Lijst men achternamen sorteren

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrispy57
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-06-2022
Mijn vraag
Ik heb een groot bestand met achternamen met voorvoegsels zoals de, van, den etc. van den Berg, de Vos etc. Ik wil deze namen sorteren op de achternaam Berg, Vos etc. etc.
Hoe krijg ik dat voor elkaar in Excel

Relevante software en hardware die ik gebruik Excel
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb / ben de hele avond aan het proberen.

Met vriendelijke groet,
Chrispy

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 14:33
Wat heb je allemaal al geprobeerd? Anders gaan we alleen maar dingen aanraden die je al geprobeerd hebt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tekst naar kolommen, en dan sorteren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.extendoffice..../excel-get-last-word.html En dan sorteren op dat laatste woord.
Zal niet perfect gaan voor achternamen met spaties er in, maar voor het gros zal het wel werken verwacht ik.
Of zoek naar de eerste hoofdletter en sorteer daar op.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-06-2022 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Chrispy57 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:49:
Mijn vraag
Ik heb een groot bestand met achternamen met voorvoegsels zoals de, van, den etc. van den Berg, de Vos etc. Ik wil deze namen sorteren op de achternaam Berg, Vos etc. etc.
Hoe krijg ik dat voor elkaar in Excel...
Het bestand terugsturen naar degene die het gemaakt heeft en vertellen dan hij/zij de voorvoegsels moet scheiden van de achternamen. Dus 3 kolommen gebruiken: voornaam, tussenvoegels, achternaam

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58

Herman

FP ProMod
Er zijn formules waarmee je het laatste woord van een kolom kunt isoleren (vind.spec etc.). Via een simpele google-search vind je al veel oplossingen hiervoor.

Bij mijn weten is er geen formule die 100% accuraat is. Dat komt doordat er in de praktijk te veel uitzonderingen zijn om dit allemaal in een formule mee te nemen (wat te doen bij dubbele achternamen etc.).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Dit gaat niet 100% foutloos lukken met formules (net als je topictitel). Dus tenzij je een beter bronbestand kunt krijgen: met de hand de namen splitsen in voorvoegsels, partnernamen, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Reguliere expressies is het magische woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Chrispy57 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:49:
Bij je vorige topic kreeg je min of meer dezelfde vraag: concreet wat dat, wat zoek je waar en hoe? Je lijkt een vraag over de muur te gooien. En dat nodigt niet uit tot meedenken.

In dit geval heb ik zoeken bij google naar 'excel Lijst met achternamen sorteren' gedaan (dus je topictitel) en dat was genoeg. Althans, eerst even de sites wegklikken die tips lijken te bevatten maar vooral reclame zijn voor betaalde tools of plugins. Maar dan kom ik al meteen uit op https://blog.computercrea...halen-met-snel-aanvullen/ die een uitgebreid voorbeeld geeft. (Snel aanvullen)

Ik sluit dit topic, met het verzoek een nieuw topic te openen als je alsnog ergens op vastloopt maar dan wel met concrete invulling van waar je vastloopt. :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.