Low-budget internet voor een clubhuis zonder kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:58

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor een clubhuis met een laag budget probeer ik een oplossing te bedenken om een internetaansluiting te krijgen. Inschatting van het dataverbruik is lastig, in principe word er 1 avond per week gebruik van gemaakt om muziek te luisteren via Spotify. Daarnaast willen we graag een beveiligingscamera beschikbaar maken via het web, en e.e.a. aan smart verlichting goed laten werken. Ik denk dus dat 5GB per maand meer dan genoeg moet zijn (ook rekening houdende met Windows updates voor de PC die de muziek afspeelt en mocht er iemand eens mee verbinden).

Er lopen geen telefoonlijnen oid naar het gebouw, dus zijn we volgens mij gebonden aan een 4G modem oid. Nu ben ik even gaan neuzen naar abo's, maar eigenlijk kom ik dan niet onder een telefoonabo uit, en dan zit je voor 5GB bijvoorbeeld aan zo'n 9-10 euro per maand bij Lebara of Youfone.

Dan moet er nog een modem komen. In de PW zie ik deze staan voor 40-70 euro, en tweedehands voor een euro of 30-50. Ik heb van dit soort modems (en modems in het algemeen) weinig kaas gegeten. Wel lijkt me het prijsverschil tussen nieuw en tweedehands te klein om het risico van een (sneller) kapot apparaat te lopen. Ik heb zelf altijd goede ervaringen gehad met TP-link routers, dus wellicht dat 1 van deze 3 een goed idee zijn: https://tweakers.net/pric.../1595872;1182251;1607518/

Zie ik iets over het hoofd? Waar moet ik nog op letten? Kan ik een Lebara of Youfone simkaart permanent in zo'n modem steken en dan alleen op die manier gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 07-06-2022 20:52 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Mijn advies zou zijn dat als men naar spotify wil luisteren men maar de prive telefoon gebruikt en al dan niet via bluetooth cast naar een geluidsinstallatie.

Op de Scouting hebben we ook geen internet daar de data abonnementen ruim genoeg zijn.
Altijd wel iemand met onbeperkt internet en via een hotspot kan je daar een laptop of pc prima mee koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geen "buren" in de buurt? waar mee je iets kan regelen ? gerichte wifi verbinding oid

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vroeger zetten we MP3'tjes op een USB stick, maar dat is vandaag de dag teveel moeite denk ik.
ik vind dat idee van D-dark ook wel aardig: casten naar een BT speaker.

of als je toch wat budget hebt: een wifi hotspotje met pre paid data bundel (zelf even vergelijken, er zijn nogal wat aanbieders).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
D-dark schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:48:
Mijn advies zou zijn dat als men naar spotify wil luisteren men maar de prive telefoon gebruikt en al dan niet via bluetooth cast naar een geluidsinstallatie.

Op de Scouting hebben we ook geen internet daar de data abonnementen ruim genoeg zijn.
Altijd wel iemand met onbeperkt internet en via een hotspot kan je daar een laptop of pc prima mee koppelen.
Ik vergeet een belangrijk detail: het gaat voornamelijk om Spotify, maar ook om camerabeelden bereikbaar te maken via het web, en wat smart verlichting goed te laten werken (daar heb ik me verder niet mee bemoeid). Nu werken we inderdaad altijd met eigen data verbinding, maar vandaar dus de wens naar een "vaste" verbinding.
SMSfreakie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:56:
geen "buren" in de buurt? waar mee je iets kan regelen ? gerichte wifi verbinding oid
Dit hebben we geprobeerd met een organisatie in het gebouw naast ons, maar helaas bleek dit te onbetrouwbaar omdat het net te ver weg is, en bovendien hebben zij sowieso al een slechte verbinding (geen idee wat ze ermee doen, maar trekken die hele lijn bijna vol).
JJ Le Funk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:03:
vroeger zetten we MP3'tjes op een USB stick, maar dat is vandaag de dag teveel moeite denk ik.
ik vind dat idee van D-dark ook wel aardig: casten naar een BT speaker.

of als je toch wat budget hebt: een wifi hotspotje met pre paid data bundel (zelf even vergelijken, er zijn nogal wat aanbieders).
Dit hebben we ook, een hele rits MP3 bestanden. Maar Spotify geeft toch echt meer vrijheid. Bovendien zie antwoord op de eerste reactie hierboven (zal de OP ook even aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je save wilt spelen doe je gewoon een data abbo van T-Mobile met onbeperkt internet 150GB startbundel.. en daarna nog onbeperkt aanvullers... (scriptje maken is niet zo heel ingewikkeld)

voor 35,- per maand heb je 30mbit down en 5mbit up..

[ Voor 26% gewijzigd door SMSfreakie op 07-06-2022 21:10 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
LankHoar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:38:...
Zie ik iets over het hoofd? ...
NIet wat je wil lezen:
mp3-tjes mag waarschijnlijk niet van brein en/of buma stemra
en spotify staat dit "niet persoonlijke" gebruik niet toe.

[ Voor 37% gewijzigd door W1ck1e op 07-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult camera’s met een cloud service moeten nemen. Met een 4G/5G oplossing heb je:

- Elke dag een ander IP
- CG-NAT dus geen port forwardings (RFC1918 RFC6598 range als WAN IP)

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 08-06-2022 14:00 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
LankHoar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:38:
...Ik denk dus dat 5GB per maand meer dan genoeg moet zijn (ook rekening houdende met Windows updates voor de PC die de muziek afspeelt en mocht er iemand eens mee verbinden)....
...Zie ik iets over het hoofd? Waar moet ik nog op letten? Kan ik een Lebara of Youfone simkaart permanent in zo'n modem steken en dan alleen op die manier gebruiken? ...
Ja, je ziet wel enige dingen over het hoofd.
Vijf Gb zal bij lange na niet genoeg zijn ook al bij een enkele Windows PC en als anderen connecten krijg je ook nog hun downloads/updates voor je kiezen.
De enige manier waarop je het wel zou redden is door in Windows 10 of hoger aan te geven dat je netwerk een "metered connection' is (zoals ikzelf met mijn miners doe) of Windows 7 of ouder te gebruiken. Windows 7 kan je dan voordien nog volledig updaten via het internet.
Verder zal je niemand toegang dienen te geven geven tot je netwerk, maar ze juist moeten vragen of jij hun hotspot mag gebruiken.
Je kan inderdaad ook gebruikmaken van MP3's of MP4's en "ouderwetse" mediadragers zoals ikzelf ook doe of een streamingsdienst met offline afspeelmogelijkheden, maar dat moet dan wel legaal zijn.
Een Lebara of Youfone simkaartje gaat wel werken.
Ikzelf had voorheen 2 simkaarten van L-Mobi met ieder 6 maanden lang 5Gb per maand en die had ik voor gemiddeld een tientje per stuk tweedehands, maar wel ongebruikt op de kop getikt,. Omdat ik die nu niet meer zo goedkoop kan vinden denk ik nu aan de Kids onbeperkt bundel van T-Mobile voor iets van 7,50 per maand. Het is namelijk toch alleen voor minen, een vpn/rdp verbinding of om gasten toegang te geven zodat ze (nutteloze) ap berichten kunnen uitwisselen!
Vanaf 35 euro per maand of meer zijn er uiteraard ook wel mogelijkheden.voor onbeperkt internet met hogere snelheid. Als je waarde hecht aan camerabeelden die je overal op afstand moet kunnen bekijken lijkt dat laatste mij de enige oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door soedesh op 08-06-2022 03:41 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:36
Als het een sportclub betreft dan willen er nog wel eens meerdere clubs op een sportcomplex zijn gevestigd. Praat eens met de buren of je een kabel bij ze mag inprikken. Persoonlijk zou ik ver weg blijven bij smartverlichting maar daar is kennelijk al een keuze in gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:30
5GB is niet genoeg. Dat knal je er in een avondje doorheen met als iemand ook nog iets op youtube wil zoeken, laat staan de Windows updates. En dan heb je de camerabeelden nog niet eens bekeken.

Vodafone en T-mobile hebben prepaid simkaarten met bepaalde dagbundels voor onbeperkt internet, alleen als je meerdere malen per maand daar gebruik van wilt maken, dan lopen de kosten al aardig op en is een onbeperkt internet van 25 euro bij KPN / T-mobile of VF al snel voordeliger.

Als het landelijk gebied is, dan zou je ook kunnen overwegen om een straalverbinding van punt A naar punt B (clubhuis) op te zetten en via die manier te werken. De eenmalige aanschaf ligt wat hoger; daarna zullen de kosten waarschijnlijk meevallen.

Er zijn wel mogelijkheden, alleen wat lastiger te realiseren. Als er een telefoonlijn lag was het een no-brainer en was de goedkoopste DSL verbinding van 8Mb al voldoende.

Zijn er misschien ook lokale sponsoren in de buurt die anders mogelijk een (deel) kunnen betalen van de verbinding?

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 08-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:13

The Zep Man

🏴‍☠️

@LankHoar

Hoe ver is het clubhuis van waar het dichtstbijzijnde lid woont? Je kan voor een paar tientjes aan spullen op Marktplaats, een paar euro aan extra hardware en wat tweakotine een draadloze point-to-point verbinding opzetten die vlot genoeg is over best wel lange afstanden.

Verder is een 4G/5G modem niet nodig voor een 4G/5G verbinding. Een oude smartphone dat kan dienen als hotspot is voldoende. Voor de camera kan je gebruik maken van een VPN naar een verbinding thuis (bijvoorbeeld via een Pi in het clubhuis, of via de Windows PC), en vanaf daar de stream beschikbaar stellen.

Verder lees ik niets over budget dat beschikbaar is. Wat is een 'laag budget' in euro (voor investering en doorlopende kosten)? Zolang dat niet bekend is, kan je veel reacties verwachten waar je niets mee kan. Begin eerst met kaders neer te zetten. Die hoeven niet exact te zijn, maar je moet wel een idee geven van wat je speelruimte is voor het beste resultaat.

[ Voor 103% gewijzigd door The Zep Man op 08-06-2022 08:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 15:32
let er op dat veel providers het niet toestaan de 4G/5G abonnementen te gebruiken voor andere zaken dat een telefoon of tablet. Daarvoor moet je vaak een duurder abonnement nemen.

Je gaf eerder aan dat er in de buurt een andere club is die wel internet heeft, maar dat zelf bijna helemaal dichttrekt. Misschien moet je niet op hun internetverbinding inprikken, maar gewoon een kabel naar hun ISRA zodat je daarop een eigen DSL-lijn kunt aanvragen? Je kunt ook eens kijken wat de kosten zijn voor het laten aanleggen van eigen kabel of een telefoonlijn (https://www.mijnaansluiting.nl). Sommige aanbieders leggen gratis nieuwe aansluitingen aan. Mochten er wel kosten aan zitten, dan kun je die eens naast de kosten van de aanschaf van een 4G/5G-modem leggen.

[ Voor 2% gewijzigd door jurri@n op 08-06-2022 09:11 . Reden: Website toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:47

ep667

It doesn't hurt to help

jurri@n schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:11:
let er op dat veel providers het niet toestaan de 4G/5G abonnementen te gebruiken voor andere zaken dat een telefoon of tablet. Daarvoor moet je vaak een duurder abonnement nemen.
De sleutel is ‘4G voor thuis’. T-Mobile biedt dit behoorlijk betaalbaar aan. Zonder risico dat je afgesloten wordt, wat zeker bij prijsvechters niet lang zal duren. Dat mag je simpelweg alleen op een mobiele telefoon gebruiken.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
Ook een ander ding als die pc puur als muziek-speler moet dienen.
Gebruik daar geen Windows voor, maar een minimale Linux-distributie die weinig data-verkeer nodig heeft.
Dat scheelt enorm in het data-gebruik en het onderhoud.
Spotify en co draaien is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
De 4G voor thuis oplossing van T-Mobile lijkt inderdaad voor ip camera's en af en toe updates en een spottify/Youtube avondje de beste keus. Als je al T-Mobile spraak/unlimited internet klant bent, dan krijg je 10,- per maand korting, waardoor je op 25,- euro per maand uit komt. Dan moet je zelf een modem kopen, of deze er bij aanschaffen via T-Mobile.

De andere oplossingen met prepaid etc. zijn helaas echt halfbakken en je schendt de fair use policy's als je spraak/data sims voor data only gaat gebruiken.

https://www.t-mobile.nl/4...2F-QBpEAAYASAAEgLmBPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor alle input, zeer welkom! Ik ga even gericht reageren om het overzichtelijk te houden.

Budget: met low-budget bedoel ik dat er echt zo weinig mogelijk geïnvesteerd moet worden. Onze huidige locatie is nog voor een jaar of 2, dus dure oplossingen zijn voor ons gewoon geen goed idee op de lange termijn. Een tientje per maand zou mooi zijn, maar hogere bedragen moeten ook overlegd worden met de schatkistbewaarder (we zijn geen rijke club, plus het idee dat we tezijnertijd toch uit dit pand moeten zorgt ervoor dat we zo weinig mogelijk willen investeren).

Databundel: 5 GB lijkt dus aan de karige kant. Onveilige W7 gaan draaien is geen optie ivm veiligheid. T-mobile unlimited voor thuis met 10 euro korting klinkt goed. Ik ga eens peilen of er clubleden zijn die al een T-mobile spraak/unlimited abo hebben. 25 euro per maand is nog wel te doen denk ik.

Gewoon abo puur gebruiken voor tethering: dus als ik het goed begrijp kan ik niet zomaar ieder abo puur voor tethering gebruiken? Dan valt eigenlijk al heel veel af. Wel echt goed om te weten, anders zaten we straks vast aan een abo zonder dat we daar echt gebruik van kunnen maken op de middellange termijn.

Oplossing m.b.v. buren/dichtbij wonend lid: geen optie want tussen ons en de buren loopt een straat (kabel trekken gaat dus niet). Dichstbijzijnde wonend lid woont niet in dezelfde plaats dus ook geen optie, rekening houdende met het budget. Dit pand heeft zelf geen aansluiting, dus vandaar dat we naar een mobiele oplossing kijken. Ik ga toch van de week nog even in de meterkast duiken om dit te verifieren.

Windows vs Linux: Windows is een must. Dit omdat de technische vaardigheid zeer laag is en iedereen er mee moet kunnen werken. Zelf heb ik ook amper ervaring met Linux dus is dat geen verstandige oplossing.

Voorlopige conclusie: ik ga even kijken naar de aansluitingen. Mocht er inderdaad niets aanwezig zijn, dan ga ik opten voor een 25-35 euro abo van T-mobile i.c.m. een goedkope 4G router of tweedehands telefoon (router lijkt me beter, is dedicated voor dit doeleinde dan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Is het een must dat de webcam altijd streamed? Want je zou m ook naar een schijfje kunnen laten wegschrijven en dat schijfje fysiek ophalen indien er noodzaak is tot controle van wat dan ook. Niet de mooiste oplossing, maar voor een tijdelijke setup prima dunkt me

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Als een lid kpn mobiel unlimited heeft heeft is een optie https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/ 1 gb bundel en dan kan diegene max 50 gb delen met die aansluiting. Om het te proberen kan per maand opzegbaar nemen. voor 6 of 5 euro per maand 51 gb moet genoeg zijn. :P

[ Voor 12% gewijzigd door saharoen op 08-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:34:
Windows vs Linux: Windows is een must. Dit omdat de technische vaardigheid zeer laag is en iedereen er mee moet kunnen werken. Zelf heb ik ook amper ervaring met Linux dus is dat geen verstandige oplossing.
Je beseft dat er genoeg Linux distro's zijn die gewoon klik-klik done zijn?
Die zelfs een stuk makkelijker in gebruik zijn dan Windows? Zeker op oude pc's.

Geen onderhoud of wat dan ook, dan 1 keer per maand of zo de (grafisch) updates draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 08-06-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:47

ep667

It doesn't hurt to help

saharoen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:56:
Als een lid kpn mobiel unlimited heeft heeft is een optie https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/ 1 gb bundel en dan kan diegene max 50 gb delen met die aansluiting. Om het te proberen kan per maand opzegbaar nemen.
Dit abonnement is wel weer niet voor thuis of in een router, maar meer voor een tablet denk ik? Geen idee hoe streng KPN hiermee is. Iets om uit te zoeken.

Als het gewoon moet werken, zou ik dat experiment niet aangaan eerlijk gezegd. Ik ken helaas een paar mensen te veel die een abonnement afsloten in de gedachte dat providers niet zouden merken dat er een router achter hing, maar toch nat gingen (en met een onbruikbaar abonnement zaten). Dat kun je voorkomen met een maandelijks abonnement, maar het is niet nodig omdat T-Mobile voor Thuis net zo duur is met combikorting.

[ Voor 8% gewijzigd door ep667 op 08-06-2022 11:59 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Als het gewoon moet werken, zou ik dat experiment niet aangaan eerlijk gezegd. Ik ken helaas een paar mensen te veel die een abonnement afsloten in de gedachte dat providers niet zouden merken dat er een router achterhing, maar toch nat gingen (en met een onbruikbaar abonnement zaten).
EP
Dat is met met die unlimited abo maar voor die 50 gb zal kpn echt niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
hackerhater schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Je beseft dat er genoeg Linux distro's zijn die gewoon klik-klik done zijn?
Die zelfs een stuk makkelijker in gebruik zijn dan Windows? Zeker op oude pc's.

Geen onderhoud of wat dan ook, dan 1 keer per maand of zo de (grafisch) updates draaien.
Snap ik, maar is simpelweg geen optie. Ik krijg dit niet verkocht aan de rest. Het gros vind het al erg lastig om een Zoom meeting fatsoenlijk te joinen, om je een idee te geven :P Ook al zouden ze het prima kunnen, dan nog is het anders en nieuw, en dan zien ze dat niet zitten.

Ben blij dat ik daar zelf geen last van hebt en technisch goed onderlegd ben. Snap soms echt niet hoe sommige mensen de imo meest simpele dingen niet snappen. Maar goed, andersom zal ik ook dingen hebben die voor een ander super simpel zijn en waar ik niets van snap.

@saharoen goed bedoeld, maar ik heb toch liever een oplossing die ook echt mag van de provider. Geen zin om dit allemaal op te zetten en dan gedoe te krijgen. Zoals @ep667 zegt, het moet gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-09 14:44
KPN en T-Mobile bieden 4G voor thuis: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis. Check de voorwaarden even, maar het omschreven gebruik lijkt me niet commercieel en ik vermoed dat zo'n abbo prima zou moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
emile schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:24:
KPN en T-Mobile bieden 4G voor thuis: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis. Check de voorwaarden even, maar het omschreven gebruik lijkt me niet commercieel en ik vermoed dat zo'n abbo prima zou moeten voldoen.
Dit kwam al aan bod. T-mobile is een optie die ik ga bespreken. KPN lijkt alleen mogelijk te zijn in buitengebieden bij onvoldoende dekking, dus geen optie.

Het aanbod voor 4G only sims voor thuisgebruik vind ik dan nogal karig eigenljik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:15:
Je zult camera’s met een cloud service moeten nemen. Met een 4G/5G oplossing heb je:

- Elke dag een ander IP
- CG-NAT dus geen port forwardings (RFC1918 range als WAN IP)
Er zijn ook wel abbo's die je een fixed IP geven op 4G. Betaal je alleen wel wat meer voor.

@LankHoar TS, met 5GB per maand ga je het niet redden als ik het zo lees. Windows update lust tegenwoordig wel een slok aan data. Als iemand onbewust ook de camera laat streamen gaat het ook wel hard. Heb je spotify nog niet eens aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:15:

- Elke dag een ander IP
- CG-NAT dus geen port forwardings (RFC1918 range als WAN IP)
Ben toch wel benieuwd welke providers dat dan zijn en hoe ze RFC1918 ranges als WAN IP kunnen gebruiken ;) Maar ik denk dat je RFC6598 bedoeld welke 100.64.0.0/10 reserveert voor CG-NAT ipv de RFC1918 ranges.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

RGAT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Ben toch wel benieuwd welke providers dat dan zijn en hoe ze RFC1918 ranges als WAN IP kunnen gebruiken ;) Maar ik denk dat je RFC6598 bedoeld welke 100.64.0.0/10 reserveert voor CG-NAT ipv de RFC1918 ranges.
Heb m'n RFC's weer door elkaar lopen :+ je hebt helemaal gelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Zoals je leest heb je weinig opties:
1. Je neemt bijv. T-Mobile Thuis 4G. Ja dat kost 40euro per maand, maar dan kun je wel normaal gebruik maken van internet
2. Een straalverbinding met de buren aan de overkant van de straat (als dat kan)
3. Mensen delen de data van hun mobiel als ze op de club zijn
4. Als het nieuwe clubhuis op dezelfde plek komt dan zou je KPN een haalbaarheidsonderzoek kunnen laten doen voor het aanleggen van koper (of FTTH als dat in de buurt ligt).

Het argument dat het weinig mag kosten omdat er een nieuw clubhuis komt snap ik niet zo. Dat heeft toch niets met elkaar te maken dat je in een oud clubhuis niet 40euro per maand kunt betalen en in een nieuw clubhuis wel? Uiteindelijk gaat voor niets de zon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Heeft het gebouw een eigen nummer ? Dan heeft KPN leverplicht. Dus gewoon een abbo aanvragen en dan aangeven er is nog geen infra. Dan komen ze de infra aanleggen naar het clubhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Jan-man schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:12:
Heeft het gebouw een eigen nummer ? Dan heeft KPN leverplicht. Dus gewoon een abbo aanvragen en dan aangeven er is nog geen infra. Dan komen ze de infra aanleggen naar het clubhuis.
Dat is niet waar, KPN kan op geen enkele grond verplicht worden om je gratis aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Oplossing m.b.v. buren/dichtbij wonend lid: geen optie want tussen ons en de buren loopt een straat (kabel trekken gaat dus niet).
Er werd door @The Zep Man een draadloze point to point verbinding voorgesteld met bv https://www.wifishop.nl/u...21XADbEAQYAyABEgLC1fD_BwE
Straal het naar de overkant van de straat als er bv vrij zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@jongetje goede opsomming. Ik heb een soortgelijk lijstje gemaakt met mijn gedachten erbij, en ga dit doorzetten en bespreken met de rest.

Allen dank voor jullie input dusver, word gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Blubkens schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Er werd door @The Zep Man een draadloze point to point verbinding voorgesteld met bv https://www.wifishop.nl/u...21XADbEAQYAyABEgLC1fD_BwE
Straal het naar de overkant van de straat als er bv vrij zicht is.
Precies dit. Het kan overigens nog een stuk goedkoper met wat tweakotine. Met tweedehands spul en cantennas komt de initiële investering onder de 50 EUR en heb je geen verdere operationele kosten (buiten een paar kWh aan elektriciteit per jaar, uiteraard).

Één of twee straten overbruggen is kinderspel. Zelfs als er geen vrij zicht is kom je met gericht 2,4 GHz een eind.
Budget: met low-budget bedoel ik dat er echt zo weinig mogelijk geïnvesteerd moet worden. Onze huidige locatie is nog voor een jaar of 2, dus dure oplossingen zijn voor ons gewoon geen goed idee op de lange termijn. Een tientje per maand zou mooi zijn, maar hogere bedragen moeten ook overlegd worden met de schatkistbewaarder (we zijn geen rijke club, plus het idee dat we tezijnertijd toch uit dit pand moeten zorgt ervoor dat we zo weinig mogelijk willen investeren).
Een jaar of twee en tien euro per maand is een budget van 120-240 EUR. Mijn voorstel zit hier ruim onder, maar ook de Ubiquiti oplossing van @Blubkens past binnen dit budget. De keuze is reuze.

[ Voor 45% gewijzigd door The Zep Man op 09-06-2022 07:15 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SMSfreakie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:56:
Is wel handig, as de muziek te hard staat, sluiten ze je internet dan gewoon af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:24:
@jongetje goede opsomming. Ik heb een soortgelijk lijstje gemaakt met mijn gedachten erbij, en ga dit doorzetten en bespreken met de rest.

Allen dank voor jullie input dusver, word gewaardeerd :)
Graag gedaan.
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:09:
[...]

...
@saharoen goed bedoeld, maar ik heb toch liever een oplossing die ook echt mag van de provider. Geen zin om dit allemaal op te zetten en dan gedoe te krijgen. Zoals @ep667 zegt, het moet gewoon werken :)
Kijk dan ook maar even op https://www.dirkzwager.nl...%20te%20worden%20betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-09 14:44
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:28:
[...]
Het aanbod voor 4G only sims voor thuisgebruik vind ik dan nogal karig eigenljik :)
Het lijkt me ook geen dienst waar aanbieders veel aan zullen verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
LankHoar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:51:

Dit hebben we geprobeerd met een organisatie in het gebouw naast ons, maar helaas bleek dit te onbetrouwbaar omdat het net te ver weg is, en bovendien hebben zij sowieso al een slechte verbinding (geen idee wat ze ermee doen, maar trekken die hele lijn bijna vol).
Toch zou ik dit scenario iets verder uitdiepen.
Mijn ervaring is dat er vaker iets aan de LAN kant misgaat dan aan de WAN kant als mensen traag internet hebben.
Met andere woorden: Slechte accesspoints/dekking/verstoring zorgt voor slechte internet ervaring terwijl de lijn snel zat is. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, als ze echt allerlei dikke camera streams hebben lopen dan kan het lastig worden :P

De nanostation ac loco is een mooie point to point oplossing. Als je nog wat alternatieve producten wilt bekijken zou je dit topic eens kunnen lezen: Internet verbinding delen tussen 2 appartementencomplexen

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2022 09:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:36
The Zep Man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:06:
[...]

Precies dit. Het kan overigens nog een stuk goedkoper met wat tweakotine. Met tweedehands spul en cantennas komt de initiële investering onder de 50 EUR en heb je geen verdere operationele kosten (buiten een paar kWh aan elektriciteit per jaar, uiteraard).

Één of twee straten overbruggen is kinderspel. Zelfs als er geen vrij zicht is kom je met gericht 2,4 GHz een eind.

[...]

Een jaar of twee en tien euro per maand is een budget van 120-240 EUR. Mijn voorstel zit hier ruim onder, maar ook de Ubiquiti oplossing van @Blubkens past binnen dit budget. De keuze is reuze.
Ik zou inderdaad de buren aan de overkant van de straat lief aankijken en met cantennas een ad-hoc straalverbindinkje opzetten. Meer low budget is niet mogelijk, en het werkt ook nog eens als en tiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Omdat ik ook niet van open topics houd, toch nog even een update:

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een simpel TP-link 4G modem, waar een KPN simkkaart in steekt die internet heeft d.m.v. het delen van een bundel van een van onze leden. Dit werkt tot noch toe goed, en het dataverbruik (ook met Windows updates) valt reuze mee. Alarm en IP camera zijn nog niet aangesloten, maar dat willen we ook enkel bereikbaar maken, niet 24/7 een verbinding mee open hebben, dus dat zal ook wel meevallen waarschijnlijk. Enfin, KPN laat dit doorgaande tetheren blijkbaar gewoon toe, dus dat zit wel goed :)

Pagina: 1