Mening gevraagd over 4 offertes voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
Goedemorgen!

Zoals velen zit ik een traject voor zonnepanelen op mijn daken. Ik heb nu een viertal offertes van drie aanbieders en hoor graag jullie mening hierover. Met name over het nut van panelen op NO-zijde dat ik wel inzie maar alle aanbieders terughoudend of zelfs afradend in zijn.

Om nog rekening mee te houden, de volgende zaken staan nog op de wensenlijst voor de komende 5 jaar:
- warmtepomp ((in 0-1 jaar)
- overkapping in achtertuin, met plek voor 3-4 panelen (in 1-3 jaar)
- EV (in 2-5 jaar)
- dakkepel NO-zijde (2-5 jaar)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGPzr19X8WE0ZdpOezWoebGbcVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQzuO2t7SjABpy1lM6QQXWna.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak uitbouw op ZW:
Plat dak dakkapel op ZW:
Schuin dak op ZW:
Schuin dak op NO:
Schaduw
Vrijwel geen last van schaduw.
Jaarverbruik
Huidig verbruik: 4100 kW

Gepland:
2022: hybride warmtepomp
0-5 jaar: EV
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Doel is beste netto rendement op lange termijn (30+ jaar). Budget: 6-9k (na aftrek btw)
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ik hou van grafieken en data, dus hoe specifieker, hoe beter. Echter wel met de bestaande oplossingen van fabrikanten.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
Panelen: 8x (5+3) Trina Solar Vertex Mono Full Black 385Wp 1.S (3160Wp)
Omvormer: Enphase IQ7+ 3-fase
Montagesysteem + garanties
Materiaalkosten
Arbeidsloon installatie
Registreren systeem + inrichten monitoring
Totaal pakketprijs incl btw: = €6509,80

Meerwerk:
BTW-service (gratis)
Extra dakvlak = €199
Verhuislift = €338
Modulekast (12 modules) = €50
Enphase Envoy-S Standard = €0
Totaal meerwerk incl btw = €587

Totaal incl btw = €7096,80
Totaal excl. btw = €5945,12
€/Wp = €1,91
Offerte 2
Panelen: 8x (5+3) Sunpower Maxeon3 415Wp (3320Wp) BLK à 567,75 = €4.542
Omvormer: SMA SB 3.6 = €1.238,94
Arbeidsloon installatie = €900
Materiaalkosten = €946,45
Overige kosten (lift, etc) = €120
Pakketkorting = -€340
Totaal = €7407,39
€/Wp = €2,23
Offerte 3
Panelen: 11x (5+3 ZW + 3 NO) Sunpower Maxeon3 415Wp (4565Wp) BLK à 567,75 = €4.542
Omvormer: SMA SB 3.6 = €1.636,50
Arbeidsloon installatie = €1000
Materiaalkosten = €1159,50
Overige kosten (lift, etc) = €120
Pakketkorting = -€600
Totaal = €9561,25
€/Wp = €2,09
Offerte 4
Panelen: 11x (5+3+3) AEG AS-M1202Z-BH glas-glas 365Wp (4015Wp)
Omvormer: Enphase IQ7+ 3-fase (+ materiaal)
Enphase Envoy-S Metered
Montagesysteem (incl. onbelast systeem dakkapel)
Materiaalkosten
Arbeidsloon installatie
Totaal pakketprijs incl btw: = €7665,90
€/Wp = €1,91
Regio
Randstad, Noord-Holland, langs de kust.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Zoals gezegd kijk naar de lange termijn, zowel in kwaliteit als rendement. Volgens mijn eigen berekeningen komt bij 8 panelen (dus alleen op ZW) offerte 4 er het beste uit. Diezelfde berekening laat echter ook zien dat 3 extra panelen in de nok op NO wel degelijk gunstig is qua opbrengst (gerekend met 50% zonopbrengst) als in offerte 2 en 3 (zelfde aanbieder) met elkaar vergelijk.

Zou top zijn als iemand een berekening in een van de tools kan nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Na wat verdiepend onderzoek heb ik mijn twijfels gekregen over de aanbieder van offerte drie. Ik denk niet dat ik het aandurf om hen de panelen op mijn dakkapel te laten installeren. Ik ga nog kijken voor nieuwe aanbieders, maar als ik nu moet kiezen zou ik voor de set met Sunpowers gaan. Al heb ik nog wel twee vragen waar wellicht iemand iets zinnigs over kan zeggen:
  1. hoe verhouden de Sunpower panelen zich tot glas-glas panelen van bv Solarwatt als het gaat om langdurige (>25 jaar) opbrengst en kwaliteit?
  2. zijn de Enphase-omvormers voor mij logisch als ik ook panelen op NO neem en later (zelf) nog extra panelen- wil toevoegen op de overkapping die nog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Heb je er rekening mee gehouden dat je bij offerte 1 excl BTW en rest van offertes incl BTW hebt gerekend?
Dit maakt dat offerte 1 niet goedkoper is dan rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
Ze zijn allemaal nogal aan de prijs...

Sunpower zijn leuke panelen, maar erg duur voor 2% meer opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Die offertes zijn allemaal obsceen hoog.

Vrijwel geen last van schaduw en 2 dakvlakken? Die dakkapel zou ik laten.

Waarom niet gewoon een string-omvormer met 2 MPPT's en dan NO vol leggen? Of tenminste zo vol dat je een 1-fase omvormer met overdimensionering van makkelijk 50% of meer vol krijgt? (Dus zeg maar 6 kW aan panelen op een 4 kW omvormer).

Ik weet dat alles duurder is geworden, maar dit moet echt dichter bij €1/Wp kunnen komen. Laat het €1,20 zijn want inflatie. Maar huidige aanbod is veel en veel te duur, lijkt mij. (edit: ik bedoel wel ex BTW, voor alle duidelijkheid).

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 07-06-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
99ruud99 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 05:48:
Heb je er rekening mee gehouden dat je bij offerte 1 excl BTW en rest van offertes incl BTW hebt gerekend?
Dit maakt dat offerte 1 niet goedkoper is dan rest.
Helaas zijn alle offertes allemaal excl. btw. Alleen bij offerte 1 hebben ze de deelprijzen incl btw gedaan en pas op het eind de btw verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Wilke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:01:
Die offertes zijn allemaal obsceen hoog.

Vrijwel geen last van schaduw en 2 dakvlakken? Die dakkapel zou ik laten.

Waarom niet gewoon een string-omvormer met 2 MPPT's en dan NO vol leggen? Of tenminste zo vol dat je een 1-fase omvormer met overdimensionering van makkelijk 50% of meer vol krijgt? (Dus zeg maar 6 kW aan panelen op een 4 kW omvormer).

Ik weet dat alles duurder is geworden, maar dit moet echt dichter bij €1/Wp kunnen komen. Laat het €1,20 zijn want inflatie. Maar huidige aanbod is veel en veel te duur, lijkt mij.
NO vol leggen wil ik niet want zoals al aangeven staat een dakkapel aan die kant nog op de wensenlijst. Drie panelen in de nok zou wel moeten passen.

Ik vind het zelf ook aan de prijs maar het zijn wel drie totaal verschillende soorten aanbieders, dus het zit ‘m ook wel in de huidige markt. En dan moet je er nog 8-15 of zelfs 28 (!) weken op wachten. Maar ik ga sowieso nog wel wat extra prijzen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
Hoe belangrijk is data? Want je dak lijkt me heel geschikt voor een stringomvormer. Maar ja, dat levert wel minder gegevens op dan als je per paneel kunt bijhouden.
En ik vraag me af wat de meerwaarde van de Sunpower en AEGs is. Even een willekeurige leverancier, met een stringomvormer en geen A-panelen, die de prijzen op de site heeft staan geeft me voor 12 panelen een bedrag vanaf €5000, inclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 21:33
De offertes zijn allemaal zeer aan de prijs, zou zeker verder kijken maar accepteer idd wel zeer lange levertijden.

Ik zou toch proberen een installateur over te halen voor een simpel string systeem met een omvormer met 2 mppt trackers en dan je NO dak eerst gewoon ook maximaal vol gooien. Dit zou je euro/wp kosten moeten drukken aangezien je voor die extra panelen niet de voorrijkosten meer hoeft te betalen.

Wanneer je over paar jaar die overkapping in de tuin gereed hebt en je wilt een dakkapel plaatsen dan kan je eventueel panelen van je NO dak weghalen en daar naartoe verplaatsen. En ga ook voor een dakkapel waar panelen op kunnen. Je hebt dan in ieder geval al 1-3 jaar productie met 100% saldering mee gepakt van een systeem waarvan je gemiddelde euro/wp ook gedrukt is door die extra NO panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
celshof schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:37:
Hoe belangrijk is data? Want je dak lijkt me heel geschikt voor een stringomvormer. Maar ja, dat levert wel minder gegevens op dan als je per paneel kunt bijhouden.
Zoals gezegd vind ik data interessant, maar zal ik het doen met wat bij de installatie komt. Dus als een string-omvormer voor mij de beste optie is qua installatie, zal ik het doen met de monitoring die daarbij komt. Geen prio dus.
En ik vraag me af wat de meerwaarde van de Sunpower en AEGs is. Even een willekeurige leverancier, met een stringomvormer en geen A-panelen, die de prijzen op de site heeft staan geeft me voor 12 panelen een bedrag vanaf €5000, inclusief BTW
Noem me naÏef, maar ik vind het zelf wel prettig als de panelen van een een grotere speler of organisatie vandaan komen mocht een garantiesituatie zich voordoen. Dat hoeft natuurlijk geen Sunpower te zijn natuurlijk, maar ik ben wel afhankelijk van waar de installateur mee werkt.

Talesun zie ik nu pas voor het eerst (net als de Trannergy omvormer) en van wat ik lees bestaan ze ook nog niet zo heel lang. Betrouwbaarheid is gemiddeld (volgens aanbieder uit jouw link) idem voor testscores die ik vind. Komt op mij over als een budgetoptie. Niks mis mee natuurlijk, maar past niet helemaal bij mijn voorkeur.

Mijn oog valt dan sneller op hun LG-pakket, dus daar zal ik nog wel even naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
mathijshooi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:05:
De offertes zijn allemaal zeer aan de prijs, zou zeker verder kijken maar accepteer idd wel zeer lange levertijden.

Ik zou toch proberen een installateur over te halen voor een simpel string systeem met een omvormer met 2 mppt trackers en dan je NO dak eerst gewoon ook maximaal vol gooien. Dit zou je euro/wp kosten moeten drukken aangezien je voor die extra panelen niet de voorrijkosten meer hoeft te betalen.

Wanneer je over paar jaar die overkapping in de tuin gereed hebt en je wilt een dakkapel plaatsen dan kan je eventueel panelen van je NO dak weghalen en daar naartoe verplaatsen. En ga ook voor een dakkapel waar panelen op kunnen. Je hebt dan in ieder geval al 1-3 jaar productie met 100% saldering mee gepakt van een systeem waarvan je gemiddelde euro/wp ook gedrukt is door die extra NO panelen.
Daar heb je wel een punt, alleen dan moet er later alsnog iemand langskomen om de boel op NO eraf te halen, aan te passen en te verplaatsen. Dus dat voordeel van voorrijkosten en arbeidsuren gaat dan niet meer op. Maar de paar jaar extra opwek telt natuurlijk wel mee, dus dat zal ik nog eens doorrekenen.

Ik reken nu voor NO-dak met 50% van de maximale opbrengst, een gemiddelde van wat ik in de diverse tabellen heb gelezen. Is dat een realistisch percentage? Er staan aan die kant wel wat bomen die iets hoger zijn dan de dakgoot, dus onderin NO-dak zal opbrengst stuk minder zijn, zoals ook Zonatlas laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00

BramT

Rule #1

Zoals anderen dat aangaven is het behoorlijk aan de prijs inderdaad. Ik ben momenteel ook met wat offertes bezig en verwacht vandaag/morgen de knoop door te hakken.
Mijn 'mooiste' offerte die ik heb liggen momenteel betreft 20x Monokristallijn Fullblack 375Wp Sunpower met 20x Enphase IQ7A micro omvormers. All in voor ~10500 excl btw. Dat komt op ~1.40 €/Wp.
Ik heb nog een andere offerte liggen met praktisch hetzelfde materiaal voor ~1.20 €/Wp, maar daar heb ik wat minder vertrouwen in gezien de reviews bij die partij.

Heeft dat (het grote prijsverschil) misschien met de regio te maken? Ik zit in Brabant.
Overigens geven alle partijen aan dat de prijzen momenteel erg onvoorspelbaar zijn en het waarschijnlijk over 1 a 2 weken alweer anders (=duurder) is.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
BramT schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:24:
Zoals anderen dat aangaven is het behoorlijk aan de prijs inderdaad. Ik ben momenteel ook met wat offertes bezig en verwacht vandaag/morgen de knoop door te hakken.
Mijn 'mooiste' offerte die ik heb liggen momenteel betreft 20x Monokristallijn Fullblack 375Wp Sunpower met 20x Enphase IQ7A micro omvormers. All in voor ~10500 excl btw. Dat komt op ~1.40 €/Wp.
Ik heb nog een andere offerte liggen met praktisch hetzelfde materiaal voor ~1.20 €/Wp, maar daar heb ik wat minder vertrouwen in gezien de reviews bij die partij.

Heeft dat (het grote prijsverschil) misschien met de regio te maken? Ik zit in Brabant.
Overigens geven alle partijen aan dat de prijzen momenteel erg onvoorspelbaar zijn en het waarschijnlijk over 1 a 2 weken alweer anders (=duurder) is.
Misschien wel, hier regio Utrecht en zitten de offertes ook allemaal >€2,00 per WP.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
BrieJan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Daar heb je wel een punt, alleen dan moet er later alsnog iemand langskomen om de boel op NO eraf te halen, aan te passen en te verplaatsen. Dus dat voordeel van voorrijkosten en arbeidsuren gaat dan niet meer op. Maar de paar jaar extra opwek telt natuurlijk wel mee, dus dat zal ik nog eens doorrekenen.

Ik reken nu voor NO-dak met 50% van de maximale opbrengst, een gemiddelde van wat ik in de diverse tabellen heb gelezen. Is dat een realistisch percentage? Er staan aan die kant wel wat bomen die iets hoger zijn dan de dakgoot, dus onderin NO-dak zal opbrengst stuk minder zijn, zoals ook Zonatlas laat zien.
Als je ze niet zelf er af haalt heb je een punt. Blijft natuurlijk het voordeel van extra productie in tijden van hoge energie prijzen en 100% saldering. Gezien jouw plannen qua ev en wp zou ik wel voor maximale pv productie gaan.

Je zou zelf een account kunnen aanmaken voor de solaredge designer, werkt echt heel makkelijk.

Welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
BrieJan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:16:
Zoals gezegd kijk naar de lange termijn, zowel in kwaliteit als rendement.
Are you? Want de kosten van het geen waar je nu mee bezig bent stijgen nogal de pan uit. Dit ga je nooit rendabel krijgen.
De 11 paneel setup gaat je max ~3400kwh/jaar opbrengen. Dat dekt je huidige verbruik niet eens. Laat staan een warmtepomp en EV en laat staan de afbouw van de saldering.
Binnen de levensduur van deze laatste 2 ga je niet echt veel terugverdienen. Je rekent met 30 jaar maar zowel de panelen als de WP en EV moeten voor deze tijd al vervangen worden.

[ Voor 36% gewijzigd door B4llistic op 07-06-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit dus, en dan heb je ongeveer al wel het meest dure/premium spul (nou ja, met REC kun je het nog duurder krijgen veronderstel ik). IQ7A x 20 tikt lekker aan in elk geval (om nog te zwijgen van de kabels ertussen). Dus moet je nagaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
Jezus, wat een prijzen. Ik heb vorig jaar op mijn huis 11x355Wp Jinko's laten leggen met een dual-string (serieel dus) omvormer van GoodWe. Dat was €3300, €0,85/Wp

Op de garage heb ik zelf 11x455Wp Jinko's gelegd, wederom met een dual-string Goodwe. Dat kostte me €0,65/Wp.

Ik wil best geloven dat door logistieke problemen en hogere vraag de prijzen gestegen zijn, bv. met 10-20%. Deze prijzen zijn echt gestoord. Als ik €6-7k kan krijgen om 8 paneeltjes op een huis te plakken moet ik misschien ook zonnepaneel installateur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-06 20:32
Of gewoon even wachten, als de recessie er eenmaal is, zakt het wel...

Waarom in dit geval string omvormer? De hoeken zijn toch niet gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
hjkv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:07:
Jezus, wat een prijzen. Ik heb vorig jaar op mijn huis 11x355Wp Jinko's laten leggen met een dual-string (serieel dus) omvormer van GoodWe. Dat was €3300, €0,85/Wp

Op de garage heb ik zelf 11x455Wp Jinko's gelegd, wederom met een dual-string Goodwe. Dat kostte me €0,65/Wp.

Ik wil best geloven dat door logistieke problemen en hogere vraag de prijzen gestegen zijn, bv. met 10-20%. Deze prijzen zijn echt gestoord. Als ik €6-7k kan krijgen om 8 paneeltjes op een huis te plakken moet ik misschien ook zonnepaneel installateur worden.
Kun je ze dan bij mij komen leggen? 😉

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan

Zo, dat scheelt idd flink. Zou je misschien jouw aanbieder in een DM willen delen met me? Dan kan ik een vergelijkende offerte opvragen. Velen hier in de buurt maken al niet eens meer tijd voor een offerte. 😞 En wellicht willen ze ook wel wat verder rijden tegen extra voorrijkosten. 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
HereIsTom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Kun je ze dan bij mij komen leggen? 😉
Als je een plat dak hebt waar ik veilig kan werken kunnen we het daar best over hebben. Ik kan je garanderen dat ik dan onder de €2/wp zit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik werk bij een installateur en weet wat van prijzen. Maar deze offertes zijn gekkenwerk.

Waarschijnlijk zijn ze lomphoog omdat er tekorten zijn en mensen dat geld toch wel willen uitgeven. Ik zou zeggen: niet doen. Eerst maar eens kijken of er wat te verbeteren valt aan de isolatie. In welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
MarkS90 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:42:
Ik werk bij een installateur en weet wat van prijzen. Maar deze offertes zijn gekkenwerk.

Waarschijnlijk zijn ze lomphoog omdat er tekorten zijn en mensen dat geld toch wel willen uitgeven. Ik zou zeggen: niet doen. Eerst maar eens kijken of er wat te verbeteren valt aan de isolatie. In welke vorm dan ook.
Eens, maar dat is dus allemaal el gebeurd. Zo'n 10 jaar jaar terug hele huis gestript, geisoleerde betonvloer in, HR++-glas overal (zelfs in de garage) en 140mm isolatie in het dak. Afgelopen december zijn de spouwmuren geisoleerd. Dus los van wellicht wat kieren dichten en een paar rolluiken valt er weinig meer te isoleren hier.

Dus van verbruik voorkomen gaan we nu naar verbruik optimaliseren. Dus: zonnepanelen en warmtepomp. En natuurlijk ons eigen gedrag wat aanpassen maar daar heb ik minder invloed op hier in huis. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
hjkv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Als je een plat dak hebt waar ik veilig kan werken kunnen we het daar best over hebben. Ik kan je garanderen dat ik dan onder de €2/wp zit :+
Zonnepanelen offerte, hoeveel op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Hier 24 panelen, 2 dakvlakken, SMA stringomvormer 3 fasen 6kW. Ruim 9300Wp voor €1,12 per wp ex btw.
(Grootste deel van de panelen op noord, vandaar de wat klein lijkende omvormer)
Hele nette prijs denk ik. (Mogelijk iets laag door in verhouding kleine omvormer)

Birdblockers inclusief.

[ Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 08-06-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
B4llistic schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:02:
[Are you? Want de kosten van het geen waar je nu mee bezig bent stijgen nogal de pan uit. Dit ga je nooit rendabel krijgen.
Yes I am. Want ik wist natuurlijk niet wat de prijzen zouden zijn op voorhand. Deze partijen heb ik ongeveer tegelijk aangeschreven en door drukte duurde het 5-6 weken voor ik alle offertes binnen had. En ja, ik schrok ook bij de eerste offerte, zeker in vergelijk met een offerte die ik 3-4 jaar geleden had van 4k (had ik toen maar... |:( )

En ja ik had wel vernomen dat Sunpower top notch is, maar zonder echte prijzen kan ik niet vergelijken.Vandaar de keuze voor verschillende aanbieders. Plus nog 3 anderen maar die zeiden of "te weinig plek" - vanaf hun monitortje - of ze reageerden überhaupt niet.
De 11 paneel setup gaat je max ~3400kwh/jaar opbrengen. Dat dekt je huidige verbruik niet eens. Laat staan een warmtepomp en EV en laat staan de afbouw van de saldering.
Binnen de levensduur van deze laatste 2 ga je niet echt veel terugverdienen. Je rekent met 30 jaar maar zowel de panelen als de WP en EV moeten voor deze tijd al vervangen worden.
Ik snap je punt niet. Een WP en EV zorgen toch niet voor minder rendement? Juist eerder voor meer, als je deze tijdens opwekuren van stroom voorziet. Lastiger bij WP, maar heel goed te doen bij EV. Dagje thuiswerken en auto laden. _/-\o_

En wat betreft levensduur panelen, lees ik daar ook juist heel andere verhalen over en dat die 30 of 40 jaar garantie eerder marketingtaal is omdat ze dat hoogstwaarschijnlijk toch wel gaan halen met de beloofde opwekgarantie. Maar garantie is sowieso altijd meer een gevoel dan een rationele beslissing, want niemand weet hoe de wereld er over 10, 20 of 30 jaar uitziet. Heck, wie had 2,5 jaar terug gedacht dat we van een pandemie in een oorlog en energiecrisis zouden rollen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

hjkv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:07:

Inderdaad. In 2020 heb ik nog 31 panelen gekocht met 3 inverters van 3,6KW erbij (Growatt) en pannendak montagemateriaal voor 20 panelen en platdak voor 11 panelen + bekabeling etc etc. Montage zelf gedaan. Na teruggave BTW voor exact €5000.

5000/10.385 = €0,48 per wattpiek. Goede timing gehad denk ik :)

Ik wilde er nog graag 9 bij leggen op mijn garagedak, van die hele lange, maar voorlopig wacht ik nog even. Eerst de warmtepomp en hopen dat de prijzen zakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 07-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fairy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Inderdaad. In 2020 heb ik nog 31 panelen gekocht met 3 inverters van 3,6KW erbij (Growatt) en pannendak montagemateriaal voor 20 panelen en platdak voor 11 panelen + bekabeling etc etc. Montage zelf gedaan. Na teruggave BTW voor exact €5000.

5000/10.385 = €0,48 per wattpiek. Goede timing gehad denk ik :)

Ik wilde er nog graag 9 bij leggen op mijn garagedak, van die hele lange, maar voorlopig wacht ik nog even. Eerst de warmtepomp en hopen dat de prijzen zakken.
Dat was zo'n beetje de goedkoopste tijd, kocht ook 410Wp paneeltjes voor 169,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Holy Moly, ik heb 8 weken geleden panelen besteld, 2 weken geleden zijn ze gelegd. 1,04eu/wp ex btw. En dat was best hoog, omdat ik een relatief kleine platte dak heb. In Flevoland trouwens. De prijzen die je noemt zijn echt hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
Als je het beste wil bereiken, zul je meer moeite moeten doen.

Maak zelf in Sunny of Solaredge (alleen om te berekenen) je huis en ga passen wat er op kan. Vervolgens offertes aanvragen voor exact dat wat je wil.

Scheelt de zonneboeren tijd en weten ze meteen dat ze je geen onzin aan kunnen smeren.

Ik kreeg op mijn huis offertes van max 7.600Wp op 3 dakvlakken. Meer paste echt niet. Maar als ik gewoon de dakpannen tel en alles uitmeet, past er toch prima 10.000Wp op 2 dakvlakken en dat wordt nu over 3 weken gelegd door een partij die ik gewoon gevraagd heb welke panelen hij kon leveren, en of hij daarmee mijn dak op mijn manier wou leggen. Prijs was 0.9 e/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Ter vergelijk:

Als ik het pakket met de 11 AEG-panelen en Enphase-omvormers zelf zou bestellen bij dan ben ik bij Winkelman inclusief installatie en excl. btw €6445,- kwijt. Dat komt ook al op €1,60/Wp. En dat is dan nog zonder montage op dakkapel met duur balastvrij systeem.

Zonder installatie kom ik bij Winkelman op €1,31/Wp voor dezelfde set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
FireAge schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:09:
Als je het beste wil bereiken, zul je meer moeite moeten doen.

Maak zelf in Sunny of Solaredge (alleen om te berekenen) je huis en ga passen wat er op kan. Vervolgens offertes aanvragen voor exact dat wat je wil.

Scheelt de zonneboeren tijd en weten ze meteen dat ze je geen onzin aan kunnen smeren.

Ik kreeg op mijn huis offertes van max 7.600Wp op 3 dakvlakken. Meer paste echt niet. Maar als ik gewoon de dakpannen tel en alles uitmeet, past er toch prima 10.000Wp op 2 dakvlakken en dat wordt nu over 3 weken gelegd door een partij die ik gewoon gevraagd heb welke panelen hij kon leveren, en of hij daarmee mijn dak op mijn manier wou leggen. Prijs was 0.9 e/Wp.
Ja, dat ga ik zeker nog even doen in een van de systemen nabootsen.

En van dat zelf meten kan ik beamen want bij allemaal zeiden ze op voorhand dat er onder mijn dakkapel onvoldoende plek was. Maar met rolmaatje erbij meet ik ruim 140cm van dakrand tot kozijn dakkapel, dus dat past en dat werd bij de schouwingen bevestigd. Meten =weten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
Rol-Co schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Dat was zo'n beetje de goedkoopste tijd, kocht ook 410Wp paneeltjes voor 169,-
Eind 2020 kocht ik nog longi solar 445wp panelen voor 136 incl btw per stuk. Zit er nu niet meer in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrieJan
padoempats schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:57:
[...]
Eind 2020 kocht ik nog longi solar 445wp panelen voor 136 incl btw per stuk. Zit er nu niet meer in
Ja, die goede oude coronatijd. Nooit gedacht daar naar terug te verlangen. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ataryan
  • Laatst online: 22-07-2024
Voor data gebruik ik de toon+zon module. Prijzen zijn ziek makend hoog. Wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
FireAge schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:09:
Hoe betrouwbaar zijn de berekeningen van Sunny Design? Want je kunt echt heel veel opgeven (I love that! :9~ ), maar sommige dingen niet. De degradatie bijvoorbeeld, welk percentage gebruiken ze: die uit de datasheet van het paneel of gewoon een algemeen gemiddelde?

Want als ik Sunny mag geloven leveren de SunPowers uiteindelijk het meeste netto rendement, zelfs met deze prijzen. Wel met mijn huidige energieprijs (0,46/kWH), dus ik zal nog wat andere scenario's en panelen proberen vanavond.

Heerlijk speelgoed! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Stokertje schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:11:
Hier 24 panelen, 2 dakvlakken, SMA stringomvormer 3 fasen 6kW. Ruim 9300Wp voor €1,12 per wp ex btw.
Zeker nette prijs. Mag ik vragen welke panelen je dan hebt? En beide delen schuin dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
BrieJan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Zeker nette prijs. Mag ik vragen welke panelen je dan hebt? En beide delen schuin dak?
Beide delen schuin pannendak. Panelen zijn AEG, 390Wp, AS-M1082B is het typenummer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 09:04
De dakkapel zou ik niet doen; alleen piccobello's plaatsen daar nog op.

Al een slim systeem van Zonneplan overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
Hoezo niet op een dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Choasmarkk schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:11:

Zonneplan had ik al als een van de eerste benaderd (familieleden hebben ook van hen op dak liggen) en zij belden me ook als eerste. Echter wel met de mededeling dat er volgens hun systeem alleen 5 panelen op de uitbouw pasten en ze leveren vanaf 6 panelen. Ergo: ze konden niks voor me betekenen.

Omdat ze de eerste waren had ik nog niet zelf gemeten onder mijn dakkapel en kon ik ze toen nog niet duidelijk maken dat er wel degelijk ruimte was voor 3 panelen extra op mijn schuine dak op ZW.

Over het NO-dak waren ze - net als de anderen - resoluut: "Dat raden we af".

Misschien dat ik ze alsnog eens benader, maar eigenlijk heb ik daar bij hen niet zo'n zin meer in. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Zonneplan zou ik in dit geval afraden. Die zijn goed in rechte daken oid.

Ik had mijn dak compleet opgemeten en ze toegestuurt, en alsnog kwamen ze met een voorstel op basis van luchtfoto... en dus te weinig panelen.

Hoe accuraat Sunny is... tsja, geen idee... denk niet dat je naar de laatste paar % moet kijken.

Sunpower is mooi, maar gaan die panelen er echt 25 jaar liggen... of komt er een doorbraak met perovskiet en vervang je over 10 jaar de hele boel...

De toekomst laat zich moeilijk plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Choasmarkk schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:11:

Dit is echt onzin. Bij mij in het dorp liggen zowat alle dakkappellen vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mathijshooi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Dit is echt onzin. Bij mij in het dorp liggen zowat alle dakkappellen vol.
Ja dat zie ik hier ook, kan het me alleen voorstellen als je een simpel enkel (oud) houten/zinken dakkapel hebt die het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dakkapellen kunnen gaan werken onder de extra permanente belasting als ze daar niet op gebouwd zijn.

Gaat het vaak goed: ja... Garantie op je dakkapel: meestal niet.

Harde ja en harde nee zijn beiden fout. Bij schroef bevestiging in plaats van ballastsysteem kan er meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:34:
Dakkapellen kunnen gaan werken onder de extra permanente belasting als ze daar niet op gebouwd zijn.

Gaat het vaak goed: ja... Garantie op je dakkapel: meestal niet.

Harde ja en harde nee zijn beiden fout. Bij schroef bevestiging in plaats van ballastsysteem kan er meer.
Exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Dat is ook een beetje mijn punt met het dakkapel. Hij is nog vrij jong (2012) en de kapel zelf is solide gebouwd. Echter wel op de bestaande dakconstructie uit 1961 en destijds geen rekening houdend met eventuele panelen erop. Dus met de ballastsystemen voor platte daken (dicht aan de kust) durf ik het zelf ook niet aan.

Toen ontdekte ik de ballastvrije systemen (met dakplaatankers) maar er zijn helaas niet veel installateurs die dat gebruiken. En ik snap het ook wel, want een dakkapel blijft een groter risico op gebreken achteraf waar je toch je installatiegarantie op geeft. Dus als er vraag genoeg is, kiest men voor de projecten met de minste risico's.

Ik denk dat ik het dakkapel voor nu skip. Wellicht dat als de andere dakkapel er straks is, dat ik ze beide dan alsnog vol leg met panelen die dan nu op het schuine NO-dak kunnen. Dan kom ik precies uit. Want als ik mijn toekomstig verbruik (met WP, EV, inductie) dan kom ik op zo'n 10.000 kWh per jaar. Dus dan kan ik elk zonnestraaltje wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 09:04
Zonneplan biedt systemen aan vanaf 4 en met Optimized 5. Nogmaals kijken kan geen kwaad… :)

Onder voorbehoud kunnen ze altijd een paneeltje meer meenemen als er twijfel is.

En inderdaad; “in het dorp” liggen ze nog wel eens op de dakkapellen XD
Pagina: 1