Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 13:20
Wij zijn bezig om een bedrijf te vinden die op ons dak zonnepanelen wilt komen leggen.
Dat alleen al is een hels karwei, iedereen is waanzinnig druk.
Toch heb ik nu een aantal installateurs gevonden die een offerte hebben uitgebracht, zie hieronder de situatie en alle info.
Foto's
Voorzijde dak:
150 graden zuid oost
39 graden dakhelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8X5k_aEeFD1FP1AqykTXm7DUxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXCYWyILQYYqxeVJlT0eoEOH.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde dak:
312 graden noord west
39 graden dakhelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCLoAMzKSyPP5rpHCdWoXOm5FaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYmMSr3ynNEwjpzZkRpJzQ3Q.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voorzijde: 540 x 606 cm (lxb)
Obstakels: dakraam 145 x 90 cm (lxb)
Schoorsteen: 30 x 60 cm (lxb)

Achterzijde: 540 x 606 cm (lxb)
Obstakels: dakraam 145 x 90 cm (lxb)
Schoorsteen 1: 45 x 60 cm (lxb)
Schoorsteen 2: 120 x 60 cm (lxb)
Afvoer CV installatie
Afvoer mechanische ventilatie (kan vervangen worden door een ventilatiedakpan)
Schaduw
De voorzijde van het dak heeft geen schaduw.
De achterzijde van het dak heeft schaduw van de kleine schoorsteen op de hoek van het huis, wanneer de zon opkomt. Later op de dag, als de zon zakt, is er schaduw van de schoorsteen midden op het huis en later van de boom van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvM10TtvcAA4aIpZ5kpeMlvVypg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFq4qNOHX7P9fZfEb7qqvTln.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmqV1_wGU7g5-lraU8nrBKnYPiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zoi5BAOFQEgAaDyVU91HZ589.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Ca. 3500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, verzwaring naar 3x25A is al aangevraagd.
Budget en doel
Geen budget voor ogen, maar volgens mij moet ca. € 1,25 / Wp nog steeds goed haalbaar zijn, gerekend naar de ontvangen offertes. Belangrijk is om zoveel mogelijk opbrengst te halen op onze beide dakvlakken, zonder het esthetische aspect uit het oog te verliezen.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren door een installateur, of een handige jongen met ervaring.
Bijhouden van data
Uitlezen per paneel is een bonus, maar geen pré. Uiteindelijk gaat het om de totale opbrengst.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5hU6X5ttBqC_iGRz4Yd6Tf0LgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOUpD1vxYUcDVIopi9FIcKbL.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zeeland, Middelburg.

In het offerte overzicht zie je dat er 4 aanbieders zijn geweest, waarbij de de laatste installateur (een jongen uit de buurt) voor zijn opties nog geen prijzen heeft gemaakt.

De tweede installateur in de lijst geeft veel opties, maar laat mij nog geen appels met appels vergelijken. Hij bied in elke offerte wel de mogelijkheid om tegen een meerprijs een ander paneel te kiezen (LG of AEG, of Hyundai) of te kiezen voor micro omvormers, maar hij zet het in de verschillende offertes met verschillend aantal panelen niet 1 op 1 tegen elkaar af. Dat maakt het wat lastiger om te vergelijken.

Het legplan van de laatste installateur is onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEId81ZrRPQPSfsUhGZqA1lxKGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pg74idCZgK57pAFecLQ777hZ.png?f=user_large

Opgemerkt moet worden dat ik, ik ben nu op vakantie, zsm met mijn buurman de exacte erfgrens op het dak moet bepalen. Het komt echt op een paar cm aan of ik een rij van 6 of van 5 panelen kan leggen.
Ikzelf ga nu uit van een rij van 5 panelen, waardoor ik voor en achter op 9 + 9 = 18 panelen uit kom.
Een voordeel daarvan is dat de breedte van het paneel minder rol speelt, wil ik er 6 kwijt kunnen ben ik gebonden aan panelen van max 104 cm breed.
Dan is er nog een optie om van de nok tot de goot 3 panelen hoog te leggen, maar daar zitten ook nadelen aan. De nokpannen moeten dan uit het cement gehaald en daarna weer vastgeschroefd, en ik heb een vrij smalle goot, waardoor de afwatering nog wel in de goot moet belanden en niet op de tafel en stoelen in de tuin beneden. :)
Dan nog het feit dat er op de achterzijde van het dak bij de twee schoorstenen en de CV afvoer geen 3 panelen boven elkaar mogelijk zijn, waardoor je weer gaat inleveren.
Het fraaiste, esthetisch, lijkt mij voor en achter 9 panelen en deze zo goed mogelijk gecentreerd vanaf onder het dakraam te plaatsen.

De grote twijfel bij mij zit wel of geen optimizers of micro omvormers. De een zegt: ja, vanwege de schaduw op de achterzijde van het dak. De ander zegt dat dit te verwaarlozen is.
Het is een voordeel dat ze ongetwijfeld meer zullen opbrengen dan alles in serie te plaatsen, en het is handig om per paneel de opbrengst te kunnen uitlezen en eventuele problemen te kunnen zien. Maar hoe meer stekkertjes, kabeltjes en elektronica, hoe meer er ook weer kapot kan...

De laatste installateur in het rijtje werkt eigenlijk enkel en alleen met SolarEdge en optimizers, maar kan ook panelen in serie plaatsen met een Solis omvormer. Hij heeft alleen de mogelijkheid om voor SE een berekening te maken, die heeft hij dan ook in verschillende opties gemaakt. Met een 3-fase omvormer, met 2 enkelfasige omvormers (voor en achterzijde dak gescheiden) en met 1 enkelfasige omvormer.
Hij geeft aan, met de schaduw op de achterzijde van het dak, dat optimizers toch echt wel dringend te adviseren zijn. En daarbij noemt hij ook alle voordelen, per paneel uit te lezen, veiliger, meer opbrengst dus kosten terug te verdienen in de toekomst, etc.

In zijn voorstel van het plaatsen van 2 enkelfasige omvormers bedacht ik mij nog: waarom dan achter geen enkelfasige omvormer met optimizers en voor de panelen in serie met een enkelfasige Solis omvormer (of ander merk). Is dat een optie?

Ik ben uiteraard op zoek naar de best beschikbare panelen met de hoogste capaciteit, zolang ze maar full black zijn. Zo kom ik bijvoorbeeld panelen tegen van ruim over de 500 Wp van Recom, deze zouden passen op mijn dak. Heeft iemand hier ervaring mee, of ervaring met andere panelen die geschikt zouden kunnen zijn?
https://solarmagazine.nl/...black-panther-rcm-540-7mf

Ik hoor graag van jullie!

[ Voor 72% gewijzigd door Slottiee op 11-07-2022 11:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Neem Tips bij openen offerte topic zonnepanelen even door en pas je topicstart ook even aan conform de sjabloon. Dat leest wat makkelijker weg dan een hele lap tekst :) Dat topic beantwoord mogelijk ook al een aantal van je vragen (is de prijs goed, micro-omvormers e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Netto investering: € 4.405,-
Tegen een meerprijs van € 72,- bieden ze Hyundai HiE-S400VG All Black panelen aan.
Meerprijs per paneel, of meerprijs totaal? Ik denk totaal vanwege de meerprijs AEG?

Absoluut dan de Hyundai. Technisch heel mooi paneel, voordelig voor het extra vermogen.
AEG en LG niet doen. Geld niet waard.

Ik snap geheel niet waarom ze naar Micro's willen om beide daken vol te gooien.
Kan prima op een 2MPPT string omvormer tegen serieus lagere kosten.

Prijs niveau van de optie voor 1 dak is prima in de huidige markt waar de materiaalprijzen echt veel omhoog gegaan zijn. Ik zou verwachten dat beide daken op string omvormer relatief nog beter zou moeten kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 16-06-2022 16:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
ThinkPad schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:55:
Neem Tips bij openen offerte topic zonnepanelen even door en pas je topicstart ook even aan conform de sjabloon. Dat leest wat makkelijker weg dan een hele lap tekst :) Dat topic beantwoord mogelijk ook al een aantal van je vragen (is de prijs goed, micro-omvormers e.d.)
Ah, ik dacht dat ik het redelijk volgens dat topic gedaan had, behalve de kopjes erbij te zetten dan.
Ik zal dat nog aanpassen!
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Meerprijs per paneel, of meerprijs totaal? Ik denk totaal vanwege de meerprijs AEG?

Absoluut dan de Hyundai. Technisch heel mooi paneel, voordelig voor het extra vermogen.
AEG en LG niet doen. Geld niet waard.

Ik snap geheel niet waarom ze naar Micro's willen om beide daken vol te gooien.
Kan prima op een 2MPPT string omvormer tegen serieus lagere kosten.

Prijs niveau van de optie voor 1 dak is prima in de huidige markt waar de materiaalprijzen echt veel omhoog gegaan zijn. Ik zou verwachten dat beide daken op string omvormer relatief nog beter zou moeten kunnen.
De meerprijs is voor het totaal, dus voor 9 Hyundai panelen ipv Q Cells vragen ze maar € 72,- ex btw meer.
Er was een argument die de adviseur aandroeg waarom hij het niet zou adviseren, maar die is mij ontschoten. Daar zal ik komende week in het tweede gesprek alsnog naar vragen.
Overigens denk ik dat hij een meetfoutje heeft gemaakt, omdat de twee panelen naast het dakraam nu al krap aan passen. De Hyundai panelen zijn nog 7 cm breder, dat zal wellicht net teveel worden.

Ervaring met de Q Cells?

Ik snap ook niet zo goed waarom er micro omvormers nodig zouden zijn, beide daken liggen vrij van obstakels die het zonlicht tegenhouden. Ik opperde, meer als grap, ooit wellicht het dakraam weg te halen waardoor er plaats is voor een extra zonnepaneel; toen gaf hij aan dat dat alleen kon met micro omvormers.
Hij had wel het argument dat een omvormer na een jaar of 12 kapot kan gaan, waardoor je dan een nieuwe omvormer moet aanschaffen en plaatsen. Dat zou het prijsverschil met de micro omvormers nu in één klap teniet doen. Is dat een valide argument?

Als ik het even snel bereken, dan zou voor en achterzijde 17 panelen in serie geschakeld ca. € 1750 incl btw goedkoper moeten uitvallen dan met de optie zoals nu aangeboden met micro omvormers.

Het dakraam op de achterzijde van de woning ligt net ongelukkig, waardoor ik niet alleen een zonnepaneel minder kan leggen door de afmeting van het dakraam; maar zelfs twee of wellicht drie minder zonnepanelen kan leggen ivm de locatie van het dakraam.
Iemand die hetzelfde probleem had en zijn dakraam heeft verplaatst of verwijderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Slottiee op 16-06-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Centrale omvormers kunnen stuk ja.
Micro's ook overigens. Hoewel je product garantie hebt, heb je daar weinig aan na installatie garantie. Iemand voor 1 micro betalen om het dak op te gaan... Kostbaar, als je al iemand vind.
En centrale omvormer vervangen is 10 minuten werk en is niet heel veel lastiger dan een stekker aan een snoer zetten.
Uitbreiden met een paneel is lastig met een string, moeten gelijkwaardige panelen zijn. Maar om voor het uitbreiden met 1 of 2 panelen duizenden te betalen is wel gek.
Kan overigens ook met een losse micro ;)
Afweging die je uiteindelijk zelf moet maken.

Dakraam verplaatsen ook weer kosten: is het de baten waard, geen idee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Ronald schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:17:
Centrale omvormers kunnen stuk ja.
Micro's ook overigens. Hoewel je product garantie hebt, heb je daar weinig aan na installatie garantie. Iemand voor 1 micro betalen om het dak op te gaan... Kostbaar, als je al iemand vind.
En centrale omvormer vervangen is 10 minuten werk en is niet heel veel lastiger dan een stekker aan een snoer zetten.
Uitbreiden met een paneel is lastig met een string, moeten gelijkwaardige panelen zijn. Maar om voor het uitbreiden met 1 of 2 panelen duizenden te betalen is wel gek.
Kan overigens ook met een losse micro ;)
Afweging die je uiteindelijk zelf moet maken.

Dakraam verplaatsen ook weer kosten: is het de baten waard, geen idee.
Ik ben wat offertes en adviezen verder, ik heb ook mijn OP aangepast aan de eisen. :)

Indien ik zonnepanelen in serie laat leggen, en dan voor en achter een aparte string. Wat kan er daar in de praktijk aan kapot gaan waardoor er iemand het dak op moet?
De omvormer die kapot gaat is inderdaad zo vervangen, en zal (lijkt mij) de komende 12 jaar onder garantie vallen.

Graag jullie nieuwe adviezen obv mijn nieuwe OP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wat niet op je dak ligt kan niet stuk ;-)

Het betrouwbaarste onderdeel van een PV installatie zijn de panelen zelf. Ze kunnen stuk ja... maar het is best zeldzaam... Vandaar de idiote garanties zelfs bij de wat minder luxe merken.
Als ze stuk gaan zit hem dat vaak in de handling waardoor (initieel onzichtbare) schade ontstaat.

Centrale omvormer vervangen is 1 stapje boven een stekker aansluiten. Maar installatie en product garantie zijn niet hetzelfde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Ronald schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:51:
Wat niet op je dak ligt kan niet stuk ;-)

Het betrouwbaarste onderdeel van een PV installatie zijn de panelen zelf. Ze kunnen stuk ja... maar het is best zeldzaam... Vandaar de idiote garanties zelfs bij de wat minder luxe merken.
Als ze stuk gaan zit hem dat vaak in de handling waardoor (initieel onzichtbare) schade ontstaat.

Centrale omvormer vervangen is 1 stapje boven een stekker aansluiten. Maar installatie en product garantie zijn niet hetzelfde ;-)
Juist, maar is in mijn situatie 2x 9 panelen beide op een eigen string met een 3-fase omvormer de beste keus? Welke omvormer zou je adviseren? SMA?

Installatiegarantie is mij best veel waard, daar zal de keus ook door bepaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SMA is een prima omvormer. duurder dan de Chinese merken. Werkt ook fractie beter.

Ik zou inderdaad voor een 3 fase model gaan. En 2 daken = 2 strings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:39:
SMA is een prima omvormer. duurder dan de Chinese merken. Werkt ook fractie beter.

Ik zou inderdaad voor een 3 fase model gaan. En 2 daken = 2 strings
Ik dacht zelf aan SMA ivm de betrouwbaarheid en degelijkheid, maar ook vanwege ShadeFix.

Gaat de schaduw op de achterzijde van het dak niet dusdanig van invloed zijn dat optimizers of micro omvormers nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:06
SMA is vrijwel nergens meer leverbaar, helaas. De kwaliteit van SMA zit hem meer in het component gebruik dan in een hogere opbrengst. LG maakt geen panelen meer, dus dat is of oude voorraad of kul.

Juist als je zit met de erfgrens en het aantal panelen is een smaller paneel handig. Ga eens meten en kijk of de REC alpha pure 405 panelen passen, die zijn t.a.v. de Hyundai panelen 13 cm smaller en 10 cm langer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:48
Staar niet alleen blind op de prijs per WP, maar kijk ook naar vermogensgarantie. Een paneel wat nu klein beetje duurder is maar wel hogere vermogens garantie heeft, zal over de jaren heen zich zelf ruim terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
We zijn enige tijd verder, en door drukte heb ik helaas nog niet goed aandacht kunnen besteden aan dit onderwerp. Doel is om dat wel binnen afzienbare tijd te doen en dan ook een keus te maken.

Ik heb in overleg met onze buurman vastgesteld waar precies ons dak overgaat in zijn dak, omdat elke cm winst die ik kan behalen een verschil kan maken.
Ons dak is 624 cm breed, waardoor er in theorie 6 panelen op een rij geplaatst kunnen worden. In dat geval dan REC Alpha Pure 405 panelen (bedankt voor de tip @RobertV70), die 101,6 cm breed zijn waardoor de opstelling bij elkaar ca. 617 cm breed wordt. Dat zou betekenen als ik tot aan de grens van de buurman leg ik aan de andere kant op ca. 7 cm van de dakrand uitkom.
Is dat een probleem? Esthetisch lijkt het mij ook minder fraai, maar daar valt nog wel overheen te komen. Maar qua montage moet het wel goed te doen zijn uiteraard.

Dan zit ik nog met het dakraam voor en achter, die beide natuurlijk net niet op de juiste plek liggen. Omdat ik bij 6 panelen breedte weinig marge heb om te schuiven (ondanks dat de buurman aangaf het niet erg te vinden als de panelen aan zijn kant iets over zijn deel komen, doe ik dat liever niet) zal ik dus sowieso 1 en waarschijnlijk 2 panelen verlies hebben op de bovenste rij.

Om 6 panelen in de breedte kwijt te kunnen moet ik op de achterzijde van het dak direct onder (tegen) de schoorsteen 2 panelen leggen, op die manier kan het, maar kom ik uit op ca. 17 cm afstand tot de goot. Is dat voldoende, of dien ik een ruimere marge aan te houden?

Als bovenstaande allemaal uitvoerbaar zou zijn, dan reken ik met 10 panelen voor en 10 panelen achter, is dat 8100 wp vermogen totaal.
Kies ik voor de makkelijkere weg, zonder te kijken naar afmetingen van panelen, dan kan ik altijd 2 keer 9 panelen kwijt, maar om dan aan een vergelijkbaar vermogen te komen moet ik panelen installeren van minimaal 450 wp.

In Sunny Design ziet de opstelling van 2 keer 10 panelen er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGTup9IfIqtWW-nArzEHzdpmNVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WqNLDZ8J6vtm8WvpFUXK1Hb5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2sHn2gXABS9CtlYE7chC2_GnIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wG4asfKqC7yECzpKlSCAUNEp.png?f=fotoalbum_large

Zou bovenstaand jullie voorkeur hebben, of toch meer ruimte vrij laten op het dak en minder panelen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Iemand met advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 17:18
Verzwaring is nergens voor nodig met zonnepanelen daar zit je nog ruim onder.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Qua maatvoering en plaatsing dat is iets waar de installateur zich ook prettig bij moet voelen, dus dat zou ik echt met hun afstemmen.

Zou zeker wel proberen 2x10 panelen te plaatsen om zo het maximale eruit te halen. Als straks salderen wordt afgebouwd, wordt het deel wat je mag salderen afhankelijk van de invoeding. Hoe meer je invoeding ten opzichte van je verbruik, hoe langer je (deels) kan salderen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:25:
Verzwaring is nergens voor nodig met zonnepanelen daar zit je nog ruim onder.
De meterkast is inmiddels al verzwaard naar 3x25A.
blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:47:
Qua maatvoering en plaatsing dat is iets waar de installateur zich ook prettig bij moet voelen, dus dat zou ik echt met hun afstemmen.

Zou zeker wel proberen 2x10 panelen te plaatsen om zo het maximale eruit te halen. Als straks salderen wordt afgebouwd, wordt het deel wat je mag salderen afhankelijk van de invoeding. Hoe meer je invoeding ten opzichte van je verbruik, hoe langer je (deels) kan salderen.
Oke, de installateur die hier al geweest is gaf aan geen probleem te zien om panelen tot bijna aan de dakrand te plaatsen. De vraag aan jullie is natuurlijk of dit ook echt geen problemen geeft, of dat ik toch beter een marge aan kan houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Slottiee Het 'probleem' is wind. Als er voldoend stevig bevestigd wordt moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
En zeker in Zeeland wat volgens mij een hogere windklasse is (aldus esdec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:29:
@Slottiee Het 'probleem' is wind. Als er voldoend stevig bevestigd wordt moet het goed gaan.
De installateur die geweest is zag het als geen probleem inderdaad, extra stevig bevestigen en het blijft zitten.
Komende week komt er ook nog een installateur kijken, ben benieuwd wat hij zegt.
blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:33:
En zeker in Zeeland wat volgens mij een hogere windklasse is (aldus esdec).
Ja, alhoewel het hier bij onze woning wel meevalt, zelden echt last van harde wind of klapperende ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024

DAO

Ben wel ff benieuwd naar de namen van de installateurs...ik woon valk bij en ben ook op zoek naar een goeie...zo te zien zit Saman er bij jou ook bij maar daar ben ik niet zo'n fan van ook gezien mijn situatie die verre van standaard is + dat ze dingen voorstellen die gewoon niet kloppen/onzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Slottiee ik hoor geen argumenten om van 2x10 af te zien, dus gewoon voor de max gaan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slottiee
DAO schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:13:
Ben wel ff benieuwd naar de namen van de installateurs...ik woon valk bij en ben ook op zoek naar een goeie...zo te zien zit Saman er bij jou ook bij maar daar ben ik niet zo'n fan van ook gezien mijn situatie die verre van standaard is + dat ze dingen voorstellen die gewoon niet kloppen/onzin zijn.
Ik stuur je even een DM!
blackd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:16:
@Slottiee ik hoor geen argumenten om van 2x10 af te zien, dus gewoon voor de max gaan :).
Ja, ik wil ook voor de max gaan, als in de max qua opbrengst. Dat kan natuurlijk ook met 2x9 als die panelen per paneel een hoger wp vermogen hebben! Maar ja, in deze tijd gaat het natuurlijk ook om beschikbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Slottiee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:25:

Ja, ik wil ook voor de max gaan, als in de max qua opbrengst. Dat kan natuurlijk ook met 2x9 als die panelen per paneel een hoger wp vermogen hebben! Maar ja, in deze tijd gaat het natuurlijk ook om beschikbaarheid...
Is dat dan qua maten uberhaupt een optie, los van beschikbaarheid?
Ik zit er niet zo goed in qua producten maar een paar panelen die ik heb gezien zijn 1x2 meter, dat is wel effe wat langer dan de panelen die je eerder noemde. Kom je dan in portrait nog wel uit met je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
blackd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

Is dat dan qua maten uberhaupt een optie, los van beschikbaarheid?
Ik zit er niet zo goed in qua producten maar een paar panelen die ik heb gezien zijn 1x2 meter, dat is wel effe wat langer dan de panelen die je eerder noemde. Kom je dan in portrait nog wel uit met je dak?
Dat zou geen probleem moeten zijn omdat ik niet tot onder mijn schoorsteen hoef te leggen dan (op de achterzijde woning). Ik heb dan ca. 585 cm breedte voor 5 panelen, hoogte dak is ca. 540 cm. Dan is er best veel marge en vrijheid om de panelen netjes te leggen.

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024

DAO

Ben nog wel ff benieuwd waar je voor hebt gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Inmiddels ook de laatste installateur op bezoek gehad en een offerte ontvangen.
Hij dacht meer mee met mijn idee (gevormd mede door het forum hier) dan anderen, en zat ook niet te pushen richting optimizers of micro omvormers.

Hij biedt het volgende aan:

Zonnepanelen: 18x Hyundai Mono Shingled Full Black HiE- 9.714,0S430HG G12
Omvormer: SMA STP5.0-3AV-40
Prijs excl BTW: € 9.714,-
Prijs incl BTW: € 11.754,-

Totaal geïnstalleerd vermogen: 7740 WP
Verwachte opbrengst: 6339 WP

Prijs per wp: € 1,26

Ik denk in deze markt geen verkeerde aanbieding, wat jullie?

In vergelijking met eerdere offertes, zie OP, valt hij er mooi tussenin. Niet helemaal eerlijk te vergelijken omdat andere aanbieders ook gerekend hebben met micro omvormers of optimizers.

Met deze installateur ook gesproken over REC Alpha Pure panelen en/of Jinko 420WP N-Type panelen.
Zeker de Jinko panelen zouden nog ca. 1000 euro schelen.

Kiezen voor de Hyundai panelen? Of toch voor de goedkopere Jinko of vergelijkbaar geprijsde REC?

Er is ook nog gesproken over het installeren van Tigo optimizers op een aantal panelen op de achterzijde van de woning, ivm schaduw van de twee schoorstenen, waar toch een aantal panelen 'last' van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou het met de Jinko’s doen.

REC alpha vs Hyundai bij gelijke prijs is overtuigd REC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Met de jinkos kom je op 1.13 als het 1000 ex btw scheelt. Met een sma omvormer is dat een prima prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slottiee
Inmiddels een tijd verder, maar door drukte op het werk bleef dit onderwerp een beetje liggen.

Ik heb zelf ondertussen, in overleg met een installateur, een SMA STP 5.0 omvormer gekocht.
Zojuist ontving ik van de installateur een nieuwe offerte, zonder de levering van een omvormer dus.

18 x Hyundai HiE-S435HG (FB)
incl. montage op schuin dak (twee dakvlakken)
incl. 5 jaar garantie op het installatiewerk

Prijs: € 7.946,- excl btw.

Mijn omvormer is gekocht voor € 1.150,- en dus zou de gehele installatie mij € 9.096,- kosten.
Dat is met een totaal vermogen van 7830 Wp dan een bedrag van € 1,16 / Wp.
Het lijkt mij een redelijke prijs, maar mijn twijfel zit in het volgende.

De panelen kan ik zelf, bij de groothandel, kopen voor 180 euro per paneel. Op andere (consumenten) sites staan ze voor 230 - 280 euro per paneel.
Dat houdt in dat mijn installateur de 18 panelen, als hij slim is (ik heb hem zelfs op de desbetreffende groothandel gewezen), kan inkopen voor € 3.240,- en ik ze normaal als consument zou moeten kopen voor € 4.140 - € 5.040 totaal.

Montage- en overig materiaal schat ik in op € 1.750,- excl btw, wat dus totaal een bedrag maakt van € 4.990,- voor de installateur, of als ik zelf alles zou inkopen € 5.890 - € 6.790 totaal.

Hij pakt dus € 3.000,- marge, waarvoor hij de installatie moet verzorgen en garantie moet verlenen. Ik vind dat een behoorlijk bedrag, voor wat naar zijn eigen zeggen driekwart dag werk is.

Wat vinden jullie?

Overigens nog steeds het advies zoveel mogelijk panelen te leggen?
Pagina: 1