Usb schijf WD Elements werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-07-2022
Hoi heb hier een usb schijf van wd elements.
Als ik deze aansluit op de pc windows 10 home machine.
Kan ik deze schijf vervolgens wel zien in schijfbeheer en in apparaatbeheer.
Maar hij word niet getoond in windows verkenner ook op een andere pc niet.
Dan heb ik precies hetzelfde probleem.
Ik kan ook niks met machtigingen etc.
Enige wat kan is hem te formatteren maar dat wil ik niet i.v.m. met data op die schijf.

Weet nu even niet meer wat ik ermee moet misschien weet iemand hier raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 11:05
Een drive letter toevoegen in schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Nee het station heeft een driveletter toegewezen dat is het niet.
Vind het een raar probleem nog nooit zoiets gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Doe eens een foto van je schijfbeheer en apparaatbeheer?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTeNQQ_mUtkLsUi0Apf-lwOjPO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/LJb9fNMXVo442UsNBxha80kZ.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BipPEFxnV9yQA0eQdY-BP6n4EzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dJ5rwTU1Vx50EbDIu07m3XUS.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiwS3Mzl492QAOwEA-HfqPWY1tw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6CviezLRjLkCApHZ67pNsnlz.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Waarschijnlijk is het een probleem met een van de drivers.

Dit krijg je te zien in apparaatbeheer.

Bij device status. staat het volgende.

Windows cannot load the device driver for this hardware because a previous instance of the device driver is still in memory. (Code 38)

The driver could not be loaded because a previous version of the driver is still in memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Wat ik zo snel kan vinden is dat RAW niet lekker gaat met Windows. Heb je een andere pc/laptop voor een back-upje om vervolgens om te zetten naar NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricewis
Ja dat zag ik ook al dat het een ander bestandsysteem was.
Heb hier nog wel een laptop met ubuntu erop.
Kan kijken of dat wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
mauricewis schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:53:
Windows cannot load the device driver for this hardware because a previous instance of the device driver is still in memory. (Code 38)

The driver could not be loaded because a previous version of the driver is still in memory.
Inderdaad vreemde foutmelding voor een USB HDD, daar zijn geen aparte drivers voor nodig ook.
Mocht je dit nog niet gedaan hebben, probeer eerst eens om Windows volledig af te sluiten/herstarten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Anders een data recovery uitvoeren op de drive (full device/deep scan), aangenomen dat deze wel normaal is te lezen natuurlijk.
Voor een freeware methode met Recuva:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
RAW is catch-all error van Windows, betekent zoveel, 'geen idee welk bestandssysteem we mee te maken hebben'. Dat kan zowel corrupt bekend bestandssysteem zijn als een foreign systeem dat Windows eenvoudigweg niet herkent. We kunnen hier wel uitgaan van optie 1.

We kunnen met iets kleins te maken hebben (een byte op de 'goede' plek met een onjuiste waarde kan al genoeg zijn), kan ook een corrupte MFT zijn.

Ik begin altijd met DMDE, selecteer fysieke drive and kijk naar de partitions TAB. Wordt volume getoond and kun je middels Open volume je bestanden zien? In dien ja, da zou het iets kleins kunnen zijn dat je middels de demo versie kunt verhelpen. Indicators kolom kan hint geven: Bij volledig intact volume zie je staan EBCF, E vertelt of volume in partitie tabel gedefinieerd is, B betekent ik zie intact boot sector, C hetzelfde over kopie bootsector and F betekent dat waardes in boot sector naar bestandssysteem structuren wijzen zoals MFT.

Heb je geen E dan kun je partitie undeleten, heb je wel C maar geen B, dan kun je bootsector repareren met de kopie. Maar altijd eerst kijken of je met Open Volume bestanden ziet. Voor $20 kun je de bestanden naar een andere schijf kopiëren.

Het kan ook zo zijn dat onderliggende oorzaak een fysiek probleem is, in het beste geval kloon je een schijf dan ook eerst.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:23
Sluit de harddisk eens aan op een andere Windows PC of laptop, dan weet je of de oorzaak in jouw PC zit of in (het volume op) de harddisk. Als op die andere Windows PC/laptop de schijf normaal werkt, voer dan meteen een Schijfcontrole op die disk uit.

En volgens mij is die data op de harddisk helemaal niet belangrijk voor je, anders (hint ...) werkte je nu vanaf een back-upschijf, formatteerde je de huidige niet werkende harddisk en kopieerde er de data vanaf de back-upschijf weer terug op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Kijk even hier of daar wat mee kan.

https://nl.easeus.com/gef...le-system-naar-nfts.htmlb

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zou testdisk even gebruiken, die heeft mij vaak geholpen met dit soort situaties.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:21
Volgens mij is die partitie op die disk ofwel geformateerd volgens een filesystem dat Windows niet kent zoals Ext4 of hij is helemaal niet geformateerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
Eerst maar eens nagaan of de schijf nu wel goed wordt herkend (al dan niet als raw) en de data (sectors) leesbaar is?
Daarna kan je met recovery tools aan de gang om de bestanden terughalen.

Je kan bijvoorbeeld met HDtune een (quick) scan doen van de disk.

Afbeeldingslocatie: https://www.hdtune.com/errorscan_failed.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:08:
Eerst maar eens nagaan of de schijf nu wel goed wordt herkend (al dan niet als raw) en de data (sectors) leesbaar is?
Daarna kan je met recovery tools aan de gang om de bestanden terughalen.

Je kan bijvoorbeeld met HDtune een (quick) scan doen van de disk.

[Afbeelding]
Het kan zo zijn, met bepaalde SMR disks dat er inderdaad onduidelijkheid is of the disk data 'levert'. Ga dan a.j.b. niet met iets als HDTune scannen, eventuele fysieke schade maak je alleen maar erger.

Een data recovery tech zal slechts even 'spieken' door op de disk een paar sectoren met een hex viewer lezen, en dan bij voorkeur een paar sectoren waar je bekende data verwacht (zoals MBR, boot sectoren bijvoorbeeld). Zo zul ja vaak in LBA sector 0 zien dat sector eindigt met bytes 55 AA. Op oudere schijven zie wederom 55 AA als laatste 2 bytes in sector @ LBA 63 of anders in LBA sector 2048. Dan scroll je nog een paar keer 'naar beneden' en kijk of je min of meer random data ziet en niet een zich herhalend patroon. Gebruik bijvoorbeeld DMDE, daar zit een disk editor/viewer ingebouwd. Het tooltje zal ook direct stoppen als er een leesfout optreedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB-DxWTDGbNtjQae7NI9ypg_g2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24aMp3MmbIG7pCy5uzFCQYbN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_3RuWvFnx1IxKgY1wGJ1MfWNX0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DhC7rID90w6jdTDUgg0UhtqW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojVsgMI6ZxgFzc-WBARztfdxzfE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vjYo8gyLZbVFOSJlK4OxqpSq.png?f=fotoalbum_tile

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kloon je de schijf met ddrescue of hddsuperclone, deze tools gaan niet staan hakken als de schijf geen data levert. De data die de tool wel kan lezen heb je dan alvast gered naar andere disk of image bestand.

Tooltjes als HDTune zijn leuk op een disk waarop nog geen data staat of data waarvan een backup bestaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Stanton op 10-06-2022 17:56 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:25
Renault schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:49:
Sluit de harddisk eens aan op een andere Windows PC of laptop, dan weet je of de oorzaak in jouw PC zit of in (het volume op) de harddisk. [..]
Of je leest de topic start?
mauricewis schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:51:
[..]
Maar hij word niet getoond in windows verkenner ook op een andere pc niet.
Dan heb ik precies hetzelfde probleem.

[..]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kpt. Sputnik
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik heb zojuist eenzelfde probleem met een WD externe HDD gehad, werd ook niet meer herkend en werd inderdaad ook als RAW ipv NFTS gezien.
Na de eerste "paniek" over eventueel verloren data de volgende website gevonden https://www.easeus.com/re...%20your%20RAW%20drive.%29

Voor mij werkte de eerste stap al; schijfcontrole met adminrechten uitvoeren. Na een nachtje overwerk van mijn tablet ivm een aantal mogelijk beschadigde sectoren, was mijn 320gb schijf weer hersteld. Vervolgens heb ik alles naar een andere externe schijf gekopieerd en zijn er uiteindelijk 12 uit ruim 15.200+ bestanden mogelijk corrupt geraakt. Maar omdat ik weet om welke bestanden het gaat en ik ook weet dat die ook nog ergens anders geback-upt zijn dus geen verlies.

Hopelijk is dit voor jou ook een succesvolle oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Kpt. Sputnik schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:33:

Voor mij werkte de eerste stap al; schijfcontrole met adminrechten uitvoeren. Na een nachtje overwerk van mijn tablet ivm een aantal mogelijk beschadigde sectoren, was mijn 320gb schijf weer hersteld. Vervolgens heb ik alles naar een andere externe schijf gekopieerd en zijn er uiteindelijk 12 uit ruim 15.200+ bestanden mogelijk corrupt geraakt. Maar omdat ik weet om welke bestanden het gaat en ik ook weet dat die ook nog ergens anders geback-upt zijn dus geen verlies.

Hopelijk is dit voor jou ook een succesvolle oplossing!
Fijn dat het werkte voor jou, maar je neemt met het uitvoeren van chkdsk een enorm risico (sowieso zij guides op dat soort website enkel bedoelt om een product te pushen en niet zonder risico). Bij fysieke schade is er goede kans dat je het erger maakt en in het ergste geval de schijf een laatste zetje geeft.

Maar zelfs als de schijf fysiek in orde is bestaat de kans dat chkdsk een zootje maakt van het bestandssysteem en zo recovery moeilijker maakt. Data recovery pros zien vaak dit soort gevolgen van chkdsk.

Voor een volgende keer zou ik aanraden eerst een raw disk image te maken. Als de schijf fysiek in orde is kun je dit met elk fatsoenlijk file recovery programma doen. Als dit programma echter klaagt over bad sectors, kun je het best stoppen, of als de data je geen professionele recovery waard is verder gaan met een tool als HDDSuperClone (gratis versie). Al je daarna perse chkdsk wilt proberen kun je de disk image mounten met het gratis OFSMount. De image krijgt dan een drive letter waarop je chkdsk kunt uitvoeren.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kpt. Sputnik
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
@Stanton

Bedankt voor deze toevoeging. Dan heb ik in mijn onwetendheid blijkbaar toch een aardig risico genomen.

In dit geval heb ik de gratis versie van MiniTool Partition Manager gebruikt om een schijfletter aan de HDD toe te kennen. Is dat dan een signaal dat het op zich goed zit of is op dat moment nog het risico op dataverlies significant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Kpt. Sputnik schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:09:
@Stanton

Bedankt voor deze toevoeging. Dan heb ik in mijn onwetendheid blijkbaar toch een aardig risico genomen.

In dit geval heb ik de gratis versie van MiniTool Partition Manager gebruikt om een schijfletter aan de HDD toe te kennen. Is dat dan een signaal dat het op zich goed zit of is op dat moment nog het risico op dataverlies significant?
RAW op zich zelf zegt niet zoveel. Het kan veroorzaakt worden door een miniem logisch probleem, maar het kan in een erger geval een fysieke oorzaak hebben. Eigenlijk zegt het zoveel als, 'ik (Windows) kan geen bekend bestandssysteem ontdekken'. Ik maakte ooit het tooltje DiskPatch, daarmee kon ik vaak RAW drives repareren wanneer het door zulke minieme problemen veroorzaakt werd. Je kunt ook TestDisk of DMDE gebruiken. Maar voorwaarde is eigenlijk wel of je de inschatting kunt maken of dat veilig is in een bepaalde situatie. Eigenlijk ben ik daarom nu eigenlijk tegen het gebruik van dat soort tools, de kans bestaat dat je de situatie alleen maar erger maakt.

M.a.w. in jouw geval kan de schijf zelf, fysiek perfect in orde zijn. Maar dat is zo moeilijk in te schatten. Ik zou even de SMART waardes bekijken hoewel die ook niet zaligmakend zijn. Let vooral op pending sectors en reallocated sectors. Als de rauwe waardes daarvoor niet 0 zijn zou er en fysiek probleem kunnen zijn. Maar 'in the end' is SMART eigenlijk niets anders dan een logboek, en het kan zo zijn dat er fouten zijn waar de schijf simpelweg nog geen weet van heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Stanton op 13-06-2022 17:38 ]

Joep

Pagina: 1