Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemorgen,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand hier mij advies kan geven. Ik heb een hoekhuis uit 2003, goed geïsoleerd, benedenverdieping en badkamer vloerverwarming , boven radiatoren welke nooit aanstaan, ook omdat als het echt koud is ik de airco aanzet om te verwarmen.

We zijn van plan om zonnepanelen aan te schaffen in combinatie met een hybride of all electric warmtepomp.

Op mijn dak zouden totaal 16 zonnepanelen passen, zou neerkomen volgens de leverancier om 5300kwh per jaar , offerte is €6200,-

Voor de warmtepomp twijfel ik tussen 2 daikin modellen , de hybride versie 8kw Altherma ehbh 08e6v + buiten unit Erga 06evh. Offerte prijs exclusief subsidie €7700,- mijn cv ketel is recent vervangen (vorig jaar)

All electric versie van daikin altherma ehvh 08s18ev6 + buitenunit erga 08evh. Bij de all electric moet volgens de installateur ook de vloerverdeler vervangen worden voor een pomploze lage temperatuur verdeler, totale kosten ex. subsidie zou neerkomen op ongeveer €14000,-

Mijn energieverbruik op dit moment per jaar;
3250kwh
1500m3

Ik vind de all electric best een grote ingreep , cv ketel weg, nieuwe leidingen naar verdeler toe, nieuwe verdeler. De hybride oplossing is eenvoudiger, maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat het bespaart.

Wie kan mij hier wat advies / tips in geven?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Had je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gevonden?

Verder:
1. Zonnepanelen zijn een goed idee maar irrelevant voor je verwarming :)
2. De verbeteringen aan het afgiftesysteem die niet in je hybride offerte zitten, betalen zich terug (zie FAQ) en kennen geen afschrijving.
3. Wat zijn de energieprijzen waar je mee rekent?
4. Als je de besparing goed in kaart hebt, maar tegen de investering aanhikt, is een kleine duurzaamheidslening een optie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 17:46
Als ik de mogelijkheid nu nogmaals zou hebben , dan zou ik direct voor all all electric kiezen. Was een van de eerste met een hybride(die daikin met intergas) , die heeft ons veel bespaard. Maar onder de 3 grd celcius hebben we zo veel warmteuittreding dat we wel met gas moeten bijverwarmen. Nu hebben we recent zowel boven als beneden airco erbij laten plaatsen. Dus dat ik getackeled. Gebruik alleen nog gas voor sww en koken, en dat kan ook best elektriek. Dus speel met het idee om hoewel de technische levensduur nog niet behaalt is de hybride aan de kant te zetten en voor all electric te gaan . Overigens huis van 1927 hier ;)

Kom van de 2800 m3 gas af , en nu nog maar 650 m3 voor sww en koken . Ben ik erg blij mee gezien de huidige prijzen . Al zorgt het bij ons ook al voor een verdrievoudiging van de maandtermijn.

Vergeet ook niet de 30% subsidie op je warmtepomp he? dat maakt dat het ff minder zeer in de portemonnee doet

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:58
@Cybersijp Hier 9 mille nodig incl subsidie voor een L/W als ik hem laat plaatsen. Minder zeer? Niet iedereen heeft dit soort bedragen even op de plank liggen. Ik overweeg toch sterk mijn rest 450m3 gewoon maar door een keteltje te laten opvangen die er nog hangt.

Installateurs vinden met verstand van zaken is ook een drama verder. Wij willen allemaal wel, de markt is er niet klaar voor.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 17:46
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:12:
@Cybersijp Hier 9 mille nodig incl subsidie voor een L/W als ik hem laat plaatsen. Minder zeer? Niet iedereen heeft dit soort bedragen even op de plank liggen. Ik overweeg toch sterk mijn rest 450m3 gewoon maar door een keteltje te laten opvangen die er nog hangt.

Installateurs vinden met verstand van zaken is ook een drama verder. Wij willen allemaal wel, de markt is er niet klaar voor.
klopt, dat het geld kost. Maar de besparing op gas heb je wel elk jaar in de tas he? plus geen vaste kosten meer , bij ons ook nog iets van 25,- in de maand. Je kan evt een energiebespaarlening afsluiten . Zit weinig rente op , en wat makkelijkere voorwaarden . De installateurs rekenen wel de hoofdprijs voor werk als zuks nu hoor !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• MotorBeast
@Cybersijp Ik had het niet over mijn eigen financiële positie. De energietransitie wordt voor velen gewoon te duur. En met de krapte op de markt aan materialen en kennis zal het er niet beter op worden.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:33:
@Cybersijp Ik had het niet over mijn eigen financiële positie. De energietransitie wordt voor velen gewoon te duur. En met de krapte op de markt aan materialen en kennis zal het er niet beter op worden.
Er zijn voordelige energiebespaarleningen. Als de besparing op energielasten groter is dan de maandlast van de lening kan sowieso niet "te duur" zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Van het huidige afromen van de subsidie mag je best wat vinden (doe ik ook) maar om dat nou in elk topic luidkeels te doen...

Er zijn best wat tweakers die beroepsmatig warmtepompen zijn gaan installeren, neem daar een voorbeeld aan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:42:

Er zijn best wat tweakers die beroepsmatig warmtepompen zijn gaan installeren, neem daar een voorbeeld aan :)
Ieder zijn vak zeg ik altijd. Ik heb andere talenten en skills.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@erwin292 Een hybride warmtepomp voor ondersteuning van de CV zou ik nu niet meer doen, dan beter meteen investeren in full electric, zeker als je al overal waar je wilt verwarmen vloerverwarming hebt.
Ik zou wel diverse offertes opvragen overal voor om zo tot een duidelijk inzicht te komen.
5300kWh met 16 panelen lijkt heel er weinig!
De investering in full electric is veel hoger en meer werk, maar levert je op de lange termijn veel meer op!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
All electric lijkt mij ook de beste oplossing maar dat is zo’n grote ingreep, en wie weet wat er over 5 jaar nog meer is ontwikkeld. Ik ben bang dat ik nu allerlei aanpassingen aan mijn huis ga doen als ik kies voor all electric dag het later nog een keer kan. Hybride is wat dat betreft een wat kleinere ingreep.

Nog een vraag, het stroomverbruik voor all electric wat 1600m3 vervangt Word dan 4100kwh ongeveer, klopt dit een beetje overeen denken jullie? En wat is ongeveer de levensduur van zo’n systeem?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@erwin292 Als je nu in een hybride warmtepomp investeert ben je die investering over 5 jaar weer kwijt als het allemaal anders moet/wil of de gemeente zegt dat je buurt van het gas af gaat.

Verbruik voor full electric voorspellen is lastig en ligt aan veel factoren, gemiddeld wordt gesproken over 3 á 4x je huidige verbruik, maar ook met een hybride warmtepomp moet je het bespaarde gasverbruik 2 á 3x doen voor het stroomverbruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afhankelijk van de kwaliteit en afwerking van je vloerverwarming mag je rekenen op een watertemperatuur van 25 tot 30 graden en daar hoort een sCOP van 4.5-5 bij.
Wat inhoudt dat de warmtebehoefte van 1600 m³~ 16.000 kWh thermisch ongeveer 3.200-3.500 kWh wordt.

Hybride is een grotere ingreep en de warmtepomp gaat niet optimaal renderen omdat je dan hogetemperatuur-vloerverwarmingsverdelers houdt.

Pagina: 1