Voor onze woning op zoek naar zonnepanelen. Zwarte dakpannen, dus eigenlijk vind ik alleen all black een optie. Naast 2 offertes van websites die deze automatisch maken, nu ook twee offertes met wat meer maatwerk. Beide via een inkoop collectief (dus geen onderhandelingsruimte qua prijs e.d.). Heb er voldoende vertrouwen in dat dit beide goede/redelijke offertes zijn.
Op wat kleine details na, komen ze met een vergelijkbaar aanbod:
- serie schakeling, want twee duidelijke dakdelen (oost/west) met binnen de dakdelen weinig schaduw verschillen. Twee keer het verhaal "serie over het algemeen voorkeur, gezien (i) investeringskosten, en (ii) kosten na 10 jaar.
- SMA omvormer (SMA ShadeFix, Smart Connected, Sunny Power 5.0).
- 16 panelen (itt 9 of 11 van de websites welke het automatisch doen; waarbij 1 er overigens wel uitging van parellel schakelen)
Vraag 1: Het belangrijkste verschil tussen de offertes is de gebruikte panelen: sunpower performance 380WP vs Trina Full Black 390WP. Zit hier een groot verschil tussen qua kwaliteit?
Vraag 2: Ik probeer de terugverdientijd te benaderen. De online only aanbieders geven daar nmm geen redelijk beeld in (houden geen rekening met afschaffing salderingsregeling maar wel met hard stijgende energieprijzen). De twee offertes via inkoop collecties geven hier geen inschatting van (geen probleem mee, liever niets dan het gevoel te krijgen dat ze iets aanbieden wat ze niet waar kunnen maken). Iemand nog een tip voor een tool/site (dan hoef ik dit niet zelf te maken
). Ik denk aan de volgende variabelen:
- huidig verbruik
- percentage huidige verbruik tussen 9u en 18u
- geschatte opbrengst per maand
- geschatte KWH per maand
==> geschat verbuik "zonneuren"verdelen over de maanden
==> per jaar uitgaan van huidige salderingspercentages, en bij overige uren van kale Kwh prijs (ondanks dat echte terugleverprijs anders kan zijn..., kan hier natuurlijk ook een variabele van maken)
==> opbrengst per jaar schatten / berekenen
Op wat kleine details na, komen ze met een vergelijkbaar aanbod:
- serie schakeling, want twee duidelijke dakdelen (oost/west) met binnen de dakdelen weinig schaduw verschillen. Twee keer het verhaal "serie over het algemeen voorkeur, gezien (i) investeringskosten, en (ii) kosten na 10 jaar.
- SMA omvormer (SMA ShadeFix, Smart Connected, Sunny Power 5.0).
- 16 panelen (itt 9 of 11 van de websites welke het automatisch doen; waarbij 1 er overigens wel uitging van parellel schakelen)
Vraag 1: Het belangrijkste verschil tussen de offertes is de gebruikte panelen: sunpower performance 380WP vs Trina Full Black 390WP. Zit hier een groot verschil tussen qua kwaliteit?
Vraag 2: Ik probeer de terugverdientijd te benaderen. De online only aanbieders geven daar nmm geen redelijk beeld in (houden geen rekening met afschaffing salderingsregeling maar wel met hard stijgende energieprijzen). De twee offertes via inkoop collecties geven hier geen inschatting van (geen probleem mee, liever niets dan het gevoel te krijgen dat ze iets aanbieden wat ze niet waar kunnen maken). Iemand nog een tip voor een tool/site (dan hoef ik dit niet zelf te maken
- huidig verbruik
- percentage huidige verbruik tussen 9u en 18u
- geschatte opbrengst per maand
- geschatte KWH per maand
==> geschat verbuik "zonneuren"verdelen over de maanden
==> per jaar uitgaan van huidige salderingspercentages, en bij overige uren van kale Kwh prijs (ondanks dat echte terugleverprijs anders kan zijn..., kan hier natuurlijk ook een variabele van maken)
==> opbrengst per jaar schatten / berekenen
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
:fill(white):strip_exif()/f/image/q38UqDl83NG2xVLmzZJbG0Vd.png?f=user_large)