Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 01:50
Ik heb heel wat Xiaomi lampjes die allemaal verbinding met internet willen maken. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ze niet meer allemaal online komen. Er zijn er standaard 4 offline. Welke dit zijn is willekeurig. Het ligt dus niet aan een lampje zelf.

Ook blijkt het geen beperking van de app/hub te zijn.

Ik heb alle apparaten welke wifi gebruiken in huis uitgezet en dan krijgen de lampjes wel allemaal de ruimte om online te gaan. Het zal dus een beperking van mijn router zijn (???).

Het zou een oplossing zijn om een betere router aan te schaffen. Maar ik zit ook vast aan de Zyxel van mijn provider. Verder heb ik weinig kaas gegeten van installaties etc. Dus ik vraag me het volgende af:

Wanneer ik een Accespoint instel met een specifiek SSID waar de lampjes mee moeten verbinden, bypass ik dan de beperkte capaciteit van mijn router?
...

Zyxel VMG8825
Beoogd AP TPlink EAP235 (omdat deze plat is en extra bekabelde mogelijkheden heeft)
Heel wat Xiaomi devices welke wifi nodig hebben
...

Ik heb dus vastgesteld dat het NIET aan de lampjes of hub ligt. Het is echt een beperking van de router.
...

Beste antwoord (via Micky83 op 21-02-2022 11:33)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:08
@Micky83 Ik zou de kanalen vast zetten
Dus 1 sloot clients op bv kanaal 1 en 1 sloot clients op kanaal 6 (afhankelijk van je buren natuurlijk).
en zorg ervoor dat ze een optimale verbinding met het accesspoint hebben, dat zorgt ervoor dat ze minder zendtijd nodig hebben.

Op een 2.4ghz netwerk zijn 32 apparaten een gemiddeld maximum wat je op consumer wifi tegenkomt.

zie ook deze info van tplink:
https://www.tp-link.com/n...high-density-environment/

Het lijkt mij dus wel verstandig om een HD (high density) AP te kopen in jouw situatie

Afbeeldingslocatie: https://www.tp-link.com/assets/images/solution/hight-density-environment/clients-number.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door laurens0619 op 21-02-2022 11:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:22

StarWing

Huh ?!?

Wat is de scope van je DHCP server ?
Als die te weinig adressen uitdeelt, dan heeft het bijplaatsen van AP's niet zoveel zin én dan krijg je net dezelfde symptomen zoals je hebt beschreven.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat een extra accesspoint wel gaat helpen.
Wifi is een gedeeld (RF) medium waar clients omstebeurt moeten praten. Hoe t-r-a-g-e-r de linkrate van een client, hoe meer airtime die nodig heeft. Combineer dat met een hoge frequentie van pollen & een hoog aantal clients: je lucht zit vol

Oplossing is dan een extra accesspoint op een niet overlappend kanaal. Waarschijnlijk zijn die clients allemaal 2.4 dus een extra 2.4ghz ap volstaat dan.

Dit is trouwens ook een van de redenen waarom domotica "normaal" via iets als Zigbee loopt. Wifi is hier niet op ontworpen.

Ik heb er trouwens geen ervaring mee maar in theorie zou ik denken dat "airtime fairness" hierbij zou kunnen helpen. Tegelijk, als al je cliens sloom zijn gaat dat ook niet veel uitmaken (maar dat is aanname dat alle clients sloom verbonden zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 21-02-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
@StarWing Moet ik gaan uitzoeken... maar hik lees dat het er normaal 200+ zijn? En ik gok dat er nu iets van 35 apparaten wifi willen.

@laurens0619 Xiaomi spul is allemaal 2.4ghz inderdaad. Kanaal van AP dan juist niet op automatisch zetten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Micky83 Ik zou de kanalen vast zetten
Dus 1 sloot clients op bv kanaal 1 en 1 sloot clients op kanaal 6 (afhankelijk van je buren natuurlijk).
en zorg ervoor dat ze een optimale verbinding met het accesspoint hebben, dat zorgt ervoor dat ze minder zendtijd nodig hebben.

Op een 2.4ghz netwerk zijn 32 apparaten een gemiddeld maximum wat je op consumer wifi tegenkomt.

zie ook deze info van tplink:
https://www.tp-link.com/n...high-density-environment/

Het lijkt mij dus wel verstandig om een HD (high density) AP te kopen in jouw situatie

Afbeeldingslocatie: https://www.tp-link.com/assets/images/solution/hight-density-environment/clients-number.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door laurens0619 op 21-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
32 is een stuk minder dan ik dacht! Dan waren al die lampjes misschien niet zon goed idee :s

Ik ga dat AP bestellen en zal mijn bevindingen zsm hier delen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Micky83
Klopt, was geen goed idee :P

Ik weet niet OF het helpt bij legacy clients (@dion_b enig idee?) maar ik zou sowieso een HD AP kopen. Zoals:
https://www.tp-link.com/n...n-access-point/eap265-hd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 20:27
Ik zou eens een wifi map maken van wat er allemaal op die2,4Ghz omgeving zit.
Half overlappende kanalen met je buren (of van jezelf) zijn funest voor de beschikbare airtime.

Een 30 tal lampjes moet normaal gesproken geen probleem zijn, want die ding verstouwen maar heel erg weinig data.
Een 30 tal normale clients die bezig zijn (dus niet enkel connected) is wel veel voor consumenten spul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
@Ben(V) Wat bedoel je "wifi map"? Hoe doe ik dit? (zijn 35 apparaten tot nu toe op 2,4)

Wanneer ik inlog op mijn router zie ik steeds zo'n 18-22 actieve wifi verbindingen staan. Er blijven dan een aantal lampjes (hoewel een camera er ook regelmatig uitligt.. zal zelfde probleem zijn) die niet connected zijn.

Het is ook niet zo dat ik langzame verbinding heb. Maar puur dat het lijkt alsof de router gewoon niet toe staat dat er meer dan een bepaald aantal verbindingen tot stand worden gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Micky83 op 21-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Micky83 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:10:
... Maar puur dat het lijkt alsof de router gewoon niet toe staat dat er meer dan een bepaald aantal verbindingen tot stand worden gebracht.
Daarom moet je eerst uitzoeken of je DHCP pool groot genoeg is. Als die bij 20 of 22 blijft steken ga je het probleem niet met extra AP's oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
@StarWing @Brahiewahiewa Dit zie ik met het volgende commando? "netsh dhcp server show mibinfo"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de DHCP server op je Windows bak draait wel. Normaliter zou ik het in deze situatie echter op de Zyxel router verwachten, dan wil je daarin inloggen en kijken wat je ziet.

Over WiFi-dingen ga ik straks wat roepen, maar moet nu bespreking in op het werk...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
OK. Thuis inloggen op de router dus.

Ik ga het vanavond doen.

Thanks allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Micky83 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:10:
@Ben(V) Wat bedoel je "wifi map"? Hoe doe ik dit? (zijn 35 apparaten tot nu toe op 2,4)

Wanneer ik inlog op mijn router zie ik steeds zo'n 18-22 actieve wifi verbindingen staan. Er blijven dan een aantal lampjes (hoewel een camera er ook regelmatig uitligt.. zal zelfde probleem zijn) die niet connected zijn.

Het is ook niet zo dat ik langzame verbinding heb. Maar puur dat het lijkt alsof de router gewoon niet toe staat dat er meer dan een bepaald aantal verbindingen tot stand worden gebracht.
Ik bedoel installeer een wifi analyzer app op je telefoon en bekijk hoe druk het op de verschillende kanalen is.

En een router kan vele honderden verbindingen tot stand brengen dus daar zal het niet zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2022 15:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
DHCP pool

Is dit te zien als:

IP adreswaarden -> begin ip-adres: XXX.XXX.XXX.2 / einde ip-adres: XXX.XXX.XXX..254

Dus 252 adressen/apparaten die theoretisch zouden kunnen verbinden?

MAARRRR in een ander scherm (genoemd:Draadloos) zie ik verontrustends staan: MAX aantal clients -> 32
Dit zal mijn probleem zijn.

Is er een manier om dit op te krikken?
Is het mogelijk om een bedraad AP ook te voorzien van een aantal clients welke dan niet meetellen bij die 32?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:23:
DHCP pool

Is dit te zien als:

IP adreswaarden -> begin ip-adres: XXX.XXX.XXX.2 / einde ip-adres: XXX.XXX.XXX..254

Dus 252 adressen/apparaten die theoretisch zouden kunnen verbinden?

MAARRRR in een ander scherm (genoemd:Draadloos) zie ik verontrustends staan: MAX aantal clients -> 32
Dit zal mijn probleem zijn.

Is er een manier om dit op te krikken?
Is het mogelijk om een bedraad AP ook te voorzien van een aantal clients welke dan niet meetellen bij die 32?
Jazeker, en dat is absoluut wat je wilt als het op deze ene niet lukt.

Ik zie adviezen voor het kopen van grote, zware AP's die veel clients aan kunnen - maar bij WiFi geldt dat je beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek kunt hebben dan een monster op een minder handige, en in een geval als dit wil je vooral segmenteren: met zoveel clients is niet de dekking vanuit je AP maar de hoeveelheid clients een beperkende factor.

Nu is het duidelijk die max 32 die bepalend is. Misschien kun je dat oprekken (probeer eens op 64). Gaat dat goed? Dan ben je gelijk klaar. Zo niet, dan wil je een AP erbij, zo ver mogelijk bij deze vandaan. Vervolgens wil je op beide apparaten zendvermogen in de 2.4GHz zo laag mogelijk instellen om overlap te voorkomen. Stel verder alles identiek in behalve kanaal. en zet kanaal op een van de andere niet-overlappende 2.4GHz kanalen (1, 6 of 11 dus). Die tweede AP hoeft niets bijzonders te zijn, maar als je zelf gebruik maakt van 5GHz voor performance op je laptop is het handig als het ook 5HGz aan kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Mooi dat ik het dan (na wat hulp) bij het rechte eind had.

Toch nog een vraag mbt mijn specifieke situatie:

Jij zegt dat ik alles gelijk moet instellen (SSID etc. bedoel je dan?). Maar ik ga dat AP exclusief gebruiken voor het Xiaomi gebeuren op de benedenverdieping. Dus ik dacht hier dan ook een speciaal SSID voor te creeren. Op die manier voorkom ik dat een lampje toch stiekem via de router verbinding maakt.

Mijn laptop/telefoon/printer/etc. gebruik ik door het hele huis en zal ik dus op het al aanwezige SSID houden.

Zou het zo dan gaan werken?

AP wordt morgen geleverd dus dan ga ik het meteen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Micky83 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:39:
Mooi dat ik het dan (na wat hulp) bij het rechte eind had.

Toch nog een vraag mbt mijn specifieke situatie:

Jij zegt dat ik alles gelijk moet instellen (SSID etc. bedoel je dan?). Maar ik ga dat AP exclusief gebruiken voor het Xiaomi gebeuren op de benedenverdieping. Dus ik dacht hier dan ook een speciaal SSID voor te creeren. Op die manier voorkom ik dat een lampje toch stiekem via de router verbinding maakt.

Mijn laptop/telefoon/printer/etc. gebruik ik door het hele huis en zal ik dus op het al aanwezige SSID houden.

Zou het zo dan gaan werken?

AP wordt morgen geleverd dus dan ga ik het meteen testen.
ik de denk dat je beide accesspoints nodig gaat hebben dus daarom zelfde ssid
Ik Zou eerder de 2.4 en 5ghz splitsen en je clients op de 5 houden dan zitten ze elkaar niet in de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Gisteren een TP-link EAP235 geinstalleerd.

In eerste instantie zelfde SSID gebruikt als mijn Zyxel router van provider uitgeeft. Al bij de eerste paar lampjes zag ik dat deze toch de voorkeur hadden om te verbinden met de router ipv het AP.
Toen toch een apart SSID aangemaakt, speciaal voor de apparaten die ik wil laten verbinden met het nieuwe AP.

Uiteindelijk heb ik 17 devices het nieuwe SSID doorgegeven. Deze maakten ook netjes verbinding met het AP. Kan ik zien in de app van TP-link.

Toch hadden ze niet allemaal verbinding met het internet.

Rest van mijn apparaten in huis weer ingeplugd (had ze uitgeschakeld om wat overzichtelijker te werken. Maar helaas maakte nu ook niet alles verbinding via het "oude" SSID.

Vanmorgen nog steeds geen verbinding met het oorspronkelijke netwerk (waar ik dus niets aan veranderd heb) door mijn laptop, Tado verwarming en merendeel van de lampjes (welke dus op die nieuwe AP zitten).
Probleemoplossing windows zegt: proxyinstellingen netwerk kunnen niet auto gedecteerd worden.

Nu heb ik de stekker van het nieuwe AP uitgetrokken. Router een paar keer opnieuw opgestart. Maar helaas nog altijd geen verbinding met een aantal apparaten op mijn oude wifi. Mijn iphone gaat bijvoorbeeld wel weer zonder problemen online op deze SSID.

Wat wel werkt is verbinding maken op mijn gastennetwerk (uitgegeven door de Zyxel router).

EDIT:

Inmiddels heb ik mijn laptop weer aan de gang. Netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

De Tado blijft nog steeds verbinding weigeren. Diverse malen de stekker een tijdje uit de Tado bridge gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Micky83 op 23-02-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien heb ik het gemist, maar heb je die 32-device limiet hoger proberen in te stellen?

Los daarvan, ik snap niet waarom je alle IoT op een enkele AP probeert te krijgen als de constatering was dat het teveel was voor een enkele. Dan verplaats je hooguit het probleem naar een ander AP, en heb je geen baat van je investering in een prima dualband AP voor overige devices. Als ik het zo lees heb je de nieuwe AP dicht in de buurt van de oude aangesloten. Dat geeft ~100% overlap. Geen wonder dat alles onder die omstandigheden nog blijft verbinden met de originele AP - er is geen enkele reden om dat niet te doen, want BSS in de lucht met prima signaal met dezelfde BSSID waar ze vorige keer mee verbonden.

Zoals ik al aangaf, met twee AP's wil je ze fysiek zo ver mogelijk scheiden (ene beneden, andere op zolder, of ene voorkant andere achterkant gebouw etc) en zendvermogen zo ver mogelijk omlaag schroeven zonder dekking in het midden te verliezen. Dan gaat een flink deel van de devices niet kunnen verbinden met de originele AP en gaan ze verbinden met andere BSS(ID) dat wel zelfde SSID uitzendt. Bijkomend voordeel: vergrote dekking op 5GHz met hoge snelheid. Heeft je IoT niets aan, maar je laptop des te meer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
dion_b schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:34:
Misschien heb ik het gemist, maar heb je die 32-device limiet hoger proberen in te stellen?
Ja, dit lukte niet. 32 is echt de max.
dion_b schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:34:Los daarvan, ik snap niet waarom je alle IoT op een enkele AP probeert te krijgen als de constatering was dat het teveel was voor een enkele. Dan verplaats je hooguit het probleem naar een ander AP, en heb je geen baat van je investering in een prima dualband AP voor overige devices.
Omdat ik de theorie waarschijnlijk niet goed snap. Maar ook omdat ik dacht dat 17 devices wel zou kunnen. De max van de router is 32 en deze AP zou er nog iets meer aan moeten kunnen.
Bewijst het feit dat alle 17 devices goede verbinding hebben met de AP dit dan niet?
dion_b schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:34:Als ik het zo lees heb je de nieuwe AP dicht in de buurt van de oude aangesloten. Dat geeft ~100% overlap.
Redelijk dicht in de buurt inderdaad. Omdat alle apparaten die verbonden moeten worden in de huiskamer bevinden. Het AP heb ik hier dus ook geplaatst. Ik heb de antenne wel op gemiddeld zendvermogen gezet.

AP ook boven geplaatst maar dan verbinden de devices beneden er niet mee.

De 5Ghz heb ik op het AP uitgezet omdat alle lampjes 2,4 zijn en mijn laptop prima 5ghz vanuit de router ontvangt.

Ik snap het blijkbaar nog steeds niet dus misschien kun je me het nog eens uitleggen:

1. Hoe kan het dat al de 17 apparaten wel verbinding hebben met het AP, maar niet met internet?

2. Inmiddels heb ik de stekker uit het AP, alle lampjes van de stroom gehaald. Dus eigenlijk alles zoals het voorheen was... maar toch heeft bijvoorbeeld mijn Tado geen verbinding meer? Of waarom werd mijn laptop ineens niet meer toegelaten bijvoorbeeld?

Ik zal vanavond het AP en router dezelfde SSID geven. En ook een vaste band ( 1 en 6) Dan heb ik het dus zoals jij het bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:55:
[...]

OK, duidelijk. Mogelijk is er een echte technische beperking hierboven, maar waarschijnlijker is dat degenen bij Zyxel die dit apparaat instelden geen rekening hielden met IoT, dat bijna geen bandbreedte gebruikt en dus nauwelijks de verbinding belast, en in plaats daarvan uitging van constant actieve clients. 32 daarvan op zelfde AP is in de regel echt onmogelijk, dit had allicht gekunt - maar niet als er een harde cap op zit.
[...]

Omdat ik de theorie waarschijnlijk niet goed snap. Maar ook omdat ik dacht dat 17 devices wel zou kunnen. De max van de router is 32 en deze AP zou er nog iets meer aan moeten kunnen.
Bewijst het feit dat alle 17 devices goede verbinding hebben met de AP dit dan niet?

[...]

Redelijk dicht in de buurt inderdaad. Omdat alle apparaten die verbonden moeten worden in de huiskamer bevinden. Het AP heb ik hier dus ook geplaatst. Ik heb de antenne wel op gemiddeld zendvermogen gezet.

AP ook boven geplaatst maar dan verbinden de devices beneden er niet mee.
Alles in zelfde ruimte? Dan heb je een andere aanpak nodig. Professionele oplossing is twee of meer managed AP's met een controller die clients automatisch verdeelt over beide AP's. Maar dat gaat nooit met twee random gekozen AP's (en mogelijk zelfs niet eens met twee Omada apparaten, al ken ik ze niet goed genoeg om dat zeker te zeggen), minimum daarvoor is een van de goedkoopste enterprise-grade dingen, iets als Aruba InstantOn - tenzij het met Omada kan.

Maar je kunt met twee random AP's wel een stuk verder komen als het mogelijk is om per device SSID om mee te verbinden in te stellen. In dat geval kun je twee verschillende SSID's voor de 2.4GHz instellen en handmatig ene helft op ene, andere helft op andere.

Wat hier belangrijk is om te weten: WiFi werkt op OSI layer 1 en 2, maar IP-connectiviteit zit op layer 3. Het maakt dus voor apparaten die netjes met unicast IP communiceren niet uit of ze op zelfde WiFi netwerk zitten of niet, zolang ze maar in zelfde IP netwerk (=achter zelfde router en DHCP server) hangen. Mochten devices via broadcast communiceren wordt het een ander verhaal, maar dat is icm WiFi sowieso een drama.
De 5Ghz heb ik op het AP uitgezet omdat alle lampjes 2,4 zijn en mijn laptop prima 5ghz vanuit de router ontvangt.
In dat geval had je evengoed een AP van EUR 20 kunnen kopen...
Ik snap het blijkbaar nog steeds niet dus misschien kun je me het nog eens uitleggen:

1. Hoe kan het dat al de 17 apparaten wel verbinding hebben met het AP, maar niet met internet?
Dat klinkt verdacht als geen IP adres beschikbaar - alleen had je tekort daaraan al uitgesloten. Maar ik verdenk vooral dat de melding van wel of geen verbinding niet 100% real-time is (hoogstwaarschijnlijk via TR-069 ofzo), waardoor apparaten zonder verbinding gerapporteerd worden wel verbinding te hebben of omgekeerd.
2. Inmiddels heb ik de stekker uit het AP, alle lampjes van de stroom gehaald. Dus eigenlijk alles zoals het voorheen was... maar toch heeft bijvoorbeeld mijn Tado geen verbinding meer? Of waarom werd mijn laptop ineens niet meer toegelaten bijvoorbeeld?
Om dit soort vraag te beantwoorden is veel meer informatie nodig, vooral logs die aangeven wat er bij aanmeldpogingen gebeurde. Klopt het dat je geen enkele verbinding over de AP hebt kunnen realiseren? Dan vermoed ik dat daar iets mis ging. Alleen SSID gelijk stellen is trouwens onvoldoende, security en encryption moeten ook exact hetzelfde zijn. Als dat niet zo is krijg je allerlei gedonder, zeker op moderne apparaten die dan uitgaan van een poging tot man-in-the-middle attack.
Ik zal vanavond het AP en router dezelfde SSID geven. En ook een vaste band ( 1 en 6) Dan heb ik het dus zoals jij het bedoelt?
In dezelfde ruimte heeft dat geen zin. Je zult in dat geval aparte SSID's moeten gebruiken (en aparte kanalen; 1 en 6 zitten beide in zelfde 2.4GHz-band) en handmatig de apparaten verdelen over de twee SSID's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
De enige mogelijke oplossing die je hierboven noemt (handmatig de apparaten verdelen over de twee ap's...Zyxel en TP-link...heb ik dus geprobeerd door een aantal een aparte SSID te geven.

Resultaat is niet als gewenst.
Dat die lampjes het even niet doen is niet zo erg. Dat mijn verwarming bv geen connectie heeft is een drama. Ik zou ook niet weten hoe ik dat weer aan de praat krijg. Tado zegt gewoon de stekker er een paar seconden uit halen. Maar dat lost dus niets op.

Een betere router er bij kopen is geen mogelijke oplossing?

Update:
Zojuist weer getest. Alle apparaten met het speciale SSID verbinden allemaal met het nieuwe AP. Ik zie inderdaad dat het even duurt voordat bijvoorbeeld wordt weergegeven dat twee apparaten uitgeschakeld zijn. Maar na een minuut of 10 moet het toch wel stabiel zijn, denk ik?
Dan is alles dus te zien als connectie in de app van AP maar toch zijn ze niet allemaal via internet te benaderen (dus niet online).

[ Voor 29% gewijzigd door Micky83 op 23-02-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 16:13
Kan je een screenshot voor ons maken van je dhcp instellingen op de Zyxel?

De Max cliënts zou je aan moeten kunnen passen(niet vergeten op Apply te drukken).

[ Voor 37% gewijzigd door DVX73 op 23-02-2022 20:36 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:47:
De enige mogelijke oplossing die je hierboven noemt (handmatig de apparaten verdelen over de twee ap's...Zyxel en TP-link...heb ik dus geprobeerd door een aantal een aparte SSID te geven.

Resultaat is niet als gewenst.
Dat die lampjes het even niet doen is niet zo erg. Dat mijn verwarming bv geen connectie heeft is een drama. Ik zou ook niet weten hoe ik dat weer aan de praat krijg. Tado zegt gewoon de stekker er een paar seconden uit halen. Maar dat lost dus niets op.

Een betere router er bij kopen is geen mogelijke oplossing?
Koop nooit iets zonder dat je zeker bent dat je weet wat er aan de hand is. Ik zou op basis van wat hier staat zeker nog niet constateren dat de router oorzaak van enig probleem is. De oude WiFi AP erin met 32 client limiet uiteraard wel. Maar een random nieuwere gaat het niet noodzakelijkerwijs beter doen.
Edit: overduidelijk geen oude AP in de router, specs zijn het dubbele van de nieuw aangeschafte losse AP.
Update:
Zojuist weer getest. Alle apparaten met het speciale SSID verbinden allemaal met het nieuwe AP. Ik zie inderdaad dat het even duurt voordat bijvoorbeeld wordt weergegeven dat twee apparaten uitgeschakeld zijn. Maar na een minuut of 10 moet het toch wel stabiel zijn, denk ik?
Hangt helemaal af van de periodic inform interval waarna ze contact opnemen met de ACS (server waarmee dit soort appraat praat). Ik heb apparaten in beheer gehad die dat eens per 6 uur doen...
Dan is alles dus te zien als connectie in de app van AP maar toch zijn ze niet allemaal via internet te benaderen (dus niet online).
Zijn ze dat ooit geweest? Ik begin te twijfelen of het systeem van de lampen het grote aantal wel aankan of anderszins problemen vertoont.

Controle: je hebt al gecontroleerd dat de DHCP pool groot genoeg was voor aantal lampen (ja, was >200 IP's beschikbaar). Kun je in je router kijken naar de active leases, nu dat alles daadwerkelijk via WiFI verbonden is? Zie je alle lampen die volgens AP verbonden zijn ook in de router een IP hebben?

Edit:
Heb handleiding van dat ding opgezocht en het heeft enorm veel functionaliteit, maar veel ervan is met non-standaard terminologie op vage plekken weggestopt. Ik zie ook niet direct een DHCP client list (erg basic, zelfs devices van providers tonen dat) en ik kan de 32 WiFI client limit ook niet vinden. Ziet het er bij jou zo uit?
https://download.zyxel.co...G8825-T50K_V5.13_5.50.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 24-02-2022 08:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Micky83 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:08:
ik zit ook vast aan de Zyxel van mijn provider
...

Zyxel VMG8825
Als je t mobile glas hebt, kijk eens in het betreffende topic, want vaak kun je die zyxel makkelijk vervangen voor je eigen router.

Heb ik ook gedaan: ik liep ook tegen die harde 32 clients limiet aan plus de WiFi is meh, en ik had toch m'n eigen router nog liggen vanwege Tweak.

• Ben(V)
dion_b schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:56:

Edit:
Heb handleiding van dat ding opgezocht en het heeft enorm veel functionaliteit, maar veel ervan is met non-standaard terminologie op vage plekken weggestopt. Ik zie ook niet direct een DHCP client list (erg basic, zelfs devices van providers tonen dat) en ik kan de 32 WiFI client limit ook niet vinden. Ziet het er bij jou zo uit?
https://download.zyxel.co...G8825-T50K_V5.13_5.50.pdf
Figure 85 page 146

• laurens0619
Op welke kanalen heb je nu de accesspoints ingesteld?

Volgens deze tabel is de reference value voor concurrent devices 40-60 maar misschien hebben ze dat wel berekend voor 2 banden (2.4 en 5ghz)
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/99734

Wellicht heb je nu een accesspoint gekocht dat minder concurrent smart devices op de 2.4ghz aankan dan de zyxel.

Als je begint met 10 lampjes totaal, 5 op de zyxel en 5 op de tplink. gaat het dan wel goed?
kun je de config van beide accesspoints hier posten? (kanaal, ssid, kanaalbreedte etc)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2022 10:56 ]

• Ben(V)
Die EAP 235 kan per radio volgens de specs 40-60 clients aan, terwijl die Zyxel de boel via de instellingen limiteert tot 32 client.

Die EAP235 kan dus 40-60 normale client aan op de 2,4Ghz, dus die iot dingen die nauwelijks data versturen moeten wat dat betreft geen enkel probleem zijn.

Ik zou zeggen zet die AP235 enkel op de 2.4Ghz en zet de 2.4Ghz van die Zyxel uit.
Verder zou ik de dhcp server van die Zyxel zo instellen dat ze elke iot device altijd hetzelfde ipadres geven via een macadres-ipadress koppeling.

Probeer ook eens de lampen een voor een van spanning te voorzien, het is mogelijk dat je tegen een dhcp timeout aanloopt als je met 32 devices gelijktijdig een dhcp request over wifi doet.
Er is vast geen informatie beschikbaar wat de dhcp timeout van die lampen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 24-02-2022 11:28 ]

• laurens0619
@Ben(V)
Het zijn reference values en wie weet gaat het over de combi. Dus misschien 20-30 clients per band.

Als die devices ruk gebouwd zijn dat ze continue, maar weinig data, op lage linkrates communiceren dan ga je toch al snel tegen de limiet aanzitten.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Waar het om gaat is dat het geen configuratie limit is zoal by die Zyxel.

En kijk met wireshark wat die dingen doen, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat ze continue data versturen.
En via de omada software van die tp-link kun je ook prima zien of en hoeveel data die lampen versturen.

Het blijven natuurlijk altijd ondingen die via de cloud bestuurt worden, persoonlijk zou ik nooit een iot besturing via de cloud willen hebben.
Als het internet eruit ligt om wat voor reden dan ook dan werken je iot devices niet meer en zit je in de kou.
Device besturing moet je lokaal houden is mijn mening.

• laurens0619
Micky83 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Kun je dit niet leeghalen? gewoon geen max instellen?

• Micky83
Hoop reacties... ik ga mijn best doen overal antwoord op te geven.

DHCP screenshot. Ik kan alleen de volgende twee instellingen vinden:
1. aan/uit -> aan
2. DHCP server lease-tijd: 1 dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnY6RXCyj1K4xwFiNGl9KUKCKsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wctDHmIpey6Nvfbwx3bZL6Ht.png?f=fotoalbum_large
Kan echt niet meer dan 32 clients kiezen.

@dion_b alles is zo goed als tegelijkertijd eens verbonden geweest. Voor het extra AP bleef ik steeds steken rond de 20 clients. Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan Xiaomi kant lag, maar hierover geinformeerd bijhun en antwoord was negatief. Ook wanneer ik bijvoorbeeld hier de andere aparaten van de wifi haalde, verschenen de missende xiaomi devices ineens. Mijn cinclusie was dus dat het aan de router lag. Hierna dat AP gekocht. Alles leek na installatie verbonden maar internet op computer was tergens traag...zo goed als dood...voor even later echt dood te gaan (evenals de helft van andere devices. Hierna heb ik een hoop niet meer online gekregen. Op welke manier dan ook,

* In de router kwamen allerlei moeilijke namen van devices te staan. Wanneer ik een nieuw apparaat koop welke op mijn wifi komt, pas ik de naam aan in de router. Ipv een lang nummer staat er dan bv "GSM Micky83". Dit heb ik nu ook geprobeerd met al die lampjes. Maar dat lukte voor geen meter. Hij vergat namen, noemde ineens twee verschillende apparaten hetzelfde, mijn laptop kreeg iedere keer de naam van een lampje etc.
Dit versterkt mijn gevoel dat de router het gewoon niet aan kan. Alsof je op een computer werkt die te langzaam is geworden. Vandaar dat ik me afvraag of een betere router niet de oplossing zal zijn (TP-link archer AX73 denk ik aan dan)

@dion_b Active leases. Ik kan geen lijst vinden. Wel onderstaande. Het feit dat er een ip adres gekoppeld is, betekent een active lease? Dan is het antwoord: NEE. Niet alle apparaten die ik in de AP als vebonden zie, staan in het overzicht van de router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSth6oMPBPkPgwIPXbompaQNnXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1CNwrjIQdiRd6ayOO1PJ7Tw.png?f=fotoalbum_large

@dragon2 Ik heb VDSL van Online.nl. Maar het zou volgens mij ook hiermee moeten lukken. Al vraag ik me af of dit MIJ zal lukken ;)

@Ben(V) Klopt daar heb ik inderdaad die max 32 gevonden.

@laurens0619 Ik begon zonder AP met:

SSID: MCC
Band: 2,4 en 5
kanaal: automaat

SSID: MCC2
Band: 2,4 en 5
kanaal: automaat

Dit ging goed tot een apparaat of 20. Steeds "snelle" verbinding maar de apparaten maakten ruzie om wie er online mocht komen.

Na aanschaf AP:

Oude instellingen PLUS -> SSID: MCC3, band 2,4 , kanaal:1

Toen heeft het heel even gewerkt maar na enkele minuten merkte ik trage verbining laptop (al hoewel die verbinding maakt met 5gz, al die Xiaomi zooi zit op 2,4) en vervolgens werd mijn laptop gebanned ofzo. Kwam pas weer online toen ik de adapters verwijderd en opnieuw heb laten installeren door windows.

@laurens0619 Ik heb alles langzaam toegevoegd op een groep lampjes van 6 stuks na. Die kwamen allemaal tegelijk "online". Maar inderdaad, dit versterkt ook wel weer mijn gevoel dat de router ondermaats is aan wat ik wil.

@allen: dat die lampjes rommel zijn en ik er te veel van heb...tja dat is helaas nu wel duidelijk :+

• Micky83
laurens0619 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Kun je dit niet leeghalen? gewoon geen max instellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NH_0mCFvCDodghagfo4dOcxTHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMUQVpqNnDhOi4Ri1g0aA33M.jpg?f=fotoalbum_large

• laurens0619
Dank voor de informatie.
Probeer eens:
Zyxel:
Kanaal 1 (aanname dat daar geen buren op zitten ofzo), zou ik iig zielig voor ze vinden met je vele clients :P
Bandbreedte: 20mhz (geeeeen 40mhz)
SSID: MC1

TP-Link:
Kanaal 6 (aanname dat daar geen buren op zitten ofzo), zou ik iig zielig voor ze vinden met je vele clients :P
Bandbreedte: 20mhz (geeeeen 40mhz)
SSID: MC2

Hoeveel krijg je er dan op?

Ik las ook op een pagina van zyxel dat je meer clients kunt connecten met NONE/WEP of WPA2. Met WPA1 kon je 2x zo weinig clients. aan
Ik weet niet of die xiaomi meuk het kan, maar stel je security ook eens in op WPA2 only

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2022 12:50 ]

• Micky83
@laurens0619 Dit zou ik graag willen proberen, maar ik krijg die lampjes nu helemaal niet meer online. Lijkt wel of ze geblokt zijn ergens. Ook mijn Tado verwarming (bekabeld) krijgt geen verbinding meer.

Ik heb net al een paar lampjes helemaal gereset en geprobeerd op het oorspronkelijke netwerk SSID MCC@ aan te melden (terwijl er minimaal andere devices verbonden zijn) maar ook dan krijgt het lampje geen verbinding met de router.

Dus ik weet het nu echt niet meer..... Volgende stap is het modem/router te resetten?

• laurens0619
Hmm werkt marktplaats.nl nog wel?
Kun je daar de lampjes opzetten en een leuk zigbee setje scoren :+

Serieus, zou ik wel doen hoor dit blijft geemmer. Komt het door je wifi, of zijn het de chinese cloud servers.
Wil je hiermee doorgaan dan moet je echt systematisch alles doorlopen en testen. Zoals
- Werkt mn laptop nog wel op de 2.4 ghz?
- Kan ik het ip van een lampje pingen? (kan dat uberhaupt?/staat dat open)

• Micky83
Haha ja daar heb ik wel aan gedacht maar ik zie dat echt als laatste redmiddel.

Ondertussen ben ik een chat gestart met de support van TP-link:

Toevoegen van een AP gaat niet werken omdat ik gemaximaliseerd blijf aan de 32 clients van mijn router. Het AP heeft geen eigen DHCP server is het argument.

Toevoegen van een betere router is de oplossing. Hij raadt me dan ook meteen de twee duurste aan die ze hebben (consumenten spul).

Bovenstaande deel ik gewoon even. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:12:
Haha ja daar heb ik wel aan gedacht maar ik zie dat echt als laatste redmiddel.

Ondertussen ben ik een chat gestart met de support van TP-link:

Toevoegen van een AP gaat niet werken omdat ik gemaximaliseerd blijf aan de 32 clients van mijn router. Het AP heeft geen eigen DHCP server is het argument.
:?

De limiet is op draadloze clients, niet DHCP. Althans, zo staat het beschreven.
Toevoegen van een betere router is de oplossing. Hij raadt me dan ook meteen de twee duurste aan die ze hebben (consumenten spul).

Bovenstaande deel ik gewoon even. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Wij van WC-eend...

Heb je toevallig ergens nog een oude router liggen? Je kunt DHCP server in je router makkelijk uitsluiten door daar DHCP op uit te schakelen en andere DHCP server in je LAN aanzetten. Probleem weg? Dan was het alsnog DHCP server in de Zyxel. Probleem nog steeds aanwezig? Dan geen DHCP.

Maar voordat je dat doet: mbt die Iot-meuk: al eens een goede factory reset geprobeerd op die dingen? Sowieso, pak het een voor een aan, je Tado (thermostaat toch?) Is bedraad aangesloten, de lampjes draadloos. Focus op een van de twee, terwijl je de andere gewoon uit laat.

Verder is het zeker bedraad gewoon troubleshooten:
- heb je link via Ethernet (LEDje op de poort brandt)?
- krijg je een IP op het apparaat?
- kun je dat IP pingen vanaf andere apparaten (laptop bijv)?
- controlleer de DNS instellingen.
- controleer je firewall.

Oslik blyat! Oslik!

• Micky83
dion_b schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:24:

Maar voordat je dat doet: mbt die Iot-meuk: al eens een goede factory reset geprobeerd op die dingen?
Ja, paar lampjes gereset. Daarna opnieuw proberen te verbinden op het oorpsonkelijke SSID welke de Zyxel uitgeeft. Geen succes. Krijgt gewoon geen verbinding. Daarom dacht ik aan reset router. Maar zit ik niet op te wachten natuurlijk.
dion_b schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:24:Sowieso, pak het een voor een aan, je Tado (thermostaat toch?) Is bedraad aangesloten, de lampjes draadloos. Focus op een van de twee, terwijl je de andere gewoon uit laat.

Verder is het zeker bedraad gewoon troubleshooten:
- heb je link via Ethernet (LEDje op de poort brandt)?
- krijg je een IP op het apparaat?
- kun je dat IP pingen vanaf andere apparaten (laptop bijv)?
- controlleer de DNS instellingen.
- controleer je firewall.
Zo ga ik het vanmiddag ook proberen. Ik snap gewoon niet wat de bedrade devices te maken hebben met het wifi probleem.
Ik heb geen idee hoe dat pingen etc. gaat. Dus moet me even inlezen.

Ik meld zsm natuurlijk mijn bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Zo ga ik het vanmiddag ook proberen. Ik snap gewoon niet wat de bedrade devices te maken hebben met het wifi probleem.
Dat is ook grote vraag, en reden dat we steeds op DHCP terug komen, omdat dat op IP-laag speelt, dat gedeeld wordt tussen bedraad en draadloos.
Ik heb geen idee hoe dat pingen etc. gaat. Dus moet me even inlezen.
Sowieso een goed idee. Reality-check: met de hoeveelheden apparaten hier in een enkele kamer zit je op meerdere vlakken ver buiten de normale use-case voor thuisnetwerken. Niets mis mee, erg leuk zelfs - maar het betekent wel dat je niet kunt erop kunt vertrouwen dat het met consumentenapparatuur met default instellingen 'gewoon' gaat werken. Het betekent ook dat je niet zomaar kunt vertrouwen op wat een helpdesker met een script vertelt - zij hebben de kennis en informatie ook niet :o

Dat is gelijk ook waarom ik terughoudend ben in lukraak andere dingen kopen. Ondanks dat het door de provider geleverd is lijkt je Zyxel router behoorlijk veel features te hebben. Als je een andere neemt is nog maar de vraag of het uitgebreider zal zijn, laat staan dat het het probleem waar je tegenaan loopt zal verhelpen.
Er zijn wel degelijk apparaten te krijgen die zonder inspanning of onderzoek dit soort load aan kunnen en als dat niet gaat support hebben om het aan de praat te krijgen, maar dat is vooralsnog enterprise-grade spul met bijbehorend prijskaartje. Zoals altijd speelt de driehoek makkelijk-goed-goedkoop. Choose any two.

Tenzij je grof portemonnaie wilt trekken (is een stuk goedkoper geworden de laatste tijd, maar de nodige honderden EUR ga je wel kwijt zijn...) ga je dus om 'goed' te krijgen afscheid moeten nemen van 'makkelijk' en moet je zelf dingen gaan uitzoeken en oplossen. Als je nog niet weet hoe te pingen gaat dat een best steile leercurve zijn, ben ik bang. Goede nieuws is dat je het zelf al doorhebt en dat is halve werk. Er zitten in dit topic ook genoeg mensen die je willen helpen erbij :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Zyxel is een prima router, die vervangen ga je er alleen maar op achteruit.

Die 32 maximale clients is zo wie zo enkel een configuratie limit van wireless clients bij die Zyxel, dus met die extra AP erbij die deze limit niet heeft moet het technisch gezien gewoon kunnen.
Al die clients (lampen) komen dan gewoon als bedrade client op die Zyxel aan en daar zit die limiet niet op.

Je zegt dat de lampen niet meer connecten, maar zie nog wel in je router dat ze een ipadres gekregen hebben, want niet meer connecten kan net zo goed aan de cloud kant zitten die door al die wijzigingen van slag geraakt is of die Xiaomi hub.

Beste advies is alles eraf, hub uitzetten, tijdje met rust laten tot alle leasetijden verlopen zijn en dan opnieuw gaan proberen met een enkele lamp en langzaam uitbreiden, lamp voor lamp.
Nooit meer dan een ding gelijktijdig veranderen is altijd het belangrijkste bij probleem zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Geen tijd gehad om drastisch de boel aan te passen, in te lezen over pingen etc.

Wel heb ik mijn Tado weer terug. Geen idee hoe dat precies gekomen is. Waarschijnlijk heeft het gewoon twee dagen tijd nodig gehad.

Ga nu de AP opnieuw instellen: 2,4ghz op band 1, 20Mhz. )router zet ik op band 6.

Dan lampje voor lampje bekijken of ik ze terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Update:

Ik heb de router gereset (bleek 3x nodig). Ingesteld op 2,4 (20Mhz en band 6) en 5ghz (alles automatisch).
Toen het AP een apart SSID gegeven en ingesteld op 2,4Ghz, 20 Mhz en band 1).

Vervolgens elk apparaat in huis toegevoegd. Uiteindelijk zijn er nu 29 apparaten tegelijkertijd draadloos verbonden met het internet. Het AP neemt er 9 voor zijn rekening. In de toekomst komt elk nieuw wifi device van de begane grond ook hier op.

Waarom heb ik de reset 3x moeten doen? Omdat ik na het toevoegen van een apparaat in de router een herkenbare naam heb toegewezen (bv Iphone, Lamp 1, etc.) Hier ging het steeds fout. Dan kon de telefoon weer niet verbinden, dan de printer....
Ik vermoed nu dus ook dat daar het hele probleem zat/begonnen is. Na de laatste reset heb ik de benaming gelaten voor wat het is...er staan nu verschillende "unknowns", getallenreeksen).. maar het werkt wel allemaal.

Nu afwachten of het geheel stabiel blijft.

Ik wil jullie in ieder geval hartelijk danken voor het meedenken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nspiering
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-05-2023
Hallo allemaal,

Tegenwoordig willen we allemaal smart apparaten in huis zoals lampen, tv's, telefoons en nog veel meer. Terwijl de Zyxel modems maar 32 apparaten op het 2.4 Ghz netwerk kunnen hebben. Ik heb op mijn Zyxel modem het verdubbeld naar 64 apparaten door mijn gastennetwerk geen gasten netwerk te laten zijn en deze dezelfde SSID en wachtwoord te geven
Login op het Zyxel modem, kies in het menu voor Netwerkinstelling -> Draadloos -> Gast/Meer AP kies voor Wijzigen van het bestaande gasten netwerk haal het vinkje weg bij Gast WLAN. Geef bij Naam van draadloos netwerk dezelfde naam op van je standaard netwerk, scroll naar beneden vink Automatisch wachtwoord genereren uit en geef hetzelfde wachtwoord op als je standaard netwerk. Klik op OK en binnen een paar minuten heb je je netwerk uitgebreid.
Pagina: 1