Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
We hebben geen "Feedback" topic, dus maar ff zo. Ik vroeg me af of het niet tijd wordt een los zonnepanelenforum te hebben. Er is nu een soort van groot topic met daarin totaal onterugvindbaar allerlei vragen en een hele hoop kennis. Dat topic is echt een vergaarbak waarin je lastig info kan vinden en zonnepanelen is echt een behoorlijk populair onderwerp

Dit bijvoorbeeld is een interessante vraag die ik liever in een eigen topic zou zien: Soullancer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10" Maar het hele topic staat er vol mee. Omdat het topic de rol van een forum heeft, zie je ook echt vaak mensen een link naar hun (braaf los geopende) situatietopic plaatsen (soort spam) en ook heel vaak "ja het is wel een eigen situatie, maar ik vraag het toch maar hier". Het centrale topic is niet echt een generieke discussietopic, maar heeft echt de rol van een (onoverzichtelijk) forum op zich genomen.

Zou het een idee zijn om gewoon een los zonnepanelen subforum te hebben en mensen te stimuleren om losse topics te openen in plaats van alles op een rij, discussies door elkaar heen, in een groot chaostopic?

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-06-2022 15:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

Wom

Als frequent lurker in dit subforum onderschrijf ik wat @JvS hier aanhaalt. De onderwerpen zijn inmiddels zo divers dat dit niet meer in één topic past.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En daarbij kan ik vervolgens dat subforum toevoegen aan mijn forumfilter. Er zijn namelijk best veel topics die gaan over zonnepanelen, die hoef ik niet per se te zien.

edit:

@JvS Ik ben alles behalve anti-PV, maar op Tweakers liggen de interesses niet bij PV installaties. :)

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 16-06-2022 17:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
PD2JK schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:04:
En daarbij kan ik vervolgens dat subforum toevoegen aan mijn forumfilter. Er zijn namelijk best veel topics die gaan over zonnepanelen, die hoef ik niet per se te zien.
Boooeeee, maar inderdaad dat is ook een goed punt :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
De vraag van Soullancer is wat mij betreft geen topic waardig... Alleen heeft hij ergens heel raar advies gekregen wat verwarring zaait.

Alleen maar losse topics is denk ik niet houdbaar. Dan wordt het hele forum de chaos (Ook als je PV afsplitst van DEI) ;-)
Perfect krijg je het denk ik niet... het dump topic voor kleine vraagjes waardevol. Ja af en toe wordt het verkeerd gebruikt... moeilijk te voorkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik kan niet inschatten hoe irritant het voor de mods is, maar als het je ergert kan je een TR doen.
@teacher ?

Het is wel geexplodeerd sinds het 1 topic was in het huishoudelijke zaken elektronica subforum...

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-06-2022 18:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Team Welles

@Wom ik vind juist dat het veel overzichtelijker is dan in 2012 - toen waren er nog breed gedragen misvattingen, mochten stekkeromvormers nog en was er discussie over mono, poly en thin film.
Ook hadden niet alle elektriciteitsleveranciers hun software op orde.
Het valt wel tegen dat er nog steeds veel cowboys in de markt zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:36:
De vraag van Soullancer is wat mij betreft geen topic waardig... Alleen heeft hij ergens heel raar advies gekregen wat verwarring zaait.
Wat bedoel je met "topic waardig"? Een vraag voldoet aan de regels of niet. Het is toch niet zo dat je een vraag hebt die je niet in een los topic mag stellen maar die wel "in een verzamelbak " gesteld mag worden (tenzij je vraag al een specifiek topic heeft natuurlijk)

Nu is een vrij specifieke vraag die enigszins back-and-forward vergt ergens verstrengeld tussen andere berichten en dat gebeurt de hele tijd (dat bedoel ik met chaos) en is het lastig terug te vinden.

Als het in een los topic staat, heeft het een eigen plek, zijn de replies alleen over dat onderwerp en staan bij elkaar gegroepeerd (in dat topic) en als je erop zoekt kan je ook nog eens aan de titel een duidelijke waarde hechten (of niet). Ik begrijp niet helemaal waarom dat chaos is? Of bedoel jij met veel topics in een lijst als chaos?

Het woord "topic" betekent toch onderwerp? Nu vraagt er weer iemand wat de afstand is tussen twee panelen. Is dat verboden als los topic, maar mag dat el in een "groot" topic gevraagd worden?

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 16-06-2022 16:51 ]

• Ronald
@JvS Ik snap wat je bedoeld wat betreft het heen en weren en volgen van dat verzamel topic... Zeker niet altijd overzichtelijk.
Maar met alles in een eigen topic wordt het denk ik ook best onaantrekkelijk om het forum te volgen omdat je heel veel kleine topics met kleine vraagjes krijgt...

Je ziet ook echt wel dat mensen hun vraag te licht in schatten ('lastigere' vragen dan het voorbeeld van Soullancer komt zeker ook voor)... maar hem stellen omdat het verzameltopic laagdrempeliger is. Dus zonder dat topic zijn we als forum weer minder behulpzaam.

Begrijp me niet verkeerd... de discussie aanzwengelen is goed... maar ik denk dat we dicht bij de juiste balans zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:56:

Maar met alles in een eigen topic wordt het denk ik ook best onaantrekkelijk om het forum te volgen omdat je heel veel kleine topics met kleine vraagjes krijgt...
Ah ok dit snap ik. Als je alles leest, is het fijn dat het allemaal in 1 topic staat. Alleen denk ik ook dat dat dus zorgt dat je een kliek in dat grote topic hebt, en dat mensen in de losse topics ook in dat grote topic komen vragen om aandacht met een link naar hun topic/
Je ziet ook echt wel dat mensen hun vraag te licht in schatten ('lastigere' vragen dan het voorbeeld van Soullancer komt zeker ook voor)... maar hem stellen omdat het verzameltopic laagdrempeliger is. Dus zonder dat topic zijn we als forum weer minder behulpzaam.
Ja ik zou niet zeggen dat we wel helpen in grote verzameltopics maar niet in losse. Ik weet dat moderatie soms een beetje dubbel is (deze vraag mocht niet in een los topic maar wel in het verzameltopic Offerte AEG MO050 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10")

Maar dat is denk ik een kwestie van wat minder ultrastreng zijn.

• Ronald
Jij interpreteert dat als dat @teacher bedoelde om de vraag in verzamel topic te stellen?

Ik denk dat hij bedoelde om de vraag te voorzien van de context uit hulptopic PV... Maar hij heeft zelf beetje verwarring geschetst heeft door het verzameltopic te noemen... Wat MO050 ook zo geïnterpreteerd heeft... (met weinig succes)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het hele DEI forum is eigenlijk ontstaan uit een "duurzame energie" topic, destijds in EL.
Dat ging vnl over zonnepanelen, maar ook isoleren, rocket stoves of andere slimmigheden.

Tijdens de laatste grote forumshuffle (van DED naar DEI) hebben we besproken of een apart solar forum nodig was, gezien de aantallen pv vragen. Het resultaat is bekend, het was een (nog) niet, vanwege de overlap tussen de onderwerpen.

Het grote pv topic is een lastige; aan de ene kant vervult het een behoefte (regulars die willen keuvelen/slowchatten/informatie uit willen wisselen) en is echt een enorme bron van kennis, aan de andere kant is het een monster om informatie uit op te halen.

Vandaar dat er een tijdje geleden is besloten om eigen offertes /adviesvragen niet meer in dat topic te doen, maar in een eigen topic in DEI; Puur vanwege de omloopsnelheid en vindbaarheid. Ook zijn er vanuit dat topic talloze andere topics ontstaan zoals salderen, btw, pvoutput, thuisopslag, etc.

Nu solar dit jaar zo een enorme vaart heeft genomen zie je dat ook weer terug in de hoeveelheid adviestopics. Dat is even niet anders, want de waan van de dag. Het pelletkachel topic (eens een milieuvriendelijke optie) is tegenwoordig heel rustig. ;)

Inhoudelijk:
Het grote topic voorziet in een behoefte en zal nog wel even blijven. Zie je daar iets wat niet kan maak dan een topicreport aan. Dat DEI nu veel solar heeft is nu ook eenmaal zo, er komen ondertussen ook meer warmtepomptopics voorbij. :)

Wise enough to play the fool

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

teacher schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:07:

Het grote pv topic is een lastige; aan de ene kant vervult het een behoefte (regulars die willen keuvelen/slowchatten/informatie uit willen wisselen) en is echt een enorme bron van kennis, aan de andere kant is het een monster om informatie uit op te halen.
Misschien moeten mensen dan starten met de TS lezen :+
Het maakt imho ook weinig uit of mensen de info niet hebben gelezen in het grote topic of de 200 kleine topics die het grote topic zouden vervangen niet hebben gelezen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Allright. Ik ben zelf niet zo van de hele tijd ingrijpen in die grote topics dus zal niet de hele tijd TR;s maken. Ik verander liever het systeem. Maar als er de voorkeur wordt gegeven aan alles door elkaar heen in 1 topic, dan is het zo. Helaas.

Dan nog een andere vraag. In de topicwaring staat "eigen situaties in een eigen topic", betekent dat alleen "eigen nieuwe opstellingen in een eigen topic"? Want er worden best veel "eisgen situaties" besproken. Dat is dus wel het idee ook echt?

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 17-06-2022 08:29 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

JvS schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:28:
Allright. Ik ben zelf niet zo van de hele tijd ingrijpen in die grote topics dus zal niet de hele tijd TR;s maken. Ik verander liever het systeem. Maar als er de voorkeur wordt gegeven aan alles door elkaar heen in 1 topic, dan is het zo. Helaas.
Ik heb ooit uit betrouwbare bron begrepen dat het zonnepanelen topic een topic is waar relatief weinig wordt ingegrependoor mods en er zullen dus ook weinig TR's worden gemaakt. Als er iets mis is en niemand een TR aanmaakt geeft dat dus het verkeerde signiaal (alles is oppie toppie) ;) ik zou ze lekker aanmaken dus.
Dan nog een andere vraag. In de topicwaring staat "eigen situaties in een eigen topic", betekent dat alleen "eigen nieuwe opstellingen in een eigen topic"? Want er worden best veel "eisgen situaties" besproken. Dat is dus wel het idee ook echt?
Er staat: Eigen offertes / specifieke situaties, dus je eigen situatie is prima welkom het moet alleen niet te specifiek zijn. :+ Ik denk ook dat het een beetje fluide is en er geen harde genzen zijn. wat ik als kleine vraag vroeg toen ik hier jaren geleden kwam binnen droppen was toen prima ontopic, maar nu beter op zijn plek in een eigen topic. heeft natuurlijk iets met de drukte van het topic te maken. toen was het algemeen genoeg, nu zou het te specifiek zijn denk ik. En ja dat is ergens best vreemd. maar heeft ook zo zijn charme. ik zie dus wel wat je aankaart, ik zie het alleen niet als probleem :D

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een snel vraagje "wat is de hoek van flatfix fusion" of, "kunnen deze twee panelen samen in 1 string" is een prima vraag voor het algemene topic. Maar een "dit is mn huis, wat voor systeem moet ik", dat moet echt in een eigen topic.

Let wel, in het kader van forumbeheer en vindbaarheid heeft het grote topic ook niet onze voorkeur. Maar de wens is er nu eenmaal bij ee users. En ja, er wordt gemod in het grote pv topic. De digitale kroeg is echt moderatie-arm.

Wise enough to play the fool

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja ik heb er zelf geen grote last van. Maar ik zou zelf troubleshoot vragen denk ik liever los zien.

Pagina: 1