Absoluut, het maakt Ellie een karakter met nog meer diepgang en zal ook wat toevoegen als je straks de tv show gaat kijken.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:14:
Inmiddels heb ik The Last of Us uitgespeeldhele mooie game! Ik weet niet of ik dezelfde keuzes had gemaakt als Joel, maar dat is juist het mooie aan het verhaal.
Is Left Behind (DLC) de moeite waard om er gelijk achteraan te doen?
En al helemaal als je part 2 gaat spelen. Er worden dan ook kleine referenties gedaan en je snapt Ellie beter.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Ik game ook niet veel maar dan juist voornamelijk zulke spellen, een shooter ofzo kan je mij echt niet blij mee makenQuakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:03:
Bijna hetzelfde als @H.Boss . Ik had PS4 versie keertje voor een tientje mee genomen bij de LIHL..
Ik kon er maar niet inkomen. Ik vond voornamelijk de controls niet lekker werken..
Toch maar via MP een gesealed exemplaar gekocht (35euro) en ik vind het een brute game. Controls zijn nog steeds niet helemaal mijn ding maar ik kan inmiddels mijn weg vinden. Ik houd van dit soort games. Een soort film waarin je loopt en helemaal in het verhaal wordt gezogen. Dit had ik ook bij uncharted4.. Ik game niet extreem veel uur en voornamelijk FPSen.. Top game maar ik begrijp dat men er niet meer over praat.. Het is inderdaad al een vrij oude game...

Maar met de controls had ik het niet volgens mij, ik herken het wel van Uncharted 1 ook ooit geprobeerd(Maar controls echt niet fijn).
Toen deel 3 uit kwam heb ik toch effe via game mania deel 1 en 2 used product snel gekocht.
De controls waren nog steeds idd niet geweldig maar het lukte, en in deel 2 en deel 3 werd alleen maar beter uitgewerkt.
De spellen waren zo leuk ik uiteindelijk op de ps4 weer de remaster collectie gekocht heb, en op de ps5 voor kleine bedrag 10 euro ofzo de ps5 versie gekocht/gespeeld heb

Ik ga dan the last of us 1 dan niet kopen/spelen, wil het op zich bets nog eens spelen mocht niks hebben effe. maar niet voor dat bedrag.
Ik denk dus ook dat dit voor vele geld de prijs is gewoon te hoog, daardoor wordt er niet te veel meer over gepraat. De meeste hebben hem toch al 1 of 2 keer gekocht dus vinden het wel prima zo.
[Voor 17% gewijzigd door Carlos0_0 op 07-01-2023 10:14]
@Carlos0_0 ik normaal gesproken ook maar heb twee jongens die helemaal verknocht zijn aan fortnite en apex Legends. Zodoende gaan oefenen want papa is oer slecht. En probeerde levensles mee te geven dat als je ergens voor gaat en tijd erin steekt je er goed in kan worden.
Ik haatte combinatie controller en fps maar kan nu redelijk uit de voeten. Zal nooit top worden maar ben nu hun niveau of iets beter door tactischer te spelen. Er is dan weinig tijd meer voor andere spellen. En ik vind apex nu echt tof om te doen. Nu nog energie en tijd vinden om langer dit soort story telling spellen te spelen 😄
Ik haatte combinatie controller en fps maar kan nu redelijk uit de voeten. Zal nooit top worden maar ben nu hun niveau of iets beter door tactischer te spelen. Er is dan weinig tijd meer voor andere spellen. En ik vind apex nu echt tof om te doen. Nu nog energie en tijd vinden om langer dit soort story telling spellen te spelen 😄
Ik teken nergens meer voor
Ik heb een vraagje over het online gedeelte
Is het mogelijk om hedendaags te beginnen online vanaf 0 zonder eigen geld in te steken?
Ik heb zonet (in een maandje tijd) 1 en 2 uitgespeeld op moeilijk (gewoon moeilijk) maar heb nu online geopend en ik heb de indruk dat ik tegenover de hogere levels gewoon geen kans maak .
Kan iemand raad en tips geven? Eventueel een groep die vast speelt waar ik kan bij komen?
Is het mogelijk om hedendaags te beginnen online vanaf 0 zonder eigen geld in te steken?
Ik heb zonet (in een maandje tijd) 1 en 2 uitgespeeld op moeilijk (gewoon moeilijk) maar heb nu online geopend en ik heb de indruk dat ik tegenover de hogere levels gewoon geen kans maak .
Kan iemand raad en tips geven? Eventueel een groep die vast speelt waar ik kan bij komen?
Lees net op Steam de inhoud van de Digital Deluxe Edition (PC) van deze game:
Geef spelers van de normale game ook gewoon die optie zeg....
Die wapens en dergelijke snap ik wel, dat zie je wel vaker dat je bepaalde skins kan krijgen, die je normaliter niet kan krijgen. Maar die skills die je gameplay daadwerkelijk veranderen? Dat zijn toch gewoon ouderwetse "cheats" die ze nu in een deluxe bundel verpakken? Mijn god wat slechtThe Last of Us™ Part I Digital Deluxe Edition includes the following content:
- The Last of Us single-player story and Left Behind prequel chapter
- Early unlock of the following in-game items:
- Increased Crafting Speed Skill
- Increased Healing Speed Skill
- 9mm Reload Speed Increase Upgrade
- Rifle Clip Capacity Increase Upgrade
- Explosive Arrows Gameplay Modifier
- Dither Punk Filter
- Speedrun Mode
- Six Weapon Skins: Black Gold 9mm Pistol, Silver Filigree 9mm Pistol, Rubber Tactical Shotgun, Sculpted Oak Shotgun, Arctic White Bow, Carbon Black Bow

Die skills kan je ook vrijspelen via de supplementen die je her en der vind. Je krijgt er alleen al een paar cadeau.PdeBie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:57:
[...]
Die wapens en dergelijke snap ik wel, dat zie je wel vaker dat je bepaalde skins kan krijgen, die je normaliter niet kan krijgen. Maar die skills die je gameplay daadwerkelijk veranderen? Dat zijn toch gewoon ouderwetse "cheats" die ze nu in een deluxe bundel verpakken? Mijn god wat slecht
Je zult die skills misschien wat eerder kunnen unlocken. Maar iedereen die de game speelt heeft de beschikking tot deze skills.PdeBie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:57:
[...]
Die wapens en dergelijke snap ik wel, dat zie je wel vaker dat je bepaalde skins kan krijgen, die je normaliter niet kan krijgen. Maar die skills die je gameplay daadwerkelijk veranderen? Dat zijn toch gewoon ouderwetse "cheats" die ze nu in een deluxe bundel verpakken? Mijn god wat slecht
ftfy

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Spel heeft 32gig nodig als je 1440p wilt spelen… whuuuut?
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Pittig zeg...en een 2080TiOMD schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:09:
[Afbeelding]
Had gehoopt dat ik dit opgepoetste PS3 spelletje nog wel zou kunnen trekken met mijn oude game-bak (1080Ti).
Ben wel benieuwd of de graphics nou zo fantastisch zijn of dat het slecht is geoptimaliseerd.
Nou vind ik het prima als dit zo rond de 40-50fps loopt (VRR FTW

Het spel is niet opgepoetst maar (bijna) volledig opnieuw opgebouwd. Dus het verbaast mij eigenlijk niet zo veel.westergas schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Pittig zeg...en een 2080Ti
Had gehoopt dat ik dit opgepoetste PS3 spelletje nog wel zou kunnen trekken met mijn oude game-bak (1080Ti).
Ben wel benieuwd of de graphics nou zo fantastisch zijn of dat het slecht is geoptimaliseerd.
Nou vind ik het prima als dit zo rond de 40-50fps loopt (VRR FTW) dus we zullen zien. Ik heb er in ieder geval zin in! Ooit eens op de PS3 geprobeerd maar ik kon er niet inkomen door de belabberde controls. Ik hoop dat KB+M uitkomst gaat bieden.
Nou hij is uit hoor op de PC!
Niemand al aan het spelen? Ik twijfel nog of ik eerst mijn PC ga upgraden of dat ik genoegen neem met lagere settings.
Niemand al aan het spelen? Ik twijfel nog of ik eerst mijn PC ga upgraden of dat ik genoegen neem met lagere settings.
Wil gaan beginnen, maar 'Building shaders' duurt ff zeg maar. 

Veel mensen willen er nog niet aan dat 32GB RAM het nieuwe 16GB is en dat 8GB VRAM het nieuwe 4GB is.Nyarlathotep schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:45:
[...]
Het spel is niet opgepoetst maar (bijna) volledig opnieuw opgebouwd. Dus het verbaast mij eigenlijk niet zo veel.
[Voor 72% gewijzigd door NLxAROSA op 28-03-2023 18:39]
Denk dat ik deze game wel ga halen voor de pc. Heb net de tv serie afgerond en dat smaakt naar meer.
Alleen €60 vind ik nog wat veel. Even de eerste sales afwachten.
Heb de intro gespeeld nu. 3060ti (8GB), i7-11700 (non-K), 32GB RAM. 1440p. Textures op Medium. Draw distance en level of detail op Ultra, rest op High. DLSS Balanced. Draait locked 60FPS met nog wat GPU cycles over dus zou zelfs nog eea kunnen verhogen of DLSS naar Quality zetten. Blijf net onder de 8GB VRAM usage. Textures hoger zetten dan ga ik er vol overheen.
Loopt prima dus. En heel mooi. Zeker geen 'opgepoetst PS3 spelletje'. Moet nog wat langer spelen maar zo te zien is dit weer een prima port.
Loopt prima dus. En heel mooi. Zeker geen 'opgepoetst PS3 spelletje'. Moet nog wat langer spelen maar zo te zien is dit weer een prima port.
Ik had de Digital Deluxe Edition voor 53,91 op Kinguin. De gewone is 38.PdeBie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:56:
[Voor 27% gewijzigd door NLxAROSA op 28-03-2023 19:09]
En wij dragen ons steentje weer bij aan funding van nieuwe titels voor de PS spelers. En die titels komen op termijn weer naar PC met alle extra's, etc. Prima geregeld zo.Geronimous schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:22:
Mooi dat de PC spelers er nu ook van kunnen genieten
Lees alleen maar ellende over de PC versie zoals slechte optimalisatie/performance en veel bugs.
There's no school like the old school and i'm the headmaster
Kan ik nog niets over zeggen, zit al 40 minuten op "Building shaders" met 21 %dannbla schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:14:
Lees alleen maar ellende over de PC versie zoals slechte optimalisatie/performance en veel bugs.

Ben benieuwd naar de ervaringen hier, persoonlijk wacht ik nog wel even met aanschaffen.luxzenburcht schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:27:
[...]
Kan ik nog niets over zeggen, zit al 40 minuten op "Building shaders" met 21 %
Zolang je niet gaat spelen terwijl shaders nog builden en je geen settings kiest die je niet aankan draait het allemaal super soepel.dannbla schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:14:
De game verbruikt wel veel CPU vergeleken met andere games. Maar ik cap op 60FPS dus ik loop niet tegen de limiet aan. Met een nVidia GPU die zwaar leunt op de CPU voor draw calls kan ik me voorstellen dat dit stutters geeft. Maar dat heb ik dus niet want gecapped. Loopt hier super.
Fijn om te horen, dat shaders verhaal klinkt mij bekend. Dit was bij Uncharted ook het geval.NLxAROSA schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Zolang je niet gaat spelen terwijl shaders nog builden en je geen settings kiest die je niet aankan draait het allemaal super soepel.
De game verbruikt wel veel CPU vergeleken met andere games. Maar ik cap op 60FPS dus ik loop niet tegen de limiet aan. Met een nVidia GPU die zwaar leunt op de CPU voor draw calls kan ik me voorstellen dat dit stutters geeft. Maar dat heb ik dus niet want gecapped. Loopt hier super.
Game vanmiddag voor de release aanschaft, gepreload (eerst 76Gb unpacken op Steam), om 17:00 opgestart op begroet te worden door een scherm waar de shaders nog uitgepakt moeten worden, 76Gb download BTW. Wezen eten en toen was de game 'speelbaar'
Ik heb de intro gespeeld, na de eerste freeroam ben ik in de settings gaan kijken en alles stond relatief laag, de bakstenen muren leken 2D textures en zag er slechter uit als behang. Ik haal 50fps met een RTX2080, i9 9900k en 32GB RAM op 3440x1440p. Ik had met de Uncharted 4 PC port ook al niet de beste ervaring maar had toch gehoopt dat het mee zal vallen. Na de minimum specs had ik de hoop eigenlijk gelijk al op moeten geven. Refund aangevraagd op Steam met 2.2 uur playing time, hopen dat ie er doorheen komt. Met de huidige prijzen is het financieel aantrekkelijker om een PS5 aan te schaffen met zowel deel 1 als 2.
Ik kan het dus niet echt aanraden, keek er erg naar uit. Hoop dat de mensen met een beter systeem wel een goede ervaring hebben met de game.
Ik heb de intro gespeeld, na de eerste freeroam ben ik in de settings gaan kijken en alles stond relatief laag, de bakstenen muren leken 2D textures en zag er slechter uit als behang. Ik haal 50fps met een RTX2080, i9 9900k en 32GB RAM op 3440x1440p. Ik had met de Uncharted 4 PC port ook al niet de beste ervaring maar had toch gehoopt dat het mee zal vallen. Na de minimum specs had ik de hoop eigenlijk gelijk al op moeten geven. Refund aangevraagd op Steam met 2.2 uur playing time, hopen dat ie er doorheen komt. Met de huidige prijzen is het financieel aantrekkelijker om een PS5 aan te schaffen met zowel deel 1 als 2.
Ik kan het dus niet echt aanraden, keek er erg naar uit. Hoop dat de mensen met een beter systeem wel een goede ervaring hebben met de game.
[Voor 0% gewijzigd door Lassie03 op 28-03-2023 20:46. Reden: spelling]
Hoeveel VRAM heeft jouw 2080? Ik heb een 3060ti met 8GB en die zit op 2560x1440 al tegen de limiet aan met textures op 'medium'. Zet ik één van de texture opties hoger dan ga ik over de limiet heen en dat betekent swappen en dus brakke FPS.Lassie03 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:37:
Ik heb de intro gespeeld, na de eerste freeroam ben ik in de settings gaan kijken en alles stond relatief laag, de bakstenen muren leken 2D textures en zag er slechter uit als behang. Ik haal 50fps met een RTX2080, i9 9900k en 32GB RAM op 3440x1440p.
Als jouw 2080 ook 8GB heeft dan zou het op 3440x1440p wel eens krap kunnen zijn qua VRAM. DLSS helpt wel om het gebruik te drukken.
Daarnaast is de game vrij CPU hongerig en ik neem aan op hogere resoluties nog meer.
Ik b n net door de intro heen. Shaders pas op 15 procent, lijkt vooralsnog verder goed te gaan. Ik speel op 1440p met een 6900xt en een core i9 (11850k)Lassie03 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:37:
Game vanmiddag voor de release aanschaft, gepreload (eerst 76Gb unpacken op Steam), om 17:00 opgestart op begroet te worden door een scherm waar de shaders nog uitgepakt moeten worden, 76Gb download BTW. Wezen eten en toen was de game 'speelbaar'
mixing a drink and music
Klopt, ik heb de DLSS op balanced gehad. Mijn 2080 heeft inderdaad 8GB aan VRAM en op ultrawide is het vaak wel een performance hit maar met de meeste games haal ik nog steeds wel 60fps wat ik persoonlijk prima speelbaar vind, zeker in single player games. Ik haal rond de 60-100fps op RDR2 met de hoogste settings en de schaduwen op mindere kwaliteit, heb hetzelfde hier geprobeerd maar het stotterde tijdens het lopen al als een gek.NLxAROSA schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:01:
[...]
Hoeveel VRAM heeft jouw 2080? Ik heb een 3060ti met 8GB en die zit op 2560x1440 al tegen de limiet aan met textures op 'medium'. Zet ik één van de texture opties hoger dan ga ik over de limiet heen en dat betekent swappen en dus brakke FPS.
Als jouw 2080 ook 8GB heeft dan zou het op 3440x1440p wel eens krap kunnen zijn qua VRAM. DLSS helpt wel om het gebruik te drukken.
Daarnaast is de game vrij CPU hongerig en ik neem aan op hogere resoluties nog meer.
Wat ik overigens net hoorde van een vriend is dat er ook geen keys beschikbaar waren voor reviewers en dat er ook eigenlijk weinig tot geen reviews beschikbaar zijn voor PC op het moment van schrijven toen ik er naar ging zoeken. Game heeft een delay van een maand gehad om de game verder te 'polishen' maar er is weinig van terug te zien.
Zie dat de 6900XT ook het dubbele aan VRAM heeft en verder ook wel een (aanzienlijk) betere kaart is. Mooi dat het met betere hardware speelbaarder is. In het begin vielen de slechte graphics mij nog niet zo op omdat de intro vrij donker is en je niet alle tijd hebt om naar van alles en nogwat te kijken maar in de freeroam kijk ik naar de grond en de muren schrok ik wel hoe lelijk het was. Ben benieuwd of er performance fixes gaan komen, dan zal ik de game zeker heroverwegen.Boefmans schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Ik b n net door de intro heen. Shaders pas op 15 procent, lijkt vooralsnog verder goed te gaan. Ik speel op 1440p met een 6900xt en een core i9 (11850k)
Zo ben net die haven voorbij maar wel een leuk spel ...
Alleen die laadtijden zijn wat minder...
Maar als je eenmaal in game zit loopt het lekker
Alleen die laadtijden zijn wat minder...
Maar als je eenmaal in game zit loopt het lekker
Systeem: Ryzen 9 3900X,RTX 4070 TI ,32GBVeng,Asro X570 PHANTOM GAMING 4 , Windows 11 Pro 64bits
Ik heb alleen maar ellende..
I5-10400f
16GB DDR4
RX6650XT
Shaders laden in het menu maar hij hangt na enkele minuten en sluit af...
Geen enkel spel problemen mee, bagger spel.
I5-10400f
16GB DDR4
RX6650XT
Shaders laden in het menu maar hij hangt na enkele minuten en sluit af...
Geen enkel spel problemen mee, bagger spel.
jellybrah schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:04:
Ik vond deze game op de PS3 al super "meh".
Typisch een Sony cinematic game.
[Voor 32% gewijzigd door v8power67 op 29-03-2023 03:27]
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Wat ik op het Steam forum lees is niet al te best.
En er zijn geen review keys uit gegeven, ook niet echt een goed teken. Alsof men wist dat het niet af was, of een slechte port.
Ik wacht wel een paar patch rondes af en combineer het met een een hardware upgrade.
En er zijn geen review keys uit gegeven, ook niet echt een goed teken. Alsof men wist dat het niet af was, of een slechte port.
Ik wacht wel een paar patch rondes af en combineer het met een een hardware upgrade.
Mijn build:
AMD 5800X
AMD 6900XT
32 GB DDR4
Resolutie 3860*1600 (144hz)
Tijdje met FSR balanced gespeeld totdat ik merkte dat alles er eigenlijk vrij slecht uit zag (70-100fps).
Daarna op native gedraaid, een ongeloofelijk verschil in visuele kwaliteit. Draait nu op 55-70 fps waarvan 5% onder de 60 fps.
Geen crashes gezien, wel wat bevriezingen in de car scene op het begin. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de game nog wel wat performance optimalisaties nodig heeft. Qua visuals is het wel zeer spectaculair.
Shaders builden duurde meer dan 1.5 uur!
AMD 5800X
AMD 6900XT
32 GB DDR4
Resolutie 3860*1600 (144hz)
Tijdje met FSR balanced gespeeld totdat ik merkte dat alles er eigenlijk vrij slecht uit zag (70-100fps).
Daarna op native gedraaid, een ongeloofelijk verschil in visuele kwaliteit. Draait nu op 55-70 fps waarvan 5% onder de 60 fps.
Geen crashes gezien, wel wat bevriezingen in de car scene op het begin. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de game nog wel wat performance optimalisaties nodig heeft. Qua visuals is het wel zeer spectaculair.
Shaders builden duurde meer dan 1.5 uur!
[Voor 4% gewijzigd door Robertobananas op 29-03-2023 08:24]
De drie issues die ik zie op dit moment:
Shader building duurt heel erg lang.
CPU gebruik is enorm.
VRAM gebruik.
Die eerste vreet ook CPU overigens dus dat helpt ook niet echt.
Patroon wat mij opvalt tot nu toe: CPU op 100% -> issues. Settings maken nauwelijks uit voor CPU gebruik. FPS cap (bv op 60) houdt CPU gebruik wel in check.
Ik heb sterk het vermoeden dat zolang je je CPU uit de 100% houdt de game soepel loopt. Bij mij geen enkele issue. Zelfde voor VRAM. Je kan niet zomaar alles op Ultra zetten met een 8GB kaart.
Shader building duurt heel erg lang.
CPU gebruik is enorm.
VRAM gebruik.
Die eerste vreet ook CPU overigens dus dat helpt ook niet echt.
Patroon wat mij opvalt tot nu toe: CPU op 100% -> issues. Settings maken nauwelijks uit voor CPU gebruik. FPS cap (bv op 60) houdt CPU gebruik wel in check.
Ik heb sterk het vermoeden dat zolang je je CPU uit de 100% houdt de game soepel loopt. Bij mij geen enkele issue. Zelfde voor VRAM. Je kan niet zomaar alles op Ultra zetten met een 8GB kaart.
[Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 29-03-2023 09:06]
Toch valt het cpu gebruik mij enorm mee. Bij Spiderman, The Witcher of Hogwarts kan ik mijn 4090 niet volledig gebruiken in combinatie met mijn 13600K met 32gb ddr4. Bij The Last of Us zit mijn gpu usage wel degelijk boven de 95%.
Viel mij ook al op dat CPU/GPU gebruik bij deze game redelijk gelijk opgaat. Denk ook dat veel mensen daarom tegen issues aanlopen met oververhitting/PSU omdat de game niet altijd GPU bound is, maar vol los gaat op zowel CPU als GPU. Bij andere games hebben ze dat niet want daar lopen ze niet tegen die grenzen aan.t0mmiiiii schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:48:
Bij The Last of Us zit mijn gpu usage wel degelijk boven de 95%.
Ik denk dat de game best issues heeft. Shader compilatie is bizar lang, en ik hoor mensen over crashes(zelf geen last van overigens), maar ik denk ook dat veel mensen te hoge settings kiezen voor hun hardware. Of gaan spelen terwijl shaders nog aan het bouwen zijn. Game zou dat laatste niet moeten toestaan eigenlijk vind ik.
Als ik op Steam forums lees dat mensen klagen over lage FPS/instabiliteit terwijl ze met een 8GB GPU en 16GB RAM op 4k/Ultra willen spelen 'Want dat kan ik in spel x,y,z ook' dan denk ik dat de verwachtingen niet helemaal in lijn zijn met de realiteit. De systeem eisen zijn ook echt wel duidelijk: 60FPS@1440p@High heb je minimaal 11GB VRAM nodig en 32GB RAM. Ik red ook 60FPS@1440p, maar wel met textures op Medium en met DLSS (heb 8GB VRAM). Mensen moeten wel lezen en aanpassingen doen waar nodig.
Hoor veel mensen ook 'ja, maar het is toch een oud PS3 spel?'. Uhm, nee dus.
Vergeten jullie niet te genieten van de game en het verhaal jongens en meisjes? 

[Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2023 11:23]
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Zou een mooi argument zijn om games niet duurder te maken op curent gen door de grotere afzet.NLxAROSA schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:36:
[...]
En wij dragen ons steentje weer bij aan funding van nieuwe titels voor de PS spelers. En die titels komen op termijn weer naar PC met alle extra's, etc. Prima geregeld zo.
Toch Sony?

Voor wie de game voor het eerst gaat spelen staat heel wat te wachten. 1 van de beste games ooit imo.
Enjoy!
[Voor 11% gewijzigd door Deltos op 29-03-2023 11:33]
Net gekocht ,geweldige game .
Shaders was bij mij rond 40 minuten maar daarna was het genieten .
12100 processor 32 gig ram @4000, rtx 3050.
ik game op 1080p high settings frame cap 60.
Shaders was bij mij rond 40 minuten maar daarna was het genieten .
12100 processor 32 gig ram @4000, rtx 3050.
ik game op 1080p high settings frame cap 60.
Forum posten tijdens werk kan nog net, maar gaan spelen vind ik dan net te ver gaan.Hulleman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:22:
Vergeten jullie niet te genieten van de game en het verhaal jongens en meisjes?

Ik heb zo gewacht op deze game voor de pc en gister dus begonnen! Nu baal ik er ergens wel van dat ik de serie heb gekeken
Voelt nu een beetje alsof ik de serie aan het naspelen ben

Jazeker! Maar dat maakt de game nu wel minder spannendPdeBie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:37:
Vanochtend de game gestart om de shaders laten builden. Wilde zojuist even een rondje spelen, moet hij weer alle shaders builden!?
Bug?
@ColeJ Je weet dat de serie gebaseerd is op de game?

Er mist een hoop spannende momenten uit de serie die wel in de game zitten. Je gaat nog genoeg "verse" dingen tegen komen, no worriesColeJ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:45:
[...]
Jazeker! Maar dat maakt de game nu wel minder spannend

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Wens alle mensen die voor het eerst nu the last of us gaan beleven veel plezier!
Weet nog wel de release op ps3 geloof alweer 10+ jaar geleden ondertussen.
Voor mij nog steeds een van de of misschien wel beste games ooit gemaakt.
Het is dat ik geen up to date pc heb anders zou ik hem wel willen proberen met muis/tobo.
Hoop dat de issues die er zijn gefixed worden, want deze game verdient de volle aandacht ipv afleiding door issues tijdens het spelen.
Veel plezier!
Weet nog wel de release op ps3 geloof alweer 10+ jaar geleden ondertussen.
Voor mij nog steeds een van de of misschien wel beste games ooit gemaakt.
Het is dat ik geen up to date pc heb anders zou ik hem wel willen proberen met muis/tobo.
Hoop dat de issues die er zijn gefixed worden, want deze game verdient de volle aandacht ipv afleiding door issues tijdens het spelen.
Veel plezier!
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Zo eindelijk op PC, duurt ffkes maar goed. Ben hem nu aan het installeren.
Moet alleen leren voor een examen en straks voetbaltraining geven, dus de game moet nog ffies op me wachten, maar na het avond eten de PC aanslingeren
Hoop dat mijn PC niet te oud is
3700x
2070super
32GB RAM @3200Mhz
2K monitor
Moet alleen leren voor een examen en straks voetbaltraining geven, dus de game moet nog ffies op me wachten, maar na het avond eten de PC aanslingeren

Hoop dat mijn PC niet te oud is

3700x
2070super
32GB RAM @3200Mhz
2K monitor
Wat ik heb kunnen vinden heeft het lang laden van de shaders te maken met een bugged version of Oodle(wat dat ook mogen zijn) die met de game mee komt. Handmatig vervangen van de dll schijnt te helpen. Ik heb een code door de AMD videokaart die onlangs heb gekocht maar ik wacht wel met downloaden tot er wat bug fixes overheen zijn gegaan.
Ik heb dus bewust de serie niet gekeken, eerst de game op pc spelen. Heb ooit toen de game de eerste keer uitkwam een playthrough helemaal gekeken, meer niet. Ben benieuwd vanavondColeJ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:35:
Ik heb zo gewacht op deze game voor de pc en gister dus begonnen! Nu baal ik er ergens wel van dat ik de serie heb gekeken![]()
Steam forum is echt een put van ellende tegenwoordig, alleen maar klagen en bitchen dat niks goed werkt maar geen details geven waar iemand wat aan heeft. Ik heb zelf nul problemen gehad met games waar iedereen problemen mee lijkt te hebben (RDR2 voor pc, Uncharted 4 voor pc etc.), dus ik heb goede hoop dat het wel meevalt bij mij

[Voor 25% gewijzigd door FastFred op 29-03-2023 18:36]
Oodle v2.9.6 heeft blijkbaar een bekend memory leak, v2.9.5 zou verbetering kunnen brengen.homernt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:06:
Wat ik heb kunnen vinden heeft het lang laden van de shaders te maken met een bugged version of Oodle(wat dat ook mogen zijn) die met de game mee komt. Handmatig vervangen van de dll schijnt te helpen. Ik heb een code door de AMD videokaart die onlangs heb gekocht maar ik wacht wel met downloaden tot er wat bug fixes overheen zijn gegaan.
Meer info hier: https://www.reddit.com/r/...uses_a_bugged_version_of/
Brengt wel wat verbetering in mijn ervaring, maar ik heb nog niet heel veel kunnen spelen.
Een directe download link mag ik hier niet posten denk ik, dus dat ga ik dan ook niet doen.
Bestandsnaam is oo2core_9_win64.dll, zie ook hier: https://www.virustotal.co...a85b25a9952c613/detection
Tadaaa
Draait goed rond de 100fps met alles op max
wel soort van grainy pixels, of is dat een effect?
maar goed hij crashed nogal vaak, hele systeem inmiddels gedeoverclocked maar blijft...
dus ff wachten op patchje of die ene setting die hem stabiel maakt
maar goed hij crashed nogal vaak, hele systeem inmiddels gedeoverclocked maar blijft...
[Voor 3% gewijzigd door Tonton op 29-03-2023 17:48]
Lian Li O11D evo inverted, Corsair HX1500i, Asus ROG gaming Z790-A, i713700KF, 32GB DDR5 Corsair PC6400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990 pro 1+2TB, LG Oled42C2
De game draait dus niet goedTonton schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:47:

Jammer dat PC community weer in de rij staat voor een schaamteloze port 10 jaar na dato. Uitbesteed aan een minor team terwijl ze zelf zat capabele en ervaren developers hebben zitten. De centjes gaan weer naar de PS5 projectjes die wij dan als afgelikte boterham jaren na dato nog mogen beta testen op de PC.
Dit is weer een van de slechtste releases in tijden, duidelijk gepushte terwijl het niet af was. Erg jammer want het is wel een steengoede game.
Het draait inderdaad niet zo goed. Ik vraag mij ook af waarom ze niet Nixxus ingeschakeld hebben voor deze port. Ach er komt vast een patch die alles oplost, toch?
Misschien hebben ze Nixxus gezet op de GT7 naar pc port, whoop whoop

Gezien ik tot nu toe nog geen issue's had met Sony ports en of andere Ports van bepaalde games de laaste zoveel jaar.
Dilemma nu is dat ik de game al dubbel heb voor PS3/PS4 zie ik niet echt de nood om de PC versie ook nog eens aan te schaffen misschien over een jaar of 2 als het voor 20 Euro of lager is oid.
Maar ben nu wel nieuwsgierig hoe de game loopt op mijn PC zonder fixes en patchers
Maar denk dat Nixxes Ghost of Tsushima doet anders misschien een andere Port.
Dilemma nu is dat ik de game al dubbel heb voor PS3/PS4 zie ik niet echt de nood om de PC versie ook nog eens aan te schaffen misschien over een jaar of 2 als het voor 20 Euro of lager is oid.
Maar ben nu wel nieuwsgierig hoe de game loopt op mijn PC zonder fixes en patchers

Buiten testen om komt GT 7 waarschijnlijk niet naar PC, hoop wel dat ik het fout heb betreft dat.luxzenburcht schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:05:
Het draait inderdaad niet zo goed. Ik vraag mij ook af waarom ze niet Nixxus ingeschakeld hebben voor deze port. Ach er komt vast een patch die alles oplost, toch?
Maar denk dat Nixxes Ghost of Tsushima doet anders misschien een andere Port.
[Voor 40% gewijzigd door Psyonara op 29-03-2023 19:07]
Ik las er al veel klachten en berichten over. Bij mij draait die eigenlijk prima, op 1440. Geen crashes, geen gedoe. Ik ging spelen toen die shaders aan het laden was nog (daardoor moest ik soms 5s wachten). Toen dat na een tijdje klaar was ging het helemaal vlot eigenlijk.luxzenburcht schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:05:
mixing a drink and music
25 minuten geleden het spel gestart, 27% shaders nu
Ik neem aan dat als ik gewoon verder ga, dat de shaders op de achtergrond verder laden maar dat het spel dan niet helemaal 100 loopt?

Ik gok dat als de accountants bij Sony de rekensom maken dat ook GT zomaar eens naar PC zou kunnen komen. Yamauchi is wel erg kieskeurig als het gaat om de geboden ervaring en de variaties daartussen op PC. En die is naast PD ook hoge pief bij Sony dus benieuwd hoe dat gaat lopen.Psyonara schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:06:
Buiten testen om komt GT 7 waarschijnlijk niet naar PC, hoop wel dat ik het fout heb betreft dat.
Hier hetzelfde. Wat wel een beetje neerkomt op 'works on my machine'.Boefmans schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Ik las er al veel klachten en berichten over. Bij mij draait die eigenlijk prima, op 1440. Geen crashes, geen gedoe. Ik ging spelen toen die shaders aan het laden was nog (daardoor moest ik soms 5s wachten). Toen dat na een tijdje klaar was ging het helemaal vlot eigenlijk.

Voor mij is dit tot nu toe 1 van de mooiste/beste ports. Maar snap dat het niet voor iedereen zo is.
Correct. Eerste 50% gaat heel langzaam, daarna gaat 't vrij snel.FastFred schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:46:
25 minuten geleden het spel gestart, 27% shaders nuIk neem aan dat als ik gewoon verder ga, dat de shaders op de achtergrond verder laden maar dat het spel dan niet helemaal 100 loopt?
[Voor 16% gewijzigd door NLxAROSA op 29-03-2023 19:53]
Nou, inderdaad, 50 minuten en de shaders zaten erin. Spel draait als een tierelier, heb net de intro gehad
De graphics zijn wel raar, de personages, reflecties en licht zien er allemaal geweldig uit, maar textures zijn echt heel beroerd. Had ik iets meer van verwacht met mijn specs. i7 9700k, 32GB RAM, RTX2070 Super en de installatie op M2 Nvme SSD
EDIT: ok even wat getweaked met de grafische settings en wat textures van low naar medium gezet. Ik kan ze niet allemaal op medium zetten want dan zit VRAM al snel vol en stottert de game enorm. Maar ik ben nu wel happy met de graphics en alles loopt nog steeds super soepel, CPU 50%, ~8GB RAM, alleen mijn GPU geeft vrolijk aan 1% load

De graphics zijn wel raar, de personages, reflecties en licht zien er allemaal geweldig uit, maar textures zijn echt heel beroerd. Had ik iets meer van verwacht met mijn specs. i7 9700k, 32GB RAM, RTX2070 Super en de installatie op M2 Nvme SSD
EDIT: ok even wat getweaked met de grafische settings en wat textures van low naar medium gezet. Ik kan ze niet allemaal op medium zetten want dan zit VRAM al snel vol en stottert de game enorm. Maar ik ben nu wel happy met de graphics en alles loopt nog steeds super soepel, CPU 50%, ~8GB RAM, alleen mijn GPU geeft vrolijk aan 1% load

[Voor 32% gewijzigd door FastFred op 29-03-2023 20:49]
Hier ook de patch gehad, shaders zijn gek genoeg nog steeds niet helemaal klaar. Krijg tijdens het spelen echt een beetje een nostalgisch gevoel naar Half-Life 2.
spoiler:
Net Ellie ontmoet 

Hoe leuk ik de serie ook vond, het voelt wel gehaast en hapsnap aan als je de game gespeeld hebt. You’re gonna have a blast! Veel plezier!ColeJ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:45:
[...]
Jazeker! Maar dat maakt de game nu wel minder spannend
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Het is wel echt een heerlijke game hoor. De details zijn echt geweldig, hoe de regen van ieder oppervlak afdruipt, water stroompjes overal, de verwoeste omgevingen, reflecties op oppervlaktes, licht model, het acteer werk, de personages.
Ik speel voor het verhaal, dus speel op het 1-na makkelijkste niveau maar zelfs dan wat een spanning, net nadat ze erachter komen dat Ellie "geinfecteerd" is, aan de soldaten proberen te komen, ik zat ineengedoken te spelen
Ik speel voor het verhaal, dus speel op het 1-na makkelijkste niveau maar zelfs dan wat een spanning, net nadat ze erachter komen dat Ellie "geinfecteerd" is, aan de soldaten proberen te komen, ik zat ineengedoken te spelen

Gisterenavond een paar uurtjes gespeeld. Grafisch ziet het er wat mij betreft inderdaad echt prachtig uit. Zelf geen problemen ondervonden, maar als ik het goed begrijp is dat momenteel een soort loterij. Wat dat betreft is het toch jammer dat de port niet van hetzelfde niveau is als God of War of Horizon.
Beetje gevoel (niet echt uitgezocht idd):NLxAROSA schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Ik gok dat als de accountants bij Sony de rekensom maken dat ook GT zomaar eens naar PC zou kunnen komen. Yamauchi is wel erg kieskeurig als het gaat om de geboden ervaring en de variaties daartussen op PC. En die is naast PD ook hoge pief bij Sony dus benieuwd hoe dat gaat lopen.
[...]
Hier hetzelfde. Wat wel een beetje neerkomt op 'works on my machine'.Zie wel een patroon bij mensen zonder problemen: die lopen bjina zonder uitzondering niet met de CPU op 100%. Dus ik vermoed nog steeds dat zolang je GPU bound blijft je geen (of veel minder) problemen hebt.
Voor mij is dit tot nu toe 1 van de mooiste/beste ports. Maar snap dat het niet voor iedereen zo is.
[...]
Correct. Eerste 50% gaat heel langzaam, daarna gaat 't vrij snel.
- een Graka met veel vram (zoals mijn 6900xt); heb ook het gevoel dat vooral AMD het hier iets beter doet?
- veel werkgeheugen (32gb hier)
- een beetje overkill cpu (11850k i9).
Welke daarvan meest belangrijk is?
mixing a drink and music
Dit is wat DSOGaming ervan vindt:
TL;DR: Performance is stabiel, er zijn wel mouse panning issues (net zoals Uncharted), geen VRAM crashes, game heeft meer dan 16GB RAM nodig in combinatie met een GPU met 8GB VRAM of meer.
Overall performance: https://www.dsogaming.com...t-native-4k-max-settings/
Mouse camera panning stutters: https://www.dsogaming.com...cy-of-thieves-collection/
VRAM crashes: https://www.dsogaming.com...m-8gb-vram-crashes-on-pc/
TL;DR: Performance is stabiel, er zijn wel mouse panning issues (net zoals Uncharted), geen VRAM crashes, game heeft meer dan 16GB RAM nodig in combinatie met een GPU met 8GB VRAM of meer.
Overall performance: https://www.dsogaming.com...t-native-4k-max-settings/
Mouse camera panning stutters: https://www.dsogaming.com...cy-of-thieves-collection/
VRAM crashes: https://www.dsogaming.com...m-8gb-vram-crashes-on-pc/
Denk allemaal.Boefmans schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Beetje gevoel (niet echt uitgezocht idd):
- een Graka met veel vram (zoals mijn 6900xt); heb ook het gevoel dat vooral AMD het hier iets beter doet?
- veel werkgeheugen (32gb hier)
- een beetje overkill cpu (11850k i9).
Welke daarvan meest belangrijk is?

Je merkt het vooral op hoge FPS, het is een soort schokken. Ik heb FPS gecapt op 60FPS (met nog wat ruimte over) en dan heb je er sowieso geen/minder last van.FastFred schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:45:
@NLxAROSA wat houden die muis issues nu precies in dan? Ik zie daar op de Steam forums hele volkstammen over mekkeren, was met Uncharted net zo. Ik heb nul problemen... Filmpje op DSO ook 5x gekeken maar ik zie echt het probleem niet
Gisteren een dik uur gespeeld.
Had het spel al een keer eerder ongeveer een uur gespeeld, maar heb m "bewaard" voor op de PC. Moet zeggen dat het er wel ziek goed uitziet.
Over het algemeen loopt het spel hier soepel. Hier en daar bij grote open gedeeltes een heel klein beetje gestotter (voelt niet helemaal smooth) ondanks dat ik rond de 80-90 fps heb.
Maar draait redelijk goed hier. Max settings @ 5120x1440. Laagste wat ik gezien heb was ongeveer 60 fps. Meestal rond de 70/80-120 fps. Prima te doen. 😀
GPU en CPU worden hier vrij optimaal benut zoals het lijkt. Gpu 100% en elke CPU core loaded op 4600 MHz of hoger.
Edit: shaders builden duurde minuutje of 20 schat ik zo in.
Pc:
5950x
4090fe
AORUS b550 pro v2
32GB 3200 cas 14 RAM
Scarlett solo geluids"kaart"
Edit: game staat op een crucial mx 1TB sata ssd
Denk dat nieuwe nv drivers nog wel wat helpen tegen het gestotter hier en daar. Hopelijk.
(Uncharted en God of war draaien hier ook super soepel, dus wat mij betreft zijn de Sony pc games prima ports. Maar heb op zich ook nog wel een redelijke pc.)
Had het spel al een keer eerder ongeveer een uur gespeeld, maar heb m "bewaard" voor op de PC. Moet zeggen dat het er wel ziek goed uitziet.
Over het algemeen loopt het spel hier soepel. Hier en daar bij grote open gedeeltes een heel klein beetje gestotter (voelt niet helemaal smooth) ondanks dat ik rond de 80-90 fps heb.
Maar draait redelijk goed hier. Max settings @ 5120x1440. Laagste wat ik gezien heb was ongeveer 60 fps. Meestal rond de 70/80-120 fps. Prima te doen. 😀
GPU en CPU worden hier vrij optimaal benut zoals het lijkt. Gpu 100% en elke CPU core loaded op 4600 MHz of hoger.
Pc:
5950x
4090fe
AORUS b550 pro v2
32GB 3200 cas 14 RAM
Denk dat nieuwe nv drivers nog wel wat helpen tegen het gestotter hier en daar. Hopelijk.
(Uncharted en God of war draaien hier ook super soepel, dus wat mij betreft zijn de Sony pc games prima ports. Maar heb op zich ook nog wel een redelijke pc.)
[Voor 61% gewijzigd door Format-C op 30-03-2023 14:32]
MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Je hebt een 4090 en een 5950x. Laat dat redelijke pc maar achterwegeFormat-C schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:12:
Gisteren een dik uur gespeeld.
Pc:
5950x
4090fe
AORUS b550 pro v2
32GB 3200 cas 14 RAM

Film grain en motion blur staan standaard maximaal, dat is inderdaad zeer overdreven. Ik snap best dat het een cinematische game is, maar ik heb die dingen toch even teruggezet van 10 naar 3.Tonton schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:47:
Een paar dagen na release kunnen we wel zeggen dat deze specs/requirements dus aardig accuraat zijn.OMD schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:09:
[Afbeelding]
Mijn GPU (3060ti) heeft 8GB VRAM en zou dus niet geschikt zijn voor 'Performance' -> 1440p/60FPS/High settings en dat klopt. Als ik 1440p kies en de High preset ga ik over mijn VRAM grens heen. Maar vanaf daar kan ik wel tweaken. Ik kan dus wel bjina alles op High houden behalve Textures, die zijn terug naar Medium. En een paar settings up Ultra. En uiteindelijk loopt dat vrij strak en soepel.
Vanuit de tests van DSOGaming blijken de RAM eisen ook wel te kloppen.16GB is niet genoeg in veel gevallen.
We hebben al eerder geconstateerd dat dit op PC geen PS3 spelletje is.

Zelf heel druk bezig geweest met werk, hoop dit weekend wat langer te kunnen spelen en van al het moois te kunnen genieten.
Weer 3,5 foutloze uurtjes gespeeld. Load en temps dit keer in de gaten gehouden, dat schijnt een dingetje te zijn, maar alles prima in het groen. GPU (99% GPU, 95% VRAM) max 72 graden en CPU (80% continue) gemiddeld 74 graden.
Geen crashes, geen glitches, geen bugs. De default keybindings zijn wel echt ontiegelijk onlogisch. Backspace, J, pijltjes toetsen, allemaal niet in de buurt van je handen
Geen crashes, geen glitches, geen bugs. De default keybindings zijn wel echt ontiegelijk onlogisch. Backspace, J, pijltjes toetsen, allemaal niet in de buurt van je handen

[Voor 4% gewijzigd door FastFred op 30-03-2023 21:52]
Zag de game op Kinguin.net voor redelijke prijs maar gezien alle opstartproblemen kijk ik het eerst nog maar even aan.
Game last minute uitgesteld, amper review keys uitgedeeld dat waren geen goede signalen....
Hopelijk patchen ze een beetje door en zet dat zoden aan de dijk.
Wel zin in om deze PS legend tzt op PC te gaan proberen.
PS: Op Kinguin krijg je met code "TLOU14" nog 14% extra korting op de getoonde prijs.

Game last minute uitgesteld, amper review keys uitgedeeld dat waren geen goede signalen....

PS: Op Kinguin krijg je met code "TLOU14" nog 14% extra korting op de getoonde prijs.
[Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2023 12:09]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat is zeker een mooi prijsje, meestal is ie daar ook duurder zo dicht op release. Ga eens even online kijken wat ik mag verwachten op mijn oude beestje...6700K/16GB/1080TiHelp!!!! schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:12:
Zag de game op Kinguin.net voor redelijke prijs maar gezien alle opstartproblemen kijk ik het eerst nog maar even aan.![]()
Upgrade gaat er wel komen maar na een half jaarje reizen is mijn budget niet bestaand...
edit--> niet al te best...op 1440P/High zo rond de 35 fps. En ik zit op 3440x1440
[Voor 5% gewijzigd door westergas op 31-03-2023 11:37]
Ik had m'n cursor boven de buy knop in Steam totdat ik de reviews zag, heb de game dan ook maar via torrents binnengehaald. 60 euro voor een zeer slecht werkende port heb ik er niet voor over.
Echter werkt de game uitstekend, meerde uren inzitten en nog geen problemen ondervonden. Dacht in eerste instantie dat het kwam doordat de beveiliging eruit gesloopt was maar dat hoeft dus niet zo te zijn lees ik hier (genoeg mensen die zonder problemen spelen).
Mijn CPU zat bij het shader gedeelte trouwens continu op 100% en het duurde een uurtje.
Echter werkt de game uitstekend, meerde uren inzitten en nog geen problemen ondervonden. Dacht in eerste instantie dat het kwam doordat de beveiliging eruit gesloopt was maar dat hoeft dus niet zo te zijn lees ik hier (genoeg mensen die zonder problemen spelen).
Mijn CPU zat bij het shader gedeelte trouwens continu op 100% en het duurde een uurtje.
Heel vaag...hier een paar voorbeelden dat de 1080Ti het nog best prima doet
YouTube: The Last of Us Remake (PC) ► Ultra graphics settings (GTX 1080ti) / ...
YouTube: The Last of Us Part I GTX 1080 Ti 1440p FSR ON/OFF
YouTube: The Last of Us Remake (PC) ► Ultra graphics settings (GTX 1080ti) / ...
Dat is alleen wel 1440p. 3440x1440 is een stukkie zwaarder.westergas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:52:
2560x1440 vs 3440x1440, 16GB RAM vs 32GB RAM en quadcore vs octacore CPU gaat veel verschil maken in deze game.westergas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:52:
Gezien de eisen voor 1440p/high/60fps minimaal i7-9700k/32GB/2080ti zijn is 35FPS met een 6700k/16GB/1080ti nog netjes vind ik. Zie ook mijn specs en settings voor 1440p/60FPS een stukje terug.
Denk dat je er met wat tweaks wel meer uit kan persen.
Wat denk ik een grote FPS killer is, zowel qua GPU als CPU zijn de 'realtime reflections', wat niet echt ray tracing is, maar wel veel zwaarder dan en mooier dan screen space reflections (wat de game ook biedt).
Ik vermoed dat je die systeem eisen behoorlijk naar beneden kan krijgen door dit soort opties uit te zetten voor mid/low end systemen. Maar dat moet je dan zelf even testen of uitgebreide benchmarks afwachten.
Op Ultra settings heb je dus meer dan 8GB VRAM nodig, liefst 16GB. Op Medium zou het met de meeste kaarten vanaf een euro of 300 prima speelbaar moeten zijn. Geen idee hoe mooi het er dan nog uit ziet overigens.
Dat kan ik wel zeggen: mooi. De game gooit uiteindelijk nog steeds 8GB aan VRAM vol met voornamelijk textures, dus dat ziet er prima uit. Ken zat games waar je de settings op 'Ultra' zet en er dan maar 4GB wordt gebruikt. Maar dat ziet er dan niet mooier uit. Uiteindelijk zijn 'medium' en 'ultra' maar labels.Steen447 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:04:
Op Ultra settings heb je dus meer dan 8GB VRAM nodig, liefst 16GB. Op Medium zou het met de meeste kaarten vanaf een euro of 300 prima speelbaar moeten zijn. Geen idee hoe mooi het er dan nog uit ziet overigens.
De game is trouwens prima te tweaken met een 8GB kaart, zowel op 1080p als 1440p (4k zelf niet geprobeerd), zeker met DLSS/FSR. Zie mijn settings stukje terug. Je kan veel op high/ultra laten staan en nog steeds 60FPS/1440p met veel kaarten.
Dus 'RIP 8GB' is overdreven/clickbait, maar er zit wel een kern van waarheid in. Het is namelijk een trend, deze game is hier niet de eerste in en al helemaal niet de laatste. Als je een nieuwe GPU gaat aanschaffen dan is 8GB VRAM echt een instapmodel tegenwoordig. Zelfde principe voor RAM: 16GB is instap.
Onspeelbaar, crashed om de 10 minuten. Wat een schijtzooi.
Ryzen 3600 / RTX 3080.
Ryzen 3600 / RTX 3080.
[Voor 18% gewijzigd door Jackson6 op 31-03-2023 15:50]
Als iedereen zijn specs en instellingen vermeld zou dat wellicht nuttig zijn 

Hier ook positief over de performance.
Ik heb veel op high staan inclusief textures. Ondanks dat VRAM in het rood staat (9GB) draait hij prima.
min 60fps en veelal rond de 80.
1440P met 5800x/3070/32GB
Ik heb veel op high staan inclusief textures. Ondanks dat VRAM in het rood staat (9GB) draait hij prima.
min 60fps en veelal rond de 80.
1440P met 5800x/3070/32GB
Settings, rest van je spec, wat voor een crash etc etc.Jackson6 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
Onspeelbaar, crashed om de 10 minuten. Wat een schijtzooi.
Ryzen 3600 / RTX 3080.
Die nutteloze frustratie one-liners heeft niemand wat aan natuurlijk.
Zojuist de eerste crash gehad toen ik DLSS ingeschakeld had. Bekend issue, maar wilde toch even testen of ik er ook last van had. Blijkbaar wel 
Oftewel, terug naar zonder DLSS en kijken hoe het dan loopt.
Met DLSS haalde ik (met vrijwel alles op Ultra / 1440p) rond de 100fps.
specs: AMD 5800X3D, 32GB RAM, Gigabyte 3080 10GB.

Oftewel, terug naar zonder DLSS en kijken hoe het dan loopt.
Met DLSS haalde ik (met vrijwel alles op Ultra / 1440p) rond de 100fps.
specs: AMD 5800X3D, 32GB RAM, Gigabyte 3080 10GB.
crashed hier ook iedere 10 minuten, nvidia optimized settings.Als hij loopt, loopt het prima.
core i9 12900k
32GB ram
rtx 3070ti
ik heb ook zonder dls geprobeerd zonder succes.
Volgende week nog maar eens proberren
core i9 12900k
32GB ram
rtx 3070ti
ik heb ook zonder dls geprobeerd zonder succes.
Volgende week nog maar eens proberren
Ervaar zelf nog geen chrashes gebruik geen optimized settings wel Dlls balanced
Rtx 3050
Intel 12100
Ram 32 GB 4000mhz
Loopt top
Rtx 3050
Intel 12100
Ram 32 GB 4000mhz
Loopt top
Na twee patches, weer een nieuwe AMD driver en dus 3 keer building shaders draait het hier redelijk goed.
Het verhaal en deze manier van een game neerzetten is gewoon briljant. De lovende recenties zijn dus meer dan terecht.
De filmgrain is naar mijn mening wel iets te, kan zo niet direct vinden waar ik die lager kan zetten.
Antieke hardware:
Pentium 3 350 Mhz..
Ryzen 7 3700X
RX5700XT (8GB)
32GB Ram
Samsung evo SSD
Speel op 1440p met medium, high settings. Grafisch dik in orde
Het verhaal en deze manier van een game neerzetten is gewoon briljant. De lovende recenties zijn dus meer dan terecht.
De filmgrain is naar mijn mening wel iets te, kan zo niet direct vinden waar ik die lager kan zetten.
Antieke hardware:
Pentium 3 350 Mhz..
Ryzen 7 3700X
RX5700XT (8GB)
32GB Ram
Samsung evo SSD

Onder weergave, heet volgens mij filmkorrel ofzoiets.luxzenburcht schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:47:
Na twee patches, weer een nieuwe AMD driver en dus 3 keer building shaders draait het hier redelijk goed.
Antieke hardware:
Pentium 3 350 Mhz..
Ryzen 7 3700X
RX5700XT (8GB)
32GB Ram
Samsung evo SSD
Na 11 probleemloze uren de eerste texture glitches tegen gekomen in 'The Sewer' level
Opgelost door even terug te gaan naar main menu en de save opnieuw laden. Iets verderop in dit level nog een keer zelfde euvel met dezelfde fix, daarna weer foutloos.
Wat een magnifieke game
(klik voor groot)
kort na deze screenshot werd het ineens helemaal disco, maar geen screenshot van.
Ik zit trouwens nog steeds op een te oude Nvidia driver volgens de game, versie 527.56
Opgelost door even terug te gaan naar main menu en de save opnieuw laden. Iets verderop in dit level nog een keer zelfde euvel met dezelfde fix, daarna weer foutloos.
Wat een magnifieke game

(klik voor groot)
kort na deze screenshot werd het ineens helemaal disco, maar geen screenshot van.
Ik zit trouwens nog steeds op een te oude Nvidia driver volgens de game, versie 527.56
[Voor 29% gewijzigd door FastFred op 31-03-2023 23:07]
Overstag gegaan. Let op, in nVidia driver settings moet je Gsync aanpassen naar "Enable for windowed and fullscreen mode" en rebooten anders werkt het niet !!
Game is inderdaad erg zwaar maar wel gruwelijk mooi. Iets te 'scherp' misschien:
Game is inderdaad erg zwaar maar wel gruwelijk mooi. Iets te 'scherp' misschien:
[Voor 56% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2023 16:47]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het verhaal wordt maar beter en beter niet te geloven. Ik ben net in de winter aanbeland, even korte pauze voor avondeten.
2e rare dingetje sinds de texture glitches van gisteren, de C om te hurken werkte niet meer ineens. Save reload vanuit het game menu en hij deed het weer
2e rare dingetje sinds de texture glitches van gisteren, de C om te hurken werkte niet meer ineens. Save reload vanuit het game menu en hij deed het weer

Mooi om te zien dat een hele groep deze game nu mag ervaren.
Wat een genot om te zien dat er nog zoveel andere games dit ook geweldig vinden.
Wat een genot om te zien dat er nog zoveel andere games dit ook geweldig vinden.
i9 12900K
64GB DDR5
RTX 3090ti
Nvme SSDs
Alle recente drivers, firmware en updates voor het systeem en de game.
Spel crashed elke 10min zoiets.
Iemand tips om het stabiel te krijgen?
64GB DDR5
RTX 3090ti
Nvme SSDs
Alle recente drivers, firmware en updates voor het systeem en de game.
Spel crashed elke 10min zoiets.
Iemand tips om het stabiel te krijgen?
Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben
Ah shit, ik dacht laat ik nu toch maar eens mijn, volgens TLOU te oude drivers, updaten. Ik had die texture glitches namelijk weer. Gedaan, maar nu weer wachten op de shaders... Dacht dat ze dat gefixed hadden dat dat zo lang duurde?