Tmobile thuis max IP adressen bereikt en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hi,

We hebben thuis Tmobile 4G/5G wifi met een kekke ontvanger antenne aan de buiten muur. De Huawei router/switch die je erbij krijgt lijkt al vol te zitten qua maximum aantal IP adressen. We hebben namelijk aardig wat HUE en NEDIS Smartlife lampen in huis en wat andere zaken zoals NEDIS radiatior knoppen met een wifi verbinding. Volgens de Huawei kunnen er maar 32 IP adressen op de 1e DNS server. Ik heb nog 2 andere DNS servers aangezet in de router maar dat lijkt maar 2 extra adressen op te leveren.

Is hier iets op te verzinnen met een extra apparaatje? Ik zou graag de Google Nest apparatuur voor de deurbel en bewakingscamera camera gebruiken maar die passen er nu niet bij. Als ik wat items weghaal waar ik ansich zonder kan dan is er maar 1 IP adres over.

Ik heb de Lease Time al naar 1 minuut teruggebracht in de hoop adressen voor andere apparaten vrij te krijgen als (bijvoorbeeld) overdag de lampen uit staan en al met al scheelt dat wel maar toch. What to do om alles weer meer UpTime te geven? Of moet ik maar overgaan naar glasvezel zodra dit wifi contract over is?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het aantal IPadressen heeft weinig te maken met je DNS server.

Wat je wil is je DHCPpool vergroten, daar staan nu waarschijnlijk maar 32 adressen in. Kijk eens of je die niet een stuk groter kan maken. Of gebruik een router waarbij je dit spul wel fatsoenlijk kan instellen.

Een hele korte lease time gaat je probleem niet echt helpen, als je toch meerdere apparaten tegelijkertijd wil gebruiken.
Of je nou glasvezel of iets anders gebruikt als internet maakt niet uit, dit zit immers aan de andere kant van je router, in je interne netwerk (of je moet alles externe IPs geven, maar dat is extreem onverstandig en ongebruikelijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van een eigen router achter die T-Mobile router? Je zorgt dan dat de DHCP-functie van de T-Mobile wordt uigezet, geeft je eigen router een vast IP-adres en laat dat ding lekker alles in je netwerk regelen. Probleem opgelost want dat T-Mobile ding heeft maar één apparaat waar het mee verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik weet niet hoe T-Mobile zijn routers standaard uitlevert, maar het zou wel vreemd zijn dat ze dit niet met een 10.x.y.0/24 of 192.168.x.0/24 zouden uitleveren. Ik denk dan ook dat je een ander probleem hebt. Helemaal gezien je het hebt over DNS servers en ook het inschakelen van extra DNS servers (dat is waarschijnlijk je secondary external DNS). Dat gaat niets doen voor je interne IP range.

Waarom denk je dat je niet genoeg IP adressen hebt in je DHCP-pool? Ik ga er namelijk vanuit, dat als je weet waar je dat moet zoeken, dat je ook wel weet hoe je de DHCP pool kan vergroten. Normaal gesproken zou een 192.168.0.0/24 netwerk voldoende ruimte moeten bieden. Met 254 IP adressen zou een normaal huishouden ruimschoots genoeg moeten hebben.

Een korte lease-tijd geeft alleen maar problemen. Je loopt dan de kans dat een apparaat zijn lease niet kan vernieuwen en dan dropt steeds je internetverbinding. Lekker als je midden in je Netflix serie zit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 11-06-2022 14:21 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
sypie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:11:
Wat te denken van een eigen router achter die T-Mobile router? Je zorgt dan dat de DHCP-functie van de T-Mobile wordt uigezet, geeft je eigen router een vast IP-adres en laat dat ding lekker alles in je netwerk regelen. Probleem opgelost want dat T-Mobile ding heeft maar één apparaat waar het mee verbindt.
Als je niet weet hoe je de DHCP pool moet vergroten, dan lijkt een router achter de router helemaal vragen om ellende. Je moet dan je router in pass-thru (laten) zetten. Dat is eigenlijk alleen zinvol als je ISP router heel erg slecht is of als je niks kan instellen (maar dan wordt pass-thru ook een probleem).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Dit probleem kwam mij bekend voor.
Lees dit topic eens door
Te veel verbindingen op Zyxel. Accespoint oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

HUE gebruikt geen ip adressen (op je bridge na).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Het betreft een Huawei LTE CPE B2368-66 trouwens. Op de LAN Set-up pagina kan ik de IP pool maar op 32 krijgen. Zo te zien zal ik iets moeten doen zoals een HighDensity acces point zoals hierboven werd voorgesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbHh4cvTyyfbP4t47OjnFJWQaAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5Cz8uTfNNMkBoFrxWDnMZBv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0ddkFLYX_uLUdHmZNbTnRmG464=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPsE3zGyIYGXtCeeiWPqDbDv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle ESP komt qua aantal wel overeen met het aantal NEDIS apparaten in huis

[ Voor 41% gewijzigd door ROFLASTC op 11-06-2022 15:13 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DukeBox schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:55:
HUE gebruikt geen ip adressen (op je bridge na).
HUE (Philips / Signify) pakt inderdaad alléén maar een IPv4 adres per HUB in je netwerk (waar je vervolgens 60 lampen mee kunt verbinden of andere apparaten van HUE. Schakelaars en sensoren pakken pér device meerdere sloten op de HUE HUB).

Nedis Smartlife spullen zijn zo te lezen 100% afhankelijk van het aanwezige WiFi netwerk en claimen daarmee pér device een IPv4 adres binnen je netwerk.

@ROFLASTC Kun je eens kijken wat het subnet / netmask is van je lokale netwerk? Het lijkt er op dat T-Mobile jouw interne LAN maar van een /27 Netmask (subnet 255.255.255.224) voorzien heeft en je derhalve ook maximaal 32 IPv4 adressen kunt gebruiken.

edit:
Volgens het plaatje wat je net post is het toch een /24 (255.255.255.0) en kun je dus alle 253 vrije adressen tot aan 192.168.1.254 gewoon wél gebruiken door ze 'fixed' in te stellen pér device!! De limiet zit op de DHCP scope qua uit te keren adressen.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 11-06-2022 15:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
@Will_M subnet mask staat in de screenshot

Mogelijke oplossing: T-Mobile bellen en vragen of ze die meuk die ze router noemen omruilen voor een exemplaar dat in elk geval de naam consumer-grade mag dragen?

Andere oplossingen: fixed IPs (zonder DHCP), DHCP uitschakelen (indien mogelijk) en zelf DHCP server draaien, DHCP functie uitschakelen (indien mogelijk) en extra router plaatsen (die dan als DHCP server en extra access point kan fungeren), router achter router (bah, 2x address translation).

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Will_M Je hoeft mij niet uit te leggen hoe Hue werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Rukapul Dat plaatje is gepost in de tijd dat ik m'n berichtje aan het tikken was ;)

Die 'router' van T-Mobile zal ook wel een webinterface hebben en misschien is daar de Scope wel te vergroten? * Will_M heeft een TYFYS hekel aan meuk welke je alleen met een App vanop je telefoon kunt bedienen..... :X
DukeBox schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:22:
@Will_M Je hoeft mij niet uit te leggen hoe Hue werkt ;)
Doe ik ook niet, ik doelde daarmee alleen op die Nedis spullenboel van de TS welke helaas nét iets anders werkt 8) :*)

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 11-06-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
okay dat DHCP versus fixed pak ik na avonddienst op.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Die range van 32 is niet te vergroten in zo'n T-mobile router.

Hij kan het beste die iot devices die een ipadres nodig hebben van een fixed ipadres voorzien, dat is voor zulke statische dingen toch veel handiger, dan weet je ook altijd welk device bij welk ipadres hoort.

Dhcp hoef je niet uit te schakelen om fixed ipadresen te gebruiken.
Hij kan in dit geval zelf fixed ipadressen instellen van 192.168.1.64 tot 192.168.1.255, daar kan hij wel even mee vooruit denk ik.

En haal die entries van die lan adressen weg bij die DNS instellingen, dat gaat helemaal verkeerd want op die adressen heb je helemaal geen DNS server draaien.
Je ben in de war met een DHCP server.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 14:15
Will_M schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:13:
[...]

HUE (Philips / Signify) pakt inderdaad alléén maar een IPv4 adres per HUB in je netwerk (waar je vervolgens 60 lampen mee kunt verbinden of andere apparaten van HUE. Schakelaars en sensoren pakken pér device meerdere sloten op de HUE HUB).

Nedis Smartlife spullen zijn zo te lezen 100% afhankelijk van het aanwezige WiFi netwerk en claimen daarmee pér device een IPv4 adres binnen je netwerk.

@ROFLASTC Kun je eens kijken wat het subnet / netmask is van je lokale netwerk? Het lijkt er op dat T-Mobile jouw interne LAN maar van een /27 Netmask (subnet 255.255.255.224) voorzien heeft en je derhalve ook maximaal 32 IPv4 adressen kunt gebruiken.

edit:
Volgens het plaatje wat je net post is het toch een /24 (255.255.255.0) en kun je dus alle 253 vrije adressen tot aan 192.168.1.254 gewoon wél gebruiken door ze 'fixed' in te stellen pér device!! De limiet zit op de DHCP scope qua uit te keren adressen.
Nee niet allemaal. Er zijn ook zaken die via een Zigbee gateway lopen. Alleen de gateway heeft in dat geval een ipv4. Je moet dan denken aan temperatuur sensoren, deur sensoren, bewegingssensoren en afstandsbedieningen.

Verder kun je ook zonder DHCP uit te schakelen wel zelf IPv4 instellen op bepaalde devices, zo lang hij maar buiten de pool ligt. Je kan er bijvoorbeeld 10 onder gaan zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 11-06-2022 15:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
Wat al eerder gemeld is, zelf een dhcp-server draaien.
Je hoeft geen andere router te hebben daarvoor.
Een op de plank liggende RPi is al voldoende.

Uitleg: https://raspberrytips.com/dhcp-server-on-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sdk1985 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Nee niet allemaal. Er zijn ook zaken die via een Zigbee gateway lopen. Alleen de gateway heeft in dat geval een ipv4. Je moet dan denken aan temperatuur sensoren, deur sensoren, bewegingssensoren en afstandsbedieningen.
Bridge / Hub / Gateway ... Geef 't beestje een naam :*)

We bedoelen beide het zelfde apparaatje, waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 29-09 14:15
Will_M schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Hub / Gateway ... Geef 't beestje een naam :*)

We bedoelen beide het zelfde apparaatje, waarschijnlijk.
Doelde meer op dat het bij Nedis deels hetzelfde is als bij Hue. Zo heb ik zelf 11 sensoren achter zo'n gateway hangen met dus één ip. (Philips is zo flauw dat je ze daar niet aan mag koppelen, die Hue bridge heb ik ook :X ). De wifi devices hebben inderdaad een eigen ip nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 11-06-2022 15:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Als je die ip-pool starting adres aan aanpast naar een lagere waarde? Veranderd dan ook de pool size?
Maar inderdaad, als je buiten die range gewoon vast ip-adressen geeft op de apparaten zelf (ik doe dat hier op een andere manier middels dhcp, maar dan gekoppeld aan mac-adres), dan kun je prima meer adressen uit delen.
Ik zou je wel willen aanraden om die adressen en het apparaat daarbij ergens op te schrijven (excel of google spreadsheet of aanverwanten). Anders weet je straks niet meer wat je uitgedeeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Arunia TS kan meteen een eigen IPAM server gaan draaien, dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Will_M schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:47:
@Arunia TS kan meteen een eigen IPAM server gaan draaien, dus :9
Haha, waarom ook niet toch. ;)
Maar ik hou er wel van om alles netjes ingesteld te hebben en kan dit gelukkig met mijn Unifi Gateway ook. Scheelt weer. Maar ben ook wel van de lijstjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ROFLASTC schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:07:
Het betreft een Huawei LTE CPE B2368-66 trouwens. Op de LAN Set-up pagina kan ik de IP pool maar op 32 krijgen. Zo te zien zal ik iets moeten doen zoals een HighDensity acces point zoals hierboven werd voorgesteld?
Heel soms kunnen die formulieren ook overweg met andere waarden (net als bijv. de ziggo modems), als je via devtools (chrome F12) de POST values kan aanpassen (meestal in een stukje javascript voor validatie), kan je het eens proberen met 64 als value.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
Je hebt 254 ip addressen, lijkt mij sterk dat een consument dat thuis weet vol te krijgen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

mr_evil08 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:11:
Je hebt 254 ip addressen, lijkt mij sterk dat een consument dat thuis weet vol te krijgen.
Heb hier:
42 x ofzo lampen op wifi
5 x Sonos
6 x AP
3 x camera
8 x wifi schakelaars
1 x Nas met 2 nics
1 x server met 6 x nic, 20 ofzo vm's allemaal statisch.
6 x Google nest hub meuk
4 x mobiel
2 x laptop
3 x tablet
3 x RPI
5 x PC
1 x switch
1 x router
2 x TV
1 x receiver

Stuk of 25 apparaten van vrienden en familie etc op apart vast netwerk met cliënt isolation.

En zal nog wel wat vergeten zijn. Maar heb smart meuk op apart vlan dus ruimte zat. Maar het loopt aardig op zo alles bij elkaar.

PC netwerk is dan ook statisch, 1 tot 100 is vast ingesteld rest lease. En dit is een 1 persoons huishouden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
prutser001 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Heb hier:
42 x ofzo lampen op wifi
5 x Sonos
6 x AP
3 x camera
8 x wifi schakelaars
1 x Nas met 2 nics
1 x server met 6 x nic, 20 ofzo vm's allemaal statisch.
6 x Google nest hub meuk
4 x mobiel
2 x laptop
3 x tablet
3 x RPI
5 x PC
1 x switch
1 x router
2 x TV
1 x receiver

Stuk of 25 apparaten van vrienden en familie etc op apart vast netwerk met cliënt isolation.

En zal nog wel wat vergeten zijn. Maar heb smart meuk op apart vlan dus ruimte zat. Maar het loopt aardig op zo alles bij elkaar.

PC netwerk is dan ook statisch, 1 tot 100 is vast ingesteld rest lease. En dit is een 1 persoons huishouden.
Je bent een niche en tech guy, dit is zeer uitzonderlijk.
Doorgaans hebben deze tech guy,s ook een eigen router waardoor het probleem totaal niet speelt.

Waarom geen eigen router?
In jouw geval zou ik met VLAN,s beginnen en bepaalde apparaten in eigen subnet gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mr_evil08 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:32:
Je bent een niche en tech guy, dit is zeer uitzonderlijk.
Dat valt echt wel mee, kom best vaak mensen tegen die hun huis vol hebben met action/kruidvat/nedis smart spul, ip cameras en een zooi google mini/hubs. Als je daarnaast ook nog een aantal telefoons, tablets en pc/laptops in huis hebt, dat loopt best op.

Meest voorkomen probleem bij dergelijke situaties is 'trage wifi' (of inderdaad volle DHCP) dus dat lost men dan op door minimaal 3 wifi repeaters te plaatsen :X

Voor TS, als die router niet moeilijk doet met IP adressen buiten de DHCP range, zou ik een eigen (of 2e) DHCP server er naast zetten met een NIET overlappende IP range binnen je subnet.

Je zou ook nog kunnen overwegen je domotica in een eigen netwerk te zetten met een eenvoudige 2.4G router.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@mr_evil08
Als je beter gelezen had wist je dat zijn router maar 32 ip adressen toelaat en dus heeft hij helemaal geen 254 ip adressen tot zijn beschikking.

En dit oplossen met vlan's is helemaal onzin, dan heeft hij meerdere dhcp servers nodig.
Er zijn volgens mij al meer dan voldoende oplossingen aangedragen, het is dus gewoon een kwestie van kiezen.

En in het algemeen, wifi is niet geschikt voor IOT, dus gewoon niet doen hou gewoon alles op zigbee of zwave.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 11-06-2022 17:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast dat veel apparaten tegenwoordig wel een IP adres hebben, gebeurd het ook dat sommige apparaten (zoals de iPhone) standaard ‘Prive mac adres’ aan hebben, dan zend je wifi adapter een virtuele mac uit die eens in de zoveel tijd veranderd. Maar voor de DHCP server betekend dat wel weer een nieuwe IP uitgeven die voor een bepaalde tijd vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ben(V) schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:33:
@mr_evil08 .
dit oplossen met vlan's is helemaal onzin, dan heeft hij meerdere dhcp servers nodig.
Je bent maar 1 dhcp server nodig die meerdere vlans kan verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:46:
Naast dat veel apparaten tegenwoordig wel een IP adres hebben, gebeurd het ook dat sommige apparaten (zoals de iPhone) standaard ‘Prive mac adres’ aan hebben, dan zend je wifi adapter een virtuele mac uit die eens in de zoveel tijd veranderd. Maar voor de DHCP server betekend dat wel weer een nieuwe IP uitgeven die voor een bepaalde tijd vast staat.
Vrij simpel op te vangen door de leasetijd van je DHCP leases (server-side) aan te passen naar een realistische waarde welke overeen komt met (minimaal) de helft van de tijd dat je verwacht dat die apparaatjes bekend moeten blijven binnen de scope / het netwerk.

Een DHCP Service / scope op een goedkoop routertje snapt daar meestal niet veel van en gaat uit van.... x dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
mr_evil08 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Je bent maar 1 dhcp server nodig die meerdere vlans kan verzorgen.
Het schijnt niet tot je door te dringen dat zijn beperking zit in zijn dhcp server die maar 32 adressen kan uitgeven in een subnet.
Dus dan heb je ofwel meerdere dhcp servers of een multi subnet dhcp server erbij nodig, met de ene die hij heeft gaat het dus niet lukken.

En je bent geen dhcp server, maar je hebt een dhcp server.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 11-06-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ben(V) schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Dus dan heb je ofwel meerdere dhcp servers of een multi subnet dhcp server erbij nodig, met de ene die hij heeft gaat het dus niet lukken.

En je bent geen dhcp server, maar je hebt een dhcp server.
Zoek eens op wat een dhcp relay doet bij vlan's.
Je bent wel degelijk maar 1 dhcp server nodig.

Btw terug komen op zijn onderwerp, de 't mobile router kan veel meer ip adressen uitdelen, lijkt op een config fout.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Wat een drama-router. Zo'n ding ging bij mij meteen retour. Die twee extra DNS servers moet je verwijderen. Dat geeft enkel problemen. Korte lease-tijd is ook geen oplossing. Fixed IP adressen instellen kan wel, maar wel een gedoe.

Als je handig bent kan je ook een Raspberry Pi gebruiken en daar je hele DHCP, DNS, ... op doen. Dat heb ik ook draaien. De RPi doet DNS (incl. Pihole), DHCP, OpenVPN, Wireguard, websites, DSMR, ... Mijn router fungeert enkel als IP-router en wat port-forwarding (de RPi kan geen 1Gb/s routeren).

Ik zou T-Mobile bellen en vragen om een modem dat ook werkt in 2022 ;) Als ze dat niet doen, dan de boel terugsturen of zelf een fatsoenlijke modem/router plaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door BugBoy op 11-06-2022 20:20 . Reden: RPi oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De Philips Hue krijgt hier bij mij gewoon een IPv6 adres.

Die T-Mobile router ondersteunt zeker helemaal geen IPv6 ?
Ik zie in je screenprintjes namelijk alleen IPv4 adressen staan.

[ Voor 21% gewijzigd door aawe mwan op 11-06-2022 20:34 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

aawe mwan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:32:
De Philips Hue krijgt hier bij mij gewoon een IPv6 adres.

Die T-Mobile router ondersteunt zeker helemaal geen IPv6 ?
Ik zie in je screenprintjes namelijk alleen IPv4 adressen staan.
Van 'WIE' krijgt jouw interne apparatuur in je eigen netwerk een IPv6 adres?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Je bent wel degelijk maar 1 dhcp server nodig.

Btw terug komen op zijn onderwerp, de 't mobile router kan veel meer ip adressen uitdelen, lijkt op een config fout.
Is geen config fout maar een goed bedoelde restrictie om er voor te zorgen dat je niet met 100 man op een 4G verbinding loopt te hannesen.

Ik zou een Pi-hole plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 11-06-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Will_M schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Van 'WIE' krijgt jouw interne apparatuur in je eigen netwerk een IPv6 adres?
De Philips Hue heeft niet alleen een lokaal fe80 IPv6 adres, maar krijgt ook een IPv6 (2xxx) internetadres.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Helaasch. Als ik een static lease wil doen (kan alleen static DHCP kiezen) en ik voer bij een mac adres een ander IP in dan is de reactie: IP adress out of range. Ben dus gebonden aan de max van 32 adressen dus de suggestie van een HigH Density apparaat lijkt wel verleidelijker te worden. Ik zit nog wel een tijdje aan dit contract nml voordat ik een glasvezel zou kunnen nemen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 18:25

Osxy

Holy crap on a cracker

ROFLASTC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:42:
Helaasch. Als ik een static lease wil doen (kan alleen static DHCP kiezen) en ik voer bij een mac adres een ander IP in dan is de reactie: IP adress out of range. Ben dus gebonden aan de max van 32 adressen dus de suggestie van een HigH Density apparaat lijkt wel verleidelijker te worden. Ik zit nog wel een tijdje aan dit contract nml voordat ik een glasvezel zou kunnen nemen.
Je kan apparaten zelf een fixed IP geven (buiten de router om dus).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een handleiding gevonden. Volgens mij gaat dit om jouw apparaat, toch?

Op pagina 59 wordt gesproken over een maximum van 128 reserved ip address (lees apparaten).
Wordt met Pool Size (pagina 57 & jouw eerste schermprint) niet het subnet bedoeld? (subnet mask is van 1-32) Dit gaat dan niet om het aantal apparaten (subnet mask van 32 is 1 apparaat, subnet mask van 24 is 254 apparaten).

Ik zou de 32 bij jou aanpassen naar 24 en zoals iemand al aangaf de 2e en 3e dns server in jouw configuratie weg te halen, tenzij je hier een goede reden voor hebt. (alleen de 192.168.1.1 laten staan)
En dan de lease tijd terug zetten op standaard, of in ieder geval een uur of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mr_evil08 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Je bent wel degelijk maar 1 dhcp server nodig...
Ja, dûh, dan heb je inderdaad maar 1 dhcp server nodig, maar evenzoveel dhcp-relay agents als je VLAN's hebt. Dan ga je dus cycles verspillen èn aan de dhcp server èn aan de dhcp-relay agents

Bovendien is de TS daar niet mee geholpen, want de dhcp server die hij gebruikt is nog steeds beperkt tot 32 ip4 adressen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Osxy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Je kan apparaten zelf een fixed IP geven (buiten de router om dus).
In het apparaat zelf dan? Want als ik static DHCP lease probeer weigert het ding een adres buiten de al bestaande 32 te doen.

EDIT: zoals iedereen merkt ben ik wel beetje verdwaald in het terminologie bos

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ROFLASTC schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:07:
Het betreft een Huawei LTE CPE B2368-66 trouwens. Op de LAN Set-up pagina kan ik de IP pool maar op 32 krijgen. Zo te zien zal ik iets moeten doen zoals een HighDensity acces point zoals hierboven werd voorgesteld? ...
Welnee. De dhcp server in je modem is door TMobile opzettelijk beperkt tot 32 ip adressen.
Daar ga je niets aan kunnen doen.Je enige optie is om die dhcp server te disabelen en een ander apparaat in je netwerk te gebruiken om als onbeperkte dhcp server op te treden.
Dat kan een rPi zijn, of een (oude) router, of een server die verder toch maar uit z'n neus staat te vreten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
purge schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:49:
Ik heb een handleiding gevonden. Volgens mij gaat dit om jouw apparaat, toch?

Op pagina 59 wordt gesproken over een maximum van 128 reserved ip address (lees apparaten).
Wordt met Pool Size (pagina 57 & jouw eerste schermprint) niet het subnet bedoeld? (subnet mask is van 1-32) Dit gaat dan niet om het aantal apparaten (subnet mask van 32 is 1 apparaat, subnet mask van 24 is 254 apparaten).

Ik zou de 32 bij jou aanpassen naar 24 en zoals iemand al aangaf de 2e en 3e dns server in jouw configuratie weg te halen, tenzij je hier een goede reden voor hebt. (alleen de 192.168.1.1 laten staan)
En dan de lease tijd terug zetten op standaard, of in ieder geval een uur of 8.
Dit heeft alleen veroorzaakt dat 8 apparaten geen IP meer hadden en in de lijst stonden als "unknown" zo te zien is het echt hard beperkt en lijkt een ander apparaat er bij voor het vergroten van het aantal mogelijke adresse een oplossing zoals hierboven voorgesteld.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
sypie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:11:
Dit is volgens mij de oplossing (als je toevallig nog een normale router hebt liggen). Maar een vast adres is alleen maar nodig bij forwarden.

Het kan namelijk zo maar zijn dat de huawei ook het verkeer van handmatig ingestelde adres weigert te verwerken.

Sluit die router met zijn wan poort aan bedraad aan op de huawei. Prik alle andere spullen in op je eigen router. Maak op je draadloze spullen gebruik van je eigen router. Stel op je eigen router een lan kant in met een ander adres range dan 192,168.1.x. (anders kan jouw router geen onderscheid maken tussen lan en wan kant)

alu hoedje modus: een eigen router is misschien ook wel nodig om de chinese overheid van je netwerk te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 13-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ROFLASTC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:13:
[...]

In het apparaat zelf dan? Want als ik static DHCP lease probeer weigert het ding een adres buiten de al bestaande 32 te doen.

EDIT: zoals iedereen merkt ben ik wel beetje verdwaald in het terminologie bos
Je kunt inderdaad gewoon op diverse apparaten het ip adres fixed instellen. Daarmee zet je DHCP uit op die client en kies je een ip adres buiten de range die de t-mobile router uitgeeft via DHCP (maar wel binnen hetzelfde /24 subnet, anders werkt het niet). Subnetmask is dan 255.255.255.0 (of /24 als er een prefix gevraagd wordt). Voor de gateway en DNS vul je het ip adres van je t-mobile router in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Satch schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:39:
... en kies je een ip adres buiten de range die de t-mobile router uitgeeft via DHCP ...
Tenzij de huawei het verkeer van en naar die adressen tegenhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ROFLASTC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Dit heeft alleen veroorzaakt dat 8 apparaten geen IP meer hadden en in de lijst stonden als "unknown" zo te zien is het echt hard beperkt en lijkt een ander apparaat er bij voor het vergroten van het aantal mogelijke adresse een oplossing zoals hierboven voorgesteld.
Gebruik dat ding alleen als modem en koop gewoon een eigen router. Ik heb hier al jaren Ziggo in bridge mode en hang daar een eigen router achter. Toevallig heb ik sinds 2 maanden een TP Link AX73. Ding kost geen drol en werkt als een tierelier. Ben je voor zo'n €115,- van je probleem af.

Tip: trek een kabel en zet dat ding op de eerste verdieping. Ik heb op die wijze in het hele huis top wifi en tot achter in de tuin (28 meter) wifi. Goedkoper dan een mesh netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-06-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat modem/router is bewust tot 32 gelimiteerd door Tmobile, het is namelijk een 4G/5G router en zo'n verbinding gaat problemen opleveren bij grote aantallen.
Daar is het gsm netwerk niet op gebouwd.
Je hebt dus een goede kans dat elders in het Tmobil netwerk die limiet er ook is.

Ik weet niet of al die IOT dingen het internet op willen naar een of andere cloud sever (zou ik persoonlijk nooit willen), maar als ze puur voor lokaal gebruik zijn, is de beste oplossing gewoon een fixed ipadres instellen op die devices zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:35:
Dat modem/router is bewust tot 32 gelimiteerd door Tmobile, het is namelijk een 4G/5G router en zo'n verbinding gaat problemen opleveren bij grote aantallen.
Je hebt dus een goede kans dat elders in het Tmobil netwerk die limiet er ook is.

Ik weet niet of al die IOT dingen het internet op willen naar een of andere cloud sever (zou ik persoonlijk nooit willen), maar als ze puur voor lokaal gebruik zijn, is de beste oplossing gewoon een fixed ipadres instellen op die devices zelf.
Ik heb inderdaad bij de HUE lampen een optie om buitenshuis te bedienen aan en voor de NEDIS producten lijkt dat automatisch aan te staan en is er geen optie het uit te zetten. Ik heb een Zigbee gateway voor NEDIS waar ik wellicht de lampen op kan krijgen en wellicht gaat dat al schelen. De Google Nest camera die in de woonkamer hangt geeft ook buitenshuis toegang en Google Home bedient alle lampen ook nog eens.

Als de Zigbee gateway helpt om de lampen te managen dan zou dat al 16 adrressen schelen geloof ik.

Ik gaat eens proberen wat er gebeurt als ik 1 apparaat een eigen vast IP geef en of het er nog door mag van de Huawei

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
A Dat modem/router is bewust tot 32 gelimiteerd door Tmobile, het is namelijk een 4G/5G router en
B zo'n verbinding gaat problemen opleveren bij grote aantallen.
C Daar is het gsm netwerk niet op gebouwd.
D Je hebt dus een goede kans dat elders in het Tmobil netwerk die limiet er ook is.
...
A klopt
B kan
C wellicht
D Neen, want als het goed is kijkt tmobile niet verder dan de huawei router, en kan hooguit zien wat daar aan hangt, en kan niet in de clients daarvan kijken. Zonder illegale (hoop ik) methodes kan tmobile/huawei niet het verkeer van de verschillende clients van een eventuele router onderscheiden.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 13-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
W1ck1e schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:00:
[...]

A klopt
B kan
C wellicht
D Neen, want als het goed is kijkt tmobile niet verder dan de huawei router, en kan hooguit zien wat daar aan hangt, en kan niet in de clients daarvan kijken. Zonder illegale (hoop ik) methodes kan tmobile/huawei niet het verkeer van de verschillende clients van een eventuele router onderscheiden.
nah, b en c zijn ook onzin. Weet je hoeveel mobiele devices er op de 4/5G netwerken zitten in NL, dan gaat een paar extra niet uitmaken. Daarnaast, je thuisnetwerk zit achter NAT. Dus hoeveel interne ip addressen je hebt, maakt voor het upstream netwerk niet uit. Voor je router wel, want die moet state per connectie per ip adres gaan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46
Daarnaast gaan al deze devices niet los het 4g/5g netwerk op. Het enige wat de provider ziet is die router die verkeer veroorzaakt. Ik kan op mijn telefoon net zo veel, al niet meer data genereren dan een heel gezin thuis.
Ik zou gewoon de dhcp server op die router disabled zetten (die optie stond wel in de screenshot) en een andere op een rpi aanmaken. Kun je gelijk alle reclame wegfilteren, scheelt nog dataverkeer voor de provider ook (via Een pi-hole of adguard server, die hebben ook een dhcp server ingebouwd). Handleidingen genoeg ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ROFLASTC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:58:
Ik heb een Zigbee gateway voor NEDIS waar ik wellicht de lampen op kan krijgen
Alle Nedis SmartLife lampen werken alleen met WiFi.
Ik gaat eens proberen wat er gebeurt als ik 1 apparaat een eigen vast IP geef en of het er nog door mag van de Huawei
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je dit duiden?

[ Voor 52% gewijzigd door True op 13-06-2022 21:56 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Alle Nedis SmartLife lampen werken alleen met WiFi.

[...]

(y)
De lampen willen niet met een gateway inderdaad.... Ik heb een aantal apparaten een vast IP gegeven maar dat zaaide alleen maar verwarring leek. Je kan in de Huawei aangeven of het ding een apparaat en diens IP moet reserveren en de DHCP lease dus permanent maakt maar ik zag vervolgens verschillende MAC adressen meer malen terug komen en alles was een Unknown device. Terug naar de begin situatie dus en als het salaris er is doe ik er op de gok een andere router achter zoals in dit topic voorgesteld. LAter als de KPN z'n glasvezel aan mijn huis heeft vastgeknoopt doen we maar weer een vaste lijn hier in huis want deze gekkigheid is het niet waard. Luxe probleem dat tig devices niet tegelijk werken maar toch...

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
MotorBeast schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Gebruik dat ding alleen als modem en koop gewoon een eigen router. Ik heb hier al jaren Ziggo in bridge mode en hang daar een eigen router achter. Toevallig heb ik sinds 2 maanden een TP Link AX73. Ding kost geen drol en werkt als een tierelier. Ben je voor zo'n €115,- van je probleem af.

Tip: trek een kabel en zet dat ding op de eerste verdieping. Ik heb op die wijze in het hele huis top wifi en tot achter in de tuin (28 meter) wifi. Goedkoper dan een mesh netwerk.
Dit lijkt te werken. Ik heb redelijk toevallig ook zo een AX73 gevonden en nu heb ik 36 apparaten aan staan. Ik heb op de TMobile unit de wifi uit gezet en op de UTP poortjes alleen de kabel van de antenne, de kabel naar de AX73 en een kabel voor mijn workstation (workstation gebruikt een TPlink basic internet via je stopcontact oplossing) De AX73 heb ik de WIFI ingesteld op een apart 2.4 netwerk en een 5G netwerk met elk hun eigen naam en wachtwoord. Alle Nedis lampen kunnen via de 2.4Ghz en de apparaten die ook 5G kunnen gaan daar overheen. So far so good.

Overigens heb ik in de TMobile unit de DHCP lease permanent gemaakt voor de workstation en AX73

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1