Vraag

• JoBiggie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-03 16:28
Goedemiddag,

Ik zou graag wat meer advies willen. Wij hebben een plat dak met weinig tot geen shaduw.
Volgens ons gemiddelde gebruik ga ik van een huishouden van 2 personen uit. En dat is volgens google
3150 kWh. Dit kan ook wat meer worden in de toekomst als wij wel een elektrische auto willen.
Ik budget is ongv wat de offertes zijn. Maar minder is altijd fijn natuurlijk. Ik wil de volledige installatie laten doen. Het bijhouden van data is fijn maar hoeft niet uitgebreid te zijn. Ik ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden?

Offerte 1 is veel duurder en levert minder op. Maar heeft wel weer een langere garantie.

Dit ten opzichte van offerte 2 met 12 panelen.

Offerte 3 is met 10 panelen(als i het goed begrijp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhzwL6Ec_0eGsSnLI7BlWJ1f8AQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nbw0s6cAK3g0hnEqCg2JtxpS.png?f=user_large

Offerte 1

Sunpower MAXEON6 435 AC 10
Enphase Envoy-S Metered Inc. Enphase Q-Relais 1
Solarstell Landscape Flat Bevestigingssysteem 10
Dynamic 3G YMVK 1 = 1M 25
MC4 Connectoren, Solarkabel, TP-LINK 500 MBPS / CAT5 UTP / WIFI 1
Enphase My Enlighten Monitoringsysteem 1
EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (1P+N) 1
Installatiemateriaal Klein, Kabelgoten / Strips, Spijkerclips 1
NEN1010 Inspectie Inclusief Keuringsrapport 1
BTW teruggave service 1
Totaal Materiaal & Transport Nederland € 7.612,99 € 7.612,99 21%
Installatiewerkzaamheden, Parametreren, Inbedrijfstelling Systeem € 852,00 € 852,00 21%
(NEN1010 & NEN3140 Norm) Subtotaal: € 8.464,99
Totaal excl. BTW: € 8.464,99
BTW 21%: € 1.777,65
Totaal: € 10.242,64

Offerte 2

Sunpower P3 380 BLK AC 12
Solarstell Landscape Flat Bevestigingssysteem 12
Dynamic 5G YMVK 1 = 1M 25
EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (3P+N) 1
BTW teruggave service 1
Totaal Materiaal & Transport Nederland € 6.750,27 € 6.750,27 21%
Installatiewerkzaamheden, Parametreren, Inbedrijfstelling Systeem € 960,00 € 960,00 21%
(NEN1010 & NEN3140 Norm) Subtotaal: € 7.710,27
Totaal excl. BTW: € 7.710,27
BTW 21%: € 1.619,16
Totaal: € 9.329,43

Offerte 3.

Sunpower P3 380 BLK AC 10
Solarstell Landscape Flat Bevestigingssysteem 10
Dynamic 3G YMVK 1 = 1M 25
EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (1P+N) 1
BTW teruggave service 1
Totaal Materiaal & Transport Nederland € 5.552,39 € 5.552,39 21%
Installatiewerkzaamheden, Parametreren, Inbedrijfstelling Systeem € 852,00 € 852,00 21%
(NEN1010 & NEN3140 Norm) Subtotaal: € 6.404,39
Totaal excl. BTW: € 6.404,39
BTW 21%: € 1.344,92
Totaal: € 7.749,31

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Bereken eens je kosten per Wp, plat dak is altijd wat duurder qua materiaal maar op het eerste gezicht aan de dure kant.
Overigens zijn de MAXEON6 panelen ook groter dus logischer dat er dan minder op je dak passen. Welke het meest economisch qua ruimte zijn zal je zelf moeten bepalen.

Let er wel op dat grotere panelen meestal ook meer ballast nodig hebben per m² omdat ze verder uitsteken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Het is allemaal wel heel stevig aan de prijs. Dat is in zekere zin de verwachting met de maxeons, maar de p3 is serieus veel minder duur.

Oost west in dakjes /\/\ zou ideaal zijn op dit dak als er dan ook meer panelen passen. Zonder schaduw is het gewoon beter uit te voeren met een veel voordeligere stringomvormer.

Regio?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JoBiggie
Ronald schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:01:
Het is allemaal wel heel stevig aan de prijs. Dat is in zekere zin de verwachting met de maxeons, maar de p3 is serieus veel minder duur.

Oost west in dakjes /\/\ zou ideaal zijn op dit dak als er dan ook meer panelen passen. Zonder schaduw is het gewoon beter uit te voeren met een veel voordeligere stringomvormer.

Regio?
Ik woon in wormer.
Woonwijk Plaszoom

Dakjes zijn zeker een optie alleen denk ik niet nog meer nodig te hebben wat hiermee geleverd word.
Ik ga zeker navraag doen over een voordeliger stringomvormer.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
JoBiggie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Ik woon in wormer.
Woonwijk Plaszoom

Dakjes zijn zeker een optie alleen denk ik niet nog meer nodig te hebben wat hiermee geleverd word.
Meer is beter!
Enerzijds kan je je overschot aan stroom goed verkopen, anderzijds gebruik je met meer opbrengst in de winter ook meer eigen stroom (meer zelfvoorzienend) en heb je met oost-west meer opbrengst door de dag heen.
Daarbij zeg je al: elektrische auto maybe, maar ga je misschien straks je huis met een warmtepomp verwarmen. Dan heb je veel stroom nodig.

Nu komen ze bij je werken, nu komen ze aanleggen. Nu passen ze de electra aan. Als je later nog een keer alles gaat omgooien kost dat klauwen met geld aan arbeid. Dus: gooi je dak vol.
Die extra panelen die je kwijt kan als je dakjes oost-west maakt zijn dus relatief goedkoop doordat ze in één keer een groot systeem aan kunnen leggen. En je krijgt ook nog BTW terug :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Alles op zuid levert het meeste op maar beperkt over een klein gedeelte van de dag, als ik de rest in de omgeving bekijk is bijna alles zo gelegd. Als het voltage tijdens topdagen geen probleem is dan levert dat i.c.m. saldering het beste rendement.

Ga je voor de langere termijn dan wil je opbrengst meer verspreiden over de dag, persoonlijk zou ik proberen zoveel mogelijk oost/west leggen. Ik neem aan dat het om nummer 63 gaat, zover ik kan zien kan je daar wel wat meer kwijt, zeker in OW opstelling. Aangezien de Wp dan afvlakt (meer verspreid over de dag) kom je mogelijk ook goed uit met een lichtere omvormer (uiteraard dan wel 2 strings of optimizers/micros).

edit: Mooi voorbeeld is op de hoek van roerdomp en sternstraat, die heeft er 18 liggen en de buren 'maar' 8.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 08-06-2022 11:07 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Allereest, welkom op GoT. Voor meer nuttige antwoorden, kijk even naar Tips bij openen offerte topic zonnepanelen.
JoBiggie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:16:
Dit kan ook wat meer worden in de toekomst als wij wel een elektrische auto willen.
Wat meer? EV vreet zo een substantieel deel daarvan zelf op :+

En mja, Enphase voor een dak met geen schaduw is een dure oplossing.

• JoBiggie
caspervc schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Meer is beter!
Enerzijds kan je je overschot aan stroom goed verkopen, anderzijds gebruik je met meer opbrengst in de winter ook meer eigen stroom (meer zelfvoorzienend) en heb je met oost-west meer opbrengst door de dag heen.
Daarbij zeg je al: elektrische auto maybe, maar ga je misschien straks je huis met een warmtepomp verwarmen. Dan heb je veel stroom nodig.

Nu komen ze bij je werken, nu komen ze aanleggen. Nu passen ze de electra aan. Als je later nog een keer alles gaat omgooien kost dat klauwen met geld aan arbeid. Dus: gooi je dak vol.
Die extra panelen die je kwijt kan als je dakjes oost-west maakt zijn dus relatief goedkoop doordat ze in één keer een groot systeem aan kunnen leggen. En je krijgt ook nog BTW terug :)
Bedankt voor je info. Ik ga dit zeker met hun bespreken. Ik was in twijfel maar inderdaad als er een auto en warmtepomp komt dan gaat het al snel. En als ze er nu toch zijn.

• JoBiggie
DukeBox schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:04:
Alles op zuid levert het meeste op maar beperkt over een klein gedeelte van de dag, als ik de rest in de omgeving bekijk is bijna alles zo gelegd. Als het voltage tijdens topdagen geen probleem is dan levert dat i.c.m. saldering het beste rendement.

Ga je voor de langere termijn dan wil je opbrengst meer verspreiden over de dag, persoonlijk zou ik proberen zoveel mogelijk oost/west leggen. Ik neem aan dat het om nummer 63 gaat, zover ik kan zien kan je daar wel wat meer kwijt, zeker in OW opstelling. Aangezien de Wp dan afvlakt (meer verspreid over de dag) kom je mogelijk ook goed uit met een lichtere omvormer (uiteraard dan wel 2 strings of optimizers/micros).

edit: Mooi voorbeeld is op de hoek van roerdomp en sternstraat, die heeft er 18 liggen en de buren 'maar' 8.
Ik ga dit zeker meenemen. bedankt voor je info. Bedoel je dan nummer 67? Of juist bij de overkant bij mij?
Ik probeer het via google maps en earth te bekijken maar het is slecht te zien.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JoBiggie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:23:
Of juist bij de overkant bij mij?
Ik denk dat het 4a is (al staat dat zo niet op google aangegeven), https://www.google.com/ma...86623!4d4.8124621!5m1!1e4

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-10 18:41
Even voor de vergelijking alleen:

Ik heb op 3 verschillende platte daken totaal 21 x 455 wp canadian solar laten leggen.
Solaredge 9k met optimizers omdat ik last van schaduw heb op het laagste dak.

Laatste offerte is van 20 april en kostte mij net geen 13k. de offerte van 21 maart was 10k maar was voor 16 panelen ipv 21.

Alles is geinstalleerd op 31 mei.

De offertes hierboven vindt ik nogal duur, dit zal waarschijnlijk komen door de enphase maar dan is het verschil nog steeds groot.

Als je nu de kans hebt zou ik alles vol leggen ivm het extra werk wat nodig is om later panelen bij te leggen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-11 22:11
Probeer idd maximaal te gaan via een oost-west opstelling. Anders krijg je niet-vol-leg-spijt zoals ik.

En je hebt geen schaduw dus blijf weg van emphase oplossingen.

• Ronald
JoBiggie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Ik woon in wormer.
Woonwijk Plaszoom

3000kWh is geen extreem gemiddelde voor 2 personen... Je noemde elektrische auto. Dan pak je er zo 2000kWh bij....

En dan bedenk je op gegeven moment dat een warmtepomp toch een goed idee is.

In de tussentijd... Levert terugleveren extreem veel op.

Ken in die regio helaas geen namen van installateur... Pak de zon in Opmeer wil misschien. Daar heb ik mee gesproken, maar uiteindelijk zelf gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 08-06-2022 20:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JoBiggie
Ronald schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:01:
[...]

3000kWh is geen extreem gemiddelde voor 2 personen... Je noemde elektrische auto. Dan pak je er zo 2000kWh bij....

En dan bedenk je op gegeven moment dat een warmtepomp toch een goed idee is.

In de tussentijd... Levert terugleveren extreem veel op.

Ken in die regio helaas geen namen van installateur... Pak de zon in Opmeer wil misschien. Daar heb ik mee gesproken, maar uiteindelijk zelf gedaan.
Goed punt en ik ga zeker voor het maximale nu dat ik het zo lees van iedereen. Pak de zon zit niet ver. Die kan ik zeker benaderen. Mag ik vragen wat de reden is dat je hun aan raad?

• Ronald
De persoon waar ik mee gesproken heb (bij mij thuis!) was een heel prettig meedenkend figuur. Ik was nieuwsgierig over PVT wat zij op dat moment ook aanboden.

Ze hebben uiteindelijk ook een normaal PV systeem op 4 daken gedaan voor een forumlid in Petten.

• mathijshooi
Check damsma solar ook.

• JoBiggie
Nieuwe offerte binnen ditmaal met het advies wat jullie hebben gegeven om zoveel als mogelijk panelen en de panelen op Oost west en dan komen ze op 14 uit. ik ga binnnenkort ook nog even contatc opnemen met andere leveranciers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzCI5yy-nCzZPjaVG7-blIpKXXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YrCOrwAERCvLc5pG58Ougfbw.jpg?f=user_large

Ook de vraag gesteld of een string omvormer mischien een idee was. Maar hij gaf aan dat hij dit de beste optie vond.

Sunpower P3 380 BLK AC 14
Solarstell Oostwest Bevestigingssysteem 14
Dynamic 5G YMVK 1 = 1M 25
EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (3P+N) 1
BTW teruggave service 1
Totaal Materiaal & Transport Nederland € 7.992,28 € 7.992,28 21%
Installatiewerkzaamheden, Parametreren, Inbedrijfstelling Systeem € 1.020,00 € 1.020,00 21%
(NEN1010 & NEN3140 Norm) Subtotaal: € 9.012,28
Totaal excl. BTW: € 9.012,28
BTW 21%: € 1.892,58
Totaal: € 10.904,86

Wta vinden jullie hiervan?

• mathijshooi
Naar mijn mening naait deze installateur je waar je bij staat. Meer panelen maar een hogere euro/wp??

Voor 4 extra panelen moet hij 2 keer komen voorrijden? Deze 4 extra panelen zouden voor een zeer significante vermindering van de euro/wp moeten zorgen omdat hier geen vaste kosten op zitten.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

11k voor platdak met 14 panelen is idioot.

edit: al eens overwogen het zelf te doen ? Plat dak installatie is op zich vrij eenvoudig, zeker als je bijv. met micro converters gaat werken. Het 230V stuk kan je dan (mocht je het niet zelf willen doen) overlaten aan een elektricien. Verhuislift om de panelen op je dak te krijgen is misschien makkelijker dan een stijger, kost bij bo-rent < €150,- voor een dag.

[ Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2022 10:56 ]

• Ronald
Hij wil niet van Enphase af omdat dit een paneel met de Enphase er al aan geplakt is. Dat is wat lui en aflexibel.
Het is dan wel een IQ7A die los > €150 kost, en meestal bij deze vermogens niet toegepast wordt uit prijsoverweging. Op zich dan weer positief.

https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

14x410 = 5,740
Solarstell = 1.317
Envoy S metered (de duurste uitvoering) + Q relay: 336,50 + 169
Installatie 1.437,50
BTW: 99

9099 INCL btw

Zowel Sunpower als Enphase zijn dure componenten... Maar als je toch Enphase wil is de P3 niet eens een verkeerde keuze... De Chinese panelen zijn bijna even duur geworden als de P3 minus losse prijs IQ7A

Echter is Enphase wel een dure luxe hier...

De offerte is dus pittig aan de prijs... Maar als hij volgende week kan leggen is iets meer wel wat waard... Opbrengst gaat hard met 58 cent/kWh Eneco model contract.

Kan hij pas in december: absoluut een ander zoeken.

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:59:
Hij wil niet van Enphase af omdat dit een paneel met de Enphase er al aan geplakt is. Dat is wat lui en aflexibel.
Het is dan wel een IQ7A die los > €150 kost, en meestal bij deze vermogens niet toegepast wordt uit prijsoverweging. Op zich dan weer positief.

https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

14x410 = 5,740
Solarstell = 1.317
Envoy S metered (de duurste uitvoering) + Q relay: 336,50 + 169
Installatie 1.437,50
BTW: 99

9099 INCL btw

Zowel Sunpower als Enphase zijn dure componenten... Maar als je toch Enphase wil is de P3 niet eens een verkeerde keuze... De Chinese panelen zijn bijna even duur geworden als de P3 minus losse prijs IQ7A

Echter is Enphase wel een dure luxe hier...

De offerte is dus pittig aan de prijs... Maar als hij volgende week kan leggen is iets meer wel wat waard... Opbrengst gaat hard met 58 cent/kWh Eneco model contract.

Kan hij pas in december: absoluut een ander zoeken.
Eens. Neem niet weg dat hij voor extra panelen dus wel ook de hoofdprijs rekent want de gemiddelde kosten per wattpiek zijn niet gezakt.

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-10 13:48
ik krijg a.s.vrijdag 19 panelen van 380 Watt op een schuin dak voor 7700€ inclusief btw.
via zonneplan, een aanrader: www.zonneplan.nl, ik weet niet of ze door heel Nederland leveren, maar het is de moeite waard om dit uit te zoeken.

Na tekenen offerte duurde het 12 weken voor het monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door eddy Cosworth op 14-06-2022 15:15 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@eddy Cosworth shuindak montage is wel aanzienlijk goedkoper dan plat dak (uitgaande van een degelijk systeem).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat het om een 3 fase installatie gaat, kan iemand mij vertellen hoe die panelen dan aangesloten zijn?

Ik lees wel "EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (3P+N) 1" in de offerte, maar waar en hoe wordt dat dan aan elkaar geknoopt?

• Ronald
Bij Enphase verdeel je de micro's over de fasen; je mag er maar zo en zoveel per groep plaatsen.
Met IQ7A is dat maximaal 11 (per fase)

Je kunt dit doen met meerdere strings met 1 fase q-kabel of met 3 fase q-kabel.

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-10 13:48
DukeBox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:00:
@eddy Cosworth shuindak montage is wel aanzienlijk goedkoper dan plat dak (uitgaande van een degelijk systeem).
Snap ik, ik heb echter geen idee hoeveel.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

eddy Cosworth schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:28:
Snap ik, ik heb echter geen idee hoeveel.
Bijv. Esdec FlatFix Fusion is al snel €150 per paneel.

• JoBiggie
Helaas nog steeds zoekende. Ik ben een stuk wijzer geworden mede dankzij dit forum.

Meerdere aanvragen gedaan bij bedrijven in de "buurt" helaas zonder resultaat. Of het was te ver weg 40km of ze zaten al tmt volgend jaar vol en namen ze geen nieuwe aanvragen in behandeling. Ik moest het maar een paar maanden later weer proberen bij ze. Ook dat gedaan alleen hadden ze nog steeds geen tijd.

Nu 2 offertes binnen gekregen van een bedrijf waar ik een goed gevoel bij heb. Omdat de adviseur zelf al aamgeeft dat er waarschijnlijk geen microomvormers nodig zijn. en de panelen niet op het zuiden hoeven te staan voor het beste resultaat.

Hier de 2 offertes ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R-5Y6bkK_LhXfZNoBGDH71a3YI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pfvqaDxxRjjXQomzpqrhFan0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsQEz7_EOpb8pLNRJg5r5Aj4Y7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EpowH1SUAUZk2e8eGMweuBzm.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Prijs voor de eerste variant is okay. Platdak leg materiaal is helaas ernstig duur geworden… sinds overname van Solarstell…nu bekend als blubase

is dit een oost-west legplan?
Zeker in dat laatste geval: is dit maximaal haalbaar? Je zit dan namelijk niet riant boven de minimum Vmpp, dus maar 1 en een beetje paneel schaduw beheer ruimte.

• JoBiggie
Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:47:
Prijs voor de eerste variant is okay. Platdak leg materiaal is helaas ernstig duur geworden… sinds overname van Solarstell…nu bekend als blubase

is dit een oost-west legplan?

Ja klopt

Zeker in dat laatste geval: is dit maximaal haalbaar?

Bedoel je het maximaal aantal panelen water gelegd kan worden? Of de maximale opbrengst?

Je zit dan namelijk niet riant boven de minimum Vmpp, dus maar 1 en een beetje paneel schaduw beheer ruimte.
Dit begrijp ik niet helemaal ik probeer het uit te zoeken en kom er niet uit wat je bedoelt.

En wat zou dan de oplossing zijn?

• Ronald
Je hebt met deze panelen 7x31V in goed licht, 7x29 in iets minder.

Hij schaduw moet die spanning omlaag om zo een beschaduwd paneel deel uit te schakelen. Dat kan omvormer tot 160V

Dus zolang schaduw niet op meer dan 3-4 paneel-derden tegelijk valt gaat alles goed (panelen zijn 3 lange strips naast elkaar portrait gezien)

Met 2x8 zou je dus vrij veel extra marge maken.

• JoBiggie
Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:00:
Je hebt met deze panelen 7x31V in goed licht, 7x29 in iets minder.

Hij schaduw moet die spanning omlaag om zo een beschaduwd paneel deel uit te schakelen. Dat kan omvormer tot 160V

Dus zolang schaduw niet op meer dan 3-4 paneel-derden tegelijk valt gaat alles goed (panelen zijn 3 lange strips naast elkaar portrait gezien)

Ik begrijp het nog niet helemaal. Hoor wat zou ik het beste kunnen vragen aan de zonnepanelen adviseur?

• Ronald
Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:00:

Dit, @JoBiggie

• JoBiggie
Goedemiddag,

Net terug van vakantie en ik heb meteen de vraag neergelegd bij hem.

Ik kreeg de volgende reactie:

Het is inderdaad waar dat het paneel niet meteen alle spanning verliest als er wat schaduw optreedt. Om de opstartspanning van 160V te halen heb je minimaal 5 panelen per string nodig, met deze indeling van 7 zit je ook ruim.
Daarnaast kan de MPP tracker ook nog de uitgangsstroom regelen waardoor je met schaduw niet meteen al je opwek kwijt bent.
Pagina: 1