Wat voor u-waarde heeft mijn glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johannes456
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-04-2025
Beste techneuten,

Ik probeer mijn huis beter te isoleren en ben nu bezig om mijn glas in de woonkamer aan te pakken. Er zijn 3 bedrijven langs geweest en ze hebben alle 3 een ander verhaal.

Dit type glas heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guhIZfHigiJQQfOd4gG989auqAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elxreJk7qSOBGPMaFPc93YHK.jpg?f=fotoalbum_large

Bedrijf A: heeft niks opgemeten want het heeft geen zin om dit glas te vervangen. Hij verwacht een u waarde van 1.1

Bedrijf B: deze man had een apparaat mee om te kijken wat er voor gas in het raam zit, wat blijkt het is gewoon lucht. Dus hij verwacht een u-waarde van 2.8

Bedrijf C: snapt wel dat ik wil isoleren maar zal het niet veel merken + het is een beste investering. Ik heb tegen deze man ook verteld dat ik 100% zeker weet dat er lucht in dit glas zit. Toch denkt hij dat de u-waarde rond de 1.6 hangt want ik heb wel een spouw van 15mm. Wel alles opgemeten en hij zal een offerte maken.

Wat denken jullie wat voor u-waarde mijn glas heeft? Zijn er ook tabellen voor om aan de hand van de codes in het glas een u-waarde te vinden?

Bij een u-waarde van 2.8 zou ik mijn ramen sowieso vervangen maar als het 1.6 zou zijn begin ik wel te twijfelen eerlijk gezegd.

Beste antwoord (via Johannes456 op 16-06-2022 23:12)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
Glas uit 2008 zou ik waarschijnlijk nog niet zomaar vervangen, je zou mogen verwachten dat het niet zomaar standaard dubbel glas is, maar goed, je weet nooit natuurlijk.

Wat HR glas juist HR maakt, voor zover ik weet, is niet het gas, maar juist de aanwezigheid van de metallic warmtewerende coating aan de binnenzijde van één van de glasplaten. (als het goed is de binnenste glasplaat).
het type gas en de spouwgrootte bepaalt dan volgens mij of het nog + of ++ is.
De aanwezigheid van de metallic warmtereflecterende coating kun je altijd juist heel makkelijk zelf controleren, en daarmee weet je dus al of je HR glas hebt:

Houd een vlammetje (lucifer, aansteker, kaars) dicht bij het glas, en kijk maar de reflecties in de ruit.
Je ziet zowiewo de vier meest heldere reflecties. Als ééntje daarvan een duidelijk zichtbare afwijkende kleurtint heeft, dan betekent het dat de metallic coating aanwezig is, en dat het dus al HR glas is.
Dat zou de tweede reflectie moeten zijn, qua (virtuele) afstand tot de lichtbron, als je zelf binnen in huis staat.
In dat geval zou ik het glas niet vervangen.
Je kunt het ook controleren met de ledlamp in je telefoon (laagste stand), maar dat is misschien iets minder goed zichtbaar..

Update:
Hier een voorbeeldje van hoe dat er in de praktijk uitziet:
https://www.scheuten.com/...tomatisch-goed-geisoleerd
In deze foto zit de coating op het buitenste glasdeel, dus óf deze foto is vanaf buiten het huis gemaakt, óf de ruit is verkeerdom geplaatst :+
Overigens is de verkleuring in dit voorbeeld groen, maar kan ook een andere kleur zijn, paars bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door BrainCrash op 15-06-2022 23:05 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 19:49
Gezien de productie datum 24-10-08 was markering toen al verplicht.
11 / 1.1 zou dan een logische vermelding voor de u waarde zijn
CE EN 1279 is dan de CE norm

Andere optie is Hr, dat was volgens de toen geldende norm 1.6 -2.0

Maar als je zeker weet dat het glas lek is en lucht bevat dan wordt snel minder isolerend !
Dat had bedrijf C kunnen achterhalen door te vergelijken met een ander raam.

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 15-06-2022 16:10 ]

• Johannes456
Oke maar HR had in die tijd ook geen lucht in het glas zitten toch?

Glazen zijn naar mijn weten niet lek, want dan krijg je vocht tussen de glazen neem ik aan. Dat heb ik nog nooit gezien.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 18:06

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mailtje wagen naar de Duitse fabrikant "Hero Glas"?

Maar het is 'gevuld dubbel glas', weet je zeker dat er op andere plekken niet meer winst te behalen is, investeringen met een lagere terugverdientijd?

Gebruik je nu daadwerkelijk zo veel gas/stroom voor verwarming dan?

• Johannes456
@Accretion nou het punt is dat ik verwarm met een airco, en dat ik moet bij verwarmen met de cv bij hele koude dagen. Cv ketel is van 2002 en roest aardig dus zeker aan vervanging toe. Dus stel ik isoleer mijn huis goed dan zou ik ook geen cv meer nodig hebben. Afgezien van tapwater natuurlijk, daar heb ik warmptepomp boiler voor in gedachten. Mijn zolder ga ik deze zomer nog isoleren dus daar is zeker winst te behalen.

Acties:
  • Beste antwoord

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
Glas uit 2008 zou ik waarschijnlijk nog niet zomaar vervangen, je zou mogen verwachten dat het niet zomaar standaard dubbel glas is, maar goed, je weet nooit natuurlijk.

Wat HR glas juist HR maakt, voor zover ik weet, is niet het gas, maar juist de aanwezigheid van de metallic warmtewerende coating aan de binnenzijde van één van de glasplaten. (als het goed is de binnenste glasplaat).
het type gas en de spouwgrootte bepaalt dan volgens mij of het nog + of ++ is.
De aanwezigheid van de metallic warmtereflecterende coating kun je altijd juist heel makkelijk zelf controleren, en daarmee weet je dus al of je HR glas hebt:

Houd een vlammetje (lucifer, aansteker, kaars) dicht bij het glas, en kijk maar de reflecties in de ruit.
Je ziet zowiewo de vier meest heldere reflecties. Als ééntje daarvan een duidelijk zichtbare afwijkende kleurtint heeft, dan betekent het dat de metallic coating aanwezig is, en dat het dus al HR glas is.
Dat zou de tweede reflectie moeten zijn, qua (virtuele) afstand tot de lichtbron, als je zelf binnen in huis staat.
In dat geval zou ik het glas niet vervangen.
Je kunt het ook controleren met de ledlamp in je telefoon (laagste stand), maar dat is misschien iets minder goed zichtbaar..

Update:
Hier een voorbeeldje van hoe dat er in de praktijk uitziet:
https://www.scheuten.com/...tomatisch-goed-geisoleerd
In deze foto zit de coating op het buitenste glasdeel, dus óf deze foto is vanaf buiten het huis gemaakt, óf de ruit is verkeerdom geplaatst :+
Overigens is de verkleuring in dit voorbeeld groen, maar kan ook een andere kleur zijn, paars bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door BrainCrash op 15-06-2022 23:05 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Johannes456
@BrainCrash aha dank voor de info! Met de vlammen test is inderdaad het tweede vlammetje anders. Dus dan heb ik blijkbaar niet standaard dubbelglas maar een iets luxere variant!

@Accretion ik heb nog een mailtje gestuurd naar hero, ben benieuwd

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

BrainCrash schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:55:
dus óf deze foto is vanaf buiten het huis gemaakt, óf de ruit is verkeerdom geplaatst :+
Voor de isolatiewaarde speelt het geen rol, enkel voor het kleurverschil :P

/Offtopic

De Nederbelg !

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31
Ligt er een beetje aan wat voor glas het is. Bij normaal HR++ zit de metaalcoating aan de spouwzijde van de binnenruit (positie 3), bij zonwerend glas zit deze aan de spouwzijde van de buitenruit (positie 2). In technische termen is positie 1 de buitenzijde van de buitenruit en wordt er naar binnen doorgeteld.

Zag dat er ook een topic is Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Pagina: 1