Over 2 weken krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis, waar ik 2,5 week later al in trek. Ik wil graag gaan verduurzamen. Ik heb daar al een ander topic over: tostyijzer in "Advies installatie 100 jaar oude vrijstaande woning"
Mijn eerste stap is echter het leggen van vloerverwarming. Hoe ik dit wil inbouwen weet ik inmiddels wel, maar hoe ik dit moet aansluiten nog niet.
- Alle radiatoren worden uit het huis verwijderd
- Er komt vloerverwarming op 2 verdiepingen
- Op de bovenste verdieping wil ik 3 los van elkaar regelbare zones
- Dit zijn droogbouwsystemen met EPS platen (reageert erg snel, slaat geen hitte op)
- De beneden verdieping wil ik op 1 zone aansluiten
- Hier pas ik ingefreesde Fermacell platen toe. (Meer thermische massa, maar niet zoals beton)
- Ik begin nu met een (15 jaar oude) CV ketel
- Op korte termijn wil ik overstappen naar warmtepomp
Momenteel denk ik aan onderstaand schema:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cGeQgE5zEE87olzgnC1GDCs7.png?f=user_large)
Enkele aantekeningen hierbij:
- Ik weet niet zeker of zoneklep 2 echt nodig is. Mijn theorie was dat deze potentieel warmteverlies kan tegengaan als boven alles uit staat.
- Ik gebruik in mijn huidige huis al tado en dat bevalt prima. Ik zou dit graag weer gebruiken.
Mijn vragen:
1) Klopt bovenstaand schema een beetje? Wat kan er beter?
2) Is dit ook een handige opstelling als ik straks een warmtepomp plaats?
3) Zal die 2e regelklep nog efficiëntie toevoegen, of is dit zinloos als de zonemotoren op de verdeler ook al dicht staan?
4) Is tado een beetje geschikt te maken voor deze toepassing, of kan ik beter naar een andere leverancier kijken?
Mijn eerste stap is echter het leggen van vloerverwarming. Hoe ik dit wil inbouwen weet ik inmiddels wel, maar hoe ik dit moet aansluiten nog niet.
- Alle radiatoren worden uit het huis verwijderd
- Er komt vloerverwarming op 2 verdiepingen
- Op de bovenste verdieping wil ik 3 los van elkaar regelbare zones
- Dit zijn droogbouwsystemen met EPS platen (reageert erg snel, slaat geen hitte op)
- De beneden verdieping wil ik op 1 zone aansluiten
- Hier pas ik ingefreesde Fermacell platen toe. (Meer thermische massa, maar niet zoals beton)
- Ik begin nu met een (15 jaar oude) CV ketel
- Op korte termijn wil ik overstappen naar warmtepomp
Momenteel denk ik aan onderstaand schema:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cGeQgE5zEE87olzgnC1GDCs7.png?f=user_large)
Enkele aantekeningen hierbij:
- Ik weet niet zeker of zoneklep 2 echt nodig is. Mijn theorie was dat deze potentieel warmteverlies kan tegengaan als boven alles uit staat.
- Ik gebruik in mijn huidige huis al tado en dat bevalt prima. Ik zou dit graag weer gebruiken.
Mijn vragen:
1) Klopt bovenstaand schema een beetje? Wat kan er beter?
2) Is dit ook een handige opstelling als ik straks een warmtepomp plaats?
3) Zal die 2e regelklep nog efficiëntie toevoegen, of is dit zinloos als de zonemotoren op de verdeler ook al dicht staan?
4) Is tado een beetje geschikt te maken voor deze toepassing, of kan ik beter naar een andere leverancier kijken?