CV ketel vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.068 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een woning uit 1990 van rond de 120m2. Hebben 7 zonnepanelen a 315Wp. Geen vloerverwarming (buiten badkamer om) helaas en standaard isolatie uit die tijd.

Verbruik is, volgens energiemaatschappij 3065Kwh. P1 meter geeft ongeveer 900Kwh (incl. salderen) aan. Gas is 1386m3 per jaar.

De CV ketel is nu 20 jaar oud en moet eigenlijk vervangen worden omdat hij ook niet meer in een contract kan. Ondanks dat een aantal jaar geleden heel veel van het binnenwerk vervangen is. Nu is het ook zo dat wij hopen/verwachten binnen een aantal jaar te verhuizen.

Volgens mij zijn de opties:
- Zo laten en hopen op geen storingen in de winter.
- CV ketel vervangen nu nog voor een nieuwe (investering van 1.5k - 2k incl. installatie).
- L/W hybride warmtepomp (investering van 4k en volgens mij ook een nieuwe CV ketel?).

Wat is nu wijsheid om te doen? Denk dat voorkeur nu uit gaat naar optie 2. Relatief voordelig, makkelijk en volgens mij al stukken zuiniger dan de oude ketel.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het zo laten en hopen dat hij niet kapot gaat. Er zijn nu zo veel onzekerheden. Bij mij ging hij vorig jaar kapot en moest ik hem wel laten vervangen (en geen contract verder ofzo, hij heeft garantie en daarna betaal ik het wel als er iets stuk gaat of als hij onderhoud nodig heeft).

2k is wel goedkoop, in Belgie ben je het dubbele kwijt. Had vorig jaar ook getwijfeld iemand uit Nederland te laten komen maar toch maar niet gedaan (in verband met brandverzerzekering enzo).

[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 13-06-2022 09:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met de toename van de leeftijd van de ketel neemt de kans op storingen toe. Een ketel die al 20 jaar heeft gewerkt zou ik zelf in elk geval vervangen. Argumenten: nu kan het nog, straks "moet" je wellicht een hybride cv ketel (past dat in het huis?), een nieuwe ketel is vaak zuiniger met gas en electra, en kan weer in onderhoudscontract. En voor de tweakert: nieuwe ketels zijn vaak beter te tunen voor optimalisatie. (Gas besparen door middel van CV tuning deel III)

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 13-06-2022 09:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Om te verwarmen kun je ook naar andere manieren kijken en de CV ketel als backup laten hangen.
Zo doen wij het ook, wij verwarmen met een Airco warmtepomp, als je huis redelijk is geïsoleerd kun je dan veel op je gasverbruik besparen.
Afgelopen winter hebben we de CV ketel niet meer gebruikt voor verwarming, alleen nog voor warm water, dus 90% minder gasverbruik.
Als het echt een hele koude winter wordt dan kun je kijken of je het nog warm krijgt met de Airco warmtepomp, zoniet dan heb je de CV ketel nog als backup.
Hybridepomp zou ik niet doen, grote investering en nog steeds gasverbruik + meer stroomverbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2022 12:29 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:27:
Om te verwarmen kun je ook naar andere manieren kijken en de CV ketel als backup laten hangen.
Zo doen wij het ook, wij verwarmen met een Airco warmtepomp, als je huis redelijk is geïsoleerd kun je dan veel op je gasverbruik besparen.
Afgelopen winter hebben we de CV ketel niet meer gebruikt voor verwarming, alleen nog voor warm water, dus 90% minder gasverbruik.
Als het echt een hele koude winter wordt dan kun je kijken of je het nog warm krijgt met de Airco warmtepomp, zoniet dan heb je de CV ketel nog als backup.
Hybridepomp zou ik niet doen, grote investering en nog steeds gasverbruik + meer stroomverbruik.
Dat is ook een idee! Maar is dat niet veel duurder om in div kamers airco’s op te hangen?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Hangt ervanaf wat de gasprijs gaat doen en of het salderen blijft...

Verwarmen met een L/L is ook heel anders dan verwarmen met een CV.. Dat moet je liggen.

CV ketel als backup is eigenlijk een beetje zonde van het vastrecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
HekkeySE schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Dat is ook een idee! Maar is dat niet veel duurder om in div kamers airco’s op te hangen?
Dat ligt eraan welke kamers je echt moet verwarmen, hier hoeven bijv. de slaapkamers niet verwarmd te worden en met de deur naar de gang even open gaan de warmte ook verder het huis in als het daar echt koud wordt.
Maar met CV nog als backup kun je dat wel uitproberen.
En die kamers even een beetje bijverwarmen met een elektrisch kacheltje als het echt heel erg koud is is nu niet duurder dan met gas.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
FreakNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:36:
Hangt ervanaf wat de gasprijs gaat doen en of het salderen blijft...

Verwarmen met een L/L is ook heel anders dan verwarmen met een CV.. Dat moet je liggen.

CV ketel als backup is eigenlijk een beetje zonde van het vastrecht..
Wij waren er snel aan gewend en de visite ook ;)
Alleen tijdelijk een winter om te kijken of het werkt en dan kant het gas er alsnog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
<knip> Geneuzel over k, K, kEuro, k€, K€....... mag achterwegen gelaten worden als er niet inhoudelijk ingegaan wordt.

[ Voor 78% gewijzigd door Septillion op 13-06-2022 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

<knip> Geneuzel over k, K, kEuro, k€, K€....... mag achterwegen gelaten worden als er niet inhoudelijk ingegaan wordt.

[ Voor 183% gewijzigd door Septillion op 13-06-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:27:
Hybridepomp is net zo duur en misschien nog wel goedkoper dan je hele huis vol moeten hangen met L/L. Op hybride krijg je ook nog subsidie.

Verder heb je helemaal niet meer stroomverbruik als je de boel goed inregelt. Ik weet weer waarom ik niet meer met jou in discussie ga op het L/L topic omdat je alles vanuit je gekleurde mening invult voor een ander en ook hier weer niet vertelt dat je maar zo'n 50m2 verwarmt in een appartement. Totaal niet te vergelijken met een woning met 3 woonlagen. Wees nu eens aub objectief, eerlijk en realistisch. Verder is verwarmen met L/L en behoudt van je cv ook hybride. Wil niet zeggen dat ik fan ben van hybrideketel maar het verwarmt in een woning vele malen comfortabeler dan een L/L met de mogelijkheid alle radiatoren te kunnen verwarmen.

@HekkeySE Lees je eens in in het L/W topic want wellicht kan je full electric met zo'n 3 mille subsidie en kan je dan ook je SWW electrisch afdekken en heb je geen ketel meer. Met L/L kan je niet comfortabel bij echte koude een heel huis egaal verwarmen of je moet op alle kamers units gaan hangen en zit je ook nog met een badkamer die je weer met een electrisch kacheltje of iets dergelijks moet gaan bijstoken. L/L is leuk voor releatief kleine oppervlaktes en als enige voordeel goed koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 11:09

The Zep Man

🏴‍☠️

HekkeySE schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:37:
Wat is nu wijsheid om te doen?
Er is te weinig informatie om advies te geven. Heb je al bij de gemeente opgevraagd wat de plannen zijn voor jouw wijk om van gas af te stappen en de doorlooptijden?
Nu is het ook zo dat wij hopen/verwachten binnen een aantal jaar te verhuizen.
Wat is 'een aantal jaar'?

Er zijn ketelboeren die een garantie geven. Denk aan Remeha. Als je binnen 10 jaar van het gas af moet, dan geven zij 1000 EUR korting op een volgende installatie (bijv. een elektrische warmtepomp). Bij een standaard ketelvervanging van 1500-2000 EUR is dat al een aanzienlijk deel van de kosten die je 'terug' krijgt, waardoor de afschrijving weer meevalt. Gecombineerd met dat een nieuwe ketel een stuk efficiënter zal zijn, is de kans groot dat je die dan al hebt terugverdient. Je kan kijken of die garantie overdraagbaar is naar een volgende eigenaar, wat de waarde van je huis nog wat opkrikt.

Verder moet een huis volgens mij met verwarming verkocht worden. Een ketel van 20 jaar oud klinkt als een onwelkom risico daarin, ook al is het binnenwerk ooit vervangen.

[ Voor 85% gewijzigd door The Zep Man op 13-06-2022 15:38 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 13-06-2022 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[ Voor 86% gewijzigd door Septillion op 13-06-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoi, Heb een vraagje in het verlengde van deze topic. Ook ik sta voor een belangrijke beslissing met een ketel van 21 jaar oud. Of hybride (liever niet) of all electric (moet er nog wel het een en ander gebeuren zoals spouwmuur). Met de hoge gasprijzen heb ik mijn Nefit ketel uitgezet. Het is een ketel met een boilerfunctie die dus heel de dag water aan het verwarmen is dat bijna niet gebruikt wordt. Ik zet de ketel nu alleen maar aan als een van de gezinsleden wil douchen. Mijn vraag is of dat kwaad kan voor de ketel? Ik heb nu mijn jaarafrekening gehad en kom op ongeveer 1850 kub aan gasverbruik. Is geen grapje met de huidige prijzen en het doorstijgen van de gasprijzen de komende weken/maanden. Heb gelukkig wat zonnepanelen liggen (26) die het elektra gebruik compenseren en voor nu een klein overschot laten zien (hangen er nu 5 maanden).

Dank voor jullie reactie!
Groet, Re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 21:27
In principle is je cv kerel 20 jaar maar nog niet defect en als ik het goed begrepen heb van binnen grotendeels vervangen.
Nu is deze info wat summier wat mij de indruk wekt dat het een nieuwe ketel is in een oud jasje.
Advies lekker laten hangen en geld reserveren voor het geval als ie gaat.

Indien je een huis verkoopt is het met een (nieuwe) ketel, ondanks de gasprijs, wel een meerwaarde. Ook moet je niet vergeten dat het huis een energie label moet hebben. Heb je deze niet dan is het zeker de moeite waard om te isoleren en te investeren in een oplossing voor het verwarmen en hiervoor in aanmerking te komen voor subsidie, al weet ik niet of een hybride-warmtepomp hiervoor in aanmerking komt.

Ik heb wel eens begrepen dat een hybride-warmtepomp het zonder cvketel ook makkelijk warm kan stoken. Dan rest alleen nog het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Dank maar dit was al weer een nieuwe/andere vraag (wel bijna dezelfde situatie). Mijn ketel met boilerfunctie is 21 jaar oud en niet vernieuwd van binnen. Kan het kwaad de stekker eruit te trekken gedurende de periode dat ik hem niet gebruik om gasverbruik te besparen?Dus alleen voor het douchen? Of is dat niet aan te raden?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 21:01

hfa

ronwijn schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:
Dank maar dit was al weer een nieuwe/andere vraag (wel bijna dezelfde situatie). Mijn ketel met boilerfunctie is 21 jaar oud en niet vernieuwd van binnen. Kan het kwaad de stekker eruit te trekken gedurende de periode dat ik hem niet gebruik om gasverbruik te besparen?Dus alleen voor het douchen? Of is dat niet aan te raden?

Dank!
Kun je niet gewoon de boilerfunctie uitzetten, en anders desnoods de gaskraan onder de CV-ketel? Voor het behoud van de circulatiepomp draait deze 1x per 24 uur om vastzitten te voorkomen. Als jij de stekker eruit hebt gaat dat niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ronwijn schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:

Dank!
Op zich kan het geen kwaad.
Als je de moduline 30 thermostaat hebt kan je daar op ook het warm water aan en uit zetten.
Gaskraan dichtzetten resulteert in storing (6a) en raad ik af.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Ik heb hem niet van het gas maar gewoon de stekker eruit getrokken. Ik weet niet of bij de Nefit Ecomline HR de boiler functie uitgezet kan worden en hoe dat moet. De thermosstaat is een moduline 100. Dus als ik de stekker eruit trek maar wel het gas aanlaat dan kan dat. Als ik hem van het gas zou halen (stekker in stopcontact laten) dan loopt de ketel toch ook niet omdat hij op gas loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ronwijn schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:00:
Ik heb hem niet van het gas maar gewoon de stekker eruit getrokken. Ik weet niet of bij de Nefit Ecomline HR de boiler functie uitgezet kan worden en hoe dat moet. De thermosstaat is een moduline 100. Dus als ik de stekker eruit trek maar wel het gas aanlaat dan kan dat. Als ik hem van het gas zou halen (stekker in stopcontact laten) dan loopt de ketel toch ook niet omdat hij op gas loopt?
Dan probeert de ketel te ontsteken en dat lukt niet.
Na 3 pogingen gaat die in storing.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Ik zou hem vervangen, nu het nog kan / mag.

Heb ik ook dit jaar nog gedaan, al was mijne gewoon defect na 15 jaar. Konden geen onderdelen meer voor geleverd worden.

Ik heb alleen geen zonnepanelen, dus een elektrische / warmtepomp / hybride is sowieso niet echt een optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:46
Ik zit in dezelfde situatie. Ketel doet raar en moet eigenlijk vervangen worden. Maar ik weet helemaal niet of ik nu nog wel een nieuwe cv-ketel wil kopen. Dat betekent dat ik weer 10 jaar vastzit aan gas.

Het probleem is, dat de alternatieven ook nog niet echt een goede optie zijn. Ik wil wel een wamrtepomp of hybride cv-ketel, maar die zijn niet leverbaar. En ik vind de samenwerking niet goed. De Remeha Elga schijnt het aardig te doen, maar heeft voor warm water toch nog de cv-ketel nodig. Er zijn wel hybride cv-ketels die ook warmwater met de warmtepomp opwarmen (al heb je dan wel een voorraadvat nodig), maar ook die zijn niet leverbaar. En om nu alvast de cv-ketel te laten plaatsen en hopen dat de hybride oplossing er later bijgeplaatst kan worden? Als dat nog 2 jaar duurt, dan is er vast wel alweer een betere oplossing beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, behalve dat mijn ketel daadwerkelijk een defect had. Ketel gaat defect, hoe nu verder.

Voor mij was de conclusie om de ketel te vervangen met een ketel. Niet omdat het kan, of omdat er geen geld. Maar puur omdat ik niemand kon vinden die kon leveren en monteren. Jij hebt nog geen defect, als ik jouw was zou ik inzetten op een volledig warmte pomp oplossing.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Nou als een 2e hands CV ketel een optie is, dan is de mijne bijna afgekoppeld. *1 (Regio Amersfoort)
Bij interesse hoor ik het wel, ben geen installateur dus het plaatsen moet je dan zelf iemand voor regelen.

*1 ben nog bezig met het los koppelen van leiding werk maar al het water is er uit dus nu een kwestie van schroeven.

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 19-08-2022 19:18 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:44
Je kan via de consumentenbond ook een nieuwe ketel huren.
Cv-ketel huren

Je huurt een nieuwe cv-ketel voor een laag bedrag per maand. Inclusief service en onderhoud. Je hoeft dus geen groot bedrag in 1 keer te betalen. Dit is voordeliger dan je denkt. Want in de prijs zit ook het onderhouds- en service-abonnement. Hiervoor betaal je normaal iets minder dan €12 per maand.

Flexibiliteit: ‘van het gas af’ en opzeggen

Je huurt de cv-ketel voor een periode van 12 jaar, maar we hebben een ‘escape’ ingebouwd. De komende jaren zullen veel mensen gasloos gaan wonen. Daarom kun je het contract na 12 maanden opzeggen als in de toekomst blijkt dat je woning van het gas af moet of gaat. De cv-ketel wordt dan gratis weggehaald.
Je betaalt bv. 30€ per maand (inclusief onderhoudscontract) voor een Intergas Extreme 30 (beste uit de test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harn47
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik ben van mening dat je na 20 jaar toch echt wel toe bent aan een nieuwe cv ketel, heb bij mij thuis zelfde intergas ketel ( nieuwe versie) besteld op internet 1100,- plus 200 euro randwerk. Ketel verwijderd nieuwe op gehangen aangesloten volgens de regels van het spel en draaien maar. Was dus 1300,- euro kwijt en 4 uur werk, en zo komt Jan Splinter door de winter. Bestel je trouwens bij de Warmteservice en heb je er iets mee regelen zij Intergas voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@harn47
psst, topic is meer dan 1.5 jaar oud... TS zal al wel een nieuwe ketel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
harn47 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:35:
Ik ben van mening dat je na 20 jaar toch echt wel toe bent aan een nieuwe cv ketel, heb bij mij thuis zelfde intergas ketel ( nieuwe versie) besteld op internet 1100,- plus 200 euro randwerk. Ketel verwijderd nieuwe op gehangen aangesloten volgens de regels van het spel en draaien maar. Was dus 1300,- euro kwijt en 4 uur werk, en zo komt Jan Splinter door de winter. Bestel je trouwens bij de Warmteservice en heb je er iets mee regelen zij Intergas voor je.
Dan hoop ik maar dat je erg lang over het schrijven van deze post gedaan hebt, en dat je de werkzaamheden aan je ketel voor 1 april 2022 afgerond hebt. Sinds die tijd is het (in Nederland) namelijk niet meer toegestaan om gecertificeerd werkzaamheden aan je ketel te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Advies twee jaar later is niet meer nodig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.