Vandaag is bij ons KPN glasvezel 1 Gbit/s aangesloten met een KPN Box 12. De router staat in de meterkast op de begane grond. Op de tweede verdieping heb ik een slechte (<20 mbit/s) of zelfs geen wifi verbinding en dit zou ik graag willen verbeteren omdat daar onder andere mijn thuiswerkplek zit. Op die verdieping is wel een UTP aansluiting aanwezig. Na wat inlezen, lijkt mij een access point een goede oplossing, maar het is mij niet duidelijk wat ik dan nodig zou hebben of dat dit überhaupt een goed idee is. Wat is jullie suggestie?
Vraag
Beste antwoord (via RitzRitz op 10-06-2022 09:40)
De Superwifi punten werken net als de Deco's van TP, ze kunnen draadloos of bekabeld een verbinding met elkaar maken.Masimo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:24:
In het topic waar hier naar verwezen wordt, heb ik je de KPN "SuperWifi" aangeraden. Ik realiseerde me echter niet dat dit een mesh oplossing is. Kan mogelijk werken in jou situatie, maar is misschien een gok.
Alle reacties
Vandaag is op het forum bijna hetzelfde topic al besproken. Lees hier eens mee.
Wifi uitbreiden in huis meerdere UTP punten; AP's of Mesh?
Wifi uitbreiden in huis meerdere UTP punten; AP's of Mesh?
Sommige oudere apparaten zoals mijn tablet hebben ook geen bereik op de 1e verdieping, dus ik denk dat ik zelfs 2 access points nodig heb.
In het topic waar hier naar verwezen wordt, heb ik je de KPN "SuperWifi" aangeraden. Ik realiseerde me echter niet dat dit een mesh oplossing is. Kan mogelijk werken in jou situatie, maar is misschien een gok. Als je ze bij KPN met flinke korting of misschien gratis kan lospeuteren is het een optie.
Aangezien je UTP aansluitingen heeft in mijn ogen een oplossing met bekabelde AP's meer zin.
Dan zijn bijvoorbeeld de Deco setjes van TP-Link een eenvoudige en redelijke goedkope keuze. Die worden als mesh systeem verkocht, maar werken ook bekabeld in AP modus. Misschien via Marktplaats of V&A goedkoop te krijgen.
Aangezien je UTP aansluitingen heeft in mijn ogen een oplossing met bekabelde AP's meer zin.
Dan zijn bijvoorbeeld de Deco setjes van TP-Link een eenvoudige en redelijke goedkope keuze. Die worden als mesh systeem verkocht, maar werken ook bekabeld in AP modus. Misschien via Marktplaats of V&A goedkoop te krijgen.
Bedankt voor je hulp! Ik zie dat er veel TP-Link Deco modellen zijn. Heb je een specifieke suggestie? Eerder las ik iets over m4, m5 en x20. Zover ik begrijp zijn m4 en m5 beide wifi 5, waarbij de m5 iets sneller is en de x20 kan ook wifi 6. Als ik even zoek op TP-Link Deco, kom ik ook de e4 tegen, die is goedkoper, maar lijkt hetzelfde te zijn als de m4, of zie ik dan iets over het hoofd?Masimo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:24:
In het topic waar hier naar verwezen wordt, heb ik je de KPN "SuperWifi" aangeraden. Ik realiseerde me echter niet dat dit een mesh oplossing is. Kan mogelijk werken in jou situatie, maar is misschien een gok. Als je ze bij KPN met flinke korting of misschien gratis kan lospeuteren is het een optie.
[ Voor 7% gewijzigd door RitzRitz op 09-06-2022 23:37 ]
De Superwifi punten werken net als de Deco's van TP, ze kunnen draadloos of bekabeld een verbinding met elkaar maken.Masimo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:24:
In het topic waar hier naar verwezen wordt, heb ik je de KPN "SuperWifi" aangeraden. Ik realiseerde me echter niet dat dit een mesh oplossing is. Kan mogelijk werken in jou situatie, maar is misschien een gok.
Aangezien je een KPN Box 12 hebt, die wifi 6 ondersteund, zou ik voor de X20 gaan. Dan doet de Box lekker mee in het netwerk. Ik kan niks vinden over de maximale verbindingssnelheid die de KPN Box 12 kan leveren. Dan zou je er voor kunnen kiezen de AP's daar op af te stemmen, maar dat is geen noodzaak. Het hangt er ook vanaf welke clients je in gebruik hebt, want die bepalen mede de doorvoersnelheid.
Dat wist ik niet en kon ik niet zo snel vinden. Weer iets geleerd. Dank U.gjtm schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:42:
[...]
De Superwifi punten werken net als de Deco's van TP, ze kunnen draadloos of bekabeld een verbinding met elkaar maken.
Dan lijkt me de oplossing voor de hand liggend: setje van de nieuwste SuperWifi's regelen. Dat zou in theorie ook het beste moeten samenwerken met de KPN Box.
Eens met superwifi 2
Als je ze belt kun je meestal 1 node voor 35 euro kopen. Ik zou daarmee beginnen en die op de 1e verdieping plaatsen
Als het goed is blijft de experiabox12 wifi werken icm een superwifi
Als je ze belt kun je meestal 1 node voor 35 euro kopen. Ik zou daarmee beginnen en die op de 1e verdieping plaatsen
Als het goed is blijft de experiabox12 wifi werken icm een superwifi
CISSP! Drop your encryption keys!
Pagina: 1