Inleiding
Sinds 2020 liggen er 16 panelen van 310 Wp in (ongeveer) oost/west opstelling op het platte dak van ons huis. Het gaat AEG AS-M602B 310 Wp panelen in 2 strings van 8 panelen op een GoodWe GW4000-DT omvormer. Huidige jaaropbrengst is 4200 kWh.We willen panelen bijleggen. Er is nog ruimte voor panelen op de carport en op het dak van het huis naast de bestaande zonnepanelen.
Foto’s, beschikbare (dak)ruimte en schaduw
Carport (rechter deel zonder panelen)

Opties voor panelen carport:

Op de carport passen volgens mij 4 panelen van 1,7 x 1 m (2 rijen van 2) richting zuid (oriëntatie 212 graden) of 3 grotere panelen van ong. 2,1 x 1 m (3 achter elkaar) richting oost (oriëntatie 122 graden).
Rond deze tijd van het jaar is er vanaf ongeveer 16:00 uur schaduw van het huis op de carport.
Dak woning
Hier liggen 16 panelen in 2 strings op oost-west. Op 1 paneel valt schaduw van een ventilatiepijp. Dit paneel is niet handig geplaatst. Er is namelijk nog ruimte om deze verder van de pijp te plaatsen. Ik overweeg om deze door de installateur te laten verplaatsen.

Opties voor panelen dak woning:

Op het dak passen in ieder geval 2 extra panelen (nummer 1 en 2). Op nummer 1 zal echter in middag/avond schaduw vallen van de ventilatiepijp. In de winter wellicht ook schaduw op het tweede paneel.
Dan is er nog ruimte langs de dakrand, naast de bestaande panelen. Hier past eventueel een 3e extra paneel (nummer 3) waar geen schaduw op valt. Bijvoorbeeld met de rug (hoge kant) richting de dakrand. Een 4e paneel (nummer 4) kan misschien ook qua ruimte, bijvoorbeeld met de rug richting de dakrand. Misschien zal daar in de ochtend schaduw op vallen van het muurtje.
Er kunnen nog wat extra panelen op de GoodWe omvormer:
PV calc 31 mei 2022

Jaarverbruik
Vanwege elektrisch rijden en verwarmen met een airco was ons energieverbruik over 2021 ongeveer 5500 kWh. Dit jaar verwacht ik een hoger verbruik, omdat we begin 2021 nog geen airco hadden om mee te verwarmen.Huidige elektriciteitsaansluiting
De meterkast is voorzien van een 3x25A elektra aansluiting.Budget en doel
Dit keer wil ik het dak gewoon volleggen (dak-niet-vol-leg spijt…). Prijs per Wp speelt een belangrijke rol, maar het hoeft ook weer niet de allergoedkoopste oplossing te zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Zelf installeren zit er niet in vanwege tijdgebrek.Bijhouden van data
Ja, indien kleine meerprijs.Regio
Zuid-Holland-ZuidIk ben op zoek naar advies over welke configuratie te kiezen, tegen redelijke kosten.
Als er panelen worden toegevoegd aan de Goodwe worden dit slechts 310 Wp per paneel en hebben deze misschien last van schaduw op de gehele string.
Met micro-omvormers kunnen echter hogere Wp panelen worden geplaatst en is er schaduw optimalisatie per paneel.
M.a.w.:
- Hoeveel panelen op de carport en in welke richting?
- Micro-omvormers voor op de carport?
- Extra panelen op bestaande omvormer of eventueel micro-omvormers? En hoeveel en wat voor panelen?