Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp - Nu of later? Financiële afweging

Pagina: 1
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:22
Hi Tweakers,

Toch even een eigen topic, omdat het wel een erg lang en specifiek verhaal werd in het L/W topic.
In het kort, en daarna wat langere onderbouwing:

Ik twijfel om een L/W WP te nemen inclusief SWW voorziening, omdat momenteel mijn vaste leveringskosten en netbeheer kosten vrij hoog uitvallen t.o.v. mijn gaskosten. Daarnaast wil ik natuurlijk klaar zijn voor de toekomst. Het huis uit 1973 is al volledig geïsoleerd en voorzien van PV (+/- 4000 kW, meer kan ook niet). Recentelijk de benedenverdieping nog gerenoveerd en volledig voorzien van vvw. Ik heb om financiële redenen ieder jaar een paar stappen genomen voor verduurzaming. Ik verwarm al 2 jaar met L/L en bevalt prima. De vloer ging er uit, dus ik heb vloerverwarming geïnstalleerd (ook al kan de L/L het ook alleen af). Omdat ik de afgelopen tijd toch al e.e.a. heb zitten uitproberen (en ook investeren) vind ik het echter lastig om de afweging te maken om het nu/later te doen. Uiteraard zou ik sommige keuzes achteraf gezien anders hebben gedaan, maar daar kan ik nu niet meer zoveel mee. Jullie input zou mij erg kunnen helpen.

Actuele situatie en gegevens
- Vast energiecontract t/m juli 2024, waarbij Elektra is +/- 28 cent en gas +/- 99 cent.
teruglevering +/- 10 cent.
- Huis dus volledig nageisoleerd en voorzien van ltv, energielabel A
- Daarnaast voorzien van L/L voor zowel verwarmen als koelen.

Verbruik gas:
200 m3 (200 ,-)
- Vaste leveringskosten 72,- per jaar
- Netbeheer 133 per jaar

= +/- 400,- euro per jaar

Verwacht extra gasverbruik voor nieuwe vvw +/- 500 m3 (kWh van de L/L hieronder zal dan weer wat minder worden of zelfs wegvallen als ik alles met de vvw doe, maar hou voor de verdere som alleen de extra 500m3 aan.)

Verbruik stroom:
- Levering 3600 kWh ( +/- 1000,-)
- Teruglevering 2800 kWh (+/- -784,- bij saldering a 0,28 eu)
- Vaste leveringskosten 72,- per jaar
- Netbeheer 250 per jaar

(- Waarvan verbruik airco voor verwarmen: 1050 kWh (+/- 294,- euro) )

= +/- 538,- euro per jaar

Mogelijke besparing gas: +/- 700 m3 per jaar (inclusief extra verbruik vvw), = 700 euro
Besparing vaste leveringkosten 72,- per jaar
Besparing netbeheer 133,- per jaar.

Totaal mogelijke besparing bij gasloos: +/- 900,- per jaar

Investering warmtepomp monoblock i.c.m. warm water unit: +/- 5000,- (na aftrek subsidie) + installatiekosten +/- 2500,- = Gasloos voor 7500,-

Geschat verbruik bij gasloos: + 2500 kWh voor warmtepomp en boiler. (+/- 700 euro)
Minus 1050 voor airco die nu verwarmt. (+/- 294,- euro)
= +/- 406 euro aan extra kosten kWh

Totaal besparing: 900 euro per jaar
Totaal extra verbruikskoten: 406 euro per jaar
= 500 euro besparing per jaar, terugverdientijd van +/- 15 jaar bij mijn huidige contract. Bij actuele prijzen aanzienlijk lager, <10 jaar.

Extra gegeven:
- In 2019 een Intergas HrE combi+ laten installeren a 1800,- (bij vervangen op dit moment dus een afschrijven van +/- 600 per jaar. Kan er wellicht dan nog 400,- voor vangen)

= geen besparing voor mijn situatie de komende 2 jaar met dit energiecontract en huidige setup?
Terugverdientijd vooralsnog negatief.

Mijn vragen:
- Kloppen mijn berekeningen zo? Of maak ik ergens een fout? Heb natuurlijk wel een paar schattingen gebruikt, maar lijken mij reëel.
- Wat zou jij doen? Nu gasloos of over +/- 2 jaar na einde contract herberekenen?
- Over 2 jaar gasloos = afschrijving ketel van +/- 300 per jaar ipv 500 per jaar.
- Kan ik uberhaupt van vastrecht en netbeheer kosten af als ik nog 2 jaarvast zit aan een contract?

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 19-06-2022 15:14 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Ik verdwijn :o

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Die 200 m3 gas zal ongeveer 500 kWh worden.
Helpt dit voor je berekening?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pentaw1nz
busscherski schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:56:
Die 200 m3 gas zal ongeveer 500 kWh worden.
Helpt dit voor je berekening?
Ik heb een verbruik geschat voor verwarming en warm water van 4500kwh. Als je aangeeft dat 200 m3 ongeveer 500 kwh wordt, dan moet ik wellicht het geschatte verbruik lager zetten. Laten we uitgaan van 3000 kwh.

Is 840 euro ipv 1260.

Ik zou dan zo'n 300 per jaar besparen, uitgaande van mijn huidige contract.

Ik lees echter dat voor een m3 gas toch wel wat meer kwh verbruikt wordt dan de 2.5 kwh die jij nu aangeeft.

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 18-06-2022 00:23 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

1m3 is 10 kWh een op een.
Doe je dat met een warmtepomp op vloerverwarming dan COP=4 dus 2,5kWh
Doe je dat met radiatoren dan is de COP wat lager en het verbruik wat hoger.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• pentaw1nz
martijn v o schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:07:
1m3 is 10 kWh een op een.
Doe je dat met een warmtepomp op vloerverwarming dan COP=4 dus 2,5kWh
Doe je dat met radiatoren dan is de COP wat lager en het verbruik wat hoger.
In dat geval neem ik een geachat verbruik van 700m3 , ongeveer 1800 kwh. Daar dan nog se 1000 kwh bij op die nu de L/L doet, is 2800, momenteel voor mij 784 euro.

Wel erg weinig lijkt me, als ik mensen gemiddeld over 4000 hoor. Maar misschirn ben ik ook wel zuinig

Enfin,

De som wordt dan iets anders. Heb dan nog wel wat andere vraagjes uit de startpost open staan.

Mogelijke besparing gas: +/- 700 m3 per jaar (inclusief extra verbruik vvw), = 700 euro
Besparing vaste leveringkosten 72,- per jaar
Besparing netbeheer 133,- per jaar.

Totaal mogelijke besparing bij gasloos: +/- 900,- per jaar

Investering warmtepomp monoblock i.c.m. warm water unit: +/- 5000,- (na aftrek subsidie) + installatiekosten +/- 2500,- = Gasloos voor 7500,-

Geschat verbruik bij gasloos: + 2800 kWh voor warmtepomp en boiler. (+/- 784 euro)
1050 kwh van de airco er dan weer vanaf, omdat de L/W dit gaat doen.

Kom ik op ongeveer 500 euro extra elektriciteitskosten

Totaal besparing: 900 euro per jaar
Totaal extra verbruikskoten: 500 euro per jaar

Daarbij dan nog wel die ketel die net 3 jaar oud.

400 euro besparing, zou 20 jaar terugverdientijd zijn met huidige prijzen.

Uiteraard wordt dit gehalveerd als mijn contract over 2 jaar stopt, prijzen liggen namelijk een keer zo hoog.

[ Voor 44% gewijzigd door pentaw1nz op 18-06-2022 14:20 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

€5k incl subsidie is alleen mogelijk met zelf doen.
Bij het vooruit kijken kan je rekening houden met de in werking gezette belastingschuif ( zie https://www.tweedekamer.n...e%20van%20toelichting.pdf paragraaf 3.1 ).

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2022 14:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pentaw1nz
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:45:
€5k incl subsidie is alleen mogelijk met zelf doen.
Bij het vooruit kijken kan je rekening houden met de in werking gezette belastingschuif ( zie https://www.tweedekamer.n...e%20van%20toelichting.pdf paragraaf 3.1 ).
Ik tel er nog 2500 installatiekosten bij op.
Materiaal zou 5k inclusief subsidie zijn.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Hoop getallen, lastig om het overzicht zo te behouden…

Er staat volgens mij een foutje in je berekening, maar ik zie zo even niet of dat ook invloed heeft op uitkomsten:
- Teruglevering 2800 kWh (+/- 280,-)
hier ga je uit van het teruglevertarief van je contract, en lijk je saldering volledig te negeren.
Met de PV hoeveelheid die je hebt, en je eigen verbruik, kan die 2800kWh nooit je netto teruglevering zijn, dus die moet nog gesaldeerd worden.

Maw.: die 2800kWh opwek bespaart je 784 euro, niet 280 euro die je nu rekent.

verder: Je lijkt uit te gaan van een extra gasverbruik van 500kuub alléén omdat je vloerverwarming aangelegd hebt? Waar komt die extra warmtevraag dan vandaan? Je verwarmt nu helemaal niet met de CV ketel, en doet alles met de L/L die 1000kWh gebruikt?
Voor bijverwarming lijkt me 500m3 érg hoog ingeschat.. Dat komt overeen met ruim 4000kWh warmte (maal 8, misschien iets realistischer dan de x10 van hierboven, maar ordegrootte hetzelfde).. Met een L/L COP van 4, zou dan overeenkomen met een weggevallen verbruik van de L/L van 1000kWh, dus zeg maar alles… Dat is dan geen “bijverwarming” voor de vloer meer, dan is het gewoon je hoofdverwarming geworden.. Die 500m3 extra lijkt me dus érg overschat, en daarmee valt dus eigenlijk je hele berekening omver op het punt van gasbesparing…

Bovendien, hou er rekening mee dat als je gas jaarverbruik over de 500m3 gaat, je in een hoger tarief netbeheerkosten komt… Dan red je het niet met die 133 euro die je daar nu voor betaalt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• pentaw1nz
BrainCrash schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:12:
Hoop getallen, lastig om het overzicht zo te behouden…

Er staat volgens mij een foutje in je berekening, maar ik zie zo even niet of dat ook invloed heeft op uitkomsten:

[...]

hier ga je uit van het teruglevertarief van je contract, en lijk je saldering volledig te negeren.
Met de PV hoeveelheid die je hebt, en je eigen verbruik, kan die 2800kWh nooit je netto teruglevering zijn, dus die moet nog gesaldeerd worden.

Maw.: die 2800kWh opwek bespaart je 784 euro, niet 280 euro die je nu rekent.

verder: Je lijkt uit te gaan van een extra gasverbruik van 500kuub alléén omdat je vloerverwarming aangelegd hebt? Waar komt die extra warmtevraag dan vandaan? Je verwarmt nu helemaal niet met de CV ketel, en doet alles met de L/L die 1000kWh gebruikt?
Voor bijverwarming lijkt me 500m3 érg hoog ingeschat.. Dat komt overeen met ruim 4000kWh warmte (maal 8, misschien iets realistischer dan de x10 van hierboven, maar ordegrootte hetzelfde).. Met een L/L COP van 4, zou dan overeenkomen met een weggevallen verbruik van de L/L van 1000kWh, dus zeg maar alles… Dat is dan geen “bijverwarming” voor de vloer meer, dan is het gewoon je hoofdverwarming geworden.. Die 500m3 extra lijkt me dus érg overschat, en daarmee valt dus eigenlijk je hele berekening omver op het punt van gasbesparing…

Bovendien, hou er rekening mee dat als je gas jaarverbruik over de 500m3 gaat, je in een hoger tarief netbeheerkosten komt… Dan red je het niet met die 133 euro die je daar nu voor betaalt.
Je hebt gelijk w.b. de teruglevering. Die saldeer ik natuurlijk levert meer op dand e 10 cent terugleververgoeding die ik nu heb gerekend.
Heb wat cijfers aangepast voor de vergelijking. Ik zou 500 per jaar kunnen besparen met mijn huidige contract. Speculerend dat de prijzen na mijn contract (over 2 jaar) vergelijkbaar zijn met nu, dan bespaar ik het dubbele.

De 500m3 reken ik voor de vloerverwarming, die ik in de koude maanden aan ga zetten.
Eerder had ik deze niet en verwarmde ik enkel via mijn L/L, die het huis dus voor ongeveer 1050 kwh warm houdt. Ben het met je eens dat het overschat is als bijverwarming. Het is dan meer als hoofdverwarming. Er komt dan dus 500m3 bij om te verwarmen en er valt 1050 kwh weg (=besparing) van de L/L die dan niet meer hoeft te verwarmen. Dan is bijverwarmen voor flink wat minder m3 en daarnaast de L/L het grote werk laten doen misschien nog even gunstiger.

Ik denk dat het wellicht dan voor nu beter is om het 2 jarig contract uit te zitten en tegen einde looptijd nog eens opnieuw de afweging te maken.
Enige soort van FOMO die ik dan krijg is die op subsidies. Plus alles wordt steeds duurder, zou jammer zijn als het met over 2 jaar 10k kost wat ik nu voor 7k kan doen. Dit is echter koffiedikkijken...

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 19-06-2022 15:16 ]

• pentaw1nz
Inmiddels weet ik dat van mijn gas af kan voor 100 euro (vroegtijdige beeindiging contract).
Als de netbeheerder mijn gasmeter weghaalt kost het me niets.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik lees dat je het met de L/L warmtepomp goed warm krijgt, waarom dan nog een L/W warmtepomp?
Als je van het gas af wil neem je een Warmtepompboiler voor warm water.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• pentaw1nz
HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:52:
Ik lees dat je het met de L/L warmtepomp goed warm krijgt, waarom dan nog een L/W warmtepomp?
Als je van het gas af wil neem je een Warmtepompboiler voor warm water.
Ik gebruik momenteel eigenlijk alleen gas voor het douchen, dus met een WPB zou ik van het gas af kunnen. De L/L kan het huis prima warmhouden. Beneden warm water is via de Quooker.

De hele benedenverdieping heb ik tijdens verbouwing voorzien van vvw (omdat de vloer er uit ging, en dit de ideale kans was om ltv verwarming te installeren ipv alle oude radiatoren en oude convectorput).
Omdat we (of vooral de vrouw) natuurlijk warme voetjes wil hebben, zullen we daar toch een extra verbruik mee krijgen ookal krijgen we het huis prima warm met de L/L. Vloerverwarming is toch anders.

Dat zal een paar honderd m3 gas zijn voor bijverwarming en ik schat tussen 500 a 700m3 als we het als hoofdverwarming gebruiken.

• HereIsTom
Wij hebben gewoon sloffen aan dan heb je ook lekkere warme voetjes en zijn niet duur ;)
Wij verwarmen ook met een L/L warmtepomp en gebruiken alleen nog gas (<50m3 per jaar) voor warm water.
Dus wij zijn aan het kijken naar een boiler zodat we ook van het gas af kunnen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• pentaw1nz
HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:17:
Wij hebben gewoon sloffen aan dan heb je ook lekkere warme voetjes en zijn niet duur ;)
Wij verwarmen ook met een L/L warmtepomp en gebruiken alleen nog gas (<50m3 per jaar) voor warm water.
Dus wij zijn aan het kijken naar een boiler zodat we ook van het gas af kunnen.
Dan betaal je inderdaad ook flink meer vaste kosten dan je voor die 50m3 betaald. Zou dan ook direct naar wpb gaan!

Punt is dat ik die vloerverwarming niet voor niets heb. Ik ga niet de gasmeter verwijderen en geen alternatief plaatsen. Dan heb ik een onaangesloten nieuwe vvw installatie...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
pentaw1nz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Dan betaal je inderdaad ook flink meer vaste kosten dan je voor die 50m3 betaald. Zou dan ook direct naar wpb gaan!
Klopt
Punt is dat ik die vloerverwarming niet voor niets heb. Ik ga niet de gasmeter verwijderen en geen alternatief plaatsen. Dan heb ik een onaangesloten nieuwe vvw installatie...
YouTube: The Sunk Cost Fallacy: What is it and why does it happen?

Wat je al geinvesteerd hebt (in vloerverwarming) is niet relevant voor je huidige keuze.
Puur financieel gezien verdien je een L/W warmtepomp als vervanger van een L/L nooit terug. Wel een stukje comfort.

De vloerverwarming heb je dan aangelegd voor de volgende bewoner die iets meer comfort wil dan mogelijk is met L/L.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pentaw1nz
busscherski schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:26:
[...]

Klopt

[...]

YouTube: The Sunk Cost Fallacy: What is it and why does it happen?

Wat je al geinvesteerd hebt (in vloerverwarming) is niet relevant voor je huidige keuze.
Puur financieel gezien verdien je een L/W warmtepomp als vervanger van een L/L nooit terug. Wel een stukje comfort.

De vloerverwarming heb je dan aangelegd voor de volgende bewoner die iets meer comfort wil dan mogelijk is met L/L.
Ignore sunk costs, dat is een leuk filmpje zeg.
Wel lastig, zeker voor een overthinker :+

• HereIsTom
pentaw1nz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Ik heb een gasprijs van €1,00 voor de komende 5 jaar en ben met vaste kosten nog iets goedkoper uit met gas.
WPB is voor maar <50m3 gas veel te duur en hier in appartement te lastig om te installeren, dus ben aan het kijken naar een 50L boiler.

Voor je vloerverwarming zou ik dan eens rustig gaan kijken naar een L/W warmtepomp kun je ook nemen met warm water, dan ben je ook van het gas af.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vloerverwarming betekent niet per sé warme voetjes! Daar vergissen heel veel mensen zich in.
Zat woningen waar vloerverwarming perfect werkt, maar ook klachten koude voetjes….
Maar wel 26 graden in huis :+

Lichaam temperatuur = +/- 37 graden.
Vloerverwarming temperatuur = 35/30 graden.
(Of 45/35 oud systeem)
Dus je begrijpt al….

Vloerverwarming geeft meer comfort door een gelijkmatige en langzamere verwarming.
Luchtverwarming is altijd meer comfort gevoelig.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 21-06-2022 00:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1