Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Johannes456
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-04 09:23
Beste techneuten,

Momenteel verwam ik mijn huis met een airco/warmtepomp, hier ben ik zeer tevreden over. Voor de echt koude dagen en tapwater gebruik ik mijn cv ketel van 20 jaar oud. Omdat ik nu nog maar 500 kuub per jaar aan gas verstook dacht ik zelf in eerste instantie aan een ouderwetse gasketel.

Toch word dat om mij heen nu wel afgeraden, maar wat zou dan in mijn situatie een goed alternatief zijn voor de gasketel?
Ik heb nog een praktisch lege zolder en dak. Op het dak kan ik heatpipes installeren en ik zou een buffervat op zolder kunnen plaatsen. Maar dan nog zal ik hoe dan ook winters bij moeten verwarmen met iets?

Ik woon in een 2 onder 1 kap woning. Woning is van de jaren 60 en heb kachels aan de muur, dus geen vloerverwarming. Vloer ramen en muren zijn goed geisoleerd, zolder niet. ( Staat nog op mijn to-do lijstje)
Ook heb ik 9 zonnepanelen maar het gros hiervan word gebruikt voor de airco, maar kan dus nog uitbreiden

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kachels aan de muur klinkt als gevelkachel, maar je bedoelt denk ik radiatoren.

Met zo weinig gas verbruik zal het budget beperkt zijn; ik denk dat een grote warmtepompboiler zoals de Atlantic Galaxi Eco een doelmatige oplossing is.
Instellen op 45-50 graden, twee dak/geveldoorvoeren maken (250mm).
De radiatoren kunnen op de spiraal; een thermostaat schakelt de circulatiepomp.
Hij stopt wel bij -7, daaronder wordt het COP1, dus voor het oosten/noorden minder geschikt.

Jammer dat de Calypso Split geen spiraal heeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Johannes456 Als je moet bij verwarmen dan is je Airco warmtepomp dus te klein of te weinig?
Afgelopen winter hebben wij de CV ketel niet meer aan gehad en alleen met de Airco verwarmt.
Dus kijken of er nog een Airco bij kan of een grotere zodat je de CV ketel niet meer nodig hebt en je hebt zonnepanelen dus die stroom is heel veel goedkoper dan gas.
Voor warm water zou je dan een warmtepompboiler kunnen nemen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Johannes456
@HereIsTom ik denk inderdaad dan te klein, wat ik wel raar vind want heb een 5Kw unit buiten hangen. Het grote nadeel is dat hij bij vol vermogen veel lawaai maakt wat dan vervelend word.

Buiten unit is 2MXM50M9. Binnendeel in de woonkamer is FTXP50N, en in mijn slaapkamer hangt nog een 20N. Alles Daikin.
Inhoud van mijn woonkamer is ongeveer 100 m3, buitenunit zou tot 160 m3 moeten kunnen halen, volgens Daikin.

@Proton_ ja klopt ik bedoel inderdaad radiatoren. Die optie van jou lijkt mij meer voor een gemiddeld gezin? Ik woon maar alleen. Maar inderdaad dat zijn forse prijzen om van dat beetje gas af te komen

• HereIsTom
@Johannes456 Een 5kW binnen- en buitenunit zou genoeg moeten zijn, mits redelijk geïsoleerd.
Hier hangt een MHI 3,5kW in de woonkamer/open keuken en die kreeg het afgelopen winter makkelijk warm.

Hoe lang heb je die al hangen, anders eens de installateur er naar laten kijken, veel lawaai met een Daikin lijkt me ook niet te kloppen, misschien moet hij worden bijgevuld.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Johannes456 voor mijn plan heb je een grotere unit nodig: de spiraal zit in de onderste helft, dan houd je de bovenste helft warm om te douchen.
Ook wil je wel een compressor met wat power, deze 900W compressor geeft bij kou nog zeker 2 kW warmte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Voor deze situatie een warmtepompboiler voor vervanging van het tapwater.

De airco's zouden toereikend moeten zijn. Wat je kan proberen is voor de echt koude dagen met minder of geen temperatuur verlaging te werken. Dan hoeven de airco's minder warmteverschil te overbruggen en komen ze eerder op het punt dat ze de temperatuur alleen moeten bijhouden.
Andere optie is eerder beginnen met verwarmen op een stand die je nog prettig vind. Doen ze er wel wat langer over maar resultaat is hetzelfde.

[ Voor 18% gewijzigd door D-dark op 07-06-2022 16:05 ]

• Johannes456
Heb zojuist contact gehad met mijn instalateur van de airco. Hij zegt ook dat ik zeker met deze installatie mijn huis kan verwarmen. Het probleem zal waarschijnlijk zijn wat @D-dark ook aangeeft. Ik doe hem savonds uit zodat hij de volgende dag weer flink moet stoken om weer op zijn setpoint te komen. Ook moet ik de ventilatie op auto modus houden. Hopelijk gaat het met deze veranderingen lukken, dan hoef ik alleen een warmtepompboiler voor het tapwater

• HereIsTom
@Johannes456 Hoeveel koelt het dan ‘s nachts af? Hier is het in de winter bij koud weer ‘s morgens 16°, dan blaast hij half uurtje, maar daarna gaat hij rustige draaien.
Anders bij echt koud weer, laat je ‘m ‘s nachts draaien op 18°.
Hoe lang hangen ze al en wanneer voor het laatst onderhoud en maak je zelf wel eens de filters schoon?

• Johannes456
Het koelt in de winter af naar 15 graden, dan springt de cv ketel bij. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hooft in dat het met die tips gaat helpen. Oktober 2020 zijn ze geplaatst, heb nog geen onderhoud gehad. Elke eerste zaterdag van de maand(alleen wintermaanden) maak ik de filters even schoon. Maar jij verwarmt dus met 3.5kw, hoe groot is je kamer dan?

• HereIsTom
Ok dan hangen ze nog niet zo lang, maar gaat wel lukken hoor, als het echt koud wordt gewoon CV uit laten en Airco door laten draaien op 18°, is goedkoper dan met gas.
Hier hangt hij in de open keuken die samen met de kamer zo’n 52m2 is.

[ Voor 17% gewijzigd door HereIsTom op 07-06-2022 23:33 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Johannes456 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:52:
Het koelt in de winter af naar 15 graden, dan springt de cv ketel bij. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hooft in dat het met die tips gaat helpen. Oktober 2020 zijn ze geplaatst, heb nog geen onderhoud gehad. Elke eerste zaterdag van de maand(alleen wintermaanden) maak ik de filters even schoon. Maar jij verwarmt dus met 3.5kw, hoe groot is je kamer dan?
En daar hebben we het probleem te pakken.
Dat is in de ochtend een temperatuur van 5 graden om te overbruggen. Toch een behoorlijk warmteverlies.

Dan kan je beter op stand auto draaien ook in de nacht en de temperatuur constant houden.
Wel iets hoger verbruik vanwege de lagere temperaturen maar kan dan rustiger draaien daar alleen het warmteverlies gecompenseerd moet worden.

De andere optie is dat je via timers / app bediening gaat werken en de airco eerder laat starten zodat de kamer al op temperatuur is als je uit je bed komt.

In een jaren 60 huis kon je met je cv nog prima zo'n nachtverlaging aan. Genoeg radiator oppervlakte en met hogere temperaturen die je erin stopt behoorlijk wat afgifte.

Maar met airco's en lucht-water warmtepompen moet je met minder energie rekenen en er veel meer tijd voor uittrekken. En dan is het vreemd gezien 24 uur op dezelfde temperatuur de beste optie, of minimale nachtverlaging zodat je niet op het koudste punt van de nacht hoeft te verwarmen. Dat kan je combineren met 's avonds langer doorstoken tot een uurtje of 2400 a 0100 en dan pas je nachtverlaging laten ingaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
Zie je overigens nog mogelijkheden om het warmteverlies te beperken? Dingen als HR++ glas ter vervanging van dubbel glas, vloerisolatie en dakisolatie?

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
_JGC_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:05:
Zie je overigens nog mogelijkheden om het warmteverlies te beperken? Dingen als HR++ glas ter vervanging van dubbel glas, vloerisolatie en dakisolatie?
Precies dit, je geeft aan dat je zolder nog niet geïsoleerd is terwijl je vaak veel warmte verliest via het dak. Als die isolatie op orde is zal je temperatuur minder gaan schommelen en kan je het waarschijnlijk af met de verwarming die je nu hebt. Dan heb je alleen een alternatief nodig voor je sww, daar zijn meerdere oplossingen voor maar een warmtepompboiler is een veelgebruikte.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 21:33
_JGC_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:05:
Volgens mij moet je het hierin zoeken inderdaad.. Alle opties hierboven is natuurlijk prachtig, maar een woning die afkoelt naar 15 graden is het echte probleem.. Alles daarbovenop is plakwerk...

Niet helemaal te vergelijken natuurlijk (heb een WP) maar mijn jaren 80 woning koelt ongeveer 1 graden af in de wintermaanden (WP staat uit van 22 tot 10). Ik zou eerst je warmteverlies gaan beperken zover je kan, daar zit je probleem vooral gok ik zo. Als je dat oplost, dan pak je het echte probleem aan..

• Johannes456
@_JGC_ ja ik wil daar zeker wel in inversteren als ik er ook weer voordeel uit kan halen. De zolder ga ik deze zomer isoleren, dat zal zeker helpen.

Daarnaast zou ik jullie advies wel eens willen weten over mijn glas in de woonkamer. Ik heb 2 grote ruiten van 3 bij 1.60(wel verdeeld over 4 raampjes maar alles in een kozijn)
Afgelopen winter heb ik op 6 december een infrarood meting gedaan, hieronder het resultaat. En volgens mij heb ik geen hr glas?
Op 6 december 2021 was het gemiddeld 3 graden op die dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guhIZfHigiJQQfOd4gG989auqAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elxreJk7qSOBGPMaFPc93YHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFyDx708hCBnK_aXtLLLTesWZvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRzPxXgep9RjGB4ykjvfLsrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V_fFFujYQ77oNa0uB_BnqvUpGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR7zGb0j2ZtGQ8soXTjeyAIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg4Qq0ImkbJvF-w-VpfGQDg9ReM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGAgEZyBRQd7c21BEvDoDSZJ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1