HT Warmtepomp of toch niet? Advies gevraagd...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 20:54
Mag ik mijn situatie schetsen voor jullie advies/input?

Vrijstaand huis uit 1987, 145 m2 woonoppervlakte. Isolatie uit 1987, dus wel beperkt spouwmuurisolatie en dakisolatie, vloer met tempex op zand. Glas beneden wel vervangen door HR++, ook in de badkamer. Spouwmuur verder laten volspuiten levert kans op vochtproblemen op, en dat wil ik niet.

Ik heb geen vloerverwarming. Heb een paar maanden geleden 2 radiatoren in de huiskamer laten vervangen door Jaga Strada LT radiatoren (zonder fans). Nog niet echt beeld of dit helpt. Verder in de huiskamer een convectorput met uiteraard een convector, die ik recentelijk heb voorzien van 3 speedcomforts. Dat laatste helpt zeker.

Probleem in mijn huis is dat de CV leidingen, die door de vloer lopen, van het eenpijpsysteem zijn, dus steeds ongeveer 3 radiatoren worden doorgelust. Vloerverwarming aan laten brengen wil ik niet vanwege kosten en troep.

Mijn ketel Remeha Avanta is 13 jaar oud. Krijgt af en toe nu een storing, dus ik twijfel of deze nog lang meegaat. Bij een investering wil ik de ketel wel betrekken: liever geen gas meer, maar anders ook nieuwe CV ketel nodig. (Heeft uiteraard invloed op investeringsbedrag).

Stoken op 65 graden heb ik een week gedaan, maar de ketel heeft dan veel tijd nodig om 's morgens het huis warm te krijgen. Het lukt wel. Misschien moet ik het stookgedrag in elk geval aanpassen naar max 1 graad verschil tussen dag en nacht?

Ik had gekeken naar hybride LT WP. Maar verschillende installateurs hebben me hier vanaf gebracht, ook een installateur die alleen WP installeert.

Nu kijk ik naar HT warmtepompen, die ook warm water leveren... Dan van het gas af. Scheelt me met huidige prijs €4250 min extra kosten elektra voor de WP.
Auer HTI 14, Alpha Innotech LWDV. Maar duur!

Gasloos lijkt me fijn. Ik ga vanaf augustus 2,01 voor een kuub betalen. Mijn verbruik is 1950 m3 per jaar.

Als ik eerdere berichten lees, zie ik dat jullie geen fan zijn van HT WP. Terwijl ik voordat ik dit forum las, eigenlijk al had besloten wel HT WP te kopen. Ik twijfel nu weer.

Mag ik om advies vragen? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:09:
Dan van het gas af. Scheelt me met huidige prijs €4250 min extra kosten elektra voor de WP.

Gasloos lijkt me fijn. Ik ga vanaf augustus 2,01 voor een kuub betalen. Mijn verbruik is 1950 m3 per jaar.
Reken eerst eens uit wat het allemaal gaat kosten.
Eenmalig en jaarlijks.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:02
hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:09:
Mag ik mijn situatie schetsen voor jullie advies/input?

Vrijstaand huis uit 1987, 145 m2 woonoppervlakte. Isolatie uit 1987, dus wel beperkt spouwmuurisolatie en dakisolatie, vloer met tempex op zand. Glas beneden wel vervangen door HR++, ook in de badkamer. Spouwmuur verder laten volspuiten levert kans op vochtproblemen op, en dat wil ik niet.

Ik heb geen vloerverwarming. Heb een paar maanden geleden 2 radiatoren in de huiskamer laten vervangen door Jaga Strada LT radiatoren (zonder fans). Nog niet echt beeld of dit helpt. Verder in de huiskamer een convectorput met uiteraard een convector, die ik recentelijk heb voorzien van 3 speedcomforts. Dat laatste helpt zeker.

Probleem in mijn huis is dat de CV leidingen, die door de vloer lopen, van het eenpijpsysteem zijn, dus steeds ongeveer 3 radiatoren worden doorgelust. Vloerverwarming aan laten brengen wil ik niet vanwege kosten en troep.

Mijn ketel Remeha Avanta is 13 jaar oud. Krijgt af en toe nu een storing, dus ik twijfel of deze nog lang meegaat. Bij een investering wil ik de ketel wel betrekken: liever geen gas meer, maar anders ook nieuwe CV ketel nodig. (Heeft uiteraard invloed op investeringsbedrag).

Stoken op 65 graden heb ik een week gedaan, maar de ketel heeft dan veel tijd nodig om 's morgens het huis warm te krijgen. Het lukt wel. Misschien moet ik het stookgedrag in elk geval aanpassen naar max 1 graad verschil tussen dag en nacht?

Ik had gekeken naar hybride LT WP. Maar verschillende installateurs hebben me hier vanaf gebracht, ook een installateur die alleen WP installeert.

Nu kijk ik naar HT warmtepompen, die ook warm water leveren... Dan van het gas af. Scheelt me met huidige prijs €4250 min extra kosten elektra voor de WP.

Als ik eerdere berichten lees, zie ik dat jullie geen fan zijn van HT WP. Terwijl ik voordat ik dit forum las, eigenlijk al had besloten wel HT WP te kopen. Ik twijfel nu weer.

Mag ik om advies vragen? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast bedankt!
Voordat je investeert in techniek, investeer je in isolatie. DAT is de oplossing. Niet een warmtepomp zetten. De warmtepomp is een optie, maar uiteindelijk verbruikt die ook elektriciteit, en is dat ook niet gratis. Zelfs met zonnepanelen.

Uw verbruik komt overeen met een verbruik van 22620kwh. Mijn woning met 150m3 verwarmbaar heeft een verbruik van 6000 - 7500kwh (afhankelijk van hoe koud het is).

Bij HT warmtepompen is de efficiëntie lager dan bij een LT warmtepomp. LT warmtepompen haal je tussen de 3.7-5 (L/W tot G/W). Voor de berekening laat ons er vanuit gaan dat het een efficiëntie van 2 heeft ipv 3.7.

-> 22620kwh -> 11310kwh die je dan ook moet aankopen.
11310*0.45€ (1kwh elektrische energie kost hier in België op dit moment grofweg 0.45€ all-in). Oftewel aan verbruik ga je met een warmtepomp dan ook jaarlijks +/- 5089.5€ betalen.
Met gas betaal je 22620 * 0.2 = 4524€.
Gas, zelfs met deze hoge prijzen is voor een inefficiënte HT oplossing gewoon niet te verkiezen. Enkel als je investeert in LT oplossingen wordt dat een voordeligere optie.

Dus zoals gezegd, steek het geld van die warmtepomp EERST in isolatie. Desnoods naisolatie via de buitenkant. Gewoon het dak met 20cm pur doen gaat al een substantieel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
RenegadexRIPxx schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Voordat je investeert in techniek, investeer je in isolatie. DAT is de oplossing. Niet een warmtepomp zetten. De warmtepomp is een optie, maar uiteindelijk verbruikt die ook elektriciteit, en is dat ook niet gratis. Zelfs met zonnepanelen.

Uw verbruik komt overeen met een verbruik van 22620kwh. Mijn woning met 150m3 verwarmbaar heeft een verbruik van 6000 - 7500kwh (afhankelijk van hoe koud het is).

Bij HT warmtepompen is de efficiëntie lager dan bij een LT warmtepomp. LT warmtepompen haal je tussen de 3.7-5 (L/W tot G/W). Voor de berekening laat ons er vanuit gaan dat het een efficiëntie van 2 heeft ipv 3.7.

-> 22620kwh -> 11310kwh die je dan ook moet aankopen.
11310*0.45€ (1kwh elektrische energie kost hier in België op dit moment grofweg 0.45€ all-in). Oftewel aan verbruik ga je met een warmtepomp dan ook jaarlijks +/- 5089.5€ betalen.
Met gas betaal je 22620 * 0.2 = 4524€.
Gas, zelfs met deze hoge prijzen is voor een inefficiënte HT oplossing gewoon niet te verkiezen. Enkel als je investeert in LT oplossingen wordt dat een voordeligere optie.

Dus zoals gezegd, steek het geld van die warmtepomp EERST in isolatie. Desnoods naisolatie via de buitenkant. Gewoon het dak met 20cm pur doen gaat al een substantieel verschil maken.
Dank je voor je reactie.

Waarom reken je met 2 in plaats van 3,7? Dat maakt het bedrag bijna tweemaal zo hoog.

Ik begrijp de aandacht voor isolatie, maar een onafhankelijk adviseur via de gemeente gaf aan dat aan het dak niets hoefde te gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:15
Met een verbruik van bijna 2000 kuub per jaar is isoleren toch echt de eerste stap. Probeer dat terug te brengen naar een 1200m³ en je kunt het met een 6 a 7kW warmtepomp af.
En dat kan dan waarschijnlijk ook meteen een LT warmtepomp zijn, want als je 40 minder energieverbruik hebt, hoeft je afgiftesysteem ook 40% minder warmte af te geven.

Wat voor isolatie heb je nu? Wat voor glas? Wat voor ventilatie?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
Ivow85 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:51:

Wat voor isolatie heb je nu? Wat voor glas? Wat voor ventilatie?
Mijn dakplaten zijn van die prefab platen, waar de pannen op liggen. R is minimaal 2,0 staat in het bestek.
Glaswol 60 mm in de spouw.
Vloer ligt op zand (geen kruipruimte) en alleen plaatje piepschuim 50 mm met PVC folie.
Glas benedenverdieping plus badkamer HR++, rest dubbel glas.

Natuurlijke ventilatie met lokale afzuiging in toilet en badkamer (alleen wanneer ingeschakeld).

[ Voor 0% gewijzigd door hvdhoeven op 12-06-2022 16:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

HT warmtepompen hebben de natuurwetten tegen.
Hoge temperatuur = slechte COP dus veel dure stroom.
Dit plaatje ken je vast al, daar zie je dat je met 65 graden echt niet op beter dan sCOP 2 hoeft te rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large

Stop je geld dus eerst in fatsoenlijke afgifte, nadat isoleren te duur wordt.
Dat betekent fancoils en/of vloerverwarming en meer debiet.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 12-06-2022 17:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hvdhoeven Woon je, zoals @RenegadexRIPxx impliciet met zijn berekening veronderstelt in België?
België heeft vaak H-gas met 11,63 kWh/m³ (zie ook het rekenvoorbeeld) en Nederland Groninger gas voor particulieren met "maar" 9,769 kWh/m³ b.w..

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 12-06-2022 16:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
dunklefaser schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:51:
@hvdhoeven Woon je, zoals @RenegadexRIPxx impliciet met zijn berekening veronderstelt in België?
België heeft vaak H-gas met 11,63 kWh/m³ (zie ook het rekenvoorbeeld) en Nederland Groninger gas voor particulieren met "maar" 9,769 kWh/m³ b.w..
Nee, ik woon in NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:42

twain4me

Een investering in isolatie en met name in je afgift is een investering in de toekomst. ik zou door de zure appel heen bijten of verhuizen als je daar niet in wil investeren. het ei van columbus voor verwarming moet je zoeken in afgifte, niet in een HT wp.

Als je echt alleen bang for buck wil dan zou ik een L/L wp ophangen en gewoon gaan besparen op de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
Wat zou vloerverwarming op de benedenverdieping eventueel kunnen besparen? Heeft iemand daar een inschatting voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:02
hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Dank je voor je reactie.

Waarom reken je met 2 in plaats van 3,7? Dat maakt het bedrag bijna tweemaal zo hoog.

Ik begrijp de aandacht voor isolatie, maar een onafhankelijk adviseur via de gemeente gaf aan dat aan het dak niets hoefde te gebeuren...
Ik reken met 2 omdat de cijfers van die 3.7 tot 5 enkel van tel zijn voor LT warmtepompen (mijn LT heeft een scop van 3.6, en dat is op basis van effectieve metingen jaar na jaar - al zijn er die nu momenteel 4+ halen). HT warmtepompen halen bij mijn weten, voorlopig niet die cijfers. En ik acht de kans klein dat we die cijfers op termijn krijgen. Zoals door iemand anders al gezegd, de natuurwetten zijn voorlopig nog universeel :p.

Ik nam ook 2 omdat dit simpel te berekenen was, maar met 2 overdrijf ik nog altijd in efficiëntie. Als je wat searches doet spreekt men over veel gevallen over 1.9 of lager omdat de SCOP afhankelijk is van de buitentemperatuur. En bij L/W ben je afhankelijk van de buitenluchttemparatuur die doorheen het jaar schommelt en wat dus een uitmiddelende werking heeft. In de zomer heb je niet echt veel verwarming (op sanitair warm water na) nodig.

Zolang die onafhankelijk adviseur via de gemeente niet heeft gezegd : investeer in een LT warmtepomp en niet in isolatie, ga ik mij er niet tegen inzetten. Maar zie verder.
dunklefaser schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:51:
Ja, is iets dat hij zelf moet uitrekenen. Ik had zijn aantal kuub gewoon door een converttool gegooid en die neemt dan mijn .be achtergrond mee in rekening.
Ik zag in zijn voorbeeld nergens ook maar 1 berekening en ik zag gewoon statements die in mijn ogen op niet veel meer dan onduidelijke informatie gebaseerd waren. Leek mij belangrijk om even zijn enthousiasme te temperen dan dat hij 10k in het toestel steekt om dan daarna pas te merken dat hij meer spendeert dan met zijn vroegere gasketel.

VERDER :

Zoals gezegd, steek eerst uw geld in isolatie. Isolatie is een PASSIEF voordeel. Dit is een voordeel waat je 1 keer geld aan spendeert en waaraan je in de volgende x jaar dat je er blijft wonen een positief effect heeft op de reductie van uw factuur tov wat de factuur had geweest indien je NIET had geïsoleerd. Als prijzen van de verwarming stijgen, dan gaat die investering in isolatie u daar niet tegen beschermen. Je gaat nog altijd een stijging in kost hebben.

Bij een investering in techniek is het voordeel voor de levensduur van die techniek. En voor een warmtepomp (L/W) is dat eerder tegen de 15j. Voor een G/W of W/W is dat eerder een 20 - 25jaar (vooral door het feit dat bij de lucht je een systeem hebt met een ventilator die je op die termijn wel eens moet reviseren). Dus na die x jaar moet je u dan ook indenken dat het geld dat je aan die ketel / warmtepomp hebt gegeven er terug moet kunnen neerleggen om de jaren erop er terug van te genieten. Bij isolatie geeft die eerste investering nog altijd zijn zelfde rendement.

Als we kijken naar uw specificaties van isolatie die je geeft. Moeten we eerlijk zijn, dat was op het gebied van isolatie beter als niets. En in het verleden was een spouw van 6 cm al groot. Nu heeft men die spouw vervangen door een PUR/PIR barrière van 12 - 14 cm bij nieuwbouw. https://www.dakisolatie-expert.be/pur-dakisolatie

In de daken van tegenwoordig zet men al snel 20 cm PIR. Als ik mij goed herinner heeft een PIR plaat van 2,2 RD zo'n dikte van 6cm. 20 cm is meer *3 keer de isolatiefactor dan wat je er nu hebt steken.
EDIT : U (thermische geleidbaarheid isolatie) = 1/R. Dus minimum een R van 2 wil zeggen dat alles boven de 2 een positieve impact heeft (lagere U), alles met een lagere R heeft een slechtere impact (grotere U). Dus 2.2 is dus beter dan 2 en dus een goed voorbeeld als bepaling van een "principegrootte". Aan u om te zien hoever mijn inschatting erlangs zit.

En ik spreek voor mijn casus vanuit een nieuwbouw met dergelijke specs. Het is als je niet op de manier zoals vroeger wilt leven (limitering van de verwarming van de woning van de zones) de enigste manier om met deze stijgende prijzen de kostprijs onder controle te houden. Desondanks dat ik het ook wel voel in vergelijking met de jaren ervoor. Maar het is niet gestegen naar belachelijke bedragen zoals bij mensen waar de isolatie beperkt tot onbestaande is.

Theoretisch gezien zorgt een verdubbeling van uw huidige isolatie voor een halvering van de warmteverliezen. Wil je daarna nog eens uw verbruik halveren, moet je in principe de isolatie nogmaals verdubbelen (zolang er niet nog beter isolerend materiaal bestaat dan wat PIR/PUR nu geeft).
Dus 22Mwh aan warmteverliezen bij 6 cm PIR
11 Mwh aan warmteverliezen bij 12 cm PIR
6.6 Mwh aan warmteverliezen bij 20cm PIR

Zijn uw muren geen 20cm PIR, dan gaan uw warmteverliezen hoger liggen. Zijn uw vensters niet op het niveau van die 20cm PIR noch op die van 12CM PIR, dan gaan uw cijfers hoger liggen. Heeft men die PIR niet afgeplakt op de naden, dan gaan uw warmteverliezen hoger liggen. etc... elke imperfectie / mindere versie zorgt dus voor een verhoging (licht tot groot). Maar de eerste stap is en blijft isolatie steken.
Al ga je klagen over die isolatie in de zomer :p. Maar een airco lost dat probleem op ;p.

[ Voor 3% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 12-06-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
En ventilatoren op radiatoren? Ik heb in de huiskamer sinds kort 2 Jaga Strada radiatoren, daar zou ik DBV modules op kunnen zetten. Is dat de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
Het signaal voor isolatie duidelijk, ik capitueer bijna. De kosten van vloerverwarming inclusief nieuwe vloer (met de oude houten vloer is niet veel mis, maar netjes verwijderen en opnieuw laten leggen is bijna even duur als een nieuwe pvc vloer). Kost tussen 13K en 15K, dat is aanzienlijk...
Nog afgezien van de enorme impact voor de inboedel en de troep die het geeft...
Suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:22:
Wat zou vloerverwarming op de benedenverdieping eventueel kunnen besparen? Heeft iemand daar een inschatting voor?
vloerverwarming bespaard niets althans niet met een plofketel en als je geen/weinig isolatie hebt onder je vloer zal het ook met een wp extra warmte kosten door een hogere Delta T tussen vloer en ondergrond. onder bepaalde omstandigheden gaat de grond onder het huis als warmte buffer werken, wat dit effect weer kleiner kan maken.
Je hebt afgifte nodig vloerverwarming is slechts 1 oplossing. wand verwraming, LT radiatoren, fancoils of zelfs een airco zijn andere oplossingen.

als vergelijking met HT een cop van 2 of LT met een cop van 4 (goed haalbaar in renovatie) tsja lijkt mij niet moeilijk dat je 2 keer zo weinig energie gaat verbruiken, mits je maar genoeg afgifte hebt.
je gebruikt nu 2000m3 wellicht 1700 voor verwarming? dan zit je dus op 1700*8,5=14000 kWh wat dus 7000kWh gaat kosten met cop 2 of 3500kWh met cop4. Dus elk jaar 3500kWh verschil.
De koste van een beetje verwarming infrezen heb je dus zo terug. of je de kosten van je vloerafwerking terug kan verdienen moet je zelf even uitrekenen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Plafondverwarming kan ook (dezelfde spullen als droogbouw vloerverwarming, spanplafond eronder en klaar).

Maar @hvdhoeven, voor als het nog niet duidelijk was:

elektriciteitsrekening = warmtevraag / sCOP.

Met isolatie verminder je de warmtevraag, met lage temperatuurafgifte verhoog je de sCOP.
Als je daar getallen aan wil koppelen, kijk je in mijn eerder geposte plaatje. Voor het gemak mag je aannemen dat sCOP ongeveer de COP bij 7°C is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties die ik mocht ontvangen. Het gaat ineens een heel andere richting heen, dan ik wilde volgen. En nog wel een richting die ik al had afgeschreven.

Maar ik ga het opnieuw op een rijtje zetten.
Mag ik mijn huidige beeld (rekening houdend met mijn mogelijkheden) even opsommen? Staat op juiste volgorde?
  • schuine pannendak van binnenzijde isoleren met inachtneming van een luchtlaag tussen de nieuwe en de bestaande isolatie
  • platte dak (opnieuw)isoleren, er moet toch nieuw bitumen op
  • vloerverwarming of plafondverwarming, maar eventueel ook LT radiatoren met ventilator in plaats daarvan?
  • LT warmtepomp (als vervanger van CV?)
  • zonnepanelen bijplaatsen ivm warmtepomp
Al met al een lange en vooral dure lijst.
Wie heeft er nog tips voor me? Wat is overbodig?

[ Voor 1% gewijzigd door hvdhoeven op 12-06-2022 21:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:15
Heb je het faq wp topic al gelezen?
Dak isoleren is zoiezo verstandig

Verder kan je overwegen om extra leidingen voor je radiatoren te laten aanleggen ( achter de gordijnen zie je ze nauwelijks)

Bij climatebooster.nl (en bij Jaga) kan je de info vinden over de impact van ventilatoren

Alternatief is dat je ook een airco plaatst. Daar kan je ook mee verwarmen en dan verhoog je gelijk je warmteafgifte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Isoleren levert ook met een gasketel winst op, dus daar inderdaad mee beginnen (al weet ik niet wat het bij jou kost, zelfdoen is vaak een optie en scheelt een hoop.)
Verbeteringen aan het afgiftesysteem helpen ook wat met een gasketel (~10%).
Als je je ketel niet helemaal meer vertrouwt, maar ook nog niet wil vervangen dan is een warmtepompboiler een aardige tussenstap - dan kan je in ieder geval douchen en met een €25 straalkachel heb je een goedkope verzekeringspremie. Ook een airco is een overweging als tussenstap (al doen een hoop tweakers het ook als definitieve oplossing).
Een warmtepomp wordt dan later, wanneer de afgifte voldoende is, alvast een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:07:
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties die ik mocht ontvangen. Het gaat ineens een heel andere richting heen, dan ik wilde volgen. En nog wel een richting die ik al had afgeschreven.

Maar ik ga het opnieuw op een rijtje zetten.
Mag ik mijn huidige beeld (rekening houdend met mijn mogelijkheden) even opsommen?
  • dak van binnenzijde isoleren met inachtneming van een luchtlaag tussen de nieuwe en de bestaande isolatie
  • platte dak (opnieuw)isoleren, er moet toch nieuw bitumen op
  • vloerverwarming of plafondverwarming, maar eventueel ook LT radiatoren met ventilator in plaats daarvan?
  • LT warmtepomp (als vervanger van CV?)
  • zonnepanelen bijplaatsen ivm warmtepomp
Al met al een lange en vooral dure lijst.
Wie heeft er nog tips voor me? Wat is overbodig?
Mijn grootste tip, ga niet van elk van stukje isolatie verbetering de tvt uitrekenen, daar ga je niet vrolijk van worden naisoleren is in maar heel weinig situaties financieel echt zinvol. je comfort gaat er echter wel van omhoog :+ en de maandlasten gaan omlaag het is de vloek van de huizen met dergelijk Rc waardes, te slecht om goed geisoleerd te zijn, te goed om financieel zinvol te verbeteren.
wat ik in iedergeval zou doen (en elk project mee begin) is kijken waar de zwakke punten in de schil zitten bv rond dakramen de aansluiting van dak op gevel etc. daarna kierdichting en pak je dus ramen en deuren aan door bv hang en sluitwerk te stellen. rubbers/tochtstrippen vervangen/plaatsen etc etc etc vergeet brievenbus en eventueel de valdorpel niet.

of je op de manier moet isoleren die je voorsteld zou ik niet kunnen zeggen zonder te weten hoe nu de opbouw is. je nieuwe opbouw simuleren kan hier: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
hvdhoeven schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:22:
Ironisch gezien niets. Het gasverbruik wordt juist ietsje hoger.
Wat vloerverwarming wel mogelijk maakt is een erg groot oppervlakte welke warmte goed en geleidelijk afgeeft en met een lagere temperatuur toekan dan traditionele radiatoren.

En bij een warmtepomp geld hoe lager de aanvoertemperatuur destebeter de COP.
Daar compenseer je qua kosten met gemak de iets hogere energiebehoefte mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
D-dark schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Ironisch gezien niets. Het gasverbruik wordt juist ietsje hoger.
Wat vloerverwarming wel mogelijk maakt is een erg groot oppervlakte welke warmte goed en geleidelijk afgeeft en met een lagere temperatuur toekan dan traditionele radiatoren.

En bij een warmtepomp geld hoe lager de aanvoertemperatuur destebeter de COP.
Daar compenseer je qua kosten met gemak de iets hogere energiebehoefte mee.
Maar als ik je goed begrijp,is er dus eigenlijk vrijwel geen voordeel te behalen met de combi van vloerverwarming en een LT warmtepomp?

Dat vind ik wel een merkwaardige stelling D-dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je maakt de onderkant van je buitenschil wat warmer, dus iets meer warmteverlies dus warmtevraag (~5% hooguit).
Je verlaagt de watertemperatuur met zeker 20 graden, dus de scop gaat 40% of meer omhoog.
Energierekening = warmtevraag / scop, dus reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
hvdhoeven schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Maar als ik je goed begrijp,is er dus eigenlijk vrijwel geen voordeel te behalen met de combi van vloerverwarming en een LT warmtepomp?

Dat vind ik wel een merkwaardige stelling D-dark.
Bij een cv ketel heb je een iets hoger verbruik dan traditionele verwarming.

Voor een lage temperatuur warmtepomp bied het wel voordelen.
Bij een lage temperatuur warmtepomp moet je nog steeds de grote oppervlakte van vloerverwarming op temperatuur brengen. Maar dat kan op een veel lagere temperatuur waardoor de warmtepomp efficiënter werkt en een hogere cop haalt. Daardoor is de benodigde energie per saldo lager.

2e voordeel van vloerverwarming is dat een warmtepomp graag zijn output kwijt raakt. Een grote oppervlakte van vloerverwarming speelt daarin mee. De warmtepomp kan veel langere runs maken waardoor pendelen beperkt wordt.
Pagina: 1