Allround ultrawide monitor - maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dag Tweakers,

Ik zit al een tijdje te azen op een nieuwe monitor. Mijn huidige monitor is een pricewatch: Philips E-line 275E2FAE/00 Zwart. Prima ding, lekker groot, perfect voor thuiswerken. Op kantoor ben ik inmiddels echter verwend met een mooie ultrawide; pricewatch: HP P34hc G4 Zwart.

De ultrawide op werk bevalt goed, en thuis wil ik zodra de nieuwe Ryzen generatie en Nvidia 40** generatie uit komt, een high-end game PC in elkaar zetten waar ook een betere monitor bij hoort. Dus... Een ultrawide monitor die ook geschikt is voor gamen; hoge refreshrate en lage responstime dus. Ik moet toegeven dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dus hopelijk kunnen jullie me ietsje verder helpen.

Ik zoek een?
Ultrawide (gaming) monitor, met de volgende eisen:

- een hoge helderheid (als het even kan boven 400 cd/m2)
- UWQHD (3440 x 1440)
- curved
- lage responstime (<1ms)
- hoge refreshrate (144hz lijkt me ruim voldoende, met freesynq), zonder 'flickering'
- enigszins goede kleurweergave
- Hoogteverstelbare en kantelbare standaard

en last but not least:

- GEEN rgb of rode accenten op de monitor/voet! Dit is veruit mijn belangrijkste eis, maar brengt ook de nodige issues met zich mee; bijna alle gaming monitoren zien er afschuwelijk uit.

Wat is je budget?
Maximaal ~800, maar 50 euro meer is geen probleem. Minder is altijd welkom.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen, film kijken, werken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom voornamelijk bij Iiyama uit. In de goede oude tijd had ik een mooie monitor van ze en voor zover ik weet staan ze goed bekend. Bovendien is het design lekker minimalistisch.

Ik had o.a. deze gezien: pricewatch: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B1 Zwart. Lijkt aan alle wensen te voldoen, maar mist variabele overdrive. Wat dat exact is tast ik enigszins over in het duister - heb ik dat nodig?

Zag verder ook bijvoorbeeld de pricewatch: Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart langskomen. Die lijkt me ook prima, maar de responstijd is weer wat aan de hoge kant.

In het prijssegment waarin ik zoek - dus wat meer dan ~500 euro, maar onder de pakweg 900, lijkt weinig te bestaan dat mijn wensen vervult.

Welke vragen heb je hier nog over?
Niets, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die vanuit eigen ervaring nog andere suggesties hebben, en me wat meer wegwijs kunnen maken. Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen onder Harde Waren, schopje de juiste kant op: CEK > CKA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zit inmiddels aan mijn tweede 1440p 144Hz+ ultrawide. Als eerste heb ik de pricewatch: Gigabyte G34WQC A Zwart gehad, welke goed zijn best deed voor de aanschafprijs van €400, maar wel aardig wat backlight bleeding had en een goedkope afwerking.

Daarna ben ik overgestapt op de pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart, welke een flinke verbetering is. Deze monitor heeft een veel betere kleurweergave, is 160Hz, heeft GSync én een lage response rate. Helaas voor jouw heeft de voet rode accenten. Maar ook daar heb ik een aanbeveling voor, namelijk de pricewatch: Neomounts by Newstar NM-D775WHITEPLUS
Een dergelijke mount vind ik persoonlijk bijna een must, omdat de meegeleverde standaarden van dergelijke monitoren altijd redelijk groot zijn i.v.m. het gewicht en formaat dat ze moeten dragen.

Lekkerlijk mijn 2ct, hopelijk heb je er wat aan.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Seroczynski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:17:
Ik zit inmiddels aan mijn tweede 1440p 144Hz+ ultrawide. Als eerste heb ik de pricewatch: Gigabyte G34WQC A Zwart gehad, welke goed zijn best deed voor de aanschafprijs van €400, maar wel aardig wat backlight bleeding had en een goedkope afwerking.

Daarna ben ik overgestapt op de pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart, welke een flinke verbetering is. Deze monitor heeft een veel betere kleurweergave, is 160Hz, heeft GSync én een lage response rate. Helaas voor jouw heeft de voet rode accenten. Maar ook daar heb ik een aanbeveling voor, namelijk de pricewatch: Neomounts by Newstar NM-D775WHITEPLUS
Een dergelijke mount vind ik persoonlijk bijna een must, omdat de meegeleverde standaarden van dergelijke monitoren altijd redelijk groot zijn i.v.m. het gewicht en formaat dat ze moeten dragen.

Lekkerlijk mijn 2ct, hopelijk heb je er wat aan.
Een monitor arm wil ik op termijn er ook bij nemen, maar ivm rare opstelling van het bureau in mijn huidige huis is dat niet makkelijk te realiseren. Nu staat er een verhuizing op de planning in de nabije toekomst waarmee dat probleem hopelijk wordt verholpen. Zal het in ieder geval meenemen. De voet met rare rode accenten is niet het grootste probleem omdat een arm (of wallmount) er sowieso wel gaat komen. De LG ziet er voor de rest mooi uit in ieder geval :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
De iiyama is wat mij betreft echt top.

Zelf heb ik de oudere 3466 variant gekocht, om dezelfde redenen die jij aangeeft. Er is zelfs een fanforum voor de 3466 hier op tweakers. De 3467 zal als het goed is niet zoveel aan die succesformule veranderen.

Het missen van variabele overdrive zou iets uit kunnen maken als je een heel variabele refreshrate hebt. Afhankelijk van je verversingssnelheid zouden andere overdrive settings 'beter' kunnen zijn op lagere t.o.v. hogere refreshrates. Je zet het aan om de overgangen te versnellen door de nieuwe kleurwaarde te 'overschatten' en daarna snel te corrigeren. Als dit te sterk is, zul je overshoot meemaken, waar de kleur verandering te ver door slaat (ookwel inverse ghosting), en als het te zwak is zullen de responstijden trager zijn dan je wilt. In het werk zul je hier niks van merken, en in games merk ik er eigenlijk gezegd ook niet zo veel van, omdat de optimale overdrive settings tussen 60 en 144Hz redelijk vergelijkbaar zijn (volgens metingen en instellingen van Rtings).

Mijn vrouw is inmiddels ook overgestapt naar Ultrawide-luilekkerland, met een pricewatch: Dell S3422DWG Zwart . Deze heeft out of the box vrij overgesatureerde kleuren, maar dat kan gekalibreerd worden (er is ook een icc profiel beschikbaar voor deze op Rtings, al zal elk paneel net iets anders zijn dus is het niet exact correct voor jouw monitor), en ziet er verder ook erg stijlvol uit. De meegeleverde voet is ook minder massief/breed dan de iiyama.

Ik zou zelf geen Xiaomi kopen, maar reviews zijn goed dus misschien is zijn dat gewoon ingeburgerde vooroordelen.

Als het goed is keuze genoeg, zonder rode accenten! Dit zijn wel allemaal VA panelen, wat mooi contrast heeft, maar niet altijd een geweldig kleurenbereik heeft. De LG die hierboven gelinkt staat zal daar beter in zijn met IPS paneel, maar je betaalt er relatief 50% meer voor :)

[ Voor 11% gewijzigd door Excalibaard op 15-06-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Excalibaard schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:25:
De iiyama is wat mij betreft echt top.

Zelf heb ik de oudere 3466 variant gekocht, om dezelfde redenen die jij aangeeft. Er is zelfs een fanforum voor de 3466 hier op tweakers. De 3467 zal als het goed is niet zoveel aan die succesformule veranderen.

Het missen van variabele overdrive zou iets uit kunnen maken als je een heel variabele refreshrate hebt. Afhankelijk van je verversingssnelheid zouden andere overdrive settings 'beter' kunnen zijn op lagere t.o.v. hogere refreshrates. Je zet het aan om de overgangen te versnellen door de nieuwe kleurwaarde te 'overschatten' en daarna snel te corrigeren. Als dit te sterk is, zul je overshoot meemaken, waar de kleur verandering te ver door slaat (ookwel inverse ghosting), en als het te zwak is zullen de responstijden trager zijn dan je wilt. In het werk zul je hier niks van merken, en in games merk ik er eigenlijk gezegd ook niet zo veel van, omdat de optimale overdrive settings tussen 60 en 144Hz redelijk vergelijkbaar zijn (volgens metingen en instellingen van Rtings).

Mijn vrouw is inmiddels ook overgestapt naar Ultrawide-luilekkerland, met een pricewatch: Dell S3422DWG Zwart . Deze heeft out of the box vrij overgesatureerde kleuren, maar dat kan gekalibreerd worden (er is ook een icc profiel beschikbaar voor deze op Rtings, al zal elk paneel net iets anders zijn dus is het niet exact correct voor jouw monitor), en ziet er verder ook erg stijlvol uit. De meegeleverde voet is ook minder massief/breed dan de iiyama.

Ik zou zelf geen Xiaomi kopen, maar reviews zijn goed dus misschien is zijn dat gewoon ingeburgerde vooroordelen.

Als het goed is keuze genoeg, zonder rode accenten! Dit zijn wel allemaal VA panelen, wat mooi contrast heeft, maar niet altijd een geweldig kleurenbereik heeft. De LG die hierboven gelinkt staat zal daar beter in zijn met IPS paneel, maar je betaalt er relatief 50% meer voor :)
Hmm, ik zie inderdaad dat die variabele overdrive niet zo'n gemis is, mits je het beeldscherm correct instelt. Het is jammer dat het geen IPS paneel is, maar dat is voor mij absoluut geen vereiste. Het wordt nog een moeilijke keuze. Ik vind de LG technisch gezien een mooier scherm; IPS en G-sync. Voor design (of hij nu op zijn eigen voet of aan de muur / een 3rd party mount hangt) heb ik toch echt liever de iiyama. Die heeft bovendien een flink hogere helderheid.

In ieder geval vriendelijk dank voor je input :) !
Pagina: 1