Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming twee verdiepingen met één pomp beneden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NerdChick
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-06-2024
Goedemorgen,

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is, maar dan hoor ik het wel. 20 jaar geleden was ik hier voor het laatst. Toen was ik student en computer nerd en hier dag en nacht actief. Nu zijn mijn kinderen daar al bijna aan toe.

Mijn vraag

Ik wil zelf vloerverwarming leggen in een nieuw aangebouwd deel aan mijn woning. De woning wordt verwarmd door een CV. Woning heeft radiatoren. Op de begane grond is een bijkeuken geplaatst van ongeveer 20 m2. Boven deze bijkeuken, op de eerste verdieping, is de badkamer uitgebouwd. Ook 20 m2.

In zowel de badkamer als in de bijkeuken wil ik vloerverwarming. Reden is dat je dan geen radiatoren hebt die ruimte innemen. De badkamer wil ik graag warm hebben. De bijkeuken maakt me minder uit. Tien graden is genoeg in de winter daar.

De CV staat op de 1e verdieping. Vanaf de CV wil ik een nieuwe aanvoer en afvoer omhoog langs het plafond leiden, naar de badkamer en daar 90 graden bocht naar beneden tot de vloer. In de 90 graden bocht wou ik twee ontluchters plaatsen. Dat is het hoogste punt.

Dan heb ik de hoofdleiding gelegd tot de badkamervloer. Vanaf daar kan ik verder omlaag, door de badkamervloer, tot in de bijkeuken.

Waar kan ik het beste verdeler(s) plaatsen?

Het liefst heb ik géén pomp in de badkamer hebben. Een pomp in de bijkeuken is prima.

Zou ik de verdeler in de bijkeuken kunnen plaatsen mét pomp. En dan vanaf de verdeler de helft van vloerverwarmingsbuizen naar beneden leiden en de andere helft omhoog? Of kan ik twee verdelers plaatsen met één pomp? Is het ontluchten van de verwarmingsbuizen lastig?

In de toekomst verwacht ik dat ik een warmtepomp in de bijkeuken ga plaatsen. Die zou met de CV moeten samenwerken. Eventueel kan de CV dan ook verplaatst worden naar de bijkeuken. Maar zover ben ik nog niet.

Graag hoor ik tips en jullie ideeën over de oplossing.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Het kan met een verdeler maar ook met twee.

Ik raad 1 verdeler aan. En wat meer groepen zodat het beter werkt icm een warmtepomp. Max 10 m2 per groep, niet de dunste slangen en hoh 10 of 15 cm.

En als de binnenunit van de warmtepomp op dezelfde plek als de CV ketel komt, leg daartussen dan CV buis 28 mm of Uponor 32 of equivalent.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een vloerverwarmingscircuit is ca 100 meter, dus als er 10 meter gebruikt wordt om naar de juiste ruimte te gaan blijft er nog genoeg over :)
Bij mij zit de verdeler van de 1e verdieping bijvoorbeeld op zolder.

Kies bij voorkeur een verdeler die pomploos gemaakt kan worden en in kunststof/rvs, dan krijg je geen roest als er ooit per ongeluk condens op komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Voor dergelijke kleine oppervlaktes kan je prima met een RTL ventiel werken, dan heb je geen aparte pomp nodig.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• NerdChick
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-06-2024
Dank allemaal

RTL ventiel kan tot maximaal 5 m2 heb ik begrepen. Nu is dat vast oprekbaar.

Ik heb boven 20m2 en beneden 20 m2. Dan zou ik boven twee RTL ventielen en beneden twee RTL ventielen moeten doen? Of 3 op elke verdieping?

En als ik toch voor één verdeler ga met 6 groepen, 3 boven en 3 onder, kan die verdeler dan beneden geplaatst worden? Dus onder de verwamde badkamervloer? Zou ontluchting dat moeilijk worden? Zou ik dat kunnen oplossen met een extra ontluchter boven vloer in elke leiding?