Wifi uitbreiden in huis meerdere UTP punten; AP's of Mesh?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butcherke
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-06-2022
Sinds vorige week overgeschakeld naar een andere Operator voor thuisinternet.
Aangezien we TV kijken op verschillende plaatsen via Chromecasts of tablets is een goed wifi bereik dus wel nodig.
In elke zone heb ik wel een UTP aansluiting,

Gelijkvloers:
- modem in de garage achteraan huis
- Chromecast in living vooraan huis. daar is ook een UTP aansluiting
1e verdieping:
- Chromecast in slaapkamer vooraan het huis. UTP aanwezig aan TV. hier is momenteel geen wifi bereik.
Zolder:
2 PC's die bekabeld kunnen worden verbonden maar hier ook graag WIFI

Wanneer ik nar wifi oplossingen zoek kom ik steeds in de repeaters en Mesh markt terecht maar aangezien ik overal vast aansluitingen heb, lijkt me dat niet nodig.

Wat ik ook nog niet weet, is dat bij het voorzien van WIFI in de living, ook de slaapkamer hiermee van een draadloze verbinding kan worden voorzien. moeilijk te testen zonder hardware.

Wat raden jullie aan?

Beste antwoord (via butcherke op 10-06-2022 16:47)

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Lees een de FAQ van Laurens (en dat gehele topic) door
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Kortom: je wilt zo min mogelijk "wireless mesh" en zoveel mogelijk bedraade access points.
Het makkelijkste zal zijn een consumenten multi AP mesh kopen en bedraad aansluiten.
Hoeveel nodes/satelieten je nodig hebt hangt af van de grote van je woning en de muren waar het door heen moet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Lees een de FAQ van Laurens (en dat gehele topic) door
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Kortom: je wilt zo min mogelijk "wireless mesh" en zoveel mogelijk bedraade access points.
Het makkelijkste zal zijn een consumenten multi AP mesh kopen en bedraad aansluiten.
Hoeveel nodes/satelieten je nodig hebt hangt af van de grote van je woning en de muren waar het door heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Gewoon twee accespoints kopen, een in de living en een op de 1e verdieping.
Kijk dan of je voldoende dekking krijgt in je slaapkamer.
Als daar geen muur van gewapend beton tussen zit moet dat wel lukken denk ik.

Je kunt accesspoints met extra utp aansluitingen kopen, dat scheelt weer extra doosjes in de vorm van switches.
Bijvoorbeeld een Aruba Instant On AP11D

https://www.routershop.nl...voedingsadapter/pid=63221

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butcherke
uit die FAQ van laurens haal ik dat het instellen van de acces points als uitbreiding van mijn huidig SSID moet kunnen maar aan de hand van welke eigenschap ben ik hier zeker van?
ik heb al termen zien voorbij komen zoals seamless roamen?

Of zal de set AP's steeds een apart netwerk hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho, je woont al in de woning, dus voordat je ook maar iets aanschaft, eerst eens meten wat de situatie nu is - een site survey dus.

Enige wat je daarvoor nodig hebt is een WiFI AP (mag ook router, repeater, mesh, wat dan ook zijn), hoeft niet met internet verbonden te zijn.

Plaats dat ding op een locatie waar je Ethernet hebt (hoeft er niet op aangesloten te zijn, het gaat puur om locatie). Loop dan door het huis en noteer in iedere kamer de signaalsterkte (RSSI) in 5GHz (WiFi Analyzer Open Source app op Android is een goede daarvoor).

Verplaats dan de AP naar volgende Ethernetlocate en herhaal de wandeling door het huis en het noteren.

Uiteindelijk heb je een tabel met RSSI in iedere kamer vs AP locatie.

Dan analyse:
- is er een kamer waar je met geen enkele AP-locatie boven de -70dBm komt? Dan ga je naast de bedrade APs iets anders nodig hebben.
- is overal met minstens een AP-locatie -70dBm haalbaar? Kijk dan naar het kleinste aantal AP's waarmee je overal tenminste -70dBm realiseert.

Als je bovenstaande weet is het tijd om te kijken naar exact wat te kopen.

Wat ik me afvraag: je hebt het over het wisselen van internetprovider als aanleiding om dit te doen. Wat gebruikte je voorheen? En wat biedt je huidige provider op dit vlak? Als je eisen niet veel meer zijn dan puur connectivity (en ik lees niets anders hier), dan is doorgaans de provider-geleverde oplossing het goedkoopst en doelmatigst. Enkel als je iets wilt wat echt niet kan met hun apparatuur - of zeker weet dat je het zelf beter kunt supporten (tip: dat kun je waarschijnlijk niet...), dan heeft het zin 3rd party spul voor meer geld te halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Je kunt kijken naar de InWalls van Ubiquiti

Ubiquiti UniFi In-Wall HD: pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

of de iets voordeligere: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk)

Dat zijn accesspoints en hebben daarnaast ook nog uitgaande RJ45 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb met 2 Asus routers zowel AI Mesh geconfigureerd (met ethernet als backhaul) als ze gewoon gebruikt als losse AP met identieke SSID's, in de praktijk merk ik geen verschil. Een Mesh gaat iets sneller stuk dus ik zou het gewoon bij AP's houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butcherke
dion_b schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:50:
Hoho, je woont al in de woning, dus voordat je ook maar iets aanschaft, eerst eens meten wat de situatie nu is - een site survey dus.

Enige wat je daarvoor nodig hebt is een WiFI AP (mag ook router, repeater, mesh, wat dan ook zijn), hoeft niet met internet verbonden te zijn.

Plaats dat ding op een locatie waar je Ethernet hebt (hoeft er niet op aangesloten te zijn, het gaat puur om locatie). Loop dan door het huis en noteer in iedere kamer de signaalsterkte (RSSI) in 5GHz (WiFi Analyzer Open Source app op Android is een goede daarvoor).

Verplaats dan de AP naar volgende Ethernetlocate en herhaal de wandeling door het huis en het noteren.

Uiteindelijk heb je een tabel met RSSI in iedere kamer vs AP locatie.

Dan analyse:
- is er een kamer waar je met geen enkele AP-locatie boven de -70dBm komt? Dan ga je naast de bedrade APs iets anders nodig hebben.
- is overal met minstens een AP-locatie -70dBm haalbaar? Kijk dan naar het kleinste aantal AP's waarmee je overal tenminste -70dBm realiseert.

Als je bovenstaande weet is het tijd om te kijken naar exact wat te kopen.

Wat ik me afvraag: je hebt het over het wisselen van internetprovider als aanleiding om dit te doen. Wat gebruikte je voorheen? En wat biedt je huidige provider op dit vlak? Als je eisen niet veel meer zijn dan puur connectivity (en ik lees niets anders hier), dan is doorgaans de provider-geleverde oplossing het goedkoopst en doelmatigst. Enkel als je iets wilt wat echt niet kan met hun apparatuur - of zeker weet dat je het zelf beter kunt supporten (tip: dat kun je waarschijnlijk niet...), dan heeft het zin 3rd party spul voor meer geld te halen.
Ik ben vanwege de prijs en datalimiet overgeschakeld.
Voorheen had ik de modem op dezelfde plaats en een AP in de slaapkamer.
Nu lijkt me de modem van de nieuwe provider het bereik lager te liggen aangezien ik op het GV in de living geen top verbinding meer heb. Natuurlijk kon ook dat ik in de living verbinding maakte met de AP van de slaapkamer aangezien dei net erboven zit.
Ook is de situatie nu veranderd met de Home office op zolder waar 2 computers komen die ik liefst bekabeld verbind maar aangezien de wifi boosters van mijn nieuwe provider(proximus) maar 2 ethernet poorten hebben, heb ik er dan 1 tekort.

Ik heb ook net overwogen om nog 2 Proximus modems tweedehands aan te schaffen en deze als AP aan te sluiten. deze vind ik onder de 50€ per stuk en ze hebben 4 ethernet poorten.

De WIFI test via de app zal ik eens proberen als ik ergens een een extra wifi apparaat kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Als je meer ethernet poorten op een bepaalde plek nodig hebt, bijvoorbeeld op zolder, bestaat er ook nog zoiets als een switch.
Als je er dan eventueel eentje aanschaft met PoE, kun je daarmee ook nog een AP van voeding voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14
Chromecast kan ook bedraad worden aangesloten. Voor de nieuwe, met Google TV, kun je bij Google een adapter bestellen, voor de oude heeft UGreen een handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-07 08:17
Ik ben zelf ook bezig om betere wifi te krijgen en wil dit via een access point doen. Op de 2e verdieping heb ik geen tot slecht wifi, maar er is daar wel een UTP aansluiting. Ik heb een KPN Box 12 met 1 Gbit/s glaszevel. Via bol.com kwam ik uit bij Netgear WAC104, WAC124, WAX202 of WAX204, maar ik heb geen idee of dit goede apparatuur is. Ik ben niet zoveel kennis over netwerken, dus het hoeft geen speciale snufjes te hebben, maar het moet wel degelijk zijn. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
RitzRitz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:00:
Ik ben zelf ook bezig om betere wifi te krijgen en wil dit via een access point doen. Op de 2e verdieping heb ik geen tot slecht wifi, maar er is daar wel een UTP aansluiting. Ik heb een KPN Box 12 met 1 Gbit/s glaszevel. Via bol.com kwam ik uit bij Netgear WAC104, WAC124, WAX202 of WAX204, maar ik heb geen idee of dit goede apparatuur is. Ik ben niet zoveel kennis over netwerken, dus het hoeft geen speciale snufjes te hebben, maar het moet wel degelijk zijn. Wat adviseren jullie?
Misschien even een eigen topic openen. Het kapen van iemands topic wordt meestaal niet op prijs gesteld.
Maar aangezien je KPN hebt zijn de "SuperWifi" punten voor jou wellicht de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butcherke
hcQd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:46:
Chromecast kan ook bedraad worden aangesloten. Voor de nieuwe, met Google TV, kun je bij Google een adapter bestellen, voor de oude heeft UGreen een handige oplossing.
Die Ugreen oplossing kende ik nog niet maar ga ik zeker overwegen voor de toekomst _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RitzRitz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-07 08:17
Masimo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Misschien even een eigen topic openen. Het kapen van iemands topic wordt meestaal niet op prijs gesteld.
Maar aangezien je KPN hebt zijn de "SuperWifi" punten voor jou wellicht de makkelijkste oplossing.
Sorry! Iemand anders stuurde mij naar dit topic. Ik had namelijk al een eigen topic aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butcherke
Ik heb een setje Wifi Booster van de provider zelf op de kop kunnen tikken voor 70€ waardoor ik nu dus een AP in de slaapkamer en op zolder heb.
De WIFI lijkt dus van de slaapkamer ook tot in de living eronder te komen.
Het 2e bedrade toestel op zolder twijfel ik nog over of ik het dan toch niet gewoon via wifi ga verbinden. het is maar om occasioneel te gamen.
In mijn vorige setup bij vorige provider was het nodig via ethernet aan te sluiten aangezien er enkel een AP stond in de slaapkamer en dus niet op zolder zelf. Nu de AP op zolder op minder dan 1m staat, zal dat misschien wel volstaan. Indien niet hand ik er een goekope switch tussen.
Pagina: 1