Situatie
We hebben een woning uit 1933 van +/- 110 m^2, een parterre, met boven de keuken twee opkamers. We hebben waar redelijk mogelijk dubbel glas, de vloer is geisoleerd en sinds een week zijn de zonnepanelen functioneel.Wens
Ik ben nu aan het kijken wat de slimme opties zijn om komende winters minder gas te stoken. Ik vind het een fijn idee om met de energie-transitie mee te gaan.Mogelijke oplossingen
Ik denk dat er grofweg 2 opties zijn buiten zaken als isolatie, inregelen, automatisering etc.;1) (hybride) warmtepomp op 2e verdieping en (split) unit op het plat dak.
2) (hybride) warmtepomp in achtertuin achter het tuinhuis.
Energie verbruik
Historisch gasverbruik: +/- 1.300 m³/jaar (winter '21/22)Elektra verbruik: +/- 3200 kWh
Elektra aansluiting
1x35AAfgiftesysteem
- 12 jaar oude CV ketelvoor CV en tapwater- 0 m² vloerverwarming
- 5 radiatoren, in de beneden verdieping voorzien van ventilators.
SWW
- geen plek voor boilerWarmtepompvoorkeur
L/W stil, DIY-vriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, zuinig/milieuvriendelijk, domotica-integratie, ,Wie gaat het installeren?
Zo veel mogelijk zelf ivm kosten en beschikbaarheid van installateursBeschrijving tbv buiten unit mogelijkheden op dak
Ons plat dak heeft een houten constructie en ivm de opkamers zit het dak van woonvertrekken van de buren op zo'n slechts 2 meter bij montage op het dak. Er is wel een schoorsteen beschikbaar om een buiten unit op te monteren indien dat resonanties reduceert. Het dak is enkel via huizen van de buren te bereiken en verhuisliften kunnen het platdak niet bereiken.Beschrijving tbv buiten unit mogelijkheden op begane grond
In de achtertuin staat een tuinhuis met daarachter een ongebruikte ruimte van +/- 4 x 1 m die grenst aan de schutting met de achterburen. Er is een kruipruimte, maar die is niet 123 bereikbaar voor visuele inspecties, maar dit is wel te herstellen. In het wasmachine/droger hok op de begane grond komt de standleiding van de CV naar beneden.De vraag
De vraag is eigenlijk; Wat is nou wijsheid?1) Niks doen op het gebied van warmtepompen en aan de volgende bewoners (over 10 jaar?) over laten om 'grote' energie besparende zaken te doen middels grote verbouwing?
Risico van instabiliteit energie markt. Voelt 'verkeerd' om bij defect raken van huidige ketel weer een gas ketel terug te plaatsen.
2) Een (hybride) warmtepomp unit op het dak plaatsen en maar hopen dat de buiten unit niet te veel overlast veroorzaakt?
Ik lees nu zo veel over de overlast dat het denk ik te optimistisch is om te denken dat 'het wel mee valt'
3) Achter in de tuin een warmtepomp plaatsen, waarbij er werkzaamheden in de tuin, kruipruimte etc gedaan moeten worden.
Veel werkzaamheden, 'enorm project', maar de overlast is n.a.w. minder groot dan een dak plaatsing, de unit is bereikbaar voor onderhoud en de grote/zware unit hoeft niet 10m omhoog met lift of hijskraan.
4) Wachten tot de CV het begeeft en dan vervangen door wat er dan op de markt is aan (hybride) oplossingen.
Dan loop ik waarschijnlijk tegen het euvel aan dat er snel een oplossing moet komen en daardoor zijn de opties vast beperkt.
Nogmaals, Wat is wijsheid?
/f/image/m9b2Xo96itejuqNOCUSDpJwp.png?f=fotoalbum_large)