BTW betalen na invoeren auto uit Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Goedendag,

Ik heb een vraag over het invoeren van een auto. Ik wil graag een auto kopen in Duitsland. Als ondernemer kan ik de auto netto aanschaffen, dat wil zeggen zonder dat er btw betaald wordt over de auto.
In NL kan ik dan de auto invoeren, bpm taxeren en vervolgens zakelijk rijden. Mijn vraag is nu, mocht ik de auto verkopen, moet ik dan alsnog de btw over de auto betalen of niet? Ik hoor verhalen over dat bijv. de auto minimaal een x aantal maanden in je bezit moet blijven voordat je deze kan verkopen, want anders betaal je ook de btw over de auto. Graag jullie expertise en/of ervaringen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 14:02
Ligt eraan waar de koper hem voor gebruikt: prive, dan moet er BPM (21%, want NL omdat hij al in NL is) betaald worden.
Als het opnieuw zakelijk is (kleine kans) , dan hoeft het natuurlijk niet :)

lees er meer over op de das-import site :) https://www.dasimport.nl/kosten/btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Laatst online: 30-11-2023
Op die website en na het bellen van Das Import niet veel wijzer geworden, geven aan dat ze geen financieel advies kunnen verlenen. Begrijpelijk, maar dat heb ik nog geen duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:43
Als je hem als ondernemer koopt, dus zonder BTW, zul je bij verkoop BTW af moeten dragen. Hetzelfde geldt overigens ook wanneer je een margeauto koopt en daarna op de kosten btw aftrek toepast.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

hellfire_ultd

Effe checke!

Let er op dat je de auto moet meenemen in je volgende BTW aangifte. Je vult de aankoop van de auto in onder het kopje "4b. Leveringen/diensten uit landen binnen de EU". Hierbij reken je 21% BTW over het aanschafbedrag van de auto.

Dat bedrag aan BTW voeg je in dezelfde aangifte toe aan het bedrag onder kopje "5b. Voorbelasting". Daarmee trek je de BTW dus weer af en betaal je netto op dit moment geen BTW over de auto.

Als je een administratiepakket gebruikt met automatische BTW aangifte en het daar op de juiste manier invult, dan heb je daar eigenlijk geen omkijken naar. Ik heb zelf e-Boekhouden. Als ik bij aankopen uit het buitenland bij de BTW kies voor "Leveringen/diensten uit landen binnen de EU 0%", dan gebeurt dat allemaal vanzelf.

Op het moment dat je de auto verkoopt moet je 21% BTW over het verkoopbedrag afdragen. Het maakt niet uit of je de auto verkoopt aan een particulier of een bedrijf. (Voor autohandelaren maakt het verschil uit of ze een auto inkopen van een particulier of een bedrijf, maar dat is voor jou niet van toepassing)

Het volgende klopt dus niet. Je moet bij verkoop altijd BTW afdragen, tenzij je de auto verkoopt aan een buitenlandse firma:
99ruud99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:08:
Ligt eraan waar de koper hem voor gebruikt: prive, dan moet er BPM (21%, want NL omdat hij al in NL is) betaald worden.
Als het opnieuw zakelijk is (kleine kans) , dan hoeft het natuurlijk niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door hellfire_ultd op 15-06-2022 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:14

Theo

moederbord

hellfire_ultd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:56:
Let er op dat je de auto moet meenemen in je volgende BTW aangifte. Je vult de aankoop van de auto in onder het kopje "4b. Leveringen/diensten uit landen binnen de EU". Hierbij reken je 21% BTW over het aanschafbedrag van de auto.

Dat bedrag aan BTW voeg je in dezelfde aangifte toe aan het bedrag onder kopje "5b. Voorbelasting". Daarmee trek je de BTW dus weer af en betaal je netto op dit moment geen BTW over de auto.

Als je een administratiepakket gebruikt met automatische BTW aangifte en het daar op de juiste manier invult, dan heb je daar eigenlijk geen omkijken naar. Ik heb zelf e-Boekhouden. Als ik bij aankopen uit het buitenland bij de BTW kies voor "Leveringen/diensten uit landen binnen de EU 0%", dan gebeurt dat allemaal vanzelf.

Op het moment dat je de auto verkoopt moet je 21% BTW over het verkoopbedrag afdragen. Het maakt niet uit of je de auto verkoopt aan een particulier of een bedrijf. (Voor autohandelaren maakt het verschil uit of ze een auto inkopen van een particulier of een bedrijf, maar dat is voor jou niet van toepassing)

Het volgende klopt dus niet. Je moet bij verkoop altijd BTW afdragen, tenzij je de auto verkoopt aan een buitenlandse firma:

[...]
Je kan dus altijd de auto voor een erg lage prijs verkopen om zo de btw afdracht te minimaliseren (Denk aan een deur/kofferbak/bumper even vervangen voor één van de sloop om de auto als schadeauto als een prikkie aan jezelf als privé te kunnen verkopen).

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:41
Theo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Je kan dus altijd de auto voor een erg lage prijs verkopen om zo de btw afdracht te minimaliseren (Denk aan een deur/kofferbak/bumper even vervangen voor één van de sloop om de auto als schadeauto als een prikkie aan jezelf als privé te kunnen verkopen).
Dit riekt naar bewust belasting ontduiken en lijkt me niet OK.

@TS, je kan het simpel doortrekken, als je geen btw zou hoeven te betalen zou je een loophole gevonden hebben waar je zeer snel een handel in zou kunnen beginnen. Dus ja, je moet gewoon btw afdragen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

hellfire_ultd

Effe checke!

Theo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:22:
[...]om de auto als schadeauto als een prikkie aan jezelf als privé te kunnen verkopen).
Die loophole werkt niet als je een eenmanszaak hebt. Je mag dan niet zomaar een auto van zakelijk naar privé zetten, zelfs niet als je 'm aan jezelf verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:06
99ruud99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:08:
BTW, niet BPM. (Rest) BPM is afhankelijk van de uitstoot, BTW is het vaste percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De verkoper moet jou de auto leveren met Btw verlegd als zijnde een intracommunautaire levering. Daarvoor heeft de Duitse verkoper jouw Btw-nummer nodig (een uittreksel van de KvK en een ID-bewijs is ook handig om mee te nemen). De auto zelf moet ook een "btw auto" zijn (zoekterm: Mwst ausweisbar). Als dat niet zo is, is het op zich ook geen probleem, maar speelt dezelfde problematiek als marge-auto's uit Nederland (mogelijke cumulatie van Btw).

Je geeft na de import aan de hand van de netto waarde de (Nederlandse) Btw vervolgens aan op je aangifte en trekt deze (mits je recht hebt op aftrek voorbelasting) ook meteen weer af als voorbelasting.

Hiermee is jouw auto een "Nederlandse Btw auto" geworden. Bij inruil of verkoop dien je deze Nederlandse Btw ook 'gewoon' weer in rekening te brengen.

De (Rest)BPM staat los van bovenstaande, dat is een proces op zichzelf... Btw wordt ook niet berekend over de BPM, dus je hoeft daar bij de betreffende Btw aangifte in het geheel geen rekening mee te houden. Uiteraard moet je (rest) BPM betalen bij import, maar de BPM is dus niet Btw belast.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 15-06-2022 10:25 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1