Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
Ik heb via een website een doe-het-zelf zonnepanelen pakket besteld. Met mijn MTS elektrotechniek diploma zal dit geen probleem zijn.

Nu zit ik alleen met het volgende. Ik heb 8000Wp (20x Trina Solar Vertex 400wp) aan zonnepanelen besteld met daarbij 3 omvormers (1x Growatt 3300X en 2x Growatt 2000X).

Samen leveren de omvormers maximaal 7300 Watt.. Ik had trouwens niet door dat een omvormer afkapt maar goed..

Mijn onzekerheid zit in het volgende: Ik heb een 1x 40A hoofdzekering dus ik dacht 40x230 = 9200Watt aan zonnepanelen. Dus met mijn 7300 zit ik goed, klopt mijn aanname?

Nu het volgende punt, het afkappen. Met de 2x Growatt 2000X kan ik precies 10x (2x5) 400wp panelen aansluiten zonder dat het afgekapt wordt. Met de Growatt 3300X kapt die af bij 3300Watt. Hoe vaak komt het in NL voor dat 10x 400Wp panelen maximaal renderen? Is het verstandig om toch minder panelen of juist iets zwaardere omvormer te kiezen?

Pfew.. zoveel vragen.. zoveel info overal... Alvast bedankt met het helpen!

Bonus vraag: Kan ik ongestraft een 3-fase omvormer aansluiten op mijn 1-fase netaansluiting wanneer ik onder de 9200Watt blijf?

Beste antwoord (via maniak op 08-06-2022 20:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
7,3kW proberen het net op te duwen over 1 fase...
Bij mij zou dat... op basis van Waterkoker-bepaalde netimpedantie (lees niet heel nauwkeurig) maar liefst 9V aan stuwing geven. Lees: je gaat afschakelen als je netbeheerder 244V aanlevert... (Minus nog wat extra vanwege spanning over je eigen kabels) Nu is mijn waarde niet best... maar toch...

Je zou het kunnen proberen... maar begin maar met je MTS elektrotechniek te gebruiken om die meterkast geschikt te maken voor echte 3 fase... en stuur de aanvraag voor de aanpassing asap uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb 10 kWp op 1×35A, dus volgens mij zit daar geen beperking in. Jouw hoofdzekering zal er niet uitgaan door PV, omdat je inderdaad 9200 Watt AC kan terugleveren continue.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig naar je dak. 3 omvormers met elk 1 MPPT zie ik niet vaak, meestal gaat men over naar 2 MPPT per omvormer of polystring als het aantal panelen gelijk zijn. Had je al eens iets gesimuleerd in sunnydesign?

Growatt MIN 5000TL-XE heeft bijvoorbeeld 2 MPPT. Die zou de 2x Growatt 2000X kunnen vervangen, maar ik weet niet of je de gelijkspanning makkelijk op 1 punt kan krijgen. Mijn 10 kWp komt nauwelijks boven de 4 a 4,5 kW AC.

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 07-06-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
@Dre Bedankt voor je antwoord, dat geeft wat rust. Overal lees je verschillende dingen.

Om even in te haken op mijn dak: Ik heb de luxe dat ik een grote tuin heb. Mijn zonnepanelen leg ik niet op mijn dak maar op 2 "afdakken". 1 waar de fietsen en de was onder hangen en de ander waar ik zelf mijn biertje drink :) Op elk dak leg ik 10 panelen.

De reden dan ik zulke vreemde aantal omvormers heb gekozen heeft ook veel te maken met de beschikbaarheid: die is namelijk dramatisch. Gezien de explosieve groei aan energieprijzen wil iedereen ineens verduurzamen, en ja ik dus ook.

Het enige waar ik mee zit is dat de 3300X afkapt bij 3300 watt.. nu lees ik dat over dimensioneren normaal is in de Benelux: de 4000wp aan de 3300X dus prima is.

[ Voor 3% gewijzigd door maniak op 07-06-2022 23:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
maniak schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:08:
Met mijn MTS elektrotechniek diploma zal dit geen probleem zijn.
Dit leest met alle respect wel een beetje als "famous last words" ("hoe moeilijk kan het zijn!")

Volgens de netcode behoor je max 5 kW in te voeden op een 1-fase aansluiting (zie netcode )
Bonus vraag: Kan ik ongestraft een 3-fase omvormer aansluiten op mijn 1-fase netaansluiting wanneer ik onder de 9200Watt blijf?
Komt krachtstroom niet aan de orde bij een MTS electro-opleiding? In elk geval, nee, dat gaat niet werken door de faseverschuiving die de 3-fasenomvormer verwacht. Resulteert waarschijnlijk en op zijn best in niks, op zijn slechtst wellicht in vonken/opgeblazen installaties. (Dat zal een beetje afhangen hoe goed de omvormer duidelijk verkeerde situaties weet te detecteren, denk dat die het wel zal zien omdat syncen met de netfrequentie dan niet goed zal gaan).

Maareh, met deze vragen, weet je zeker dat je zelf met 9 kW vermogens aan het klussen wilt slaan?

Bv. al aan gedacht dat 40A invoeden + 40A uit het net trekken betekent dat je in principe 80A door je hopelijk al aanwezige aardlekschakelaars kunt trekken? Die zeer waarschijnlijk max 40A aankunnen. Er moet dan dus ook een extra (40A) zekering tussen invoeding van panelen + net, en verdere installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
4000W aan panelen op 3300W omvormer zal over het algemeen prima gaan en verlies je heel weinig opbrengst mee. Dus dat deel is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Wilke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:34:
[...]

Dit leest met alle respect wel een beetje als "famous last words" ("hoe moeilijk kan het zijn!")

Volgens de netcode behoor je max 5 kW in te voeden op een 1-fase aansluiting (zie netcode )

[...]

Komt krachtstroom niet aan de orde bij een MTS electro-opleiding? In elk geval, nee, dat gaat niet werken door de faseverschuiving die de 3-fasenomvormer verwacht. Resulteert waarschijnlijk en op zijn best in niks, op zijn slechtst wellicht in vonken/opgeblazen installaties. (Dat zal een beetje afhangen hoe goed de omvormer duidelijk verkeerde situaties weet te detecteren, denk dat die het wel zal zien omdat syncen met de netfrequentie dan niet goed zal gaan).

Maareh, met deze vragen, weet je zeker dat je zelf met 9 kW vermogens aan het klussen wilt slaan?

Bv. al aan gedacht dat 40A invoeden + 40A uit het net trekken betekent dat je in principe 80A door je hopelijk al aanwezige aardlekschakelaars kunt trekken? Die zeer waarschijnlijk max 40A aankunnen. Er moet dan dus ook een extra (40A) zekering tussen invoeding van panelen + net, en verdere installatie.
Je begrijpt dat ik een beetje sarcastisch ben met de melding over mijn diploma. Ik neem het uitermate serieus anders had ik hier niet eens de vragen gesteld.

Waarom ik vraag over die 3-fasen netaansluiting is dat ik in een ver verleden meen te herinneren dat elektrische kookplaten werden aangesloten door 2 groepen te combineren. Dus ik dacht dat het ook met een 3-fasen omvormer mogelijk was.

Maar wees gerust, ik heb vaker huizen gestript en alle elektra aangelegd. Dit is alleen een nieuw gebied voor mij en op het internet zijn zoveel verschillende antwoorden te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-05 17:40
op een fase mag je maar 5kW terug leveren. https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

op een 3x25 aansluiting mag je 17 Kw terug leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
maniak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:36:
Je begrijpt dat ik een beetje sarcastisch ben met de melding over mijn diploma. Ik neem het uitermate serieus anders had ik hier niet eens de vragen gesteld.
Mijn sarcasme-detector is dan stuk ;) op zichzelf is MTS elektro trouwens precies een goede achtergrond om installateur van zonnepanelen te worden hoor! https://www.zonnepanelen-...nstallateurs-opleidingen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind

Nu het volgende punt, het afkappen. Met de 2x Growatt 2000X kan ik precies 10x (2x5) 400wp panelen aansluiten zonder dat het afgekapt wordt. Met de Growatt 3300X kapt die af bij 3300Watt. Hoe vaak komt het in NL voor dat 10x 400Wp panelen maximaal renderen? Is het verstandig om toch minder panelen of juist iets zwaardere omvormer te kiezen?

Aftoppen is geen probleem gebeurd een paar dagen een paar uur. Als je uitrekent hoeveel je verliest kan een grotere omvormer niet uit.

Op de bonus vraag is het antwoord nee.

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 08-06-2022 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Ik heb via een website een doe-het-zelf zonnepanelen pakket besteld. Met mijn MTS elektrotechniek diploma zal dit geen probleem zijn.

Nu zit ik alleen met het volgende. Ik heb 8000Wp (20x Trina Solar Vertex 400wp) aan zonnepanelen besteld met daarbij 3 omvormers (1x Growatt 3300X en 2x Growatt 2000X).

Samen leveren de omvormers maximaal 7300 Watt.. Ik had trouwens niet door dat een omvormer afkapt maar goed..

Mijn onzekerheid zit in het volgende: Ik heb een 1x 40A hoofdzekering dus ik dacht 40x230 = 9200Watt aan zonnepanelen. Dus met mijn 7300 zit ik goed, klopt mijn aanname?

Pfew.. zoveel vragen.. zoveel info overal... Alvast bedankt met het helpen!

Ik had me eerst eens wat ingelezen en daarna pas wat besteld.... :?

Hoe meer vermogen op een omvormer hoe hoger het rendement (wist ik ook niet).
Ook is de spanning die de panelen leveren belangrijk.
Lees mijn topic (zie onderschrift) maar eens door daar komen heel wat handige tis voorbij.

Afhankelijk van de ligging was een omvormer met 2 stringen misschien handiger/beter geweest.
Heb zelf 5940w op een 4200w omvormer zitten.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Er zijn heel wat tools om te berekenen; maar in NL en BE zal je nooit de volledige Wp halen. Zie bijvoorbeeld deze erg basic tool, daar haal je met 800Wp maximaal 6706W: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

maniak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:36:
[...]

Waarom ik vraag over die 3-fasen netaansluiting is dat ik in een ver verleden meen te herinneren dat elektrische kookplaten werden aangesloten door 2 groepen te combineren. Dus ik dacht dat het ook met een 3-fasen omvormer mogelijk was.
Mmmm dit doet mij als mede MTS er electro toch echt wel de wenkbrauwen fronsen.
Het "Combineren van 2 groepen" is niets anders dan ipv 3 fasen 2 fasen benutten maar dat lukt die niet als je een hoofdaansluiting hebt die maar 1 fase is. (dit heb je toch echt gehad in je 2de jaar bij het vak energie techniek of überhaupt toen je iets over wisselspanning leerde)

Voor jouw plannetje is er eigenlijk maar 1 optie omdat je nu meer vermogen (7300Wp) aan panelen hebt gekocht dan je max op een 1 fase aansluiting mag terugleveren (5kW) (al menigmaal benoemd door mensen voor mij) .
Om dit netjes volgens de eerder al benoemde netcode te mogen doen (aka dat je verzekering ook nog wat dekt mocht je ooit brand krijgen in je installatie) zul je jouw hoofdaansluiting om moeten laten zetten naar een 3 fase (3x25A) aansluiting.

Verder eens met mijn voorgangers 10% a 20% overdimensioneren in NL is niet gek, of rendeert wellicht zelfs nog beter dan een te zware omvormer hangen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
Je kunt ook de 3300x en maar 1 van de 2000x gebruiken. Dan zit je net boven de 5kW wat geen probleem zal geven. Als je dan wat meer zonnepanelen per omvormer pakt (10*400Wp voor de 3300x en 7*400Wp voor de 2000x) gebruik je die optimaal.

Dan houd je wel 3 zonnepanelen over, maar voldoe je verder aan alle eisen. En dan zal het wel wat aftoppen bij zonnige dagen, maar dan gebruik je wel je aansluiting optimaal.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-05 01:06

BTS

alwind schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:59:
op een fase mag je maar 5kW terug leveren. https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

op een 3x25 aansluiting mag je 17 Kw terug leveren.
Richtlijn is wat anders dan "mag".
Of het netwerk het fijn vindt om continue zo'n invoeding te verduren is wat anders.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:57
naftebakje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:16:
Er zijn heel wat tools om te berekenen; maar in NL en BE zal je nooit de volledige Wp halen. Zie bijvoorbeeld deze erg basic tool, daar haal je met 800Wp maximaal 6706W: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Er zijn er genoeg die op een koude voorjaarsdag met felle zon aardig de koude panelen veel zien leveren, tot over de STC-waarde heen. Gebeurt niet veel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

alwind schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Op de bonus vraag is het antwoord hangt van het vermogen van de 3fase omvormer af
aj aj aj ,
heb op je vraag tot nu toe maar een antwoord gelezen, dat aangaf dat je dit gewoon niet moet proberen.

Nee, je kunt geen 3 fase omvormer aansluiten op een 1 fase installatie, ook niet afhankelijk van het vermogen.
Een drie fase omvormer voedt in op de 3 fases, en niet op 3x220 (dus 3 kabeltjes plus 0).
Niet mogelijk.
Als je het toch probeert (geen idee waar je de derde kabel op aansluit), gaat je omvormer simpelweg niet terugleveren en een net fout geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 31A door de fase én de nul (itt krachtstroom) voorzie ik problemen met de netimpedantie / de spanning die de omvormers zien.
Wat is je netspanning in de groepenkast op een zonnige dag om 13:07, en hoeveel zakt die als je al je inductiepitten maximaal aanzet (aangenomen 7 kW kookplaat)? Zoveel gaat je spanning zo'n beetje omhoog met de PV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
[...]

aj aj aj ,
heb op je vraag tot nu toe maar een antwoord gelezen, dat aangaf dat je dit gewoon niet moet proberen.
je hebt helemaal gelijk. Ik ben in de war met een 3fase hoofdzekering die kun je wel alvast plaatsen. Ik heb te snel gereageerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Mmmm dit doet mij als mede MTS er electro toch echt wel de wenkbrauwen fronsen.
Het "Combineren van 2 groepen" is niets anders dan ipv 3 fasen 2 fasen benutten maar dat lukt die niet als je een hoofdaansluiting hebt die maar 1 fase is. (dit heb je toch echt gehad in je 2de jaar bij het vak energie techniek of überhaupt toen je iets over wisselspanning leerde)
Niet helemaal waar, het 'combineren van 2 groepen' gebeurd vaak op een 1 fase aansluiting met de zogenaamde kookgroep / fornuisgroep. Zijn eigenlijk gewoon 2x16A groepen verbonden met een brug. I.c.m een Perilex stekker naar de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
Navi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:15:
[...]

Niet helemaal waar, het 'combineren van 2 groepen' gebeurd vaak op een 1 fase aansluiting met de zogenaamde kookgroep / fornuisgroep. Zijn eigenlijk gewoon 2x16A groepen verbonden met een brug. I.c.m een Perilex stekker naar de kookplaat.
Ja inderdaad, kookgroep.. In gesprek met een student, die elektro studeert, wist mij te vertellen dat een 3-fase wel mogelijk is bij een 1-fase netaansluiting maar zeer onwenselijk.. Je gaat dan een fase simuleren enzo..

Ik wil iedereen bedanken voor jullie antwoorden.. Ondertussen heb ik in mijn meterkast goed gekeken en het blijkt dat de 3 fasen wel aangelegd zijn maar dat Liander er destijds voor gekozen heeft om er maar een 1-fase slimme meter te plaatsen. Ik heb een nieuwe slimme meter aangevraagd maar die zijn er niet dus daar moet ik een tijdje op wachten. Tot die tijd sluit ik een omvormer minder aan totdat ik de 3-fasen aansluiting heb.

[ Voor 27% gewijzigd door maniak op 08-06-2022 19:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Bij mij zou dat... op basis van Waterkoker-bepaalde netimpedantie (lees niet heel nauwkeurig) maar liefst 9V aan stuwing geven. Lees: je gaat afschakelen als je netbeheerder 244V aanlevert... (Minus nog wat extra vanwege spanning over je eigen kabels) Nu is mijn waarde niet best... maar toch...

Je zou het kunnen proberen... maar begin maar met je MTS elektrotechniek te gebruiken om die meterkast geschikt te maken voor echte 3 fase... en stuur de aanvraag voor de aanpassing asap uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Als je eigen kabels gaat maken, gebruik de 'solartang' anders gaat de boel in brand. Laat je installatie kort checken door een solar expert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SQp4y8xlYICtdDkTpLYkVbb3ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/frRD4uKbUZijDH80tCK9KU58.jpg?f=user_large

Verder liggen de 10 panelen op het zuiden of oost-west? Ik gok dat 10panelen a 400WP best goed op een Growatt 3300 of 3600 kan! Kon je niet 1 grotere omvormer krijgen van 6000Watt ipv allemaal kleine?

Graag een plaatje van het dak. En het is allemaal best simpel: zonnepanelen <-> omvormer <-> eigen groep.

[ Voor 29% gewijzigd door Harm_H op 08-06-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
Harm_H schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:08:
Als je eigen kabels gaat maken, gebruik de 'solartang' anders gaat de boel in brand. Laat je installatie kort checken door een solar expert.

[Afbeelding]

Verder liggen de 10 panelen op het zuiden of oost-west? Ik gok dat 10panelen a 400WP best goed op een Growatt 3300 of 3600 kan! Kon je niet 1 grotere omvormer krijgen van 6000Watt ipv allemaal kleine?

Graag een plaatje van het dak. En het is allemaal best simpel: zonnepanelen <-> omvormer <-> eigen groep.
Hoi, het zijn 2 grote schuine afdaken die de gehele dag in de zon liggen. Zeg maar een ideale stand. Dat ik uiteindelijk 3 omvormers heb heeft meer te maken met de dramatische levering van omvormers. Met de huidige energieprijzen heb ik die paar 100 euro extra er wel zo uit :)

Ik ga trouwens niet zelf de kabels maken, die worden geknepen en op juiste lengte al aangeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door maniak op 08-06-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ronald schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:49:

Een groep kan ik nog wel plaatsen.. maar wanneer er een grote aanpassing moet komen bel ik ook gewoon de elektricien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
maniak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:42:
[...]
Een groep kan ik nog wel plaatsen.. maar wanneer er een grote aanpassing moet komen bel ik ook gewoon de elektricien :)
Als je een groep kunt plaatsen kun je ook de groepsverdeling aanpassen. Zo heel ingewikkeld is dat niet, zeker niet als je MTS elektro hebt gehad. Het meest ingewikkelde is bedenken hoe je het verdeelt wil hebben

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oprechte vraag, wat kan/mag je tegenwoordig met een diploma MTS Elektrotechniek?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:45:
Oprechte vraag, wat kan/mag je tegenwoordig met een diploma MTS Elektrotechniek?
Ik zou het oprecht niet weten.. heb ondertussen een master behaald aan een uni dus doe niets met mijn MTS diploma en opgedane kennis anders dan wat elektra aanleggen. Maar als ik een inschatting moet maken verwacht ik dat het afhangt welke certificaten (vaak product specifiek) je behaald hebt en niet zozeer je opleidingsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
redwing schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Als je een groep kunt plaatsen kun je ook de groepsverdeling aanpassen. Zo heel ingewikkeld is dat niet, zeker niet als je MTS elektro hebt gehad. Het meest ingewikkelde is bedenken hoe je het verdeelt wil hebben
True.. maar ik ben een stuk trager en heb niet alle materiaal en gereedschappen wat een prof. elektromonteur wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
maniak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:44:
[...]
True.. maar ik ben een stuk trager en heb niet alle materiaal en gereedschappen wat een prof. elektromonteur wel heeft.
Trager wel, maar materiaal heb je meestal niet zoveel nodig (vooral de verbindingen anders leggen) en het scheelt wel een hoop geld ;) Maar dat is vooral een eigen keuze, ik bedoel er vooral mee te zeggen dat als je weet hoe elektra werkt een groepenkast niet echt anders is dan elektra ergens anders leggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:45:
Goeie vraag, ik ga een en ander binnenkort even met mijn opstal verzekering overleggen (beter dat ik het nu weet en niet voor verassingen kom te staan).

Al heb ik serieus mijn bedenkingen hierover want stel :

Je koopt een huis van iemand die enorm heeft lopen klootviolen met de elektrische installatie en na 10 jaar ontstaat er brand. Hoe is er dan aan te tonen dat dit mogelijk veroorzaakt is door ondeugdelijk installatie werk?
Dit is praktisch niet meer te achterhalen.

Maar ongeacht vat ik al dan niet praktisch vind is het allerbelangrijkste wat uw en mijn opstal / inboedel verzekering daarvan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:10:
Met 31A door de fase én de nul (itt krachtstroom) voorzie ik problemen met de netimpedantie / de spanning die de omvormers zien.
Wat is je netspanning in de groepenkast op een zonnige dag om 13:07, en hoeveel zakt die als je al je inductiepitten maximaal aanzet (aangenomen 7 kW kookplaat)? Zoveel gaat je spanning zo'n beetje omhoog met de PV.
@Ronald

Bij mij is de netspanning ten hoogste 240 Volt. Ik heb een 1-fase aansluiting. Netimpedantie is 0,11 Ohm in de meterkast en 0,27 Ohm op zolder bij de omvormer. Gemeten conform de waterkoker test :)

Er mag dan 13 Volt vallen over die 0,11 of 0,27 Ohm totdat ik op 253V kom. Dus ik kan (13/0,11=) 118A terugleveren als ik de omvormer met een dikke kabel dichtbij de meterkast aansluit. Of ik kan (13/0,27= 48A terugleveren over de bestaande 2,5mm2.
253V × 118A = 30 kW op 1-fase :X :P

Overigens begrenzen Goodwe omvormers het vermogen in plaats van domweg uit te schakelen.

@Proton_
Duidelijk is dat ik qua netaansluiting meer geluk heb dan Ronald. Wat zou jij kunnen halen bij 1-fase omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre bij mij is het ook ca 0.1 ohm. Als mijn auto (1 fase 16A) gaat laden daalt de netspanning op die fase ca 1.4V.
Nieuwbouwwijk, iedereen PV en het hele wereldassortiment elektrische auto's is hier binnen twee straten te vinden. Ik verwacht dat dit zo'n beetje het beste is wat je kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Anoniem: 511810 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
[...]
Nee, je kunt geen 3 fase omvormer aansluiten op een 1 fase installatie, ook niet afhankelijk van het vermogen.
Een drie fase omvormer voedt in op de 3 fases, en niet op 3x220 (dus 3 kabeltjes plus 0).
Niet mogelijk.
Als je het toch probeert (geen idee waar je de derde kabel op aansluit), gaat je omvormer simpelweg niet terugleveren en een net fout geven.
For the record en mensen die dit later nog eens vinden bij een zelfde gedachte.
Alle 3 fase omvormers die ik tot nu toe heb aangesloten meten zelf de fase verschuiving / volgorde van de fases.
Als je de fase niet op de juiste volgorde hebt zitten (iedere fase 120 graden van de andere) start hij botweg niet op en geeft de melding dat je de fases in de juiste volgorde moet aansluiten.

Alle 3 de fases op 1 fase (zoals werd gesuggereerd) geeft 0 fase verschuiving en gaat zoals hierboven al goed wordt genoemd .. nooit werken.

(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

redwing schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Trager wel, maar materiaal heb je meestal niet zoveel nodig (vooral de verbindingen anders leggen) en het scheelt wel een hoop geld ;) Maar dat is vooral een eigen keuze, ik bedoel er vooral mee te zeggen dat als je weet hoe elektra werkt een groepenkast niet echt anders is dan elektra ergens anders leggen.
Tja, ik heb geen elektrotechnische achtergrond en heb altijd mijn elektra bij verbouwingen altijd zelf aangelegd. De meterkast heb ik alleen aan laten leggen.

Je bent als thuis hobbyist niet altijd evengoed in alle details. Bij mijn PV panelen heb ik zelf de automaten toegevoegd, maar ik was niet goed op de hoogte van het toepassen van kabelhulsen in de flexibele blauw/zwarte kabels in een automaatschroefverbinding. Omdat ik het deel met veel mensen, is me dat verteld. Maar welke details heb ik nog meer gemist?

Een MTS elektro is niet hetzelfde als een electricieenopleiding :). De logica en de systematiek leer je er vast wel. Zo complex is thuis elektra nou ook weer niet en een werkende installatie opleveren is vrij simpel, mij is dat ook gelukt. Maar de kleine details voor alle veiligheid leer je niet in een cursus of een MTS/HTS/UNI elektro opleiding. Die leer je tijdens het BBL traject van je leermeester (als je electricien wordt :P).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 09-06-2022 08:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

JvS schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:47:
[...]
Een MTS elektro is niet hetzelfde als een electricieenopleiding :). De logica en de systematiek leer je er vast wel. Zo complex is thuis elektra nou ook weer niet en een werkende installatie opleveren is vrij simpel, mij is dat ook gelukt. Maar de kleine details voor alle veiligheid leer je niet in een cursus of een MTS/HTS/UNI elektro opleiding. Die leer je tijdens het BBL traject van je leermeester (als je electricien wordt :P).
Euhm je geeft zelf aan dat je geen elektrotechnische opleiding hebt gehad en dan doe je deze uitspraak?

Dit strookt niet met de realiteit, althans niet toen ik de MTS deed, wij hebben tot in den treure tijdens de praktijk en theorie lessen NEN1010 & NEN3140 behandeld.
Kortom ik kan prima direct als elektricien aan de slag met mijn MTS Elektro diploma. Er was destijds ook een traject op LTS niveau en ook die gasten zou ik blind vertrouwen.

Waar ik minder vertrouwen in heb zijn de losse opleidingen waarmee je blijkbaar ook als elektricien aan de slag kunt. Heb inmiddels zakelijk iets te vaak mee gemaakt dat men al moeite heeft met de juiste kleuren te hanteren voor de bekabeling (zowel in grote als in thuis installaties) en installaties af moeten keuren / een andere werknemer te moeten vragen die het kwam oplossen.

Goed geschoold personeel, als u de media leest nu geen verassing meer maar is al jaren een groot probleem in de elektrotechnische installatie techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:33:

Overigens begrenzen Goodwe omvormers het vermogen in plaats van domweg uit te schakelen.
Al vraag ik me af of dat relevant is als je zelfs bij goede netimpedantie al 3-4V gaat stuwen (+ kabelverlies), en je dus heel veel eerder dan de rest in de problemen komt.

Ik gier bijna dagelijks langs het randje op 250-252V en ik weet van de buurvrouw die haar ~3,6kW aan 20m bestaande kabel heeft gehangen, dus vermoedelijk 2,5mm² (ondanks mijn advies), regelmatig uit gaat...

En omdat ik minder stuw en spanning verlies (5kW, 3 fase, 1,5m 4mm²) zal ik zoals ik al verwachtte blijven draaien tot alle buren er af liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Ronald Jeutje .. ben even snel mijn statistiekjes nagegaan (meet alles met de P1 monitor van Ztatz)
Maar ik kom soms aan de 239v max als ik tegen de top aan het terug leveren ben.
En mijn buren liggen ook aardig vol hier in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghOyWJq4-7AIcVjgD3Ag-ybCMQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcx28AHhe5xe5oirz5vyXxaY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

cyclone schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Euhm je geeft zelf aan dat je geen elektrotechnische opleiding hebt gehad en dan doe je deze uitspraak?

Dit strookt niet met de realiteit, althans niet toen ik de MTS deed, wij hebben tot in den treure tijdens de praktijk en theorie lessen NEN1010 & NEN3140 behandeld.
Kortom ik kan prima direct als elektricien aan de slag met mijn MTS Elektro diploma. Er was destijds ook een traject op LTS niveau en ook die gasten zou ik blind vertrouwen.
Ik denk dat je de kneepjes niet echt leert van de theorielessen NEN1010 en NEN3410. Die laatste heb ik ook gedaan ivm werk in elektrakasten (<1500V) in de industrie. Electricien is echt een praktisch beroep met veel details. Dat leren doe je door met een leermeester op pad te gaan :). Met MTS elektro kan je in de basis veel meer en is electricien onder je niveau werken. Maar je mist de leermeester en "BBL" fase waarin je 1 of 2 jaar 4 dagen per week met een leermeester samen klussen doet en je echt de kneepjes van de praktijk leert.

Ik ben Biotech process engineer en ben zeker bekwaam genoeg om het werk van een operator in de fabriek te doen, maar toch zie ik operators praktische dingen veel beter en met hogere nauwkeurigheid en oog voor detail doen dan ik ze kan. Simpelweg omdat zij het in de praktijk geleerd hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

JvS schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat je de kneepjes niet echt leert van de theorielessen
Nee klopt .. maar ik was toch duidelijk met ?
En ja je kunt een vak goed in de praktijk leren daar doe ik niets aan af maar jouw opmerking dat MTS elektro niet gelijkstaat aan een elektricien opleiding (met leermeester) strookt gewoon niet met mijn realiteit.
Ik denk nog met veel plezier terug aan mijn oud leraren (aka leermeesters) die mij prima hebben leren lassen (old skool met draaidoppen) en ik durf te beweren dat mijn installatie werk en dat van al mijn klasgenoten minstens zo goed is als van de mannen die een opleiding volgen die jij beweert.

Goed we gaan wel erg off topic hier :-)
Maar nogmaals onderschat een MTS er elektro niet is mijn boodschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Dre schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:33:
[...]

@Ronald

Bij mij is de netspanning ten hoogste 240 Volt. Ik heb een 1-fase aansluiting. Netimpedantie is 0,11 Ohm in de meterkast en 0,27 Ohm op zolder bij de omvormer. Gemeten conform de waterkoker test :)

Er mag dan 13 Volt vallen over die 0,11 of 0,27 Ohm totdat ik op 253V kom. Dus ik kan (13/0,11=) 118A terugleveren als ik de omvormer met een dikke kabel dichtbij de meterkast aansluit. Of ik kan (13/0,27= 48A terugleveren over de bestaande 2,5mm2.
253V × 118A = 30 kW op 1-fase :X :P

@Proton_
Duidelijk is dat ik qua netaansluiting meer geluk heb dan Ronald. Wat zou jij kunnen halen bij 1-fase omvormer?
Gemeten conform de waterkoker test -> Heb je toevallig een link waar beschreven wordt hoe je dit kan doen? Ben benieuwd naar mijn situatie. Edit: Ik heb dit gevonden https://www.zonstraal.be/wiki/Uitleg

[ Voor 3% gewijzigd door maniak op 09-06-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

maniak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Gemeten conform de waterkoker test -> Heb je toevallig een link waar beschreven wordt hoe je dit kan doen? Ben benieuwd naar mijn situatie. Edit: Ik heb dit gevonden https://www.zonstraal.be/wiki/Uitleg
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Al vraag ik me af of dat relevant is als je zelfs bij goede netimpedantie al 3-4V gaat stuwen (+ kabelverlies), en je dus heel veel eerder dan de rest in de problemen komt.

Ik gier bijna dagelijks langs het randje op 250-252V en ik weet van de buurvrouw die haar ~3,6kW aan 20m bestaande kabel heeft gehangen, dus vermoedelijk 2,5mm² (ondanks mijn advies), regelmatig uit gaat...

En omdat ik minder stuw en spanning verlies (5kW, 3 fase, 1,5m 4mm²) zal ik zoals ik al verwachtte blijven draaien tot alle buren er af liggen...
Wel asociaal van je dat je de buren er uit drukt ;) (grapje). Maar het is wel een punt van wie gaat er eerst af. Competitie met de buurman. Net als met sloten op de fiets: Slot net iets sterker nemen dan die van de buurman. In Duitsland mag je tot 264,5V, dan heb je dus een stuk meer tolerantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-06-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Survival of the Strongest, Fittest, Smartest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Met 8160Wp (24 panelen) en 6,4KwP aan omvormer vermogen zit ik regelmatig rond de 5Kw aan terug levering.

Soms er ruim over..... O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKl2WqYKmy1c1YvHS0TOHwwp25s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpmdoEwSWhPgr1IMMUocN6sC.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe nog geen klachten....Het zijn ook maar pieken he.

Al je elke omvormer een andere oriëntatie geeft haal je het piekvermogen omlaag en heb je meer opwekking over heel de dag (meer direct verbruik).

Zou wel dikke kabels naar je omvormers leggen anders heb je kans dat ze gaan uitvallen.
Dat is hier nog nooit gebeurd ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15
Dus standaard 4mm2 kabels naar boven trekken als ik in toekomst PV op het dak wil, is wel zo verstandig begrijp ik. Ben ook alvast aan het oriënteren voor 3fase Meterkast dus ik lees lekker mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 14:06
Ik volg dit draadje ook met belangstelling want ik ben ook zo'n beun die in vergelijkbare situaties wel eens een probleem heeft opgelost door een 16A zekering om te wisselen voor een 20A exemplaar. (Die huizen staan allemaal gelukkig nog voor zover ik weet ;) )

Waar ik nog wat moeite mee heb is om me voor te stellen onder welke omstandigheden er voor langere tijd dergelijke forse stromen door een ALS zouden gaan lopen. Maw: wat is er in zo'n situatie achter die betreffende ALS aan de hand? En dan heb ik het niet over een kortsluiting, maar over een situatie waarbij er blijkbaar voor langere tijd door meerdere groepen stromen van +/- 16A gaan. Bij mij thuis hangen er ook nog maar eens drie groepen aan iedere ALS, dus dan zou ik denken dat de maximale stroom al niet veel meer kan zijn dan 3x16A. Dat is wat meer dan 40, maar ik betwijfel of een 40A ALS daar niet tegen zou kunnen. En wederom vraag ik me af wat iemand aan het doen is als drie groepen tegelijk voor langere tijd 16A trekken. Plantjes telen?

Maar goed, ik mis ongetwijfeld iets hier. Excuses ook als dit al eerder uit den treure is besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
leeri003 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:57:
Dus standaard 4mm2 kabels naar boven trekken als ik in toekomst PV op het dak wil, is wel zo verstandig begrijp ik. Ben ook alvast aan het oriënteren voor 3fase Meterkast dus ik lees lekker mee.
Ik heb gisteren toevallig de aanvraag de deur uitgedaan. Blijkbaar zijn er geen 3-fasen smartmeters beschikbaar door slechte levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

marcel3 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:33:
Ik volg dit draadje ook met belangstelling want ik ben ook zo'n beun die in vergelijkbare situaties wel eens een probleem heeft opgelost door een 16A zekering om te wisselen voor een 20A exemplaar. (Die huizen staan allemaal gelukkig nog voor zover ik weet ;) )

Waar ik nog wat moeite mee heb is om me voor te stellen onder welke omstandigheden er voor langere tijd dergelijke forse stromen door een ALS zouden gaan lopen. Maw: wat is er in zo'n situatie achter die betreffende ALS aan de hand? En dan heb ik het niet over een kortsluiting, maar over een situatie waarbij er blijkbaar voor langere tijd door meerdere groepen stromen van +/- 16A gaan. Bij mij thuis hangen er ook nog maar eens drie groepen aan iedere ALS, dus dan zou ik denken dat de maximale stroom al niet veel meer kan zijn dan 3x16A. Dat is wat meer dan 40, maar ik betwijfel of een 40A ALS daar niet tegen zou kunnen. En wederom vraag ik me af wat iemand aan het doen is als drie groepen tegelijk voor langere tijd 16A trekken. Plantjes telen?

Maar goed, ik mis ongetwijfeld iets hier. Excuses ook als dit al eerder uit den treure is besproken.
Risico = kans × effect.

Ik denk eerlijk dat de kans erg klein is dat je bijvoorbeeld 25+16A=41A aan verbruikers hebt aanstaan gedurende een lange tijd. Want waarom zou je nu ineens 41A afnemen, terwijl het vroeger niet meer dan 25A was. De zon moet ook nog aardig uitbundig schijnen (en buiten koud zijn) wil je 16A opwekking hebben.

Dus in de praktijk zal het niet voorkomen denk ik, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marcel3 Precies voor de situaties die je niet kan verzinnen maar die wel gebeuren, zijn die beveiligingen. Het is de onderkenning dat Murphy creatiever is dan jij :)
Dus de vraag is een goede... en geen reden om niet fatsoenlijk te beveiligen met alle onderdelen binnen hun specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

@marcel3 Precies wat @Proton_ zegt. Maar als je de wasmachine aan hebt, de vaatwasser net gevuld, de oven is lekker aan het voorverwarmen, echtgenoten haalt de stofzuiger er doorheen terwijl jij net het terras aan het karcheren bent. Ja, de kans is klein maar waarschijnlijk heeft niemand er dan over nagedacht. En idee van beveiliging is ook dat niemand daar over na zou moeten denken.

En kijk ook eens naar de gewone 16A afzekering van een groep. Hoe vaak is die er bij jou uit gegaan. Situaties waarbij je net een aanpassing hebt gemaakt of aansluiten van twijfelachtige apparatuur daargelaten. Bij mij denk ik op één hand te tellen :+ Toch ben ik er erg blij mee dat het er zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Dre schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Risico = kans × effect.

Ik denk eerlijk dat de kans erg klein is dat je bijvoorbeeld 25+16A=41A aan verbruikers hebt aanstaan gedurende een lange tijd. Want waarom zou je nu ineens 41A afnemen, terwijl het vroeger niet meer dan 25A was. De zon moet ook nog aardig uitbundig schijnen (en buiten koud zijn) wil je 16A opwekking hebben.

Dus in de praktijk zal het niet voorkomen denk ik, maar je weet maar nooit.
Ja precies. Voor de aanleg van panelen betekende zo'n situatie dat de 25A hoofdzekering eruit kon vliegen en had je ook een probleem, zeker in geval van smeltzekeringen.

Het enige waarschijnlijke scenario dat ik me kan bedenken is als er een kookgroep achter een 25A zekering is gezet. Zet daar dan de oven en magnetron nog bij aan op dezelfde fase en je komt een heel eind. Maar goed, dan heb je ook wel de nodige verkeerde afslagen genomen bij de inrichting van je huisinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

@marcel3 Daarvoor kon het niet mis gaan, alleen ongemak geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bovenstaand scenario is nog bewoner-gedreven.
In mijn ervaring komt er steeds meer significant verbruik bij dat extern of door toeval gedreven wordt; een Quooker en/of close-in boiler slaat onvoorspelbaar aan, het verbruik van een warmtepomp hangt af van het weer (defrost-pieken?), een Jedlix-geregelde laadpaal start en stopt op random momenten (niet zelden met correlatie met PV trouwens), een boiler die aangaat bij PV opwek: die zijn is bij uitstek een veroorzaker van overbelasting van een aardlekschakelaar die je vroeger niet had.

Je verwacht niet dat je aardlekschakelaar uitfikt omdat jij/de volgende bewoner een vinkje in de laadpaal zet, daar moet een beveiliging op ingrijpen.

En dat zijn dus de dingen die ik kan verzinnen, zoals gezegd: Murphy is creatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Hmm ja maar bij bovenstaande voorbeelden (laadpaal, zware warmtepomp) lijkt me dat die al snel achter een dedicated driefase alamat zitten.

Maar, voorzichtige conclusie is dat het niet heel waarschijnlijk is dat er langs deze weg iets misgaat, maar dat de de enige echt goede manier is door altijd af te zekeren om < 40A.
Pagina: 1