Internet verbinding delen tussen 2 appartementencomplexen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:13

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Kennissen in het buitenland hebben me gevraagd om te kijken voor een oplossing om de internetverbinding te kunnen delen naar een appartement in een ander gebouw. Er zit een smalle straat tussen de gebouwen, de 2 appartementen hebben een line-of-sight. Het ontvangende appartement is 1 verdieping hoger en een tweetal opzij (andere kant van de straat) zeg maar. Dus dat moet geen probleem zijn lijkt me.

Ik denk er nu aan om 2x een nanostation te gebruiken maar ik heb eigenlijk geen idee wat wijsheid is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsUbiquiti NanoStation locoM5€ 64,74€ 64,74
Totaal€ 64,74

Het appartement waar de internetverbinding aanwezig is zal het internet moeten leveren aan de eerste nanostation. Het beste is natuurlijk bekabeld maar zou dit ook via wifi kunnen? Dat is wat betreft installatie wel makkelijker natuurlijk.

Het ontvangende appartement zal de internetverbinding opnieuw moeten delen via een accespoint zodat de gebruikers van de internetverbinding gebruik kunnen maken. Kan de 2e nanostation dit zelf of moet er een extra accespoint aangesloten worden aan de ontvangende nanostation?

Welke nanostation zou het meest geschikt zijn? Aangezien ze van balkon naar balkon gaan weet ik niet of ze droog opgehangen kunnen worden. Nu praten we over zuid Spanje, dus super veel regen zal er niet vallen. Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Of mogelijk zijn er andere merken of andere oplossingen? Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
nanostation locom5 is prima hiervoor maar het is wel een erg oud model die op oudere wifi standaarden zit.

Beter iets kopen wat 802.11ac doet, dat gaat wat harder. Als het goedkoop moet: overweeg de pricewatch: MikroTik SXTsq 5 ac. Niet heel laagdrempelig qua configureatie maar als je ze als kit koopt zijn ze vaak al voorgeconfigureerd, dan is het ophangen en klaar.

Deze TPLink versie is wat trager (802.11n only op 5ghz) maar denk wel iets simpeler in te stellen:
https://www.wifishop.nl/t...to-point-bundel/pid=59391

Ontvangende kant moet idd kabeltje van de straalzender in de lan/wan poort van eigen router stoppen om lokaal internet te delen.

Hoeveel megabit zou je willen halen?

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2022 11:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Het is een vakantie-appartement dus geen hoge eisen. Website bezoek, youtube, netflix etc, dat soort dingen. Ik denk dat prijs en stabiliteit boven snelheid gaat.

Het liefst zou ik zien dat de ontvangende kant een eigen accespoint heeft zodat daar geen extra apparaat nodig is.

[ Voor 26% gewijzigd door ocdaan op 23-05-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Voor goede prijs en stabiliteit zit je met die mikrotik wel goed
Instellen is alleen niet iets voor consumenten.

Dus wie gaat het spul beheren en technisch is die persoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:44
ocdaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:54:
Welke nanostation zou het meest geschikt zijn? Aangezien ze van balkon naar balkon gaan weet ik niet of ze droog opgehangen kunnen worden. Nu praten we over zuid Spanje, dus super veel regen zal er niet vallen. Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
Vergeet ook niet om te kijken of de gekozen apparaten goed functioneren met de hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:48:

Dus wie gaat het spul beheren en technisch is die persoon?
Niet :P Ik ga het over 2 maandjes installeren en dan moet het hopenlijk jaren blijven werken. Maar als er iets mis gaat is er vast wel een technisch iemand te vinden. De mensen waar de internetverbinding is wonen daar permanent en kennen iedereen in de buurt dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
haha ok
Nou dan zou ik lvoor de MikroTik SXTsq 5 ac gaan, 1x instellen als wireless bridge en dat blijft wel stabiel.

Goedkoopste moderne optie die ik zo kan vinden waar PoE injectoren zijn bijgeleverd.
De ubiquiti nanostation ac loco is ook leuk de versie met bijgeleverde injectoren is vrij duur. Als je daar zelf passive 24v injectoren bij regelt dan is dat ook zeker een leuk model.

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Dat klinkt wel goed ja, dankjewel. Ik heb nog een paar weken om thuis de setup te doen, dan kan ik het voorconfigureren en testen. Maar dan is er nog wel een losse AP nodig toch aan de ontvangende kant? Wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ocdaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:04:
Dat klinkt wel goed ja, dankjewel. Ik heb nog een paar weken om thuis de setup te doen, dan kan ik het voorconfigureren en testen. Maar dan is er nog wel een losse AP nodig toch aan de ontvangende kant? Wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?
Ja, uit die straalzender komt een utp kabel met internet.
Die moet je vervolgens binnen in een wifi router stoppen.
Wat je daarvoor wilt gebruiken hangt helemaal van het appartement af. Kan een $random wifi router zijn of je zet daar een multi ap setje neer (Deco m4 ofzo) als het appartement te groot is voor 1 ap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik denk dat voor een gelijkvloers appartement een simpele AP wel volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
skimine schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Vergeet ook niet om te kijken of de gekozen apparaten goed functioneren met de hoge temperaturen.
MikroTik SXTsq 5AC
Operating temperature -40 to 70° C
IP55

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel dat je met deze oplossing de internetverbinding deelt door beide appartementen op zelfde (W)LAN te zetten. Dat is ook het geval als je een andere SSID gebruikt in de vakantiewoning. Is dat wel wenselijk bij vakantieverhuur, dat de huurders op zelfde netwerk zitten als de bewoners wiens verbinding gedeeld wordt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 10:56
ocdaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:54:
Het ontvangende appartement is 1 verdieping hoger en een tweetal opzij (andere kant van de straat) zeg maar. Dus dat moet geen probleem zijn lijkt me.
Gezien de korte afstand, kan je misschien wegkomen met een standaard router/accesspoint aan de bron en een simpele repeater aan de overkant.

Wel zien dat beide aan een raam, aan de straatkant staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:57:
Let wel dat je met deze oplossing de internetverbinding deelt door beide appartementen op zelfde (W)LAN te zetten. Dat is ook het geval als je een andere SSID gebruikt in de vakantiewoning. Is dat wel wenselijk bij vakantieverhuur, dat de huurders op zelfde netwerk zitten als de bewoners wiens verbinding gedeeld wordt?
Dat is een goede opmerking. Het appartement wordt niet aan vreemden verhuurd, dus geen probleem in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
IceTeaGX schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Gezien de korte afstand, kan je misschien wegkomen met een standaard router/accesspoint aan de bron en een simpele repeater aan de overkant.

Wel zien dat beide aan een raam, aan de straatkant staan.
Ja daar heb ik ook aan gedacht maar aangezien ik maar 1 kans krijg om het goed te doen durf ik dat niet aan. Vandaar dat ik kijk naar een point-to-point verbinding wat zeker weten (stabiel) werkt.

Zijn er meer suggesties? Ik bekijk net een YT video van de Mikrotik software maar zelfs als tweaker wordt ik daar een beetje zenuwachtig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Volgens mij zou een TP-Link CPE210 al voldoende moeten zijn? 70 euro voor een 2 pack. (dan kan ik net zo goed NanoStation locoM5 ofzo gebruiken, die zijn dan even snel)

[ Voor 32% gewijzigd door ocdaan op 23-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het maakt ook nogal een verschil waar je die dingen kunt plaatsen.
Als het niet op het balkon kan maar binnen moet, kun je het wel vergeten.

En als er wel balkons zijn, moet je ook nog even een gat door de muren boren om een kabel naar binnen je brengen en netjes af te monteren op wcd's
Dus even installeren brengt iets meer met zich mee dan je zo even denkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ja ik had al gemeld dat een goede installatie nodig is, dat was okay. Aan beide kanten is er een balkon en er is line-of-sight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ocdaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Zijn er meer suggesties? Ik bekijk net een YT video van de Mikrotik software maar zelfs als tweaker wordt ik daar een beetje zenuwachtig van.
Mikrotik heeft een erg steile leercurve ja. Zeer goed spul voor een schappelijke prijs. Maar je moet echt zelf diep aan de slag gaan.

Het komt weer eens neer op de fameuze driehoek: goedkoop - makkelijk - goed. Choose max two.

WIl je dus even goed maar makkelijker dan ga je meer mogen betalen, zoals bijv de Nanostations.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Dat is meer [goedkoop] - [snel] - [kwaliteit]. :P Maar je hebt helemaal gelijk.

Ik denk dat ik toch kies voor het gemak van een NanoStation locoM5 of CPE510. Deze kunnen van de 5Ghz band gebruik maken en zal minder storing ondervinden lijkt me dan met 2.4Ghz. Ik dacht namelijk even aan CPE210 maar die kan alleen op 2.4Ghz.

Snelheid zal geen issue zijn. Er zal alleen met telefoon en tablet verbonden worden om wat te internetten, filmpjes kijken etc.

De CPE510 is sneller en goedkoper dan NanoStation locoM5. Ik denk dat CPE510 de beste keuze is.

Met een AP:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Access pointsTP-Link 5Ghz 300Mbps 13dBi Buitenshuis CPE CPE510€ 47,51€ 95,02
1Access pointsTP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305€ 27,95€ 27,95
Totaal€ 122,97

[ Voor 207% gewijzigd door ocdaan op 23-05-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
kun je niet een utp kabel van de ene naar de andere kant doen of is de afstand te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Het is aan de andere kant van de straat en ook niet 100% tegenover.

[ Voor 25% gewijzigd door ocdaan op 23-05-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:47
Je hebt al drie keer gepost dat het aan de andere kant van de straat is maar niet een keer de daadwerkelijke afstand. Een 'smalle straat' is dat een Spaans steegje van een meter breed of een 'smalle' Nederlandse straat met een rijbaan, twee fietsstroken en een stoep?

De afstand maakt uit omdat het signaal afneemt met afstand. Afhankelijk daarvan moet je wel of niet denken aan richtantennes. Waarschijnlijk niet nodig, maar wat is die afstand nou?

Waar wil je de apparatuur monteren: Binnen in de appartementen zodat je door 2 muren heen moet? Of aan beide gevels zodat je niet door de muur heen hoeft?

Ik zou zoiets doen:
- 2x Unifi AC Pro station, dat is spatwaterdicht, buiten aan de gevel onder een plastic afdak (hij is regendicht maar alles wat er niet op valt is beter. En plastic doet niet moeilijk over radiosignalen).
Eventueel onder het balkon.
Zeker uit de middagzon, die is genadeloos.

- Een Unifi gateway (50-60 euro tweedehands).
- Een of andere controller (Raspberry Pi, Cloudkey).

Daarmee kun je het op afstand nog beheren en checken of het werkt.
Deze opzet staat ook een gastnetwerk toe waarbij de verhuurgasten wel internet-toegang hebben maar afgescheiden blijven van het thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ocdaan
Het is wel handig als je mikrotik snapt ja als je moet troubleshooten
Voor jezelf kom je er denk ik echt wel uit als tweaker maar als je dit moet achterlaten en iemand anders het in de toekomst moet troubeshooten > niet doen

De nano m5 is een simpel in te stellen ding (heb zelf de m2 in gebruik) maar voor minder geld heb je de moderne AC variant: de nano m5 ac. Het enige verschil, bij de ac zit geen poe injector dus die moet je bijkopen. Ben je 123 euro totaal kwijt
nanostation met deze injector

Dus 96 euro voor 802.11n ptp (tplink) of 123 voor 802.11ac.
denk persoonlijk dat die ubiquiti iets beter gaat werken omdat die tplink gewoon een wifi accesspoint en client is. Die ubiquiti dingen doen airmax.
Beide doen wat je nodig hebt, mijn tweaker hart gaat wel wat harder kloppen van de ubiquiti straalzenders 8)

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ocdaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:12:
Dat is meer [goedkoop] - [snel] - [kwaliteit]. :P Maar je hebt helemaal gelijk.

Ik denk dat ik toch kies voor het gemak van een NanoStation locoM5 of CPE510. Deze kunnen van de 5Ghz band gebruik maken en zal minder storing ondervinden lijkt me dan met 2.4Ghz. Ik dacht namelijk even aan CPE210 maar die kan alleen op 2.4Ghz.

Snelheid zal geen issue zijn. Er zal alleen met telefoon en tablet verbonden worden om wat te internetten, filmpjes kijken etc.
Reken jezelf niet rijk. Die "300Mbps" is een bruto link rate. Netto haal je daar max 2/3 van, min demping door afstand, min wachten op ander verkeer in hetzelfde kanaal. 100Mbps is max IRL waar ik rekening mee zou houden. Nu is dat nog altijd stukken sneller dan een Telefonica DSL-lijntje achter tig meter 75 jaar oude engelenhaarkoperpaar, maar het is ook half-duplex en omgevingsgevoelig. Misschien is het wel genoeg hier, maar heb de juiste verwachtingen. 1/3 van opgegeven max link rate per band (die mag je pas in WiFi-7 optellen) is bij WiFi een goede inschatting van wat je tussen twee apparaten van zelfde type kunt verwachten En bij die krankzinnige egels met vier/acht/nog meer stukken compensatieplastic die voor antennes moeten doorgaan moet je ook delen door aantal antennes en vermenigvuldigen met twee als je een normale client gaat aansluiten, maar dat is hier niet van toepassing

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik geef geen afstanden omdat ik het lastig schatten vind, wat zal het zijn? Een eenrichting straat met beide kanten een stoep en dan schuin tegenover. 20/30 meter? In mijnbelevenis maakt de afstand niet echt het verschil, als het nu 20 of 40 meter is, voor een point-to-point verbindingen is dat peanuts.

Aan beide kanten is er een balkon dus met een beetje geluk kunnen we die dingen mooi beschut tegen zon en regen ophangen aan een muur, er is line-of-sight zonder obstakels als muren of ramen. Aangezien ze POE zijn kan de stroom-adapter mooi binnen in een WCD. De netwerkkabel kan aan de verzendende kant bninenshuis in de router, aan de ontvangende kant in een AP.

Omdat het in 1 keer goed moet en ik maar 1 kans heb om het goed te doen wil ik een oplossing welke 100% zeker weten goed werkt Ook al is het zware overkill. "Waarschijnlijk zal een extender/mesh ook wel werken" is niet goed genoeg. Over een kleine 2 maanden gaan we naar Spanje en dan moet het gewoon in 1 keer goed werken, we hebben niet de optie om dingen te proberen. Vandaar de keuze voor een point-to-point verbinding.

@laurens0619 - Goede suggestie van de nano m5 ac, ik had die gisteren ook al bekeken maar toen kwam ik hoger uit met de prijs, ik zag bv 20 euro voor die injectors. Maar 10 euro bij informatique is top inderdaad. Dan is dat een betere keuze, dankjewel.

Ik heb dan nog wel een losse AP nodig toch voor aan de ontvangende kant? Ik kwam gisteren uit op een TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305, die kan je instellen als AP en via netwerkkabel voorzien van netwerkverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoeveel dagen in het jaar regent het daar?
Is er smog? en hoeveel dagen?

Zomaar een paar vragen zodat je maximaal transparant kan zijn over de verwachte uptime :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ocdaan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:03:
Ik geef geen afstanden omdat ik het lastig schatten vind, wat zal het zijn?
[...]
Met Google Maps kun je afstanden meten hemelsbreed. Met rechts op de kaart klikken en kiezen voor 'Afstand meten' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik denk dat het wat te ver gaat om smog als variabele in de keuze mee te nemen ;)

Google geeft 15 meter aan maar er is ook nog hoogteverschil wat je op een 2d map niet kan aangeven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ocdaan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:19:
Ik denk dat het wat te ver gaat om smog als variabele in de keuze mee te nemen ;)

Google geeft 15 meter aan maar er is ook nog hoogteverschil wat je op een 2d map niet kan aangeven natuurlijk.
Vraag dan niets als je geen (ongevraagd) advies wilt en doe het allemaal dan zelf?

Als je goed mijn bericht leest heb ik nergens gezegd dat je keuze daarvan af moeten hangen, maar dat je dat soort additionele informatie moet meenemen in de stabiliteitsverwachtingen van de oplossing.

Stukje verwachtingsmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ocdaan je kan ook te cheap gaan haha, die re305 is wel beetje poor men ap

Mijn advies voor budget maar goede wifi is eigenlijk altijd een deco m4. Simpel maar stabiel ding en paar voordelen voor jouw situatie
- cloud controller, je kan van afstand connecten
- gasten wifi zonder vlans, kun je de appartementen uit elkaar trekken
- als je toch extra node nodig hebt, zet je er eenvoudig 1 bij (bedraad of draadloos)
- misschien hoofd appartement meenemen en ook 1 plaatsen?

Je koopt er 3 voor 100 euro via ziggo maar
Marktplaats staat vol met nieuwe nodes Voor 50-60 euro voor 3. Maar eigk heb je er maar 1 nodig en due scoor je wel voor 20 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
haha ja je hebt gelijk. Ik zie ze op MP al voor een paar tientjes, goede suggestie, dankjewel!

// dus voor de goede orde:

2x NanoStation Loco5AC
2x POE injector
1x deco m4

[ Voor 31% gewijzigd door ocdaan op 24-05-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
ocdaan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:34:
haha ja je hebt gelijk. Ik zie ze op MP al voor een paar tientjes, goede suggestie, dankjewel!

// dus voor de goede orde:

2x NanoStation Loco5AC
2x POE injector
1x deco m4
Jup! Alhoewel ik gewoon 2x of 3x deco m4 zou scoren als je leuke deal op marktplaats ziet. Mensen worden doodgegooid met die setjes vanuit de provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Paar posts verplaatst naar het digitale archief, hou het on-topic s.v.p. :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Tips:

Bepaal of je één systeem wilt gebruiken. Dat kan makkelijker te zijn qua inrichting en beheer. Ik heb zelf sinds kort Unifi en het is een groot verschil dat ik het netwerk kan beheren in plaats van op losse apparaten in te loggen om ze apart in te stellen. (zéker als je de connectie verliest door een verkeerde instelling en dan naar het apparaat toe moet om het te resetten!) Andere systemen ben ik niet mee bekend, ik weet niet hoe makkelijk het beheer daar is.

Neem een of twee extra APs mee in ongeopende verpakking: Als je ze nodig hebt installeer je ze; zo niet, dan neem je ze mee terug naar huis en retourneer je ze. Geef jezelf gewoon die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Dankjewel voor het meedenken. Ik heb natuurlijk nog even tijd. Dat geeft me de mogelijkheid om thuis op mijn dooie gemakje alles te configureren en te testen. Als ik dan op locatie ben hoef ik alleen de hardware te installeren, netwerkkabel in de router en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04

ep667

It doesn't hurt to help

Voor de stabiliteit zou ik wel gaan voor een point-to-point oplossing zoals de CPE510 of de Nanostation. Ga je dit proberen oplossen met een mesh setje, normale access points of zelfs repeaters dan ga je allerlei problemen creëren. Dat wil je niet. Welke van de 2 je kiest, dat is aan jou. Ik ben geen enorme Ubiquiti fan, maar het werkt wel en je beheert het vanop afstand. Maar dat is bij TP-Link tegenwoordig ook zo.

Verder zou ik je adviseren om het station dat aan de verzendende kant (het appartement met internet) komt aan te sluiten op een losse router die je achter de modem plaatst. Dat hoeft echt maar een heel simpel ding te zijn. Dat voorkomt dat beide appartementen op hetzelfde netwerk werken en is dus beveiligingstechnisch echt handiger. Kan natuurlijk sjieker, door een router te gebruiken die meerdere VLANS ondersteunt. Maar dat is allemaal extra configuratie en kosten. Deze oplossing is gemakkelijk te regelen.

Andersom kun je ook een wifirouter gebruiken en die aansluiten op het ontvangende punt. Die regelt dan de wifi en het netwerk voor het tweede appartement. Dat scheelt je weer een access point.

Ik vind het een mooie proof of concept en dit is wel echt een case waar de point-to-point oplossingen echt voor geschikt zijn. Wel vraag ik me ook ergens af waarom deze keuze gemaakt wordt. Ik snap dat deze niet door jou gemaakt is, maar zo'n systeem als dit is nooit 'set and forget'. Door regen en/of onweer kan het signaal zelfs op zo'n korte afstand danig verstoord worden. Idem als veel mensen op dezelfde wifi frequentie zitten. Daarnaast zit er gewoon slijtage op als je het buiten bevestigt en gaat het natuurlijk gebeuren dat zo'n ding in storing valt. Kortom: je houdt er werk aan. Dan kan een extra internetverbinding toch net iets handiger zijn.

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ocdaan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:03:
Ik geef geen afstanden omdat ik het lastig schatten vind, wat zal het zijn? Een eenrichting straat met beide kanten een stoep en dan schuin tegenover. 20/30 meter? In mijnbelevenis maakt de afstand niet echt het verschil, als het nu 20 of 40 meter is, voor een point-to-point verbindingen is dat peanuts.
Eens. Mensen, vooral mensen in NL, onderschatten hoe ver WiFi kan reiken in openlucht omdat ze hun eigen ervaringen binnenhuis (met zware muren en isolatie) als referentie gebruiken. Totaal andere situatie.

Er zijn zat calculators online voor dit soort berekening, bijvoorbeeld hier.

Stel je pakt een high-power 5GHz-kanaal (>=100). Dan mag je met 30dBm zenden. Je RSSI gaat op 20m -43.3dBm zijn, wat meer dan perfect is. Op 40m is dat -49.3dBm, dus welgeteld 6dB lager, en nog steeds "perfect" te noemen, sterker nog, het zou tien keer zo ver op 400m nog boven de -70dBm zijn en dus prima bruikbaar. Dit gaat uit van een 0dBi gain omnidirectionele antenne. Met een simpele mid-gain antenne zoals in de meeste point-to-point oplossingen kun je er nog eens 5-10dB bij optellen. In outdoor-termen is de breedte van een straat triviaal, ook al heet die straat toevallig Champs Elysees (of in ES termen Paseo del Prado) :P

Bij echt langere afstanden gaat fresnel-zone steeds relevanter worden (je hebt meer dan alleen line-of-sight nodig maar ook een sigaarvormige zone eromheen vrij van obstakels), maar ook daar: 40m is peanut en als een rechte lijn vrij is, is dat bij zeer goede benadering genoeg.
Omdat het in 1 keer goed moet en ik maar 1 kans heb om het goed te doen wil ik een oplossing welke 100% zeker weten goed werkt Ook al is het zware overkill. "Waarschijnlijk zal een extender/mesh ook wel werken" is niet goed genoeg. Over een kleine 2 maanden gaan we naar Spanje en dan moet het gewoon in 1 keer goed werken, we hebben niet de optie om dingen te proberen. Vandaar de keuze voor een point-to-point verbinding.
Ook heel verstandig. Aanschafprijs is altijd een factor, maar zeker niet de enige. Je wilt in een situatie als dit gewoon geen gedonder, want als het raak is moet je ofwel zelf die kant op (duur, onhandig), danwel met een leek plus mogelijk taalbarriere over telefoon aanprutsen (uitermate onhandig, mogelijk ook niet effectief), danwel lokaal support inhuren (mogelijk duur, ook al onhandig). Kortom, een dedicated prosumer-product gaat hier op termijn vrijwel zeker betere (en goedkopere) keuze zijn dan iets wat prima geschikt is voor een houtje-touwtje oplossing waar je zelf makkelijk aan kunt rommelen.
Ik heb dan nog wel een losse AP nodig toch voor aan de ontvangende kant? Ik kwam gisteren uit op een TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305, die kan je instellen als AP en via netwerkkabel voorzien van netwerkverbinding.
Ook hier zou ik eenvoud en support prioriteren. Dit is een ultra low-end apparaat met twee eigenschappen waar ik me zorgen om maak:
- externe antennes. Kunnen beschadigd raken, orientatie kan verprutst worden door gebruiker of bijv schoonmaakster. Er is nul technische meerwaarde (kijk maar naar alle enterprise en prosumer spul met interne antennes), het is puur marketing op basis van perceptie dat grotere zichtbare antennes beter werken :')
- steekt direct in stopcontact. Dat maakt het kwetsbaar (wederom voor schoonmaakster die met stofzuiger mogelijk in stopcontact ernaast moet zijn) en locatie is doorgaans minder optimaal (stopcontacten zitten meestal laag bij de grond achter obstakels).

Ik zou eerder kijken naar iets zonder externe antennes dat via adapter (of trouwens PoE, als je dat toch al moet regelen voor de P2P verbinding) gevoed wordt en dus op een goede, veilige plek gelegd kan worden.

Andere tip: cloud-based management. Zo kun jij bij evt problemen beheer doen op afstand ipv ter plekke moeten rommelen eraan. Als je bij TP-Link wilt blijven is bijv de oude vertrouwde EAP225 een goede die alle drie die vinkjes aantikt.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 24-05-2022 10:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
@ocdaan kan je ons de resultaten laten weten als het project af is? Ben wel benieuwd wat je kiest en hoe goed het in de praktijk werkt. Ook leuk/handig voor medetweaker die in de toekomst een dergelijk project willen opzetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Bij de mensen met de internetverbinding wil ik zo min mogelijk wijzigen. Ik begrijp alle argumentatie en als tweaker klinkt het allemaal logisch maar ik moet het gewoon simpel en goedkoop houden. Zoals al eerder gemeld, het is voor familie en kennissen, er is geen noodzaak voor afgeschermde netwerken. Zolang ze een beetje kunnen surfen en de kids wat kunnen internetten met de telefoon of tablet zijn ze al blij. Deze eenmalige investering vs de maandelijkse kosten is gewoon een nobrainer. Het is een vakantieappartement, het grootste deel van het jaar zal het appartement niet gebruikt worden. En mocht er na verloop van tijd iets mis gaan dan lossen we dat tzt wel op, dat is ook niet echt een issue.

Ik denk dat de keuze inmiddels wel gemaakt is:

2x NanoStation Loco5AC
2x POE injector
1/2/3x deco m4 van marktplaats

Ik zal de setup van te voren thuis configureren en testen. Als het goed werkt, huppa de koffer in, en in juli mee naar Spanje. Ik zal tzt wat fotos maken en de resultaten hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Nice.
Wat is het idee achter die TP-link meshes?
Als je die in het hoofd én in het huurappartement zet, is er dan geen kans dat ze elkaar gaan zien en buiten die Nanostation link om vrolijk een mesh gaan vormen?

Het is inderdaad jammer dat je het daar niet even ter plekke kan uitproberen: Alles moet werken voordat je teruggaat.

Want gezien de afstand kun je misschien met die TP-link in beide appartementen al een link maken: 20 meter en 2 muren zijn ook weer niet zo spectaculair dempend.

Als je op safe wilt spelen zet je inderdaad een AP buiten neer; mijn gevoel is dat speciale point-to-point apparatuur overdreven is: Alles wat buiten hangt en weerbestendig is gaat die afstand wel overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
De deco m4 is alleen voor in het ontvangende appartement en dient uitsluitend als wifi AP. Zoals eerder vermeld moet het 100% zeker werken en "een extender/mesh zal waarschijnlijk ook wel werken" is niet goed genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Misschien is een Fon Fonera SIMPL een mooie oplossing. Je kan de gebruikers van de hotspot ook laten -betalen- als je dat zou willen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken maar een reguliere wifi AP voldoet beter in deze situatie denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ep667
  • Laatst online: 23:04

ep667

It doesn't hurt to help

Een Deco kan als AP werken, maar hem instellen als router is (nogmaals) geen verkeerd idee. Dan scheid je de netwerken automatisch en heb je ook remote beheer als mogelijkheid.
Tarquin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:11:
Als je op safe wilt spelen zet je inderdaad een AP buiten neer; mijn gevoel is dat speciale point-to-point apparatuur overdreven is: Alles wat buiten hangt en weerbestendig is gaat die afstand wel overbruggen.
De afstand wel, maar met appartementen in een smalle straat heb je veel last van storing van andere netwerken. Dan is een point-to-point oplossing dus beter, want je richt antennes op elkaar en hebt de mogelijkheid tot meer vermogen (en vaak additionele kanalen).

EP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@ep667 remote management kan ook gewoon in ap mode :)
Maar in router mode zetten is wel goed idee, verkeer scheiden kan via gastenwifi maar dan werkt bv een lokale sonos/chromecast ook niet meer. Router modus is dan wat flexibeler

Als ik mij niet vergis kan de ac loco ook een soort nat/router mode. Die kun je ook nog bekijken

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 24-05-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik heb 2 NanoStations gekocht en een setje Deco M4 van Marktplaats voor weinig. Na het kijken van een aantal instructie-filmpjes op youtube heb ik de gehele setup aangesloten en ingesteld. Het viel me uiteindelijk mee hoe simpel het was maar zeker in het begin was het erg onduidelijk hoe de Nanostations werken. Youtube biedt uitkomst gelukkig.

Ik heb de Deco M4's als router mode ingesteld, daarmee draaid het 2e appartement mooi achter NAT.

De snelheid van de deco's valt me erg tegen, ik kom op mijn telefoon niet verder dan 25/30 Mbs tewijl ik via 4G 125 haal. Als ik een Microsoft Surface tablet verbind haal ik dezelfde 25/30 Mbs dus dat lijkt echt de max te zijn van de Deco's. Ik heb op de tablet youtube aangezet en dat gaat soepel, ik kan zelfs een 4K filmpje opzetten zonder gestotter. Voor het doel wat het met dienen is de snelheid voldoende, dus dat is prima. Ik heb de ontvangende NanoStation ook rechtstreeks in een pc geprikt en op de pc een snelheidtest gedaan en die haalt bijna 100 Mbs, de beperking lijkt echt in de Deco's te zitten.

Ik heb nog wel een vraag over de NanoStations, ik heb deze nu ingesteld op 12 dbm vermogen. Ze hoeven maar 20/30 meter te overbruggen dus veel vermogen zullen ze niet nodig hebben. Ik vraag me dan af hoeveel dbm nodig/wijsheid is. Max is 23.

Dus al met al ging de test erg soepel en makkeijk, alles werk, de wifi is snel genoeg voor de doelgroep. Ik heb de NanoStations ingesteld met dhcp dus het zou niet uit moeten maken welke ip range de router in Spanje heeft. Inprikken en klaar (hoop ik) :) Nu afwachten of we daadwerkelijk naar Spanje kunnen want we hebben tickets via Schiphol voor volgende maand :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEPI7ahFtrJ9ZtajWgeoq2BJdeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkZCsbF7kYcGNk1i09qiTurP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBDqLcngiL128odhh26sZk3mFiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD8isZi1DfuznF0C50ieXar2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 10:56
Ik ken de systemen niet, maar als je de setup getest hebt zoals op de foto, zullen de deco's onderling mogelijk storen. Test desnoods eens met slechts de master deco en/of verdeel de anderen eens over het huis.

Qua IP ranges moet je enkel nakijken dat je niet per toeval dezelfde IP ranges voor en na de deco NAT hebt, dat kan wel eens raar doen. Maar dat is gemakkelijk aan te passen.

dBm instelling is best zo laag mogelijk, zolang je een goede verbinding houdt, om te voorkomen dat je de buurt teveel stoort. Dat zal je ter plekke even moeten testen. Eventueel een stapje of 2 verhogen voor beter signaal bij regen.

veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Bedankt. Ik kan nog een keer met 1 deco testen, ik had niet door dat ze zo dicht bij elkaar onderling kunnen storen. Ik zag dat de deco 192.168.168.x doet, kleine kans dat de router in spanje dat ook doet maar ik zal het even controleren ter plekke. Wat betreft het vermogen van de dBm setting heb ik niet veel tijd om te testen, vandaar dat ik nu (denk ik) een iets te hoog vermogen heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
we hebben hier voor glas kwam tijden op 12 max gezeten, nu 600/800 via bekabeling, 100 a 300 via wifi en met setje powerline is 30 de max
die 12 werd alleen een probleem als mn zoon zijn steam liet updaten of downloaden terwijl mijn vrouw met diverse tabs open en dropbox bezig was en ik youtube keek oid.
zelf als anderen ook beetje aan internetter waren was 12 eigenlijk ok, dus met 30 zou je echt voldoende moeten hebben voor een vakantie. Als ik met een powerline ver in de tuin zit werkt downloaden, en Google Meet zonder enig probleem terwijl ik nog andere dingen doe en open heb staan bijvoorbeeld, dat had ik vorige week nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 11:21

Poenzkie

Just being Hendrick

ocdaan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:49:
Ik heb 2 NanoStations gekocht en een setje Deco M4 van Marktplaats voor weinig. Na het kijken van een aantal instructie-filmpjes op youtube heb ik de gehele setup aangesloten en ingesteld. Het viel me uiteindelijk mee hoe simpel het was maar zeker in het begin was het erg onduidelijk hoe de Nanostations werken. Youtube biedt uitkomst gelukkig.

Ik heb de Deco M4's als router mode ingesteld, daarmee draaid het 2e appartement mooi achter NAT.

De snelheid van de deco's valt me erg tegen, ik kom op mijn telefoon niet verder dan 25/30 Mbs tewijl ik via 4G 125 haal. Als ik een Microsoft Surface tablet verbind haal ik dezelfde 25/30 Mbs dus dat lijkt echt de max te zijn van de Deco's. Ik heb op de tablet youtube aangezet en dat gaat soepel, ik kan zelfs een 4K filmpje opzetten zonder gestotter. Voor het doel wat het met dienen is de snelheid voldoende, dus dat is prima. Ik heb de ontvangende NanoStation ook rechtstreeks in een pc geprikt en op de pc een snelheidtest gedaan en die haalt bijna 100 Mbs, de beperking lijkt echt in de Deco's te zitten.

Ik heb nog wel een vraag over de NanoStations, ik heb deze nu ingesteld op 12 dbm vermogen. Ze hoeven maar 20/30 meter te overbruggen dus veel vermogen zullen ze niet nodig hebben. Ik vraag me dan af hoeveel dbm nodig/wijsheid is. Max is 23.

Dus al met al ging de test erg soepel en makkeijk, alles werk, de wifi is snel genoeg voor de doelgroep. Ik heb de NanoStations ingesteld met dhcp dus het zou niet uit moeten maken welke ip range de router in Spanje heeft. Inprikken en klaar (hoop ik) :) Nu afwachten of we daadwerkelijk naar Spanje kunnen want we hebben tickets via Schiphol voor volgende maand :F

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor DB van de NanoStations moet je even kijken naar het stukje Signal. Hij geeft nu -32 aan in het rood dus hij staat nu veel te hard. Ubiquiti geeft aan dat ze rond de -45 moeten zitten (in ieder geval voor NanoBeams) Ik heb hier 2 NanoBeams op 16/17DB staan op een afstand van +- 60m.
ocdaan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:35:
Wat je op de foto ziet is de test-setup in mijn woonkamer he... daar staan ze 2 meter uit elkaar.
Dat snap ik ook wel :| Ik geef je toch aan waar de Signal waarde op moet uitkomen. Oftwel even spelen met de TX power tot de Signal goed staat. Dus dat kan pas ter plekke.

[ Voor 7% gewijzigd door Poenzkie op 17-06-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Wat je op de foto ziet is de test-setup in mijn woonkamer he... daar staan ze 2 meter uit elkaar.

// ja precies, je was me al voor :) Op locatie dus even kijken welke waarden ze aangeven, en dan wat aanpassen om op die -45 uit te komen (of wat het ook moet zijn, ik zal nog even kijken). Duidelijk, dankjewel!

[ Voor 62% gewijzigd door ocdaan op 17-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
20mbit?
Das wel heel weinig hoor.
Ik haal er 300-400 op via 5ghz en 50 op 2.4

Prik eens die deco los in je thuisnetwerk los en kijkt wat je dan haalt?

Ik dacht dat de deco zelf via de app ook speedtest kon. Dan meet die de snelheid, bedraad dus, vanaf je hoofd node

Edit: zie ik nu op de foto dat je ze alle3 aan hebt staan, naast elkaar maar draadloos verbonden?

Euh begin eerst eens met 1 deco wired aan te sluiten en de rest uit

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2022 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Laatst online: 06-05 13:18
Ik heb heb zelf 2 huizen met een weg er tussen.

Ik gebruik een setje nanobeams:
https://eu.store.ui.com/c...ces/products/nanobeam-5ac

Werkt perfect!

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik heb net alleen de basis Deco in mijn thuisnetwerk geprik en daar haal ik nu met de Surface tablet over wifi 400 Mbs. Dat moet wel goed komen lijkt me. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
ocdaan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:06:
Ik heb net alleen de basis Deco in mijn thuisnetwerk geprik en daar haal ik nu met de Surface tablet over wifi 400 Mbs. Dat moet wel goed komen lijkt me. :*)
Mooi :)
Denk als je er 1 via de nanostation aansluit dat je ook wel max snelheid van de ptp gaat halen. 3 draadloos
Verbonden nodes vlak naast elkaar op 1 tafel was denk ik het probleem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Laatste update, installatie in Spanje verliep vlekkeloos.Inpluggen en voila! Het meeste werk was nog om een netwerkkabel van binnen naar buiten te krijgen maar dat is allemaal gelukt. Aan de ene kant hangt de nanostation aan de kabelgoot van de airco en aan de andere kant hebben de eigenaren zelf wat gefixed. Het resultaat was een mooie bijna 100Mb lijn. Ze zijn er 3 weken geweest en alle bleef netjes werken. Ik ga in oktober nog een keer en zal eens kijken of alles nog netjes op zijn plek zit. Misschien kan ik nog wat finetunen of tweaken. Volgens mij gebruiken ze maar 1 Deco dus die andere 2 waren waarschijnlijk overbodig. Beter te veel dan te weinig zal ik maar zeggen, die andere 2 kunnen ze in nl wel gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96ThtI2TT4H99jyNbcZh6IKXuB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHmbojN1i68MihSyr2ZzjYj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPjQtZufXbLE0EmmO9PW1Sjw3ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51bInP5BX30Le0VItBqmKh9C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@ocdaan tof dat je het nog ff terugkoppelt
Ondanks de smog (en ozon met dit weer?) dus toch een goede verbinding! ;)

Welke internet snelheid hebben ze trouwens op de hoofdlocatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Haha ja inderdaad :+ het was wel erg warm maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb niet gevraagd wat voor verbinding ze hebben, die ouwe lui hebben geen idee joh :P
Pagina: 1