Warmtepompboiler, zonneboiler of extra zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:06
Ik ben op zoek naar wat advies/inzichten/feedback voor onderstaande situatie:

3 Fase aansluiting van de woning op het lichtnet.
21 Sunpower zonnepanelen op de gunstige zonkant van het dak. Daarmee ligt dat dak vol. Alles zit aangesloten op een Solaredge S7k omvormer. Er is een Zappi v2 laadpaal met CT klemmen om de auto te kunnen opladen bij overproductie.
Binnenkort worden er twee dakkapellen geplaatst (4x3m en 3x3m). Daarbij komt er nieuw (plat) dak oppervlak beschikbaar om gebruik te kunnen maken van de zon. Er is een energie verbruik op jaarbasis van zo'n 8500 MWh. De panelen wekken zo'n 6500MWh op. Het gasverbruik is zo'n 2500m3.
De auto vangt lang niet alle overproductie op. In de zomer is is deze voornamelijk vol, dus via salderen (wat nu nog kan) werkt dit best aardig. Het grootste gedeelte van de energie nota is gas. Dit gas wordt gebruikt voor warm water (bad+douche) en verwarming van de woning (vloerverwarming + radiatoren). Hoe kan ik nu het beste de m2 gaan inzetten die beschikbaar komt door het plaatsen van de dakkapellen. Ik lees veel over een warmtepompboiler en zonneboilers, maar daar staat soms ook bij dat de m2 het meeste opbrengt door er gewoon (meer) zonnepanelen bij te leggen. De dakkapellen komen samen op dezelfde zijde van het dak. Tussen de dakkapellen in zit de CV ruimte onder het schuine dak. Ook loopt er nog een loze pvc leiding naar de meterkast en in de CV ruimte is een vrije buis voor lucht aan/afvoer. Ik wil liever geen herrie apparaat erbij want naast die ruimte komt een kantoor en aan de andere kant een slaapkamer. Het verbruik (gas/licht) omlaag brengen is een andere discussie die ik hier graag buiten wil houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 09:56
Zonnepanelen op dat extra stuk dak. Een paneel kan altijd elektriciteit opwekken, een zonnenboiler heeft een maximale watertemperatuur die je in de zomer vrij snel haalt. Daarna staan de zonneboiler dus niets te doen.

Een warmtepompboiler is niet vergelijkbaar met een zonneboiler of panelen. Je “of” klopt niet, zou zonnepanelen en warmtepompboiler nemen om je gas verbruik te reduceren, maar daar wilde je het niet over hebben.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Geen zonneboiler... Het is een ontzettend mooi concept met ongeëvenaarde efficiëntie... Maar je moet een zwembad hebben om in de zomer al die productie kwijt te kunnen.

De gecombineerde efficiëntie van een zonnepaneel + warmtepomp boiler is ongeveer hetzelfde, maar als er geen warmtevraag is kun je de energie tenminste in of je auto, of het net gooien, in plaats van verliezen.
De warmtepomp boiler wil je toch; in de winter krijg je bij lange na niet genoeg warmte uit de zonneboiler om je water te verwarmen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PisPix
Eens met bovenstaande, dus hoe combineren we dat met je eis van weinig geluid?
Optie 1. Een splitboiler (Atlantic Calypso Split)
+: Goedkoop, rechttoe rechtaan, 1 overzichtelijk gat nodig
-: f-gassen handeling
Optie 2. Kleine, goedkope monoblock neerzetten/ophangen
+: DIY, meer subsidie
-: te ver buiten de doos voor standaard installateurs
Optie 3. All-electric gaan
+: Verreweg de grootste besparing
-: verreweg de grootste investering, langste doorlooptijd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Oke helder, de zonneboiler is de minst favo optie. Stel ik zou voor een warmtepompboiler gaan, is er dan een mogelijkheid om die alleen in te zetten bij overproductie PV? Wat is het minimale vermogen van zo'n warmtepompboiler? Bestaat er iets van een energie manager die regelt dat bij overproductie bijv de auto eerst geladen wordt, en daarna de warmtepompboiler oid?

Komt een warmtepompboiler altijd met een soort van airco buitenunit ding wat herrie maakt? Op een dakkapel is dat volgens de dakkapelman altijd een soort van nogo doordat je dakkapel dan als klankkast gaat werken.

Of is zo'n monoblock dat niet, en heeft die alleen een lucht aan en afvoer nodig?

Met alles elektrisch wacht ik nog minimaal 10 jaar, laat daar eerst maar wat meer praktijkervaring en ontwikkeling aan vooraf gaan. De CV ketel is ook nog lang niet aan vervanging toe, dus die optie is verre toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Dat_Doc schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:59:
Zonnepanelen op dat extra stuk dak. Een paneel kan altijd elektriciteit opwekken, een zonnenboiler heeft een maximale watertemperatuur die je in de zomer vrij snel haalt. Daarna staan de zonneboiler dus niets te doen.

Een warmtepompboiler is niet vergelijkbaar met een zonneboiler of panelen. Je “of” klopt niet, zou zonnepanelen en warmtepompboiler nemen om je gas verbruik te reduceren, maar daar wilde je het niet over hebben.
Wellicht heb ik de discussie over gasverbruik reduceren wat te simpel opgeschreven. Ik bedoel daarmee dat ik niet de discussie wil starten over de thermostaat lager, korter douchen, minder in bad enz. Uiteraard is m'n doel wel om het gasverbruik te reduceren maar dan door middel van het inzetten van techniek op de daken van de dakkapellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@PisPix een warmtepomp heeft ergens een compressor, daar komt het geluid vandaan.
Je kan kiezen of je die compressor binnen of buiten hebt.
In het eerste geval heb je zo'n unit met luchtslangen/buizen:
Afbeeldingslocatie: https://www.vaillant.nl/media-master/global-media/vaillant/product-pictures/arostor-2018/firstspirit-1549613074554storage18-35828-01-1416244-format-flex-height.jpg
In het tweede geval heb je inderdaad een soort van airco-unit buiten.
Kan ook op de grond of aan de gevel, hij werkt gewoon op stroom dus hoeft niet dicht bij de panelen.

De koppeling met PV gaat via een contact op de luxere omvormers of via domotica.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Overigens, mijn optie 2 is bijvoorbeeld een
buitenunit die je zelf met waterleidingen aan een boilerspiraal knoopt.
Niet persé goedkoop maar wel veel power, futureproof en flexibel te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Proton_ dan dat ding dan gelijk ook maar aan het CV circuit knopen :)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Ronald ssst :)
€2550 subsidie is wel leuk en hybride is laaghangend fruit, maar 5 kW is wat mager om 2500 m³ te vervangen dus voor all-electric is een beter plan nodig (glas upgraden + cascade komt in me op).
Maar dat is hier expliciet offtopic.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 11-06-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Bestaat zo’n monoblock ook in een duale variant waarbij je twee circuits hebt? Dus eentje voor tapwater en een gescheiden kanaal wat meedraait in de cv leiding? Eigenlijk een soort van elektrische hulpbron voor de cv ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@PisPix de standaardfunctionaliteit is dat hij met een driewegklep wisselt tussen de boilerspiraal en de vloerverwarming.
Samenwerken met de ketel is dus eenvoudig een kwestie van een paar T-stukken met terugslagkleppen.
In de praktijk wordt de ketel dan de dommekracht-hulp van de warmtepomp.

Maar verwarming is een hoofdstuk apart en hybride al helemaal, dan kan je beginnen met Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en dan moeten we echt naar je vloerverwarming, gasverbruik en budget kijken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 11-06-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
PisPix schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:37:
Bestaat zo’n monoblock ook in een duale variant waarbij je twee circuits hebt? Dus eentje voor tapwater en een gescheiden kanaal wat meedraait in de cv leiding? Eigenlijk een soort van elektrische hulpbron voor de cv ketel?
ja hoor, ik heb een inventum ecolution combi 50.
ten eerste een warmtepomp boiler (in mijn geval 50l dus te klein, maar groter kan ook).
en als hij daar mee klaar is gaat hij mijn huis verwarmen, dus doet uit de doos wat je wil.
ondanks zijn kleine vermogen van maar 1,4kW (0,3kW elektrisch) bespaar ik mij toch wel een 600-700m3 gas per jaar, met 1200-1600kWh elektra. (zeer kosten effectief dus)
dus gebruik nu nog 100m3 voor stoken en 50m3 voor koken.
(nadeel is laag vermogen, voordeel gebruikt ventilatie lucht als warmtebron, en dat is weer erg effectief.)

maar ik denk dat je beter voor een 5kW (+/-1,2kW elektrisch) warmtepomp kunt gaan daar voor.
het grote voordeel van verwarming water is dat het totaal niet discrimineert waar door het word verwarmt.
dus hang een 2de thermostaat op die 1 graat hoger staat als je gasketel en je doet een hele grote slok van de borrel met de warmtepomp. ;)
en dit kan eigenlijk wel 99% van de warmtepompen doen eigenlijk. (locatie van installeren is vaak lastiger.)

maar ook andere opties mogenlijk, dus laat andere ook iets zeggen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-06-2022 16:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als je de kans hebt, ga dan ook bij iemand luisteren die de unit heeft die je op het oog hebt (liefst bij vorst). Warmtepompen krijgen het verwijt herrie te maken als een airco, maar dat is bij goede installatie en de juiste spullen helemaal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Het lastige is dat ik geen zoemende kast in huis erbij wil of op de dakkapellen. Aan de gevel kan niet door de indeling van de woning en vind ik ook lelijk. Goeie tip wel om eens te gaan luisteren bij mensen thuis die zoiets hebben.

Als ik dit allemaal hoor, zit ik ook te denken aan een boiler met elektrisch element wat ik laat verwarmen bij overproductie. Op die manier reduceer ik gasgebruik met overtollige stroom. Ik moet dan wel kijken naar een boiler met dubbele spiraal. Driewegkleppen heb ik geen goede ervaring mee. Ik wil gewoon het tapwater er doorheen laten stromen en de CV retour leiding op de andere spiraal aansluiten. Zo hoeft de ketel minder te werken om het water op temperatuur te krijgen. De platte daken kan ik dan gebruiken voor extra zonnepanelen om eerder overproductie te bereiken bij matige zon. Of zie ik dan zaken over het hoofd? Een elektrische boiler (goed geïsoleerd) lijkt me vrij stil of is dit te simpel gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Overproductie is misschien helemaal niet erg, nu biedt Eneco ook €0,58 voor overproductie dus na salderen verwacht ik dat het ook nog wat waard is - meer dan opstoken in een boiler oplevert.
Een elektrische boiler is goedkoop in aanschaf, maar 3x duurder douchen dan een warmtepompboiler.
En tapwater afkoelen voor CV water is ook een slecht plan, met vloerverwarming moet je gewoon geen water warmer dan 35 graden maken, dat is 40% goedkoper dan tapwater van 55 graden maken en dat terugmengen.
Uit het faq topic: COP en aanvoertemperatuur/stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
Is het niet zo dat we nu allemaal systemen aan het bouwen zijn die veel stroom vragen in de winter waardoor straks de prijs van stroom in de winter hoger wordt omdat we dan veel minder "groene" stroom creëeren?

Dan kan ik zoveel zonnepanelen leggen als ik wil, maar als ik in de zomer bijna niets meer krijg voor mijn terug geleverde zonnestroom vanwege grote overcapaciteit en er in de winter dik betaal voor stroom vanwege het gebrek aan stroom dan gaat het de consument in de winter weer erg veel geld kosten als het salderen er straks vanaf is.

Als ik zie wat een warmtepomp in de winter aan energie slurpt (en al helemaal als het vriest) dan moet er nog iets heel moois op de markt komen om veel stroom in op te kunnen slaan wil dat ooit voordelig worden.

Dus een zonneboiler mag dan wel zeker niet altijd ideaal zijn maar als het buiten maar llcht is produceert hij iig al warmte en dat kost nagenoeg geen stroom in de winter. (alleen het pompje om de glycol rond te pompen)
Ik heb me er verder nog niet erg goed in verdiept maar als je een grote zonneboiler plaatst en hier dan je tapwater en cv mee kan (voor)verwarmen al dan niet met twee losse spiralen dan zou ik zeggen dat je een leuke investering doet met de subsidie die je er nu ook nog bij krijgt.

Of zit ik dan als leek helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

FransWillems schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:38:
Is het niet zo dat we nu allemaal systemen aan het bouwen zijn die veel stroom vragen in de winter waardoor straks de prijs van stroom in de winter hoger wordt omdat we dan veel minder "groene" stroom creëeren?
ja klopt
Dan kan ik zoveel zonnepanelen leggen als ik wil, maar als ik in de zomer bijna niets meer krijg voor mijn terug geleverde zonnestroom
In de wet gaat vastgelegd worden dat je voor je teruggeleverde stroom 80% van het kale levertarief krijgt. Dat zou ik niet niets noemen, zeker als de energieprijzen hoog zijn.
Als ik zie wat een warmtepomp in de winter aan energie slurpt (en al helemaal als het vriest) dan moet er nog iets heel moois op de markt komen om veel stroom in op te kunnen slaan wil dat ooit voordelig worden.
Windenergie gaat behoorlijk helpen, maar opslag is nog een probleem ja lijkt me.
Dus een zonneboiler mag dan wel zeker niet altijd ideaal zijn maar als het buiten maar llcht is produceert hij iig al warmte en dat kost nagenoeg geen stroom in de winter. (alleen het pompje om de glycol rond te pompen)
Echter zonde van de ruimte die het inneemt, leg dan een aantal extra zonnepanelen.
Ik heb me er verder nog niet erg goed in verdiept maar als je een grote zonneboiler plaatst en hier dan je tapwater en cv mee kan (voor)verwarmen al dan niet met twee losse spiralen dan zou ik zeggen dat je een leuke investering doet met de subsidie die je er nu ook nog bij krijgt.

Of zit ik dan als leek helemaal mis?
Volgens mij is de algemene consensus al meer dan 10 jaar dat een zonneboiler financieel gezien weinig interessant is.
Zonnepanelen + WPB lijkt me interessanter.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FransWillems en heel simpel: een goede warmtepomp opstelling - dus afgifte systeem op goed lage temperatuur maakt een kWh warmte voor minder geld dan een CV een kWh warmte maakt uit gas. Dit gaat op bij vrijwel elke temperatuur.

Dat ongeacht eventuele zonnepanelen, die staan geheel los. De opbrengst van zonnepanelen die je wel hebt kan natuurlijk direct de warmtepomp in een maakt de kosten van het maken van warmte dus wel nog wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Na veel gelezen te hebben ben ik inmiddels op zoek naar een warmtepompboiler die ik kan aansturen bij overproductie of die ik ‘s nachts kan inschakelen wanneer de stroom tarieven laag zijn. Ik vraag me alleen af hoe lang een A+ boiler in staat is het water warm te houden. Er wordt iedere ochtend gedoucht en heel af en toe een bad in de avond. Dat is de enige warmwater vraag van de cv ketel. Als ik dat (grotendeels) kan opvangen met een WPB, zal het gasverbruik best wel zakken en gebruik ik de overproductie zo efficient mogelijk. Met het oog op afschaffen salderen.
Pagina: 1