATX PSU niet bijzonder zuinig is op lage belasting, maar ik kan zo niets vinden over de HDPLEX in dat topic dus vandaar dat ik de vraag los gesteld heb. Achteraf had ik deze misschien beter in een reactie op dat topic kunnen plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Je huidige voeding is een hele slechte, zelfs voor een voeding met groepsregulatie doet die het enorm slecht.

pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2 is >85% efficiënt bij 50w en >90% vanaf 90w. Goede kwaliteit en erg efficiënt bij lage belasting en daarbij stukken goedkoper dan een HDPLEX en Pico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FistFull95
Uszka schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:40:

Bedankt voor je advies! Het lijkt erop dat ik t.z.t. eventueel nog kan downscalen zonder dat ik alsnog met hetzelfde probleem kom te zitten.

Puur uit interesse, mag ik vragen hoe je weet dat mijn huidige voeding zo slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
FistFull95 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:08:
[...]

Puur uit interesse, mag ik vragen hoe je weet dat mijn huidige voeding zo slecht is?
Op Jonnyguru heeft een professionele review gestaan en daar kwamen hele slechte resultaten uit. Helaas bestaat die site niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FistFull95
Uszka schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:50:
[...]

Op Jonnyguru heeft een professionele review gestaan en daar kwamen hele slechte resultaten uit. Helaas bestaat die site niet meer.
Ik heb TheWaybackMachine even doorgespit en ben inderdaad wat tegengekomen.
https://web.archive.org/w...Reviews&op=Story&reid=563

Helaas lijkt de relevante informatie voor eeuwig verloren.

Anyhow, enorm bedankt voor je advies nogmaals. Ik heb een V550 Gold V2 besteld en mijn vraag is beantwoord.
Pagina: 1