Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo,

wij organiseren een dorpsfeest in een feesttent. Voor de elektriciteit kunnen en mogen wij ons aansluiten op een openbrare elektriciteitskast van de gemeente. Op deze kast staan blauwe stopcontacten van 32A 230V (dus 2 gaten in stopcontact + 1 voor aarding) Wij zouden een verdeeldoos willen voeden. In de doos zit een zekering van 20A me verliesstroomschakelaar 30mA. Achter deze zekering zitten 6 stopcontacten op de doos.

Vraag 1: welke soepele kabel moet ik voorzien tussen de stekker op de openbare kast en de verdeeldoos? Ik liet me vertellen dat dit een 6mm2 moet zijn. Klopt dit?

Vraag 2: hoe lang mag de kabel max zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is een combinatie van soortelijke weerstand (vooral bepaald door dikte) en lengte van de kabel, en dat wordt gelimiteerd door je verbruikers.

Hoeveel denk je te gaan verbruiken?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
Ik zou gewoon moeten weten wat dikte kabel moet zijn als zekering aan het begin 32A is en de zekering aan het einde 20A. Als ik bvb een kabel van 6mm2 neem, hoelang mag deze soepele verlengdraad dan max zijn volgens de normen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:03
Als je nooit meer dan 20A kan trekken is 4mm volgens mij voldoende en 25 meter zou geen probleem zijn:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte

Edit (50 meter moet ook kunnen met 4mm):
https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/

[ Voor 22% gewijzigd door Bazvv op 10-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 16:14
Zie bovenstaand, gezien de aansluiting 32A betreft kun je overwegen om voor 6mm gaan, maar in theorie ga je niet meer dan 20A trekken dus zou 4mm voldoende wezen.
En uiteraard een degelijke bescherming lijkt mij ook van belang bij een feestje/buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

michfi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:11:
Ik zou gewoon moeten weten wat dikte kabel moet zijn als zekering aan het begin 32A is en de zekering aan het einde 20A. Als ik bvb een kabel van 6mm2 neem, hoelang mag deze soepele verlengdraad dan max zijn volgens de normen?
Dan was het handig als je je had gemeld dat je die 20A ook compleet wil verbruiken he ;) .

Ik vind het altijd wel mooi als mensen zelf enige moeite stoppen in hun eigen vragen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 09:16
Ik weet niet of het in Nederland zo anders is, maar als daar een automatische zekering staat op het einde van 20A die zeker vóór alle verbruikers van die kabel staat, dan mag dat bij ons ook een 2,5mm² zijn.
Smeltzekering = 16A voor 2,5mm²
Automaat = 20A voor 2,5mm²

Volgens die elektramat site van hierboven kan je tot 23m gaan om een spanningsval <5% te bekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De kabel zelf is beveiligd op 32A, dus dat moet hij aankunnen.
Wat je er dan aan hangt is eigenlijk niet zo relevant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:46:
De kabel zelf is beveiligd op 32A, dus dat moet hij aankunnen.
Wat je er dan aan hangt is eigenlijk niet zo relevant.
Kabel beveiligd op 32A, hoe bedoel je dat dan, en waarom is het niet van belang wat je eraan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik bedoel dat je de kabel niet dunner zou mogen nemen omdat je er een 20A zekering in een verdeeldoos zit. Dat doet er niet toe, want het gaat erom dat een beveiliging eerder klapt dan dat de kabel smelt. Die 20A beveiliging doet niets als er een kroonkurk door de kabel gereden wordt, want die zit stroomafwaarts.
Je vertelt
openbrare elektriciteitskast [...]
blauwe stopcontacten van 32A 230V
en niet hoe die beveiligd zijn. Dan doe je de aanname dat ze maximaal, dus 32A, beveiligd zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:02:
Ik bedoel dat je de kabel niet dunner zou mogen nemen omdat je er een 20A zekering in een verdeeldoos zit. Dat doet er niet toe, want het gaat erom dat een beveiliging eerder klapt dan dat de kabel smelt. Die 20A beveiliging doet niets als er een kroonkurk door de kabel gereden wordt, want die zit stroomafwaarts.
Je vertelt

[...]
en niet hoe die beveiligd zijn. Dan doe je de aanname dat ze maximaal, dus 32A, beveiligd zijn.
Verwarrend maar duidelijk nu, ik was in de veronderstelling dat jij van het bestaan van hele speciale kabels wist :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het kan ook best zijn dat ik er naast zit (de 2x0,75 van een schemerlampje gaat ook geen 16A volhouden) maar het lijkt me een zinvolle en verstandige keus :)
Overigens is voor langere afstand een rode stekker (driefase, simpel te splitsen) handiger en waarschijnlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
Inderdaad: het stopcontact van 32A 230 is beveiligd met zekering 32A. Dus hoe dik moet de kabel zijn?
Als ik bijvoorbeeld 30m kabel wil dan denk ik niet dat dit in 2,5 mm2 mag.
Is 6mm voldoende en wat is max langte dat deze dan mag hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 09:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkJPnVdIIeDQX-MPZTeZ4RUzeZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WtYSKCe9GvMEtaGs0dN7ook.jpg?f=fotoalbum_large

4mm² is dan max 39m
6mm² is dan max 58m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Let op dat de "blauwe stekker" alleen betekent dat ie voor 230V is (en specifiek dan niet 3-fasen 230V). Er zijn nog steeds verschillende maten blauwe stekker voor hoeveel Ampere ze zijn. Een 32A IEC 60309 stekker heeft dikkere pennen dan een 16A variant (en een grotere cirkel).

Voor jouw applicatie kan het dus best zijn dat de uitgaande 32A stopcontact een andere stekker nodig heeft dan de invoedende kast. Controleer dus even wat exact nodig is.

Zie ook: Wikipedia: IEC 60309

[ Voor 13% gewijzigd door OnTracK op 10-06-2022 16:52 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
En dan een stukje persoonlijke mening: zet er een draad aan die geschikt is voor 32A. Aangezien de stekker voor 32A is gaat iemand hem natuurlijk wel een keertje gebruiken voor de volledige 32A.

[ Voor 3% gewijzigd door OnTracK op 10-06-2022 16:59 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
Allen, zoals ik al zei gaat het dus over een stopcontact voor 230V 32A. Dus zowel stopcontact als stekker type CEE blauw en niet voor 16A maar voor 32A. Kabel die ik gebruik is type H07ZZ-F dus die zwarte professionele soepele rubberkabels. Dus nogmaals mijn vraag: hoeveel mm2 moet de kabel hebben als hij gevoed wordt met 32A en hoelang mag hij max zijn? Het is gewoon voor buitengebruik op een werf/evenement. Ik zie tot nu toe veel reacties, waarvoor hartelijk dank, maar geen echt duidelijk antwoord :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het gaat niet om het voeden, maar om hoeveel vermogen je trekt.

Als je van max 32A uit gaat zou ik bij langere kabels naar 6 kwadraat gaan. Wat is de afstand tussen kast en feesttent?

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 13-06-2022 07:53 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
Aan de kant van het "vermogen trekken" is dit een zekering van 20A met diff 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
teacher schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:50:
Het gaat niet om het voeden, maar om hoeveel vermogen je trekt.
In principe maken de gebruikers niks uit.
De kabel is voorbeveiligd met 32A (aanname!). Dus de kabel moet geschikt zijn voor 32A. En wel zo dat hij bij een kortsluiting aan het verste de impedantie nog laag genoeg is om die beveiliging betrouwbaar aan te spreken. Dus hoe langer de kabel, hoe dikker hij moet zijn.

Daarom mag 20A ook op 2.5mm2. En een schemerlamp op 0.75mm2. Als de kabel kort genoeg is, is de impedantietoename beperkt en blijft de veiligheid gewaarborgd.

Die 20A beveiliging en wat daar achter hangt in in principe niet relevant voor dit vraagstuk. Met uitzondering van eventuele (strengere) wensen op maximale spanningsval door de gebruikte apparatuur.

OT:
Even aangenomen dat de hoofdaansluiting 32A C karakteristiek beveiligd is, mag je 4mm2 gebruiken tot 49 meter. daarboven (tot 73m) heb je 6mm2 nodig.
Bij 32A B karakteristiek kom je op 98 en 146 meter maximaal.

Maar ik zou persoonlijk vrij snel naar 6qmm gaan. Dan zit je altijd goed. Ook als de omstandigheden een beetje zouden veranderen over de jaren (neem aan dat de kabel niet voor eenmalig gebruik is). Een betere verbinding kan nooit kwaad.

Edit:
Voor de goede orde: Die lengte berekeningen zijn ook van toepassing op de eventuele afstand tussen de 32A afzekering en het stopcontact dat je gebruikt. Als daar ook een afstand tussen zitten moet je daar ook rekening mee houden.

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 13-06-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
michfi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:39:
wij organiseren een dorpsfeest in een feesttent
Huur je die tent toevallig? Meeste tentverhuurbedrijven kunnen ook wel dit soort dingen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@michfi er moeten nogal wat aannames gedaan worden, dus de beste afweging kan je alleen zelf maken.
Is elke cent belangrijk? Wordt hij eenmalig gebruikt? Waarom kan je nog niets over de benodigde lengte zeggen?
Een dikkere kabel mag langer (al wordt het meestal andersom beredeneerd).
Eerder kwam al een linkje voorbij https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/ waar je wat aannames kan invoeren en de consequenties ziet van andere keuzes (meer of minder acceptabel spanningsverlies, meer of minder lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:40
Ga je 15 frituurpannen op die kabel aansluiten of alleen de feestverlichting?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michfi
Dankjewel "Timberleek" voor het duidelijke antwoord. Dat was wat ik nodig had!
Pagina: 1