Wateraansluiting splitsen 1 naar 3 in nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 14:59
Hi!
Over een aantal weken wordt mijn nieuwe keuken geleverd en ik moet de wateraansluiting nog aanpassen. Dit is het laatste puntje van aandacht, en wil dit graag z.s.m. doen.

In de vorige keuken zat een enkele koud/warmwaterkraan maar deze keuken krijgt wat meer opties, namelijk:
- Een quooker met PRO3 reservoir.
- Een vaatwasser.

Dit betekent dat ik de koudwaterkraan moet wijzigen van 1 uitloop naar 3:
- Quooker pro kokend water reservoir
- koud water
- vaatwasser

De vaatwasser komt (op de foto) rechts van de wateraansluiting te zitten.

De huidige aansluiting ziet er als volgt uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kunnen jullie mij op pad helpen over hoe ik dit het beste kan aanvliegen?
Voor koperen leidingen had ik een dubbel tstuk geplaatst, maar voor deze flexibele leidingen heb ik zo gauw het antwoord niet.

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Hetisookwat op 09-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Flexibele leiding doorknippen, 2 T-stukken er tussen zodat je 3 kraantjes naast elkaar kunt monteren. Kwestie van 5 minuten werk. Even een pers regelen en een afbramer zodat je de boel netjes kunt maken. Een installateur in de buurt doet dit zo voor een kratje bier voor je, inclusief materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:12
Zo te zien kan je gewoon het laatste stuk losdraaien en dan via een knelkoppeling puntstuk of soldeer puntstuk over op koper. (En dan vanuit daar dus uitvoeren zoals je het wilde.)

Het kan trouwens nog verstandig zijn om een waterslag demper er tussen te zetten nu je toch bezig bent. Dan wel vlak voor de vaatwasser en zo dat je er nog bij kan als de keuken er staat.

[ Voor 53% gewijzigd door Cyriel85 op 09-06-2022 13:47 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:39
sypie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:29:
Flexibele leiding doorknippen, 2 T-stukken er tussen zodat je 3 kraantjes naast elkaar kunt monteren. Kwestie van 5 minuten werk. Even een pers regelen en een afbramer zodat je de boel netjes kunt maken. Een installateur in de buurt doet dit zo voor een kratje bier voor je, inclusief materiaal.
Wat een onzin zeg, misschien als je een installateur in de familie hebt of een buurman o.i.d. anders is dit gewoon een 50-100 euro klus inclusief materiaal. Een Uponor T-stuk kost al snel rond een tientje in de BTW, 3 uponor muurplaatjes zijn ook al snel 25 euro bij elkaar en dan heb je nog wat stukjes buis nodig, plus afschrijving van een perstang etc.

Twee opties IMHO, huur een perstang bij de Warmteservice of een andere installatievakhandel (de hebben die dingen vaak te huur, ook elektrische).

Goedkoopste optie gebruik een Uponor MLC klemkoppeling voor een overgang naar 15mm knel en ga vandaar verder in koper, heb je alleen een rondmaker en kniptang nodig.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Een installateur in de buurt doet dit zo voor een kratje bier voor je, inclusief materiaal.
offtopic:
Wat @Davidshadow13 hierboven zegt.

Ik lees dit vaker hier op GoT in W&B, geen idee waar jullie wonen maar ik ken anno nu echt werkelijk niemand die nog voor een kratje bier een klusje komt uit voeren. Ik ben zelf al zo'n 15 jaar werkzaam in de bouw/infra en ken echt honderden bouwvakkers. Enkel bouwvakkers in mijn directe kring willen nog wel eens voor een klein bedrag of zelfs gratis een klein klusje komen doen, maar daar staat tegenover dat ik bij die gasten hetzelfde doe of word verwacht te doen.

Waar komt toch die hele notie vandaan dat er overal vaklui rondlopen die voor een krat bier een klusje komen doen? Ik ken deze verhalen wel van mijn vader (boomer) maar in de 21e eeuw heb ik dit niet meegemaakt...

Edit / aanvulling m.b.t. de materiaalkosten: vroegen reden er nog of een hoop van die lui rond in loondienst met een bus afgevuld met materiaal betaald door de baas. Anno nu zijn ze ZZP'er en hebben ze het zelf betaald en als ze nog in loondienst zijn moeten ze met allerlei voorraadsystemen verklaren waar die koppelingen, kranen en weet ik wat allemaal aan zijn 'opgegaan'

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie_ op 09-06-2022 18:35 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:46
Zou hem wel splitsen trouwens, middels 2 t stukken, 3 muurplaatjes netjes op de muur , daar wasmachinekraan in draaien. Kun je straks gericht de boel dichtdraaien mocht er wat zijn . Andere optie, broekstukje, en daar weer broekstuk op . hiermee kun je ook drie uitlopen maken . werkt wel maar ziet er imho niet uit ;) Maar goed wat je niet ziet is bij de meesten niet van belang , totdat er wat aan de hand is ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-07 04:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWWIyEpQ09uLkaKWk_igwSGu0lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47KAT5g9ml4PUNTHwhO4iba0.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je hier wat mee? Dit is zoals het bij mij is aangesloten. Op de muur (dus nu achter het kastje) zit de flexibele leiding aangesloten. Dit is de koudwaterleiding.

De eerste 'aftakking' gaat naar de Quooker. Bij de splitsing op het einde gaat de bovenste rechtstreeks naar de kraan en op de onderste zit de vaatwasser aangesloten.
De warmwaterleiding wordt niet gesplitst, deze gaat rechtstreeks naar de kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

In de buurt... Laat ons zeggen: kwartiertje rijden, effe de boel bekijken, babbeltje, om gereedschap lopen in de bus, uitvoer, kraan in de muur vastboren, effe druk opzetten om te kijken of het dicht is, opruimen en weer weg, dat is dus makkelijk een uurtje... Ik zal wel een kratje bier halen van die 100 euro die ik verdiend heb dan... 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 14:59
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:25:
[Afbeelding]

Kun je hier wat mee? Dit is zoals het bij mij is aangesloten. Op de muur (dus nu achter het kastje) zit de flexibele leiding aangesloten. Dit is de koudwaterleiding.

De eerste 'aftakking' gaat naar de Quooker. Bij de splitsing op het einde gaat de bovenste rechtstreeks naar de kraan en op de onderste zit de vaatwasser aangesloten.
Beter dan dit voorbeeld wordt het niet! Bedankt!

Alle anderen ook bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Overigens is zelf die flexibele leidingen uitbreiden ook een klusje van niks. Ik heb dat laatst voor het eerst gedaan. Bij Warmteservice een perstang gehuurd (wel 800 euro borg of zo) en de benodigde koppelingen gekocht en in een half uurtje alle koppelingen die ik vast moest zetten erop geperst.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Waarom een perstang huren? Tegenwoordig heb je allemaal RTM koppelingen die zichzelf vastpersen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Waarom een perstang huren? Tegenwoordig heb je allemaal RTM koppelingen die zichzelf vastpersen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:25:
[Afbeelding]

Dit is wel een beetje een houtje-touwtjeoplossing als je het mij vraagt. Neemt enorm veel ruimte in beslag, en steekt een 30cm uit de muur zonder ondersteuning.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:12
FirePuma142 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Dit is wel een beetje een houtje-touwtjeoplossing als je het mij vraagt. Neemt enorm veel ruimte in beslag, en steekt een 30cm uit de muur zonder ondersteuning.
Haha, vooral het bijna dwangmatig gebruik van knelstukken terwijl een draadfitting ook had gekund. Hier zit een puntstuk in de muurplaat naar een knelfitting, om via een andere knelfitting een T-stuk aan te sluiten. En dan weer een knelstuk voor de draadfitting van die slang. :o

@Hetisookwat : Draai gewoon een T-stuk van 1/2 bu x 1/2 bi x 1/2 bi op die muurplaat, met eenzelfde kraan als @Aomi heeft met 2 uitgangen. Wel teflon/loctite 55 gebruiken bij het schroefdraad.

Of een Y-stuk, ook goed: https://www.hornbach.nl/s...2-BI/7884885/artikel.html

Ook een tip voor @Aomi: er hangt best veel gewicht aan zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
FirePuma142 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Overdrijven is ook een vak zeg. Ik weet dat wij mannen vaak denken dat de zaak groter is dan die daadwerkelijk is, want het gaat hier over een kleine 20 cm.
En het is niet dat die ruimte anders wel nuttig gebruikt zou kunnen worden.

Daarnaast hangt het geheel stevig vast, geen beweging in te krijgen, al ruim 2 jaar (en zelfs zonder lekken, toch wel het belangrijkste vind ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhPde3sBLg8VT018pY-jCWDIFuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwfNV3LyLfY6YKyL18sBr3V0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Overdrijven is ook een vak zeg. Ik weet dat wij mannen vaak denken dat de zaak groter is dan die daadwerkelijk is, want het gaat hier over een kleine 20 cm.
Je hoeft niet gepikeerd te doen. Het is gewoon een nogal slordige oplossing die meer ruimte dan noodzakelijk in neemt.
En het is niet dat die ruimte anders wel nuttig gebruikt zou kunnen worden.
Ik vind werkruimte altijd erg plezierig, nu zit je wat lastiger maar het valt best mee.
Daarnaast hangt het geheel stevig vast, geen beweging in te krijgen, al ruim 2 jaar (en zelfs zonder lekken, toch wel het belangrijkste vind ik)
Het hangt wel een stukje door. Fijn dat het niet lekt, maar ik zou het zo niet hebben gemaakt en zeker niet van een professional hebben geaccepteerd. Als ik me niet vergis hoort die kraan eigenlijk in een muurplaat bijvoorbeeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
FirePuma142 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Je hoeft niet gepikeerd te doen. Het is gewoon een nogal slordige oplossing die meer ruimte dan noodzakelijk in neemt.

[...]

Ik vind werkruimte altijd erg plezierig, nu zit je wat lastiger maar het valt best mee.

[...]

Het hangt wel een stukje door. Fijn dat het niet lekt, maar ik zou het zo niet hebben gemaakt en zeker niet van een professional hebben geaccepteerd. Als ik me niet vergis hoort die kraan eigenlijk in een muurplaat bijvoorbeeld.
Ik ben niet gepikeerd, maar jij schrijft 'enorm veel ruimte' en dat is niet zo :+

Gelukkig is dit nog wel aangelegd voor een spreekwoordelijk kratje bier dus dan stel je wat minder eisen uiteraard. :)
Pagina: 1