Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 08:46
Ik had vorig jaar een stroomverbruik van bijna 10k kWh. Beetje veel. Wij hebben een warmte pomp (Climer eh260) daar is een installateur geweest om opnieuw wat in te regelen. Mijn bouwer is failliet kan daar dus niets meer vragen (lang verhaal). Opnieuw ingesteld had ik wel verwacht dat het wat scheelt. De vloer is iig warmer. Maar stroomverbruik bleef hoog.

Nu ben ik bezig geweest om de temperatuur eens aan te passen. Een paar graden lager, deze stond op 58 graden. Heb deze nu eens op 55 graden gezet en zag het stroomverbruik teruglopen. En geen hinder ondervonden. Nu vond ik ook dat er een 'eco' stand op zit. Al vraag ik mij af wat deze nu doet, want een paar dagen met eco stand lijkt mijn stroomverbruik wat toegenomen tov de eco stand uit. Ik verwacht dat een eco stand wat zuiniger met stroom omgaat, maar moet even wat meer testen om een conclusie te kunnen trekken.

Ik kijk naar onderstaand overzicht om te zien hoe wij het op een dag doen. Het stroomverbruik is al wat beter dan wat het was (niet zichtbaar hier), maar kan het nog beter? Wat is het verbruik van een warmtepomp op een dag? Misschien maak ik mij nu druk om niets. Ik heb echter geen referentie kader en daar zoek ik een beetje naar. Hoe hoog staat de temperatuur bij jou op de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFMoVBU68unBbUNNye-z3k9Ahhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQj1GJTm3rIN2hF379qeNgu7.png?f=fotoalbum_large

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Een paar vragen:
- Hoe meet je dit verbruik? Want dit lijkt niet je echte verbruik te zijn, maar gebaseerd op je meter
- Hoe weet je het verbruik van je warmtepomp?
- Je hebt het neem ik aan over SWW? Dus een boiler? Verwarming zou niet aan moeten zijn in mei/juni
- 10k kWh is inderdaad veel, again, is dat je echte verbruik, of is dat op de meter import - export?

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
kan je niet alleen de stroom van de warmtepomp meten want dit is van je hele huis.
Hoezo staat je warmtepomp überhaupt nog aan het is warm zat buiten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:44
Ben wel benieuwd hoe e.e.a. is aangesloten, heb je daar ook foto's van? Als ik het zo lees is het een warmtepompboiler, bedoeld voor sanitair warm water (SWW), niet om een huis mee warm te stoken.

In de brochure staat dat door hem in 'eco' mode te zetten hij alleen de warmtepomp gebruikt en niet het back-up verwarmingselement (die vreet stroom namelijk).

Op het display kun je ook iets van verbruik/prestaties aflezen. Misschien dat even een weekje bijhouden?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2022 16:05 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
Meten is weten:
1x hele boiler verwarmen op COP=1 (verwarmingselement) van 20>60C kost 12kWh.
Je hele huis haalt om en nabij 20kWh per dag in de zomer.
En 10MWh is 27kW per dag gemiddeld door verschil zomer/winter.
Ben bang dat alles elektrisch wordt verwarmd.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Boven de 55 graden zal hij altijd met COP1 verwarmen.

Bij mij staat de boilertemperatuur op 48 graden als ik me niet vergis.
Eén keer per week gaat hij opstoken tot 60 graden (anti-legionellaprogramma). Dat moet je wel erin houden.

[ Voor 71% gewijzigd door psy op 08-06-2022 12:14 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Upbeat78
psy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:12:
Boven de 55 graden zal hij altijd met COP1 verwarmen.

Bij mij staat de boilertemperatuur op 48 graden als ik me niet vergis.
Eén keer per week gaat hij opstoken tot 60 graden (anti-legionellaprogramma). Dat moet je wel erin houden.
Doe jij dat handmatig? Of regelt dat zichzelf?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Upbeat78 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Doe jij dat handmatig? Of regelt dat zichzelf?
Is een instelling. Ik neem aan dat jij een dergelijke instelling ook hebt? Ongeacht merk warmtepomp, iets soortgelijks hebben ze allemaal.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
Is die 55C je stooklijn?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wat ik me alleen afvraag het is juni, is het huis zo slecht geïsoleerd dat je nu nog dagelijks moet verwarmen?
En dan ook nog op 55°, heb je geen vloerverwarming?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:02:
Wat ik me alleen afvraag het is juni, is het huis zo slecht geïsoleerd dat je nu nog dagelijks moet verwarmen?
En dan ook nog op 55°, heb je geen vloerverwarming?
Nee, het is een warmtepompboiler en dan is dat geen heel vreemde temperatuur.

Kan goed zijn dat deze WPB niet efficiënt werkt, maar feitelijk heeft TS volgens mij nog geen idee wat de oorzaak is. Kan deze boiler zijn maar kan ook ergens anders zitten. Dus verbruikers opsporen is het devies.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Wilke Oh ok, te snel gelezen dat het een Climer eh260 was, snapte het al niet 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
- Dit is een warmtepompboiler, niet gewoon een “warmtepomp”. Dat heeft al veel verwarring in de voorgaande posts veroorzaakt, zoals je ziet.

- De Eco mode schakelt inderdaad het backup verwarmingselement uit, (aldus de brochure), waardoor ie inderdaad zuiniger werkt, maar waarschijnlijk zorgt die instelling ook voor een lagere watertemperatuur, waardoor je dus minder warm water uit de kraan kan halen voordat het boilervat leeg is.. (je moet meer warm bijmengen)

Met een energielogger op alleen de warmtepompboiler zou je kunnen controleren of ie vaak het element gebruikt…
In de Warmtepomp-functie gebruikt het apparaat zo’n 400-500W vermogen.
Met het inefficiente backup verwarmingselement gebruikt ie 1500+W vermogen.
(dat wil je dus voorkomen).

Ik heb een Atlantic warmtepompboiler, daar kan ik in de (installateurs)instellingen expliciet instellen dat ie nóóit het elektrische backup element mag gebruiken.
Die instelling is onafhankelijk van de Eco-mode.. Door dat apparaat niet in Eco te zetten (maar in “auto”), en het element uit te schakelen, maakt ie toch gewoon heet water tot 62 graden, maar wel volledig met de warmtepomp. (weliswaar iets minder efficient, maar nog altijd stukken beter dan het element gebruiken).
Met 150 liter scheelt dat zeker in de hoeveelheid beschikbaar water in vergelijking met de 50 graden of zo van de eco-stand.
Misschien zit er bij jouw apparaat ook zo’n instelling om het elektrisch element uit te schakelen.
(maar je hebt wel een veel groter voorraadvat, dus wellicht red je het ook prima met de Eco mode, hangt van je warmwaterverbruik af)

- Hoe zijn de lucht in/uitlaat aangesloten?
Gaan / komen die beide van buiten af? Of (deels) van binnen?

-Indien buiten:
Op wat voor momenten / tijden schakelt het apparaat in om te gaan verwarmen?
Stel dat ie dat alleen ‘s nachts doet, dan kan het best zijn dat in “auto” mode de aanvoer luchttemperatuur dermate laag is dat het apparaat besluit om het backup element te gebruiken.. (het koelt nog best aardig af buiten in deze periode).

Het is zowiezo een goed idee om een warmtepompboiler alleen overdag in te schakelen, dus via het ingebouwde programma geforceerd ‘s nachts uit te laten.
- Dan is de luchttemperatuur hoger, dus kan het apparaat efficienter werken,
- Dan schijnt de zon, en kan het apparaat direct de stroom van de zonnepanelen gebruiken… Indien je die zelf niet hebt, dan in ieder geval de stroom van andere panelen in de straat… Beter voor de energieverdeling en netbelasting.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is je warmwatergebruik?
Als je 'm op 45 zet, scheelt het nog meer stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Upbeat78
BrainCrash schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:34:
Met een energielogger op alleen de warmtepompboiler zou je kunnen controleren of ie vaak het element gebruikt…
In de Warmtepomp-functie gebruikt het apparaat zo’n 400-500W vermogen.
Met het inefficiente backup verwarmingselement gebruikt ie 1500+W vermogen.
(dat wil je dus voorkomen).
Ik heb nu een paar dagen een energiemeter aangesloten op de warmtepompboiler. Verbruik voor warm water is enorm. De thermostaat staat al sinds begin juni uit (op alle kamers). Huiskamer temp. komt niet onder de 21-22 graden.
De energiemeters laten de afgelopen 2 dagen een energieverbruik van 2.5kWh en 1.8kWh zien. Dat is dus enkel voor warm waterverbruik. Op zaterdag stond hij te verbruiken tussen ca 5:30 en 7:00 en 17:00 en 19:30. Op zondag enkel van ca. 10:30 tot 13:30. Op vrijdag was het verbruik zelfs 5.9kWh. Terwijl er dus enkel warm water wordt verbruikt.
Misschien toch eens een installateur langs laten komen om de instellingen eens te bekijken.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Upbeat78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb nu een paar dagen een energiemeter aangesloten op de warmtepompboiler. Verbruik voor warm water is enorm. De thermostaat staat al sinds begin juni uit (op alle kamers). Huiskamer temp. komt niet onder de 21-22 graden.
De energiemeters laten de afgelopen 2 dagen een energieverbruik van 2.5kWh en 1.8kWh zien. Dat is dus enkel voor warm waterverbruik. Op zaterdag stond hij te verbruiken tussen ca 5:30 en 7:00 en 17:00 en 19:30. Op zondag enkel van ca. 10:30 tot 13:30. Op vrijdag was het verbruik zelfs 5.9kWh. Terwijl er dus enkel warm water wordt verbruikt.
Misschien toch eens een installateur langs laten komen om de instellingen eens te bekijken.
Op zondag kan toch 600Wh x 3 is 1,8kWh.
Vermeld ook hoeveel water er is verbruikt op die dagen. Vrijdag kan misschien een anti legionellarun erbij zijn geweest en mag het element bijschakelen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Wat heeft de kamertemperatuur met je warmtepompboiler te maken, waar stook je je cv mee?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik verbruik 1800 a 2000 kWh per jaar voor de l/w warmtepomp met ingebouwde boiler. Dus verwarmen, koelen en douchen.

Met alleen een warmtepomp boiler met zo'n hoog verbruik gaat er iets niet goed. Technisch of kwa instelling.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Upbeat78
Dat lijkt veel, maar bij lange na niet genoeg om 10.000 kWh per jaar te verklaren. Een jaar lang 2.5 kWh per dag is nog geen 1000 kWh. 2.5 kWh is ook maar 0,3 m³ gas equivalent.
Dus zet het in context; hoeveel is er gedoucht in die tijd?

Op vrijdag kan het de legionellarun zijn, 1x per week gaat hij naar een hogere temperatuur en dat kost inderdaad weer stroom. Als het goed is zie je de dag erna een lager verbruik.

Wil je zuiniger? Probeer dan een instelling op 50 of 45 graden. Zolang je douche niet koud wordt, gaat het goed.
Als je een vast leefritme hebt kun je meestal ook zorgen dat hij maar 1x per dag opwarmt, dat is efficiënter dan 2x.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

Volgens mij het is handig om weer terug te gaan naar de basis:
zoals @borft ook aankaart met zijn vragen maar je nooit op hebt gereageerd.

Waar heb je gezien dat je vorig jaar bijna 10k kWh was en hoe heb je dat berekent gezien je ook zonnepanelen hebt.

De afbeelding
De grafiek zegt vrij weinig over het verbruik gezien je ook zonnepanelen hebt.

Bij de tabel isalles bij elkaar opgeteld: 156kWh Hoe komt de energieleverancier daaraan? Ze meten namelijk alleen dat er 77kWh is afgenomen.
je ' TV en geluid' verbruikt bijvoorbeeld in 7 dagen 25kWh dit lijkt mij nogal veel. Waar komen deze gegevens vandaan heb je overal meetmodules zitten of verzint de energieleverancier hier iets.

dus:
1. Geef duidelijk aan hoe je erbij komt dat je een 'te hoog' verbruik hebt.
2. Indien dat dan zo is geef een lijst met alle apparaten in en rondom het huis.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:59
silverball schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Wat heeft de kamertemperatuur met je warmtepompboiler te maken, waar stook je je cv mee?
Er was verwarring of het nou om een warmtepomp of alleen warmtepompboiler ging. Vandaar dat die ruimtetemperatuur nog even genoemd werd. Die kan verder genegeerd worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

[...]

Op vrijdag was het verbruik zelfs 5.9kWh. Terwijl er dus enkel warm water wordt verbruikt.
Op onderstaand plaatje gebruikt mijn Esanico V4 200L 2,65 kWh nadat ie daarvoor 12 dagen in de vakantiestand stond met 0 kWh verbruik. Ik mag er van uitgaan dat het water afgekoeld was naar 20 graden in die tijd. Dus waar jou 5,9 kWh vandaan komt?????
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn3mKEELzfkLwaRR30PbuyclPaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55cgcepbrxJwvdDLRJipOnIW.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand plaatje krijg je een idee wat mijn wpb gebruikt. Staat op 52 graden afgesteld.
2 personen, 80 m3 water voor SWW(geen bad)wasmachine/vaatwasser/klein beetje tuin enz…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zgEn32pT0mG-AnEHU_P-PS5K7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UmBovgb57ZbtXHkxslVo8hG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXHmwMc9NdQSqmOVF5oTvyFpbpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcOUmRZhZUc7QiWlnohNY9hU.png?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Pagina: 1