Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Hoi allemaal,
Ben nu in het bezit van een Synology ds118 (enkele schijf) met een 6 gb HDD erin, uitsluitend om films te streamen via Plex. Dat werkt over het algemeen goed, maar de schijf is vol, en zo snel is dat ding niet.
Ooit wel een 4 bay QNAP gehad, maar nu wil er eentje zelf bouwen. Gewoon omdat ik dat leuk vind.

Info gehaald van : YouTube: how to build a Raspberry Pi NAS (it’s AWESOME!!) (Networkchuck)
Ik draai linux als daily OS, dus dat gaat lukken.

Als DAS koos ik de ICY BOX IB-RD3640SU3 (https://www.mobile-harddi...dnouhp7sh1cm8qu8t8tkdrlc3)

Ik wil er 4 x 6 GB hdd's in hebben ( https://www.mobile-harddi...dnouhp7sh1cm8qu8t8tkdrlc3 )

Alles wordt dan aangestuurd door een raspberry Pi 4B 4GB. Daarna dus Raspberry OS 64-bit er op, vervolgens Open Media Vault, en daarna de PLEX server.

Mijn vragen zijn:
1.Zal ik met streamen verschil merken tussen 5400rpm of 7200rpm schijven? (ze komen in RAID 5)

2.Is 4 GB voor de Raspberry Pi genoeg? Als ik ten volle wil profiteren van het 64-bits Raspberry OS lijkt me
eerder 8 GB aan te raden of merk ik dat niet? In de toekomst wil ik accounts aanmaken voor mijn kinderen
(buitenshuis).

Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben? of een aantoonbaar betere configuratie aanbevelen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Als je een DS118 niet snel genoeg vind dan gaat een pi je tegenvallen.
Die zal nog veel trager zijn en ook nog usb storage, wordt dat niet meer dan een hele omslachtige usb disk.

Ik zou zeggen lees dit topic eens.:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2022 20:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Dank voor je snelle reactie, ik ga mijn huiswerk snel overdoen mbv je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
Retort308 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:55:
Ik wil er 4 x 6 GB hdd's in hebben
Neem aan dat je TB bedoelt :-)

PV Output