CPU upgrade socket 1150

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Momenteel zit er in mijn desktop PC een Intel® Pentium® Processor G3258 (socket 1150). Ik gebruik deze PC met name als (energiezuinig) downloadstation en NAS, maar ook om te thuiswerken via VMware.

Nu wil ik de huidige processor gaan vervangen voor een snellere processor, bij voorkeur met een vergelijkbare of lagere TDP.

Ik heb tweedehands een aantal i5 exemplaren voorbij zien komen die aan de voorwaarden voldoen maar zie door de bomen het bos niet meer qua specs. Ik ben daarom benieuwd of iemand een tip heeft welke 1150 socket processor de beste upgrade zal zijn voor mijn doeleinden, waarbij energieverbruik een belangrijk aandachtspunt is.

Beste antwoord (via Schweino op 13-06-2022 12:49)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

i5: 4460T / 4670T / 4690T (4 cores, 4 threads)
i7: 4765T / 4770T / 4785T / 4790T (4 cores, 8 threads)

Deze CPU's hebben een TDP variërend van 35 tot 45 Watt. Nu zegt TDP niet zo heel veel, maar dit zijn volgens intel de ultra low power varianten.

Check ook even of je moederbord de processor ondersteund. Vaak werkt de processor gewoon, ook al staat het niet expliciet vermeld in de release notes.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze CPU's hebben een TDP variërend van 35 tot 45 Watt. Nu zegt TDP niet zo heel veel, maar dit zijn volgens intel de ultra low power varianten.

Check ook even of je moederbord de processor ondersteund. Vaak werkt de processor gewoon, ook al staat het niet expliciet vermeld in de release notes.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
Ik zou me ook niet blind staren op TDP, ik heb een pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed in mijn zelfbouwserver maar met turbo uit verbruikt die al veel minder (niet echt gemeten, hij blijft heel koel in elk geval vergeleken met turbo aan). Die T varianten zijn er vooral voor systemen met minder koelend vermogen, de lagere temperatuur en bijhorend verbruik halen ze vooral door een lagere kloksnelheid aan te houden. De S varianten zitten er nog tussenin.

En omdat die T varianten tweedehands niet zo vaak aangeboden worden als de gewone (https://tweakers.net/proc...fhQw7mibvWEq8z47R7jgVR3n8), kun je eigenlijk net zo goed een gewone variant wat zuiniger maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Ik heb een gebruikte 4785T kunnen vinden en heb die gekocht, dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Nog een vraag over de 4785T: Zou deze ook passief te koelen zijn gezien zijn lage TDP? Zo ja, welke koeler is dan aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
De pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive is een goede die tot 35W of iets meer zou moeten koelen. En je kunt op elke tower koeler ook de fan achterwege laten en passief koelen, maar tot welk vermogen varieert van koeler tot koeler. De CPU zal zichzelf wel begrenzen als die tegen temperatuur limieten aan loopt.

Ik zou wel nog zorgen voor wat airflow in de case en niet helemaal fanloos gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

De meeste active arctic coolers 'blijven' ook passive als de temperatuur binnen de marges blijft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik vraag me wel af wat een passieve CPU-koeler toevoegt. Ondanks het lage TDP is de CPU het heethoofd van je PC, een koeler die zichzelf kan aansturen op basis van de gemeten temperatuur lijkt me dan logisch. Blijft de CPU inderdaad koel, dan kun je de CPU-fan op minimum toerental laten draaien en dan heb je daar ook geen last van. Je hebt toch al case fans (neem ik aan).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
bwerg schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:05:
Ik vraag me wel af wat een passieve CPU-koeler toevoegt. Ondanks het lage TDP is de CPU het heethoofd van je PC, een koeler die zichzelf kan aansturen op basis van de gemeten temperatuur lijkt me dan logisch. Blijft de CPU inderdaad koel, dan kun je de CPU-fan op minimum toerental laten draaien en dan heb je daar ook geen last van. Je hebt toch al case fans (neem ik aan).
Geen case fans, alleen een voeding met fan. Wel een ruime case dus wellicht dat dat scheelt. De stock Intel koeler draait op "silent" en alles blijft prima koel. De fan slaat tot nu toe niet aan; dat was bij de Pentium processor die er eerst in zat een heel ander verhaal.

Maar, wellicht heeft het ontstoffen ook wat geholpen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPss484Pyt_T_QCRoa9xmeKprIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrZJDd5Nvr4u78Ns0cvYuJLn.jpg?f=fotoalbum_large

Alles draait als een zonnetje nu, niet slecht voor een budget "zuinige pc" build uit 2014. Eens kijken of 'ie de 10 jaar gaat redden.

[ Voor 5% gewijzigd door Schweino op 16-06-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
PD2JK schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:42:

Eerlijk gezegd heeft dat effectief weinig nut. De low power modellen slaan simpelweg eerder op 100% load en zijn dan langer bezig. Haal je de 100% load niet dan schaalt zowel het voltage als de frequentie en daarmee het verbruik terug. Idle is het ook identiek. Je kunt eventueel via windows energiebeheer om een normale cpu instellen dat hij bijvoorbeeld maximaal 80% wordt belast. Effectief weer hetzelfde als zo'n low power model, alleen heb je dan de optie om wat meer rekenkracht wanneer nodig aan te spreken.

Wil je een zuinig systeem dan kun je beter kijken naar een instap 10 serie of nieuwer. Die zijn idle weer een stuk zuiniger te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2022 22:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Ik weet niet wat voor taken de processor moet uitvoeren, maar veel is singlethreaded en dan is de G3258 gewoon net zo snel of zelfs sneller dan de 4785T.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 16-06-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
mitsumark schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:16:
Ik weet niet wat voor taken de processor moet uitvoeren, maar veel is singlethreaded en dan is de G3258 gewoon net zo snel of zelfs sneller dan de 4785T.
Met name SABnzbd draaien: veel parallel downloaden en unrarren

Met de Pentium had ik vaak 100% CPU load, met de i7 blijft de load zo rond de 10%

Ik heb het idee dat alles met de i7 net wat vlotter draait ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
sdk1985 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Eerlijk gezegd heeft dat effectief weinig nut. De low power modellen slaan simpelweg eerder op 100% load en zijn dan langer bezig. Haal je de 100% load niet dan schaalt zowel het voltage als de frequentie en daarmee het verbruik terug. Idle is het ook identiek. Je kunt eventueel via windows energiebeheer om een normale cpu instellen dat hij bijvoorbeeld maximaal 80% wordt belast. Effectief weer hetzelfde als zo'n low power model, alleen heb je dan de optie om wat meer rekenkracht wanneer nodig aan te spreken.

Wil je een zuinig systeem dan kun je beter kijken naar een instap 10 serie of nieuwer. Die zijn idle weer een stuk zuiniger te krijgen.
Maar met een 10 serie moet ik ook het moederbord en geheugen vervangen waardoor het een heel ander prijskaartje krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
Schweino schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Maar met een 10 serie moet ik ook het moederbord en geheugen vervangen waardoor het een heel ander prijskaartje krijgt...
Yes dat heb je goed gezien. Waar het in de basis op neer komt is dat je moeten kiezen tussen meer energie verbruik en je platform vervangen (kosten plaatje hangt beetje af van wat je tegen komt, soms is een specifieke cpu duurder dan een hele set van een nieuwere generatie). Verder helemaal prima dat jij een 4785T kon vinden (y) .
Schweino schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:22:
[...]

Met name SABnzbd draaien: veel parallel downloaden en unrarren

Met de Pentium had ik vaak 100% CPU load, met de i7 blijft de load zo rond de 10%

Ik heb het idee dat alles met de i7 net wat vlotter draait ook.
De Intel Pentium G3258 heeft 1874 single threaded prestatie punten en is dus ietsje sneller dan de i7-4785T. De normale i7 overigens 2233. Met andere woorden op basis van je reacties concludeer ik dat in je huidige setup zal het rarren/parren iets langer zal duren. De reden dat je circa 10% load zit vermoedelijk in het punt dat je single threaded werkt en 1/8 threads = 12.5%. De winst die je nu hebt behaald beperkt zich in dat geval tot het hebben van 7 threads overhead (ipv 1). Hierdoor kan het allemaal wat responsiever aanvoelen.

Het is even geleden maar bij mij was een par operatie eigenlijk altijd cpu limited. Persoonlijk zou ik wat meer van de mulithreaded rekencapaciteit aanspreken zodat het (veel) sneller klaar is; https://sabnzbd.org/wiki/installation/multicore-par2. Dan kan de eventuele HDD ook weer in standby.

Los van bovenstaande kan ik je aanraden een energie meter aan te sluiten. Zo ver ik mij kan herinneren was socket 1150 niet bepaald zuinig en zat ik al snel op 50W-80W idle voor het hele systeem. Pas met de G4400/G4560 (socket 1151) kon ik een net idle verbruik noteren met mijn nas. Die kon je onder de 10W krijgen, in extreme gevallen zelfs onder de 4W; Het grote zuinige server topic - deel 2. Zoiets kan handig zijn: https://nedis.nl/nl-nl/pr...0-50-0c-android-ios-white

Succes :X .

[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2022 14:45 . Reden: ingekort ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Yes dat heb je goed gezien. Waar het in de basis op neer komt is dat je moeten kiezen tussen meer energie verbruik en je platform vervangen (kosten plaatje hangt beetje af van wat je tegen komt, soms is een specifieke cpu duurder dan een hele set van een nieuwere generatie). Verder helemaal prima dat jij een 4785T kon vinden (y) .

[...]

De Intel Pentium G3258 heeft 1874 single threaded prestatie punten en is dus ietsje sneller dan de i7-4785T. De normale i7 overigens 2233. Met andere woorden op basis van je reacties concludeer ik dat in je huidige setup zal het rarren/parren iets langer zal duren. De reden dat je circa 10% load zit vermoedelijk in het punt dat je single threaded werkt en 1/8 threads = 12.5%. De winst die je nu hebt behaald beperkt zich in dat geval tot het hebben van 7 threads overhead (ipv 1). Hierdoor kan het allemaal wat responsiever aanvoelen.

Het is even geleden maar bij mij was een par operatie eigenlijk altijd cpu limited. Persoonlijk zou ik wat meer van de mulithreaded rekencapaciteit aanspreken zodat het (veel) sneller klaar is; https://sabnzbd.org/wiki/installation/multicore-par2. Dan kan de eventuele HDD ook weer in standby.

Los van bovenstaande kan ik je aanraden een energie meter aan te sluiten. Zo ver ik mij kan herinneren was socket 1150 niet bepaald zuinig en zat ik al snel op 50W-80W idle voor het hele systeem. Pas met de G4400/G4560 (socket 1151) kon ik een net idle verbruik noteren met mijn nas. Die kon je onder de 10W krijgen, in extreme gevallen zelfs onder de 4W; Het grote zuinige server topic - deel 2. Zoiets kan handig zijn: https://nedis.nl/nl-nl/pr...0-50-0c-android-ios-white

Succes :X .
Dank voor de tips. Ik heb een smart stekker die energie meet. Met de Pentium setup haalde ik 25 watt idle. Met de i7 nog niet gemeten.

De setup die ik heb komt overigens voort uit tips van het energiezuinige server topic, maar dan 8 jaar geleden 🙂

PS: de i7 heeft me 85 euro gekost, daar had ik geen nieuw moederbord + CPU + geheugen van kunnen kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Schweino op 18-06-2022 17:39 ]

Pagina: 1