UTP kabels verleggen naar garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-09 08:49
Hi,

Het "probleem"
Wij hebben in ons nieuwe huis in elke kamer internetkabels liggen. Vaak zijn het er 2, op sommige punten 1, en eigenlijk op elk punt van het huis liggen wel internetkabels (waar ik overigens erg blij mee ben :)).

Echter, al deze kabels komen uit in de meterkast. Dit is nu 1 grote kabelzooi geworden en de ruimte is vrij beperkt in een meterkast. Daarnaast ben ik zelf een software developer en houd ik van gadgets, ben ik bezig met HomeAssistant op te zetten en alles aan te sluiten en vind ik het leuk om bezig te zijn met netwerken en dingen uit te proberen. Een mooie patchkast met wat Ubiquiti hardware, een NAS en wat Pi's zou daarom erg gewenst zijn.

Om dit allemaal in de meterkast te doen zie ik niet zo zitten, daar is beperkt ruimte en ik zou wel graag een 19" patchkast willen. Ik zou hier ook makkelijk bij willen kunnen en ruimte hebben voor uitbreiding. In de garage leek mij daarom de ideale plek, ook ivm geluid en afvoerwarmte.

De situatie:

Een schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc7_bAHIENydsj4fVSz-xzINxqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAMkXwjke5E4a8D9xvgyNYW3.png?f=fotoalbum_large

- Alle internetkabels komen uit in de meterkast;
- In de garage zijn al 2 internetkabels aanwezig voor laadpaal & camera (deze lopen via een installatiebuis onder de grond via de tegels voor de garage)
- Er is een kruipruimte bij de meterkast die doorloop naar de voorkant van het huis naar de voordeur;

De uitdaging
Hoe krijg ik circa 20 kabels van de meterkast netjes naar de garage waar ik de patchkast zou willen? Het liefst natuurlijk zo weggewerkt dat er niets op het zicht is (behalve in de garage de kabels dan :+)

Iemand die tips heeft of kan zeggen dat dit erg prijzig wordt / onmogelijk?

Alvast erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verlaagd plafond maken in de gang en daar de kabels overheen naar de garage toebrengen.

Ga er vanuit dat ze allen in pvc buisjes zitten naar de vaste plekken in het huis.

Dan zou het er netjes uitzien en verborgen zijn.

/edit, las ergens over heen.

onder de vloer door en de huidige kabels dus vervangen voor langere.

[ Voor 18% gewijzigd door Vorkie op 12-06-2022 21:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Of 1 switch in de meterkast houden, de rest van de apparaten in een mooie patchkast in de garage? Als het hobby is en je graag met netwerken klooit doe je de uplink met glasvezel ofzo voor de extra Tweakerspunten. :+

Een mantelbuis door de kruipruimte en alle kabels vervangen door langere kan natuurlijk ook.

Kabels verlengen kun je ook over denken, maar hoe doe je dat netjes? Met een patchpanel? Als je daar plek voor hebt kun je ook een switch kwijt lijkt me.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Dikke mantelbuizen door de kruipruimte en nieuwe kabels trekken :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een patchpanel in de meterkast en twee kabels naar de garage trekken voor de patchkast en andere gadgets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:06
synoniem schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:57:
Een patchpanel en switch in de meterkast en twee kabels naar de garage trekken voor de patchkast en andere gadgets.
FTFY ;)

Eventueel met 10 Gbit (fiber) backbone

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:00:
[...]

FTFY ;)

Eventueel met 10 Gbit (fiber) backbone
Ja of alleen de switch zonder het patchpanel als je het minimaal in de meterkast wil houden, dat bedoelde ik eigenlijk. Fiber naar de garage is natuurlijk nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Thanks voor alle snelle reacties, zet me weer aan tot verder nadenken!
Vorkie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:30:
onder de vloer door en de huidige kabels dus vervangen voor langere.
Dit was ook mijn idee, alleen wist ik niet hoe ik dit het beste kon doen. Ik heb op software gebied veel kennis, maar op klusgebied erg weinig :+. Daarnaast, alle kabels opnieuw trekken leek mij ook het netste, ik vraag me alleen af waar ik tegenaan ga lopen, zoals het niet lukken om de kabel opnieuw te trekken en met een loze aansluiting te blijven zitten bijvoorbeeld...
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:41:
Of 1 switch in de meterkast houden, de rest van de apparaten in een mooie patchkast in de garage? Als het hobby is en je graag met netwerken klooit doe je de uplink met glasvezel ofzo voor de extra Tweakerspunten. :+

Een mantelbuis door de kruipruimte en alle kabels vervangen door langere kan natuurlijk ook.

Kabels verlengen kun je ook over denken, maar hoe doe je dat netjes? Met een patchpanel? Als je daar plek voor hebt kun je ook een switch kwijt lijkt me.
Uplink met glasvezel klinkt heel gaaf, alleen denk ik dat dat een latere upgrade zou kunnen zijn, eerst maar eens zorgen dat ik überhaupt een leuke patchkast heb :D

Een mantelbuis is precies wat ik zocht als ik alle kabels wil trekken naar de garage, dus dat helpt me weer een stuk. Welke kabels zou je dan eventueel aanbevelen? Al denk ik dat eerder voor de optie patchpanel + switch ga in de meterkast, aangezien er al 2 kabels naar de garage liggen.

Daarover gesproken, dit zijn volgens mij niet de beste / meest robuuste kabels. Iemand aanbevelingen mocht ik deze opnieuw trekken welke ik zou moeten gebruiken?

---

Ik heb net nog even gekeken in de meterkast en volgens mij zijn het een stuk of 14 kabels die aangesloten zouden moeten worden. Ik heb trouwens al het volgende qua hardware:
- 2x Unifi Switch 8 (4 PoE)
- Unifi Cloud Key gen 2
- Unifi Security Gateway

Die laatste 2 wil ik wellicht vervangen door een UDM Pro in de garage. De Unifi switches zou ik in de meterkast nog kunnen gebruiken als ik de kabels daar laat en door wil patchen. Moet ik alleen even iets netjes vinden om die switches in te hangen. Of ik zou alle kabels in de meterkast op een nette manier op 1 punt uit moeten laten komen en de switches aan de muur hangen en direct van internet voorzien zonder patch panel...

Ik ga nog eens verder op onderzoek uit en houd dit topic nauwlettend in de gaten!

Hebben jullie toevallig nog aanbevelingen bij het kopen van een patchkast waar ik op moet letten of waar ik ze het beste kan aanschaffen? Ben op dit gebied namelijk een leek. Waarschijnlijk wordt het een wandkast, omdat een kast aan de muur toch wat toegankelijker is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Een switch in de meterkast is overbodig.

Als je bijvoorbeeld nu 12 kabels heb liggen koop je een patchpaneel van 24 poorten, het beste een model met twee lagen boven elkaar dus 2x 12.
Op de ene laag monteer je de bestaande kabels en op de nadere laag nieuwe kabels naar de garage.
Koop 12 hele korte patchkabels om de lagen van onder naar boven door te verbinden.

In de garage monteer je een 12 poort patchpaneel en een switch en patch met patchkabels van dat patchpaneel naar de switch.

Gebruik CAT 6 UTP (geen afgeschermde zoals STP of FSTP) kabel met stugge aders voor de kabels en koop kant en klare patchkabels.

Leg een rioleringsbuis van 50cm of 75cm onder de garagevloer, door de kruipruimte naar de meterkast.
Houd er rekening mee dat je grote kans hebt dat onder de gietvloer in de meterkast een standaard meterkast element ligt die wel gaten bevat voor kabels maar verder van metaal is en waar je niet doorheen komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:19:

Als je bijvoorbeeld nu 12 kabels heb liggen koop je een patchpaneel van 24 poorten, het beste een model met twee lagen boven elkaar dus 2x 12.
Op de ene laag monteer je de bestaande kabels en op de nadere laag nieuwe kabels naar de garage.
Koop 12 hele korte patchkabels om de lagen van onder naar boven door te verbinden.

In de garage monteer je een 12 poort patchpaneel en een switch en patch met patchkabels van dat patchpaneel naar de switch.

Gebruik CAT 6 UTP (geen afgeschermde zoals STP of FSTP) kabel met stugge aders voor de kabels en koop kant en klare patchkabels.

Leg een rioleringsbuis van 50cm of 75cm onder de garagevloer, door de kruipruimte naar de meterkast.
Houd er rekening mee dat je grote kans hebt dat onder de gietvloer in de meterkast een standaard meterkast element ligt die wel gaten bevat voor kabels maar verder van metaal is en waar je niet doorheen komt.
Theoretisch niet nodig maar praktisch gezien is een of twee kabels trekken wat eenvoudiger dan zestien kabels. Er komen namelijk nu al veertien kabels in zijn meterkast uit. Plus dat daar zo te zien zijn internetaansluiting zit. Dus je kan gemakkelijker zonder dat patchpanel dan zonder de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat ikzelf in dit geval de UTP kabels aan elkaar zou solderen in de meterkast. Goedkoper, en neemt minder ruimte in. Als je ze in een ster uit elkaar vouwt kun je ze makkelijk vast solderen. Dan aders isoleren en de ster terugvouwen over de kabel. krimpkous erover, klaar. Een doorlopende kabel zonder stekkertjes.

Sommigen zullen er vast de rillingen van krijgen, maar mits netjes gedaan denk ik dat het wbt. SNR beter is dan Keystone - RJ45 -- patchkabel -- RJ45 -- keystone. Veel minder untwisted afstand.

Je moet er natuurlijk wel zin in hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
synoniem schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Theoretisch niet nodig maar praktisch gezien is een of twee kabels trekken wat eenvoudiger dan zestien kabels. Er komen namelijk nu al veertien kabels in zijn meterkast uit. Plus dat daar zo te zien zijn internetaansluiting zit. Dus je kan gemakkelijker zonder dat patchpanel dan zonder de switch.
Klopt maar bedenk wel dat dan al het verkeer over die ene kabel moet, dus als iemand een flink bestand van een PC naar bijvoorbeeld die Nas stuurt iedereen daar last van heeft, terwijl anders niemand dat merkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
AtomicShockwave schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:15:
Ik denk dat ikzelf in dit geval de UTP kabels aan elkaar zou solderen in de meterkast. Goedkoper, en neemt minder ruimte in. Als je ze in een ster uit elkaar vouwt kun je ze makkelijk vast solderen. Dan aders isoleren en de ster terugvouwen over de kabel. krimpkous erover, klaar. Een doorlopende kabel zonder stekkertjes.

Sommigen zullen er vast de rillingen van krijgen, maar mits netjes gedaan denk ik dat het wbt. SNR beter is dan Keystone - RJ45 -- patchkabel -- RJ45 -- keystone. Veel minder untwisted afstand.

Zou het maar niet doen, gaat echt niet werken, het is geen telefoonkabel.
Als je het quick and dirty wilt doen kun je beter een aantal van deze dingen nemen:
https://www.allekabels.nl...NljhBN8OTQzYaAsdJEALw_wcB

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 13-06-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:19:

Bedankt voor je gedetailleerde omschrijving!
Ik ga hier eens verder over nadenken. Mijn idee was eigenlijk om de kabels in de meterkast te laten en daar met m'n switches te werken, maar zoals je in een latere reactie zegt is alles via 1 kabel misschien wat veel. Als ik hier een CAT6a kabel zou leggen of CAT7 bijvoorbeeld, zou ik dan nog niet voldoende bandbreedte hebben?

Het is niet zo dat in het gezin veel power users zijn op het netwerk (tot nu toe alleen ik :D). Ik heb nog geen NAS maar wil dit wel ivm backups, maar echt grote bestanden opslaan en vaak nodig hebben zal ook niet het geval zijn. Al ben ik liever voorbereid op de toekomst :).

Het grootste probleem waar ik mee zit met alle kabels verleggen is het in de kruipruimte ten eerste krijgen en het daarna in de garage krijgen, aangezien er dan ergens op een nette manier een gat moet komen. Ik heb geen 2 linker handen, maar ben ook verre van een vakman :+
AtomicShockwave schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:15:

Thanks voor je reactie! Moet alleen eerlijk zeggen, ik denk dat het er niet beter van wordt als ik ze aan elkaar ga solderen. (laat staan dat het dan nog zou werken haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 21:39
Waarom zou je met switches gaan willen werken? Die kosten uiteindelijk alleen maar stroom.
Toen ik ging verhuizen heb ik expres 4 kabels getrokken ipv 1.
Het is een lange termijn investering. Maar ik heb liever 4 losse UTP kabels dan 1 kabel met een stroomverbruikende switch.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
De reden om alleen een switch en twee kabels te gebruiken is heel eenvoudig. De aansluiting van internet komt binnen in de meterkast. Die kan je op de switch aansluiten die je toch ergens nodig gaat hebben of dat die nu in de garage staat of in de meterkast. Maar stel dat je firewall/router/whatever in de garage wilt hebben dan is een aparte kabel aan te bevelen. Omdat je extern en intern netwerk niet over 1 kabel wil hebben vanuit beveiligingsoogpunt, heb je kabel 2 vanaf de garage naar de switch in de meterkast voor het interne netwerk.

En het moet wel heel gek gaan als je een 1 Gb kabel over een langere periode voltrekt met data. En als je denkt dat het wel serieus een probleem kan zijn neem je een hoge kwaliteit kabel of glasvezel voor een 2.5 of 10 Gb interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je het modem/router en switch en patchpaneel in de meterkast laat zitten waarom zou je dan nog naar de garage gaan.
De bulk zit dan toch in je meterkast.

En anders soort kabel geeft je echt niet meer bandbreedte, die is en blijft gewoon 1Gbps.
10Gbps is natuurlijk mogelijk maar wel heel erg duur.

En het gaat natuurlijk niet om die verbinding over langere tijd, maar als je bijvoorbeeld een een bestand van een paar gigabytes overzet, trekt dat zo'n beetje alles plat als je echt alles over een kabel zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
De vraag is hoe beperkt de ruimte in de meterkast is of al dit gedoe nodig is? Alle kabels verlengen tot aan de garage kan, maar is ook niet zonder gedoe (plus risico op verstoppingen bij vervangen kabels). Wil je het netjes doen moet je alle kabels vervangen, anders verlengen met van die blokjes of met patchpanels waar het ook allemaal niet mooier van wordt (in mijn ogen). Je geeft aan op termijn een UDM Pro te willen. Dan is denk ik de hamvraag, past die in je meterkast. Want buiten misschien nog een extra switch heb je dan volgens mij niet heel veel apparatuur meer nodig die je kwijt moet. Anders is het nogal veel werk voor een mogelijk niet bestaand probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door captain007 op 13-06-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:09:
Als je het modem/router en switch en patchpaneel in de meterkast laat zitten waarom zou je dan nog naar de garage gaan.
De bulk zit dan toch in je meterkast.

En anders soort kabel geeft je echt niet meer bandbreedte, die is en blijft gewoon 1Gbps.
10Gbps is natuurlijk mogelijk maar wel heel erg duur.

En het gaat natuurlijk niet om die verbinding over langere tijd, maar als je bijvoorbeeld een een bestand van een paar gigabytes overzet, trekt dat zo'n beetje alles plat als je echt alles over een kabel zet.
Ik hou het gewoon bij wat de topicstarter verteld heeft. Hij heeft nu apparatuur in de meterkast en wil flink uitbreiden en denkt dat het handiger is om dat in een kast in de garage te doen. De simpelste manier is om modem/router en switch in de meterkast te laten en de rest van de gadgets dan in de garage te plaatsen.

Een goede kwaliteit kabel maakt 2.5 Gb en zelfs 10 Gb verbindingen mogelijk afhankelijk van de afstand dus nee dat blijft niet 1 Gbps. Maar als zijn desktop een van die veertien bestaande kabels is en de router/modem hangt aan dezelfde switch zal daar het meeste verkeer over heen gaan. Alle gadgets en aanverwante in de garage zullen vast geen gigabytes aan data genereren maar zo wel zijn daar dus opties voor. Elk met een eigen financieel plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker iets aan. Zeker om ook de voor- en nadelen nog eens goed op het oog te hebben. Ook dingen zoals kijken naar de bandbreedte mocht ik met 2 kabels willen werken had ik niet direct aan gedacht ivm voltrekken.

Het klopt inderdaad dat er nu weinig spectaculairs draait, maar dat komt ook omdat het huis net van ons is en ik er juist iets mee wil gaan doen. Nu zal ik geen spectaculaire servers gaan draaien (in ieder geval niet in de nabije toekomst), maar wel wat Pi's voor HomeAssistant, wat development Pi's en misschien nog wat toepassingen en waarschijnlijk ooit een kleine NAS. Daarnaast de hardware voor het netwerk en de camera's.

Ik ben fan van alle kabels naar de garage, dit is de ideale en netste situatie. Echter vraag ik mij af of ik hier zelf niet op problemen ga stuiten (ivm het zelf aanleggen), anders zal dit waarschijnlijk door een professioneel bedrijf gebeuren, wat de nodige kosten met zich mee brengt voor een "hobby" :)

Daarom vind ik de andere optie, de 2 kabels die er nu liggen vervangen door hoogwaardigere, ook een reëele optie, alleen niet de meest ideale. Het is namelijk niet alleen het opruimen van de meterkast, maar ook het leuk vinden om een serverkast te hebben waar ik Pi's, servers en apparatuur kan aansluiten op een nette manier in plaats van dat die kastjes zich overal in het huis bevinden. En de garage leek me daarvoor de ideale plek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Post dat plaatje eens in het topic: nette LAN afwerking.
Dan weet ik zeker dat er een paar mensen slecht van zullen slapen 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kabels vervangen geeft je niet meer bandbreedte.
En twee kabels kan wel maar dan heb je twee managed switches nodig die LACP ondersteunen, dan krijg je 2x 1Gbps naar je garage, dat is een niet al te dure oplossing.

Als het CAT 6 kabels zijn kun je daar wel 10GBps over gebruiken, maar dan heb je twee switches nodig die 10Gbps aankunnen en die zijn behoorlijk prijzig.

En nogmaals dan heb je nog steeds je modem, een switch en een patchpaneel in je meterkast, dus zou ik daar pas over gaan nadenken als je echt geen ruimte in je meterkast heb.
Er is veel meer mogelijk in zo'n meterkast dan je denk, kijk maar eens in dit topic.

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Als ik die kast zo zie dan denk ik dat je ook daar nog wel aardig uit de voeten kan hoor. Met schapjes en/of een patchbeugel die je aan de zijkant hangt is er veel mogelijk. Efficiënt gebruik van ruimte, beetje kabelmanagement met draadgoten o.i.d. en je kan ineens van die kabelspaghetti een net geordende kast maken waar wel snel duidelijk van is wat waar naartoe gaat. Mijn advies: ga gewoon eens kijken in het topic zoals hierboven genoemd, doe wat inspiratie op. Meet daarna op wat voor ruimte je hebt en wat je wil plaatsen en bedenk dan hoe je het gaat ophangen en de kabelbende het beste kan opruimen. En ook beetje nadenken over de toekomst, zodat je niet bij een wijziging de hele boel moet omgooien.
Pagina: 1