Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kastverlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 17:28

waztone

de enige echte

Topicstarter
Ik heb een kast waar ik een display in wil maken.
Een kant voor mij, een kant voor mijn wederhelft.
Ik wil daar de StarWars film collectie inzetten, bijgestaan door wat StarWars lego bouwwerkjes.
Aan haar kant de LotR collectie.
Die wil ik verlichten met een spot.
Nu had de Ikea dacht ik hele mooie spotjes daarvoor, de Mittled, maar die zijn er niet meer.
Voordeel van deze is dat ze plat zijn, en dan er geen gat hoeft geboord te worden.
Nu ben ik op zoek naar iets soortgelijks, maar ik vind alleen maar inbouwspots.
Het liefst zou ik ook met verschillende kleuren hebben, want dat zou natuurlijk gaaf zijn. Ik wil het aansturen met m’n tradfri/HomeKit. Dan kan ik ook commando’s geven zoals een kleurverloop of knipperen indien gewenst (forcebattle anyone?). Het liefst natuurlijk dan ook individueel.
Er is nog geen wcd in de buurt, maar dat moet geen probleem opleveren, maar op batterijen oid heb je zoiets niet toch?
Ik heb al eens geprobeerd te testen met een ledstripje (van de action), maar dat geeft toch geen mooi licht vond ik. Of moet je dan gaan werken met zo'n melkglasgootje o.i.d.?
Wat zouden jullie aanraden?
Later wil ik misschien nog iets van een speakertje erbij zetten, voor geluidseffecten. Heeft iemand al eens zoiets gedaan? Dan zou er dus iets van een WiFi speaker bij moeten? Hoeft natuurlijk geen smartspeaker te zijn.
Ik hoor graag tips om me op weg te helpen.
Alvast bedankt.

All is fair in God of War

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-11 21:56
Toen je de ledstrip hebt geplaatst, heb je toen ook een led profiel gebruikt?

Led profielen zorgen voor een mooie en beter beeld dan direct het licht van de ledstrip zelf.
Daar kan je nog mee spelen eventueel.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mee eens, profiel doet veel. Zelf ben ik oor de kast uiteindelijk voor 45° profiel gegaan zodat ik de boel van voren verlicht.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Absoluut voor een profiel gaan, wereld van verschil. Ik kan deze video aanraden. Ik heb voor mijn keuken LEDstrip profiel gekocht in NL; daar kost 't je ruwweg een tientje de meter; voor een vriend die 30 meter moest hebben heb ik 't bij Ali gekocht. En, surprise, surprise, het is exact hetzelfde profiel alleen dan stukken goedkoper. Als je maar een metertje of 2 nodig hebt kun je 't natuurlijk ook gewoon in NL bestellen, heb je 't sneller (hoewel ik die 30m ook binnen de week binnen had want uit magazijn Polen).

Gooi er een WS2812B LEDstrip in, Wemos D1 met WLED erop en gaan :P

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 10-06-2022 11:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik zelf nog alleen maar de SK6812 in plaats van de WS2812B omdat je dan ook een dedicated witte LED hebt naast RGB. Dat komt de kwaliteit van het licht erg ten goede, zeker als je dingen mooi uit wilt lichten in een kast en CRI ertoe doet :)

Verder eens wat betreft WLED en een ESP: kost weinig, kan erg veel.

Voor @waztone , mocht je denken "Waar gaat het over met die vreemde productcodes?":

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 10-06-2022 11:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gizz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Ik gebruik zelf nog alleen maar de SK6812 in plaats van de WS2812B
Ja, stom, my bad. Ik heb idd voor mijn keuken ook RGBWW (weet even niet welk type, maar die is ook niet individueel aan te sturen) - die WS2812B is leuk voor andere dingen :P

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 10-06-2022 11:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Goede tips allemaal!
Na jullie reacties ben ik me maar eens gaan inlezen in LED strips.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gesoldeerd (nou ja, sinds techniekles op school dan), maar we zullen zien hoe dat gaat.
Het punt waar ik wel een beetje mee zit, is dat de bovenkant van de kast wat dwarsbalkjes hebben. Met een spotje heb ik daar natuurlijk weinig last van, maar met strips zal ik die er overheen moeten plakken. Krijg je dat wel een beetje netjes om een hoek heen met een profiel? Ik heb gezocht, maar niet echt een goed voorbeeld kunnen vinden. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WnHZ3QJqyHxY9a_W8c6Q2254SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl95PFoTyFjRcueF1mcJVmsq.jpg?f=fotoalbum_large

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:51
waztone schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:42:
Goede tips allemaal!
Na jullie reacties ben ik me maar eens gaan inlezen in LED strips.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gesoldeerd (nou ja, sinds techniekles op school dan), maar we zullen zien hoe dat gaat.
Het punt waar ik wel een beetje mee zit, is dat de bovenkant van de kast wat dwarsbalkjes hebben. Met een spotje heb ik daar natuurlijk weinig last van, maar met strips zal ik die er overheen moeten plakken. Krijg je dat wel een beetje netjes om een hoek heen met een profiel? Ik heb gezocht, maar niet echt een goed voorbeeld kunnen vinden. Hoe hebben jullie dat gedaan?
[Afbeelding]
Je zou horizontale latjes tussen de dwarsbalken kunnen plaatsen om een rechte ondergrond te creëren voor de ledjes.

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Dat snap ik.
Zo te horen wordt het dus nog een flinke klus.
Bedankt allemaal.

Pagina: 1