Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke setup Warmtepomp; jaren 30 parterre met opkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11 13:58
Situatie
We hebben een woning uit 1933 van +/- 110 m^2, een parterre, met boven de keuken twee opkamers. We hebben waar redelijk mogelijk dubbel glas, de vloer is geisoleerd en sinds een week zijn de zonnepanelen functioneel.
Wens
Ik ben nu aan het kijken wat de slimme opties zijn om komende winters minder gas te stoken. Ik vind het een fijn idee om met de energie-transitie mee te gaan.
Mogelijke oplossingen
Ik denk dat er grofweg 2 opties zijn buiten zaken als isolatie, inregelen, automatisering etc.;
1) (hybride) warmtepomp op 2e verdieping en (split) unit op het plat dak.
2) (hybride) warmtepomp in achtertuin achter het tuinhuis.
Energie verbruik
Historisch gasverbruik: +/- 1.300 m³/jaar (winter '21/22)
Elektra verbruik: +/- 3200 kWh
Elektra aansluiting
1x35A
Afgiftesysteem
- 12 jaar oude CV ketelvoor CV en tapwater
- 0 m² vloerverwarming
- 5 radiatoren, in de beneden verdieping voorzien van ventilators.
SWW
- geen plek voor boiler
Warmtepompvoorkeur
L/W stil, DIY-vriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, zuinig/milieuvriendelijk, domotica-integratie, ,
Wie gaat het installeren?
Zo veel mogelijk zelf ivm kosten en beschikbaarheid van installateurs
Beschrijving tbv buiten unit mogelijkheden op dak
Ons plat dak heeft een houten constructie en ivm de opkamers zit het dak van woonvertrekken van de buren op zo'n slechts 2 meter bij montage op het dak. Er is wel een schoorsteen beschikbaar om een buiten unit op te monteren indien dat resonanties reduceert. Het dak is enkel via huizen van de buren te bereiken en verhuisliften kunnen het platdak niet bereiken.
Beschrijving tbv buiten unit mogelijkheden op begane grond
In de achtertuin staat een tuinhuis met daarachter een ongebruikte ruimte van +/- 4 x 1 m die grenst aan de schutting met de achterburen. Er is een kruipruimte, maar die is niet 123 bereikbaar voor visuele inspecties, maar dit is wel te herstellen. In het wasmachine/droger hok op de begane grond komt de standleiding van de CV naar beneden.
De vraag
De vraag is eigenlijk; Wat is nou wijsheid? :?

1) Niks doen op het gebied van warmtepompen en aan de volgende bewoners (over 10 jaar?) over laten om 'grote' energie besparende zaken te doen middels grote verbouwing?

Risico van instabiliteit energie markt. Voelt 'verkeerd' om bij defect raken van huidige ketel weer een gas ketel terug te plaatsen.

2) Een (hybride) warmtepomp unit op het dak plaatsen en maar hopen dat de buiten unit niet te veel overlast veroorzaakt?

Ik lees nu zo veel over de overlast dat het denk ik te optimistisch is om te denken dat 'het wel mee valt'

3) Achter in de tuin een warmtepomp plaatsen, waarbij er werkzaamheden in de tuin, kruipruimte etc gedaan moeten worden.

Veel werkzaamheden, 'enorm project', maar de overlast is n.a.w. minder groot dan een dak plaatsing, de unit is bereikbaar voor onderhoud en de grote/zware unit hoeft niet 10m omhoog met lift of hijskraan.

4) Wachten tot de CV het begeeft en dan vervangen door wat er dan op de markt is aan (hybride) oplossingen.

Dan loop ik waarschijnlijk tegen het euvel aan dat er snel een oplossing moet komen en daardoor zijn de opties vast beperkt.

Nogmaals, Wat is wijsheid? :?

Alle reacties

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Er gaat de komende jaren nog veel veranderen wees niet te vroeg met instappen. Voor het gas besparen een paar airco's ophangen en daarna rustig aankijken. In ieder geval niet investeren in een systeem wat niet kan nachtverlagen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is wijsheid? :?
zorgen dat je afgifte op een wp vriendelijk peil is. uiteindelijk is dat de sleutel tot wel of geen wp.

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 15-06-2022 13:53 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:13

Proton_

Team Welles

Ik zou eerst kijken of de gebooste radiatoren inderdaad een warmtepompvriendelijke afgiftetemperatuur mogelijk maken.
En ik ben het tegelijk eens en oneens met @digifun : er gaat nog veel veranderen de komende jaren (belasting, vastrecht op gas, prijsschommelingen naar boven en beneden), maar ik verwacht geen grote technische verschillen in warmtepompen.
Bovendien maakt een goedkope kleine airco wel herrie en een goed geïnstalleerde warmtepomp niet (ja dat is een true scotsman).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• digifun
  • Niet online

digifun

Een goede airco is natuurlijk ook fluisterstil en je gaat niet een bamiblok als hoofdverwarming gebruiken.

Vorige week een soort heteluchtverwarming gezien met een airco en dat is toch een stuk goedkoper dan een monoblok met radiatoren. Druk op de knop en snel warm maar dat zijn systemen die zitten nog in de pijplijn.

Prima warmte tegen de laagste kosten (op een houtkachel na dan).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Linkje? Klinkt als een inverter kanaalairco, is niet nieuw en is inderdaad een aardige optie als je met de luchtstroming en filters kan leven. Het is een flinke binnenunit als hij met een leuke COP 7 kW+ aan de lucht moet afgeven - ongeveer net zo groot als de buitenunit met een vergelijkbare fan, dat is geen toeval.
Bovendien kan je dan nog niet douchen :)

Ik zou zelf optie 3. doen (cq heb ik gedaan). Veel van de investering gaat veel langer mee dan tien jaar: grondleiding, opstelplek, aanpassingen meterkast. De warmtepomp zelf is 'maar' 4k.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• digifun
  • Niet online

digifun

Dat met die luchtstroming en filters valt in de praktijk ontzettend mee. Wel was de (ex)buurvrouw er razend enthousiast over dus de waf zal ook extreem hoog zijn, ook belangrijk als man zijnde. Kun je in 1 keer een hoop investering afschrijven omdat de vriendinnetjes het zo lekker warm en koel hebben en dat er ook maar moet komen.

Douchen kan je natuurlijk ook een ander alternatief voor vinden, dat wordt voor een gezin van 5 ook een uitdaging. Nu hadden ze in de buurt daar eerst water/water maar de nieuwere aansluitingen zijn allemaal lucht/lucht, scheelt toch gigantisch in de kosten.

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-11 15:01

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Tweedehands LTV fixen en er een Jersey van Alpha Innotec opzetten. Dan je tapwater middels een doorstromer :P(Moet je niet willen, ik zou een plek fixen voor een binnenunit), tevens, je 1x35A aansluiting ga je niet ver mee komen. ongeacht wat je gaat nemen.

Snelle rekensom 110 m2 x ~70 W/m2 = 8kW unit. Hartje winter wil je niet koud zitten...

Consessies..

Wel van het gas af... dat dan weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door PJNo op 15-06-2022 17:15 ]

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-11 15:01

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

@SuperR1902 Op je #2, goeie warmtepompen draaien s'nachts 70% vermogen. Kies een goed merk die stil is. Dan heb je zelfs nog opties om er een kast omheen te bouwen.

Hoe zijn de afstanden? Op 3 meter loopt de dB(A) al terug naar 33 dB(A). staat gelijk aan fluisteren.

• SuperR1902
Haha, dat was te verwachten. Als de groep maar groot genoeg is waar je de vraag aan stelt krijg je medestanders voor iedere smaak. Voor ieder antwoord valt wat te zeggen.

Ik ben erg benieuwd naar de geluidsoverlast van een kleine warmtepomp zoals een Elga Ace 4/6 kW, of LG Therma V U43 of U44, 5 kw op een houten dak constructie met slaapkamers van buren zo'n 2 meter verderop.

Beide oplossingen hebben hun voor en nadelen, maar de doorslaggevende factor zal n.a.w. het risico op overlast zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Ik heb bijna een jaar (bijna) onder een Elga 6kW op plat dak geslapen... Hij was lichtjes te horen.

Sommigen zijn heel kleinzeriggevoelig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SuperR1902
Ik zie dat die Elga's (haast) niet leverbaar zijn dus ik kan mijn pijlen beter richten op een LG Therma V 7-9 kW monoblock. Die zijn betaalbaar, (nog) leverbaar en zelf te installeren.

Daarmee lijkt, als ik deze zomer nog iets wil ondernemen, de optie om in de achtertuin iets te plaatsen wellicht de enige.

Ik zou dan de waterpomp in eerste instantie in hybride opstelling willen aansluiten. Op de koudste dagen kan ik dan kijken of de gasketel moet bijspringen. Wat voor hydraulisch schema zou daar bij passen als ik de warmtepomp op de standleidingen op de begane grond wil aansluiten?

[ Voor 104% gewijzigd door SuperR1902 op 16-06-2022 09:50 . Reden: De Elga route lijkt lastig te worden als ik deze zomer nog wat wil plaatsen. ]

• SuperR1902
Weer een weekend brainstormen verder.

Ik kijk nu naar een LG Therma 7 kW. Deze is (nog) leverbaar, (nog) voordelig icm de subsidie en volgens Koevlaas en andere 'vuistregels' groot genoeg voor ons verbruik.

1.300 m^3 * 8 kWh/m^3 / 1650 h = 6.3 kW

De unit zou achter in de tuin komen achter het tuinhuis.
Vervolgens met 12 m terrendis terreinleiding duo 25 x 140 naar de fundering van de woning.
Door de fundering en nog 5 m door de kruipruimte
Om in het washok bij de standleiding uit de kruipruimte te komen
Elektra zou met een 3x2.5 of 3x4 XMVK-as naar de meterkast gaan via dezelfde route

De CV ketel zou ik enkel voor warm water willen gebruiken en dus afsluiten van de CV.

Zie ik grote zaken over het hoofd?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SuperR1902 hoelang is de leiding totaal dan tussen buiten- en binnenunit?

• SuperR1902
Het zou dan om een monobloc gaan, dus er is geen binnenunit. Enkel warm water en elektra gaat dan onder de grond door de tuin, geen koudemiddel.

• SuperR1902
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:22:
@SuperR1902 hoelang is de leiding totaal dan tussen buiten- en binnenunit?
Als ik naar de lengte van de CV leiding kijk gaat het over zo'n 15 meter tot de standleidingen. 12 meter buiten onder de grond en 3 door de kruipruimte het washok in.

Ik kijk dan naar Terrendis Duo 32x140 mm voor de leiding.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
digifun schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:51:
Er gaat de komende jaren nog veel veranderen wees niet te vroeg met instappen. Voor het gas besparen een paar airco's ophangen en daarna rustig aankijken. In ieder geval niet investeren in een systeem wat niet kan nachtverlagen.
Heb je daar bewijs voor?
Want het is in veel landen al heel gewoon om warmtepompen te gebruiken.
Het enige punt in NL is dat de installateurs (de meeste) het eng vinden en de fabrikanten waar zij hun spullen (en kennis/support) halen nog niet zover zijn.
Maar een goede Panasonic of Mitsubishi verbetert maar met paar procent per generatie. Vergelijkbaar met PV. Wachten kost geld.
Ps. Mijn ELGA kostte in 2014 4K (geen subsidie) en is al ruim terugverdiend

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• digifun
  • Niet online

digifun

Nachtverlaging is handig ook als er overdag niemand thuis is. Gaat natuurlijk best geld kosten om door te verwarmen. Daar kun je een hoop procenten mee besparen.

Zie ook de laatste paar jaren bijna iedereen op lucht/lucht overstappen. Luchtkanaal airco verwacht ik veel groei in, alleen al door de hoge WAF en het is fijn en goedkoop.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@digifun als nachtverlaging veel scheelt, is de isolatie niet op orde.
Bovendien impliceert hard opstoken een hogere aanvoertemperatuur dus verdampt je voordeel weer.
Veel plezier met de WAF trouwens met douchen op de warmte van een kanaalairco ;)

• digifun
  • Niet online

digifun

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:00:
@digifun als nachtverlaging veel scheelt, is de isolatie niet op orde.
Met een goede isolatie scheelt nachtverlaging natuurlijk ook. Vooral als er ook nog overdag niemand thuis is. Veel plezier trouwens met naisoleren van een jaren dertig woning en die isolatie echt hoog te krijgen.
Bovendien impliceert hard opstoken een hogere aanvoertemperatuur dus verdampt je voordeel weer.
Veel plezier met de WAF trouwens met douchen op de warmte van een kanaalairco ;)
De cop wordt iets lager maar het is wel snel warm, ondertussen heb je meer bespaart met nachtverlaging. Vooral dat snelle opstoken is luxe. Moeders komt thuis met de kinderen drukt op een knopje en het huis is snel warm.

Beetje flauw om te zeggen dat je niet kunt douchen met kanaal airco. Daar zijn andere systemen voor.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@digifun bij -5 buiten geeft een huis laten afkoelen van 20 naar 15 graden gedurende 6 uur een besparing van... 5%. Immers een verschil van 20 graden in plaats van 25 graden met buiten gedurende 1/4e dag (20%/4)
Dat verlies je met een warmtepomp meteen in het weer opstoken met slechtere COP. Dat is bij 45 graden doorgaans 25% duurder dan op 35 graden. Een langere nachtverlaging bespaart iets meer dan 5%, maar nog niet zoveel als je bespaart met continu stoken op lage temperatuur.

De opmerking over douchen is m.i. wel terecht als je L/L aanprijst als 'goedkoop': dat klopt, maar het is ook slechts een halve oplossing :)

• digifun
  • Niet online

digifun

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:26:
@digifun bij -5 buiten geeft een huis laten afkoelen van 20 naar 15 graden gedurende 6 uur een besparing van... 5%. Immers een verschil van 20 graden in plaats van 25 graden met buiten gedurende 1/4e dag (20%/4)
Dat verlies je met een warmtepomp meteen in het weer opstoken met slechtere COP. Dat is bij 45 graden doorgaans 25% duurder dan op 35 graden. Een langere nachtverlaging bespaart iets meer dan 5%, maar nog niet zoveel als je bespaart met continu stoken op lage temperatuur.
Laten we een stookbeleid gaan implementeren op basis van een temperatuur die in de meeste winters niet gehaald wordt. Verder werkt een cop bij lucht/lucht anders dan */water, als tweaker zijnde kun je die ook tweaken dat je lage waardes hebt, misschien iets minder snel. Het scheelt ook echt op de energie rekening daar heb ik al praktijkvoorbeelden van gezien.
De opmerking over douchen is m.i. wel terecht als je L/L aanprijst als 'goedkoop': dat klopt, maar het is ook slechts een halve oplossing :)
L/L met een wpb blijft een goedkope oplossing als je naar de verbruikskosten kijkt.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 22:48
Eerste vraag die ik heb: wat is de benodigde Ta van je CV?

Situatie hier: bj 1939, vette jaren '70 radiatoren (T30/T40), geen vloerverwarming, veel enkelglas met vooezetramen. Wel gevel-, bodem-, en dakisolatie. Hield het hier met Ta=35 graden warm afgelopen winter.

Verder: optie 3. Heb net (2 dagen O-) ) een aroTherm 75/6 operationeel op een houten schuurdak. Met rubber, stoeprand en trillingsdempers. In de schuur hoor je de pomp best goed als je erop let. Niet hard, maar constant zacht gebrom. Nu kan ik nog wel wat aan de constructie tunen, maar de lakmusproef wordt 's winters pas.

Bovenop een leefruimte zou ik erg terughoudend zijn. Dus als je achterin de tuin ruimte (en luchtflow) hebt: doen!

Qua buitengeluid vond ik de unit enorm meevallen. Maar ook hier: met 30 graden buiten is er moeilijk echt iets over te zeggen.

Gasverbruik (incl koken) is vergelijkbaar met jouw. Een 7 kW is misschien iets te groot, maar hoeft dus ook niet zo hard te werken.

Qua leidingwerk heb je dikke vooraf geïsoleerde leidingen. Kost wat, maar het warmteverlies lijkt me nihil. En goed leidingwerk gaat lang mee.

• SuperR1902
De Ta heb ik in afgelopen 'winter' gemeten/gemonitord in de vorm van het CV Boiler Setpoint. Die data kan ik helaas niet meer in mijn log vinden. Die data wordt blijkbaar standaard na 10 dagen weg gegooid :(

Ik meen dat met een buiten temperatuur van +/-5 graden Celsius ik de kamer op temperatuur kon houden met 35 graden Celsius. Heel zeker over deze data ben ik niet.
In de schuur hoor je de pomp best goed als je erop let. Niet hard, maar constant zacht gebrom. Nu kan ik nog wel wat aan de constructie tunen, maar de lakmusproef wordt 's winters pas.
De route van iets op ons platdak zetten heb ik al achter me gelaten.
Dus als je achterin de tuin ruimte (en luchtflow) hebt: doen!
Ik hoop dat het kan. Er is net genoeg ruimte achter het tuinhuis. Morgen neem ik nog even een kijkje in de kruipruimte om te kijken hoe ik zonder al te veel breekwerk bij de meterkast en de standleiding kom. Als dat geen grote problemen oplevert pak ik door. Als daar nog veel onverwachte zaken uit komen parkeer ik het project. Er zijn dan te veel uitdagingen vergeleken met de 'opbrengsten'.
Qua leidingwerk heb je dikke vooraf geïsoleerde leidingen. Kost wat, maar het warmteverlies lijkt me nihil.
Ik hoop dat het verlies mee valt. Ik kijk nu naar Terrendis Duo 32/140. Volgens de spec zou daarbij het warmteverlies op zo'n 15 W per meter liggen bij een deltaT van 50 graden Celsius. Dat zou in die winter condities zo'n 200 W verlies zijn. Niet leuk, maar wel te overzien

[ Voor 16% gewijzigd door SuperR1902 op 01-07-2022 11:11 ]

• SuperR1902
Ik had me helemaal lekker gemaakt op de 7kW LG Therma V U43. Nu ben ik wat uitgebreider aan het lezen wat de ervaringen zijn in de periode van januari en februari 2021 en nu kom ik er achter dat de COP waardes enorm tegen vallen.

Het lijkt er zelfs op dat als het onder de 5 graden is ik beter kan stoken met de gasketel (vanuit financieel perspectief, niet vanuit duurzaamheid)

De keuze voor de LG is dus weer open gebroken en daarmee het hele project. Welke warmtepompen doen het in 'onze winters' wel goed?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

SuperR1902 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:59:
Het lijkt er zelfs op dat als het onder de 5 graden is ik beter kan stoken met de gasketel (vanuit financieel perspectief, niet vanuit duurzaamheid)
dat zegt niet zo veel. Want hoe vaak stook je nu bij die temperaturen? Je moet naar het hele jaar kijken.
Zelfs met de beste warmtepomp kan het bij -10 of -15 interessanter zijn om met gas te verwarmen. Maarja dat is maar 1 dag per jaar.

Maar inderdaad, ik zou ook liever gaan voor een apparaat met hogere sCOP.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 16:10 ]

• SuperR1902
Als die slechte performance inderdaad een paar dagen zo is, geeft dat niet.

Als dat 3 van de 12 maanden is, wordt het natuurlijk een slecht verhaal.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik weet niet hoe lang en wanneer je je energieprijzen hebt vastgezet, maar met de prijzen van vandaag is break-even zo'n beetje bij COP 2.1. Dat moet hij toch wel kunnen?
Nou lees ik in het LG topic wel meer vreemde dingen (over te veel defrosts, tot het punt dat er een eigen print wordt ontwikkeld), maar goed. Misschien verklaart dat de leverbaarheid ;)

Nou heb ik zelf alleen ervaring met Vaillant, en die kan je prima hybride gebruiken: doordat ze geschikt zijn voor hoge temperaturen raken ze niet in de war van heet water uit een gasketel. Het blijft natuurlijk nog wel zaak om zoveel mogelijk op lage temperatuur te werken. Ca. 3-4 maanden levertijd (geen garanties).

• SuperR1902
De prijzen staan bij ons sinds vandaag 1 jaar vast. Volgens mij 39ct / kWh en 162 ct / m^3. Dat komt inderdaad overeen met zo'n break-even COP van 2.1

• SuperR1902
Ik parkeer het "Ik wil de wereld redden met een warmtepomp' even. Tot vandaag was het een kwestie van hard werken en gaten boren waar de uitdagingen lagen. Nu lijkt het er echter op dat de unit die ik had uitgezocht niet de besparing biedt die ik had gehoopt. Nu het terugverdientijd plaatje ook weer wat vraagtekens oproept denk ik dat ik maar even beter kan investeren in andere zaken om het energieverbruik te drukken.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Om het nog gecompliceerder te maken, over half jaar zal het omslagpunt op een cop van 1,8 komen te liggen vanwege de belastingaanpassingen op gas en stroom.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• SuperR1902
Ik overweeg nu de optie om een Nefit 5kw Split als hybride bivalent in te zetten.

Kwa systeem/setup lijkt het op een Elga Ace, maar de Nefit sets zijn leverbaar waar de Elga's er volgend jaar zomer pas weer zijn.

Integratie van de set op mijn bestaande CV lijkt een stuk minder omvangrijk dan de monoblock-achter-in-de-tuin route die ik eerder overwoog.

Als ik het goed begrijp;
-Kan ik mijn huidige Toon vervangen door een Bosch CT200 EasyControl met bestaande bekabeling.
-De CT200 fungeert als kamer thermostaat en kan via Home Assistant worden aangestuurd.
-De binnenunit zal de bestaande CV met een aan/uit contact vragen om bij te springen.
-Aan de CV hoef ik enkel te wijzigen dat hij niet meer via OpenTherm maar via aan/uit wordt aangestuurd.
-De binnen en buitenunit communiceren via canbus
-De buitentemperatuur sensor kan op de binnenunit worden aangesloten

Indicatie kosten met subsidie verrekend, +/- 3.000 euro.

Gas besparing per jaar +/- 600 m^3 @ +/- 1.000 euro
Elektra toename op basis van gas besparing +/- 1.400 kWh @ +/- 550 euro

Besparing tov full-gas +/- 450 euro per jaar

Terug verdien tijd van zo'n 7 jaar dus op basis van mijn huidige 1jaar-contract. Niet super, maar best aardig. Hierbij ga ik er vanuit dat de geluidsoverlast mee valt en er geen extra groep voor de pomp aangelegd hoeft te worden.
ds23man schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:06:
Om het nog gecompliceerder te maken, over half jaar zal het omslagpunt op een cop van 1,8 komen te liggen vanwege de belastingaanpassingen op gas en stroom.
Over welke aanpassingen heb je het dan? De '2ct per m^3 extra' en '6,9ct per kWh minder' ?

• ds23man

ds23man

Eenum

Gas wordt 5 cent de kuub duurder en een kWh 5 cent goedkoper. Dit door aanpassingen in de energiebelastingen.

• SuperR1902
ds23man schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:35:
Gas wordt 5 cent de kuub duurder en een kWh 5 cent goedkoper. Dit door aanpassingen in de energiebelastingen.
Heb je daar een linkje voor? De aangepaste tarieven zijn toch al sinds 1 januari 2022?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SuperR1902 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Als ik naar de lengte van de CV leiding kijk gaat het over zo'n 15 meter tot de standleidingen. 12 meter buiten onder de grond en 3 door de kruipruimte het washok in.

Ik kijk dan naar Terrendis Duo 32x140 mm voor de leiding.
neem niet de duo. 1 leiding per terrendis.

en gewoon een monoblok neerzetten en een losse warmtpeompboiler in de kelder of zo. als je geen ruimte hebt voor 160mm luchtbuizen naar buiten kan je een calypso split pakken.

bijt de kogel door en doe wat je moet doen om van je gasaansluiting af te komen. een 7kW monoblok van een beetje deftig merk zou meer dan genoeg moeten zijn met wat marge.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 13:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• SuperR1902
flippy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:40:
[...]

neem niet de duo. 1 leiding per terrendis.

en gewoon een monoblok neerzetten en een losse warmtpeompboiler in de kelder of zo. als je geen ruimte hebt voor 160mm luchtbuizen naar buiten kan je een calypso split pakken.

bijt de kogel door en doe wat je moet doen om van je gasaansluiting af te komen. een 7kW monoblok van een beetje deftig merk zou meer dan genoeg moeten zijn met wat marge.
Het in-de-achtertuin-verhaal heeft zo veel impact op de tuin en het huis dat ik het niet aandurf. De hybride route heeft ook uitdagingen, maar minder dan die met het monoblok. Dus dat is een grotere kanshebber.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SuperR1902 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Het in-de-achtertuin-verhaal heeft zo veel impact op de tuin en het huis dat ik het niet aandurf. De hybride route heeft ook uitdagingen, maar minder dan die met het monoblok. Dus dat is een grotere kanshebber.
Ik heb hem gewoon in de achtertuin geplaatst (jaren 60 woning) even als @LeonTebbens (jaren 30 woning) en zo zijn er meer Tweakers…
De mijne ga ik volgende week in bedrijf zetten, als de laatste spullen binnen zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• flippy
  • Niet online

flippy

SuperR1902 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:51:
[...]

sorry maar ik volg niet helemaal het verschil tussen hybride en volledig electrisch in je argument. ook met hybride heb je een buitenunit die je ergens in de achtertuin moet zien kwijt te raken. het enigste verschil is dat een non-hibride unit iets groter is. maar een sleuf graven voor je leidingen ontkom je niet aan in beide gevallen.

en maak het jezelf makkelijk: neem geen split maar gewoon een monoblok. helemaal omdat je aangeeft het zelf te willen doen. nog goedkoper ook....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 14:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Ter inspiratie: dit het verhaal van ons jaren 30 huis gasloos maken met een Full electric warmtepomp 😀.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Proton_

Proton_

Team Welles

SuperR1902 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Heb je daar een linkje voor? De aangepaste tarieven zijn toch al sinds 1 januari 2022?
Zie bijvoorbeeld hier punt 23 en verder:
https://cmweb.nl/2022/06/...n-uit-belastingplan-2023/

• Proton_

Proton_

Team Welles

Overigens, een monoblock kan ook aan de gevel hoor, als je dat per sé wil :)
De reden dat het weinig gebeurt is dezelfde waarom je een split (of hybride) liever niet aan de gevel wil als op de grond ook kan.

• SuperR1902
flippy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:06:
[...]

sorry maar ik volg niet helemaal het verschil tussen hybride en volledig electrisch in je argument. ook met hybride heb je een buitenunit die je ergens in de achtertuin moet zien kwijt te raken. het enigste verschil is dat een non-hibride unit iets groter is. maar een sleuf graven voor je leidingen ontkom je niet aan in beide gevallen.

en maak het jezelf makkelijk: neem geen split maar gewoon een monoblok. helemaal omdat je aangeeft het zelf te willen doen. nog goedkoper ook....
Sorry. Ik heb gedurende mijn zoektocht al een hoop routes uitgezocht dus wissel nog wel eens van strategie. Het in de achtertuin plaatsen was aantrekkelijk omdat ik de hoop had full electric te gaan met 1 groot monoblock. Een full-electric monoblock kon simpelweg niet op het dak ivm beschikbare elektra en omdat ik niet kon bedenken hoe ik een 100+ kg unit naar boven zou krijgen. Daarnaast is de performance bij sommige temperaturen wat lager waardoor de unit best hard zou moeten werken. De geluidsoverlast zou ik willen beperken door de unit "ver" (>12m) van gevels te plaatsen.

Ik kijk nu weer naar een split unit met lager vermogen, waarbij er een kleine lichte(re) buitenunit toch op het dak komt te staan. Als de buitentemperatuur en tijdstip het toelaat zou die kunnen verwarmen. Als de temperatuur ongustig wordt kan de CV ketel het over nemen.

De hybride route die ik nu overweeg is dus met een bestaande CV voor warm water en backup/aanvulling van verwarming, een split unit met een buitenunit aan de schoorsteen van het dak en een aansturing vanuit Home Assistant waarin ik slim kan tunen op buiten temperatuur, tijdstip etc, mocht de standaard regeling daar onvoldoende in voorzien.

• SuperR1902
LeonTebbens schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:24:
Ter inspiratie: dit het verhaal van ons jaren 30 huis gasloos maken met een Full electric warmtepomp 😀.
Een buiten unit is nou niet echt fraai of elegant te noemen. Zo'n grote unit bij onze tuindeuren valt dus sowieso af. Zo vallen lucht binnen units voor de woonkamer ook af.

[ Voor 6% gewijzigd door SuperR1902 op 10-07-2022 17:09 ]

• SuperR1902
Afgezien van voorkeur voor all-electric of mono/split; zijn er nog echt grote nadelen van de Nefit Split Hybride setup die ik beschreef? Dit is op het moment de enige optie waarbij ik veel vinkjes kan zetten.

• ds23man

ds23man

Eenum

Dank je voor het terugzoeken. Momenteel een chaos als je googeld op energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErLIxNORbehq2HxKn6dXIOYObh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m9b2Xo96itejuqNOCUSDpJwp.png?f=fotoalbum_large

Zat even fout met = en - 5 cent per 2023 maar het verschil is dan al 5 cent mits de btw weer 21% is. Uitlopend naar 12,5 cent in 2030. In verhouding wordt stroom beduidend goedkoper.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afgezien van de energiebelasting gaat er ook wat met de ODE gebeuren - met gas meer dan bij elektra.

• ds23man

ds23man

Eenum

De ODE willen ze integreren met de energiebelasting. Was ook gewoon een domme post op je energierekening. Ben nog niets tegengekomen over de verhouding over stroom en gas.

• flippy
  • Niet online

flippy

SuperR1902 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Sorry. Ik heb gedurende mijn zoektocht al een hoop routes uitgezocht dus wissel nog wel eens van strategie. Het in de achtertuin plaatsen was aantrekkelijk omdat ik de hoop had full electric te gaan met 1 groot monoblock. Een full-electric monoblock kon simpelweg niet op het dak ivm beschikbare elektra en omdat ik niet kon bedenken hoe ik een 100+ kg unit naar boven zou krijgen. Daarnaast is de performance bij sommige temperaturen wat lager waardoor de unit best hard zou moeten werken. De geluidsoverlast zou ik willen beperken door de unit "ver" (>12m) van gevels te plaatsen.

Ik kijk nu weer naar een split unit met lager vermogen, waarbij er een kleine lichte(re) buitenunit toch op het dak komt te staan. Als de buitentemperatuur en tijdstip het toelaat zou die kunnen verwarmen. Als de temperatuur ongustig wordt kan de CV ketel het over nemen.

De hybride route die ik nu overweeg is dus met een bestaande CV voor warm water en backup/aanvulling van verwarming, een split unit met een buitenunit aan de schoorsteen van het dak en een aansturing vanuit Home Assistant waarin ik slim kan tunen op buiten temperatuur, tijdstip etc, mocht de standaard regeling daar onvoldoende in voorzien.
ik denk dat je iets teveel hangt aan verkeerde aannames/combinaties.

als je met formaten en gewichten zit ivm je locatie ben je gewoon even bot gezegt verkeerd aan het kijken. zoizo ben je bezig een split aan het combineren met een hybride opstelling en full electric met een monoblok.
wel of niet hybride heeft niks te maken of je split of mono gaat. beide opties zijn er.
even voor de volledigheid: een 5kw nefitje split (hybride of niet) weegt iets van 60 kilo, de 5kw panasonic split weegt iets van 35 kilo, de 7kW is dan wel weer ergens in de 60~70 kilo. met die gewichtsbeperking zou je dus al 7kw split all electric op kunnen hangen.

wat waarschijnlijk nog wel kan werken is dat je inderdaad "gewoon" een monoblok in je achtertuin knikkert met wat terrendisleiding en die alleen je verwarming laat doen en voor je warm water een losse warmtepompboiler neemt zoals de calypso split. dan heb je een kleine aircounit (die 15kg weegt) buiten hangen die je alleen overdag aan het draaien hebt en hoef je alleen 1x een lokaal aircomannetje erbij te halen om die even in bedrijf te stellen qua f-gassen. heb je meteen je subsidiebonnetje te pakken. ergste van het hele feest is dat je dan een weekeind kan genieten van een loopgraaf maken in je tuin. maar dat is vaak wel te doen als je wat hulptroepen omkoopt met een kratje bier.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 19:26 ]

• SuperR1902
Na een hoop wikken en wegen, adviezen bestuderen en praktische zaken als prijs en levertijd is de keuze gevallen de op Nefit 5kW Split Hybride. Nefit-Bosch noemt het een EnviLine A/W Split 5.0 B-S, artikel 7736701157

Deze set bevat een;
Bosch-Nefit ODU split 4 als buiten unit
Bosch-Nefit Compress Hybrid 3000i AW aan de binnenkant

Deze kon snel geleverd worden dus is als het goed is voor de herfst up en running. Ik zal technische vragen over de hardware in het Enviline topic plaatsen. Na het stookseizoen zal ik hier mijn bevindingen delen.

• SuperR1902
Inmiddels zijn we 1 winter verder en zijn we voorzichtig begonnen aan de herfst.

Het project heeft best wat voeten in aarde gehad. Technisch werkte alles wel zonder al te veel uitdagingen, maar ik ben de hele winter toch wel op dagelijkse basis bezig geweest met dat ding. Niet omdat er iets mis mee was, maar omdat ik eigenlijk vanaf dag 1 me zorgen maakte over mogelijke overlast.

Daarnaast heb ik best wel wat geïnvesteerd, gesjouwd en gesleuteld om de boel aan de praat te krijgen. De financiële investering was daarom 'minimaal', maar als ik de kostenbesparing op jaarbasis vergelijk met de investering en de 'zorgen' was ik er niet aan begonnen.

Het gas verbruik is van ongeveer 1200 m^3 naar 250 m^3 gegaan.
Daar is ongeveer 2.000 kWh aan WP verbruik voor terug gekomen.
Als ik kijk naar de meting die de WP zelf doet heeft hij voor 1991 kWh aan opgenomen elektra 7042 kWh aan thermische energie geleverd. Dat zou een sCOP zijn van 3.5, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die metingen zijn.

Als we voor het gemak de prijsplafond prijzen aanhouden van afgelopen tijd is de kostenbesparing per jaar zo'n 450-500 euro. Ten opzichte van de investering van zo'n 3.000 euro is de terugverdien tijd zo'n 6 jaar.

Aangezien de CV (nog) nodig is voor warm water, we op gas koken en slechts een kleine 35A 1p aansluiting hebben is de stap richting gasloos nog vrij groot en moet ik dus de vaste lasten van de aansluiting nog wel aanhouden.

Met de kennis van nu had ik de WP niet geplaatst en misschien voor een kleine airco voor de koudste&warmste zolderkamer geplaatst. Dat had gedurende meer dagen per jaar comfort geboden, met een lagere investering, zonder veel zorgen. En/of een CV ketel die wat verder kan terug moduleren naar lagere thermische vermogens.

Ik ben vrij bewust/gevoelig voor geluiden en (over)last dus weeg ik dit zwaar mee. Misschien dat als we over een paar jaar verhuizen de volgende bewoner dolblij is. Wie weet.

Dus, in een oud 90 jaar oud huis met radiators en een mix van enkel en dubbel glas kun je prima een WP plaatsen en een besparing verwezenlijken, maar in mijn persoonlijke situatie is het dagelijks gevoel dat ik mogelijk overlast veroorzaak de kostenbesparing en moeite niet waard.
Pagina: 1