Gebruik van zonnepanelen zonder terug levering.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccoef
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 14:05
Goedemiddag allemaal,

Ik heb thuis een serverkast staan welke qua inhoud steeds wat meer groeit, daarmee ook het gebruik van stroom.

Het idee bestaat om 2 zonnepanelen aan te schaffen en deze direct door de serverkast te laten gebruiken.
Wanneer er niet genoeg stroom wordt opgewekt moet de normale stroom van thuis de capaciteit aanvullen.
Ik wil de opgewekte stroom niet gaan terug leveren, ook wil ik geen stroom gaan opslaan.

Mijn vraag aan jullie: kan dit überhaupt? Bestaat er hardware welke ervoor kiest de volledige zonne-energie te gebruiken en de rest elders bij te halen?

Wellicht verduidelijkt deze illustratie mijn wens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjmYOuaN7-dHO-ukOeXG2c7_eJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0vbByohc5LMmBH6JwL6FZB0x.png?f=user_large

Ik hoor graag!
- Marc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mmm… heb je zoveel servers nodig? De beste besparing is het verbruik te verminderen ;)
Maar de opgewekte stroom van zonnepanelen gebruiken moet je het afstemmen op het verbruik en zonnepanelen leveren niet altijd permanent stroom, of je moet met batterijen gaan werken.
Als je bijv. een boiler hebt is het allemaal veel makkelijker te sturen.
Maar er zullen hier vast wel mensen zijn die een oplossing voor je weten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:11

Onbekend

...

Volgens mij bestaat daar geen (relatief goedkoop) kant-en-klaar systeem voor om dat te detecteren en goed te gebruiken.
De oplossing moet je in ieder geval zoeken met extra apparatuur in de meterkast. Deze moet (bijna realtime) de stroom door de elektriciteitsmeter in de gaten houden, en op basis daarvan andere apparaten aansturen.

En stroom wat je per se wilt gebruiken, moet je dus meteen gebruiken of opslaan in de vorm van een andere energiesoort.

Heb je een UPS in het serverrack als backup? Zo ja, laadt de UPS-batterij alleen op als je stroom over hebt.
Heb je een vrieskist? Zet hem dan (automatisch) extra koud zodra er energie beschikbaar is. Het maakt in principe niets uit of je je producten bij -18 of bij -25 graden bevroren houdt.
Heb je een boiler? Warm dan het water elektrisch extra heet op als je energie over hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30
Waarom zou het een probleem zijn als er stroom wordt teruggeleverd wanneer de panelen toevallig meer opwekken dan de servers gebruiken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 17:06
Opgewekte stroom van zonnepanelen wordt eerst binnenshuis gebruikt. Alles wat niet intern gebruikt kan worden wordt teruggeleverd. Alles wat te kort komt komt van het net af. Oftewel je kan het vierkant met vraagteken gewoon vervangen met een rode lijn. Geen bijzondere apparatuur vereist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@marccoef Je denkt veel te moeilijk en zoekt naar 2 gescheiden systemen, terwijl je eigenlijk gewoon nodig hebt wat iedereen doet: De zonnepanelen inzetten voor je hele huishouden. Vragen de servers stroom, dan gebruiken ze dit, net als het huishouden. Is er te weinig zonnepanelen opbrengst, dan levert het net de aanvulling. Is er teveel, dan wordt er teruggeleverd. Alleen de stroom van de zonnepanelen naar de servers sturen is een nobel streven, maar de apparatuur die hiervoor nodig is en de problemen en uitdagingen die het je op gaat leveren zijn enorm.

Gewoon als één geheel en één grote optelsom zien. Dus bijv. 2 paneeltjes op de juiste manier op een stopcontact dat er het beste bij past aansluiten en het daarbij laten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Taro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:56:
Dus bijv. 2 paneeltjes op de juiste manier op een willekeurig stopcontact dat er het beste bij past aansluiten en het daarbij laten.
Op de juiste manier aansluiten is niet op een willekeurig stopcontact, maar op een aparte eindgroep of middels een PV-verdeler. ;)

Ik neem aan dat @marccoef zelf wil gaan monteren, een installateur laten langskomen voor 2 panelen is relatief heel erg duur. Dan kun je er beter meteen een stel meer laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Op de juiste manier aansluiten is niet op een willekeurig stopcontact, maar op een aparte eindgroep of middels een PV-verdeler. ;)
:) Heb "willekeurig" verwijderd, dat sprak de rest idd tegen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een stekker paneel setje doet wat je wilt. In een normaal huishouden levert dat ook nooit meer op dan je gebruikt.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2022 15:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:17

FreakNL

Well do ya punk?

Die stekkerklare setjes zijn wel aan regels gebonden maar als je onder de 600wp blijft mag het volgens mij.

Je hebt ook nog andere continu gebruikers in je huishouden (koelkast, vriezer, sluipverbruik), dus je gaat waarschijnlijk niet eens terugleveren behalve als je servers uitstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
@marccoef
elke omvormer kan dit eigenlijk al als je dit zou willen, je hebt niks speciaals nodig.
paneel + (micro) omvormer, klaar.

dus ja het kan, maar is rond uit dom te noemen. :F
(sorrie ik kan het echt niet lief zeggen.)

ik krijg zelfs voor over productie nog zo veel geld, dat het al uit kan.
dus leg gewoon een fatsoenlijke set op dak, en verdien een centje bij.
een fatsoenlijke set is nog goedkoper als die kleine setjes ook.
dus trek een beetje geld uit de portemonnee en investeer in je toekomst. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 19:13

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoeveel panelen passen op je dak? Okee dan zoveel panelen leggen, en aansluiten, en je vraagstuk is opgelost. En wat je servers niet verbruiken op dat moment leverd nog geld op ook. Door het elders in huis te gebruiken, of terug te leveren wat via saldering geld bespaard / opleverd of aan het eind van het jaar nog terugleverd waardoor je energie rekening zelfs negatief wordt.

Met deze oplossing kan je standaard apparatuur gebruiken en heb je minder kosten. En zelfs verdiensten als je een groot dak hebt zodat je meer kan opwekken dan je totale verbruik per jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Gerco-M op 12-06-2022 17:13 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FreakNL schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:22:
Die stekkerklare setjes zijn wel aan regels gebonden maar als je onder de 600mw blijft mag het volgens mij.
600 Wp bedoel je denk ik, officieel was het 517 Watt maar als consument heb je daar eigenlijk niets mee te maken, als het te koop is mag je het gebruiken. Als een partij als supersola stekker sets met 930Wp aanbiedt wat officieus buiten specs is blijft vreemd. Dan zou dan de NVWA moeten ingrijpen op verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@marccoef Wat je wil (niet terugleveren), dat kan, is duur, ondoelmatig en eigenlijk verspillend. Je moet dus een hele goede reden hebben :)
De meeste merken omvormer (ik weet in ieder geval SMA, Fronius en SolarEdge) ondersteunen een tussenmeter om teruglevering tegen te gaan omdat het in sommige landen niet mag.
Zo'n tussenmeter is vrij prijzig voor 800Wp.
Vaak wordt dat gecombineerd met een accu, wat het nog duurder maakt.

In Nederland mag je terugleveren en kan je €0,58/kWh betaald worden voor overproductie wat bijzonder lucratief genoemd mag worden.

Ga dus gewoon terugleveren zoals iedereen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

DukeBox schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:12:
[...]

600 Wp bedoel je denk ik, officieel was het 517 Watt maar als consument heb je daar eigenlijk niets mee te maken, als het te koop is mag je het gebruiken. Als een partij als supersola stekker sets met 930Wp aanbiedt wat officieus buiten specs is blijft vreemd. Dan zou dan de NVWA moeten ingrijpen op verkoop.
2,25A volgens de NTA 8493. Dus uitgedrukt in stroom (Ampère).

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-06-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:27

Proton_

Team Welles

@Dre Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat stekkeromvormers ergens in 2014 de nek omgedraaid waren?
Veel ruis in ieder geval.
https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:29:
@Dre Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat stekkeromvormers ergens in 2014 de nek omgedraaid waren?
Veel ruis in ieder geval.
https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/
Phoe, zo op de hoogte ben ik niet. Op die website van Veron zie ik geen citaat van een norm van 600W. Ik weet vroeger (2014?) dat veel mensen 2,25A gingen omrekenen naar Watt of zelfs Wp, dat is natuurlijk beter te begrijpen maar was (toen) technisch onjuist. Geen idee hoe het tegenwoordig zit en wat er wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-06 14:12
Ik denk dat je iets te hard naar een probleem zoekt dat er misschien niet is (of niet zou moeten zijn) maar dat even ter zijde.

Met een Shelly plug of Shelly PM1 inbouw schakelaar kan je meten hoeveel stroom je opwekt en hoeveel je verbruikt. Plaats een Shelly tussen zonnepanelen en het net en de serverkast en het net.
Met Home assistant kan je redelijk eenvoudig een automation in elkaar klikken die de zonnepanelen uit zet als er te veel geproduceerd wordt.
Je kan in plaats van je serverkast ook je meterkast nemen en het via de P1 poort meten.

[ Voor 7% gewijzigd door AJediIAm op 12-06-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dre schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:23:
2,25A volgens de NTA 8493. Dus uitgedrukt in stroom (Ampère).
Precies, reken dat maar om naar Watt bij 230V ;)

@Proton_ zolang de NVWA het niet verbiedt mag het verkocht worden. Alleen een installateur mag het niet meer installeren omdat deze volgens nen1010:2015 moet werken.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:49:
Waarom zou het een probleem zijn als er stroom wordt teruggeleverd wanneer de panelen toevallig meer opwekken dan de servers gebruiken?
Misschien denkt hij alvast vooruit als het salderen wordt afgebouwd.
Ik ken wel de Energy Socket die aangaat als je panelen gaan leveren, maar die gaat ook weer uit, niet handig met een server of je moet een ups hebben.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
HereIsTom schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Misschien denkt hij alvast vooruit als het salderen wordt afgebouwd.
En dan? Wat wil je dan als de zonnepanelen meer op kunnen wekken dan de afname? De opbrengst inperken?

Een terugleververgoeding is altijd nog meer dan 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:28:
[...]

En dan? Wat wil je dan als de zonnepanelen meer op kunnen wekken dan de afname? De opbrengst inperken?

Een terugleververgoeding is altijd nog meer dan 0,0.
Nee gewoon proberen om zoveel mogelijk zelf direct te verbruiken is altijd nog beter dan maar €0,06 te krijgen tegen die tijd!
En zoals ik schreef kun je dat met die stekkers en al veel apparaten prima regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
HereIsTom schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Nee gewoon proberen om zoveel mogelijk zelf direct te verbruiken is altijd nog beter dan maar €0,06 te krijgen tegen die tijd!
Dat spreekt niemand tegen, ik ook niet.

Maar helemaal niet terugleveren is nog wel een stapje verder dan "proberen zoveel mogelijk direct te verbruiken", en niet zo eenvoudig te realiseren. Terwijl dat blijkbaar wel de wens van @marccoef is. Alleen daar heb ik mijn vraagtekens bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is vrij simpel, zorgen dat je verbruik altijd meer is dan wat je opwekt.

Maar wat daar dan het praktisch nut van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Dat spreekt niemand tegen, ik ook niet.

Maar helemaal niet terugleveren is nog wel een stapje verder dan "proberen zoveel mogelijk direct te verbruiken", en niet zo eenvoudig te realiseren. Terwijl dat blijkbaar wel de wens van @marccoef is. Alleen daar heb ik mijn vraagtekens bij. ;)
Volgens mij heeft hij het verkeerd beschreven, waarschijnlijk bedoelt hij dat hij het direct allemaal voor zijn servers wil gebruiken, maar das zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Accretion schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:03:
Het is vrij simpel, zorgen dat je verbruik altijd meer is dan wat je opwekt.

Maar wat daar dan het praktisch nut van is?
Als het salderen eraf is wordt dat wel heel erg lastig, maar met maar twee panelen kan dat misschien wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:21
Goedkope AliExpress hybride omvormer kopen, komen uit Italie, Duitsland of Polen dus binnen een week binnen. Deze hebben namelijk een aparte in en uitgang voor 220V.
https://nl.aliexpress.com...88&_t=fromRankId:14326688
Deze bijvoorbeeld. Koppel er gelijk een accu aan heb je ook gelijk een UPS.

[ Voor 6% gewijzigd door hoogerb op 13-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:39
Zo lang die servers samen meer verbruiken dan je panelen maximaal opwekken zul je nooit terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccoef
Ik wilde het graag 'los van het huis' houden, zodat ik nergens wat moest veranderen binnenshuis. Een soort van los projectje.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik besef mij nu dat een systeem kopen welke normaal terug levert veel gemakkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccoef
hoogerb schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
Goedkope AliExpress hybride omvormer kopen, komen uit Italie, Duitsland of Polen dus binnen een week binnen. Deze hebben namelijk een aparte in en uitgang voor 220V.
https://nl.aliexpress.com...88&_t=fromRankId:14326688
Deze bijvoorbeeld. Koppel er gelijk een accu aan heb je ook gelijk een UPS.
Al is dit dus eigenlijk exact wat ik nodig heb ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsushi
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-06 22:10
Je kan ook voor een "bijna" kant en klare oplossing gaan.
Victron heeft daarvoor hele mooie inverters voor "off grid" systemen.

https://www.offgridcentrum.nl/product/off-grid-huis-48kw-48-3000-pylontech-6-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:05
@marccoef je project is wel degelijk simpeler en goedkoper op te lossen!
Meeste antwoorden hier zijn doordrongen van het almachtige salderen, maar nergens staat waar je die servers hebt staan. Misschien wel in buitenland. Je wilt dus je kwh's niet geregistreerd zien, hè?
Deze oplossing kwam ik tegen voor iemand die in buitenland (geen salderen) zijn zonnepanelen wilde gebruiken om warm water te maken (elec. boiler). Het is een soort controller apparaatje dat stroom meet van het huis en vermogen omleidt naar verbruiker. In jouw geval de serverkast.
Zoek eens op mk2pvrouter en je ziet die dingen zijn niet duur. Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:56

Septillion

Ja, je kan inderdaad gewoon je overtollig vermogen gewoon opstoken in hitte. Heb je inderdaad 0-ish watt op de meter. Maar daarmee is het nog steeds geen losstaand systeem of simpeler. het is al helemaal niet groen natuurlijk tenzij je die warmte echt zelf kunt gebruiken. En als terugleveren an sich mag (ook al krijg je niets) is dat nog steeds goedkoper dan een module aan te moeten schaffen die alleen er ongebruikte warmte van maakt.

Enige manier die ik kant en klaar zou kunnen bedenken is een off-grid systeem en een ATS gebruiken. Maar nog steeds stuk ingewikkelder dan gewone omvormer. Alternatief met meer zelfbouw zou zijn om alles via 12/24V te doen. Dus omvormer met kleine accu (die tijdens laden dus meer dan 12/24V geven) parallel via diodes aan een 12/24V voeding. En dat geheel aan een 12/24V naar 230V omvormer te hangen. Maar nog steeds complex en meer verliezen, ook tijdens gebruik uit het net.
Pagina: 1