Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aansluiting/aansturing vloerverwarming (eventueel met Tado)

Pagina: 1
Acties:

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Over 2 weken krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis, waar ik 2,5 week later al in trek. Ik wil graag gaan verduurzamen. Ik heb daar al een ander topic over: tostyijzer in "Advies installatie 100 jaar oude vrijstaande woning"

Mijn eerste stap is echter het leggen van vloerverwarming. Hoe ik dit wil inbouwen weet ik inmiddels wel, maar hoe ik dit moet aansluiten nog niet.

- Alle radiatoren worden uit het huis verwijderd
- Er komt vloerverwarming op 2 verdiepingen
- Op de bovenste verdieping wil ik 3 los van elkaar regelbare zones
- Dit zijn droogbouwsystemen met EPS platen (reageert erg snel, slaat geen hitte op)
- De beneden verdieping wil ik op 1 zone aansluiten
- Hier pas ik ingefreesde Fermacell platen toe. (Meer thermische massa, maar niet zoals beton)
- Ik begin nu met een (15 jaar oude) CV ketel
- Op korte termijn wil ik overstappen naar warmtepomp

Momenteel denk ik aan onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6-wZRn1vgv5BAuq47xvcB4Xx2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGeQgE5zEE87olzgnC1GDCs7.png?f=user_large

Enkele aantekeningen hierbij:
- Ik weet niet zeker of zoneklep 2 echt nodig is. Mijn theorie was dat deze potentieel warmteverlies kan tegengaan als boven alles uit staat.
- Ik gebruik in mijn huidige huis al tado en dat bevalt prima. Ik zou dit graag weer gebruiken.

Mijn vragen:

1) Klopt bovenstaand schema een beetje? Wat kan er beter?

2) Is dit ook een handige opstelling als ik straks een warmtepomp plaats?

3) Zal die 2e regelklep nog efficiëntie toevoegen, of is dit zinloos als de zonemotoren op de verdeler ook al dicht staan?

4) Is tado een beetje geschikt te maken voor deze toepassing, of kan ik beter naar een andere leverancier kijken?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Die zonekleppen boven lijken mij redelijk zinloos als je al op groep-niveau gaat dichtdraaien.

Wanneer ga je beneden afsluiten? Als je het alleen in een slaapkamer warm wil hebben? Bedenk dat een WP een minimum afgifte nodig heeft en met vraag uit bijv. maar enkele slaapkamers, gaat die mogelijk enorm pendelen.
Bij mij worden benedenverdieping en de badkamers 'altijd aan' zonder regeling en de slaapkamers kunnen desgewenst bijverwarmd worden. Dus alleen zoneregeling op slaapkamers.

Als je toch naar een WP wil: kijk eens naar gesloten verdeler waar niet wordt bijgemengd. Of naar een open verdelers die later zijn om te bouwen naar gesloten verdelers. Die hebben doorgaans geen pompen.
Ik heb geen ervaring met ketels en vloerverwarming (alleen met WP ervaring) maar als je je ketel temp. laag genoeg kan zetten, moet een CV ook wel overweg kunnen met gesloten verdelers lijkt mij? Je pomp-vraag vervalt dan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn huis was opgeleverd met een cv op 35 graden (Intergas Extreme) en pomploze verdelers, dus dat kan inderdaad.
Die verdelers zijn nog goedkoper ook :)

Overigens zou ik het eerst zonder zoneregeling proberen (evt wel loze buizen trekken voor de thermostaat) want dat maakt inregelen makkelijker en als je dan al het gewenste comfort hebt, ben je klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SuperKris
Wuursj schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:47:
Die zonekleppen boven lijken mij redelijk zinloos als je al op groep-niveau gaat dichtdraaien.
Mijn gedachte hierachter is dat ik niet zeker weet of die zonemotoren alles 100% afsluiten. Daarnaast weet in hoeverre de warmte toch kan wegstromen in de leidingen waar het water (nagenoeg) stil staat. Die zoneklep kan ik natuurlijk gemakkelijk direct na de splitsing plaatsen.
Wanneer ga je beneden afsluiten? Als je het alleen in een slaapkamer warm wil hebben?
Precies dat. De vloerverwarming beneden heeft wel massa, maar niet heel veel. Ik verwacht dat deze redelijk snel zal opwarmen en afkoelen.iig een heel stuk sneller dan een betonvloer. Wanneer ik naar bed ga, en wij de volgende tot 18:00 weer afwezig zijn, is het denk ik slimmer om de verwarming beneden te verlagen.

Daarnaast heb ik in de woonkamer staks ook nog een flinke pellet kachel. Die zal ik niet altijd stoken, maar als deze aan staat, dan is de vloerverwarming denk ik direct overbodig.

Het pingelen kan je gelijk in hebben... Dat zal moeten blijken!
Als je toch naar een WP wil: kijk eens naar gesloten verdeler waar niet wordt bijgemengd. Of naar een open verdelers die later zijn om te bouwen naar gesloten verdelers. Die hebben doorgaans geen pompen.
Ik heb geen ervaring met ketels en vloerverwarming (alleen met WP ervaring) maar als je je ketel temp. laag genoeg kan zetten, moet een CV ook wel overweg kunnen met gesloten verdelers lijkt mij? Je pomp-vraag vervalt dan.
De verdeler met pomp die ik nu heb gekozen is zeer schappelijk geprijsd. Nog wel altijd duurder dan een pomp loze verdeler uiteraard, maar met de CV verwacht ik deze dan ook wel nodig te hebben.

Wat is eigenlijk het hele probleem van een pomp op de verdeler als je een warmtepomp hebt? Ik zie vooral voordelen volgens mij...

+ Optimale circulatie door de kracht van de pomp
+ In de zomer ook circulatie mogelijk zonder verwarming (handig tegen dichtslippen)
- Stroomverbruik van de pomp (met moderne pompen erg laag) Kan verder verlaagd worden met pompschakelaar

Alle verdelers met pomp die er makkelijk af kan, zijn zo'n 300,- duurder dan degene die ik nu wil aankopen (ca. 500,-)
Proton_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:53:
Mijn huis was opgeleverd met een cv op 35 graden (Intergas Extreme) en pomploze verdelers, dus dat kan inderdaad.
Ik heb momentele geen specificaties van de CV helaas, maar deze is dus al wat ouder. Ik betwijfel of deze efficient kan werken met pomploze verdelers en alle groepen die ik wil aanleggen.
Overigens zou ik het eerst zonder zoneregeling proberen (evt wel loze buizen trekken voor de thermostaat) want dat maakt inregelen makkelijker en als je dan al het gewenste comfort hebt, ben je klaar.
Die zoneverdeler beneden heb ik echt nodig zoals hierboven al uitgelegd.
Voor de bovenverdieping heeft het nog geen zin om de andere 2 kamers te verwarmen. We gebruiken momenteel nog maar 1 slaapkamer, dus zonde om lege kamers warm te stoken.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Zo'n zonemotor draait die groep volgens mij ook helemaal dicht.
SuperKris schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Wat is eigenlijk het hele probleem van een pomp op de verdeler als je een warmtepomp hebt? Ik zie vooral voordelen volgens mij...
Het probleem is niet de pomp maar dat het doorgaans open verdelers zijn. Die mengen bij omdat ze bedoelt zijn voor CV's waarbij de temp te hoog is voor de vloerverwarming. Bij een WP hou je de temp graag zo laag mogelijk, dus absoluut geen bijmengen dus. Dat is rendement uit het raam gooien. Als je CV laag genoeg kan, zou ik dus direct voor gesloten verdelers gaan, met of zonder pomp. Of de verdelers gesloten maken nadat de WP er is.

Af en toe circuleren doet de pomp in de wp zelf ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 16-06-2022 11:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• SuperKris
Wuursj schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:53:
Zo'n zonemotor draait die groep volgens mij ook helemaal dicht.

[...]

Het probleem is niet de pomp maar dat het doorgaans open verdelers zijn. Die mengen bij omdat ze bedoelt zijn voor CV's waarbij de temp te hoog is voor de vloerverwarming. Bij een WP hou je de temp graag zo laag mogelijk, dus absoluut geen bijmengen dus. Dat is rendement uit het raam gooien. Als je CV laag genoeg kan, zou ik dus direct voor gesloten verdelers gaan, met of zonder pomp. Of de verdelers gesloten maken nadat de WP er is.

Af en toe circuleren doet de pomp in de wp zelf ook wel.
Ah, duidelijk. Thanks!

Ik heb deze verdeler op het oog: https://www.vloerverwarming.nl/product/composite-ltv/

Als ik het goed heb begrepen kan je de mate van bijmengen zelf instellen. Zou dat het probleem oplossen?
Pagina: 1