Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik ben op zoek naar wat info om m'n mening te vormen. Of beter gezegd, m'n gevormde mening te toetsen.

Halverwege 2021 ben ik als ZZP'er gestart en heb ik een boekhouder uit de buurt gezocht waar ik wat positieve geluiden over gehoord had. Ik heb zelf vanwege m'n werk wel wat zijdelingse affiniteit met boekhouden maar daar blijft het ook bij en daarnaast kan ik m'n tijd beter voor m'n werk zelf gebruiken. Randzaken laat ik dan liever aan de expert over. Het liep echter niet zo lekker. Ik vond hem wat slordig en gemakzuchtig en we nemen afscheid na een onjuist advies over zonnepanelen.

Daarom ben ik om te beginnen eens de visma administratie met terugwerkende kracht in moneymonk aan het overzetten. Visma beviel niet geweldig maar dat was bij hem de enige keuze. Nu viel me op dat hij bij de btw aangifte van q4 2021 bij voorbelasting (terug te vragen btw dus) '1234,=' ingevuld had. Nu ik het nareken zou dat zo'n euro of 700 moeten zijn. Waar ik het bij het invullen van de aangifte eerst grappig vond dat het toevallig op zo'n mooi bedrag uitgekomen is realiseer ik me nu dat het zoiets als ABCD is.

Met het plukje boekhoudkennis dat ik heb is dit domweg fout. En niet zo'n beetje ook. Maar voor ik al te snel te hard oordeel: is het op de een of andere manier een geaccepteerd gebruik om bij het laatste kwartaal een soort van stelpost te gebruiken en het bij de jaarafsluiting recht te boeken?

M'n ex boekhouder is op vakantie dus die kan ik het even niet vragen, los van dat ik niet blind op zijn woord af wil gaan. En ik wil graag nu eerst zelf een beeld hebben voor ik een nieuwe zoek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Klinkt als slordigheid, het is allemaal geen rocketscience. Doe het al jaren zelf met MoneyMonk, is gewoon kwestie van bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tijd om een nieuwe boekhouder te zoeken die dit allemaal kan nakijken en een correctie kan doorvoeren. Belastingdienst is niet moeilijk met corrigeren van eerdere jaren, mits je uiteindelijk maar betaald hebt wat je hoort te betalen.

Je zou een groter boekhoud of accountantskantoor in de buurt kunnen vragen of ze eenmalige audits doen, dan ben je waarschijnlijk klaar voor minder dan het verschil tussen wat je nu betaald hebt en wat je eigenlijk had moeten betalen, maar weet je ook dat je boekhouding kloppend is vanaf dit punt.

Daarnaast is het allemaal tegenwoordig niet meer zo lastig. Met softwarepakketten als MoneyMonk en SnelStart gaat 99% automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online
lex schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:37:
Klinkt als slordigheid, het is allemaal geen rocketscience. Doe het al jaren zelf met MoneyMonk, is gewoon kwestie van bijhouden.
Ik vind eigenlijk dat ik hem betaal om slordigheden te voorkomen. Daarnaast is het nu boven water gekomen omdat ik het zelf ontdekt heb. Dit is al het tweede punt, de aangifte van de zonnepanelen had hij ook verkeerd gedaan omdat in zijn wereld opgewekte en direct zelf geconsumeerde stroom niet lijkt te bestaan.

Nu weet ik niet zeker of je slordigheid als eens soort 'kan gebeuren' bedoelt maar eigenlijk ben ik ondertussen wat betreft geduld wel voorbij dat punt. Die flauwekul kost me nu echt uren en en uren om zelf door te spitten en over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 27-09 22:45

djiwie

Wie?

Je betaalt een boekhouder niet om slordig aangifte te doen. Foutje kan altijd maar dit was wel te vermijden denk ik, het is idd geen rocket science om te corrigeren (of om uberhaupt zelf de btw aangifte te doen), maar dit kan eigenlijk niet door iemand die dit professioneel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:14
Een geaccepteerd gebruik is het niet. Kleine afwijkingen kun je gewoon in de volgende aangifte compenseren en als het om grotere bedragen gaat, kun je dat met een suppletie doen. De fiscus maakt het niet heel ingewikkeld om dit recht te zetten, zolang je uiteindelijk betaalt wat je zou moeten betalen. Het is wat dat betreft geen ramp dat de aangifte afwijkt, maar wel slordig. Als je gevraagd wordt per kwartaal omzetbelasting aan te geven, is het natuurlijk niet de bedoeling om drie keer bogus in te vullen en aan het eind van het jaar het pas netjes te doen.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag is:
  1. Is er inderdaad een fout? (de kans is heel erg groot maar ik heb ook al een keer of wat in mijn leven veel tijd verspeeld aan een getal wat te 'mooi' was. wat wel klopte).
  2. Wat @Marcks zegt, zijn de andere aangifte ook zo?
  3. Is er wellicht al een suppletie ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
Ik zou er niet al te veel achter zoeken, Als hij je de vraag had gesteld hoeveel omzet je zelf had verwacht, dan had hij een ander getal kunnen invullen. Je had immers nog geen lange bedrijfshistorie. Je grieven gaan denk ik meer over de genoemde gemakzucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Als ik goed begrijp heeft de boekhouder obv Visma aangifte gedaan en is de naberekening op basis van de overgezette administratie in Moneymonk. Daar kan iets misgegaan zijn waardoor er een ander btw-positie is ontstaan.

Gewoon na zijn vakantie de vraag bij de boekhouder neerleggen. Hij kan eenvoudig in zijn dossier nagaan op welke standen zijn aangifte is gebaseerd en waar het verschil met jouw berekening door veroorzaakt wordt.

Als hij inderdaad maar wat heeft ingevuld, en een onderbouwing dus niet beschikbaar is, blijkt dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online
Sempy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:15:
Als ik goed begrijp heeft de boekhouder obv Visma aangifte gedaan en is de naberekening op basis van de overgezette administratie in Moneymonk. Daar kan iets misgegaan zijn waardoor er een ander btw-positie is ontstaan.

Gewoon na zijn vakantie de vraag bij de boekhouder neerleggen. Hij kan eenvoudig in zijn dossier nagaan op welke standen zijn aangifte is gebaseerd en waar het verschil met jouw berekening door veroorzaakt wordt.

Als hij inderdaad maar wat heeft ingevuld, en een onderbouwing dus niet beschikbaar is, blijkt dat snel genoeg.
Nee. Visma is het met moneymonk eens. De 1234 komt uit een mailtje dat hij me gestuurd had met info om in te vullen in de aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yucon schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Nee. Visma is het met moneymonk eens. De 1234 komt uit een mailtje dat hij me gestuurd had met info om in te vullen in de aangifte
Is het niet zo dat je boekhouder daar een fictief bedrag neer gezet had omdat het pakket (Visma/Raet) daar persé een numerieke waarde ingevuld wil hebben? In dat geval is het gewoon een stukje miscommunicatie tussen jou en de boekhouder geweest waarbij hij misschien aan had moeten geven dat jij dat '1234' bedrag had moeten wijzigen in het correcte BTW bedrag.

In dat geval: Even een belletje naar de boekhouder als 'ie terug is van vakantie én vervolgens een correctie door (laten) voeren bij de belastingdienst. Ik zou er persoonlijk (nog) geen opzet / onkunde van de boekhouder achter gaan zoeken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Yucon schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Een mailtje met gegevens die je moet invullen in de aangifte? Komt me heel erg ouderwets en foutgevoelig over. Ieder fatsoenlijk boekhoudpakket genereert tegenwoordig zelf een aangifte die de boekhouder alleen hoeft te controleren voor deze wordt doorgezet naar de Belastingdienst. Dan heb je ook gelijk de onderbouwing vastgelegd.

Verschil klinkt als een slordig werken/gemakzucht. Als dat inderdaad het geval is, snel op zoek naar een andere boekhouder, want als een correcte rondrekening niet gemaakt wordt, zal er waarschijnlijk ook niet gecontroleerd zijn op juiste toepassing btw-regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Op basis van je verhaal kan ik niet goed inschatten of er echt een fout gemaakt is; daar zijn alle cijfers en ingediende aangiftes voor nodig.

Het is verder niet ongebruikelijk om in Q4 wat zaken recht te trekken. Ik deed meestal in Q1 - Q3 zelf btw-aangifte, in Q4 keek de boekhouder even mee en verwerkten we foutjes en evt. correcties prive-gebruik etc. Zeker in een eenmanszaak echt geen probleem.

Tegelijkertijd: je moet vertrouwen in je boekhouder hebben en als je dat niet hebt is het tijd voor een volgende.

Wat ik moest leren (en jij misschien ook): ik had een keer ergens een verschil van 17 euro oid zitten. De IT'er in mij zegt dan: dat komt ergens vandaan en dat gaan we vinden. De boekhouder zegt: we zoeken 5 minuten en als dat niet lukt boeken we het weg als prive-opname. Er zit een grijs gebied tussen slordig en pragmatisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Yucon schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:34:
[...] Nu viel me op dat hij bij de btw aangifte van q4 2021 bij voorbelasting (terug te vragen btw dus) '1234,=' ingevuld had. Nu ik het nareken zou dat zo'n euro of 700 moeten zijn. [...]
dus je hebt €700,- BTW teruggevorderd en ontvangen van de Belastingdienst die je niet kan verantwoorden, niet via een factuur of bon en ook niet via een zakelijke transactie (bankafschrift) ?

dan hang je er toch in als er een steekproef gedaan wordt op je BTW aangifte?
Waarom bel je de belastingtelefoon niet. Dan kan je misschien voorkomen dat het jou wordt aangerekend. Of men rekent even mee en kan je geruststellen dat deze stelpost toch klopt.

Hoewel je altijd eindverantwoordelijk blijft voor je aangifte ook al besteed je het uit aan een erkende accountant.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-06-2022 14:48 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online
JJ Le Funk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:41:
[...]

dus je hebt €700,- BTW teruggevorderd en ontvangen van de Belastingdienst die je niet kan verantwoorden, niet via een factuur of bon en ook niet via een zakelijke transactie (bankafschrift) ?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Yucon schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Ik vind eigenlijk dat ik hem betaal om slordigheden te voorkomen. Daarnaast is het nu boven water gekomen omdat ik het zelf ontdekt heb. Dit is al het tweede punt, de aangifte van de zonnepanelen had hij ook verkeerd gedaan omdat in zijn wereld opgewekte en direct zelf geconsumeerde stroom niet lijkt te bestaan.

Nu weet ik niet zeker of je slordigheid als eens soort 'kan gebeuren' bedoelt maar eigenlijk ben ik ondertussen wat betreft geduld wel voorbij dat punt. Die flauwekul kost me nu echt uren en en uren om zelf door te spitten en over te zetten.
Bedoelde ook dat het een prutser is 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42

Herman

FP ProMod
Allereerst: Maak van Visma allerlei overzichten zodat wanneer je geen toegang meer hebt tot het account, je dit wel gearchiveerd hebt. Vanuit Visma kun je ook zgn. 'auditfiles' aanmaken. Doe dit over de jaren die in Visma zijn bijgewerkt. De belasting kan namelijk bij een controle hierom vragen.

Ten tweede, confronteer je boekhouder hier gewoon mee. Het is echt niet ongebruikelijk dat een kwartaal-aangifte afwijkt van de administratie over dat tijdvak. Wellicht zijn er nog correcties of aanvullingen op de administratie gedaan nadat de aangifte is gedaan. Veel relevanter is te controleren of alle tijdvakken van een jaar (incl. suppleties) aansluiten met de administratie over dat jaar. Verschillen in een jaar mag je verrekenen, zolang over het hele jaar bezien alles maar klopt een aansluit. Op basis van je verhaal kun je dus niet met zekerheid zeggen dat de boekhouder hier verzuimt. Je kunt hem wel vragen naar de BTW-rondrekening. Dan kun je zo zien of zijn aangiften kloppen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1