Welke OLED televisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik ben van plan om een van de volgende tv’s aan te kopen maar twijfel tussen de LG OLED 77A16LA, 77C16LA of de 77CX6L.

Wat stellen jullie voor?
Ik gebruik de TV hoofdzakelijk om Films en series in een verduisterde ruimte te bekijken en zit ongeveer 3,50m van de TV. Beeldkwaliteit staat dus op de eerste plaats.

Voor weergave gebruik ik een Apple TV 4K en mijn oude vertrouwde Denon AVR-4520.
Omdat mijn Denon receiver niet overweg kan met 4K, zal ik de Apple TV rechtstreeks via HDMI op de TV moeten verbinden en het geluid vanuit de tv via e-arc HDMI naar de Denon pushen.
Ondersteund de LG dit met behoud van Dolby Atmos, DTS-master, enz….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:06

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Moris dolby atmos is OK. DTS wordt niet ondersteund door LG en wordt niet op een correcte manier via eARC doorgegeven. Zoek maar even op DTS en eARC in dit draadje.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
Moris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:27:
Ik ben van plan om een van de volgende tv’s aan te kopen maar twijfel tussen de LG OLED 77A16LA, 77C16LA of de 77CX6L.

Wat stellen jullie voor?
Ik gebruik de TV hoofdzakelijk om Films en series in een verduisterde ruimte te bekijken en zit ongeveer 3,50m van de TV. Beeldkwaliteit staat dus op de eerste plaats.

Voor weergave gebruik ik een Apple TV 4K en mijn oude vertrouwde Denon AVR-4520.
Omdat mijn Denon receiver niet overweg kan met 4K, zal ik de Apple TV rechtstreeks via HDMI op de TV moeten verbinden en het geluid vanuit de tv via e-arc HDMI naar de Denon pushen.
Ondersteund de LG dit met behoud van Dolby Atmos, DTS-master, enz….?
Waarom de A1? Deze is 50/60Hz. Dus ik zou voor de LG OLED77C16LA of de LG OLED77B26LA (is momenteel voor €1949,50 te koop bij MediaMarkt met Cashback XL) gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
daffie82 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:33:
@Moris dolby atmos is OK. DTS wordt niet ondersteund door LG en wordt niet op een correcte manier via eARC doorgegeven. Zoek maar even op DTS en eARC in dit draadje.
Zou LPCM dit euvel anders kunnen opvangen?

Dan kan ik de Apple TV rechtstreeks via HDMI op de TV verbinden en het geluid (LPCM) van de tv via e-arc HDMI naar de Denon pushen.
Jumpman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Waarom de A1? Deze is 50/60Hz. Dus ik zou voor de LG OLED77C16LA of de LG OLED77B26LA (is momenteel voor €1949,50 te koop bij MediaMarkt met Cashback XL) gaan.
Duidelijk, A1 valt dus af.
Dan wordt het kiezen tussen een LG OLED77C16LA of de LG OLED77B26LA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Moris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Dan kan ik de Apple TV rechtstreeks via HDMI op de TV verbinden en het geluid (LPCM) van de tv via e-arc HDMI naar de Denon pushen.

[...]

Duidelijk, A1 valt dus af.
Dan wordt het kiezen tussen een LG OLED77C16LA of de LG OLED77B26LA.
LG OLED77C24LA is er ook nog, deze heeft een OLED EVO paneel met gemiddeld zo'n 20% hogere helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:06

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Moris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Neen. Maakt niet uit wat je er van maakt. LPCM of bitstream. Het werkt allemaal niet zoals het hoort met DTS.

Edit: je bronapparaat de omzetting van DTS naar LPCM laten doen, zou dus wel oplossing kunnen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door daffie82 op 13-06-2022 22:22 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Jumpman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:48:
[...]

LG OLED77C24LA is er ook nog, deze heeft een OLED EVO paneel met gemiddeld zo'n 20% hogere helderheid.
Deze kost me gemiddeld een €1000 extra en dat staat voor me niet in verhouding voor 20% extra lichtopbrengst.
daffie82 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Neen. Maakt niet uit wat je er van maakt. LPCM of bitstream. Het werkt allemaal niet zoals het hoort met DTS.
Jammer dat LG hier geen oplossing voor heeft.
Dan zal ik iets in de vorm van een hdmi splitter (AVR-Key) moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Moris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Deze kost me gemiddeld een €1000 extra en dat staat voor me niet in verhouding voor 20% extra lichtopbrengst.

[...]

Jammer dat LG hier geen oplossing voor heeft.
Dan zal ik iets in de vorm van een hdmi splitter (AVR-Key) moeten zoeken.
Dat had ik ook, daarom ook voor de LG OLED77B26LA gegaan. OLED is inmiddels gemeengoed, een beter paneel komt over een paar jaar wel weer als 8K 240Hz in deze prijsklasse komt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik zie dat de OLED77B26LA nog niet in de pricewatch is opgenomen, gaat het hier om een toestel dat nog op de markt moet verschijnen ?
https://tweakers.net/pric...n/?keyword=LG+OLED77B26LA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
daffie82 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:48:
[...]

@Morris Volgens mij werkt LPCM gewoon via passthrough en EARC. Dus als je je bronapparaat DTS laat omzetten naar LPCM zou je gewoon je lossless highdef audio signaal moeten hebben.
Al lees ik wel wat issues dat alles wordt doorgestuurd als 7.1 wat voor soundbar niet altijd goed gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 22:15 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Moris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:07:
Ik zie dat de OLED77B26LA nog niet in de pricewatch is opgenomen, gaat het hier om een toestel dat nog op de markt moet verschijnen ?
https://tweakers.net/pric...n/?keyword=LG+OLED77B26LA
Nou, hij is al uit, ik heb hem thuis staan.

Link: https://www.mediamarkt.nl...oled-77b26la-1725050.html. Via Cashback XL gaan voor €50,00 extra korting.

Hier nog een oude vergelijking tussen de C1 en de B1. De C2 heeft als grootste voordeel wel een beter paneel t.o.v. C1 (OLED EVO): https://www.rtings.com/tv...21?usage=1&threshold=0.10

[ Voor 19% gewijzigd door Jumpman op 13-06-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Moris Je post en de reacties daarop afgesplitst van het algemene LG OLED topic. Dat is niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies. Daar hebben we Consumentenelektronica Koopadvies voor. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:48

FeaR

In GoT we trust

Millert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:03:
[...]
@Morris Volgens mij werkt LPCM gewoon via passthrough en EARC. Dus als je je bronapparaat DTS laat omzetten naar LPCM zou je gewoon je lossless highdef audio signaal moeten hebben.
De theorie klopt alleen heeft de Denon AVR-4520 HDMI 1.4 en dus geen HDMI eARC maar HDMI ARC. Van HD Audio en surround LPCM is dus geen sprake, HDMI ARC ondersteunt dat niet.

Manier om dit werkend te krijgen is met een HDMI eARC Audio Extractor naar een gewone input op de Denon voor als je alle bronnen op de TV aansluit. Heb je slechts één bron kan de bron met een gewone extractor om beeld en audio te scheiden. Heb je het voordeel dat je niet door de TV gaat en zo DTS verliest en/of hoeft te decoderen naar LPCM.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 14-06-2022 02:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Gewoon even proberen: HDMI-specificaties zijn minimumspecificaties. 5.1 PCM hoeft dus niet persé te werken, maar werkt soms toch wel als een apparaat enkel ARC ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:44:
Gewoon even proberen: HDMI-specificaties zijn minimumspecificaties. 5.1 PCM hoeft dus niet persé te werken, maar werkt soms toch wel als een apparaat enkel ARC ondersteunt.
TV van tien jaar oud met HDMI 1.4 (met heel andere bandbreedtes dan HDMI 2.x), Ik ben vrijwel zeker dat een ST50 geen eARC functionaliteit over ARC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kan prima. In dit oude draadje uit 2008 werd al gesproken over multichannel PCM over HDMI:

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=2453.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier ook een versterker uit 2008 die 5.1 PCM doet over HDMI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:54:
Kan prima. In dit oude draadje uit 2008 werd al gesproken over multichannel PCM over HDMI:

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=2453.0
Dat is vanaf de bron naar een receiver, dat is niet te vergelijken met HDMI (e)ARC waar het in deze over gaat. Surround over LPCM wordt al langer over HDMI gedragen vanaf de bron naar een receiver. Terug (!) vanaf de TV naar de receveiver is dit pas mogelijk vanaf HDMI eARC wat bij de HDMI 2.1 standaard hoort. Al zijn er fabrikanten die eARC ook op HDMI 2.0b mogelijk hebben gemaakt. Hoe dan ook: S/PDIF en HDMI ARC is maximaal twee kanalen in LPCM, wil je meer dan moet je naar HDMI eARC. Waarbij beide apparaten eARC moeten ondersteunen, heeft één device HDMI ARC dan valt het andere device automatisch terug naar ARC.
Jumpman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:02:
Hier ook een versterker uit 2008 die 5.1 PCM doet over HDMI.
Nogmaals: het gaat in deze over Surround LPCM door de TV terug naar de receiver via HDMI ARC. Dat is niet mogelijk en niet te vergelijken met een receiver die LPCM Surround accepteert op een gewone HDMI In.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 14-06-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
ARC is in feite HDMI waarbij geen beeld meegezonden wordt, dus als het over gewoon HDMI kan, kan het ook over ARC. Er is geen sprake van het implementeren van eARC, er zit gewoon audio in de HDMI met een bepaalde codec, waarbij iets meer bandbreedte gebruikt wordt dan HDMI 1.4 toestaat. Als het apparaat de codec herkent en met de iets hogere bandbreedte geen moeite heeft, dan zal het werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:13:
ARC is in feite HDMI waarbij geen beeld meegezonden wordt, dus als het over gewoon HDMI kan, kan het ook over ARC. Er is geen sprake van het implementeren van eARC, er zit gewoon audio in de HDMI met een bepaalde codec, waarbij iets meer bandbreedte gebruikt wordt dan HDMI 1.4 toestaat. Als het apparaat de codec herkent en met de iets hogere bandbreedte geen moeite heeft, dan zal het werken.
Vanwaar zo blind staren op dat HDMI (e)ARC en audio via HDMI semi gelijk zijn? HDMI (e)ARC is een apart protocol wat over aparte pinnen gaat binnen HDMI. Het is niet te vergelijken met hoe audio (of beeld) normaal over HDMI wordt gestuurd. De gehele eerste zin gaat niet op. Ook dat er geen sprake is van implementeren van eARC is niet juist. HDMI eARC wordt officieel ondersteunt vanaf HDMI 2.1 echter hebben fabrikanten als Denon dit ook onder HDMI 2.0 werkend gemaakt (of dat ook HDMI 2.0a is durf ik niet te zeggen). Surround LPCM wordt niet ondersteunt over HDMI ARC, punt. Nogmaals: dit is wat anders dan LPCM versturen naar een receiver vanaf de bron direct. HDMI 1.4 heeft (net als S/PDIF) niet de bandbreedte om meer audio te dragen. Voor HDMI eARC wordt namelijk een extra pin gebruikt om deze extra bandbreedte mogelijk te maken. Pin 19 komt er voor HDMI eARC bij ten opzichte van alleen Pin 13 voor HDMI ARC.

Laat ik nu net zelf ook een Denon AVR-4520 met HDMI ARC hebben staan en een LG OLED met eARC. Beide toestellen op elkaar aangesloten via HDMI ARC (want eARC van de TV vervalt aangezien de laagste versie in de keten telt) en ik haal maximaal Dolby Digital Plus (geen DTS, want LG) en twee kanalen LPCM. Werk ik met een HDMI eARC Audio extactor en ga ik naar een gewone ingang van de Denon (oftewel, geen ARC aan de kant van Denon) dan haal ik wel Dolby TrueHD en surround LPCM. Oftewel eARC kan surround LPCM aan ARC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Jumpman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Nou, hij is al uit, ik heb hem thuis staan.

Link: https://www.mediamarkt.nl...oled-77b26la-1725050.html. Via Cashback XL gaan voor €50,00 extra korting.

Hier nog een oude vergelijking tussen de C1 en de B1. De C2 heeft als grootste voordeel wel een beter paneel t.o.v. C1 (OLED EVO): https://www.rtings.com/tv...21?usage=1&threshold=0.10
Bedankt voor de toelichting en het delen.
Puur voor films kijken zal de LG OLED 77B26LA een prima (beste) keuze zijn.
FeaR schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Laat ik nu net zelf ook een Denon AVR-4520 met HDMI ARC hebben staan en een LG OLED met eARC. Beide toestellen op elkaar aangesloten via HDMI ARC (want eARC van de TV vervalt aangezien de laagste versie in de keten telt) en ik haal maximaal Dolby Digital Plus (geen DTS, want LG) en twee kanalen LPCM. Werk ik met een HDMI eARC Audio extactor en ga ik naar een gewone ingang van de Denon (oftewel, geen ARC aan de kant van Denon) dan haal ik wel Dolby TrueHD en surround LPCM. Oftewel eARC kan surround LPCM aan ARC niet.
Kan je me aub zeggen welke eARC Audio Extractor je precies gebruikt, want ik zit met de FeinTech VAX01202 HDMI eARC Audio Extractor om als oplossing voor het behoud van de Denon AVR-4520 in gedachten?
https://feintech.eu/produ...-audio-extractor-splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Tijdens mijn zoektocht ben ik wat dieper in de specificaties gedoken, en zie bij de onderstaande modellen enkel een verschil bij de gebruikte processor en het paneel. Bij de C16 en B26 gaat het hierom een standaard paneel en bij de modellen C24, C25 en C26 om een Evo-panneel wat voor een 20% hogere lichtopbrengst tijdens HDR-conten zou moeten zorgen.

Verder meen ik als pure film-kijker geen noemenswaardige verschillen te zien, allen ondersteunen volgens mij ook HDR10+.

In welke mate dien ik de wat oudere C1 of B2 met zijn A7 gen5 Ai processor in mijn keuze mee te nemen of zijn er nog andere zaken die ik in mijn keuze mis :?

Specificaties
OLED77B26LA A7 gen5 Ai processor, standaard paneel = blijkbaar een exclusief model voor Mediamarkt NL en dus niet in mijn land Belgie te verkrijgen?
OLED77C16LA A9 gen5 Ai processor standaard paneel
OLED77C24LA A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Dark Titan Silver
OLED77C25LD A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Calming Beige
OLED77C26LD A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Calming Beige

[ Voor 31% gewijzigd door Moris op 15-06-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Moris schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:19:
Tijdens mijn zoektocht ben ik wat dieper in de specificaties gedoken, en zie bij de onderstaande modellen enkel een verschil bij de gebruikte processor en het paneel. Bij de C16 en B26 gaat het hierom een standaard paneel en bij de modellen C24, C25 en C26 om een Evo-panneel wat voor een 20% hogere lichtopbrengst tijdens HDR-conten zou moeten zorgen.

Verder meen ik als pure film-kijker geen noemenswaardige verschillen te zien, allen ondersteunen volgens mij ook HDR10+.

In welke mate dien ik de wat oudere C1 of B2 met zijn A7 gen5 Ai processor in mijn keuze mee te nemen of zijn er nog andere zaken die ik in mijn keuze mis :?

Specificaties
OLED77B26LA A7 gen5 Ai processor, standaard paneel = blijkbaar een exclusief model voor Mediamarkt NL en dus niet in mijn land Belgie te verkrijgen?
OLED77C16LA A9 gen5 Ai processor standaard paneel
OLED77C24LA A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Dark Titan Silver
OLED77C25LD A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Calming Beige
OLED77C26LD A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster, kleur - Calming Beige
De LG OLED77B26LA ondersteund inderdaad HDR10+. Het is geen exclusief model voor Media Markt Nederland, maar ze kijken wel de enige met voorraad.

Verder heb ik vandaag een Chromecast Google TV aan de LG OLED77B26LA gehangen, wat een verademing. WebOS niet meer nodig en Kodi ook op de TV.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 16-06-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:26
De verschillen zijn alleen op detailniveau aanwezig, denk onder andere aan; near black handling, kleurengradatie, upscaling, motion, tone mapping, HDR etc.

Wanneer je de meeste bang for the buck wilt kies dan voor de LG 77B2.

De LG C1 en C2 hebben een hogere piek-helderheid en bieden hierdoor een betere HDR weergave.

Persoonlijk zou ik voor de Sony 77A80J kiezen, heeft een EVO paneel, zeer vlotte interface, DTS, goed geluid en scoort op nog een aantal andere zaken net wat beter dan de LG 77C1. De 77A80J is momenteel voor rond de 2600 euro te koop in NL. Je zou eens bij Frans de Smet kunnen informeren en een prijsaanvraag doen voor een 77C1/ 77C2 en 77A80J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Kan je me aub zeggen welke eARC Audio Extractor je precies gebruikt, want ik zit met de FeinTech VAX01202 HDMI eARC Audio Extractor om als oplossing voor het behoud van de Denon AVR-4520 in gedachten?
https://feintech.eu/produ...-audio-extractor-splitter
Ik heb een " SHARC eARC Audio Converter" van ThenAudio.

Let op: de werking van het apparaat is perfect, niets op aan te merken. Het is echter wel omslachtig omdat je dus niet op HDMI ARC werkt maar op een directe ingang van de receiver. Opties als HDMI CEC dan wel de receiver als hub gebruiken vervallen met deze methode.
Freshouttheoven schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:47:
De 77A80J is momenteel voor rond de 2600 euro te koop in NL. Je zou eens bij Frans de Smet kunnen informeren en een prijsaanvraag doen voor een 77C1/ 77C2 en 77A80J.
Rond die koers zal je ook zitten voor een LG 77G1. Model van vorig jaar maar wel met EVO paneel (bij C1 is dat niet zeker). Alleen een voordeel als je de TV op gaat hangen trouwens, anders komt er weer geld bij voor de poten voor de G-serie. Maar zie vooral OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 16-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Freshouttheoven schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:47:
Persoonlijk zou ik voor de Sony 77A80J kiezen, heeft een EVO paneel, zeer vlotte interface, DTS, goed geluid en scoort op nog een aantal andere zaken net wat beter dan de LG 77C1. De 77A80J is momenteel voor rond de 2600 euro te koop in NL. Je zou eens bij Frans de Smet kunnen informeren en een prijsaanvraag doen voor een 77C1/ 77C2 en 77A80J.
Intussen heb voor mezelf en ivf puur voor filmbeleving in een verduisterde HT de lat wat hoger gelegd. Hierdoor wens ik nu de afweging te maken tussen de nieuwe 77C2 en wat oudere 77A80J.

De LG 77C2 is momenteel te scoren (minus CashBack) aan €2.700, de prijs voor de Sony 77A80J moet ik nog bevragen.
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb een " SHARC eARC Audio Converter" van ThenAudio.

Let op: de werking van het apparaat is perfect, niets op aan te merken. Het is echter wel omslachtig omdat je dus niet op HDMI ARC werkt maar op een directe ingang van de receiver. Opties als HDMI CEC dan wel de receiver als hub gebruiken vervallen met deze methode.
Als ik het goed gelezen heb kan de Sony 77A80J tov LG C2 wel via eARC audio-HD naar de receiver sturen. De vraag is of ik dit in mijn keuze wel dien mee te nemen, wanneer het eveneens perfect zou kunnen opgelost worden door een een eARC Audio Converter?

Dat het gebruik van een een " SHARC eARC Audio Converter" van ThenAudio wat omslachtig is neem ik er dan maar bij, zeker wanneer ik hierdoor mijn trouwe Denon AVR-4520 niet voor hoef te vervangen. Ik dien in dit geval de TV en de receiver gewoon op de juiste bron te zetten, toch … ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Als ik het goed gelezen heb kan de Sony 77A80J tov LG C2 wel via eARC audio-HD naar de receiver sturen.
Je haalt "HD Audio" en "DTS codec" door elkaar. HD Audio is er van Dolby in de vorm van Dolby TrueHD en van DTS in DTS HD Master Audio. Dolby TrueHD kan LG zonder issues doorgeven over HDMI eARC. Het gaat fout als je DTS dan wel DTS HD Master Audio naar de TV stuurt. LG (en Samsung en Panasonic en...) hebben geen licentie voor DTS afgenomen. Sony en Philips wel en kunnen daarom DTS en DTS HD Master Audio over eARC sturen. Bij de merken zonder DTS support val je terug naar 2.0 stereo.

Bovenstaande alleen bij bitstream versturen van audio naar de TV. Laat je de bron decoderen dan zijn de TV's gelijk. Van reeds gedecodeerde audio is niet meer bekend of het Dolby of DTS was waardoor de TV dit doorzet.
De vraag is of ik dit in mijn keuze wel dien mee te nemen, wanneer het eveneens perfect zou kunnen opgelost worden door een een eARC Audio Converter?
Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Heb je überhaupt bronmateriaal met DTS? Kan je bron decoderen naar LPCM?
Dat het gebruik van een een " SHARC eARC Audio Converter" van ThenAudio wat omslachtig is neem ik er dan maar bij, zeker wanneer ik hierdoor mijn trouwe Denon AVR-4520 niet voor hoef te vervangen. Ik dien in dit geval de TV en de receiver gewoon op de juiste bron te zetten, toch … ?
Als je altijd geluid over de externe speakers wilt zal het minder werk zijn. Dan is het receiver aan (altijd op dezelfde input want daar zit de eARC Audio Extractor) en de juiste ingang op de TV kiezen. Ik wil nog wel eens TV kijken via de speakers van de TV, dan moet je ook de output van de TV van HDMI ARC naar de interne luidspreker zetten.

Jouw genoemde Sony had ik ook op de short list wegens DTS support (ik heb wel DTS bronnen) maar uiteindelijk niet genomen. Meerprijs ten opzichte van de LG was niet goed te praten waarbij toentertijd (geen idee of het nu nog is) Sony niet alles ondersteunde qua HDMI 2.1 en aangezien ik een Xbox Series X en PlayStation 5 heb was dat wel een grote eis. Maar dat is al meer dan een jaar geleden. Prijs waarvoor ik de LG 77G1 aangeboden kreeg was ook extreem laag.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 16-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Nu scheer je meteen alles over één kam. Dolby TrueHD kan LG zonder issues doorgeven over HDMI eARC. Het gaat fout als je DTS dan wel DTS HD Master Audio naar de TV stuurt. LG (en Samsung en Panasonic en...) hebben geen licentie voor DTS afgenomen. Sony en Philips wel en kunnen daarom DTS en DTS HD Master Audio over eARC sturen.
[...]

Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Heb je überhaupt bronmateriaal met DTS? Kan je bron decoderen naar LPCM?

[...]

Als je altijd geluid over de externe speakers wilt zal het minder werk zijn. Dan is het receiver aan (altijd op dezelfde input want daar zit de eARC Audio Extractor) en de juiste ingang op de TV kiezen. Ik wil nog wel eens TV kijken via de speakers van de TV, dan moet je ook de output van de TV van HDMI ARC naar de interne luidspreker zetten.

Jouw genoemde Sony had ik ook op de short list wegens DTS support (ik heb wel DTS bronnen) maar uiteindelijk niet genomen. Meerprijs ten opzichte van de LG was niet goed te praten waarbij toentertijd (geen idee of het nu nog is) Sony niet alles ondersteunde qua HDMI 2.1 en aangezien ik een Xbox Series X en PlayStation 5 heb was dat wel een grote eis. Maar dat is al meer dan een jaar geleden. Prijs waarvoor ik de LG 77G1 aangeboden kreeg was ook extreem laag.
Ik heb in mijn collectie aan films en concerten best een hoop materiaal met DTS en DTS HD Master Audio zitten.

Bedoeling is om inderdaad steeds het geluid over de receiver / externe speakers te laten lopen.
In het geval van de eARC Audio Extractor lijkt met dit zeker geen probleem te vormen. Zou je me kunnen zeggen waar jij de eARC Audio Extractor hebt aangekocht?

Ik heb zonet vernomen dat de genoemde Sony 77A80J einde voorraad is en bij de eerste prijsvraag al antwoord had dat de voorraad is uitgeput.

Update!
Als ik onderstaande lees komt de LG C2 er tov de 77A80J net wat beter uit.

Bron:
https://www.rtings.com/tv...63?usage=1&threshold=0.10

The LG C2 OLED is a bit better than the Sony A80J for most users. The LG is a bit brighter, especially when displaying small, bright highlights in dark scenes. The LG also has better reflection handling, with a glossy finish that reduces the intensity of bright lights. On the other hand, the Sony has much better processing, with better gradient handling and better tone mapping, so it's a better choice if you're a movie buff and care about an accurate picture, especially in HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Ik heb in mijn collectie aan films en concerten best een hoop materiaal met DTS en DTS HD Master Audio zitten.
Dus dan is de volgende vraag, waarmee speel je die bestanden af. Kan die bron decoderen naar LPCM? Zo ja dan maakt het niet hebben van DTS op LG niet uit, zo niet wordt het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Dus dan is de volgende vraag, waarmee speel je die bestanden af. Kan die bron decoderen naar LPCM? Zo ja dan maakt het niet hebben van DTS op LG niet uit, zo niet wordt het weer een ander verhaal.
Hiervoor gebruik ik een Apple TV 4K (laatste gen.)
Ik veronderstel dat de ATV 4K met lossless PCM overweg kan, maar daarvoor moet ik vanavond eventjes de settings nakijken?

Update!
Voor zover ik mee ben in het verhaal LPCM bij een ATV 4K zou het volgens onderstaande mogelijk zijn?
https://support.firecore....35707-Audio-Options-tvOS-

Audio Output Settings:
- Audio settings on the Apple TV can be adjusted through Apple TV > Settings > Video and Audio > Audio Format.
- Auto (recommended): Audio will be sent as uncompressed, multi-channel LPCM (up to 7.1 channels and 24-bit)

Kortom, wil dit zeggen dat LCPM over de LG zou moeten lukken.

[ Voor 181% gewijzigd door FeaR op 16-06-2022 22:41 . Reden: Per ongeluk post gewijzigd ipv quote. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Kortom, wil dit zeggen dat LCPM over de LG zou moeten lukken.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bedankt voor alle hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb voor de 77C2 een mooi aanbod gekregen, waarbij de Cashback bij de C2 nog eens voor een extraatje zorgde.
Kortom, de 77C2 is besteld :) :)

@ allen
Bedankt voor de bijdrage.

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 17-06-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Om even terug te komen op het verhaal LPCM of eARC Audio Converter.

LPCM
Wanneer ik kies om de bron (ATV 4K) rechtsreeks op de LG C2 aan te sluiten dan dien ik voor behoud van DTS-meerkanaals, de ATV LPCM uit te laten sturen naar de LG. De LG zal dan LPCM aan de Denon receiver leveren, die vervolgens het geluid naar meerkanaals omzet.

1x Hdmi-kabel vanuit de ATV naar de LG
1x Hdmi-kabel vanuit de LG naar de Denon 4520

Nu is mijn vraag als ik de bron de bitstream laat decoderen om vervolgens zo over de tv naar de receiver te sturen er sprake is van kwaliteitsverlies tov gebruik van een eARC Audio Converter?

eARC Audio Converter
Wanneer ik nu gebruik zou maken van een eARC Audio Extractor, dan dien ik de bron (ATV 4K) op de input van de Extractor aan te sluiten die vervolgens het beeld en audio split.

1x Hdmi-kabel vanuit de ATV 4K naar de eARC Audio Extractor
1x Hdmi-kabel vanuit de eARC Audio Extractor naar de LG TV
1x Hdmi-kabel vanuit de eARC Audio Extractor naar de Denon 4520

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jym_FKrmKjIp_eqxwUL7aEaHOzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ez5GvuNdcWSr3L26Wksm6T9.webp?f=fotoalbum_large

Ik zie dat er verschillende versies in omloop zijn en op het eerste zicht hebben ze allen dezelfde specificaties.
Kan iemand me dit aub bevestigen?

ThenAudio Shark eARC Extractor: gemiddelde geadverteerde prijs €228
https://www.thenaudio.com...-8k-earc-audio-processor/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVwywBTxaODX4ZdJe6HqfUQqqYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vaGJrDqrZDSMM2QnbUxaMsKe.png?f=user_large

HdFyry eARC Extractor: gemiddelde geadverteerde prijs €149
https://www.hdfury.eu/shop/hdfury-avrkey/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZdJclIBXb-jC0m_6gD97M0jbkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IangjQqwODG96nkPaFgPfTed.jpg?f=user_large

KCEVE eARC Extractor: prijs €46,10
https://www.amazon.nl/xtr...Z/ref=sr_1_27?__mk_nl_NL=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIFRs9p2mZQ8D9a6dzSwMCwmjn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfYSFWUMuY63Bt1qLfCjEBsM.jpg?f=fotoalbum_large

FeinTech VAX01202 eARC Extractor: prijs €59,99
https://www.amazon.nl/gp/...3?smid=AKUWLJEAO5PBR&th=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY7pkX-lYYvXu01n9fRQEAsfGh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dK6IXWJTZOkNqqYKd6xi4O3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18
Is het niet gewoon handiger om je Denison receiver te upgraden naar een nieuwer model. Die wel 4K, Dolby Vision, Atmos, etc ondersteunt. Misschien wel een maandje of wat sparen, nu je net die tv hebt gekocht. T is maar een ideetje. 😉

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:33:
1x Hdmi-kabel vanuit de ATV naar de LG
Klopt.
1x Hdmi-kabel vanuit de LG naar de Denon 4520
Vanuit de eARC HDMI op de LG naar de HDMI extractor naar een gewone HDMI ingang op de Denon, niet de HDMI Out.
Nu is mijn vraag als ik de bron de bitstream laat decoderen om vervolgens zo over de tv naar de receiver te sturen er sprake is van kwaliteitsverlies tov gebruik van een eARC Audio Converter?
Que? Die vergelijking snap ik niet? De bron de bitstream laten decoderen zou ik vergelijken met bitstream verzenden vanaf de bron. Wat de eARC in deze doet snap ik niet. Je zet juist om naar LPCM om van de eARC Audio Extractor gebruik te maken.
Wanneer ik nu gebruik zou maken van een eARC Audio Extractor, dan dien ik de bron (ATV 4K) op de input van de Extractor aan te sluiten die vervolgens het beeld en audio split.
Je gebruikt twee termen wat los door elkaar. Een eARC Audio Extractor zet je achter de eARC van de TV. Als je de Extractor achter de bron zet is het een HDMI Audio Extractor of splitter (heel eARC vervalt). Het klopt wel dat veel HDMI eARC Audio Extractors beide kunnen. Maar houd deze twee methodes wel goed gescheiden.

Als je meerdere bronnen hebt zou ik de eARC gebruiken. Heb je één bron kan je de tweede optie gebruiken en achter de bron laten splitsen. Voordeel is dat je dan niet bron de audio hoeft te laten decoderen omdat de audio niet door de TV gaat. Je kan de bron dan op Bitstream laten staan. Audio gaat meteen naar de receiver en die snapt zowel Dolby als DTS.
TheKerremenke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:10:
Is het niet gewoon handiger om je Denison receiver te upgraden naar een nieuwer model. Die wel 4K, Dolby Vision, Atmos, etc ondersteunt. Misschien wel een maandje of wat sparen, nu je net die tv hebt gekocht. T is maar een ideetje. 😉
Als je alleen films kijkt is upgraden mogelijk een optie. Voor films is HDMI 2.0b afdoende, receivers met die versie zijn er al even en verkrijgbaar. Mocht de wens zijn om ooit een console aan te sluiten met 4K/120Hz en VRR dan moet je naar HDMI 2.1 en die markt receivers is nog niet je van het. Zeker als je weer op het niveau van een Denon AVR-4520 wilt zitten (buiten de discussie of dat het waard is) praat je niet over een receiver van een paar honderd euro.

Ikzelf zit ook nog met een AVR-4520 en HDMI eARC Audio Extractor (meerdere bronnen, dus eARC) en wacht op de betere verkrijgbaarheid van HDMI 2.1 receivers zonder nukken en/of met genoeg HDMI 2.1 poorten op volledige bandbreedte.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 18-06-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier hetzelfde probleem.

Uiteindelijk ervoor gekozen om voor films die alleen DTS hebben deze af te spelen met een laptop of NUC die over de ene HDMI 4K 60Hz HDR afgeeft en over de andere HDMI de DTS, DTS-MA of DTS-X afgeeft.

Nu een keer opzoek naar een nieuwe Receiver, maar de prijzen zijn momenteel vrij hoog voor wat je krijgt vergeleken met 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18
@FeaR Vandaar de uitspraak T is maar een idee 😉

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:37:
Bovenstaande alleen bij bitstream versturen van audio naar de TV. Laat je de bron decoderen dan zijn de TV's gelijk. Van reeds gedecodeerde audio is niet meer bekend of het Dolby of DTS was waardoor de TV dit doorzet.
FeaR schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:33:

Que? Die vergelijking snap ik niet? De bron de bitstream laten decoderen zou ik vergelijken met bitstream verzenden vanaf de bron. Wat de eARC in deze doet snap ik niet. Je zet juist om naar LPCM om van de eARC Audio Extractor gebruik te maken.
Mijn vraag heeft betrekking op bovenstaande en wens graag te weten wanneer LCPM aan de tv wordt aangeboden en via de tv verder wordt doorgestuurd naar de Denon of dit impact heeft op de audio-kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:07:
[...]
Mijn vraag heeft betrekking op bovenstaande en wens graag te weten wanneer LCPM aan de tv wordt aangeboden en via de tv verder wordt doorgestuurd naar de Denon of dit impact heeft op de audio-kwaliteit?
Nee, hier trek ik de streep. Zoals je in het verleden eerder aangegeven: wat heb je zelf al gezocht? Op GoT verwachten we eigen inzet. Dat het complete overzicht/totaalplaatje lastig is om door Google te halen snap ik, maar dit soort kleine simpele vragen is eenvoudig te vinden.

Pagina: 1