Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontein2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-02 10:51
Hallo,
Ook ik ben bezig met een warmtepomp tbv verwarming woning. Afgelopen jaren is er al geisoleerd, vloeren wanden en dak. Binnenkort gaat een deel van de oude isolerende beglazing vervangen worden in HR++. Ook ga ik cv-leidingen waar mogelijk nog isoleren. Alle radiatoren vervangen voor LTV Jaga, nergens vloerverwarming. Ben bezig om met speedcomfort meer vermogen uit Jaga te persen.

Sinds 3 jaar stookt de cv op Ta van 50gr en dat gaat prima.

Het is een ruime woning 320m2 met 1250m3. Gasverbruik 1250m3. We zijn zuinige stokers. SWW gaat via warmtepompboiler. Koken inductie.

Aan de hand van de koevlaas2 methode komt vermogen uit op 6kw.
Ik heb ook een transmissieberekening laten maken en die komt uit op 30kw.

Nu twijfel ik omdat het verschil tussen die 2 zo groot is. Helemaal gasloos hoeft niet persee, als dat een zeer grote investering vergt, een flinke besparing op gas en meer comfort cq. warmte is al heel fijn.

Daarna volgt keuze voor type en merk. Zelf zit ik aan een monobloc te denken. 3fase omdat aansluiting en zonnepanelen dat ook zijn. Plaatsing tegen/bij achtergevel bij cv-installatie op BG. Het is in de stad met buren er direct naast.

Ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet, Fontein

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan je de aannames van de transmissie berekening delen? Doorgaans rekenen ze met een goed ventileerd binnenklimaat waar dat bij jou misschien potdicht zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
De koevlaas methode is met inbegrip van warm water voor SWW
Stel we zetten die op 300 dan kom je uit op 1550, dat levert 7,5 en naar boven afgerond 8 op.

Maar voor 300 m3 vind ik dat enigszins laag. Wel mogelijk als je uitgaat van de afgelopen winter welke erg mild was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17
Verwarm je nu de hele woning, is verwarm je selectief?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontein2
Zo dank voor de snelle reacties.

Aanname is 18gr voor alles behalve de woonkamer/keuken. Ook toeslagen voor orientatie en aanwarmen, samen 4,5kw, deze had ik al in mindering gebracht. Dus de genoemde 30kw is al exclusief deze toeslagen. Natuurlijke ventilatie met een verlies van 10,5kw.

Het gasverbruik is een gemiddelde van de afgelopen 3jaar. En alleen verwarmen.

We verwarmen dus selectief. Dat mag wat mij betreft iets 'luxer'. Zeker omdat we vanaf nu allebei thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:22

martijn v o

Certified by Enphase.

maar 30kW is excl wat zaken??? dan zit je al op bijna 94Watt/m2. Dat kan niet kloppen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Fontein2 dan is de koevlaas2 formule alleen van toepassing op je verwarmde delen. Voor de hele woning heb je meer nodig ;-)

Al lijkt 30kW evengoed heel overdreven veel.

Hoeveel vermogen aan Jaga's installeer je, bij welke temperaturen, geventileerd?
(Zie rekentool Jaga)

Meer dan dat aan warmtepomp vermogen heeft sowieso geen zin

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontein2
Heb gisteravond het totale vermogen van de Jaga's uitgerekend.

38kw op 75gr
19kw op 55gr en 30kw met boosters op 55gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En bij 35/30/18? 55 graden draait je pomp op efficiëntie niet best.
45/40/18 is wat je worst case bij -10 zou moeten willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontein2
Bij 35/30/20 doen ze ongeveer 1/3 van bij 55/45/20 dus een 6 a 7 kw en met boosters wordt dat 12 tot 14kw. Als de Ta naar 45gr gaat verdubbelen die waarden ongeveer.

Als je dan een pomp hebt die 12kw produceert dan zou die veel zo niet alles tot een buitentemperatuur van om en nabij de 0gr moeten kunnen opvangen. Daalt de temperatuur verder dan springt cv bij.

Afgelopen 3 winters is de gemiddelde temperatuur niet onder 0gr geweest.

Dan zou ik daarmee toch een grote besparing op mijn gasverbruik kunnen maken EN comfort in de woning vergroten?

Die aanname van 12kw doe ik op gevoel. Als daar een andere waarde moet staan volgens jullie, laat maar weten.
Pagina: 1