Nep reviews van webshops?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LentilGod
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-07 16:22
Hallo, mijn Nederlands is niet goed, dus ik heb hiervoor google translate gebruikt:

Ik heb gemerkt dat veel van de winkelrecensies lijken te zijn gemaakt door bots en/of nepaccounts.

Waarom denk ik dit?
1) De tag "Newbie" staat op de meeste van deze accounts. Deze accounts hebben letterlijk maar 1 recensie en verder niets.
2) ik heb onlangs een slechte recensie van Megekko gepost, en ze lijken de slechte recensies onder een berg nep-positieve recensies te begraven (je kunt alle "Newbie"-recensies zien na een negatieve).

Wat doet Tweakers om dit te bestrijden, als er iets is?

Het lijkt niet eerlijk van webshops om dit te kunnen doen, en het schaadt de consumenten naar mijn mening

Sorry if the translation is bad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Als je reviews verdenkt van nep te zijn, dan kan je ze in Pricewatch rapporteren.

Accounts met maar 1 review zegt echter niet direct wat over of het nep-reviews zijn. Sommige bedrijven zullen klanten verzoeken om een goede review achter te laten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LentilGod
Hey Hahn, thanks for the reply

Door het in Pricewatch te doen, bedoel je dat ik een bericht moet maken voor elk verdacht nepaccount, of mis ik een rapportknop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
LentilGod schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:05:
Hey Hahn, thanks for the reply

Door het in Pricewatch te doen, bedoel je dat ik een bericht moet maken voor elk verdacht nepaccount, of mis ik een rapportknop?
Ik zat ook al te zoeken naar een rapporteer-knop, maar die zie ik niet zo snel bij reviews. Maar als jij goede argumenten hebt waarom je denkt dat één specifieke winkel veel nep-reviews lijkt te krijgen, zou je ook de winkel kunnen benoemen (met eventueel wat voorbeelden).

Alleen met 'het zijn nieuwe accounts met geen andere activiteit' zal denk ik niet direct reden genoeg zijn om ze als nep-reviews te bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LentilGod
Hahn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:09:
[...]

Ik zat ook al te zoeken naar een rapporteer-knop, maar die zie ik niet zo snel bij reviews. Maar als jij goede argumenten hebt waarom je denkt dat één specifieke winkel veel nep-reviews lijkt te krijgen, zou je ook de winkel kunnen benoemen (met eventueel wat voorbeelden).

Alleen met 'het zijn nieuwe accounts met geen andere activiteit' zal denk ik niet direct reden genoeg zijn om ze als nep-reviews te bestempelen.
Ik begrijp het, het is gewoon speculatie van mijn kant gezien het grote aantal en het gebrek aan detail in hun beoordelingen.

En een ding dat zou kunnen helpen dit te bepalen, zou zijn om te weten hoeveel hiervan bestelnummers hebben ingevuld, maar dit is niet beschikbaar voor het publiek, alleen voor Tweakers.

Het lijkt gewoon verstandig om wat controles van Tweakers te hebben (zoals een minimum aantal interacties voor het plaatsen van een review, of een verplicht bestelnummer) of deze reviews te vertrouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LentilGod
For reference, de europese unie werkt aan dit probleem, en dit zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor Tweakers:

https://www.fieldfisher.c...etplace-the-eu-stance-and

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen voor tweakers heel veel platformen / winkels werken met een beloning als je een review plaatst daardoor krijg je dat mensen al snel een positieve review plaatsen omdat ze denken en waarschijnlijk is dat ook wel zo dat ze anders die bon niet kunnen winnen.

Ik kijk altijd naar meerdere review platforms als de beoordeling tever uit elkaar loopt dan weet je hoe het zit en het bedrijf dus positieve reviews koopt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:16
Je kan in dit topic een post maken, de mods zullen dan de review bekijken.
[ShR] Meldingen Shopreview - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
LentilGod schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:55:
Hallo, mijn Nederlands is niet goed, dus ik heb hiervoor google translate gebruikt:

Ik heb gemerkt dat veel van de winkelrecensies lijken te zijn gemaakt door bots en/of nepaccounts.

Waarom denk ik dit?
1) De tag "Newbie" staat op de meeste van deze accounts. Deze accounts hebben letterlijk maar 1 recensie en verder niets.
2) ik heb onlangs een slechte recensie van Megekko gepost, en ze lijken de slechte recensies onder een berg nep-positieve recensies te begraven (je kunt alle "Newbie"-recensies zien na een negatieve).

Wat doet Tweakers om dit te bestrijden, als er iets is?

Het lijkt niet eerlijk van webshops om dit te kunnen doen, en het schaadt de consumenten naar mijn mening

Sorry if the translation is bad.
Veel winkels verloten een prijs onder de schrijvers van een review. (Letop hoeft niet perse positief te zijn, al zullen je winkansen kleiner zijn als je een negatieve schrijft) het zijn dus niet zozeer nep reviews, maar meer een middel voor de webshops om een evenwicht tussen de positieve en negatieve reviews te houden. Een negatieve plaatst men uiteraard veel sneller uit eigen beweging terwijl een positieve ervaring als normaal word gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Megekko verloot al zo'n 2 jaar een gratis ipad twv 349,- onder mensen die een review schrijven op Tweakers.

Ik bestel al jaren bij Megekko, nog nooit de aftersales nodig gehad, dus mijn ervaring is 100% positief. Ik weet niet hoeveel bestellingen Megekko op een dag verstuurt, maar als je 1500 mensen kans op een ipad belooft als ze een review schrijven en 50 daarvan maken een account op Tweakers aan om die review te schrijven, dan heb je dus 50 newbie accounts op een dag met positieve review.

Overigens zit er tussen het mailtje "uw pakket is bezorgd" en "schrijf een review" meestal 2 dagen. Aan de ene kant geeft dat de klant meer tijd om een beeld te krijgen van aftersales en dergelijke, maar aan de andere kant geeft het Megekko ook de kans om alleen uit te nodigen op bestellingen die probleemloos verlopen zijn. Weet niet of ze van die kans gebruik maken, maar ken wel shops die dat doen of in het verleden deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit om de shopreviews gaat, verplaats ik het topic richting PW op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambuca00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 09:48
Bijna alle reviews die ik kan zien hebben de Motivatie: Winactie.
Klanten worden dus gestimuleerd om een review achter te laten.

Zelf 1 keer de klantenservice nodig gehad doordat een van mijn RAM bankjes het na 1 jaar had begeven en binnen 2 dagen waren de vervangende binnen.

[ Voor 36% gewijzigd door sambuca00 op 10-06-2022 10:13 . Reden: Incompleet ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

_JGC_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:02:
Ik bestel al jaren bij Megekko, nog nooit de aftersales nodig gehad, dus mijn ervaring is 100% positief. Ik weet niet hoeveel bestellingen Megekko op een dag verstuurt, maar als je 1500 mensen kans op een ipad belooft als ze een review schrijven en 50 daarvan maken een account op Tweakers aan om die review te schrijven, dan heb je dus 50 newbie accounts op een dag met positieve review.
En dan blijft de vraag, is dit 'nep' of dit is 'legitiem'?

Zouden diezelfde 50 mensen ook een review uit zichzelf hebben geschreven, zoals mensen doen met mindere ervaringen? Zouden ze 'minder' positief zijn als er mogelijk geen win-actie was, of zelfs een mogelijke uitsluiting van iets te winnen bij het schrijven van minder positief? Zou je uberhaubt iets neutral/negatief schrijven als er een kans is om iets te winnen?

Het creëert een vorm van bias, het probleem is alleen.. heel het recensie systeem is een complete bias. Negatieve ervaringen zullen 10x sneller gedeeld worden, 'ik heb besteld en het is geleverd' wordt al snel gezien als een simpele 5 sterren, maar als iets 'gewoon werkt', is dat per definitie 'uitmuntend 5 sterren', of gewoon 'normaal 3 ster'?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
SinergyX schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:41:
[...]

En dan blijft de vraag, is dit 'nep' of dit is 'legitiem'?

Zouden diezelfde 50 mensen ook een review uit zichzelf hebben geschreven, zoals mensen doen met mindere ervaringen?
Mensen vragen om een review te schrijven zal in veel gevallen zorgen voor meer mensen die reviews schrijven, die het anders niet zouden doen. Dat is het hele eieren eten van mensen erom vragen :P Dat lijkt me op zichzelf geen probleem, zolang het ook maar duidelijk is dat een negatieve review ook mag.

Bij shopreviews staat gelukkig al bovenaan of iets uit eigen beweging is, of dat de motivatie een winactie is. En dan valt bij Megekko wel op dat veruit de meeste shopreviews 'Winactie' als motivatie hebben.
Zouden ze 'minder' positief zijn als er mogelijk geen win-actie was, of zelfs een mogelijke uitsluiting van iets te winnen bij het schrijven van minder positief? Zou je uberhaubt iets neutral/negatief schrijven als er een kans is om iets te winnen?
Dat vind ik inderdaad wel een flink grijs gebied. En ik denk zeker dat de gedachte van de gemiddelde review-schrijver zal zijn dat ze een (in ieder geval grotendeels) positieve review zullen moeten schrijven, want 'een iPad winnen terwijl je de winkel 1 ster geeft, dat zal wel niet, toch?!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Mensen vragen om een review te schrijven zal in veel gevallen zorgen voor meer mensen die reviews schrijven, die het anders niet zouden doen. Dat is het hele eieren eten van mensen erom vragen :P Dat lijkt me op zichzelf geen probleem, zolang het ook maar duidelijk is dat een negatieve review ook mag.

Bij shopreviews staat gelukkig al bovenaan of iets uit eigen beweging is, of dat de motivatie een winactie is. En dan valt bij Megekko wel op dat veruit de meeste shopreviews 'Winactie' als motivatie hebben.

[...]

Dat vind ik inderdaad wel een flink grijs gebied. En ik denk zeker dat de gedachte van de gemiddelde review-schrijver zal zijn dat ze een (in ieder geval grotendeels) positieve review zullen moeten schrijven, want 'een iPad winnen terwijl je de winkel 1 ster geeft, dat zal wel niet, toch?!'
Ik meen dat er bij een dergelijke win actie niet specifiek om positieve reviews gevraagd mag worden. Maar het laat zich raden dat de TS waarschijnlijk niet bij de prijswinnaars gerekend zal worden... ;) in de basis is een review systeem vrij onbetrouwbaar. Wie controleert wat waar is of niet? Zonder al teveel op de review van de ts in te gaan... is 3 x 1 ster wel proportioneel voor een pakketje wat naar het verkeerde adres is gestuurd? Uiteindelijk heeft tweakers ervoor gekozen om het op deze manier aan te pakken, en de consument op deze manier een beeld te laten vormen. Met het verbieden van win acties of andere motivaties tot het schrijven van surveys krijg je waarschijnlijk alleen de negatieve verhalen te horen. Wat dan weer een vertekend beeld geeft, aangezien er (getuige de vele positieve reviews) juist heel veel klanten zijn die geen enkel probleem ervaren met de shop. Uiteraard ziet de TS het liefst zijn relaas dagenlang bovenaan aan in de lijst, wellicht als een stukje genoegdoening of wraak t.o.v. de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
stylezzz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Ik meen dat er bij een dergelijke win actie niet specifiek om positieve reviews gevraagd mag worden.
Dat mag ik zeker hopen, en ik ga er inderdaad ook vanuit dat dat niet mag.

Neemt niet weg dat de kans heel groot is dat mensen impliciet verwachten dat ze beter positief kunnen/moeten zijn, om (meer/enige) kans te maken.
Maar het laat zich raden dat de TS waarschijnlijk niet bij de prijswinnaars gerekend zal worden... ;) in de basis is een review systeem vrij onbetrouwbaar. Wie controleert wat waar is of niet? Zonder al teveel op de review van de ts in te gaan... is 3 x 1 ster wel proportioneel voor een pakketje wat naar het verkeerde adres is gestuurd? Uiteindelijk heeft tweakers ervoor gekozen om het op deze manier aan te pakken, en de consument op deze manier een beeld te laten vormen. Met het verbieden van win acties of andere motivaties tot het schrijven van surveys krijg je waarschijnlijk alleen de negatieve verhalen te horen. Wat dan weer een vertekend beeld geeft, aangezien er (getuige de vele positieve reviews) juist heel veel klanten zijn die geen enkel probleem ervaren met de shop. Uiteraard ziet de TS het liefst zijn relaas dagenlang bovenaan aan in de lijst, wellicht als een stukje genoegdoening of wraak t.o.v. de shop.
Hoe meer ik hierover nadenk en me erin verdiep, hoe meer ik het punt van TS kan begrijpen. Door al die winacties enzo, verteken je het beeld van een bedrijf best wel. En dat proberen héél veel bedrijven, op allerlei manieren, en dat is op zich hun goed recht.

Dat mensen alleen maar negatieve reviews zouden schrijven als er geen winacties zouden zijn, is overigens totaal niet hoe het is/hoeft te zijn. Daar is heel de Net Promotor Score (NPS) op gebaseerd, waar veel bedrijven ook naar kijken.

Mensen die hun ervaring een 9 of 10 zouden geven, die zijn Promoters (die zullen uit zichzelf jou aanraden), een 7 of 8 is Passive (weinig of geen klachten, maar zullen ook niet uit zichzelf jou aanraden), en een 6 of lager zijn Detractors (die zullen actief jou afraden). Veel Promoters en Detractors zullen ook uit zichzelf reviews schrijven (de eerste groep positief, de tweede negatief), en zolang je meer Promoters hebt dan Detractors, zit je op zich goed (het liefst heel veel Promoters, en heel weinig Detractors, natuurlijk :P).

Wat een winactie doet is veel mensen 'Promoters' maken, terwijl ze Passive waren. Nu is er gelukkig nog de nuance dat mensen ratings kunnen geven, en dus iets soms ook 3 of 4 sterren ipv 5 zullen geven. Maar dan komt de kans weer om de hoek kijken: mijn onderbuik zegt dat ik meer kans maak als ik (heel) positief ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die winacties die ik destijds gemaild kreeg stond uitdrukkelijk in vermeld dat iemand van Tweakers onafhankelijk de winnaar bepaalt. Of je dan positief of negatief bent over de webshop doet niet ter zake. Het gaat Tweakers immers om de content, niet om de score van de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Dat mag ik zeker hopen, en ik ga er inderdaad ook vanuit dat dat niet mag.

Neemt niet weg dat de kans heel groot is dat mensen impliciet verwachten dat ze beter positief kunnen/moeten zijn, om (meer/enige) kans te maken.

[...]

Hoe meer ik hierover nadenk en me erin verdiep, hoe meer ik het punt van TS kan begrijpen. Door al die winacties enzo, verteken je het beeld van een bedrijf best wel. En dat proberen héél veel bedrijven, op allerlei manieren, en dat is op zich hun goed recht.

Dat mensen alleen maar negatieve reviews zouden schrijven als er geen winacties zouden zijn, is overigens totaal niet hoe het is/hoeft te zijn. Daar is heel de Net Promotor Score (NPS) op gebaseerd, waar veel bedrijven ook naar kijken.

Mensen die hun ervaring een 9 of 10 zouden geven, die zijn Promoters (die zullen uit zichzelf jou aanraden), een 7 of 8 is Passive (weinig of geen klachten, maar zullen ook niet uit zichzelf jou aanraden), en een 6 of lager zijn Detractors (die zullen actief jou afraden). Veel Promoters en Detractors zullen ook uit zichzelf reviews schrijven (de eerste groep positief, de tweede negatief), en zolang je meer Promoters hebt dan Detractors, zit je op zich goed (het liefst heel veel Promoters, en heel weinig Detractors, natuurlijk :P).

Wat een winactie doet is veel mensen 'Promoters' maken, terwijl ze Passive waren. Nu is er gelukkig nog de nuance dat mensen ratings kunnen geven, en dus iets soms ook 3 of 4 sterren ipv 5 zullen geven. Maar dan komt de kans weer om de hoek kijken: mijn onderbuik zegt dat ik meer kans maak als ik (heel) positief ben.
Ik denk dat de groep promotors veel minder vocaal is als de groep detractors over het algemeen. Overigens, mocht je interesse hebben om alleen de 1 ster reviews van een bepaalde shop te zien om een beeld te vormen dan is dat uiteraard mogelijk met een filter. Vooralsnog zie ik er weinig problemen in dat er met dergelijke acties wat extra reviews worden gescoort. Sterker nog, ik denk dat het beeld realistischer is.... de ts heeft een negatieve ervaring, maar lijkt me absoluut geen reden om een shop te boycotten. Duidelijk een verhaal wat in emotie is getypt, en geen afgeronde ervaring. Kijk anders eens bij de grote blauwe jongens.... de negatieve reviews stapelen zich op, toch staan ze met een ijzersterk imago qua service in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
_JGC_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:38:
Die winacties die ik destijds gemaild kreeg stond uitdrukkelijk in vermeld dat iemand van Tweakers onafhankelijk de winnaar bepaalt. Of je dan positief of negatief bent over de webshop doet niet ter zake. Het gaat Tweakers immers om de content, niet om de score van de shop.
Staat in die tekst ook expliciet dat een review niet per se positief hoeft te zijn? Zo niet, dan blijft mijn punt nog steeds voor een heel groot deel staan.
stylezzz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat de groep promotors veel minder vocaal is als de groep detractors over het algemeen.
Zo voelt en klinkt het misschien, maar daar is aardig wat onderzoek naar gedaan, en dat valt over het algemeen wel mee.
Overigens, mocht je interesse hebben om alleen de 1 ster reviews van een bepaalde shop te zien om een beeld te vormen dan is dat uiteraard mogelijk met een filter.
Alles valt en staat bij context. Een winkel kan wel 30x een 1 ster review krijgen, maar als dat op een totaal van 2000 reviews is, dan valt dat nog best mee.
Vooralsnog zie ik er weinig problemen in dat er met dergelijke acties wat extra reviews worden gescoort. Sterker nog, ik denk dat het beeld realistischer is.... de ts heeft een negatieve ervaring, maar lijkt me absoluut geen reden om een shop te boycotten. Duidelijk een verhaal wat in emotie is getypt, en geen afgeronde ervaring. Kijk anders eens bij de grote blauwe jongens.... de negatieve reviews stapelen zich op, toch staan ze met een ijzersterk imago qua service in de markt.
Ik werk bij een 'grote blauwe jongen' (Coolblue), en ook onze eigen NPS-onderzoeken, die enkel en alleen voor ons zelf bedoeld zijn om te polsen of onze klanten nog wel blij met ons zijn, laten nog steeds hele hoge scores zien. En daar zitten geen winactie-ratings of andere manieren bij om de score artificieel omhoog te halen, want daar leren we niks van.

Krijgen we negatieve reviews? Uiteraard. Met letterlijk tienduizenden bestellingen per dag gaat er helaas wel eens wat mis, ook bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Ik werk bij een 'grote blauwe jongen' (Coolblue), en ook onze eigen NPS-onderzoeken, die enkel en alleen voor ons zelf bedoeld zijn om te polsen of onze klanten nog wel blij met ons zijn, laten nog steeds hele hoge scores zien. En daar zitten geen winactie-ratings of andere manieren bij om de score artificieel omhoog te halen, want daar leren we niks van.

Krijgen we negatieve reviews? Uiteraard. Met letterlijk tienduizenden bestellingen per dag gaat er helaas wel eens wat mis, ook bij ons.
Uiteraard. De shop waar nooit wat verkeerd gaat bestaat niet.... de nps scores zijn mij bekend maar dienen uiteraard een ander doel als de shopsurveys hier op tweakers.
Pagina: 1