2 offertes voor zonnepanelen Ruudstertje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-06 23:59
Goedemiddag,

Ik heb een week of 8 geleden bij 10 bedrijven een offerte voor zonnepanelen aangevraagd. Binnen 2 dagen had ik van 1 een reactie, van een 2e een week later een offerte. Van de rest (nog) niets gehoord, bij een stuk of 3 stond op de site al wel dat ze door drukte een achterstand hebben op het maken van offertes.

Offerte 1:
-12x Zonnepaneel (DENIM Glas glas - U Mono 375wp)
-12x Omvormer (Enphase IQ7Plus-72-2 INT)
-35 jaar productgarantie
-25 jaar opbrengstgarantie
-Inclusief montage complete montage en materiaal (werkend opgeleverd)
Prijs totaal na teruggaaf BTW: €6600,-
Prijs per wp: € 1,46

Offerte 2:
-11x Zonnepaneel (LONGI Solar LR5-54HPB-400M 400wp)
-11x Optimizers (SolarEdge S440)
-1x Omvormer (SolarEdge SE4000H 1-fase HD-Wave SetApp)
-15 jaar productgarantie
-12 jaar opbrengstgarantie
-Inclusief montage complete montage en materiaal (werkend opgeleverd)
Prijs totaal na teruggaaf BTW: €4700,-
Prijs per wp: € 1,06

Best wel veel verschillen, kan niet echt zien welke producten nu beter zijn. Offerte 1 is een stuk duurder maar dan heb je ook meer garantie. Is dat die 2k extra waard?

Ruud

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Offerte 2 is messcherp. Gaat dat op 1 dakdeel?

Context is belangrijk: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ja dat gaat op 1 dakdeel.
Ik vind die prijs ook erg scherp....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgvIckJ54_ermsKJnz7iUkM-vYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnW8bH00oTMeNROrjDKmrqJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Micro-omvormers zijn vrijwel altijd duurder dan string-omvormers of SolarEdge-systeem. Ik zie nu waarom ze die aanbieden; 2 grote bomen. Ik weet niet of er dan voldoende spanning op een SolarEdge systeem blijft staan.

[ Voor 48% gewijzigd door wmeester op 14-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ruudstertje als je echt inhoudelijk advies wil verder dan "Offerte 2 is messcherp" dan zal je toch echt je post aan moeten passen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
@Septillion

Ok. Had even gemist dat ik dit anders had moeten doen. Zal kijken of ik aan de data kan komen die
gevraagd word, wonen er namelijk nog niet dus kan niks opmeten.

@wmeester
Wat bedoel je met "Ik weet niet of er dan voldoende spanning op een SolarEdge systeem blijft staan."
Offerte 2 man is bij de woning geweest en heeft de bomen gezien, ik neem aan dat hij daar rekening
mee heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay zeker bij deze prijs in deze tijd geen enkele reden om geen SolarEdge te nemen.

@wmeester omdat?
De SolarEdge valkuil is meer verschillen in opbrengst per paneel bij korte strings... Dat is hier niet zozeer het geval.

@Ruudstertje Is dat echt het meest gunstige dakvlak wat je hebt :D?
Ik zie een mooi groot oranje ZZW gericht dak op de foto.
En daarna een OZO dak...

Ze zijn all 3 rendabel te doen... absoluut bij deze prijs... maaruh.. Ene meer rendabel dan de andere.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Optie 2 inderdaad heel netjes, als het ook op korte termijn kan meteen doen. Check wel of die betrouwbaar is e.d. heb wel een beetje 'to good to be true' gevoel.
Oh en voor deze prijs zoveel mogelijk plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2022 17:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Met dakpannen tellen kan je vaak al wel wat inschatten.

En als je de sleutel nog niet hebt is de elektra misschien ook lastig inschatten. Maar als je 5k voor PV wilt uittrekken zou ik de veiligheid zeker niet skippen en dus kijken of de installatie überhaupt nog wel van deze tijd is. Met een paar foto's willen mensen je zo helpen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
@Ronald

Sorry, de foto staat niet goed georiënteerd ten opzichte van het noorden.

Hieronder 2 afbeeldingen. Op het dak bij de 3 zitten 4 oude zonnepanelen welke weggaan. Zijn van 2003 en leveren niks meer terug. In dat zelfde dakvlak zit ook een dakkapel.
De linker afbeelding is een heatmap van Zonatlas. Het rode deel is weer dat dakvlak met nummer 3 erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiFXE6N1ejHnOb0v9sF9Ga_kULY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1QsXFkN1FON8EADEokyWiYDM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztzgfSs139EhZibdANJ9MPMqEAI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2gHnMkmFEuAUCEFj59aaT2Hu.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:43:
Met dakpannen tellen kan je vaak al wel wat inschatten.

En als je de sleutel nog niet hebt is de elektra misschien ook lastig inschatten. Maar als je 5k voor PV wilt uittrekken zou ik de veiligheid zeker niet skippen en dus kijken of de installatie überhaupt nog wel van deze tijd is. Met een paar foto's willen mensen je zo helpen inschatten.
Electra (o.a. meterkast) is in 2013 vervangen en netjes op orde. Dit is ook door bouwkundige bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
DukeBox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:41:
Optie 2 inderdaad heel netjes, als het ook op korte termijn kan meteen doen. Check wel of die betrouwbaar is e.d. heb wel een beetje 'to good to be true' gevoel.
Oh en voor deze prijs zoveel mogelijk plaatsen.
Ja ik ga nog even vragen of deze partij is aangesloten bij een erkend iets. De 13 reviews op google van de afgelopen 4 maanden zijn goed. Een bekende heeft ook met deze partij zaken gedaan en was qua levering
en afwerking zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Ruudstertje de betere partijen vragen ook geen aanbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Ronald schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:36:
Okay zeker bij deze prijs in deze tijd geen enkele reden om geen SolarEdge te nemen.

@wmeester omdat?
De SolarEdge valkuil is meer verschillen in opbrengst per paneel bij korte strings... Dat is hier niet zozeer het geval.
Ah, ok. Dan moet het goedkomen met de SolarEdge opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Ruudstertje Ik zou beetje verwachten dat het dak op ZO net zo rood zou moeten kleuren als ZW bij de 3, en minder bomen? ;-)

Financieel rendement van PV is waanzinnig... Ik ga mijn (zelf aangelegde systeem, maar niet eens echt spotgoedkoop met meterkast en grondkabel werk erbij: %0,85/Wp met de huidige tarieven in 2,5-3 jaar terug verdienen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 14:15
Ronald schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:50:
@Ruudstertje Ik zou beetje verwachten dat het dak op ZO net zo rood zou moeten kleuren als ZW bij de 3, en minder bomen? ;-)

Financieel rendement van PV is waanzinnig... Ik ga mijn (zelf aangelegde systeem, maar niet eens echt spotgoedkoop met meterkast en grondkabel werk erbij: %0,85/Wp met de huidige tarieven in 2,5-3 jaar terug verdienen 8)7
Eens, plant dat prachtige dakdeel richting oost ook vol. Cker met zo’n scherpe aanbieding. Speel anders zelf met de solaredge designer.

Als je het zelf niet doet wil ik wel je dak huren voor 500 euro per jaar!

Welke omgeving zit je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ruudstertje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Electra (o.a. meterkast) is in 2013 vervangen en netjes op orde. Dit is ook door bouwkundige bevestigd.
Klinkt wel okay. Daar ik een 1-fase omvormer zie van 4kW, zeker niet vergeten dan je meterkast weer correct te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
mathijshooi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Eens, plant dat prachtige dakdeel richting oost ook vol. Cker met zo’n scherpe aanbieding. Speel anders zelf met de solaredge designer.

Als je het zelf niet doet wil ik wel je dak huren voor 500 euro per jaar!

Welke omgeving zit je?
:) :)

Omgeving Leeuwarden. Gezien ons budget (gaan ook nog isoleren, badkamer, keuken en gehele bovenverdieping vervangen/renoveren) houden we het eerst alleen bij de panelen op het beoogde dag.

Ga in overleg met offerte 2 al wel een loze leiding aanleggen naar de aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zonder enige twijfel offerte 1. Iets duurder, maar geen stringomvormer (wat imho is achterhaald door microomvormers, en dat gepruts met optimizers doet daar niets aan af).

Die 2k extra voor offerte 1 betaal je niet zozeer voor die garantie (na 10 jaar is het spul technisch al achterhaald waarschijnlijk), maar microomvormers zijn duurder dan een stringomvormer. Je hebt geen grote hoeveelheden gelijkstroom op je dak (het is de meest veilige optie), je kunt monitoren per paneel (dat kan met die optmizers trouwens ook), en je kunt in de toekomst probleemloos panelen toevoegen (wat bij een stringomvormer meestal lastiger is). Daarnaast betekent een defecte microomvormer, overigens een zeldzaamheid, dat één paneel niets meer doet, maar de rest van de installatie functioneert probleemloos door.

Vraag wel na of bij offerte 1 het bedrag inclusief noodzakelijke aanpassingen in de meterkast is (Enphase q-relais, en een aparte automaat voor de Envoy) en of het inclusief Envoy is (apparaat dat de installatie verbindt met internet, data verzamelt en de omvormers voorziet van software updates).

Daarnaast kan ik niet zien of het om een één of tweefase installatie gaat. 12 paneeltjes zijn perfect te verdelen over 3 fasen, maar de aanpassingen in de meterkast en bekabeling zijn wel wat duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 15-06-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Het prijsverschil tussen micro en string is vaak van dien aard dat die micro's nooit terugverdiend worden op een goed dak. In dit geval heb je een dakkapel en bomen waardoor ze wat meer nut hebben.

In SunnyDesign kan je percentages zien m.b.t. de schaduwwerking op panelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Señor Sjon schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:40:
Het prijsverschil tussen micro en string is vaak van dien aard dat die micro's nooit terugverdiend worden op een goed dak.
Dat hangt er ook nogal vanaf hoeveel panelen, break even qua kosten is meestal rond de 6 panelen maar qua opbrengst kunnen de verschillen groter zijn in het voordeel van de micro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
SvMp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:24:
Zonder enige twijfel offerte 1. Iets duurder, maar geen stringomvormer (wat imho is achterhaald door microomvormers, en dat gepruts met optimizers doet daar niets aan af).

Die 2k extra voor offerte 1 betaal je niet zozeer voor die garantie (na 10 jaar is het spul technisch al achterhaald waarschijnlijk), maar microomvormers zijn duurder dan een stringomvormer. Je hebt geen grote hoeveelheden gelijkstroom op je dak (het is de meest veilige optie), je kunt monitoren per paneel (dat kan met die optmizers trouwens ook), en je kunt in de toekomst probleemloos panelen toevoegen (wat bij een stringomvormer meestal lastiger is). Daarnaast betekent een defecte microomvormer, overigens een zeldzaamheid, dat één paneel niets meer doet, maar de rest van de installatie functioneert probleemloos door.

Vraag wel na of bij offerte 1 het bedrag inclusief noodzakelijke aanpassingen in de meterkast is (Enphase q-relais, en een aparte automaat voor de Envoy) en of het inclusief Envoy is (apparaat dat de installatie verbindt met internet, data verzamelt en de omvormers voorziet van software updates).

Daarnaast kan ik niet zien of het om een één of tweefase installatie gaat. 12 paneeltjes zijn perfect te verdelen over 3 fasen, maar de aanpassingen in de meterkast en bekabeling zijn wel wat duurder.
Hier zijn de meningen zeer over verdeeld! Voor de 1900 euro kan je ook voor 2400Wp aan extra panelen leggen (1900/0.8). Deze panelen leveren dan bij 20ct 480 euro per jaar op. Na 10 jaar heb je dan een virtueel potje van kleine 5k opgebouwd waarvoor je eventuele defecte zaken mee kan opvangen!

Ik zou zeker niet gaan voor offerte 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ruudstertje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:08:
[...]

:) :)

Omgeving Leeuwarden. Gezien ons budget (gaan ook nog isoleren, badkamer, keuken en gehele bovenverdieping vervangen/renoveren) houden we het eerst alleen bij de panelen op het beoogde dag.

Ga in overleg met offerte 2 al wel een loze leiding aanleggen naar de aanbouw.
Iedereen is baas over zijn eigen budget, dat als eerste.

Wil je al die verbouwingen tegelijk doen of is het een meerjaren plan? Wanneer het laatste overweeg dan toch die extra panelen. Die panelen genereren direct geld voor je en je hebt dan ook 1-3 jaar om weer wat extra geld te sparen.

Overweeg anders een duurzaamheidslening, het is zonde om 2 keer die vaste voorrijkosten te betalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
mathijshooi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Iedereen is baas over zijn eigen budget, dat als eerste.

Wil je al die verbouwingen tegelijk doen of is het een meerjaren plan? Wanneer het laatste overweeg dan toch die extra panelen. Die panelen genereren direct geld voor je en je hebt dan ook 1-3 jaar om weer wat extra geld te sparen.

Overweeg anders een duurzaamheidslening, het is zonde om 2 keer die vaste voorrijkosten te betalen!
Bepaalde dingen moeten en andere willen we. Maar ik ga nog wel even goed nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:10
@Ruudstertje zou je per dm de naam van het bedrijf van de tweede offerte willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik pretendeer niet dat microomvormers meer opleveren t.o.v. de meerprijs, of dat je ze terugverdient. Ik denk dat ze in de meeste gevallen per saldo duurder zijn. Echter, stringomvormers zijn achterhaald, inferieur en onveilig (ivm. grote spanningen in een gelijkstroomkring) t.o.v. micro's. Dat zou ik niet op mijn kostbare dak willen hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
SvMp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:56:
Ik pretendeer niet dat microomvormers meer opleveren t.o.v. de meerprijs, of dat je ze terugverdient. Ik denk dat ze in de meeste gevallen per saldo duurder zijn. Echter, stringomvormers zijn achterhaald, inferieur en onveilig (ivm. grote spanningen in een gelijkstroomkring) t.o.v. micro's. Dat zou ik niet op mijn kostbare dak willen hebben liggen.
Bewijzen hiervoor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Waarvoor?
Achterhaald -> Er zijn nu microomvormers met alle vooruitgang die dat geeft (elk paneel werkt autonoom)
Inferieur -> Geen monitoring per paneel, panelen zijn afhankelijk van elkaar
Onveilig -> Grote gelijkstroomspanning, ongezekerd op een dak, risico voor vlambogen.

Deels subjectief. Hier denken mensen verschillend over. En veel mensen vinden het prima, maar ik vind het vreemd dat het überhaupt nog toegestaan is om stringomvormers te gebruiken voor installaties op daken van woningen.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 15-06-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
SvMp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Waarvoor?
Achterhaald -> Er zijn nu microomvormers met alle vooruitgang die dat geeft (elk paneel werkt autonoom)
Onveilig -> Grote gelijkstroomspanning, ongezekerd op een dak, risico voor vlambogen.

Deels subjectief. Hier denken mensen verschillend over. En veel mensen vinden het prima, maar ik vind het vreemd dat het überhaupt nog toegestaan is om stringomvormers te gebruiken voor installaties op daken van woningen.
Ok, ieder zijn zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
SvMp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Waarvoor?

Als je hier zo zeker van bent dat stringomvormers onveilig zijn, heb je vast wel iets van cijfers over woningbranden als gevolg van zonnepaneelsets met gelijkstroom.

Je komt over alsof gelijkstroom op het dak levensgevaarlijk is. Bij aanleg moet je idd weten wat je doet. Dat moet gedegen gebeuren, maar daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
_Uploader_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:37:
@Ruudstertje zou je per dm de naam van het bedrijf van de tweede offerte willen geven?
PB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruudstertje
Uiteindelijk voor offerte 2 gekozen. Nog een stuk of 4 offertes gekregen en die waren allemaal tussen de 2 en 4k duurder voor een simpeler systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ruudstertje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 05:18:
Uiteindelijk voor offerte 2 gekozen. Nog een stuk of 4 offertes gekregen en die waren allemaal tussen de 2 en 4k duurder voor een simpeler systeem.
Mooi! Ook voor het andere dak? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Mooi! Ook voor het andere dak? :p
Haha.. Nee we houden het eerst bij dit dak, plan is wel om daar in de toekomst een x aantal te plaatsen.
Gezien de overige verbouwingen die we nu eerst willen doen is het aantal panelen wat we nu plaatsen de max
gezien ons verbouwings budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Ruudstertje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Haha.. Nee we houden het eerst bij dit dak, plan is wel om daar in de toekomst een x aantal te plaatsen.
Gezien de overige verbouwingen die we nu eerst willen doen is het aantal panelen wat we nu plaatsen de max
gezien ons verbouwings budget.
Ok, geniet er in ieder geval van!
Pagina: 1