Wij zijn bezig om een bedrijf te vinden die op ons dak zonnepanelen wilt komen leggen.
Dat alleen al is een hels karwei, iedereen is waanzinnig druk.
Toch heb ik nu een aantal installateurs gevonden die een offerte hebben uitgebracht, zie hieronder de situatie en alle info.
150 graden zuid oost
39 graden dakhelling
:strip_exif()/f/image/iXCYWyILQYYqxeVJlT0eoEOH.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde dak:
312 graden noord west
39 graden dakhelling
:strip_exif()/f/image/gYmMSr3ynNEwjpzZkRpJzQ3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Obstakels: dakraam 145 x 90 cm (lxb)
Schoorsteen: 30 x 60 cm (lxb)
Achterzijde: 540 x 606 cm (lxb)
Schoorsteen 1: 45 x 60 cm (lxb)
Schoorsteen 2: 120 x 60 cm (lxb)
Afvoer CV installatie
Afvoer mechanische ventilatie (kan vervangen worden door een ventilatiedakpan)
De achterzijde van het dak heeft schaduw van de kleine schoorsteen op de hoek van het huis, wanneer de zon opkomt. Later op de dag, als de zon zakt, is er schaduw van de schoorsteen midden op het huis en later van de boom van de buren.
/f/image/dFq4qNOHX7P9fZfEb7qqvTln.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zoi5BAOFQEgAaDyVU91HZ589.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nOUpD1vxYUcDVIopi9FIcKbL.png?f=fotoalbum_large)
In het offerte overzicht zie je dat er 4 aanbieders zijn geweest, waarbij de de laatste installateur (een jongen uit de buurt) voor zijn opties nog geen prijzen heeft gemaakt.
De tweede installateur in de lijst geeft veel opties, maar laat mij nog geen appels met appels vergelijken. Hij bied in elke offerte wel de mogelijkheid om tegen een meerprijs een ander paneel te kiezen (LG of AEG, of Hyundai) of te kiezen voor micro omvormers, maar hij zet het in de verschillende offertes met verschillend aantal panelen niet 1 op 1 tegen elkaar af. Dat maakt het wat lastiger om te vergelijken.
Het legplan van de laatste installateur is onderstaande:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pg74idCZgK57pAFecLQ777hZ.png?f=user_large)
Opgemerkt moet worden dat ik, ik ben nu op vakantie, zsm met mijn buurman de exacte erfgrens op het dak moet bepalen. Het komt echt op een paar cm aan of ik een rij van 6 of van 5 panelen kan leggen.
Ikzelf ga nu uit van een rij van 5 panelen, waardoor ik voor en achter op 9 + 9 = 18 panelen uit kom.
Een voordeel daarvan is dat de breedte van het paneel minder rol speelt, wil ik er 6 kwijt kunnen ben ik gebonden aan panelen van max 104 cm breed.
Dan is er nog een optie om van de nok tot de goot 3 panelen hoog te leggen, maar daar zitten ook nadelen aan. De nokpannen moeten dan uit het cement gehaald en daarna weer vastgeschroefd, en ik heb een vrij smalle goot, waardoor de afwatering nog wel in de goot moet belanden en niet op de tafel en stoelen in de tuin beneden.
Dan nog het feit dat er op de achterzijde van het dak bij de twee schoorstenen en de CV afvoer geen 3 panelen boven elkaar mogelijk zijn, waardoor je weer gaat inleveren.
Het fraaiste, esthetisch, lijkt mij voor en achter 9 panelen en deze zo goed mogelijk gecentreerd vanaf onder het dakraam te plaatsen.
De grote twijfel bij mij zit wel of geen optimizers of micro omvormers. De een zegt: ja, vanwege de schaduw op de achterzijde van het dak. De ander zegt dat dit te verwaarlozen is.
Het is een voordeel dat ze ongetwijfeld meer zullen opbrengen dan alles in serie te plaatsen, en het is handig om per paneel de opbrengst te kunnen uitlezen en eventuele problemen te kunnen zien. Maar hoe meer stekkertjes, kabeltjes en elektronica, hoe meer er ook weer kapot kan...
De laatste installateur in het rijtje werkt eigenlijk enkel en alleen met SolarEdge en optimizers, maar kan ook panelen in serie plaatsen met een Solis omvormer. Hij heeft alleen de mogelijkheid om voor SE een berekening te maken, die heeft hij dan ook in verschillende opties gemaakt. Met een 3-fase omvormer, met 2 enkelfasige omvormers (voor en achterzijde dak gescheiden) en met 1 enkelfasige omvormer.
Hij geeft aan, met de schaduw op de achterzijde van het dak, dat optimizers toch echt wel dringend te adviseren zijn. En daarbij noemt hij ook alle voordelen, per paneel uit te lezen, veiliger, meer opbrengst dus kosten terug te verdienen in de toekomst, etc.
In zijn voorstel van het plaatsen van 2 enkelfasige omvormers bedacht ik mij nog: waarom dan achter geen enkelfasige omvormer met optimizers en voor de panelen in serie met een enkelfasige Solis omvormer (of ander merk). Is dat een optie?
Ik ben uiteraard op zoek naar de best beschikbare panelen met de hoogste capaciteit, zolang ze maar full black zijn. Zo kom ik bijvoorbeeld panelen tegen van ruim over de 500 Wp van Recom, deze zouden passen op mijn dak. Heeft iemand hier ervaring mee, of ervaring met andere panelen die geschikt zouden kunnen zijn?
https://solarmagazine.nl/...black-panther-rcm-540-7mf
Ik hoor graag van jullie!
Dat alleen al is een hels karwei, iedereen is waanzinnig druk.
Toch heb ik nu een aantal installateurs gevonden die een offerte hebben uitgebracht, zie hieronder de situatie en alle info.
Foto's
Voorzijde dak:150 graden zuid oost
39 graden dakhelling
:strip_exif()/f/image/iXCYWyILQYYqxeVJlT0eoEOH.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde dak:
312 graden noord west
39 graden dakhelling
:strip_exif()/f/image/gYmMSr3ynNEwjpzZkRpJzQ3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Voorzijde: 540 x 606 cm (lxb)Obstakels: dakraam 145 x 90 cm (lxb)
Schoorsteen: 30 x 60 cm (lxb)
Achterzijde: 540 x 606 cm (lxb)
Schoorsteen 1: 45 x 60 cm (lxb)
Schoorsteen 2: 120 x 60 cm (lxb)
Afvoer CV installatie
Afvoer mechanische ventilatie (kan vervangen worden door een ventilatiedakpan)
Schaduw
De voorzijde van het dak heeft geen schaduw.De achterzijde van het dak heeft schaduw van de kleine schoorsteen op de hoek van het huis, wanneer de zon opkomt. Later op de dag, als de zon zakt, is er schaduw van de schoorsteen midden op het huis en later van de boom van de buren.
/f/image/dFq4qNOHX7P9fZfEb7qqvTln.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zoi5BAOFQEgAaDyVU91HZ589.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Ca. 3500 kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, verzwaring naar 3x25A is al aangevraagd.Budget en doel
Geen budget voor ogen, maar volgens mij moet ca. € 1,25 / Wp nog steeds goed haalbaar zijn, gerekend naar de ontvangen offertes. Belangrijk is om zoveel mogelijk opbrengst te halen op onze beide dakvlakken, zonder het esthetische aspect uit het oog te verliezen.Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren door een installateur, of een handige jongen met ervaring.Bijhouden van data
Uitlezen per paneel is een bonus, maar geen pré. Uiteindelijk gaat het om de totale opbrengst.Reeds verkregen offertes
/f/image/nOUpD1vxYUcDVIopi9FIcKbL.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Zeeland, Middelburg.In het offerte overzicht zie je dat er 4 aanbieders zijn geweest, waarbij de de laatste installateur (een jongen uit de buurt) voor zijn opties nog geen prijzen heeft gemaakt.
De tweede installateur in de lijst geeft veel opties, maar laat mij nog geen appels met appels vergelijken. Hij bied in elke offerte wel de mogelijkheid om tegen een meerprijs een ander paneel te kiezen (LG of AEG, of Hyundai) of te kiezen voor micro omvormers, maar hij zet het in de verschillende offertes met verschillend aantal panelen niet 1 op 1 tegen elkaar af. Dat maakt het wat lastiger om te vergelijken.
Het legplan van de laatste installateur is onderstaande:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pg74idCZgK57pAFecLQ777hZ.png?f=user_large)
Opgemerkt moet worden dat ik, ik ben nu op vakantie, zsm met mijn buurman de exacte erfgrens op het dak moet bepalen. Het komt echt op een paar cm aan of ik een rij van 6 of van 5 panelen kan leggen.
Ikzelf ga nu uit van een rij van 5 panelen, waardoor ik voor en achter op 9 + 9 = 18 panelen uit kom.
Een voordeel daarvan is dat de breedte van het paneel minder rol speelt, wil ik er 6 kwijt kunnen ben ik gebonden aan panelen van max 104 cm breed.
Dan is er nog een optie om van de nok tot de goot 3 panelen hoog te leggen, maar daar zitten ook nadelen aan. De nokpannen moeten dan uit het cement gehaald en daarna weer vastgeschroefd, en ik heb een vrij smalle goot, waardoor de afwatering nog wel in de goot moet belanden en niet op de tafel en stoelen in de tuin beneden.
Dan nog het feit dat er op de achterzijde van het dak bij de twee schoorstenen en de CV afvoer geen 3 panelen boven elkaar mogelijk zijn, waardoor je weer gaat inleveren.
Het fraaiste, esthetisch, lijkt mij voor en achter 9 panelen en deze zo goed mogelijk gecentreerd vanaf onder het dakraam te plaatsen.
De grote twijfel bij mij zit wel of geen optimizers of micro omvormers. De een zegt: ja, vanwege de schaduw op de achterzijde van het dak. De ander zegt dat dit te verwaarlozen is.
Het is een voordeel dat ze ongetwijfeld meer zullen opbrengen dan alles in serie te plaatsen, en het is handig om per paneel de opbrengst te kunnen uitlezen en eventuele problemen te kunnen zien. Maar hoe meer stekkertjes, kabeltjes en elektronica, hoe meer er ook weer kapot kan...
De laatste installateur in het rijtje werkt eigenlijk enkel en alleen met SolarEdge en optimizers, maar kan ook panelen in serie plaatsen met een Solis omvormer. Hij heeft alleen de mogelijkheid om voor SE een berekening te maken, die heeft hij dan ook in verschillende opties gemaakt. Met een 3-fase omvormer, met 2 enkelfasige omvormers (voor en achterzijde dak gescheiden) en met 1 enkelfasige omvormer.
Hij geeft aan, met de schaduw op de achterzijde van het dak, dat optimizers toch echt wel dringend te adviseren zijn. En daarbij noemt hij ook alle voordelen, per paneel uit te lezen, veiliger, meer opbrengst dus kosten terug te verdienen in de toekomst, etc.
In zijn voorstel van het plaatsen van 2 enkelfasige omvormers bedacht ik mij nog: waarom dan achter geen enkelfasige omvormer met optimizers en voor de panelen in serie met een enkelfasige Solis omvormer (of ander merk). Is dat een optie?
Ik ben uiteraard op zoek naar de best beschikbare panelen met de hoogste capaciteit, zolang ze maar full black zijn. Zo kom ik bijvoorbeeld panelen tegen van ruim over de 500 Wp van Recom, deze zouden passen op mijn dak. Heeft iemand hier ervaring mee, of ervaring met andere panelen die geschikt zouden kunnen zijn?
https://solarmagazine.nl/...black-panther-rcm-540-7mf
Ik hoor graag van jullie!
[ Voor 72% gewijzigd door Slottiee op 11-07-2022 11:08 ]