Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
Wij zijn op het moment een beetje aan het oriënteren om minder gas te verbruiken.
Op het moment zijn we al geen grootverbruiker maar met de huidige gasprijzen wil ik het zoveel mogelijk beperken.

Ook willen we over een x aantal jaar eigenlijk verhuizen naar een iets groter huis, maar gezien de huidige ontwikkelingen willen we dit toch even uitstellen.
Mede hierdoor hebben we ook een beperkt budget voor 'verduurzaming', namelijk €10.000,-

Wat achtergrond informatie.
Op het moment stoken we met de CV ketel (2015), koken we op gas en warm water gaat uiteraard ook via de CV.
Het huis zelf is van 1978 en ongeveer 86 M² groot.
De vloer is geïsoleerd met Tonzon, de wanden en dak zijn nog vanuit de bouw, en ik heb geen idee hoe destijds geïsoleerd werd...

Verwarmen (en koelen) willen we doen middels airco's.
Hiervoor hebben we inmiddels akkoord gegeven op een offerte en worden er binnenkort 2 Daikin 2,5 KW airco's geplaatst met een 4kW buitenunit.
Prijs - €3400,-

Stroom opwekken willen we doen middels zonnepanelen (8 stuks).
De meterkast zou eigenlijk ook meteen aangepakt moeten worden omdat deze nog origineel is.
Prijs - €5600,-

Het koken op gas willen we ook graag vervangen voor koken op inductie.
In combinatie met de nieuwe groepenkast zou het werkend gemaakt kunnen worden ondanks dat we maar 1 fase hebben, geen idee of die makkelijk geregeld is?
Prijs - €300,-

Isoleren buitenmuren:
We hebben een hoekwoning dus een grote zijmuur, wellicht dat we hier nog wat winst kunnen behalen door de spouw te vullen met van die korrels? Hiervoor moeten we nog een offerte aanvragen.
De spouw zelf is 3 á 5 centimeter dik.

Isoleren dak:
Hier kunnen we dus niet achter komen hoe het dak geïsoleerd is, vaak is met het dak nog wel wat winst te behalen, maar kan ik aan de binnenzijde tussen de gordingen gewoon isolatie plaatsen of kan dat niet met de eventuele bestaande isolatie die in het dak zit.

En dan als laatste, het water loopt dan nog steeds via de CV ketel.
Is hier nog een oplossing voor zoals een elektrische boiler of is dit pure geldverspilling?
We zitten met de beperkte ruimte dus een groot boilervat kunnen we ook niet zomaar even kwijt.

Iemand nog op en aanmerkingen of tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kierdichting als je het zelf kan doen verreweg de maatregel met most bang for buck hang en sluitwerk nastellen een busje kit/pur en wat tochtstrips. als je helemaal los wil gaan een valdorpel bij de voordeur.

naisoleren van het dak is het volgende wat ik zou bekijken, maar je moet wel de opbouw kennen om te weten hoe je de boel gaat detaileren.

je geeft veder niet veel info over de zonnepanelen, is je dak dan een beetje vol met die 8 panelen? ik zou in iedergeval niet 2 paneeltjes weglaten.

ik heb mijn inductie plaat bijna nieuw en gratis van marktplaats geplukt. als het nieuw moet zijn zal jehet niet redden voor 300 euro met een nieuwe verdeler.

SWW zou ik doen met een wpb (warmtepomp boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Nou, de spouw isoleren in een hoekwoning valt natuurlijk hele dikke winst uit te halen. Ik heb een huis die een jaar ouder is, isolatie die erin zit is naar beneden gezakt en doet niks meer. Gaat schuim in, dat gaat flink schelen in de kou die er vanaf komt.

Dakisolatie is natuurlijk ook heel belangrijk, warmte gaat tenslotte omhoog. Er achter komen hoe het erbij ligt is natuurlijk niet moeilijk. Til een dakpan op, haal een plaat aan de binnenkant weg of w/e je er nu hebt zitten, dan weet je hoe het zit. Hoe je het isoleert kan ik je niet zeggen, oriënteer mijzelf op het moment ook. Bij mij is het dakpan, plaat met panlatten, niet geisoleerde ruimte, gipsplaat. Wie weet bij jou ook wel. Nu heb ik makkelijk lullen, want had lekkage en moest toch het dak op maar even gaan kijken is de snelste manier. Van binnen is het natuurlijk ez pz.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelle Brolnir op 11-06-2022 18:30 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een beetje gasfornuis verbruikt nog geen 40m3 per jaar aan gas. Die vervangen voor een inductieplaat en de noodzakelijke wijzigingen aan je installatie gaan je financieel niet snel helpen. Daarbij is een goed functionerende gaskookplaat vervangen ook niet erg groen. Zeker wanneer je niet volledig van het gas af gaat zou ik die kookplaat lekker laten zitten voor nu. Hou er bij de ombouw van je meterkast wel vast rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een hoop geld voor twee airco's van 2.5 kw.

Zonnepanelen kun je zelf doen en bespaart veel geld.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Je dak is waarschijnlijk niet meer dan een lullig purlaagje. Doet niets. Hier ook een huis uit 78 en heb 10 jaar geleden mijn dak al geisoleerd aan de binnenkant. Scheelde mij 30 procent aan gasverbruik.

Spouw heb ik dan weer niet gedaan op aanraden van iemand die mijn spouw met camera heeft bekeken. Advies niet doen want als je het goed wil doen moet de bestaande steenwol eruit en dan pas vullen.

Weet je zeker dat je wil gaan verwarmen met L/L? Ik doe dat al 3 jaar en wil nu toch graag L/W. Comfort van radiatoren ga je niet halen met L/L bij echte koude buiten. Het wordt wel warm maar bij defrosts van je unit (duurt zo'n 10 minuten), dropt gelijk de temperatuur. Tevens zal je unit harder gaan blazen. Doe je dit knijpen zakt je COP en krijg je het niet meer egaal warm wat sowieso een uitdaging is. Tevens zit je met een koude toilet, hal, schuur/garage etc etc. Je bent gewaarschuwd.

Juist een huis uit 78 heeft na isolatie vaak ruim voldoende afgifte om L/W te plaatsen omdat daar van die lekkere dikke radiatoren inhangen met veel afgiftevermogen. Okee, je kan dan niet koelen maar wel je hele huis verwarmen op een egale manier. En je hebt gelijk je SWW gedekt en je kan helemaal van het gas af.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@FabianGTI Je plannen zien er goed uit.
De vraag is hoeveel gas en stroom heb je de afgelopen jaren gemiddeld per jaar verbruikt en hoeveel voor warm water?
Wij verwarmen ook met een Airco warmtepomp, maar wonen in een redelijk goed geïsoleerd appartement.
Het gasverbruik is hierdoor met 90% afgenomen omdat we de CV ketel niet meer gebruiken voor verwarming alleen nog voor warm water.
Koken doen wij ook op inductie.
Warm water willen wij doen d.m.v. een elektrische boiler van 50 tot 80L omdat we maar weinig warm water verbruiken, kort douchen en spaardouchekop.
Hoeveel Wattpiek worden de zonnepanelen? Als deze bijv zo’n 500WP zijn, dan kun je 8x 500 - 4000kWh opweken, daar mee kun je het verbruik aardig dekken, maar als je iets meer panelen kwijt kan dan kun je helemaal van het gas af.
De isolatiemaatregelen zou ik zeker doen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Waar voor glas zit er overal in? Als dat niet al eens vervangen is sinds 1978, zeker HR++ er in. Dit is relatief goedkoop te doen.

Verder, isoleren wat er kan.

Daarna zonnepanelen z.s.m. helpt momenteel heel veel.

En de L/L wp is ook een goed idee, het scheelt veel al klopt het dat het comfort niet hetzelfde is als de CV.

Gas voor warm water en koken zou ik bij beperkt budget eerst lekker zo laten, daar zit het grote geld niet in. Dat loont pas als uiteindelijk het gas helemaal afgesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Wilke . Ik heb toevallig sinds deze winter HR++. Terugverdienen ga ik het niet maar het comfort is veel waard. Geen koudestraling meer van het glas.

@FabianGTI Doe je HR++ en isolatie is het wel lekker subsidie vangen. Hier de gevel achter Keralit aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wilke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:50:
Waar voor glas zit er overal in? Als dat niet al eens vervangen is sinds 1978, zeker HR++ er in. Dit is relatief goedkoop te doen.

Verder, isoleren wat er kan.

Daarna zonnepanelen z.s.m. helpt momenteel heel veel.

En de L/L wp is ook een goed idee, het scheelt veel al klopt het dat het comfort niet hetzelfde is als de CV.

Gas voor warm water en koken zou ik bij beperkt budget eerst lekker zo laten, daar zit het grote geld niet in. Dat loont pas als uiteindelijk het gas helemaal afgesloten kan worden.
Helemaal van het gas af, scheelt je al zo’n 300 per jaar aan netbeheer- en vastrecht kosten.
Heb je de inductiekookplaat en boiler in paar jaar mee terug verdiend ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Team Welles

@FabianGTI als al je plannen doorgaan, dan kan het vastrecht van gas er dus uit.
Met een warmtepompboiler is SWW het makkelijkst te doen.
Er zijn warmtepompboilers die, net als een cv ketel, een 125mm concentrische doorvoer kunnen gebruiken. Dat maakt ze bijna een drop-in vervanging en zeer DIY-vriendelijk (ten koste van wat rendement). Circa €1700 incl subsidie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Team Welles

De inductieplaten van Ikea zijn in te stellen op 3.7, 5 en 7 kW dus altijd werkend te krijgen ;)

Panelen zijn eigenlijk een aparte maatregel - ze besparen niets en helpen niet met gasloos worden.
Overweeg daar de sluitpost van te maken, als de belangrijkste drijfveer minder gas is.
Je kunt dan beter nog een Pana in de tuin zetten voor als de l/l unit het moeilijk heeft, dan heb je nog iets aan de huidige radiatoren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Bedankt alvast voor de antwoorden, ik zal er proberen zoveel mogelijk te beantwoorden, hopelijk lees ik nergens overheen:
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:40:
@FabianGTI Je plannen zien er goed uit.
De vraag is hoeveel gas en stroom heb je de afgelopen jaren gemiddeld per jaar verbruikt en hoeveel voor warm water?
Wij verwarmen ook met een Airco warmtepomp, maar wonen in een redelijk goed geïsoleerd appartement.
Het gasverbruik is hierdoor met 90% afgenomen omdat we de CV ketel niet meer gebruiken voor verwarming alleen nog voor warm water.
Koken doen wij ook op inductie.
Warm water willen wij doen d.m.v. een elektrische boiler van 50 tot 80L omdat we maar weinig warm water verbruiken, kort douchen en spaardouchekop.
Hoeveel Wattpiek worden de zonnepanelen? Als deze bijv zo’n 500WP zijn, dan kun je 8x 500 - 4000kWh opweken, daar mee kun je het verbruik aardig dekken, maar als je iets meer panelen kwijt kan dan kun je helemaal van het gas af.
De isolatiemaatregelen zou ik zeker doen!
We gebruiken nu zo'n 1200 kWh en 1000 kuub gas (mede door de relatief zachte winter), huis is niet zo groot dus dat scheelt. :+
Dit zal wel iets omhoog gaan omdat m'n vriendin een dag minder in de week wil werken, eerder werkten we beide 40 uur per week en waren we dus niet thuis.

De zonnepanelen zijn per stuk 400Wp en zouden per jaar zo'n 2300 kWh moeten opwekken, de zon draait namelijk over het huis heen dus we hebben niet de perfecte ligging.
Met 8 panelen zit het dak redelijk vol, het panelen bedrijf raadt ook niet meer panelen aan, dat zou gewoon zonde zijn.

Qua isolatie ga ik eens bekijken, we hebben zowel het geluk als de pech dat het een oud huurhuis is.
De kozijnen, kieren en glas zijn dus wel in orde aangezien die nog niet heel veel jaar geleden vervangen zijn door de woonstichting.
Daarmee heb ik hoop ik meteen de vraag van @Wilke en @MotorBeast

@MotorBeast , we hebben ook gekeken naar een L/W, maar dat is helaas een vrij grote klus en het buffervat past niet goed in het huis zonder daar veel ruimteverlies mee te krijgen.
Ik zal eens proberen erachter te komen hoe het dak is opgebouwd, ik zou relatief makkelijk aan de binnenzijde een PIR laag kunnen aanbrengen van zo'n 7cm dik.
@Jelle Brolnir , aan de binnenzijde hebben we geen losse platen, alleen het dakbeschot, ik zal eens proberen aan de buitenzijde te kijken.

@digifun Ik ben absoluut geen elektricien, ik besteed dat soort dingen graag uit in verband met kortsluiting etc.
Ik pak zelf wel het bouwkundige gedeelte aan, dat is meer mijn ding. ;)

@eLScha Het gasfornuis is van 1990 ofzo, had m'n vriendin ooit eens gekregen van haar oma. _O-

Overigens is het budget beperkt omdat we uiteindelijk toch het huis gaan verkopen, dus dan steek ik liever het geld in het volgende huis, waar wel een W/W of L/W warmtepomp in komt met vloerverwarming en koeling, daar gaan we echt voor volledig gasloos.
En nee, ik heb echt niet de illusie dat we de investering eruit krijgen bij de verkoop, maar een A label woning zal wellicht wel beter verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je hebt er nú waarschijnlijk nog niet veel aan gedurende de komende maanden doordat je combiketel nu amper warmte je huis in hoeft te werken maar kijk eens naar de de instellingen van/op je CV/combi-ketel en dan met name naar de temperatuur van het water wat die ketel de CV leidingen in pompt op het moment dat er daadwerkelijk vraag naar warmte komt vanuit de radiatoren / thermostaat.

Een aanvoer temperatuur voor je CV van ± 50o Celsius gedurende een langere tijd stookt qua gasverbruik (véél!!) voordeliger dan een aanvoertemperatuur van bijv. 80o gedurende een korte brandperiode.

Je 'warmwater' (lees: tap-water) temperatuur moet je niet lager dan 60o Celsius gaan zetten, je wilt absoluut geen Legionella bacteriën in je warm / drink -water leidingnet gaan kweken.

Als je Combiketel ook nog een 'ECO' stand heeft (voor tapwater) dan ook die inschakelen. De standaard Comfort stand zorgt er alleen maar voor dat je ketel continue een paar liter water op temperatuur houdt zodat je 24/7 sneller warm water in je douche / keuken hebt. Een paar liter water extra (door de leiding) kost minder dan dát wat je aan extra GAS verbruikt in de tijd dat de leiding vol loopt met warm water.

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 11-06-2022 20:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@FabianGTI Ik heb de opmerking al eens geplaatst in het L/L topic maar realiseer je dat als je je huis gaat verkopen de meeste mensen niet gecharmeerd zullen zijn van verwarmen met L/L. Ik weet zeker dat indien je voor L/W gaat je dit meer gaat opleveren bij de verkoop, je het meer oplevert omdat je gelijk van het gas gaat en nogmaals......het comfort van L/L is in een woning niet optimaal. Je hebt nu eenmaal meerdere leefruimtes. En die boiler kan je toch op zolder kwijt?
Succes met je keuzes.

NB: je hebt geen vloerverwarming nodig na isolatie. Ga je makkelijk redden met je radiatoren. Meten is weten. En waarom zouden meer panelen zonde zijn als je gaat verwarmen met L/L of L/W en op termijn wellicht electrische auto etc etc? Vol leggen die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:26:
@FabianGTI Ik heb de opmerking al eens geplaatst in het L/L topic maar realiseer je dat als je je huis gaat verkopen de meeste mensen niet gecharmeerd zullen zijn van verwarmen met L/L.
Je verkoopt het dan als "heeft airco" en je sloopt uiteraard die ketel er nog niet uit zolang er geen andere voorziening is. Het geeft wel de mogelijkheid om fors te besparen. Ik vraag me af of mensen al zijn begonnen met opletten wat voor installaties er zijn, de meeste snappen er de ballen van, letten daar totaal niet op, en/of dan toch op zijn hoogst op de energierekening - die je vast met plezier met ze zult delen bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
FabianGTI schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:51:
Bedankt alvast voor de antwoorden, ik zal er proberen zoveel mogelijk te beantwoorden, hopelijk lees ik nergens overheen:

[...]

We gebruiken nu zo'n 1200 kWh en 1000 kuub gas (mede door de relatief zachte winter), huis is niet zo groot dus dat scheelt. :+
Dit zal wel iets omhoog gaan omdat m'n vriendin een dag minder in de week wil werken, eerder werkten we beide 40 uur per week en waren we dus niet thuis.

De zonnepanelen zijn per stuk 400Wp en zouden per jaar zo'n 2300 kWh moeten opwekken, de zon draait namelijk over het huis heen dus we hebben niet de perfecte ligging.
Met 8 panelen zit het dak redelijk vol, het panelen bedrijf raadt ook niet meer panelen aan, dat zou gewoon zonde zijn.

Qua isolatie ga ik eens bekijken, we hebben zowel het geluk als de pech dat het een oud huurhuis is.
De kozijnen, kieren en glas zijn dus wel in orde aangezien die nog niet heel veel jaar geleden vervangen zijn door de woonstichting.
Daarmee heb ik hoop ik meteen de vraag van @Wilke en @MotorBeast

@MotorBeast , we hebben ook gekeken naar een L/W, maar dat is helaas een vrij grote klus en het buffervat past niet goed in het huis zonder daar veel ruimteverlies mee te krijgen.
Ik zal eens proberen erachter te komen hoe het dak is opgebouwd, ik zou relatief makkelijk aan de binnenzijde een PIR laag kunnen aanbrengen van zo'n 7cm dik.
@Jelle Brolnir , aan de binnenzijde hebben we geen losse platen, alleen het dakbeschot, ik zal eens proberen aan de buitenzijde te kijken.

@digifun Ik ben absoluut geen elektricien, ik besteed dat soort dingen graag uit in verband met kortsluiting etc.
Ik pak zelf wel het bouwkundige gedeelte aan, dat is meer mijn ding. ;)

@eLScha Het gasfornuis is van 1990 ofzo, had m'n vriendin ooit eens gekregen van haar oma. _O-

Overigens is het budget beperkt omdat we uiteindelijk toch het huis gaan verkopen, dus dan steek ik liever het geld in het volgende huis, waar wel een W/W of L/W warmtepomp in komt met vloerverwarming en koeling, daar gaan we echt voor volledig gasloos.
En nee, ik heb echt niet de illusie dat we de investering eruit krijgen bij de verkoop, maar een A label woning zal wellicht wel beter verkopen.
Ok jammer dat je dak niet perfect is voor zonnepanelen.
Die 2x 2,5kW Airco’s komen beide in de woonkamer? Want dat heb je denk ik wel nodig als je gasverbruik 1000m3 is, wij hebben een 3,5kW in de open keuken/woonkamer van 55m2 en hadden een gemiddeld gasverbruik van 400m3.
Ook hebben wij sinds enkele jaren kunststof kozijnen met HR+++ glas en dat isoleert goed.
Ik denk dat je energielabel ook omhoog kan als je veel maatregelen neemt om minder energie te verbruiken en van het gas af bent/kan, dan brengt het ook meer op met de hoge energie prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wilke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Je verkoopt het dan als "heeft airco" en je sloopt uiteraard die ketel er nog niet uit zolang er geen andere voorziening is. Het geeft wel de mogelijkheid om fors te besparen. Ik vraag me af of mensen al zijn begonnen met opletten wat voor installaties er zijn, de meeste snappen er de ballen van, letten daar totaal niet op, en/of dan toch op zijn hoogst op de energierekening - die je vast met plezier met ze zult delen bij verkoop.
Ik zou zo een huis kopen met goede L/L warmtepomp en als ik de energierekening zou zien.
En een beetje uitleg voor wie niet weet wat een L/L warmtepomp is haalt ze wel over de streep, zeker als je dan zo van het gas af kan/bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Wilke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Mijn vorige huis heb ik ook verkocht met airco's erin en dat was volgens de kijkers een zeer aangename meerwaarde van de woning. :)
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Ok jammer dat je dak niet perfect is voor zonnepanelen.
Die 2x 2,5kW Airco’s komen beide in de woonkamer? Want dat heb je denk ik wel nodig als je gasverbruik 1000m3 is, wij hebben een 3,5kW in de open keuken/woonkamer van 55m2 en hadden een gemiddeld gasverbruik van 400m3.
Ook hebben wij sinds enkele jaren kunststof kozijnen met HR+++ glas en dat isoleert goed.
Ik denk dat je energielabel ook omhoog kan als je veel maatregelen neemt om minder energie te verbruiken en van het gas af bent/kan, dan brengt het ook meer op met de hoge energie prijzen.
1x 2,5 KW komt in de woonkamer de hangen en 1x 2,5 KW komt in de slaapkamer te hangen, qua M³ zitten we dan nog lang niet aan de maximale capaciteit.
We zullen natuurlijk wel wat deuren open moeten zetten zodat de warme/koude lucht wat meer de woning door kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@FabianGTI Ok als je woonkamer niet zo groot is als die van ons dat gaat het misschien wel lukken, wij zetten als het in de andere kamers te koud wordt soms ook de deuren open, dan stijgt de temperatuur daar ook wel iets, maar met CV als backup kun je dat komende winter prima uitproberen.
Wij zijn nog bezig om zonnepanelen te krijgen en een boiler, dan kunnen we helemaal van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij hebben inderdaad niet een hele grote woonkamer en tussen de woonkamer en keuken zit bij ons nog een muur (gelukkig met deur). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FabianGTI schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Mijn vorige huis heb ik ook verkocht met airco's erin en dat was volgens de kijkers een zeer aangename meerwaarde van de woning. :)
Het was een waarschuwing en wat jij doet met jouw woning moet je zelf weten. :Y Ik vertrouw toch maar op een bevriende makelaar die weet wat er gevraagd wordt in de markt. Ik zelf zou niet eens meer kiezen voor L/L na 3 jaar ervaring met een echte koude winter 2 jaar geleden. En mijn huis is echt top geisoleerd en met weinig warmteverlies notabene. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Even een kleine update, airco's worden als het goed is volgende week geplaatst.
Zonnepanelen zijn ook besteld, maar zit 8 tot 15 weken levertijd op, dus we moeten nog even wachten.

Dan de dakisolatie, het is niet makkelijk om de dakpannen weg te schuiven maar uiteindelijk gaf eentje zich gewonnen.

Onder de dakpannen kan ik dit zien, lijkt op een dunne pir plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPBESaZmFL0zFc4yx3SpHoCP1Ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G4NBBFUoiPz4p5doQbaSXpc0.jpg?f=user_large

Aan de zijkant ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On5lDGn0m5XqmBg5mrLaJHuzw4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j0IEfSKwhZcL1sxsoU4SnYX0.jpg?f=user_large

En van binnen is het gewone aftimmering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fflY1hjGw_yokgDylh5G25j0RDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tN8tqMAm2SF81O2YMbAxMGPj.jpg?f=user_large

Ik kan nergens een damp open folie vinden.
Maar mag dit zomaar aan de binnenzijde extra geïsoleerd worden? Ik zat dan te denken aan ventilatielatten en PIR-platen van zo'n 70mm dik.
Een gedeelte van het dak is open en kan ik goed bij, maar er zit ook een gedeelte waar niet bij te komen is, heeft het dan zin om te isoleren?
Er zit bijvoorbeeld een stuk schuin dak achter een wand waar ook een radiator aan hangt, iets waar je dus met geen mogelijkheid bij komt.

Kennelijk vind Tweakers het handig alle foto's op zijn kant te gooien, excuses dus voor de zere nekken. :+
Pagina: 1